Työkeskeinen puoliso

liiton loppuko?

Kauanko pitäisi jaksaa kitkutella parisuhteessa, jossa toinen keskittyy vain työhönsä?

Työ ajaa kaiken ohi, se on hänen ainoa puheenaihe. On iltamenoja, työmatkoja, pitää olla jatkuvasti saatavilla ja kännykän ulottuvilla. Puolison päässä ei pyöri kuin työasiat. Perhe jää kakkoseksi. Selvitä saa omista töistä ja kotiasioista, kuten parhaakseen näkee. Lapset on jo tottuneet tähän.

Puolison käy kotona vain syömässä, pesulla, ja jättää vaatteet pyykkiin. Yhteistä kesälomaa ei voi suunnitella, koska puoliso ei tiedä vieläkään koska pitää lomansa. Kaksivuotta on viettänyt osan lomasta yksikseen, koska haluaa levätä työpaineistaan ilman lasten metelöintiä.

Kotona ei jaksa mitään, kuin vain olla. Mikään tekeminen ei kiinnosta. Mitä tälläisessä tilanteessa voi tehdä?

32

6354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mek

Lopeta ensin se pyykkien pesu ja ruuan laitto ja jos tulee sanomista niin sanot työorjentoituneelle puolisolle että oleppa kotona välillä' niin kerkiät pesemään omat pyykkinsa ja ruokansa tekemään mutta kun huolto pelaa niin toinen ei huomaa mitään. Kun huolto ei enää toimi eikä ole puhaita vaatteita kaapissa niin se voi herättää puolisn tai sitten ei.

• Pihamittari

Itse olen aina antanut työorientoituneen mieheni pestä itse pyykkinsä, mutta kun lopetin myös ruokintapalvelun, niin siitä alkoi liiton näkyvä alamäki. Herran oli tyytyminen pizzaan ja einesruokiin ja pian ero astuu voimaan.

• eihyvinmee

Erota. Aluksi asumusero, anna miehen miettiä muutama kk asioitaan, ja sitten keskustelujen päälle avioeropaperit vetämään. Toki jossakin välissä ennen lopullista eroa käytte seurakunnan tms. parisuhdetyössä, terapeutille ongelmasta puhumassa. Mies on sokea muulle kuin korvaamattomuudelleen työssä. Rahaa tulee sit kivasti?
      (hänellä on toinen)

• hommapellaa

Tasan tarkkaan toisella kakkonen kuvioissa. Työ on paras veruke salajutuille. Ei tarvitse muuten selitellä väsymystään ja paoissaolojaan. Itsekin tein vastaavalla tavalla vuosia ja se toimii:)

• -hämmentynyt-

Olen lukenut näitä viestejä nyt näillä sivuilla. Pidin omaani liittoani hyvänä perusliittona. Mutta näiden jälkeen olen alkanut ajattelemaan toisin.

Ei minukaan puoliso vietä aikaa kanssani. Tosin aikaansa ei vie työ vaan tietkone, tv ja harrastus. Pyykinsä kyllä pesee ite. Emme lomaile yhtä aikaa kesällä emmekä muillakaan lomilla. Puhumiset voi olla 5 sanaa viikossa, aina ei sitäkään, jos ei ole asiaa. Muuten emme juurikaan juttele. Seksiäkin ollut 5 vuotta sitten.

Ja varmuudella kummallakaan ei ole toista. Mutta ehkä tämä ei ole niin hyvä liitto, kuin luulin.

• Mitä wat

"Seksiäkin ollut 5 vuotta sitten.

Ja varmuudella kummallakaan ei ole toista. Mutta ehkä tämä ei ole niin hyvä liitto, kuin luulin. "
        Nyt putosin kyllä kärryiltä.

• -hämmentynyt-
        Mitä wat kirjoitti:

"Seksiäkin ollut 5 vuotta sitten.

Ja varmuudella kummallakaan ei ole toista. Mutta ehkä tämä ei ole niin hyvä liitto, kuin luulin. "
        Nyt putosin kyllä kärryiltä.

Kuinka niin?

• Vaimok

Tuttu juttu. Meillä se on tänä kesänä kärjistymässä siihen että hän ei pidä lomaa ollenkaan. Viime kesänä kirosi raskaasti perheen yhteisen kolmiviikkoisen jälkeen ettei olis kestänyt enempää. Kaikki aika ja energia käytetään kodin ulkopuolella ja me saamme miesraadon joskus hetkelliesesti seuraamme mutta silloinkin hän saattaa uppoutua puhelimeensa kesken keskustelun jopa siten että meillä on vieraita! Hänestä se on normaalia, perhe vaan vaatii häneltä sellaisia asioita mitkä ei ole hänestä kohtuullisia.

• mek

Miksi miehesi on sitten perheen perustanut ja olette lapsia saaneet kun eihän se perhe ole hänen juttunsa ja miksi antaa kaiken työllensä kun työt voi loppua koska vain mutta se perhe pysyy. Sitten kun päätät erota puolisosta joka ei miehenä panosta prisuhteeseen niin häneltä' menee kaikki sekaisin kun se vaimo ei enää olekaan kotona hoitelemassa asioita että silleen. Ei perhe vaadi mittään mutta mies ei tajua miten perheellisesnä eleetään ja miksi antaa kaiken enrgiansa työllensä joka voi loppua milloin tahansa. Perhe on miehelle henkireikä mihin pääsee töitä pakoon ja olisipa suoemssakin 6 tunnin työpaiävä niin jäisi laspelle ja naiselleni enemmän aikaa. Minua taas työ tajoittaa kaikkea muuta eii perhe.

• työ ensin
        mek kirjoitti:

Miksi miehesi on sitten perheen perustanut ja olette lapsia saaneet kun eihän se perhe ole hänen juttunsa ja miksi antaa kaiken työllensä kun työt voi loppua koska vain mutta se perhe pysyy. Sitten kun päätät erota puolisosta joka ei miehenä panosta prisuhteeseen niin häneltä' menee kaikki sekaisin kun se vaimo ei enää olekaan kotona hoitelemassa asioita että silleen. Ei perhe vaadi mittään mutta mies ei tajua miten perheellisesnä eleetään ja miksi antaa kaiken enrgiansa työllensä joka voi loppua milloin tahansa. Perhe on miehelle henkireikä mihin pääsee töitä pakoon ja olisipa suoemssakin 6 tunnin työpaiävä niin jäisi laspelle ja naiselleni enemmän aikaa. Minua taas työ tajoittaa kaikkea muuta eii perhe.

Uraohjuksille se on meriitti. Näyttää CV:ssä paremmalta.

• loppuko?

Mikä näitä kodin ulkopuolelle orjentuneita oikein vaivaa? Tottahan työ vie osan aikaa, mutta ei se koko elämä saisi olla. Tuntuu ettei puolisolla ole kuin työ minä, ja työn ulkopuolella ei ole mitään muuta, mikä kiinnostaisi, tai millä pätisi.

Oli puheenaihe mikä tahansa niin aina se hänellä kääntyy töihin. Vieraita meillä ei enää käy, kuka nyt koko ajan haluaa kuulla mitä jonkun duunissa tapahtuu. Ihokarvanikin nousee pystyyn, kun puoliso kehua retostaa, minun asemassani jne.. Pitää vielä korostaa asemaa, vaikka ei sen kummemmassa asemassa olekkaan.

• Olenko tuo minä?

Pidän työstäni.

Uppoudun työhöni ja se antaa minulle paljon. Harvoina vapaahetkinä olisin mieluummin yksin. Lapset on jo opiskelemassa, joten ei tarvitse enää tavoitella asioita, joissa todistaa olevansa hyvä äiti.

Parisuhde on ihan jees, mutta en saa tästä mitään kiksejä, kun taas työssä saan onnistumisen iloa, energiaa ja palautetta.

Oikein tai väärin, olen tehnyt päätöksen elää hetkessä ja nauttia niistä asioista, joista oikeasti nautin. Ja se yksi nautinnollimisista asiaoista on työ. Sori.

• mek

Itse en saa työstä mitäänihmeellissä asioita kun se on vain tapa hankkia rahaa ja sitä saa töitä tekemällä ja en ole koskaan ollut uraputkessa koska käyn vain töissä vaikka en ole tavallinen työntekijä vaan toimihenkilö ja ainoa hyvä puoli on että raha tulee helpolla että silleen. Jos saisin 3 milliä lotossa niin työt loppuisi siihen kun en viittisi enää niin aikaisin nousta kun e iolisi sitä motivaattosia enää työhön eli raha.

• Korpiman
        mek kirjoitti:

Itse en saa työstä mitäänihmeellissä asioita kun se on vain tapa hankkia rahaa ja sitä saa töitä tekemällä ja en ole koskaan ollut uraputkessa koska käyn vain töissä vaikka en ole tavallinen työntekijä vaan toimihenkilö ja ainoa hyvä puoli on että raha tulee helpolla että silleen. Jos saisin 3 milliä lotossa niin työt loppuisi siihen kun en viittisi enää niin aikaisin nousta kun e iolisi sitä motivaattosia enää työhön eli raha.

Kyl se on joo niin että työt on rahan saantia varten, ei kiksejä. Toki on siistiä kun töissä tulee suuria onnistumisia, mutta tämän hetkiset esimieheni esimerkiksi ovat tyypejä jotka arvostavat myöskin omaa aikaa ja hoitavat asiat työaikana (ei työ aika on perheelle). Mä saan parhaan fiiliksen treeneistä ja kaikesta oman kullan kans tekemisestä. :-)

• 69 / 65

Kaikesta päätellen tilanne ei perustu yhteiseen päätökseen eikä sovittuun tavoitteeseen pääsyyn.
      Hyväksy tilanne tai leikkaa matot halki!

Rakenna oma elämä! Ulkoista miehesi osalta pesupalvelut!
      Jos haluat kantaaa huolta niin varaa hänelle pakastimeen vaikkapa pizzoja!
      Suunnittele omat lomasi lasten kanssa miehestäsi piittaamatta!

Mitä muuta tuossa voisi tehdä? Eron vaihtoehtona.

Me elimme vastaavaa elämää 12-vuotta mutta lähtökohta oli täysin toinen.

• ..................

Perhe on sitoutumista. Meillä vietetään joka ilta viimeinen tunti perheaikaa, jolloin ollaan yhdessä. Kaikki muu jää, tietokoneet yms. Tunti on vähän, mutta jos sen viettää yhdessä se on paljon :)....

• 69 / 65

Mahdollisuuksien mukaan.

Vaimon ollessa kotona hän huolehti aamiaisista ja minun työhön ja penskojen kouluun saattelemisesta.

Koulusta palatessa tenavien välipala.
        Yhteinen ateria aina klo 17:a tietämissä.
        Tenavien yhteinen iltapala.

Nuo olivat luonnollisia rutiineja. Samoin kuin talon lauantaiset siivoukset yhdessä.
        Myös harrastuksiin liittyviä toimintoja oli melko runsaasti.

Emme koskaan viettäneet mitään laatu- tai perheaikaa.

Ollessani viimeiset 12-vuotta viikot muualla puutteen torjunnassa jäivät kaikki arkiset puuhat vaimon ja lasten huostaan.

• Voit avata keskustelun perheen yhteisestä ajasta, mutta eipä kovin usein vanha koira uusia temppuja opi. Voit pyytää huomioimaan enemmän sinua ja lapsia, mutta edelleenkin hankalaa on. Sinun vaihtoehtosi ovat oikeastaan tyytyä nykyiseen tilanteeseen tai sitten lähteä ja aloittaa alusta. Vaikeaa sanoa kuinka paha olo sinulla on olla "ilmainen piika". Tilanne on omakohtaisesti tuttu ja minun valintani oli lähteä.

• liiton loppuko

Kiitos mielipiteistä. Kyllähän tähän väsyy, kun puolisolla ei aikaa riitä mihinkään kodin töihin. Pihaakin olen saanut yksikseni pakertaa, koska toisella ei ole ikinä aikaa, eikä halujakaan. Yhden tontin kulman jätin hänen tehtäväksi. Tekemättä on edelleen. Aikaa on kulunut vuosi, ja nyt siellä rikkaruohot rehottaa.

Ilmaiseksi piiaksi en aio loppuiäkseni jäädä. Lomalla aion ratkaisuni saatella loppuun.

• Perheenisä

Hei "liiton loppuko"...
      I´m with you... ja enemmän kuin uskotkaan. Olen tuollaisen miehen lapsi.

Tuon päälle omista avioliiton kokemuksistani viisastuneena... Älä tee ratkaisuja tuolla tapaa. Älä myöskään hyväksy mitään tuollaista hulluutta, missä työ oikeuttaa kaiken, työ menee kaiken edelle, työ on jumala. Baskat! - oikeasti.

Miehet kun ihan oikeasti on parisuhde-kommunikoinnin suhteen aivan vtun törppöjä. Sinuna tekisin miehelle muutaman asian selväksi. Hänen tulisi selvittää itselleen ja sinulle, että mikähän se olikaan mitä on hänen elämässään tärkeää ja mitä hän haluaa säilyttää elämässään jatkossakin. Kas kun jatkossa hänellä ei ole mitään, mikä on lopulta tärkeää jos hän jatkaa nykytyyliin, mutta hän ei vain näe sitä. Teillä eletään ns. sitku - elämää; tehdään nyt kaikkea tärkeää ja SITTEN KUN ollaan 200 vuotiaita, niin sitten...

Miehesi ei ollenkaan ymmärrä sitä, että perheenne koti ja turva on oikeasti isän ja äidin parisuhde. Se ei ole miljoona euroa, se ei ole talo, ei työ, ei ura vaan oikeasti se, että kaksi aikuista pitää/ajattelee/tuntee yhtä tuli vastaan mitä vain.

Isäni kehittyi erittäin varakkaaksi ihmiseksi tuolla omalla tyylillään. Hyvä hänelle... kaikkea oli. Paitsi aitoutta, aitoa rakkautta ja sitä tärkeintä; tajuamista että mikähän tässä maailmassa olikaan tärkeää.

Rakkaus tai pitkässä suhteessa rakastamien on asioiden toisen puolesta tekemistä, pieniä huomionosoituksia, toisen asioiden omien juttujen edelle asettamista ja aitoa läsnä olemista. Jos nämä puuttuvat, niin ehkä ihmisen pitäisi elää yksin.

• liiton loppuko

Kiitos, pohdintaa herättävästä mielipiteestäsi.
      Olen yrittänyt saada puolisoni ymmärtämään elämän tarkoituksen, ja mikä oikeasti elämässä on tärkeintä.

Hänellä se menee näin: 1. Ura, 2. Ura, 3, Ura, sitten tulee tietenkin raha, ystävät, ja perhe, mikäli niitä enää on. Millä käännät toisen pään, kun keskustelu yhteisestä ajasta, ja tekemisestä loppui hänen lauseeseen, minun töissäni ei toimita klo. 8-16. Etsi se varastomies, jota työt ei rajoita!

• Vaimok

Hah haa, meilläkin on varastomies mainittu!
        Ja remonttireiska silloin kun tavalliset talon huoltotyöt tekemättä.

• Esimerkkinä

Varoittanut sinua: meillä työkeskeisyys johti masennukseen, ehkä maanisuuteen rinnalla ja avioliiton ulkopuoliseen suhteeseen.
      Nyt käyn psykiatrilla; haluan selvittää ajatuksiani jonkun kanssa. Suhde vieraaseen naiseen hoidettiin päivällä: puhelinsoitot, tekstarit ja kaksi tapaamista, joissa seksiä ( heidän sanojensa mukaan) myös yritettiin. Nainen yrittäjä myös ja yhteenkuuluvuus tästä virisikin.
      Nainen on perheemme yhteinen tuttu, miestäni vanhempi ja meille ollut vähän, kuin äitihahmo. Kävivät yhdessä bailaamassa siten, että vanhin poikamme oli mukana (yrityksen toinen omistaja perheessämme).
      Minusta tuo oli törkeyden huippu: eihän poika aavistanut, mitä peliä isä pelasi.
      Samanaikaisesti perheessämme valmistauduttiin häihin, ensimmäiset laatuaan. Miehelle oli tärkeää, että pukeudumme perheenä ns.värikoodin mukaan. Osti minulle kalliin käsikorunkin. Vein omat kamppeeni kirpparille lahjoituksena. Niin valheellisesti tilanteessa ne oli ostettu.
      Enää en luota mieheeni...hän on tehnyt elämänmuutokseen: työt jääneet vähemmälle ja huomioi minua enemmän.
      Tuskaani lisää se, että sairastuin fyysisesti joku vuosi sitten. Olen ollut tosi heikossa kunnossa, mutta sinnikkyydellä kuntouttanut itseni, kivuistani huolimatta. Teen perheen arkirutiinit, vaikken aina ole ihan kunnossakaan.
      Mies on nähnyt, kuinka vaikeaa minulla on ollut ja silti uppoutuu töihin, joiden taustalla tämä suhde sitten myös oli. Ajallisesti se kesti reilun kuukauden, mutta tahti oli kova. Huomasin pettämisen siitä,että puhelin "liimautui" mieheen kiinni. Minua tosin syytettiin hulluksi, vainoharhaiseksi, kun kyselin onko suhdetta...
      Ole varovainen...Minä olin liian luottavainen ja maksan siitä nyt omalla pahalla olallani, surulla.

• ku0re

Mullakin ex-mies työholisti. Muutti ulkomaille työn perässä. Minä hölmönä ramppasin siellä. Ei viitsinyt vapaata pitää edes niinä kertoina kun muutaman kuukauden välein kävin. Töitä teki illatkin kotona.

Homma meni alusta asti pieleen siinä, että minä jahtasin miestä, hän ei minua missään vaiheessa suhdetta. En ollut hänelle tärkein, tai edes kovin tärkeä. En arvostanut itseäni, vaan siedin huonoa kohtelua. Työ oli vaan se rakkain ja kaikki kaikessa hänelle.

Muutaman vuoden jälkeen sitten väsyin ja lopetin touhun. Olis pitäny lopettaa vaan jo niin paljon aikasemmin. Onneksi ei lapsia.

• Sitä hmettelen

Siskon mies oli tuollainen, eikä siskonikaan ollut mikään kodin hengetär, mutta jonkun oli pakko olla lasten kanssa kotona pyörittää arkisirkusta.

No, miehellä olikin toinen nainen, mikä oli osa syy "ylitöihin". Siskoni löi silloin rukkaset naulaan.

Nyt he ovat eronneet, eikä kumpikaan jaksaisi kotileikkiä ja perhe-elämää, mutta pakko niistä pikkulapsista on pitää huolta. Heillä on viikko-viikko-yhteishuoltajuus ja kumpikin hengähtää helpottuneena kun lapset lähtee ja saa olla viikon taas vapaa perhevelvollisuuksista.

Yhteinen talo on myytävänä, mutta kiinteistövälittäjä sanoi, että ensin täytyy laittaa hoitamaton piha kuntoon näyttöä varten. Siskoni ei jaksanut pitää puutarhaa(kin) siistinä ja mies ei koskaan "ehtinyt" eikä edes kiinnostanut.

Kaikenkaikkiaan joitakin ihmisiä ei ole luotu perhe-elämään saati parisuhteeseen, mutta mikä ihme heidät ajaa siihen asemaan?

• Etootosissas

Kannattaisko valita se puoliso paremmin.
      Jos välttämättä haluaa lääkärilentokapteeniliikemiesjohtajan niin yleensä näissä ammateissa työajat on mitä on ja työ menee edelle...

• Harkintaa1

Tietyissä ammateissa tehdään pitkiä päiviä ja kun tällaisen kumppanin valitsee niin täytyy ymmärtää, että sitä työtä ei tehdä klo 8-16. Se asia pitää hyväksyä jo suhteen alussa. Mutta monia naisia kiinnostaa esimerkiksi tällaisen miehen palkka tai status ja siksi tällainen mies otetaan. Sitten ei pitäisi valittaa, koska asia on ollut tiedossa jo alussa.

Pitäisi ymmärtää jo nuorena, minkälaista elämää haluaa ja valita kumppani sen mukaan.

• 18 + 7
        Harkintaa1 kirjoitti:

Tietyissä ammateissa tehdään pitkiä päiviä ja kun tällaisen kumppanin valitsee niin täytyy ymmärtää, että sitä työtä ei tehdä klo 8-16. Se asia pitää hyväksyä jo suhteen alussa. Mutta monia naisia kiinnostaa esimerkiksi tällaisen miehen palkka tai status ja siksi tällainen mies otetaan. Sitten ei pitäisi valittaa, koska asia on ollut tiedossa jo alussa.

Pitäisi ymmärtää jo nuorena, minkälaista elämää haluaa ja valita kumppani sen mukaan.

Kunhan ei mene tekemään lasta tällaisen kumppanin kanssa. Omasta puolestaan valinnan voi tehdä, mutta lapsella on oikeus molempiin vanhempiin.

Ei siis lapsia myyntimiesten, yrittäjien, johtajien, toimitusjohtajien, merimiesten, rekkakuskien, rauhanturvaajien yms kanssa.

• Vaimok
        Harkintaa1 kirjoitti:

Nuorena valina toki tehdään mutta jos puoliso vaihtaakin ammattia?! Ei ole kovinkaan harvinaista nykyisin ja on ammatti mikä tahansa ei perheellinen ihminen voi tehdä jatkuvasti 12-14h työpäiviä ilman että sillä on seurauksia perheen hyvinvointiin.

• N361

Kyllä se näin on.
      Ota kunnon työntekijä, he osaavat arvostaa ja rakastaa.

• Annelia..

Hei

minun mies nähtävästi rakastaa työtään mutta ehkä meitä sitten hieman enemmän vaikka tekeekin uraa. Myös minä rakastan työtä ja usein unohdan perheeni mutta viimekädessä perhe sittenkin aina menee muun edelle.

Minä naisena teen lähes kaiken nikkarointihomman, remontit yms meidän perheesä mutta mies siivoaa ja ajaa ruohon ja tarvittaessa vaikka maalaa.

Minusta on naisena epäreilua kitistä tekemättömistä töistä tai tekemättömästä puutarhasta. Minusta ne asiat tekee se joka niistä pitää sillä me olemme erilaisia ja sen saa hyväksyä. kaikki vaan ei rakasta puutarhatyötä.

Mikset sinä lähde laasten kanssa reissuun. Turha ihan kaikesta on syyllistää miestäkään vaan ottaa reippasti ohjat käteen ja päivän päätteeksi miettiä mihin sitä puolisoa tarvitset. Jos toista ei oikeasti kiinnosta et vaan voi sille mitään.

• mama from hell

Vakava keskustelu ja kerrot että olet käytännössä yksinhuoltaja.Jos mies ei tajua tätä tai ei välitä-eroa.Ihmeesti niitäkin miehiä joita eron jälkeen ex kiinnostaa ja se olikin niin ihana jne..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      59
      3225
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2921
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2749
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1837
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1091
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      991
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      839
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      835
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      830
    Aihe