Eräs ystäväni on liittymässä adventisteihin. Eli ovatko ne nyt sitten 7 pvän adventisteja, ymmärtääkseni.
Onko täällä kyseisen uskonnon uhreja?
Mitä jouduitte kokemaan, miksi erositte, mitä teiltä vaadittiin, mihin piti sitoutua jne...?
Olisi mukava kuulla kertomuksia kyseisestä aiheesta ja saada tietoa.
Kertokaa totuus Adventisteista
12
2328
Vastaukset
- adventismiin
Lue tältä 24 keskustelupalstalta otsikoiden herätysliikkeet ja uskonto alta, siellä on useampienkin eronneiden juttuja. Ainakin ex-adventisti, ex-adv ja ex-sapatti ovat kirjoittaneet adventismin ajoistaan asiallisesti.
Voit myös lukea Toivo Hillbergin kirjan "Miksi jätin adventismin".
Sivusta useiden adventistien elämää seuranneena, toisten liittymisestä eroamiseen saakka, olen huomannut joitakin asioita. Kahvi, tee, colajuomat on kielletty. Kaupassa ei saa käydä lauantaisin. Sapatti on ehdoton pakko pitää ja mieluiten silloin pyöriä adventistikirkon tilaisuuksissa. Aikuiskasteella on käytävä vaikka olisi lapsena kastettu. Kymmenykset eli 10% tuloista on maksettava kirkolle sen toimintaan. Liharuoka on ehdottomasti kielletty, mieluiten on syötävä kasvisruokaa, mutta pidemmälle edenneet saavat jo syödä kalaa, munia, kanaa ja papit jopa lihaakin. Adventisteihin on yritettävä saada tuotua uusia jäseniä, ensin heille annetaan "ohutta ruokaa" eli puhutaan Jeesuksesta, evankeliumista, Raamatusta ja sitten Sapatista. Myöhemmin kun ovat etabloituneet annetaan "vahvaa ruokaa" eli tutkivan tuomion oppia, oppia babylonin kirkoista (luterilaiset, helluntailaiset jne.), keskiyön huuto-oppia viitaten vuoteen 1844, pyhäkkö-oppia jne. Ellenistä ensin puhutaan leppoisaan sävyyn, mutta mitä pitemmälle pääsee kirkossa sitä velvoittavammaksi tulee hänen pitämisensä profeettana ja hänen kirjoitustensa Raamatun rinnalla ja jopa yli rinnastaminen.
Adventistien kautta on mahdollista tulla uskoon, mutta sitten alkaa lakiopit, joita noudattaen luopumus tulee, jollei sitten tajua eksytystä ja häivy pois.- nykyparatiisi
Tuossa olikin jo paljon asiaa. Tutkin vielä ainakin niitä palstoja joita neuvoit. Kirjaa tuskin alan lukea, tehköön kaverini sitten sen jos haluaa.
- ex-sapatti
Noin juuri on kuten kirjoitit. Lisäisin vielä, että 10 % vaaditaan kaikkien bruttotuloista, mukaanlukien työttömyyskorvaukset tai eläke, koska ne "ovat tuloa". Eli sitten vasta voi "vähentää" verot ja elinkulut kun adventistien saarnaajat ovat riistäneet pienituloisiltakin ihmisiltä eurot. Kaikkea perustellaan E.G. Whitella ja Malakian kirjan 3. luvulla. Tuomio ja kirous on päällä uhkana jos ei kymmenyksiä maksa.
Lisäksi ainakin omanan aikanani kolehti kerättiin kokouksissa kahdella korilla, eli tuplana piti rahaa antaa.
Ulospäin adventismi tosiaan haluaa esittäytyä "evankeelisena" ja jopa "luterilaisena herätysliikkeenä" ja Lutheriinkin voidaan alussa viitata, mutta kun ihminen on saatu sisällä järjestöön ladataan adventismin todellinen henki ja ydin tiskille, ja se on valovuoden päässä evankeelisuudesta ja Lutherista - sekä varsinkin Raamatusta.
Pelastuminen adventismin tutkivan tuomion opin puitteissa perustuu tosiasiassa ihmisen omaan tahrattomaksi tehtyyn luonteeseen (ns. "luonteenkehitys", jota EGW korostaa).
Erotessani lahkosta heidän pastorinsa sanoikin mulle, että "jos heillä olisi vain samaa *harmaata evankeliumia* kuin kaikilla kirkkokunnilla, ei heillä olisi perusteita olla olemassa, eivätkä he saisi ihmisiä jäseneksi". Eli kuten hän myönsi, kysymys on erikoisuuden tavoittelusta monenlaisilla erikoisopeilla ja lain vaatimilla teoilla, joista tulee tosiasiassa pelastuskysymyksiä.
- asioita
Tässä linkissä on osuva artikkeli eräistä adventistien salaamista asioista. Sen on kirjoittanut pastori Sydney Cleveland, joka oli vuosikausia adventtikirkon jäsen.
http://koti.mbnet.fi/kyti/16.mita_adventistit_eivat_kerro_sinulle.htm- nykyparatiisi
Tuommoista sivua olen kaivannutkin. Jossa selitetään asioita joiden löytymiseen saattaisi mennä kauan aikaa surffaamalla palstoilla ja etsimällä tietoa.
Toki aion jatkaa tiedonkeruutani keskustelupalstoilta ja internetistä, tosin tuo helpotti sitä hommaa aika paljon. - jamu-
nykyparatiisi kirjoitti:
Tuommoista sivua olen kaivannutkin. Jossa selitetään asioita joiden löytymiseen saattaisi mennä kauan aikaa surffaamalla palstoilla ja etsimällä tietoa.
Toki aion jatkaa tiedonkeruutani keskustelupalstoilta ja internetistä, tosin tuo helpotti sitä hommaa aika paljon.Todellistakin tietoa voi toki näiden jokseenkin kyseenalaisten sivujen ja keskustelupalstakirjoitusten lisäksi etsiä. Tämä negatiivinen kirjoittelu ei vastaa ollenkaan sitä miten itse olen seurakuntani kokenut.
Ei adventismi ole minulle mikään ainoa oikea seurakunta, mutta sellainen kuitenkin missä olen viihtynyt hyvin. On monia hyviä kristillisiä seurakuntia. Mormoneja ja Jehovantodistajia en pidä kristillisinä, mutta adventisteja kylläkin.
Kannattaa tutustua johonkin adventistiin, joka voi kertoa miten seurakuntansa kokee. Eronneet ja exät on usein niin katkeria tai muuten käsittäneet jotakin väärin, ettei oikeaa tietoa aina löydy heiltä. Toki kritiikissä on perääkin toisinaan, mutta missä seurakunnassa sitä nyt olisikaan kaikki aina täydellistä. - kristitty
eli ,häirikkö Marko Lind on näiden kotisivujen tekijä.
- jamu.-
kristitty kirjoitti:
eli ,häirikkö Marko Lind on näiden kotisivujen tekijä.
Oikeastaan Lindin kaveri, mutta samaa porukkaa joka tapauksessa.
- exsä
tuo juttu, ihan samoja piirteitä. Vaihtaa vain tuon Ellenin Joseph Smithiin. http://www.mormonismi.net
Käännytystekniikasta voi lukea sivulta
http://www.mormonismi.net/tekniikka.shtml
Lyön vetoa, että se on oikeastaan yleispätevä kuvaus lahkojen käännytystekniikasta, sehän perustuu oikeastaan markkinointiin ja kaupustelutekniikkaan.- jäsenenä ollut
Ellen White kopioi tekstejä ja ilmaisuja useilta ihmisiltä. Myös Joseph Smithiltä:
http://www.ellenwhite.org/refute7a.htm - Joke
jäsenenä ollut kirjoitti:
Ellen White kopioi tekstejä ja ilmaisuja useilta ihmisiltä. Myös Joseph Smithiltä:
http://www.ellenwhite.org/refute7a.htmOnko Jumala amerikkalainen?
- Annu
Olen kirjoittanut monta mielipidettä ja tietoa tuolla samalla palstalla: herätysliikkeet.
Kaikki, jossa mainitaan adventistit tai sapatti on ollut tuhansia lukijoita, joten mene ihmeessä katsomaan, ja tutustu sinäkin.
Minua ei ainakaan kukaan "käännyttänyt". Vastasin Jumalalle "kyllä", ja olen siitä hyvin iloinen ja onnellinen. Adventtikirkko vastaa täysin niitä toiveita, joita minulla on ollut. Siellä on myös muita syntisiä ihmisiä, joten olen ihan hyvässä seurassa. Syntisiä Jeesus tulikin pelastamaan, ei valmiiksi "pyhiä".
Puutteellinen seurakuntahan se on, mutta on siinä hyvätkin puolensa. Ei tarvitse "esittää" mitään. Voin olla oma itseni, ja minut hyväksytään toisten joukkoon omana itsenäni.
Tutkimme Raamattua joka sapatti, joten ehkä olemme siinäkin erilainen kansa.
Kaikki mitä toinen vastaaja esitti ovat vapaaehtoisia asioita. Lakina ne eivät meille ole, vain suosituksena terveempään elämään. Uskon, etten itsekään menisi hyvillä töilläni taivaaseen. Minulla on mahdollisuus pelastua ainoastaan Jeesuksen kautta. Jos teillä on joku muu tie, se on väärä, sillä hän sanoo: Minä olen tie, totuus ja elämä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708