Rahaa on käytettävissä n. max. 50 000€.
Normi talviajoja, jonkin verran metsäreissuja ja polttopuiden vetoa kärryllä, sanmoin venetraileria, marjareissuja ym.
Haussa hiukan korkeampi, miel. kohtuukulutuksinen auto (jos bensa-autona on edes mahdollista). Dieselinä on jo yksi auto olemassa; kaksi dieseliä ei taloudellisesti olle kannattavaa, koska kilometrit vuodessa n. 30 tkm 10 tkm kahdella autolla.
Koriltaan BMW X1 miellyttää; onko kokemuksia miten toimivuus, kulutus (3,0 l. bensa :() ym. sopivat?
MB GLK olisi ehkä myös tai jokin Subaru.... sanokaa mikä olisi hyvä.
Ehdotuksia?
Ostamassa bensa-neliveto autoa: maasturi tai joku muu?
25
4502
Vastaukset
- 17+12
Nelivedon puolesta Jeep grand cherokee 100% lukkiutuvalla quadra drive 2 nelikolla paras, mutta bensakoneisia voi olla vähän hankalampi löytää suomesta.
- No tuota . . .
Nelivedon puolesta paras kun laittaa kytkettävät lukot.
Mutta aloittaja taisi kysyä jotakin muuta . . . - 17+12
No tuota . . . kirjoitti:
Nelivedon puolesta paras kun laittaa kytkettävät lukot.
Mutta aloittaja taisi kysyä jotakin muuta . . .Eikö GC ole aikalailla siinä luokassa mitä aloittaja etsii. GC:ssä on vain muihin sen luokan maastureihin verrattuna lisäksi lukot joka akselilla ja normaali liikenteessä automaatisesti kytkeytyvistä lukoista on aivan eri tavalla hyötyä kuin manuaalisesti kytkettävistä.
- No tuota . . .
17+12 kirjoitti:
Eikö GC ole aikalailla siinä luokassa mitä aloittaja etsii. GC:ssä on vain muihin sen luokan maastureihin verrattuna lisäksi lukot joka akselilla ja normaali liikenteessä automaatisesti kytkeytyvistä lukoista on aivan eri tavalla hyötyä kuin manuaalisesti kytkettävistä.
GC:ssä ei kylläkään enää ole lukkoja molemmilla akseleilla. Uudessa GC:ssä se on vain takana etutasauspyörästön ollessa avoin, ja jo pari vuotta ennen uusimman mallin tuloa, lopetettiin QD mallien tuonti Suomeen.
Takalukollisia maastureita löytyy melkein jokaiselta valmistajalta, joten eipä ole Jeepillä mitään parempaa nelivetosysteemiä tuossa luokassa.
GC:n lukot eivät ole perinteistä mallia, vaan elektronisesti ohjatut. Tosin on toki autoissa paljon muitakin ominaisuuksia kuin lukot, ja jälkiasennuksena kaikista parhaat kytkettävät lukot saa mihin autoon tahansa parilla tonnilla . . .
Kaikissa maastureissa on nykyään enempi tai vähempi elektroniikkaa ohjaamassa. Joko jarruilla toteutettua luistonestoa, tai mekaanisia systeemejä, torsen, VCU, tai sitten elektronisesti ohjattua tasauspyörästön lukitusta, eli kyllä maantiellä pärjää aika hyvin millä tahansa.
Mielestäni V8 bensa jeeppiä ei voi pitää alkuunkaan kohtuukulutuksisena, eli suosittelisin aloittajalle jotain muuta ja hintaluokkakin on Jeepille vähän alakanttiin . . .
Subaru, BMW, jne . . . - 17+12
No tuota . . . kirjoitti:
GC:ssä ei kylläkään enää ole lukkoja molemmilla akseleilla. Uudessa GC:ssä se on vain takana etutasauspyörästön ollessa avoin, ja jo pari vuotta ennen uusimman mallin tuloa, lopetettiin QD mallien tuonti Suomeen.
Takalukollisia maastureita löytyy melkein jokaiselta valmistajalta, joten eipä ole Jeepillä mitään parempaa nelivetosysteemiä tuossa luokassa.
GC:n lukot eivät ole perinteistä mallia, vaan elektronisesti ohjatut. Tosin on toki autoissa paljon muitakin ominaisuuksia kuin lukot, ja jälkiasennuksena kaikista parhaat kytkettävät lukot saa mihin autoon tahansa parilla tonnilla . . .
Kaikissa maastureissa on nykyään enempi tai vähempi elektroniikkaa ohjaamassa. Joko jarruilla toteutettua luistonestoa, tai mekaanisia systeemejä, torsen, VCU, tai sitten elektronisesti ohjattua tasauspyörästön lukitusta, eli kyllä maantiellä pärjää aika hyvin millä tahansa.
Mielestäni V8 bensa jeeppiä ei voi pitää alkuunkaan kohtuukulutuksisena, eli suosittelisin aloittajalle jotain muuta ja hintaluokkakin on Jeepille vähän alakanttiin . . .
Subaru, BMW, jne . . .50 000€ hintaluokassa en uudesta GC:stä puhunutkaan.
QD2:n jatkuva neliveto käyttää saman tyyppistä 100% lukkiutuvaa levypakkaa mitä akseleilla on, myös jakolaatikossa, kun taas muissa maastureissa jakolaatikko toimii jatkuvalla nelikolla avoimen perän tavoin, tai sitten niissä on enintään joku visko. Ja tuossa QD2:n levypakkasysteemissähän yhdistyy tosiaan luistonrajoittimen ja manuaalisen lukon parhaat puolet: jatkuva toimisuus ja akseleiden 100% lukitus.
Uudempien QD2:sten avoimesta etuperästä vielä sen verran, että Jeep on käyttänyt jo vuosia avoimissa perissään ns. Brake Lock Differential tekniikkaa (BLD). Toisin kuin vaikka jossain Subaru Forresterissa, jossa ESP hoitaa renkaiden jarrutuksen ja leikkaa lopulta moottorin tehot pois, kun liikaa sutasee, niin Jeepissä ESP ja BLD ovat kaksi toisistaan täysin erillistä tekniikkaa. Pahempaan mentäessä Jeepistä kytketään etenemistä häiritsevä ESP pois käytöstä ja BLD, joka simuloi luistonrajoitinta jatkaa edelleen toimintaansa. BLD siirtää siis vapaana pyörivän renkaan jarrujen kautta voimaa pitävälle puolelle. Eli etuakseleille tulevasta väännöstä 50% menee pitävälle renkaalle ja saman verraan toisen puolen jarrujen kautta lämpönä harakkoille. Jeepin moottoreissa sitä vääntöä riittää, joten tuo ei ole mikään ongelma etenmiskyvyn puolesta. Se mikä Subaruille ja muille maasturin näköiselle on ongelma, on se, etteivät ne eivät tule toimeen jarrujen lämpenemisen kanssa; 5 minuuttia kahlaat niillä hangessa ja meno tyssää siihen. Jeepin BLD käyttää softakarttoja, joiden avulla se osaa huomioida jarrujen lämpenemisen ja hallita sitä, eikä Jeepeissä tämän (ja jarrukomponenttien asianmukaisen mitoituksen) ansiosta ole tätä yleistä ongelmaa jarrujen kuumenemisen kanssa.
Ja tuosta kulutuksesta... mielestäni täysin turha haikalla kohtuuhintaisen autoilun perään, tai edes puhua siitä, jos laittaa 50 000€ johonkin autoon. Siinä vaiheessa on aivan yhdentekevää meneekö bensaa 10l vai 15l / 100km. Silloin on upotettu jo kymmeniä tuhansia euroja johonkin, mikä ei ole oikeasti enää niin välttämätöntä. Jos sellaiseen on varaa, niin sillä, syökö se auto muutaman litran enemmän tai vähemmän, tuskin on mitään realistista merkitystä. - 17+12
No tuota . . . kirjoitti:
GC:ssä ei kylläkään enää ole lukkoja molemmilla akseleilla. Uudessa GC:ssä se on vain takana etutasauspyörästön ollessa avoin, ja jo pari vuotta ennen uusimman mallin tuloa, lopetettiin QD mallien tuonti Suomeen.
Takalukollisia maastureita löytyy melkein jokaiselta valmistajalta, joten eipä ole Jeepillä mitään parempaa nelivetosysteemiä tuossa luokassa.
GC:n lukot eivät ole perinteistä mallia, vaan elektronisesti ohjatut. Tosin on toki autoissa paljon muitakin ominaisuuksia kuin lukot, ja jälkiasennuksena kaikista parhaat kytkettävät lukot saa mihin autoon tahansa parilla tonnilla . . .
Kaikissa maastureissa on nykyään enempi tai vähempi elektroniikkaa ohjaamassa. Joko jarruilla toteutettua luistonestoa, tai mekaanisia systeemejä, torsen, VCU, tai sitten elektronisesti ohjattua tasauspyörästön lukitusta, eli kyllä maantiellä pärjää aika hyvin millä tahansa.
Mielestäni V8 bensa jeeppiä ei voi pitää alkuunkaan kohtuukulutuksisena, eli suosittelisin aloittajalle jotain muuta ja hintaluokkakin on Jeepille vähän alakanttiin . . .
Subaru, BMW, jne . . ."GC:n lukot eivät ole perinteistä mallia, vaan elektronisesti ohjatut."
Tuohon vielä tarkennus, että GC:ssä lukitus tapahtuu täysin ilman elektroniikkaa. Perän sisällä on mekaaninen gerotor pumppu, joka puristaa renkaiden pyörimisnopeuseron mukaan paineistetulla peräöljyllä levypakkaa, tarpeen mukaan aina 100% lukitukseen asti. Ainoa asia mikä QD2:n lukoissa on elektronisesti ohjattua, on paineen/lukituksen vapautus avaamalla sähköventtiili. - No tuota . . .
17+12 kirjoitti:
50 000€ hintaluokassa en uudesta GC:stä puhunutkaan.
QD2:n jatkuva neliveto käyttää saman tyyppistä 100% lukkiutuvaa levypakkaa mitä akseleilla on, myös jakolaatikossa, kun taas muissa maastureissa jakolaatikko toimii jatkuvalla nelikolla avoimen perän tavoin, tai sitten niissä on enintään joku visko. Ja tuossa QD2:n levypakkasysteemissähän yhdistyy tosiaan luistonrajoittimen ja manuaalisen lukon parhaat puolet: jatkuva toimisuus ja akseleiden 100% lukitus.
Uudempien QD2:sten avoimesta etuperästä vielä sen verran, että Jeep on käyttänyt jo vuosia avoimissa perissään ns. Brake Lock Differential tekniikkaa (BLD). Toisin kuin vaikka jossain Subaru Forresterissa, jossa ESP hoitaa renkaiden jarrutuksen ja leikkaa lopulta moottorin tehot pois, kun liikaa sutasee, niin Jeepissä ESP ja BLD ovat kaksi toisistaan täysin erillistä tekniikkaa. Pahempaan mentäessä Jeepistä kytketään etenemistä häiritsevä ESP pois käytöstä ja BLD, joka simuloi luistonrajoitinta jatkaa edelleen toimintaansa. BLD siirtää siis vapaana pyörivän renkaan jarrujen kautta voimaa pitävälle puolelle. Eli etuakseleille tulevasta väännöstä 50% menee pitävälle renkaalle ja saman verraan toisen puolen jarrujen kautta lämpönä harakkoille. Jeepin moottoreissa sitä vääntöä riittää, joten tuo ei ole mikään ongelma etenmiskyvyn puolesta. Se mikä Subaruille ja muille maasturin näköiselle on ongelma, on se, etteivät ne eivät tule toimeen jarrujen lämpenemisen kanssa; 5 minuuttia kahlaat niillä hangessa ja meno tyssää siihen. Jeepin BLD käyttää softakarttoja, joiden avulla se osaa huomioida jarrujen lämpenemisen ja hallita sitä, eikä Jeepeissä tämän (ja jarrukomponenttien asianmukaisen mitoituksen) ansiosta ole tätä yleistä ongelmaa jarrujen kuumenemisen kanssa.
Ja tuosta kulutuksesta... mielestäni täysin turha haikalla kohtuuhintaisen autoilun perään, tai edes puhua siitä, jos laittaa 50 000€ johonkin autoon. Siinä vaiheessa on aivan yhdentekevää meneekö bensaa 10l vai 15l / 100km. Silloin on upotettu jo kymmeniä tuhansia euroja johonkin, mikä ei ole oikeasti enää niin välttämätöntä. Jos sellaiseen on varaa, niin sillä, syökö se auto muutaman litran enemmän tai vähemmän, tuskin on mitään realistista merkitystä.Sinä mutuilet nyt aivan omasta päästäsi.
Kaikki valmistajat kutsuu noita systeemejä vähän eri nimillä, Jeeppi kutsuu brake lockiksi, muut valmistajat vähän eri systeemeiksi, mutta pohjimmiltaan kaikkien toiminta perustuu täysin samaan menetelmään.
Jokaisessa pyörässä on ABS-anturi, joka mittaa pyörän pyörimisnopeutta. Lisäksi sadaan tietoa kiihtyvyysanturilta, moottorilta, vaihdelaatikolta, polkimilta, ratin kääntökulmasta, käsijarrun asennosta. Systeemin ohjausyksikkö, eli tietokone saa nämä tiedot, joiten perusteella sitten tehdään kahta asiaa, 1. käytetään jokaisen pyörän jarruja yksitellen, ja 2. vähennetään moottorin tehoa.
Nyt se, mitä tehdään milloinkin, riippuu ohjelmasta. Luistonesto, traction control, ajonvakautus, kärryn vakautus, mäkilähtöavustin, näitä eri applikaatiota on aika pitkä lista.
Mutta tuo tasauspyörästön lukon korvikkeeksi tarkoitettu, traction control nimellä yleisemmin tunnettu systeemi, on kaikilla maasturivalmistajilla käytössä oleva systeemi. Jarrutetaan luistavia pyöriä yksitellen, eli niin sanottu jarrujen avulla toteutettu "lukitus".
Kyllä kaikki nuo systeemit osaavat huomioida jarrujen lämpenemisen. Ei insinöörit mitään ääliöitä ole, kyllä nuo systeemit on varta vasten testattu ja suunniteltu tiettyyn tarkoitukseen.
Tiedätkö muuten missä maasturissa käytettiin jarruilla toteutettua "lukitusta" ensimmäisenä? - No tuota . . .
17+12 kirjoitti:
"GC:n lukot eivät ole perinteistä mallia, vaan elektronisesti ohjatut."
Tuohon vielä tarkennus, että GC:ssä lukitus tapahtuu täysin ilman elektroniikkaa. Perän sisällä on mekaaninen gerotor pumppu, joka puristaa renkaiden pyörimisnopeuseron mukaan paineistetulla peräöljyllä levypakkaa, tarpeen mukaan aina 100% lukitukseen asti. Ainoa asia mikä QD2:n lukoissa on elektronisesti ohjattua, on paineen/lukituksen vapautus avaamalla sähköventtiili.Eli juuri kuten sanoin, ne ovat elektronisesti ohjatut.
- No tuota . . .
17+12 kirjoitti:
50 000€ hintaluokassa en uudesta GC:stä puhunutkaan.
QD2:n jatkuva neliveto käyttää saman tyyppistä 100% lukkiutuvaa levypakkaa mitä akseleilla on, myös jakolaatikossa, kun taas muissa maastureissa jakolaatikko toimii jatkuvalla nelikolla avoimen perän tavoin, tai sitten niissä on enintään joku visko. Ja tuossa QD2:n levypakkasysteemissähän yhdistyy tosiaan luistonrajoittimen ja manuaalisen lukon parhaat puolet: jatkuva toimisuus ja akseleiden 100% lukitus.
Uudempien QD2:sten avoimesta etuperästä vielä sen verran, että Jeep on käyttänyt jo vuosia avoimissa perissään ns. Brake Lock Differential tekniikkaa (BLD). Toisin kuin vaikka jossain Subaru Forresterissa, jossa ESP hoitaa renkaiden jarrutuksen ja leikkaa lopulta moottorin tehot pois, kun liikaa sutasee, niin Jeepissä ESP ja BLD ovat kaksi toisistaan täysin erillistä tekniikkaa. Pahempaan mentäessä Jeepistä kytketään etenemistä häiritsevä ESP pois käytöstä ja BLD, joka simuloi luistonrajoitinta jatkaa edelleen toimintaansa. BLD siirtää siis vapaana pyörivän renkaan jarrujen kautta voimaa pitävälle puolelle. Eli etuakseleille tulevasta väännöstä 50% menee pitävälle renkaalle ja saman verraan toisen puolen jarrujen kautta lämpönä harakkoille. Jeepin moottoreissa sitä vääntöä riittää, joten tuo ei ole mikään ongelma etenmiskyvyn puolesta. Se mikä Subaruille ja muille maasturin näköiselle on ongelma, on se, etteivät ne eivät tule toimeen jarrujen lämpenemisen kanssa; 5 minuuttia kahlaat niillä hangessa ja meno tyssää siihen. Jeepin BLD käyttää softakarttoja, joiden avulla se osaa huomioida jarrujen lämpenemisen ja hallita sitä, eikä Jeepeissä tämän (ja jarrukomponenttien asianmukaisen mitoituksen) ansiosta ole tätä yleistä ongelmaa jarrujen kuumenemisen kanssa.
Ja tuosta kulutuksesta... mielestäni täysin turha haikalla kohtuuhintaisen autoilun perään, tai edes puhua siitä, jos laittaa 50 000€ johonkin autoon. Siinä vaiheessa on aivan yhdentekevää meneekö bensaa 10l vai 15l / 100km. Silloin on upotettu jo kymmeniä tuhansia euroja johonkin, mikä ei ole oikeasti enää niin välttämätöntä. Jos sellaiseen on varaa, niin sillä, syökö se auto muutaman litran enemmän tai vähemmän, tuskin on mitään realistista merkitystä.Kulutuksesta vielä, aloittaja nimenomaan KYSYI kohtuulutuksista autoa. Se miten sinä olet asian postuloinut on yhdentekevää.
Maksaahan hybridiautokin 50 tonnia, ja hyvä sähköauto 100 tonnia. Jotkut ihmiset voivat haluta pienempää kulutusta vaikka ympäristösyistä. Tai sitten taloudellisista syistä.
- Vaihtoehtoja löytyy
Bmw X1 ei ole edes citymaasturi vaan lähempänä tavallista henkilöautoa. Soveltuu tuohon mainitsemaasi normaaliin ajoon, ei juurikaan sen vaativampiin olosuhteisiin. Jos haluat kunnon maasturin niin osta Discovery, Range sport tai iso Range.
- Juu . . .
Marjassa voi käydä vaikka Lada Samaralla ja sillä voi vetää kärryssä polttopuitakin erittäin hyvin. Suomessa et saa ilman maanomistajan lupaa mihinkään oikeasti huonolle tielle ajaakkaan.
Eli kyllä, BMW X1 käy aloittajan tarpeisiin erittäin hyvin. Hän kysyi nelivetoautoa.
Jos oikeasti polttopuita tarve viedä erityisen huonoa tietä, ei kannata ostaa Land Roveria. Land Roverin hinnalla nimittäin saat jo helvetin hyvän traktorin, jolla pääsee paljon huonompaa tietä kuin millään vakiomaasturilla. Rahaa jää vielä hyvään henkilöautoon.
Land Rover sen sijaan on hyvä vaihtoehto, jos haluat luxusmaasturin, jolla voi joskus vähän ajella tien sivussakin.
- aloittajalta
Kiitoksia kommenteista tähän asti.
Kulutuksesta, se on totta jos tämän hintaisen auton ostaa niin kulutus ei pitäisi olla tärkeä, mutta kun pellin alla on 3,0 litran suora-6 niin hiukan se mietityttää.
Mitsulla on tullut uusi Outlander ja Subarulla Forester... hiukan on budjetin ylärajoissa, mutta katsotaan.
Tehdään tässä vaiheessa selväksi, että asun ulkomailla autoverottomassa maassa ja "oikea" budjettini on max. 30 k€. Sillä saisi tuollaisen uuden karhean BMW x1 28i:n sillä "vanhalla" koneella ja huippuvarusteilla.
Olen tuomassa ensi vuoden alussa autoa toisena muuttoautona Suomeen.- XT07
Aloittajalle:
Itse toin 2007 vuonna Subaru Forester 2,5 Xt:n verovapaana. Säästin 20 000e ja sain tosi käytännöllisen auton seuraavaksi 15 vuodeksi perheelle.
Auto on nyt 6 vuotta ja 6 kk vanha. Perushuoltojen lisäksi on vaihdettu etujarrupalat 60000 km huollossa ja takapalat 90000 huollossa. Ei takuuhuoltoja ja ei mitään ylimääräisiä korjauksia. Ei tiellejättöjä tuona aikana. Tosi luotettava peli on ollut.
Nyky Subarujen laatu ei ehkä ole enää niin hyvä. Ei tuo uusi 2,0 XT välttämättä ole huono valinta. Tekniikan laadusta ei oikein tiedä vielä mitään. toivottavasti ei ole samanlainen susi, kuten on Subarun dieseltekniikka.
- 6311
jos o rahaa pistää autoo 50.000 nii ei luulis 15l/100km pensaakaa paljo kirpasevan.
- 4-veto talveksi
Nuo 50 tuhatta on kylläkin rahoitusyhtiön rahaa ja maksan sen osamaksulla takaisin. Tai tarkalleen ottaen 42 tuhatta on velkarahaa, kun vanhasta Volvostani lupasivat 8 tuhatta. Eli kyllä kulutuksella on väliä.
- aloittajalta
4-veto talveksi kirjoitti:
Nuo 50 tuhatta on kylläkin rahoitusyhtiön rahaa ja maksan sen osamaksulla takaisin. Tai tarkalleen ottaen 42 tuhatta on velkarahaa, kun vanhasta Volvostani lupasivat 8 tuhatta. Eli kyllä kulutuksella on väliä.
Miltä tuntuu asua verohelvetti-Suomessa jo provoilla toisen kustannuksella? Onneksi emme viihdy kauaa Suomessa; sen verran, että saan verottoman autoni myytyä hyvällä voitolla sinun kaltaiselle vero-orjalle.
- aloittajalta
Niin, saa sillä rahalla taloudellisempiakin ajoneuvoja, jopa maastureita, joten kyllä ne auton käyttökulut tulevaisuudessa kirpaiseekin.
- Unen näköäkö?
"Rahaa on käytettävissä n. max. 50 000€." Täh, siis rahaa käytettävissä? Olisiko kuitenkin VELKARAHAA.
- 1+17
Väliäkö sillä?
- aloittajalta
Velkarahaa 0 €, koska 100 k€:n vuosiansioista jää säästöönkin.
- aloittajalta
aloittajalta kirjoitti:
Velkarahaa 0 €, koska 100 k€:n vuosiansioista jää säästöönkin.
Sorry, siis meni nuo luvut ristiin, eli 0 euroa tuloja ja velkaa otin viime vuonna 100 tuhatta.
- aloittajalta
aloittajalta kirjoitti:
Sorry, siis meni nuo luvut ristiin, eli 0 euroa tuloja ja velkaa otin viime vuonna 100 tuhatta.
Vero-orja taas herännyt aamukrapulaan ja Toyota Starletin lohkolämmitin ei toiminut.
- vastaajalta
aloittajalta kirjoitti:
Vero-orja taas herännyt aamukrapulaan ja Toyota Starletin lohkolämmitin ei toiminut.
Juu, ja alkoholisoitunut haaveilija haaveilee 50 tonnin maasturista, vaikka on p...e auki.
- maasturiii
nyky neliverot ovat liika hienoja metsän puolelle ja kunnon maasturit ovat taas huonoja yleis autoja ainakin mukavuuden haluisille.
- lapio mies
jutut on kuin rahattomalla vasikan ostajalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869