Yritin googlettaa mutta tuloksetta... Mitähän maksaa vainajan kuljetus kun kyseessä olisi kuitenkin useamman sadan kilometrin matka? Järjestetäänkö tämäkin asia jonkun hautaustoimiston kanssa vai miten? Onko noissa hintaeroja ja voiko kilpailuttaa jos jaksaa?
Vainajan kuljetus?
11
7276
Vastaukset
- anneli221
hautaustoimisto hoitaa kuljetukset.Ei ole kovin edullista.Tietenkin voi itsekin kuljettaa vainajan arkussa.Täytyy vaan hommata sellainen auto,johon arkku mahtuu ja tietenkin arvokkuutta noudattaen.
- Kirkkoherra*
Matkahuoltokin kuljettaa, mutta heillä on jokin kiloraja, eli lähetys pitäsisi jakaa usemapaan laatikkoon, jotta sen voisi edullisesti kuljettaa. Itse hoitasin kuljetuksen siten, että tekisin ensin tuhkauksen ja lähettäsin tuhkat tavallisessa kirjekuoressa, niin ei maksa kuin 1.50 eur kakkosluokassa.
- Kiitos vastanneille!
Kiitos vastauksistanne! Huhhuh, tämä taitaa ihan todella käydä kalliiksi, mutta kun kerran vainaja halusi päästä kotipitäjänsä multiin ja kokonaisena, niin kaipa se pakko toteuttaa. Maksoi sitten mitä maksoi ja saahan sitä pankista vaikka vähän lainaa...
Kun minä potkaisen tyhjää, minut saa paiskata vaikka Honkajoen käsittelylaitoksen luukusta sisään! Kuollut ihminen kun on mennyttä, eikä mistään mitään tiedä. En todellakaan halua että elävät joutuvat rahojaan minun raatooni syytämään.- portti viimeinen
Olisit pyytänyt tarjouksen arkku kuljetus. Vainajaa saa kuljettaa vain siihen tarkoitukseeen varustellulla ja katsastetulla ajoneuvolla.
- laina-autolla
portti viimeinen kirjoitti:
Olisit pyytänyt tarjouksen arkku kuljetus. Vainajaa saa kuljettaa vain siihen tarkoitukseeen varustellulla ja katsastetulla ajoneuvolla.
Kun pieni tyttäreni kuoli 30 vuotta sitten, hänen ruumiinsa piti kuljettaa yliopistosairaalasta kotikaupunkiin n. 200 km matka. Sairaalassa varoitettiin hautaustoimistojen kiskurihinnoista ja neuvottiin kuljettamaan itse. Matka oli raskas. Mietimme ensin, peittäisimmekö arkun liinalla, kun lainassa olleen farmariauton ikkunoista näki, mitä siellä kuljetettiin. Ei sitten peitetty. Kuljetus maksoi polttoaineen verran, kun ystävä ei veloittanut autonsa lainasta meitä surun murtamia. Tekisin uudestaan saman. En ole koskaan kuullutkaan, että vainajia varten pitää olla jokin "virallinen" ruumiinkuljetusauto.
- Tuula-Helena
Kaikki kuolemaan liittyvät laskut saa vähentää vainajan jälkeen tehtävässä perunkirjoituksessa. Vein hautaustoimiston lähettämän laskun (sisälsi arkun, kukkalaitteen sekä hintavan siirtokuljetuksen vainajan kotikuntaan), siunaustilaisuuteen, muistotilaisuuteen ja kaikki hautaamiseen liittyvät laskut suoraan pankkiin, joka kiltisti maksoi laskut mieheni tililtä. Perunkirjoitukseen voi myös tehdä varauksen hautakiveä varten, jos sellainen halutaan. ( Meillä sitä ei tarvittu, kun mieheni halusi tuhkauksen ja anonyymin hautauksen muistolehtoon.)
Mieheni pankkitilit oli muuten jäädytetty perunkirjoitukseen asti, mutta pankki maksoi sieltä laskut joissa oli osoitettu Etunimi Sukunimen perikunnalle. Vein tositteet maksetuista laskuista perunkirjoittajalle ja ne huomioitiin perunkirjoituksessa. - Kuljetuspäällikkö
Kyllähän vainajan voi kuljettaa ihan tavallisessa henkilöautossa, laittaa vain turvavöiden lisäksi ylimääräisen sidontavyön, jotta pysyy ryhdikkäänä etupenkillä istumassa. Hattu vielä silmille ja kossu pullo käteen, niin kukaan ei kysele, miksi etupenkin matkustaja nuokuu penkillään. Peräkärry kuljetusta en suosittele, koska isomman montun ja pompun jälkeen peräkärry voi olla täysin tyhjä ja vainaja jossakin ojan pohjalla. Elikkä kuljetuksesta ei tarvi maksaa maltaita, halvallakin pääsee, jos ei ole korkeita vaatimuksia.
- Anonyymi
Sitä mieltä olen minäkin tiedä 2024 luvun lain säädäntöä asiassa tämän kommentoija on olen lähiaikoina vainaa,omaisia tässä lähinnä aattelen että kustannuksia tulis hyvin vähän kun köyhänä kuolen !
Toi peräkärry jälkeeni jää vankka teli kärry kantavuus yli 2 tonnia sillai ei huolta tuskin lyijy arkku se raskas itse kun n.75 kg kai silloin ! Tosi tuo kuorman sidonta on tärkeää kuormassa kun kuormassa ettei ilma lentoon lähe "taivaaseen" siinä vaiheessa,vankkoja kuormaliinoja itsellä kyllä jää että käyttäät niitä kuljettajat että arkku pysyy joten kuten kärryssä !
- jonkun siirtänyt
Kyllä se kalliiksi tulee. Kuljetus ja lisäksi tulee kirkon vuokra jos kirkossa siunaus.(kun ei ole sen seurakunnan jäsen) Meillä siirrettiin 40 kilometriä ja huh kun olikin kallista puuhaa, verraten että omassa seurakunnassa olisi ilmaista.
Toivottavasti vainajalla oli varaa siihen mitä toivoi.
Jaksamista suruun myös. - jkopp
haitaustomisto hoita asian
- vaihtoehtoisesti
Tuhkaus lähimmällä krematoriolla ja sit uurnan kuljetus omalla autolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3157329Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151347- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91221Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009