Englannin kielen experttejä palstalla?

Expimot

Englantilaisissa tv-sarjoissa kuule toisinaan huikattavan ystävällisesti "taraa" tai jotain sinnepäin. Tarkoittanee "kiitti", "moikka", "kiitti hei" tms.

Mikäköhän sana tai sanonta on kyseessä?

17

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Expimot

Äsken Emmerdalessa myyjä sanoi sen asiakkaalle ja kuulosti "turaa". Oli tekstityksessä suomennettu "nähdään", mutta en löytänyt sanakirjasta sellaista.

• tattaraa..

Gina sanoo usein. Itse olen tulkinnut sen "heiksi", koska yleensä sanoo erotilanteessa.

• ...

Joop

Samoilla linjoilla edeltävien kirjoitusten kanssa. Se sana tavallaan väliäänähdys, merkitys positiivinen, mutta ei varsinaisetsi merkitse mitään. Moiiiiiiii !!!!

=DW=

• Ta ta?

Heippa

Sanakirja.orgista lunttasin:)

• Expimot

Heartbeatissa minäkin olen sen ekan kerran ja useamminkin kuullut, Ginan ja Oscarin pubissa. : )

Tuon "ta!" löysin minäkin nettisanakirjasta. Oilisivatko ne "taraa" ja "turaa" (pehmeällä ärrällä) jotain johdannaisia siitä?

Joo, aina se on nimen omaan ollut sellainen positiivinen huudahdus.

• Expimot
      • ...

Danke

Meitsi ei kielitieteilijä, mutta kiinnostuin asiasta. Tunsin ilmauksen, sitä vaan oli mahdoton kääntää, mun mielestä. Jotain skottiperua se lie alunperin. Briteillä hupaisaa tuo murre, se niin täynnä vivahteita ja sellaista. Jenkit paljon tylsempiä "Hastalavista baby"

Aika harva muuten osaa irokeesia tai mohawkkia....

Vaan, kiva kun löysit linkin, tulipahan toikin knoppi selväksi.

Koska muuten joku tekee sanakirjan savo/suomi ?

=DW=

• yks kottarainen
        ... kirjoitti:

Danke

Meitsi ei kielitieteilijä, mutta kiinnostuin asiasta. Tunsin ilmauksen, sitä vaan oli mahdoton kääntää, mun mielestä. Jotain skottiperua se lie alunperin. Briteillä hupaisaa tuo murre, se niin täynnä vivahteita ja sellaista. Jenkit paljon tylsempiä "Hastalavista baby"

Aika harva muuten osaa irokeesia tai mohawkkia....

Vaan, kiva kun löysit linkin, tulipahan toikin knoppi selväksi.

Koska muuten joku tekee sanakirjan savo/suomi ?

=DW=

Joskus on ollut Savon Sanomien nettisivulla sanakirja savo/suomi turisteille, en tiedä onko vielä, en nyt kerkee tarkistaa :)

• Jos tarkoitat sanontaa Thaa...on se sama kuin thanks.
      Eli kiitos, mut en ole varma puhutaanko nyt samasta.
      Mut noita slangisanoja on muitakin samankuuloisia, yhteys kertonee tarkoituksen

• ärränkierrän

Eipä taida olla, tuo puhuttuu kuulostaa traalta, selvä ärrä. Sanotaan erotessa.

• ärränkierrän kirjoitti:

Eipä taida olla, tuo puhuttuu kuulostaa traalta, selvä ärrä. Sanotaan erotessa.

Ahas.
        Siellä rapakon takana on monenlaisia lyhenteitä ;) niinkuin meilläkin
        Itse ihmettelin tuota thaata siellä asuessani, sit se tarttui minullekin.
        Toi turrah on sit paras selitys sille.

• mhg.uk
        anja_ninja kirjoitti:

Ahas.
        Siellä rapakon takana on monenlaisia lyhenteitä ;) niinkuin meilläkin
        Itse ihmettelin tuota thaata siellä asuessani, sit se tarttui minullekin.
        Toi turrah on sit paras selitys sille.

Brittienglanti on mielestäni erittäin paljon monimuotoisempi kuin rapakontakana puhuttu.

• Expimot

• liinatti

Emmerdalessa esim. sanoja "taraa" tai "you reckon?" kuulee jatkuvasti. Ovat yorkshiren murresanoja, ensimmäinen tarkoittaa: "moikka" ja toinen: "niinkö luulet?".
      Olen hyvin kiinnostunut englannin kielestä ja kuuntelen tarkkaan eri sarjoja ja niissä käytettäviä murteita. Usein poistan tekstityksenkin, jotta voin paremmin keskittyä kuuntelemaan. Kivaa, kun joku toinenkin on kiinnostunut kuulemastaan :)

• Expimot

"you reckon?" olen kuullut myös ainakin aussi/uusiseelanti -sarjoissa. Olisikohan myös amerikan englannissa käytössä?

• Tärkeätä NYT !
    • Se on ihan sama, mitä joku jollain vieraalla murteella huikkaa, en ymmärrä höykäsen pöläystä. Englanninkielistä tekstiä ihan kohtuudella ymmärrän, jos se vaan ei ole mitään erikoissanoja sisältävää "ammattienglantia". Kiitos sen, että tietotekniikkaongelmien ja osin töidenkin takia joutuu aina jonkin verran englantia tavaamaan. Ruotsi ja saksankieli on unohtunut lähes totaalisesti, scheisse smörf.....

Mitään Emmerdaleja ole tullut pieneen mieleen katsoa, mutta näkyyhän tuo sinänsä tärkeä asia jo selvinneen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1137
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    6. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      541
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      482
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    Aihe