Entropioiden yhteys?

entro2

Eräs puolituttu sanoi, että informaatioteorian ja tilastollisen mekaniikan entropia-käsitteillä on yhteys.

Hän sanoi lukeneensa sen eräästä kirjasta.

Mahtoiko se olla joku kreationistinen opus.

30

133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • entro2

      Tarkistin asian, ja hän väitti kyseisen kirjan olevan merkittävä informaatioteorian oppikirja.

      Onko tämä mahdollista?

      Eivätkö vain kreationistit ja IDistit puhu entropioiden yhteydestä.

      • "Eivätkö vain kreationistit ja IDistit puhu entropioiden yhteydestä. "

        Eivät. Se on vain hyvä kohde kreationisteille, koska ns. tavalliset tallaajat (hihhuleista puhumattakaan) eivät ole kovin hyvin selvillä noista asioista ja retorisella sumutuksella kreationistit yrittävät luoda pseudotiedettä asiaansa tukemaan.


    • entro2

      Kiitos atac sinulle tuosta sinänsä mielenkiintoisesta linkistä. Sen käsittelemä aihe (Kreationismi helluntailaisuudessa 1987-1988) ei kuitenkaan mitenkään vastaa alkuperäiseen kysymykseeni.

      Eikö tuo avauksessa mainitsemani tyyppi tietääkseni edes ole helluntailainen.

      Hän väitti, että informaatioteorian oppikirja väittää yhteyden olevan olemassa.

      • "Eivätkö vain kreationistit ja IDistit puhu entropioiden yhteydestä."

        "ei kuitenkaan mitenkään vastaa alkuperäiseen kysymykseeni.

        Eikö tuo avauksessa mainitsemani tyyppi tietääkseni edes ole helluntailainen."



        Kyllä ainakin helluntailaiset silloin tällin näyttävät omia totuuksia entropiasta tuovan esille.



        http://cc.oulu.fi/~llh/IT2012/Luentomoniste.pdf


    • "Eräs puolituttu sanoi, että informaatioteorian ja tilastollisen mekaniikan entropia-käsitteillä on yhteys."

      Kyllä niillä on yhteys.

      • entro2

        ertert,

        miten sinä tämän yhteyden näet.

        Voisitko yrittää kuvata sen ymmärrettävästi. Mikä siinä on yhdistävänä tekijänä?

        (Muuta kuin pelkkä nimi.)


      • nukkumatti hukassa
        entro2 kirjoitti:

        ertert,

        miten sinä tämän yhteyden näet.

        Voisitko yrittää kuvata sen ymmärrettävästi. Mikä siinä on yhdistävänä tekijänä?

        (Muuta kuin pelkkä nimi.)

        Lueppa tuolta

        http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy_in_thermodynamics_and_information_theory


      • entro2 kirjoitti:

        ertert,

        miten sinä tämän yhteyden näet.

        Voisitko yrittää kuvata sen ymmärrettävästi. Mikä siinä on yhdistävänä tekijänä?

        (Muuta kuin pelkkä nimi.)

        "Voisitko yrittää kuvata sen ymmärrettävästi. Mikä siinä on yhdistävänä tekijänä?"

        En voi. Asia on hieman liian hankala selitettäväksi tällaisessa mediassa (ei kuvia tai matemaattisia symboleja käytössä).


      • entro2
        ertert kirjoitti:

        "Voisitko yrittää kuvata sen ymmärrettävästi. Mikä siinä on yhdistävänä tekijänä?"

        En voi. Asia on hieman liian hankala selitettäväksi tällaisessa mediassa (ei kuvia tai matemaattisia symboleja käytössä).

        ertert,

        etkö voi edes yrittää?

        Kyllähän jopa kvanttifysiikasta ja suhteellisuusteoriasta ilmestyy populaareja sanallisia kuvauksia fysiikkaa popularisoivissa kirjoissa, joten luulisi tuonkin olevan mahdollista.

        No, kysyn siltä puolitutultani tarkemmin, jos näen hänet tänään.


      • entro2 kirjoitti:

        ertert,

        etkö voi edes yrittää?

        Kyllähän jopa kvanttifysiikasta ja suhteellisuusteoriasta ilmestyy populaareja sanallisia kuvauksia fysiikkaa popularisoivissa kirjoissa, joten luulisi tuonkin olevan mahdollista.

        No, kysyn siltä puolitutultani tarkemmin, jos näen hänet tänään.

        "etkö voi edes yrittää?"

        En. Asian voi toki itsekin opiskella.

        "Kyllähän jopa kvanttifysiikasta ja suhteellisuusteoriasta ilmestyy populaareja sanallisia kuvauksia fysiikkaa popularisoivissa kirjoissa, joten luulisi tuonkin olevan mahdollista."

        Niin ilmestyy ja liian usein törmää siihen, miten noiden kuvausten perusteella asiaan ymmärretään väärin. Minä vain satun tietämään, että en osaa selittää asiaa selkeästi ilman kuvia. Toinen ongelma selityksessä on se, että minulla ei ole mitään tietoa sinun ymmärryksesi lähtötasosta.


      • entro2
        ertert kirjoitti:

        "etkö voi edes yrittää?"

        En. Asian voi toki itsekin opiskella.

        "Kyllähän jopa kvanttifysiikasta ja suhteellisuusteoriasta ilmestyy populaareja sanallisia kuvauksia fysiikkaa popularisoivissa kirjoissa, joten luulisi tuonkin olevan mahdollista."

        Niin ilmestyy ja liian usein törmää siihen, miten noiden kuvausten perusteella asiaan ymmärretään väärin. Minä vain satun tietämään, että en osaa selittää asiaa selkeästi ilman kuvia. Toinen ongelma selityksessä on se, että minulla ei ole mitään tietoa sinun ymmärryksesi lähtötasosta.

        ertert,

        yrittäisit edes lyhyesti. Muutamalla rivillä?

        Sanoisin, että minun ymmärrykseni lähtötaso on kohtalainen insinööritaso.

        Mitä sitten pitäisi osata? Pitäisikö tuntea syvällistä todennäköisyysmatematiikkaa?


      • entro2 kirjoitti:

        ertert,

        yrittäisit edes lyhyesti. Muutamalla rivillä?

        Sanoisin, että minun ymmärrykseni lähtötaso on kohtalainen insinööritaso.

        Mitä sitten pitäisi osata? Pitäisikö tuntea syvällistä todennäköisyysmatematiikkaa?

        "yrittäisit edes lyhyesti. Muutamalla rivillä?"

        En yritä, en varsinkaan muutamalla rivillä. En minä tuhraa täällä aikaa selittämiseen huonosti soveltuvassa mediassa, kun kirjastot ja internet on täynnä hyviä lähteitä, joista voit itsellesi asian selvittää. Voit siis itse vaivautua selvittämään asioita eikä toisten täydy selvittää niitä sinulle puolestasi. Jos sinä et ole valmis vaivautumaan selvitystyöhön, miksi minä vaivautuisin selittämään.

        "Pitäisikö tuntea syvällistä todennäköisyysmatematiikkaa? "

        Ei tarvitse.


      • entro2
        ertert kirjoitti:

        "yrittäisit edes lyhyesti. Muutamalla rivillä?"

        En yritä, en varsinkaan muutamalla rivillä. En minä tuhraa täällä aikaa selittämiseen huonosti soveltuvassa mediassa, kun kirjastot ja internet on täynnä hyviä lähteitä, joista voit itsellesi asian selvittää. Voit siis itse vaivautua selvittämään asioita eikä toisten täydy selvittää niitä sinulle puolestasi. Jos sinä et ole valmis vaivautumaan selvitystyöhön, miksi minä vaivautuisin selittämään.

        "Pitäisikö tuntea syvällistä todennäköisyysmatematiikkaa? "

        Ei tarvitse.

        ertert,

        ei sille siis mitään voi, jos et viitsi edes yrittää.

        No, sinä ainakin sanot, että tilastollisen mekaniikan ja informaatioteorian entropia-käsitteillä on yhteys. Näin sanoi se puolituttunikin.

        Tietänet kai, että tällaisilta palstoilta löytyy ihmisiä, jotka kiistävät tuollaisen yhteyden olemassaolon. He väittävät tuollaisesta puhumistakin kreationistiseksi juoneksi. Tuo Nimi Merkki-nimimerkkikin tuntuu luulevan näin. Muistan myös joskus kauan sitten lukeneeni Kreationismi-puolelta keskusteluketjua, jossa kivenkovaan väitettiin, että tuota entropia-yhteyttä ei olisi.

        Mitä sanoisit näille ihmisille?


      • entro2 kirjoitti:

        ertert,

        ei sille siis mitään voi, jos et viitsi edes yrittää.

        No, sinä ainakin sanot, että tilastollisen mekaniikan ja informaatioteorian entropia-käsitteillä on yhteys. Näin sanoi se puolituttunikin.

        Tietänet kai, että tällaisilta palstoilta löytyy ihmisiä, jotka kiistävät tuollaisen yhteyden olemassaolon. He väittävät tuollaisesta puhumistakin kreationistiseksi juoneksi. Tuo Nimi Merkki-nimimerkkikin tuntuu luulevan näin. Muistan myös joskus kauan sitten lukeneeni Kreationismi-puolelta keskusteluketjua, jossa kivenkovaan väitettiin, että tuota entropia-yhteyttä ei olisi.

        Mitä sanoisit näille ihmisille?

        "Mitä sanoisit näille ihmisille? "

        Saman kuin sinulle. Ottakaa selvää asioista.

        "ei sille siis mitään voi, jos et viitsi edes yrittää."

        En viitsi yrittää, kun sinäkään et yritä.


      • entro2
        ertert kirjoitti:

        "Mitä sanoisit näille ihmisille? "

        Saman kuin sinulle. Ottakaa selvää asioista.

        "ei sille siis mitään voi, jos et viitsi edes yrittää."

        En viitsi yrittää, kun sinäkään et yritä.

        Näin nyt sen tuttuni ja kysyin asiasta.

        Hän sanoi, että tietyn makrotilan antavien mikrotilojen määrän mittaaminen on tuttu tulkinta tilastollisen mekaniikan entropialle, mutta vastaavanlainen tulkinta voidaan antaa myös informaatioteorian entropia-käsitteelle.

        Hän näytti linkkiä tähän ja kehotti lukemaan erityisesti tuosta "Lack of knowledge and the second law of thermodynamics"-kappaleen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy_(statistical_thermodynamics)

        Tämän lisäksi hän näytti tätä linkkiä, jossa kuvataan informaatioteorian puolelta ns. asymptoottisen tasajaon ominaisuus. Hänen mukaansa mm. tämä oikeuttaa mikrotlla-tulkinnan myös informaatioteoriassa.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Asymptotic_equipartition_property

        Mitä mieltä olette?


      • entro2
        entro2 kirjoitti:

        Näin nyt sen tuttuni ja kysyin asiasta.

        Hän sanoi, että tietyn makrotilan antavien mikrotilojen määrän mittaaminen on tuttu tulkinta tilastollisen mekaniikan entropialle, mutta vastaavanlainen tulkinta voidaan antaa myös informaatioteorian entropia-käsitteelle.

        Hän näytti linkkiä tähän ja kehotti lukemaan erityisesti tuosta "Lack of knowledge and the second law of thermodynamics"-kappaleen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy_(statistical_thermodynamics)

        Tämän lisäksi hän näytti tätä linkkiä, jossa kuvataan informaatioteorian puolelta ns. asymptoottisen tasajaon ominaisuus. Hänen mukaansa mm. tämä oikeuttaa mikrotlla-tulkinnan myös informaatioteoriassa.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Asymptotic_equipartition_property

        Mitä mieltä olette?

        Eikö kukaan kommentoi tätä mitenkään?


      • entro2
        entro2 kirjoitti:

        Eikö kukaan kommentoi tätä mitenkään?

        Onko keskustelu tästä täysin lopahtanut.

        Eikö kukaan enää osaa sanoa mitään?


      • entro2
        entro2 kirjoitti:

        Näin nyt sen tuttuni ja kysyin asiasta.

        Hän sanoi, että tietyn makrotilan antavien mikrotilojen määrän mittaaminen on tuttu tulkinta tilastollisen mekaniikan entropialle, mutta vastaavanlainen tulkinta voidaan antaa myös informaatioteorian entropia-käsitteelle.

        Hän näytti linkkiä tähän ja kehotti lukemaan erityisesti tuosta "Lack of knowledge and the second law of thermodynamics"-kappaleen.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Entropy_(statistical_thermodynamics)

        Tämän lisäksi hän näytti tätä linkkiä, jossa kuvataan informaatioteorian puolelta ns. asymptoottisen tasajaon ominaisuus. Hänen mukaansa mm. tämä oikeuttaa mikrotlla-tulkinnan myös informaatioteoriassa.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Asymptotic_equipartition_property

        Mitä mieltä olette?

        Eikö kukaan todella osaa sanoa tähän mitään?


    • entro2

      ertert,

      no täytyy kysyä mitä se puolituttuni sanoo.

      Kommentoi sitä sitten, kunhan kirjoitan sen ensin tänne.

    • entro2

      Eikö kukaan osaa enää sanoa mitään?

      Harmi, kun tuo ertert ei viitsinyt lähteä sitä juttua omin sanoin selittämään.

      • Nimi merkki

        Sinä voisit aluksi kertoa miten (jos mitenkään) tuo asia liittyy palstan aiheeseen eli ateismiin ja sen lisäksi sen, miksi et kysy sitä joltain tiedepalstalta, joita löytyy Suomi24:n sivuilta useitakin.

        Minä en esimerkiksi kysele polkupyörän huoltovinkkejä tällä palstalla, vaikka ne mielenkiintoisia ja ajankohtaisia ovatkin.


    • entro2

      Nimi merkki, nämä entropiajutut liittyvät kreationismia koskeviin keskusteluihin, sillä niissä käsitellään usein entropiaan liittyviä aiheita.

      Kävihän tämä selväksi jo avauksestanikin.

      • nimi merkki.

      • entro2
        nimi merkki. kirjoitti:

        Okei, kreationismi-palsta löytyy tuolta noin

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3509

        Ja tämä oli siis ateismi-palsta, jos et vieläkään tajunnut.

        nimi merkki, eiköhän tätä ennenkin tällä Ateismi-palstallakin olla usein avattu kreationismi-aiheisia ketjuja tai ainakin aihetta on vakavasti sivuttu lukemattomissa täällä käydyissä keskusteluissa.

        Tästä syystä tuo entropia-kysymys sopii tänne mitä parhaiten.

        Tänne sen laitoin siksi, koska täältä arvelin löytyvän lukuisimman ja asiantuntevimman keskustelijaväen.


      • Nimi merkki.
        entro2 kirjoitti:

        nimi merkki, eiköhän tätä ennenkin tällä Ateismi-palstallakin olla usein avattu kreationismi-aiheisia ketjuja tai ainakin aihetta on vakavasti sivuttu lukemattomissa täällä käydyissä keskusteluissa.

        Tästä syystä tuo entropia-kysymys sopii tänne mitä parhaiten.

        Tänne sen laitoin siksi, koska täältä arvelin löytyvän lukuisimman ja asiantuntevimman keskustelijaväen.

        No minä säästän kaikilta aikaa ja vaivaa ja kerron sinulle mullistavan uutisen: informaatioteorian ja tilastollisen mekaniikan entropia-käsitteiden mahdollinen yhteys ei todista raamatun kansansatuja ja legendoja todeksi.

        Sitähän sinä tässä ajat takaa, joten unohda koko juttu suosiolla.
        A:sta ei seuraa tuo B. Tyypillinen väärä dikotomia, vai sanoisinko bifurkaatio.


      • entro2
        Nimi merkki. kirjoitti:

        No minä säästän kaikilta aikaa ja vaivaa ja kerron sinulle mullistavan uutisen: informaatioteorian ja tilastollisen mekaniikan entropia-käsitteiden mahdollinen yhteys ei todista raamatun kansansatuja ja legendoja todeksi.

        Sitähän sinä tässä ajat takaa, joten unohda koko juttu suosiolla.
        A:sta ei seuraa tuo B. Tyypillinen väärä dikotomia, vai sanoisinko bifurkaatio.

        Nimi merkki,
        minä en ole täällä todistamassa Raamattua sen enempää todeksi kuin epätodeksikaan. Jos näin luulet, erehdyt.

        Halusinpahan vain tuoda asian tänne käsiteltäväksi, saadakseni vastauksen itseäni kiinnostavaan kysymykseen ja tuodakseni sen samalla yleisen keskustelun piiriin.

        Harmi vain, että tuo ertert antaa ymmärtää osaavansa asian, mutta syystä tai toisesta hän ei viitsi sitä meille selittää.


      • entro2 kirjoitti:

        Nimi merkki,
        minä en ole täällä todistamassa Raamattua sen enempää todeksi kuin epätodeksikaan. Jos näin luulet, erehdyt.

        Halusinpahan vain tuoda asian tänne käsiteltäväksi, saadakseni vastauksen itseäni kiinnostavaan kysymykseen ja tuodakseni sen samalla yleisen keskustelun piiriin.

        Harmi vain, että tuo ertert antaa ymmärtää osaavansa asian, mutta syystä tai toisesta hän ei viitsi sitä meille selittää.

        "Harmi vain, että tuo ertert antaa ymmärtää osaavansa asian, mutta syystä tai toisesta hän ei viitsi sitä meille selittää."

        Syystä tai toisesta? Etkö ymmärrä lukemaasi?


      • Nimi merkki.
        entro2 kirjoitti:

        Nimi merkki,
        minä en ole täällä todistamassa Raamattua sen enempää todeksi kuin epätodeksikaan. Jos näin luulet, erehdyt.

        Halusinpahan vain tuoda asian tänne käsiteltäväksi, saadakseni vastauksen itseäni kiinnostavaan kysymykseen ja tuodakseni sen samalla yleisen keskustelun piiriin.

        Harmi vain, että tuo ertert antaa ymmärtää osaavansa asian, mutta syystä tai toisesta hän ei viitsi sitä meille selittää.

        Joka ikinen kerta kun täällä on ollut avaus entropiasta (ja kreationismista), on aina lopulta kuitenkin ollut kyse raamatusta ja kristinuskosta. Aina. Joka ikinen kerta.

        Jos sinä siis et ole uskova kristitty, eikä aloituksesi liity millään tavalla kristinuskoon eikä sen Jumalaan eikä raamatun kreationismi-käsitteeseen, niin silloin se olisikin ihan ensimmäinen kerta tällä palstalla.

        Ja koska entropia ei todista raamatun Jumalaa, tai mitään muutakaan jumalaa olevaksi, ei ketään kiinnosta vääntää samasta vanhasta asiasta ties kuinka monennen kerran taas uudestaan. Aiheesta löytyy ihan riittävästi oikeaa tietoa niille, jotka sitä tietoa ihan oikeasti etsivät. Niitä jotka haluavat vain inttää tyhjää ja "todistella" jumalastaan ei ole koskaan mikään oikea tieto kiinnostanut, eikä heidän kanssaan kannata jankata tyhjää tyhjästä.


    • entro2

      Kysyn nyt viimeisen kerran, että eikö kukaan kommentoi viestiäni, jossa selostetaan informaatioteorian ja tilastollisen mekaniikan entropioiden yhteyttä. (Sen puolituttuni mukaan.)

      Se viesti on tässä ketjussa ja jätin sen tänne 23.5. klo 17:15.

      Avaimena on kuulemma se, että ns. Asymptotic Equipartition Property antaa informaatioteoriaankin makro-/mikro-tilojen tapaisen tulkinnan.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Asymptotic_equipartition_property

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe