En kestä enää näitä aamuja!!

Totaali väsy..

Eli ongelmana 2-vuotias neiti, jolle syöminen, varsinkin aamupalan syöminen on aina rintaruokinnan lopettamisesta asti ollut aivan tajuton probleema. Sanotaan, että terve lapsi ei itseään nälkään tapa, no, tää lapsi ei sitten varmaan ole terve?
Paino menee alakäyrillä koko ajan, koska parhaimmillaan syö päivässä puolikkaan purkin jogurttia- jos sitäkään.
Tarjoan aamulla sitten puuroa, leipää, jogurttia, mysliä... Ihan mitä tahansa niin aina sama helevetin show: EN SYÖ. YHYY.
Menee niin järki!! Koskaan ei päästä mihinkään lähtemään kun menee tuntitolkulla yhen hemmetin nirppanokan syöntiin, ja jos lähetään ilman syöntiä liikkeelle niin voi taivas sitä marinaa kun on nälkä. Ota eväät mukaan? Muuten ihan kiva idea, mutta kun eihän se muksu malta missään leikkikentällä syömään rueta kun on niin paljon kaikkea kivaa tekemistä.
Jätä aamiainen kokonaan pois? Olisitte kuulleet terkan kauhistuisen kun kysyin, voiko näin tehdä, että laps söisi vasta lounaalla klo 12 aikoihin. Ei ei ei kuulema ole hyvä, lapsen pitää oppia pienestä pitäen syömään ruoka-aikoina, eikä lapsi saa itse päättää ruokailuistaan. Aivan samaa mieltä olen, muttakun tätä on minulle hoettu jo siitä 6kk iästä saakka, kun lopetin täysimetyksen. Eli kun kiinteät tuli kehiin niin paino putosi pohjalukemiin ja sielä on pysynyt.
Ensin sanottiin "kyllä se vuoden ikään mennessä oppii syömään" no ei oppinut. Sit sanottiin että kyllä nyt reilusti ennen kuin 2v täyttää niin syö niinkuin ikätoverinsa. No ei tasan syö vieläkään.
Turhauttavaa laittaa edes tarjolle ruokaa kun ei syö. Mutta jos en edes yritä niin tunnen itseni paskaksi.
Eräs kaveri ehdotti, että menkää aamulla ulos ennen aamupalaa niin jos maistuis sitten ruokakin paremmin. No ei hitsi vie voi mennä niin että nirppanokan takia täytyy lähteä seiskalta aamulla ulos?? Mä ainakin haluan tehdä aamuaskareet ennen puoltapäivää ja se ei onnistu jos täytyy aamu viettää pihalla.
Syksyllä tulossa toinen vauva ja voi miten mä jaksan tätä stressiä silloin jos lapsi ei vielä silloinkaan syö??

Auttakaa, miten mä saan sen ruoan uppoamaan lapseen?? Ei auta kirjat, lelut, piirustusjutut, videot aamiaispöydässä ei..

20

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmetteleepi

      Nyt vähän kuulostaa siltä että olet jollain tasolla lyönyt hanskat tiskiin asian suhteen.

      Olet jo saanut ehdotuksia,mutta kantasi on siihen eieieiei. Ei onnistu,ei vetele tai muuta.

      Tiedän ettei asia ole helppo ja varmaankin hermo paukkuu. Varsinkin kun kohta siinä on toinen mukana kuvioissa.

      Tuskin tähän asiaan mitään kikka kolmosta on kenelläkään. Suurin vastuuhan tässä on siis sinulla.

      Miksi et voi koettaa että menet aamusta heti ulos ensin ja vasta sitten aamupala? Jos tämä onnistuu vai haluatko todella pitää noin tiukasta omista jutuista kiinni?

      Lapsen/lapsien kanssa elämä on luovimista. Haetaan sitä tapaa/tyyliä mikä parhaiten teille ja lapselle sopii.

      Tuntuu vähän kurjalta että toteat lapsesi tämän takia pelkäksi nirppanokaksi ja et varmaan lähde hänen takiaan aamulla ulos.

      Et voi ulos ottaa eväitä? Miksi? Oletko koettanut? Puistossa tarjota banaania yms.?

      Kuulostaa tylyltä,mutta on vähän hölmöä kysellä neuvoja jos muihinkin neuvoihin keksit syyt miksi niin ei voi tehdä tai edes koettaa.

      Mutta tämän enempää en osaa neuvoa. Toivon että löydätte tavan saada lapsi syömään ja etsitte niitä keinoja.

      • Totaali väsy

        Siis mä olen YRITTÄNYT nuita kaikkia mitä on ehdotettu! Mutta ei mitään apua ollut. Enhä mä mikään idiootti ole.
        Ollaan otettu eväät mukaan, mutta ei malta syödä sielä leikkikentällä, kuten jo sanoin. En lähde aamulla seiskalta ulos, se nyt on asia josta en tingi. Kaikessa ei tarvitse joustaa.
        Kaikkea "haurhauttamista" ruokapöydässä ollaan kokeiltu (just kirjat yms) mut ei. Olen jopa yrittänyt syöttää lasta sielä missä hän sillä hetkellä leikkii, kulkenut lautasen kanssa perässä mut ei.
        Ap


    • Tsemppiä!!!

      Olet tehnyt ruokailuista jotain muuta kuin ruokailua. Valitettava tosiasia, vaikkakin hyvin ymmärrän, että hankaluuksien takia niin voi käydä. Luota kuitenkin siihen, että ei lapsi ole nälkään nääntymässä, vaikka alakäyrillä meniskin. Moni lapsi menee, ovat luonnostaan solakoita, "läpipaskoja" näin kauniisti ilmaistuna.

      Tässä on sinulle selkeä ehdotus:

      Jätä kaikki ylimääräinen yrittäminen pois. Lapsi osaa tuossa iässä jo varmasti käyttää lusikkaa itse, juoda itse jne. Laita siis aina ruoka-aikana ruoka tarjolle. Se yksi ja ainoa vaihtoehto. Aamulla vaikkapa jugurttia ja banaani, juomaksi maitoa. Älä tuputa, älä tyrkytä leluja ja kirjoja, älä ehdota muita ruokiak, älä hermostu!

      Ota ruokaa myös itsellesi, ja näytä esimerkkiä. Syö rauhassa. Anna aluksi lapselle aikaa. Älä puhu liikaa syömisestä. Jos lapsi touhuaa muuta, voit kevyesti muistuttaa, että lautasella on ruokaa.

      Jos lapsi ei syö, kysy syökö hän vai otetaanko ruoka pois. Jos ei syö, ota ruoka pois.

      Älä anna vähääkään mitään välipaloja! Juomaksi janoon vettä.

      Seuraavalla aterialla lounaan aikaan toista sama kaava. Ei mitään leikkejä, ei eri ruokia vaan yksi tarjottava annos, rauhallinen hetki ja syö itse samaan aikaan, rauhassa.

      Jos ei syö, kysy syökö vai otetaanko ruoka pois.

      jne.

      Jossain vaiheessa alkaa takuulla syömään, kun muutaman päivän pysyt rauhallisena, määrätietoisena, etkä sorru välipaloihin vaikka lapsi kuinka nälkänsä takia kiukuttelisi. Lapsesi ei ole enää ihan vauva, joka ei pysty odottamaan seuraavaa ateriaa.

      Toimi nyt, ettet ole isoissa ongelmissa 10 vuoden päästä...

    • Ensimmäisenä..

      ne kirjat, lelut ym. pöydästä pois. Sitten jotain pientä "herkkua" tarjolle, eli jotain sellaista mistä tykkää. Meillä jos halutaan saada aamulla nopeasti syötyä niin tarjotaan jotain herkkumuroja tai suklaa/mansikka-weetabixia tms. Ja aloita vaikka ihan pienistä annoksista. Esim. puolikas banaani lautaselle viipaleina naposteltavaksi, omenaa, viinirypäleitä tms. mikä maistuu. Kun se on syöty pääsee pois pöydästä. Kun pieni annos alkaa aamuisin maistua hyvin voi ateriakokoa suurentaa.

      Meillä pojalla paino reilusti miinuskäyrillä, mutta ei ihan vielä alipainon puolella joten ei haittaa mitään. Samanlainen "riuku" olen ollut aina itsekin. Nyt 3-vuotiaana on alkanut ruoat maistua kunnolla ja syö ne itse hyvin. Joskus vielä lopuksi autellaan. Mutta syömättä ei olla koskaan pöydästä poistuttu.

    • pieniä selvennyksiä

      Syökö siis mitään ruokaa hyvin minään ajankohtana päivästä? Jos ei niin onko koskaan pois suljettu jotain nieluongelmaa tai sairautta? Kuulostaa kuitenkin että haluaisi syödä jos nälkää valittaa.
      Jos aamupala ei maita niin tarjoa lounas jo aiemmin 10.30-11.00.Tai jospa koitat liian ajoissa aamupalaa antaa,toisaalta jos ei siltikään lounas maita niin..Koittaisin ehkä itse sitä banaania evääksi puistoon.Oletko koskaan yrittänyt tarjota evästä matkalla puistoon tai puistossa kun tiedät ettei malta siellä syödä?
      Ja kai itse syöt aina samaan aikaan kun lapsi että saa esimerkkiä? Älä yhtään tuputa tai kommentoi syöntiä,voit vaikka vain kehua että tulipas hyvää ruokaa tai muuta sellaista.

      • Totaali väsy..

        Aina syön samaan aikaan. Molemmilla meillä puurolautaset nokan edessä, ja mä syön omaani rauhassa ja kun olen syönyt, on lapsi jo poisunut pöydästä koskematta ruokaansa. Eli siis itse osaa syödä kun vain haluaa. Syöttötuolissa alkaisi vain huutamaan.

        Kiitoksia ehdotuksistanne, mutta kaikki nuo jo niin kokeiltu.. Kirjoitin aamulla niin tuhduksissani, että kuulostin varmaan melko sekopäältä, mutta olen vain niin turhautunut.


      • Miksi..
        Totaali väsy.. kirjoitti:

        Aina syön samaan aikaan. Molemmilla meillä puurolautaset nokan edessä, ja mä syön omaani rauhassa ja kun olen syönyt, on lapsi jo poisunut pöydästä koskematta ruokaansa. Eli siis itse osaa syödä kun vain haluaa. Syöttötuolissa alkaisi vain huutamaan.

        Kiitoksia ehdotuksistanne, mutta kaikki nuo jo niin kokeiltu.. Kirjoitin aamulla niin tuhduksissani, että kuulostin varmaan melko sekopäältä, mutta olen vain niin turhautunut.

        annat lähteä pöydästä syömättä?

        "Syöttötuolissa alkaisi vain huutamaan." Mitäs sitten? Ei maailma lapsen huutoon kaadu ja onhan sitä nyt jokaisen syötävä.


      • Totaali väsy..
        Miksi.. kirjoitti:

        annat lähteä pöydästä syömättä?

        "Syöttötuolissa alkaisi vain huutamaan." Mitäs sitten? Ei maailma lapsen huutoon kaadu ja onhan sitä nyt jokaisen syötävä.

        Mitä hyötyä sitä lasta on huudattaa siinä pöydässä, kun ei kuitenkaan syö?
        Söisitkö itse, jos sinut sidottaisiin tuoliin kiinni?


      • Sitomisesta..
        Totaali väsy.. kirjoitti:

        Mitä hyötyä sitä lasta on huudattaa siinä pöydässä, kun ei kuitenkaan syö?
        Söisitkö itse, jos sinut sidottaisiin tuoliin kiinni?

        en ole puhunut mitään, eikä pakottamalla meilläkään syötetä. Syömättä meillä ei pöydästä ole siltikään lähdetty, vaan tietty määrä on pitänyt aina syödä. Nykyäänkin isompana jos ei kaikki ruoka mene alas niin yhdessä lapsen kanssa sovitaan, että kun syö esim. vielä kaksi lusikallista tms. niin voi lähteä pöydästä. Molemmille jää hyvä mieli. Kyllähän se jo kasvattamiseenkin kuuluu, että etenkin ruokapöydässä on tietyt "säännöt" joista koko perhe pitää kiinni.


      • Totaali väsy..
        Sitomisesta.. kirjoitti:

        en ole puhunut mitään, eikä pakottamalla meilläkään syötetä. Syömättä meillä ei pöydästä ole siltikään lähdetty, vaan tietty määrä on pitänyt aina syödä. Nykyäänkin isompana jos ei kaikki ruoka mene alas niin yhdessä lapsen kanssa sovitaan, että kun syö esim. vielä kaksi lusikallista tms. niin voi lähteä pöydästä. Molemmille jää hyvä mieli. Kyllähän se jo kasvattamiseenkin kuuluu, että etenkin ruokapöydässä on tietyt "säännöt" joista koko perhe pitää kiinni.

        Nyt ei puhuta mistään 5-vuotiaasta, jonka kohdalla tuota "vielä kaksi lusikallista kun syöt niin voit lähteä"- taktiikkaa voi käyttääkin, mutta ei kyllä ainakaan meidän 2-vuotias vielä tuollaista ymmärrä.
        Ja et puhunut sitomisesta, mutta tarkoitinkin, että jos sinä olisit penkissä kiinni siten, ettet siitä pääsisi ja olisit saanut päähäsi olla syömättä ja muutenkin sinua ketuttaisi istua tuolissa, josta et pääse itse lähtemään, niin tokkopa söisit.
        Olen hakenut lapsen takaisin pöytään, pitänyt siinä syöttötuolissakin, mutta ei syö. Jokaisella aterialla menestys on surkea, mutta varsinkin aamuisin.
        Lounaalla sitten syö nälkäänsä ehkä kaksi haarukallista ruokaansa ja tekee sitten stopin.

        Joku tuola kirjoitti jotenkin että "ei lapsen perässä pidä juosta lusikka kädessä taikka sen takia olla tuntitolkulla ulkona aamulla" ja aivan oikeassa on. Ja nimenomaan kun/jos on muitakin lapsia, niinkuin meilläkin kohta. Pitääkö mun silloinkin lähteä aamulla ekana ulos vastasyntyneen ja 2vuotiaan kanssa?


      • hyvänen aika
        Totaali väsy.. kirjoitti:

        Nyt ei puhuta mistään 5-vuotiaasta, jonka kohdalla tuota "vielä kaksi lusikallista kun syöt niin voit lähteä"- taktiikkaa voi käyttääkin, mutta ei kyllä ainakaan meidän 2-vuotias vielä tuollaista ymmärrä.
        Ja et puhunut sitomisesta, mutta tarkoitinkin, että jos sinä olisit penkissä kiinni siten, ettet siitä pääsisi ja olisit saanut päähäsi olla syömättä ja muutenkin sinua ketuttaisi istua tuolissa, josta et pääse itse lähtemään, niin tokkopa söisit.
        Olen hakenut lapsen takaisin pöytään, pitänyt siinä syöttötuolissakin, mutta ei syö. Jokaisella aterialla menestys on surkea, mutta varsinkin aamuisin.
        Lounaalla sitten syö nälkäänsä ehkä kaksi haarukallista ruokaansa ja tekee sitten stopin.

        Joku tuola kirjoitti jotenkin että "ei lapsen perässä pidä juosta lusikka kädessä taikka sen takia olla tuntitolkulla ulkona aamulla" ja aivan oikeassa on. Ja nimenomaan kun/jos on muitakin lapsia, niinkuin meilläkin kohta. Pitääkö mun silloinkin lähteä aamulla ekana ulos vastasyntyneen ja 2vuotiaan kanssa?

        Jos mikään ei mielestäsi toimi(en kyllä siis itsekkään ekana aamulla ulos ryntäisi) niin teet niin kuin jokainen vanhempi,ruokaa tarjolle jos syö niin syö jos ei niin ei..Ruuan jälkeen jatkuu normaali meininki.
        En oikeen ymmärtänyt miksette pääse lähtemään mihinkään? Jos marisee reissussa niin anna marista,kun siihen ei kiinnitä huomiota niin ei varmasti jaksa loputtomiin narista.Tuntuu vain että asenteessasi on paljon parantamisen varaa..Ymmärrän silti että kiukuttaa mutta omalla kiukuttelulla ja stressillä ei asiat ainakaan lutviudu.
        Sinuna keskustelisin asiasta neuvolassa.


      • Et näköjään..
        Totaali väsy.. kirjoitti:

        Nyt ei puhuta mistään 5-vuotiaasta, jonka kohdalla tuota "vielä kaksi lusikallista kun syöt niin voit lähteä"- taktiikkaa voi käyttääkin, mutta ei kyllä ainakaan meidän 2-vuotias vielä tuollaista ymmärrä.
        Ja et puhunut sitomisesta, mutta tarkoitinkin, että jos sinä olisit penkissä kiinni siten, ettet siitä pääsisi ja olisit saanut päähäsi olla syömättä ja muutenkin sinua ketuttaisi istua tuolissa, josta et pääse itse lähtemään, niin tokkopa söisit.
        Olen hakenut lapsen takaisin pöytään, pitänyt siinä syöttötuolissakin, mutta ei syö. Jokaisella aterialla menestys on surkea, mutta varsinkin aamuisin.
        Lounaalla sitten syö nälkäänsä ehkä kaksi haarukallista ruokaansa ja tekee sitten stopin.

        Joku tuola kirjoitti jotenkin että "ei lapsen perässä pidä juosta lusikka kädessä taikka sen takia olla tuntitolkulla ulkona aamulla" ja aivan oikeassa on. Ja nimenomaan kun/jos on muitakin lapsia, niinkuin meilläkin kohta. Pitääkö mun silloinkin lähteä aamulla ekana ulos vastasyntyneen ja 2vuotiaan kanssa?

        täältä halunnutkaan mitään apua tilanteeseesi. Kaikkea olet jo kokeillut tai jos et ole kokeillut niin et missään nimessä halua kokeillakaan. Teillä tuntuu sitten menevän ihan hyvin.

        Tuohon ulkoiluun en ota mitään kantaa, itse en todellakaan ulkoillut aamulla ensimmäisenä vauvan ja 2-vuotiaan kanssa ja ilman sitäkin saatiin syötyä.


    • nälkäkurjen äiti

      Hei. Anna olla. :) Jos samaa on jatkunut jo kauan ja lapsi on terve, niin anna nirsoilla. Aamupaloja voi vaihdella, puurosta leipään, hedelmiin, jogurttiin... Jotain pähkinöitäkin vois kokeilla. Meillä on samanlainen lapsi joka oppi syömään 4-vuotiaana. Aina ollut ruikku mutta terve. Ehdotettiin että pitää ulkoilla 5-6 tuntia päivässä talvellakin, sitten tulee varmasti nälkä. Minä en suostunut siihen, enkä suostunut silloin enkä nytkään ruokkimaan missään kävelymatkalla, autossa, telkkarin ääressä tai puiston penkillä joka aamu, ei todellakaan. Meillä on muitakin lapsia plus arkiaskareet on saatava tehtyä. Yksi nirsoilija ei määrää ja hallitse koko perheen tahtia.

      Kuulostaa hyvin tutulta tuo nälkäkiukuttelu. Huusi nälkäänsä vaikkei syönyt kun oli ruoka. Kerroin sen hänelle joka kerta, että sinulla oli ruokaa, olisit syönyt. Kun hän jätti kaiken koskemattomaksi, kerroin että tulee nälkä kun et syö. Loogiset seuraukset. Hänellä nälkä vaikutti myös päiväuniin jotka jäivät hyvin lyhyiksi, saatoin iltapäivällä olla puistossa nälkäisen, jumalattoman kiukkuisen ja koko ajan kompastelevan lapsen kanssa. Se oli masentavaa, todella. Mietin mitä muut ajattelevat, ettenkö osaa hoitaa lasta tms. Hän oli nälkäinen, väsynyt, koko ajan sattui onnettomuuksia ja huuto raikasi. Pahimpina päivinä en mennyt puistoon vaan puuhastelimme sisällä tai omassa pihassa.

      Asiat paranivat vähitellen. Syöminen ei ollut numero. Hän sai syödä itse omilla välineillään ja osallistui usein ruuanlaittoon, kattamiseen. Jos ei syönyt niin ei syönyt aamulla, sitten söi illalla. Annoin kyllä periksi ja tarjosin usein vaihtoehtoja, siis noita pähkinöitä esimerkiksi sen puuron sijaan. Mutta kaikki terveellisiä eikä vaihtoehtojakaan ollut loputtomiin, kaksi yleensä. Syötkö x vai y -aamupalaa. Tietäähän sen itsestäänkin ettei aina maistu joku tietty aamupala.

      Nyt tosiaan 4-vuotias syö sen verran että henki pihisee mutta laiha se on edelleen. Ei sairauksia minkäänlaisia. Fiksu tyttö on. Tsemppiä, muistan tosi hyvin noita tunteita ja pystyn eläytymään niihin.

    • äläpä stressaa

      Mun vinkit vaativan ja nirson taaperon kans:
      -kaikki tyrkytys, tuputus, lahjonta yms valtataistelu pois. Ruokaa tarjolle ruoka-aikana ja jos ei syö niin ei syö. Kysytään tosiaan,että syötkö vai laitanko ruuan pois.
      -Lempiruokia voi olla usein tarjolla (siis sellaisia terveellisiä suosikkiruokia). Jotkut laspet on arkoja maistelemaan uusia maksuja ja on hyvä jos on aina jotain tuttua tarjolla.
      -pysy itse rauhallisena.
      Muksu syö sen mitä tarvii! vaikka sit söis vasta ekan ruuan puoliltapäivin..
      Meillä 3v "nirsoilija" kasvaa ihan tasaisesti omalla miinuspainokäyrällään. On hoikka ruipelo, mutta ei kuitenkaan merkittävän alipainoinen. Käskivät tosin neuvolasta laittaa enemmän margariinia ja rypsiöljyä tarjolle. Heh :) Muksu juo jo raakamaitoa ja tarjolla on usein kermaisia ruokia ja rasvaista kalaa. Lapsesta vaan huomaa, että jos on rauhallisempi päivä, ei tarvi juuri ruokaa..saattaa syödä koko päivänä vain hörpyn maitoa, palan omenaa ja pari makaronia. Jos taas ollaan riehuttu ja liikuttu paljon, niin saattaa upota ihan käsittämättömiä ruokamääriä 2h välein.

    • nvfyuygyug

      Meillä sama ongelma kuin aloittajalla. Ongelma katosi, kun kävi ilmi, että lapsi syö mielellään oikeaa ruokaa aamu- ja iltapalaksi. Eli perunaa/pastaa/vihanneksia/riisiä ja lihaa/kalaa/kanaa. Ei kelpaa todellakaan MITKÄÄN murot, myslit, puurot, jugurtit, viilit jne jne jne. Kokeiltu on. Hedelmiä ja marjoja syö vähän, mutta vain ihan vähän. Ja keitetty kananmuna maistuu hitusen. Ollaan sitten annettu lapselle oikeaa ruokaa ilta- ja aamupalaksi. Nousi lapsi sieltä miinuskäyrältä ja itse ollaan tyytyväisiä, kun lapsi JOTAIN syö.

    • ghsrhyhrer

      2xkokemus... ekan "pakotin" syömään, tuputtamista ja pakottamista....sama juttu jatkuu yhä vaan, poika pian 6v. nyt oon tosin vähän höllänny. laiha poika on kuin mikä. tokan kanssa oon ollu lempeämpi, syö jos syö, kun ei maistu niin otan ruuan pois. kipeänä, tai kun hampaita tulee, niin syö huonosti ja joka kerta huolehdin, mutta AINA se on kausiluontoista ja ruokahalut palaavat (ne ovatkin tosi hyvät!)

      ELI

      minä tein ekan kanssa väärin. kuvittelin myös, että aikuinen voi pakottaa lapselle nälän. ei voi ja varmaan ikuiset traumat lapsi sai. ei syöminen saa olla mikään pakko ja se on totta, ettei ne nälkään kuole! sulla toivo ei oo vielä menetetty koska lapsi niin nuori!! jokaisella on oikeus itse päättää onko nälkäinen vai ei, mä opin sen karvaasti :/ se ainainen taistelu..tiedän miltä se tuntuu! toivottavasti keksit ratkaisun, mutta älä ihmeessä päästä tilannetta siihen mitä se meillä on...

      • fwrghhtesh

        niin ja kuopus on 1,5v...


    • relaa vähän

      Samaa mieltä oon ku monet muut täällä. Eli ei turhaa paasaamista syömisten suhteen. Oot tehnyt jo todella paljon asian takia. Elikkä ihan liian paljon. Sun pitäis vaan relata ja muistaa että lapset oppii esimerkistä ennemmin tai myöhemmin.

      Aamulla kun syöt itse aamupalan niin annat lapselle sitä samaa aamupalaksi tarjolle ihan niinku itsestäänselvyytenä. Luet siinä vaikka aamulehden samalla tai mielummin vasta sen jälkeen ku olet syönyt, sillä lapsethan ottaa mallia aikuisista. (Meillä ainakin halutaan saada lehti kanssa luettavaksi kesken ruokailun jos vanhemmatkin tekee niin. 2-vuotias kyseessä)

      Sit ku olet aikasi aamupalapöydässä istunut ja nautiskellut oman aamupalasi niin kysyt lapseltasi syökö hän vielä aamupalaansa vai pistetäänkö se pois ja samalla kerrot että seuraava ruokailu on vasta päivällä. Tämän jälkeen odottelet hetken, ja jos vastausta ei tule tai ei ole kiinostunut ruoasta niin sanot että keräät nyt sitten ruoat pois ja teet niin.

      Tämän jälkeen asia on loppuun käsitelty. Seuraavana aamuna sama homma.

    • hiipalaapa

      Meidän lapsella on aamusta kauhean kova jano, annan maitoa tai tulee pyytämään vettä. Luulen, että se auttaa myös mahaa "heräämään", koska jonkkin ajan päästä juomisesta tulee norkoilemaan keittiöön ja katselemaan mitä aamupalaa olen laittamassa pöytään.
      Eli kokeilisitko antaa vähän nestettä ja jonkun ajan päästä vasta tarjoaisit aamupalaa?
      Eikä meillä lapsi koske mihinkään mössöön/venyvään/löllöön lautasella (puurot, viilit, jugurtit yms.) aamupalalla. Kunnon sormiruokaa sen olla pitää, tuntuu lapseni ajattelevan. Jos et ole vielä kokeillut, suosittelen.
      Ei se ihme että hermot paukkuu, meillä kans tyttö just keskiarvon alapuolella painon puolesta ja mahdottomasti painostetaan neuvolassa syöttämään lisää. Ensin hermoilin, mutta nyt annan piutpaut, koska lapsi on iloinen, reipas ja tomera.

    • onko neuvoloissa

      tosiaan näin paljon eroa.Oma lapseni on aina kasvanut alimmalla käyrällä eikä kukaan koskaan ole kehottanut tuputtamaan ruokaa enempää.Eihän kaikki nyt millään voi kasvaa plussa käyrällä.Eri asia jos paino notkahtaa rajusti alaspäin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe