Mitä luterilaisuus on?

fjsrtfddgjjgd

Olen vielä tällä hetkellä luterilainen, mutta en varmaan enää syksyllä.
Minulle on aika mysteeri, mitä luterilaisuus on!
Sen tiedän, että se ei ole (ainakaan enää) Kristinuskoa vaan jotakin muuta.
Mitä se on?

28

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adkl

      Luterilaisuus on Evankeliumia! Augustinus sanoi, että !pelastus on kirkossa!" Nykykirkko on maallistunut, mutta kirkon sisällä on edelleen hengenliikkeitä, jotka ovat oikeaa Evankeliumia!

    • fjsrtfddgjjgd

      Luterilaisuus esitetään "evankeliumina", mutta ei tarvitse kuin käydä näissä nykymessuissa, kuunnella Helsingin piispan ja arkkipiispan näkemyksiä, niin ei tämä ole sitä.
      En ole herätysliikkeiden jäsen vaan ihan tavallisen peruskirkon ja kysymyksni koski sitä. Maallistunut...no ihan varmasti, kirkon päähän on oikeasti tasavallan presidentti, joka nimittää arkkipiispan. Eli ennen kirkon johdossa oli (en kehtaa edes kirjoittaa mikä hän oli) Eli Halonen.

      Yhtä kaikki, peruskirkko ei enää tunnusta tai noudata kristillisiä käsitteitä ja arvoja. He ovat jopa tuominneet raamatun pelkästään aikalaistensa kirjoituksisiksi ja pelkäksi kirjaksi...

      Kristinuskoa peruskirkon opetus ei enää ole!
      Yhdessä vaiheessa havahduin kun jouduin miettimään kumpi on suurempi synti, olematta menemättä messuun vai se, että menee messuun (kotiseurakunnassa on välillä neljä naispastoria pitämässä "messun" ja niiden showt... milloin on videoprojektori, milloin puhutaan James Bondista ja verrataan sitä Jumalaan...milloin mitäkin.)

      Itse en näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa kirkkoa sellaiseen, joka noudattaa raamatun sanomaa.

      • Etsivä löytää

        Oletko kuullut palautetusta Jeesuksen Kristuksen kirkosta?


      • On varmaan ollut jok

        Onko tosiaan luterialaisen kirkon johdossa ollut joskus joku arkkipiispa Eli Halonen? Aina oppii jotain. Itse olen kuullut vain jostakin piispa Gulinista, joka oli kai hyvin vanhakantainen ja ahdasmielinenkin mies. Elikkä siis te nyt haikailette arkkipiispa Eli Halosen aikaa?

        On varmaan ollut sitten joku oikein konservatiivinen.


      • Etsivä löytää
        On varmaan ollut jok kirjoitti:

        Onko tosiaan luterialaisen kirkon johdossa ollut joskus joku arkkipiispa Eli Halonen? Aina oppii jotain. Itse olen kuullut vain jostakin piispa Gulinista, joka oli kai hyvin vanhakantainen ja ahdasmielinenkin mies. Elikkä siis te nyt haikailette arkkipiispa Eli Halosen aikaa?

        On varmaan ollut sitten joku oikein konservatiivinen.

        Uuden perustuslain mukaan tasavallan presidentti ei enää nimitä piispoja. Käytäntö oli peräisin Konstantinus Suuren ajalta. Presidentti Martti Ahtisaari lienee saanut aikaan muutoksen.


      • olet väärässä
        Etsivä löytää kirjoitti:

        Uuden perustuslain mukaan tasavallan presidentti ei enää nimitä piispoja. Käytäntö oli peräisin Konstantinus Suuren ajalta. Presidentti Martti Ahtisaari lienee saanut aikaan muutoksen.

        "Käytäntö oli peräisin Konstantinus Suuren ajalta"

        Konstantinus Suurella ei ollut mitään nimitysvaltaa Kirkossa. Luterilaisten perinteen aloitti Kustaa Vaasa, joka halusi vallata kirkon ja onnistui siinä.

        Kristikunnassa Paavilla on ylin auktoriteetti. Kirkko on valtion yläpuolella, sillä Paavi on Kristuksen sijainen ja näin ollen kuninkaita korkeampi ja oikeutettu käskemään kaikkia

        Pyhä Gregorius VII opetti:
        -Rooman kirkko ei ole koskaan erehtynyt eikä se Raamatun todistuksen mukaan voi koskaan erehtyä
        -Ainoastaan hän voi nimittää piispoja ja erottaa heidät
        -Ainoastaan hän voi muuttaa omia tuomioitaan
        -Kukaan ei voi tuomita häntä
        -Hän voi erottaa keisareita

        Millään presidenteillä ei ole koskaan ollut valtaa nimittää kristillisiä piispoja, vaan ainoastaan luterilaisia.


      • Etsivä löytää
        olet väärässä kirjoitti:

        "Käytäntö oli peräisin Konstantinus Suuren ajalta"

        Konstantinus Suurella ei ollut mitään nimitysvaltaa Kirkossa. Luterilaisten perinteen aloitti Kustaa Vaasa, joka halusi vallata kirkon ja onnistui siinä.

        Kristikunnassa Paavilla on ylin auktoriteetti. Kirkko on valtion yläpuolella, sillä Paavi on Kristuksen sijainen ja näin ollen kuninkaita korkeampi ja oikeutettu käskemään kaikkia

        Pyhä Gregorius VII opetti:
        -Rooman kirkko ei ole koskaan erehtynyt eikä se Raamatun todistuksen mukaan voi koskaan erehtyä
        -Ainoastaan hän voi nimittää piispoja ja erottaa heidät
        -Ainoastaan hän voi muuttaa omia tuomioitaan
        -Kukaan ei voi tuomita häntä
        -Hän voi erottaa keisareita

        Millään presidenteillä ei ole koskaan ollut valtaa nimittää kristillisiä piispoja, vaan ainoastaan luterilaisia.

        Ei Konstantinus Suurella tietenkään ollut valtaa valita luterilaisen kirkon piispoja, mutta aikanaan hän niin teki silloiselle kirkolle, joka on nykyinen roomalaiskatolinen kirkko. Kirkollisia virkoja jopa myytiin.
        Googlesta:
        Simonia tarkoittaa kirkkohistoriassa esimerkiksi kirkollisten virkojen antamista tai hankkimista rahalla tai muuten arveluttavin perustein.[1] Nimitys perustuu Raamatussa Apostolien teoissa esiintyvään tarinaan, jonka mukaan Simon-niminen noita halusi ostaa Pietarilta ja Johannekselta kyvyn jakaa Pyhää Henkeä. Pietari ja Johannes kieltäytyivät jyrkästi.[2]
        Wikipediasta:
        Simonia on ollut yleistä katolisen kirkon piirissä.lähde? Paavi Benedictus IX esimerkiksi myi paikkansa sedälleen, josta tuli paavi Gregorius VI.


      • olet väärässä
        Etsivä löytää kirjoitti:

        Ei Konstantinus Suurella tietenkään ollut valtaa valita luterilaisen kirkon piispoja, mutta aikanaan hän niin teki silloiselle kirkolle, joka on nykyinen roomalaiskatolinen kirkko. Kirkollisia virkoja jopa myytiin.
        Googlesta:
        Simonia tarkoittaa kirkkohistoriassa esimerkiksi kirkollisten virkojen antamista tai hankkimista rahalla tai muuten arveluttavin perustein.[1] Nimitys perustuu Raamatussa Apostolien teoissa esiintyvään tarinaan, jonka mukaan Simon-niminen noita halusi ostaa Pietarilta ja Johannekselta kyvyn jakaa Pyhää Henkeä. Pietari ja Johannes kieltäytyivät jyrkästi.[2]
        Wikipediasta:
        Simonia on ollut yleistä katolisen kirkon piirissä.lähde? Paavi Benedictus IX esimerkiksi myi paikkansa sedälleen, josta tuli paavi Gregorius VI.

        "Ei Konstantinus Suurella tietenkään ollut valtaa valita luterilaisen kirkon piispoja, mutta aikanaan hän niin teki silloiselle kirkolle, joka on nykyinen roomalaiskatolinen kirkko"

        Konstantinus Suurella ei koskaan ollut mitään valtaa nimittää piispoja. Kenelläkään maallisella hallitsijalla ei voi olla sellaista valtaa, sillä se olisi jumalanpilkkaa. Hengellinen valta on maallista valtaa korkeampi, eikä maallinen valta voi katolisessa kirkossa päättää kirkon asioista. Kaikkien maallisten hallitsijoiden on alistuttuva Rooman paavin valtaan. Paavi on Kristuksen sijainen ja näin ollen kuninkaita korkeampi ja oikeutettu käskemään kaikkia.

        Piispan virkoja on kyllä sorruttu myymään mutta nimitysvalta on silti paavin. Katolisen kirkon kanoninen oikeus kieltää jyrkästi simonian.


      • Etsivä löytää
        olet väärässä kirjoitti:

        "Ei Konstantinus Suurella tietenkään ollut valtaa valita luterilaisen kirkon piispoja, mutta aikanaan hän niin teki silloiselle kirkolle, joka on nykyinen roomalaiskatolinen kirkko"

        Konstantinus Suurella ei koskaan ollut mitään valtaa nimittää piispoja. Kenelläkään maallisella hallitsijalla ei voi olla sellaista valtaa, sillä se olisi jumalanpilkkaa. Hengellinen valta on maallista valtaa korkeampi, eikä maallinen valta voi katolisessa kirkossa päättää kirkon asioista. Kaikkien maallisten hallitsijoiden on alistuttuva Rooman paavin valtaan. Paavi on Kristuksen sijainen ja näin ollen kuninkaita korkeampi ja oikeutettu käskemään kaikkia.

        Piispan virkoja on kyllä sorruttu myymään mutta nimitysvalta on silti paavin. Katolisen kirkon kanoninen oikeus kieltää jyrkästi simonian.

        Noin tulisi tietenkin olla, mutta niin ei ollut. Nikean kirkolliskokouken kutsui kokoon keisari:
        Googlesta:
        Keisari Konstantinus Suuri kutsui kirkolliskokouksen koolle Hosius Kordubalaisen ja paavi Sylvester I:n suosituksesta, koska aleksandrialaisen presbyteerin Areioksen oppi areiolaisuus herätti kirkossa suuria erimielisyyksiä. Areios väitti, että Poika, Kristus, on luotu eikä siten samanarvoinen kuin Isä Jumala. Kokouksessa Areios tuomittiin harhaoppiseksi. Raamatun pohjalta muotoiltiin kristillinen kolminaisuusoppi: ”Jumala on kolmiyhteinen – Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kolme persoonaa, mutta vain yksi Jumala.”

        Tuolloin keksittiin muuta kuin on Raamatun mukaista. Raamattu ei tue kolminaisuusoppia eikä koko sanaa siellä ole. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi jumaluus mutta eivät yksi Jumala.

        Kolminaisuusopin korjaaminen voisi teol. professori Heikki Räisäsen mielestä luoda keskustelupohjan muslimien ja kristittyjen vuorovaikutukselle. Hän on kirjoittanut: "Nykyinen raamattututkimus on hyvin selvillä siitä, ettei UT:ssä ole paljonkaan kiinnekohtia myöhäisemmälle kolminaisuusopille. Jo tämä lähtökohta saattaisi tarjota lähtökohdan uudentyyppiselle dialogille kristinuskon ja islamin välille." Edelleen: "Luukkaan kristologialle on tunnusomaista, että Jeesus on selvästi alistetussa asemassa Jumalaan nähden. Jeesus on Jumalan palvelija ja valittu. Jeesuksen 'voimalliset teot' teki Jumala hänen kauttaan. Jeesus, jonka 'Jumala oli Pyhällä Hengellä ja voimalla voidellut', 'vaelsi ympäri ja teki hyvää ---- sillä Jumala oli hänen kanssansa (Ap.t. 10:38). Nämä lausunnot eivät ole kaukana Muhammedin toteamuksesta, että Jeesus teki tunnuntekonsa 'Jumalan sallimuksesta'." (Heikki Räisänen, 1986, "Raamattunäkemystä etsimässä, s. 71-72)


      • harhaoppia!
        Etsivä löytää kirjoitti:

        Noin tulisi tietenkin olla, mutta niin ei ollut. Nikean kirkolliskokouken kutsui kokoon keisari:
        Googlesta:
        Keisari Konstantinus Suuri kutsui kirkolliskokouksen koolle Hosius Kordubalaisen ja paavi Sylvester I:n suosituksesta, koska aleksandrialaisen presbyteerin Areioksen oppi areiolaisuus herätti kirkossa suuria erimielisyyksiä. Areios väitti, että Poika, Kristus, on luotu eikä siten samanarvoinen kuin Isä Jumala. Kokouksessa Areios tuomittiin harhaoppiseksi. Raamatun pohjalta muotoiltiin kristillinen kolminaisuusoppi: ”Jumala on kolmiyhteinen – Isä, Poika ja Pyhä Henki. Kolme persoonaa, mutta vain yksi Jumala.”

        Tuolloin keksittiin muuta kuin on Raamatun mukaista. Raamattu ei tue kolminaisuusoppia eikä koko sanaa siellä ole. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yksi jumaluus mutta eivät yksi Jumala.

        Kolminaisuusopin korjaaminen voisi teol. professori Heikki Räisäsen mielestä luoda keskustelupohjan muslimien ja kristittyjen vuorovaikutukselle. Hän on kirjoittanut: "Nykyinen raamattututkimus on hyvin selvillä siitä, ettei UT:ssä ole paljonkaan kiinnekohtia myöhäisemmälle kolminaisuusopille. Jo tämä lähtökohta saattaisi tarjota lähtökohdan uudentyyppiselle dialogille kristinuskon ja islamin välille." Edelleen: "Luukkaan kristologialle on tunnusomaista, että Jeesus on selvästi alistetussa asemassa Jumalaan nähden. Jeesus on Jumalan palvelija ja valittu. Jeesuksen 'voimalliset teot' teki Jumala hänen kauttaan. Jeesus, jonka 'Jumala oli Pyhällä Hengellä ja voimalla voidellut', 'vaelsi ympäri ja teki hyvää ---- sillä Jumala oli hänen kanssansa (Ap.t. 10:38). Nämä lausunnot eivät ole kaukana Muhammedin toteamuksesta, että Jeesus teki tunnuntekonsa 'Jumalan sallimuksesta'." (Heikki Räisänen, 1986, "Raamattunäkemystä etsimässä, s. 71-72)

        "Noin tulisi tietenkin olla, mutta niin ei ollut"

        Minkä piispan Konstantinus on muka nimittänyt, mitä kirkko ei olisi hyväksynyt? Jokaisen eli myös Konstantinuksen oli tunnustettava Rooman piispan ylivalta,

        "Tuolloin keksittiin muuta kuin on Raamatun mukaista. Raamattu ei tue kolminaisuusoppia"

        Kolminaisuusopin kieltävät ovat harhaoppisia. Ekumeeniset kirkolliskokoukset ovat täysin erehtymättömiä, sillä Pyhä Henki suojelee kirkkoa erehdyksiltä. Nikeassa pyhät isät määrittelivät Jumalan olevan kolminainen, joten jokaisen kristityn on uskottava tämä määritelmä. Joka ei tätä tunnusta, ei ole kristitty.


      • Etsivä löytää
        harhaoppia! kirjoitti:

        "Noin tulisi tietenkin olla, mutta niin ei ollut"

        Minkä piispan Konstantinus on muka nimittänyt, mitä kirkko ei olisi hyväksynyt? Jokaisen eli myös Konstantinuksen oli tunnustettava Rooman piispan ylivalta,

        "Tuolloin keksittiin muuta kuin on Raamatun mukaista. Raamattu ei tue kolminaisuusoppia"

        Kolminaisuusopin kieltävät ovat harhaoppisia. Ekumeeniset kirkolliskokoukset ovat täysin erehtymättömiä, sillä Pyhä Henki suojelee kirkkoa erehdyksiltä. Nikeassa pyhät isät määrittelivät Jumalan olevan kolminainen, joten jokaisen kristityn on uskottava tämä määritelmä. Joka ei tätä tunnusta, ei ole kristitty.

        Mikä takasi noiden isien pyhyyden? Apostoleita heissä ei ollut ainotatakaan. Koetat vedota olemattomaan auktoriteettiin.


      • Herra itse
        Etsivä löytää kirjoitti:

        Mikä takasi noiden isien pyhyyden? Apostoleita heissä ei ollut ainotatakaan. Koetat vedota olemattomaan auktoriteettiin.

        Jeesus Kristus, iankaikkinen Paimen, rakensi pyhän Kirkon lähettämällä apostolit, niin kuin Isä oli lähettänyt hänet (vrt. Joh. 20:21). Hän tahtoi, että apostolien seuraajat eli piispat olisivat paimenina hänen Kirkossaan aina maailman loppuun asti.

        Pyhä kirkolliskokous opettaa, että piispat jumalallisen säädöksen mukaan ovat apostolien seuraajia Kirkon paimenina: Joka kuulee heitä, kuulee Kristusta, ja joka hylkää heidät, hylkää Kristuksen ja hänet, joka on Kristuksen lähettänyt (vrt. Luuk. 10:16).

        Herran säädöksen mukaan pyhä Pietari ja muut apostolit muodostivat yhden apostolikollegion. Tätä kollegion ylintä valtaa yleismaailmallisessa Kirkossa piispat käyttävät juhlallisesti ekumeenisessa kirkolliskokouksessa


      • 7+17
        Herra itse kirjoitti:

        Jeesus Kristus, iankaikkinen Paimen, rakensi pyhän Kirkon lähettämällä apostolit, niin kuin Isä oli lähettänyt hänet (vrt. Joh. 20:21). Hän tahtoi, että apostolien seuraajat eli piispat olisivat paimenina hänen Kirkossaan aina maailman loppuun asti.

        Pyhä kirkolliskokous opettaa, että piispat jumalallisen säädöksen mukaan ovat apostolien seuraajia Kirkon paimenina: Joka kuulee heitä, kuulee Kristusta, ja joka hylkää heidät, hylkää Kristuksen ja hänet, joka on Kristuksen lähettänyt (vrt. Luuk. 10:16).

        Herran säädöksen mukaan pyhä Pietari ja muut apostolit muodostivat yhden apostolikollegion. Tätä kollegion ylintä valtaa yleismaailmallisessa Kirkossa piispat käyttävät juhlallisesti ekumeenisessa kirkolliskokouksessa

        Kristus perusti kirkon apostolien ja profeettojen perustalle ollen itse kulmakivenä.
        Ef. 2:20
        Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. [Matt. 16:18, Matt. 21:42; 1. Kor. 3:11; 1. Piet. 2:4,5]

        Kun perusta sortui mm. vainojen vuoksi eli apostolinen johto hävisi, niiin kirkkokin hävisi. Tilalle tuli ihmisten kirkko ja myöhemmin yhä uusia kirkkoja. Piispat olivat paikallisia johtajia, mutta apostolit koko kirkon johtajia, jotka kutsuvat piispat. Oli tarkoitus, että apostolinen johto olisi säilynyt. Niinpä Juudaksen tilalle valittiin Mattias:
        Ap.t. 1
        23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
        24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15 | Sananl. 16:33]
        25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
        26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon.


      • Kristus ei epäonnist
        7+17 kirjoitti:

        Kristus perusti kirkon apostolien ja profeettojen perustalle ollen itse kulmakivenä.
        Ef. 2:20
        Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. [Matt. 16:18, Matt. 21:42; 1. Kor. 3:11; 1. Piet. 2:4,5]

        Kun perusta sortui mm. vainojen vuoksi eli apostolinen johto hävisi, niiin kirkkokin hävisi. Tilalle tuli ihmisten kirkko ja myöhemmin yhä uusia kirkkoja. Piispat olivat paikallisia johtajia, mutta apostolit koko kirkon johtajia, jotka kutsuvat piispat. Oli tarkoitus, että apostolinen johto olisi säilynyt. Niinpä Juudaksen tilalle valittiin Mattias:
        Ap.t. 1
        23 Ehdolle pantiin kaksi miestä: Joosef Barsabbas, toiselta nimeltään Justus, sekä Mattias.
        24 Sitten kaikki rukoilivat: "Herra, sinä joka tunnet kaikkien sydämet, ilmoita, kumman näistä kahdesta olet valinnut [Luuk. 16:15 | Sananl. 16:33]
        25 astumaan tähän palvelutehtävään ja apostolin virkaan, josta Juudas luopui mennäkseen sinne, minne kuului."
        26 Sen jälkeen he heittivät miehistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiakselle. Näin hänet valittiin ja liitettiin kahdentenatoista apostolien joukkoon.

        Julistamalla kaikkialla evankeliumia (vrt. Mark. 16:20), jonka kuulijat ottivat vastaan Pyhän Hengen vaikutuksesta, apostolit kokosivat yleismaailmallisen Kirkon, jonka Herra oli aluksi apostolien ryhmänä perustanut ja rakentanut heidän johtajansa, autuaan Pietarin, varaan, kulmakivenä itse Kristus Jeesus (vrt. Ilm. 21:14; Matt. 16:18; Ef. 2:20).

        Tämä jumalallinen lähetystehtävä, jonka Kristus on uskonut apostoleille, jatkuu maailman loppuun asti (vrt. Matt. 28:20), koska evankeliumi, jota heidän on välitettävä eteenpäin, on kaikiksi ajoiksi Kirkon koko elämän alkulähde. Sen vuoksi apostolit ovat tässä hierarkkisesti järjestyneessä yhteisössä pitäneet huolta seuraajiensa asettamisesta.

        He asettivat siis tällaisia miehiä seuraajikseen ja lisäksi määräsivät, että näiden poismenon jälkeen taas toiset koetellut miehet jatkaisivat heidän .palvelusvirkaansa. Eri virkojen joukossa, joita Kirkon alusta alkaen on hoidettu, on tradition todistuksen mukaan ensimmäisellä sijalla niiden virka, jotka oli asetettu piispoiksi ja joilla yhtäjaksoisen perimyksen perusteella alusta asti on ollut hallussaan apostolisesta istutuksesta kasvaneet köynnökset.


      • 6+8
        Kristus ei epäonnist kirjoitti:

        Julistamalla kaikkialla evankeliumia (vrt. Mark. 16:20), jonka kuulijat ottivat vastaan Pyhän Hengen vaikutuksesta, apostolit kokosivat yleismaailmallisen Kirkon, jonka Herra oli aluksi apostolien ryhmänä perustanut ja rakentanut heidän johtajansa, autuaan Pietarin, varaan, kulmakivenä itse Kristus Jeesus (vrt. Ilm. 21:14; Matt. 16:18; Ef. 2:20).

        Tämä jumalallinen lähetystehtävä, jonka Kristus on uskonut apostoleille, jatkuu maailman loppuun asti (vrt. Matt. 28:20), koska evankeliumi, jota heidän on välitettävä eteenpäin, on kaikiksi ajoiksi Kirkon koko elämän alkulähde. Sen vuoksi apostolit ovat tässä hierarkkisesti järjestyneessä yhteisössä pitäneet huolta seuraajiensa asettamisesta.

        He asettivat siis tällaisia miehiä seuraajikseen ja lisäksi määräsivät, että näiden poismenon jälkeen taas toiset koetellut miehet jatkaisivat heidän .palvelusvirkaansa. Eri virkojen joukossa, joita Kirkon alusta alkaen on hoidettu, on tradition todistuksen mukaan ensimmäisellä sijalla niiden virka, jotka oli asetettu piispoiksi ja joilla yhtäjaksoisen perimyksen perusteella alusta asti on ollut hallussaan apostolisesta istutuksesta kasvaneet köynnökset.

        Entä kirkkojen moninaisuus? Ne ovat keskenään erilaisia uskonsa ja toimitustensa puolesta. Erään arvion mukaan oli v. 2000 jo 33 800 erilaista kirkkoa. Kristus ei ole jaettu. Voi olla vain yksi oikea kirkko. Sitä Kristus tarkoitti:
        Joh. 10:30
        Minä ja Isä olemme yhtä."

        Joh. 17:11
        "Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]

        Joh. 17:21
        Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]

        Joh. 17:22
        "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.

        Joh. 17:23
        Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.


      • unam sanctam
        6+8 kirjoitti:

        Entä kirkkojen moninaisuus? Ne ovat keskenään erilaisia uskonsa ja toimitustensa puolesta. Erään arvion mukaan oli v. 2000 jo 33 800 erilaista kirkkoa. Kristus ei ole jaettu. Voi olla vain yksi oikea kirkko. Sitä Kristus tarkoitti:
        Joh. 10:30
        Minä ja Isä olemme yhtä."

        Joh. 17:11
        "Minä en enää ole maailmassa, mutta he jäävät maailmaan, kun tulen luoksesi. Pyhä Isä, suojele heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. [Joh. 10:30]

        Joh. 17:21
        Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut. [Ef. 4:3-6]

        Joh. 17:22
        "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.

        Joh. 17:23
        Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua.

        "Entä kirkkojen moninaisuus?"

        On vain yksi kirkko, jonka Jeesus Kristus perusti. Kuten 4. Lateraanikonsiili julisti vuonna 1215: "Yksi on uskovien maailmanlaajuinen kirkko, jonka ulkopuolella kukaan ei pelastu".

        Muut kirkot ja lahkot ovat saatanan työtä.


      • Etsivä löytää
        unam sanctam kirjoitti:

        "Entä kirkkojen moninaisuus?"

        On vain yksi kirkko, jonka Jeesus Kristus perusti. Kuten 4. Lateraanikonsiili julisti vuonna 1215: "Yksi on uskovien maailmanlaajuinen kirkko, jonka ulkopuolella kukaan ei pelastu".

        Muut kirkot ja lahkot ovat saatanan työtä.

        Mikä se yksi kirkko on niiden tuhansien erilaisten kirkkojen joukossa? Puhutaan näkymättömästä kirkosta, mutta sellaista Krsitus ei perustanut vaan apostolien johtaman näkyvän kirkon.


    • Lukija5

      "Olen vielä tällä hetkellä luterilainen, mutta en varman enää syksyllä. Minulle on aika mysteeri, mitä luterilaisuus on! Sen tiedän, että se ei ole (ainakaan enää ) Kristinuskoa vaan jotakin muuta . Mitä se on?

      Olet väärässä. Luterilainen kirkko kuuluu kristillsiin kirkkoihin ja se harjoittaa ekumeniaa eli kirkkojen välistä yhteistyötä muiden kristillisten kirkkojen kanssa.Voisit mennä luterilaisen kirkon sivuille ja lukea sieltä luterilaisuudesta.

      Luther-Säätiö on niitä luterilaisia varten, jotka eivät hyväksy naispappeutta.

      • mitä välii

        Onko naispappeus nykyään luterilaisen valtasuuntauksen tärkein dogmi, kun otat vain sen esille?

        Mikä tekee juuri naispappeudesta erityisen tärkeän asian?


    • Lukija5

      "Onko naispappeus nykyään luterilaisen valtasuuntauksen tärkein dogmi,kun otat vain sen esille?"

      Kirjoitin, että Luther-säätiö on niitä luterilaisia varten, jotka eivät hyväksy naispappeutta. Kirjoitin tuon asian, ettei jonkun, joka hyväksyy vain miespapit, tarvitse valittaa täällä asiasta. Siis: luterilainen kirkko on niitä vartejn, jotka hyväksyvät sekä naispapit että miespapit ja Luther-säätiö on niitä varten, jotka hyväksyvät vain miespapit. Tulinko nyt ymmärretyksi?

    • fhddgvfdjvfzg

      Ei, se ei ole enää kristinuskoa.
      Käyn kerran viikossa Jumalanpalveluksessa ja se...
      Siellä saattaa olla saarnaamassa ja pitämässä palvelusta ihminen, joka on tunnustautunut ateistiksi. Siellä saattaa olla jakamassa ehtoollista pyntätty ihminen, joka elää homosuhteessa. Siellä saattaa olla ihminen, joka vetää messussa mutkat suoriksi... ja näiden maalistuneitten pappien saarnat...
      Siellä on pappeja jotka eivät ole lukeneet vanhaa testamenttia.
      Siellä on pappeja, jotka ei kunnolla tunne uutta testamenttia.
      Kirkkotiloja käytetään vaikka mihin, osa papeista osallistuu vaikka mihin.

      Pappi voi hyvin selittää kuinka raamattu on vain aikalaistensa kirja....

      Ei, se ei tosiaan ole kristinuskoa!

      Enkä aio olla siinä enää syksyllä mukana.

      Oli muuten hyvin valaisevaa tutustua lutherin historiaan ja sen jälkeen ymmärsin hyvin kirkon tilan.

      • ei sitä linjaa

        Kirkkoyhteydestä ei pidä jäädä pois. Pitää vain valita kirkko, jossa seurataan Kristusta ja jossa kilvoitellaan, jotta voittaisimme ikuisen elämän.

        Katolisessa kirkossa käytetään vielä sanoja synti ja pyhyys, Raamattua pidetään kokonaan totena Jumalan Sanana. Pappimme ovat esikuvallisia kristittyjä, jotka elävät köyhyydessä ja selibaatissa.

        Lähetysseura on siunaamassa Aasiaan homoparin työhönsä.Kai näitä on jo muissakin luterilaisissa kirkoissa. Tämä on se linja, jonka kirkko valitsi muutama vuosi sitten.


    • Hengen tuli palaa

      Aloitapa opiskelu tästä. Lutherin iso katekismus nettiversiona:
      http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/

      Seuraavaksi voisit etsiä seurakunnallisista ilmoituksista, missä kirkossa saarnaa oikea hengessä palava luterilainen miespappi ja matkustaa sinne kirkkoon.

      Kyllä sellaisiakin on. Tunnen monia luterilaisia kristittyjä, jotka matkustavat vaikka aivan kirkon vierestä pitkällekin kuulemaan oikeaa sanaa ja saarnaa jossakin muussa kirkossa.

      Oikeiden pappien kirkot vetävät kansaa, niin ettei sekaan meinaa mahtua, eikä tarvita mitään keinotekoisia viritelmiä ihmisten muka houkuttelemiseksi.

      • ei sitä linjaa

        Hyvä, että palaa, mutta on totuus on, että se palaa kyllä näissä vanhoissakin kirkoissa. Meillä on näitä uskollisia kirvoittelijoita., puhumattakaan hyvistä papeista.

        Ennen luin Lutherin Isoa katekismusta,vaan kovin vähäiseltä se tuntui, kun siirryin katoliseen kirkkoon, jossa Katekismus on n. 700 sivua ja jossa materiaalia on kahdelta vuosituhannelta.


    • fhddgvfdjvfzg

      Tuntuisi tyhmältä pitäytyä luterilaisessa kirkossa ja en näe, että sillä olisi joku itseisarvo. luterilainen kirkko ei edes ole apostolinen kirkko, niin kuin orttodoksit, katolilaiset, koptit ja muut ovat. Lisäksi kun tutustuin lutherin elämään, niin sieltäkin tuli pieni inho koko touhua kohtaan.

      Lisäksi eroamalla evlut kirkosta ja liittymällä toiseen pystyn viestittämään, etten hyväksy sitä, mitä nyt tapahtuu kirkoissa.

    • ei sitä linjaa

      fhddgvfdjvfzg,

      Samoin koin minäkin. Olin jo niin monesta asiasta eri mieltä kuin piispat. Ei ollut helppo asia jättää isien kirkkoa, mutta nyt olen siis esi-isiemme katolisessa kirkossa. Ehkä jossain päin Suomea vaihto on todella hankalaa etäisyyksien takia.

      Paljon aina mainostettiin sitä, että luterilainen kirkko on sanan kirkko. Mitä ihmettä muuta on tuo katolinen kirkkokaan, olen ihmetellyt? Joka päiväksi meillä on päivän tekstejä eri puolelta Raamattua.

      Eroamalla viestitää, että ei hyväksy uusia muutoksia. Älköön tätä kukaan lukeko kehotuksesti luopua vanhoista kristillisistä kirkoista. Jokainen toimikoon omantuntonsa mukaan.

    • KTS (Ei kirj.)

      Me toki tuemme ev.lut. kansankirkkoamme muutaman änkyrän vikinöistä huolimatta.

      HYVÄ!

    • kjkl

      Sosiaalidemokraatit kehoittivatnuoriaan valloittamaan kirkon 1900 luvun alussa ja niin lienee käynyt eli oppia määrää kansan mielipide , tasaarvovaltuutettu jne. Oikein Jeeus sanoikin:"Kun Hän tulee takaisin, löytäneekö Hän uskoa enää maailmasta!"

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe