Kerro uskonnollisesta painostamisesta ja väkivallasta

Apo-Calypso

24

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palstakretujen uuskielellä se, mitä normaali ihminen sanoisi henkiseksi väkivallaksi, on rakkaudellista taivastielle opastamista Jeesuksen nimeen. Mutta käyhän tällä entisiäkin uskiksia, joten kenties jotain nappaa.

    • txt()

      Uskotteko objektiiviseen moraaliin? Tämä johtopäätös tulee siitä että pidätte yhtä käyttäytymismallia (uskonnollinen painostaminen) vääränä.
      Kysymyksessä lienee vain yksi evoluution kokeiluista kelpoisimman löytämiseksi.

      • Pidämme tietysti vääränä kaikkea painostamista ja henkistä väkivaltaa. Tämä nyt sattuu olemaan uskontoaluetta, joten täällä se painostus josta puhutaan on sitten sen suunnan lajia. Muista lajeista muualla.

        Kiintoisaa, että olen riviesi välistä huomaavinani, että et pidä uskonnon nimissä harjoitettavaa henkistä väkivaltaa erityisen pahana asiana. Ehkä aktiiviuskovaisena jopa itse osallistut?


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Pidämme tietysti vääränä kaikkea painostamista ja henkistä väkivaltaa. Tämä nyt sattuu olemaan uskontoaluetta, joten täällä se painostus josta puhutaan on sitten sen suunnan lajia. Muista lajeista muualla.

        Kiintoisaa, että olen riviesi välistä huomaavinani, että et pidä uskonnon nimissä harjoitettavaa henkistä väkivaltaa erityisen pahana asiana. Ehkä aktiiviuskovaisena jopa itse osallistut?

        Tuota samaa temppua txt() on yrittänyt lukuisia kertoja eli hän pyrkii erehdyttämään huolimattoman lukijan myöntämään objektiivisen moraalin olemassolon, josta sitten ilmeisesti seuraisi absoluuttisen moraalin lähteen, eli jumalan olemassaolo.

        En jaksa enää väitellä tästä aiheesta, mutta totean mielipiteenäni ettei objektiivista ja absoluuttista moraalia ole olemassakaan.


      • solon1 kirjoitti:

        Tuota samaa temppua txt() on yrittänyt lukuisia kertoja eli hän pyrkii erehdyttämään huolimattoman lukijan myöntämään objektiivisen moraalin olemassolon, josta sitten ilmeisesti seuraisi absoluuttisen moraalin lähteen, eli jumalan olemassaolo.

        En jaksa enää väitellä tästä aiheesta, mutta totean mielipiteenäni ettei objektiivista ja absoluuttista moraalia ole olemassakaan.

        Temppu on kyllä tuttu juu.

        >En jaksa enää väitellä tästä aiheesta, mutta totean mielipiteenäni ettei objektiivista ja absoluuttista moraalia ole olemassakaan.

        Samaa mieltä.


      • tieteenharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        Tuota samaa temppua txt() on yrittänyt lukuisia kertoja eli hän pyrkii erehdyttämään huolimattoman lukijan myöntämään objektiivisen moraalin olemassolon, josta sitten ilmeisesti seuraisi absoluuttisen moraalin lähteen, eli jumalan olemassaolo.

        En jaksa enää väitellä tästä aiheesta, mutta totean mielipiteenäni ettei objektiivista ja absoluuttista moraalia ole olemassakaan.

        Mutta eikös olisi ollut hyvä vastaveto lisätä samaan tiedonkeruuseen myös tapaukset, joissa joku uskova kokee itseään asiattomasti painostettavan hylkäämään uskontonsa tai rikkomaan sen oppia?

        Tasapuolisempi lähestyminen eikä luultavasti paljoakaan lisävaivaa.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Mutta eikös olisi ollut hyvä vastaveto lisätä samaan tiedonkeruuseen myös tapaukset, joissa joku uskova kokee itseään asiattomasti painostettavan hylkäämään uskontonsa tai rikkomaan sen oppia?

        Tasapuolisempi lähestyminen eikä luultavasti paljoakaan lisävaivaa.

        Minusta tuo on kokonaan oma aiheensa, jota kyllä vallan hyvin voisi tutkia, ei siinä mitään.

        Itse asiassa olisin aika utelias näkemään, mitä tällaisen painostuksen tutkijalle jäisi kätöseen.


      • tieteenharrastaja
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Minusta tuo on kokonaan oma aiheensa, jota kyllä vallan hyvin voisi tutkia, ei siinä mitään.

        Itse asiassa olisin aika utelias näkemään, mitä tällaisen painostuksen tutkijalle jäisi kätöseen.

        Minua kiinnostaisivat myös tapausmäärät; onko itsensä uskontojen uhreiksi näkeviä enemmän vai vähemmän kuin uskonsa ulkomaailman uhreiksi näkeviä.

        Tutkimuksen neutrailiteetille teemojen yhdistäminen varmasti tekisi hyvää, mutta kohderyhmän luottamus olisi ehkä vaikeampi saavuttaa.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Mutta eikös olisi ollut hyvä vastaveto lisätä samaan tiedonkeruuseen myös tapaukset, joissa joku uskova kokee itseään asiattomasti painostettavan hylkäämään uskontonsa tai rikkomaan sen oppia?

        Tasapuolisempi lähestyminen eikä luultavasti paljoakaan lisävaivaa.

        Useinkin painostus tulee silloin nimenomaan uskonnolliselta taholta.


      • tieteenharrastaja
        kekek-kekek kirjoitti:

        Useinkin painostus tulee silloin nimenomaan uskonnolliselta taholta.

        Painostuksen voi toki määritellä myös sivullisten toimesta, mutta täsmällisempi tapa on kyllä - ainakin terveillä aikuisilla - pitäytyä asianomaisen kokemukseen.


      • hähhäääää ähäkutti

      • Apo-Calypso

      • Apo-Calypso kirjoitti:

        Mikä mahtaa olla kretardisepitys noille kolikoille?

        Sitä minäkään en osaa arvata. Jotenkin tuntuu, että koko asia haluttaisiin kohta unohtaa ja arvon neitimme keskittyy mieluummin taas uuden nimimerkin keksimiseen kuin jatkaa keskustelua esiin nostamastaan ällilleen aivan liian kinkkisestä aiheesta.


      • hähhäääää ähäkutti kirjoitti:

        Kyllä uskon vuoksi kiusatuksi tulee paljon helpommin kuin ilman uskoa olemisesta kiusatuksi tulo.
        Joten Repe oli täysin väärässä, kuten evokkiuteen kuuluukin.

        Ps.Taas rytisee evokkien päättelyt romukoppiin, johon ne ovat aina kuuluneetkin.

        http://yle.fi/uutiset/tuhannen_vuoden_ikaiset_kolikot_hammentavat_australian_historiaa/6652991

        Onhan Suomenkin rannikolta löydetty foinikialaisten keramiikkaa, mikä ei silti tarkoita sitä, että muinaiset foinikialaiset olisivat Suomenlahdella seilailleet muutama tuhta v. sitten...


    • txt()

      Luit väärin rivien välistä. Yhdyn avaajaan siinä, että hengellinen väkivalta ja painostus on väärin. Mutta mene vielä pitemmälle. Uskon että se on objektiivisesti väärin. Objektiiviseen vääryyteen kuuluu objektiivinen moraali, jota ei voi ihminen määritellä.

      Jos taas objektiivista moraalia ei ole, mitään ei varsinaisesti voi pitää vääränä. Kysymys on vain evoluution kokeiluista, siis luonnonilmiöistä.

      Uskon että objektiivisesti väärin on esimerkiksi tämä tapahtuma
      http://yle.fi/uutiset/clevelandin_sieppaajasta_paljastuu_kuohuttavia_yksityiskohtia/6633594

      Pidätkö sinä tuota juttua vain luonnonilmiönä, kuten ihmiseen osuvaa salamaa ukkosenilmalla?

      • Minulleko puhut? Palstahierarkian mukaan kommentoit avausta.

        Minusta ei edes ole olennaista, onko moraali objektiivista vai ei. Pääasia on, että se toimii yhteisön ja sen kaikkien jäsenten eduksi ja onneksi kuitenkaan muita yhteisöjä ja niiden jäseniä unohtamatta. Tästä voisi varmaan saivartaa ankarastikin, mutta en osallistu sitten siihen.

        Ihminen on melko älykäs otus ja onkin saanut aikaan varsin toimivaa moraalikoodistoa etenkin maallistuneessa Länsi-Euroopassa.



    • Tulipa mieleen, että palstan kreationisteilla on varmaan paljonkin tietoa evouskonto-liikkeen harjoittamasta väkivallasta.

      Olisi hienoa, jos nämä todelliset asiantuntijat avautuisivat tästä polttavasta ongelmasta.

    • Ahistaa jatkuvasti!

      >Toiselta palstalta, sopii tännekin:

      Tutkija kerää tietoa siitä, millaisia kokemuksia ihmisillä on erilaisissa uskonnollisissa liikkeissä koetusta väkivallasta.

      Taustatietoa ja osallistumisohjeet tässä:

      • >>...pahin ahdistusta aiheuttanut on Piltdownin mies...


      • Apo-Calypso

        Hyvä, että ahistaa.


      • kvasi2

        Kyllä Apon kirjoitukset ovat painostusta ja henkistä väkivaltaa.


      • kvasi2 kirjoitti:

        Kyllä Apon kirjoitukset ovat painostusta ja henkistä väkivaltaa.

        Tosi erikoinen käsitys. Apon kirjoituksethan voi jättää lukematta, vai eikö voi?

        Kohteelleen täysin vapaaehtoinen ja klikkaamatta jättämisellä vältettävä "painostus ja henkinen väkivalta" on ainakin mulle aivan uusi juttu.

        En tietenkään enää odota, että tässäkään tapauksessa selittäisit väitettäsi millään järkevällä tavalla.


      • kvasi2 kirjoitti:

        Kyllä Apon kirjoitukset ovat painostusta ja henkistä väkivaltaa.

        "Ei haukku haavaa tee", tapasi mummo sanoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe