Ostamassa bensa-neliveto autoa: maasturi tai joku muu?

4-veto talveksi

Rahaa on käytettävissä n. max. 50 000€.

Normi talviajoja, jonkin verran metsäreissuja ja polttopuiden vetoa kärryllä, sanmoin venetraileria, marjareissuja ym.

Haussa hiukan korkeampi, miel. kohtuukulutuksinen auto (jos bensa-autona on edes mahdollista). Dieselinä on jo yksi auto olemassa; kaksi dieseliä ei taloudellisesti olle kannattavaa, koska kilometrit vuodessa n. 30 tkm 10 tkm kahdella autolla.

Koriltaan BMW X1 miellyttää; onko kokemuksia miten toimivuus, kulutus (3,0 l. bensa :() ym. sopivat?

MB GLK olisi ehkä myös tai jokin Subaru.... sanokaa mikä olisi hyvä.

Ehdotuksia?

25

4771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+12

      Nelivedon puolesta Jeep grand cherokee 100% lukkiutuvalla quadra drive 2 nelikolla paras, mutta bensakoneisia voi olla vähän hankalampi löytää suomesta.

      • No tuota . . .

        Nelivedon puolesta paras kun laittaa kytkettävät lukot.

        Mutta aloittaja taisi kysyä jotakin muuta . . .


      • 17+12
        No tuota . . . kirjoitti:

        Nelivedon puolesta paras kun laittaa kytkettävät lukot.

        Mutta aloittaja taisi kysyä jotakin muuta . . .

        Eikö GC ole aikalailla siinä luokassa mitä aloittaja etsii. GC:ssä on vain muihin sen luokan maastureihin verrattuna lisäksi lukot joka akselilla ja normaali liikenteessä automaatisesti kytkeytyvistä lukoista on aivan eri tavalla hyötyä kuin manuaalisesti kytkettävistä.


      • No tuota . . .
        17+12 kirjoitti:

        Eikö GC ole aikalailla siinä luokassa mitä aloittaja etsii. GC:ssä on vain muihin sen luokan maastureihin verrattuna lisäksi lukot joka akselilla ja normaali liikenteessä automaatisesti kytkeytyvistä lukoista on aivan eri tavalla hyötyä kuin manuaalisesti kytkettävistä.

        GC:ssä ei kylläkään enää ole lukkoja molemmilla akseleilla. Uudessa GC:ssä se on vain takana etutasauspyörästön ollessa avoin, ja jo pari vuotta ennen uusimman mallin tuloa, lopetettiin QD mallien tuonti Suomeen.

        Takalukollisia maastureita löytyy melkein jokaiselta valmistajalta, joten eipä ole Jeepillä mitään parempaa nelivetosysteemiä tuossa luokassa.

        GC:n lukot eivät ole perinteistä mallia, vaan elektronisesti ohjatut. Tosin on toki autoissa paljon muitakin ominaisuuksia kuin lukot, ja jälkiasennuksena kaikista parhaat kytkettävät lukot saa mihin autoon tahansa parilla tonnilla . . .

        Kaikissa maastureissa on nykyään enempi tai vähempi elektroniikkaa ohjaamassa. Joko jarruilla toteutettua luistonestoa, tai mekaanisia systeemejä, torsen, VCU, tai sitten elektronisesti ohjattua tasauspyörästön lukitusta, eli kyllä maantiellä pärjää aika hyvin millä tahansa.

        Mielestäni V8 bensa jeeppiä ei voi pitää alkuunkaan kohtuukulutuksisena, eli suosittelisin aloittajalle jotain muuta ja hintaluokkakin on Jeepille vähän alakanttiin . . .

        Subaru, BMW, jne . . .


      • 17+12
        No tuota . . . kirjoitti:

        GC:ssä ei kylläkään enää ole lukkoja molemmilla akseleilla. Uudessa GC:ssä se on vain takana etutasauspyörästön ollessa avoin, ja jo pari vuotta ennen uusimman mallin tuloa, lopetettiin QD mallien tuonti Suomeen.

        Takalukollisia maastureita löytyy melkein jokaiselta valmistajalta, joten eipä ole Jeepillä mitään parempaa nelivetosysteemiä tuossa luokassa.

        GC:n lukot eivät ole perinteistä mallia, vaan elektronisesti ohjatut. Tosin on toki autoissa paljon muitakin ominaisuuksia kuin lukot, ja jälkiasennuksena kaikista parhaat kytkettävät lukot saa mihin autoon tahansa parilla tonnilla . . .

        Kaikissa maastureissa on nykyään enempi tai vähempi elektroniikkaa ohjaamassa. Joko jarruilla toteutettua luistonestoa, tai mekaanisia systeemejä, torsen, VCU, tai sitten elektronisesti ohjattua tasauspyörästön lukitusta, eli kyllä maantiellä pärjää aika hyvin millä tahansa.

        Mielestäni V8 bensa jeeppiä ei voi pitää alkuunkaan kohtuukulutuksisena, eli suosittelisin aloittajalle jotain muuta ja hintaluokkakin on Jeepille vähän alakanttiin . . .

        Subaru, BMW, jne . . .

        50 000€ hintaluokassa en uudesta GC:stä puhunutkaan.
        QD2:n jatkuva neliveto käyttää saman tyyppistä 100% lukkiutuvaa levypakkaa mitä akseleilla on, myös jakolaatikossa, kun taas muissa maastureissa jakolaatikko toimii jatkuvalla nelikolla avoimen perän tavoin, tai sitten niissä on enintään joku visko. Ja tuossa QD2:n levypakkasysteemissähän yhdistyy tosiaan luistonrajoittimen ja manuaalisen lukon parhaat puolet: jatkuva toimisuus ja akseleiden 100% lukitus.

        Uudempien QD2:sten avoimesta etuperästä vielä sen verran, että Jeep on käyttänyt jo vuosia avoimissa perissään ns. Brake Lock Differential tekniikkaa (BLD). Toisin kuin vaikka jossain Subaru Forresterissa, jossa ESP hoitaa renkaiden jarrutuksen ja leikkaa lopulta moottorin tehot pois, kun liikaa sutasee, niin Jeepissä ESP ja BLD ovat kaksi toisistaan täysin erillistä tekniikkaa. Pahempaan mentäessä Jeepistä kytketään etenemistä häiritsevä ESP pois käytöstä ja BLD, joka simuloi luistonrajoitinta jatkaa edelleen toimintaansa. BLD siirtää siis vapaana pyörivän renkaan jarrujen kautta voimaa pitävälle puolelle. Eli etuakseleille tulevasta väännöstä 50% menee pitävälle renkaalle ja saman verraan toisen puolen jarrujen kautta lämpönä harakkoille. Jeepin moottoreissa sitä vääntöä riittää, joten tuo ei ole mikään ongelma etenmiskyvyn puolesta. Se mikä Subaruille ja muille maasturin näköiselle on ongelma, on se, etteivät ne eivät tule toimeen jarrujen lämpenemisen kanssa; 5 minuuttia kahlaat niillä hangessa ja meno tyssää siihen. Jeepin BLD käyttää softakarttoja, joiden avulla se osaa huomioida jarrujen lämpenemisen ja hallita sitä, eikä Jeepeissä tämän (ja jarrukomponenttien asianmukaisen mitoituksen) ansiosta ole tätä yleistä ongelmaa jarrujen kuumenemisen kanssa.

        Ja tuosta kulutuksesta... mielestäni täysin turha haikalla kohtuuhintaisen autoilun perään, tai edes puhua siitä, jos laittaa 50 000€ johonkin autoon. Siinä vaiheessa on aivan yhdentekevää meneekö bensaa 10l vai 15l / 100km. Silloin on upotettu jo kymmeniä tuhansia euroja johonkin, mikä ei ole oikeasti enää niin välttämätöntä. Jos sellaiseen on varaa, niin sillä, syökö se auto muutaman litran enemmän tai vähemmän, tuskin on mitään realistista merkitystä.


      • 17+12
        No tuota . . . kirjoitti:

        GC:ssä ei kylläkään enää ole lukkoja molemmilla akseleilla. Uudessa GC:ssä se on vain takana etutasauspyörästön ollessa avoin, ja jo pari vuotta ennen uusimman mallin tuloa, lopetettiin QD mallien tuonti Suomeen.

        Takalukollisia maastureita löytyy melkein jokaiselta valmistajalta, joten eipä ole Jeepillä mitään parempaa nelivetosysteemiä tuossa luokassa.

        GC:n lukot eivät ole perinteistä mallia, vaan elektronisesti ohjatut. Tosin on toki autoissa paljon muitakin ominaisuuksia kuin lukot, ja jälkiasennuksena kaikista parhaat kytkettävät lukot saa mihin autoon tahansa parilla tonnilla . . .

        Kaikissa maastureissa on nykyään enempi tai vähempi elektroniikkaa ohjaamassa. Joko jarruilla toteutettua luistonestoa, tai mekaanisia systeemejä, torsen, VCU, tai sitten elektronisesti ohjattua tasauspyörästön lukitusta, eli kyllä maantiellä pärjää aika hyvin millä tahansa.

        Mielestäni V8 bensa jeeppiä ei voi pitää alkuunkaan kohtuukulutuksisena, eli suosittelisin aloittajalle jotain muuta ja hintaluokkakin on Jeepille vähän alakanttiin . . .

        Subaru, BMW, jne . . .

        "GC:n lukot eivät ole perinteistä mallia, vaan elektronisesti ohjatut."

        Tuohon vielä tarkennus, että GC:ssä lukitus tapahtuu täysin ilman elektroniikkaa. Perän sisällä on mekaaninen gerotor pumppu, joka puristaa renkaiden pyörimisnopeuseron mukaan paineistetulla peräöljyllä levypakkaa, tarpeen mukaan aina 100% lukitukseen asti. Ainoa asia mikä QD2:n lukoissa on elektronisesti ohjattua, on paineen/lukituksen vapautus avaamalla sähköventtiili.


      • No tuota . . .
        17+12 kirjoitti:

        50 000€ hintaluokassa en uudesta GC:stä puhunutkaan.
        QD2:n jatkuva neliveto käyttää saman tyyppistä 100% lukkiutuvaa levypakkaa mitä akseleilla on, myös jakolaatikossa, kun taas muissa maastureissa jakolaatikko toimii jatkuvalla nelikolla avoimen perän tavoin, tai sitten niissä on enintään joku visko. Ja tuossa QD2:n levypakkasysteemissähän yhdistyy tosiaan luistonrajoittimen ja manuaalisen lukon parhaat puolet: jatkuva toimisuus ja akseleiden 100% lukitus.

        Uudempien QD2:sten avoimesta etuperästä vielä sen verran, että Jeep on käyttänyt jo vuosia avoimissa perissään ns. Brake Lock Differential tekniikkaa (BLD). Toisin kuin vaikka jossain Subaru Forresterissa, jossa ESP hoitaa renkaiden jarrutuksen ja leikkaa lopulta moottorin tehot pois, kun liikaa sutasee, niin Jeepissä ESP ja BLD ovat kaksi toisistaan täysin erillistä tekniikkaa. Pahempaan mentäessä Jeepistä kytketään etenemistä häiritsevä ESP pois käytöstä ja BLD, joka simuloi luistonrajoitinta jatkaa edelleen toimintaansa. BLD siirtää siis vapaana pyörivän renkaan jarrujen kautta voimaa pitävälle puolelle. Eli etuakseleille tulevasta väännöstä 50% menee pitävälle renkaalle ja saman verraan toisen puolen jarrujen kautta lämpönä harakkoille. Jeepin moottoreissa sitä vääntöä riittää, joten tuo ei ole mikään ongelma etenmiskyvyn puolesta. Se mikä Subaruille ja muille maasturin näköiselle on ongelma, on se, etteivät ne eivät tule toimeen jarrujen lämpenemisen kanssa; 5 minuuttia kahlaat niillä hangessa ja meno tyssää siihen. Jeepin BLD käyttää softakarttoja, joiden avulla se osaa huomioida jarrujen lämpenemisen ja hallita sitä, eikä Jeepeissä tämän (ja jarrukomponenttien asianmukaisen mitoituksen) ansiosta ole tätä yleistä ongelmaa jarrujen kuumenemisen kanssa.

        Ja tuosta kulutuksesta... mielestäni täysin turha haikalla kohtuuhintaisen autoilun perään, tai edes puhua siitä, jos laittaa 50 000€ johonkin autoon. Siinä vaiheessa on aivan yhdentekevää meneekö bensaa 10l vai 15l / 100km. Silloin on upotettu jo kymmeniä tuhansia euroja johonkin, mikä ei ole oikeasti enää niin välttämätöntä. Jos sellaiseen on varaa, niin sillä, syökö se auto muutaman litran enemmän tai vähemmän, tuskin on mitään realistista merkitystä.

        Sinä mutuilet nyt aivan omasta päästäsi.

        Kaikki valmistajat kutsuu noita systeemejä vähän eri nimillä, Jeeppi kutsuu brake lockiksi, muut valmistajat vähän eri systeemeiksi, mutta pohjimmiltaan kaikkien toiminta perustuu täysin samaan menetelmään.

        Jokaisessa pyörässä on ABS-anturi, joka mittaa pyörän pyörimisnopeutta. Lisäksi sadaan tietoa kiihtyvyysanturilta, moottorilta, vaihdelaatikolta, polkimilta, ratin kääntökulmasta, käsijarrun asennosta. Systeemin ohjausyksikkö, eli tietokone saa nämä tiedot, joiten perusteella sitten tehdään kahta asiaa, 1. käytetään jokaisen pyörän jarruja yksitellen, ja 2. vähennetään moottorin tehoa.

        Nyt se, mitä tehdään milloinkin, riippuu ohjelmasta. Luistonesto, traction control, ajonvakautus, kärryn vakautus, mäkilähtöavustin, näitä eri applikaatiota on aika pitkä lista.

        Mutta tuo tasauspyörästön lukon korvikkeeksi tarkoitettu, traction control nimellä yleisemmin tunnettu systeemi, on kaikilla maasturivalmistajilla käytössä oleva systeemi. Jarrutetaan luistavia pyöriä yksitellen, eli niin sanottu jarrujen avulla toteutettu "lukitus".

        Kyllä kaikki nuo systeemit osaavat huomioida jarrujen lämpenemisen. Ei insinöörit mitään ääliöitä ole, kyllä nuo systeemit on varta vasten testattu ja suunniteltu tiettyyn tarkoitukseen.

        Tiedätkö muuten missä maasturissa käytettiin jarruilla toteutettua "lukitusta" ensimmäisenä?


      • No tuota . . .
        17+12 kirjoitti:

        "GC:n lukot eivät ole perinteistä mallia, vaan elektronisesti ohjatut."

        Tuohon vielä tarkennus, että GC:ssä lukitus tapahtuu täysin ilman elektroniikkaa. Perän sisällä on mekaaninen gerotor pumppu, joka puristaa renkaiden pyörimisnopeuseron mukaan paineistetulla peräöljyllä levypakkaa, tarpeen mukaan aina 100% lukitukseen asti. Ainoa asia mikä QD2:n lukoissa on elektronisesti ohjattua, on paineen/lukituksen vapautus avaamalla sähköventtiili.

        Eli juuri kuten sanoin, ne ovat elektronisesti ohjatut.


      • No tuota . . .
        17+12 kirjoitti:

        50 000€ hintaluokassa en uudesta GC:stä puhunutkaan.
        QD2:n jatkuva neliveto käyttää saman tyyppistä 100% lukkiutuvaa levypakkaa mitä akseleilla on, myös jakolaatikossa, kun taas muissa maastureissa jakolaatikko toimii jatkuvalla nelikolla avoimen perän tavoin, tai sitten niissä on enintään joku visko. Ja tuossa QD2:n levypakkasysteemissähän yhdistyy tosiaan luistonrajoittimen ja manuaalisen lukon parhaat puolet: jatkuva toimisuus ja akseleiden 100% lukitus.

        Uudempien QD2:sten avoimesta etuperästä vielä sen verran, että Jeep on käyttänyt jo vuosia avoimissa perissään ns. Brake Lock Differential tekniikkaa (BLD). Toisin kuin vaikka jossain Subaru Forresterissa, jossa ESP hoitaa renkaiden jarrutuksen ja leikkaa lopulta moottorin tehot pois, kun liikaa sutasee, niin Jeepissä ESP ja BLD ovat kaksi toisistaan täysin erillistä tekniikkaa. Pahempaan mentäessä Jeepistä kytketään etenemistä häiritsevä ESP pois käytöstä ja BLD, joka simuloi luistonrajoitinta jatkaa edelleen toimintaansa. BLD siirtää siis vapaana pyörivän renkaan jarrujen kautta voimaa pitävälle puolelle. Eli etuakseleille tulevasta väännöstä 50% menee pitävälle renkaalle ja saman verraan toisen puolen jarrujen kautta lämpönä harakkoille. Jeepin moottoreissa sitä vääntöä riittää, joten tuo ei ole mikään ongelma etenmiskyvyn puolesta. Se mikä Subaruille ja muille maasturin näköiselle on ongelma, on se, etteivät ne eivät tule toimeen jarrujen lämpenemisen kanssa; 5 minuuttia kahlaat niillä hangessa ja meno tyssää siihen. Jeepin BLD käyttää softakarttoja, joiden avulla se osaa huomioida jarrujen lämpenemisen ja hallita sitä, eikä Jeepeissä tämän (ja jarrukomponenttien asianmukaisen mitoituksen) ansiosta ole tätä yleistä ongelmaa jarrujen kuumenemisen kanssa.

        Ja tuosta kulutuksesta... mielestäni täysin turha haikalla kohtuuhintaisen autoilun perään, tai edes puhua siitä, jos laittaa 50 000€ johonkin autoon. Siinä vaiheessa on aivan yhdentekevää meneekö bensaa 10l vai 15l / 100km. Silloin on upotettu jo kymmeniä tuhansia euroja johonkin, mikä ei ole oikeasti enää niin välttämätöntä. Jos sellaiseen on varaa, niin sillä, syökö se auto muutaman litran enemmän tai vähemmän, tuskin on mitään realistista merkitystä.

        Kulutuksesta vielä, aloittaja nimenomaan KYSYI kohtuulutuksista autoa. Se miten sinä olet asian postuloinut on yhdentekevää.

        Maksaahan hybridiautokin 50 tonnia, ja hyvä sähköauto 100 tonnia. Jotkut ihmiset voivat haluta pienempää kulutusta vaikka ympäristösyistä. Tai sitten taloudellisista syistä.


    • Vaihtoehtoja löytyy

      Bmw X1 ei ole edes citymaasturi vaan lähempänä tavallista henkilöautoa. Soveltuu tuohon mainitsemaasi normaaliin ajoon, ei juurikaan sen vaativampiin olosuhteisiin. Jos haluat kunnon maasturin niin osta Discovery, Range sport tai iso Range.

      • Juu . . .

        Marjassa voi käydä vaikka Lada Samaralla ja sillä voi vetää kärryssä polttopuitakin erittäin hyvin. Suomessa et saa ilman maanomistajan lupaa mihinkään oikeasti huonolle tielle ajaakkaan.

        Eli kyllä, BMW X1 käy aloittajan tarpeisiin erittäin hyvin. Hän kysyi nelivetoautoa.

        Jos oikeasti polttopuita tarve viedä erityisen huonoa tietä, ei kannata ostaa Land Roveria. Land Roverin hinnalla nimittäin saat jo helvetin hyvän traktorin, jolla pääsee paljon huonompaa tietä kuin millään vakiomaasturilla. Rahaa jää vielä hyvään henkilöautoon.

        Land Rover sen sijaan on hyvä vaihtoehto, jos haluat luxusmaasturin, jolla voi joskus vähän ajella tien sivussakin.


    • aloittajalta

      Kiitoksia kommenteista tähän asti.

      Kulutuksesta, se on totta jos tämän hintaisen auton ostaa niin kulutus ei pitäisi olla tärkeä, mutta kun pellin alla on 3,0 litran suora-6 niin hiukan se mietityttää.

      Mitsulla on tullut uusi Outlander ja Subarulla Forester... hiukan on budjetin ylärajoissa, mutta katsotaan.

      Tehdään tässä vaiheessa selväksi, että asun ulkomailla autoverottomassa maassa ja "oikea" budjettini on max. 30 k€. Sillä saisi tuollaisen uuden karhean BMW x1 28i:n sillä "vanhalla" koneella ja huippuvarusteilla.

      Olen tuomassa ensi vuoden alussa autoa toisena muuttoautona Suomeen.

      • XT07

        Aloittajalle:

        Itse toin 2007 vuonna Subaru Forester 2,5 Xt:n verovapaana. Säästin 20 000e ja sain tosi käytännöllisen auton seuraavaksi 15 vuodeksi perheelle.
        Auto on nyt 6 vuotta ja 6 kk vanha. Perushuoltojen lisäksi on vaihdettu etujarrupalat 60000 km huollossa ja takapalat 90000 huollossa. Ei takuuhuoltoja ja ei mitään ylimääräisiä korjauksia. Ei tiellejättöjä tuona aikana. Tosi luotettava peli on ollut.

        Nyky Subarujen laatu ei ehkä ole enää niin hyvä. Ei tuo uusi 2,0 XT välttämättä ole huono valinta. Tekniikan laadusta ei oikein tiedä vielä mitään. toivottavasti ei ole samanlainen susi, kuten on Subarun dieseltekniikka.


    • 6311

      jos o rahaa pistää autoo 50.000 nii ei luulis 15l/100km pensaakaa paljo kirpasevan.

      • 4-veto talveksi

        Nuo 50 tuhatta on kylläkin rahoitusyhtiön rahaa ja maksan sen osamaksulla takaisin. Tai tarkalleen ottaen 42 tuhatta on velkarahaa, kun vanhasta Volvostani lupasivat 8 tuhatta. Eli kyllä kulutuksella on väliä.


      • aloittajalta
        4-veto talveksi kirjoitti:

        Nuo 50 tuhatta on kylläkin rahoitusyhtiön rahaa ja maksan sen osamaksulla takaisin. Tai tarkalleen ottaen 42 tuhatta on velkarahaa, kun vanhasta Volvostani lupasivat 8 tuhatta. Eli kyllä kulutuksella on väliä.

        Miltä tuntuu asua verohelvetti-Suomessa jo provoilla toisen kustannuksella? Onneksi emme viihdy kauaa Suomessa; sen verran, että saan verottoman autoni myytyä hyvällä voitolla sinun kaltaiselle vero-orjalle.


      • aloittajalta

        Niin, saa sillä rahalla taloudellisempiakin ajoneuvoja, jopa maastureita, joten kyllä ne auton käyttökulut tulevaisuudessa kirpaiseekin.


    • Unen näköäkö?

      "Rahaa on käytettävissä n. max. 50 000€." Täh, siis rahaa käytettävissä? Olisiko kuitenkin VELKARAHAA.

      • 1+17

        Väliäkö sillä?


      • aloittajalta

        Velkarahaa 0 €, koska 100 k€:n vuosiansioista jää säästöönkin.


      • aloittajalta
        aloittajalta kirjoitti:

        Velkarahaa 0 €, koska 100 k€:n vuosiansioista jää säästöönkin.

        Sorry, siis meni nuo luvut ristiin, eli 0 euroa tuloja ja velkaa otin viime vuonna 100 tuhatta.


      • aloittajalta
        aloittajalta kirjoitti:

        Sorry, siis meni nuo luvut ristiin, eli 0 euroa tuloja ja velkaa otin viime vuonna 100 tuhatta.

        Vero-orja taas herännyt aamukrapulaan ja Toyota Starletin lohkolämmitin ei toiminut.


      • vastaajalta
        aloittajalta kirjoitti:

        Vero-orja taas herännyt aamukrapulaan ja Toyota Starletin lohkolämmitin ei toiminut.

        Juu, ja alkoholisoitunut haaveilija haaveilee 50 tonnin maasturista, vaikka on p...e auki.


    • maasturiii

      nyky neliverot ovat liika hienoja metsän puolelle ja kunnon maasturit ovat taas huonoja yleis autoja ainakin mukavuuden haluisille.

    • lapio mies

      jutut on kuin rahattomalla vasikan ostajalla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      145
      6783
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      614
      2488
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      47
      1700
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      114
      1391
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      89
      1252
    6. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      71
      1097
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1055
    8. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      63
      1053
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

      muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      1049
    10. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      63
      966
    Aihe