Tyhmällä on tyhmät kysymykset. Naurakaa mut pois jos on liian tyhmä.
Eli miten matkailuautossa sähköt pelittää? Ilmeisesti on 2 akkua, toinen normaaleihin auton tarpeisiin ja toinen telkkareille, pistokkeille, mikrolle yms.
Lataako molemmat akut kun autolla ajetaan, vai täytyykö "hupiakku" ladata sillä piuhalla minkä saa auton kylkeen kiinni.
Entä kuinka kauan sitä virtaa riittää jos auto ei ole päällä eikä johdossa kiinni?
Miten matkailuauton sähköt toimii?
15
16368
Vastaukset
- hyvä värkki
Rumatikki puhallus toimii akunsähköllä. Meillä on tuulivoimala aina mukana
- Laturisti
Auton laturi lataa ajettaessa, tai siis aina silloin kun moottori käy, molempia akkuja. Verkkovirrassa ollessa lataus on yleensä jaettu siten että suurin lataus kohdistuu "hupiakulle", ja sellainen pienempi hengissäpitolataus starttiakulle.
Virran riittävyyttä ei tiedä kukaan, sehän on siitä kiinni miten paljon on kulutusta.- aloottaja
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Osaatko (tai joku muu) sanoa yhtään siitä akun kestosta. Puhutaanko esim telkkari päällä muutamasta tunnista, vai voiko pienellä käytöllä akku riittää vaikka muutaman päivänkin? Tällä nyt ei varmaan tule olemaan suurta merkitystä kun varmaan tulee päivittäin ajettua reissussa, mutta ihan mielenkiinnosta kyselen - Laturisti
aloottaja kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Osaatko (tai joku muu) sanoa yhtään siitä akun kestosta. Puhutaanko esim telkkari päällä muutamasta tunnista, vai voiko pienellä käytöllä akku riittää vaikka muutaman päivänkin? Tällä nyt ei varmaan tule olemaan suurta merkitystä kun varmaan tulee päivittäin ajettua reissussa, mutta ihan mielenkiinnosta kyselenEn osaa sanoa.
Se riippuu niin monesta tekijästä, ensimmäinen on akun kapasiteetti ja kunto, ja loput sitten siitä mitä laitteita käyttää, miten kauan, ja mitä ne kuluttaa.
Mutta kyllä terveellä akulla, säästellen käyttäen, muutaman vuorokauden yleensä pärjää. Eikähän se niin vaarallista ole jos "hupiakusta" virta loppuukin, auton starttiakku kun ei purkaannu asunto-osan laitteita käytettäessä. Ainoastaan jos radio ottaa virtansa auton akusta niin se kyllä tyhjentää starttiakunkin yllättävän nopeasti.
- Rekiretku
Joo kyllä muutaman päivän pärjää jos katsoo telkkaria 2-3 tuntia illassa, eikä polta valoja kuin tarvittaessa, no "lukulamppua" voi polttaa useankin tunnin. Trumatik ei kesällä paljon virtaa kuluta kun flekti ei pyöri. Jos ajat joka kolmaskin päivä niin hyvin pärjäät "hupiakulla".
- Talvehrittään
Rumatikki ei kuluta meillä talvella mitään,härveli naapurin makasiinissä.
- luotettava pari
Meillä on Elnakki , rumatikillä
- Rummatikki
Meillä ei enää katsota telkkaria,ku Rikne poistui sarjasta
- Rikiteevee on
Ei ole enään edes virityskuvaakaan lähetysten alussa. Surkeaksi on mennyt ohjelmat
- minimatkaaja
Kuinka tuossa lataus virran "lajuttelu" on suoritetty. Yllä mainittiin että suuri virta menee hupi akulle, ja pieni virta käynnistysakulle.
Onko missään saatavilla virtapiirikuvaa, tai logiikka kuvaa miten ko juttu on suoritettu?! :0
Omassa mini matkailuautossa vain yksi iso akku, haluaisin jakaa kahteen erilliseen, jotta mahdollinene akun täysityhejnnys estyy.- Omavarainen..
Mulle asentaja sanoi, että kun auton akku on latautunut 90% , niin ylimääräinen lataus menee hupiakkuihin. Autossa 100 amppeerin akku ja hupiakuissa yli 400 amppeeria. Kyllä virtaa riittä 3,5 KW n. Invertterillekin.
- Laturisti
Varmaan helpoin tapa on laittaa akkujen väliseen kaapeliin akunerotuskytkin, joka mahdollistaa molempien akkujen samanaikaisen latautumisen, ja jolla akut tarvittaessa voi myös erottaa toisistaan.
Huonomuistiselle hyvä vaihtoehto saattaisi olla asentaa akkujen väliseen johtoon diodi, joka laskee virran vain starttiakulta hupiakun suuntaan.
Myös releohjaus on yksi mahdollinen, eli silloin kun moottori sammutetaan, rele katkaisee starttiakun ja hupiakun välisen yhteyden.
Jospa peppureino vielä opastaisi lisää siinä miten kytkennät on käytännössä paras tehdä, ohjataanko virta rumatikin puhaltimen kautta, vai ohitetaanko koko hyvävärkki? - Laturisti
Laturisti kirjoitti:
Varmaan helpoin tapa on laittaa akkujen väliseen kaapeliin akunerotuskytkin, joka mahdollistaa molempien akkujen samanaikaisen latautumisen, ja jolla akut tarvittaessa voi myös erottaa toisistaan.
Huonomuistiselle hyvä vaihtoehto saattaisi olla asentaa akkujen väliseen johtoon diodi, joka laskee virran vain starttiakulta hupiakun suuntaan.
Myös releohjaus on yksi mahdollinen, eli silloin kun moottori sammutetaan, rele katkaisee starttiakun ja hupiakun välisen yhteyden.
Jospa peppureino vielä opastaisi lisää siinä miten kytkennät on käytännössä paras tehdä, ohjataanko virta rumatikin puhaltimen kautta, vai ohitetaanko koko hyvävärkki?Anteeksi ,laitoin edellisen viestini myöhään , vasta klo 04.17 ,kun toiset karavaanarit nukkuu. Ei tämä kytkentä kuitenkaan ole oikein , heräsimme kylmään ,kun rumatikistämme oli virta loppu.
- Rumstikkeli
Meillä ei Elnakissa mene virtaa yhtään rumatikkiin näin talvella
- Hyyyymeri
Meillä ei kanssa mene virtaa lobetrotterin rumatikkiin talvella.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184461Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5042405Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421961Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.171692- 771525
- 1591493
- 10991
- 93890
- 115800
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34798