KREATIINI

joku

Olen 17w jätkä ja käyn salilla nyt neljättä kuukautta... käytän lisäravinteina proteiinia ja maltoa, mutta miettiny että pitäisikö ostaa myös kreatiinia sillä sehän kuulemma tuplaa harjoitustulokset... Onko siitä jotakin haittaa että käyttää kreatiinia periaatteessa vielä kasvuiässä??? Tai jotakin muuta seuraksia kun alottaa käytön liian aikaisin??

8

3175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harri Hauis

Ei se nyt sentään tuplaa mitään, no ehkä kuluja rahallisesti.
      Kreatiini on toimiva aine minulla ainakin, ehkä kannattaa silti odottaa hieman siitä syystä että kun on treenannut noin vajaa vuoden niin hidastuu kehitys hetkeksi, osta vaikka puolen vuoden päästä niin se nostaa motivaatiota hyvin kun sitten tuntuu että ei edisty enään.Ei siinä mitään vaaroja ole, käytä se 5grammaa/päivä tankkaus-periodin jälkeen...Kreatiini lisää vettä lihaksiin, suurentaa ne ja silloin kun kapasiteetti nousee, nousee voima..Mutta ei se ihmeitä tee, kyse on silti laillisesta luonnon-aineesta.Kreatiinia on jo kehossa sitä vaan ostetaan erikseen lisätääkseen sen ominaisuuksia.Onnistuneita treenejä teille!

• Dunlop

Joo, eipä kreatiini tuloksia moninkertaista, mutta on kyllä toimiva aine.

Tuosta tankkauksesta olen kyllä totaalisen eri mieltä. Tankkaus ohjeet, joissa kehotetaan ensin ottamaan esim. 20 grammaa 5 päivän ajan ovat kyllä lisäravinnefirmojen myynnin edistämistä. Miksi ihmeessä on saatava kreatiiniarvot kerralla niin korkealle, kun tasaisemmalla käytöllä pääset samaan tulokseen parin viikon kuluttua ja tasot pysyvät korkeammalla pitempään. Tästä asiasta on tehty paljon tutkimuksiakin lähinnä USA:ssa.

Toki jos olet menossa esim. penkkikisoihin on tankkauksesta hyötyä, koska tulokset paranevat hetkellisesti, mutta mitä tavallinen salikävijä/kehonrakentaja sellaisella tekee. Kreatiinin käytöstä on hyvä pitää n. 6 viikon kuluttua tauko, vaikkapa n. pari viikkoa, koska kreatiinin teho alkaa laskemaan. Tauon jälkeen kroppa ottaa kreatiinin taas paremmin vsstaan.

• Dunlop
        Dunlop kirjoitti:

Tuosta tankkauksesta olen kyllä totaalisen eri mieltä. Tankkaus ohjeet, joissa kehotetaan ensin ottamaan esim. 20 grammaa 5 päivän ajan ovat kyllä lisäravinnefirmojen myynnin edistämistä. Miksi ihmeessä on saatava kreatiiniarvot kerralla niin korkealle, kun tasaisemmalla käytöllä pääset samaan tulokseen parin viikon kuluttua ja tasot pysyvät korkeammalla pitempään. Tästä asiasta on tehty paljon tutkimuksiakin lähinnä USA:ssa.

Toki jos olet menossa esim. penkkikisoihin on tankkauksesta hyötyä, koska tulokset paranevat hetkellisesti, mutta mitä tavallinen salikävijä/kehonrakentaja sellaisella tekee. Kreatiinin käytöstä on hyvä pitää n. 6 viikon kuluttua tauko, vaikkapa n. pari viikkoa, koska kreatiinin teho alkaa laskemaan. Tauon jälkeen kroppa ottaa kreatiinin taas paremmin vsstaan.

Niin lisäravinteen nimi on tietysti kreatiini...Otsikossa kirjoitusvirhe.

• aus
        Dunlop kirjoitti:

Tuosta tankkaamisesta/ei-tankkaamisesta on tosiaan tehty muutama tutkimus.

Tuloksissa ei mitään suurta yllätystä tullut. Ei ole mitään väliä tankkaako vai ei, koska kreatiinia kuluu molemmilla tavoilla likimain yhteensä yhtä paljon ja vaikutus kestää yhtä pitkään...
        Tankkaamalla toki kreatiinin vaikutukset tulevat nopeammin esiin, mutta kreatiinipönttö myös kuluu nopeammin tyjäksi.

Penkkikisoissa kreatiinista ei ole mitään hyötyä. Yksi nosto on liian lyhytaikainen suoritus, jotta elimistön normaalit KP-varastot ehtisivät tyhjentyä. Hyvä jos edes ATP-varastot ehtivät kulumaan. Sotilaspenkkipunnerrus on sitten asia erikseen...
        Kymmenen sekuntia maksimisuoritusta alkaa olemaan sellainen, että lisäravinteena otetusta kreatiinista on hyötyä.

• Joppe

"Kreatiini lisää vettä lihaksiin, suurentaa ne ja silloin kun kapasiteetti nousee, nousee voima"

Voimanlisäysmekanismi ei tietenkään toimi näin. Totta, että kreatiini kerää vettä lihaksiin, johtuu kideveden poistumisesta kreatiinista, mutta ei se voimia lisää.

• Tri Repe

Olet vasta aloittelija, joten et tarvitse kreatiinia. Sen vaikutukset ovat erittäin minimaalisia, ja se soveltuu oikeastaan vain kilpailijoille. Itse en maksaisi kyseisestä aineesta penniäkään näin harrastelijana. Tasapuolinen ravinto ja protsku/hiilihydraatti- juomat riittävät sinulle mainiosti, itse asiassa et välttämättä vielä tarvitse niitäkään, mutta ei niistä haittaakaan ole, päinvastoin.

• Appelsiinimehua

Oon samaa mieltä, että olet sen verran nuori, että kunnon monipuolinen ravinto riittää tuossa vaiheessa. Itse on käyttänyt nyt muutamia kertoja kreatiinia ja tehnyt niin, että 1 vk 20 g päivässä ja sitten 2 viikon ajan 5 g päivässä aina appelsiinimehun kanssa, ja olen todennut että se lisää kyllä treeniin puhtia. En tiedä onko se vain psykologista, mutta pääasia että toimii ja ainankin "pumppu" näyttää tulevan pitkän tauon jälkeen nopeasti lihaksiin. Itse pidän aina 3 kk väliä ennen uutta kuuria, että elimistön normaali kreatiinin tuotanto ei siitä kärsi.

• Lyhyesti mutta ytime

Kreatiini lisää lyhytkestoisten sarjojen, toisto määrä että painoa. Oman kokemuksen mukaan parissa kk:ssa tuloksen huomaa selvästi. En suosittele aloittelijoille sillä ei ole mitään lihaksia mihin vesi varastoituisi.
      Ps: otan 10 Gr/päivä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17143
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      42
      4932
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2768
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2072
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1627
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      18
      1588
    7. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      26
      1567
    8. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1544
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1303
    Aihe