Miten pentutehtailija määritellään?
Mietin vain että olenko minä pentutehtailija, olen teettänyt kahdella narttukoirallani pennut, molemmilla kahdet ja ne oli viimeiset. Pennuilla ei papereita ja myin "ylihintaan", tarkistutin kuitenkin pennut eläinlääkärillä, madotin ne, mikrosirut laitatin ja vielä annoin tarvikkeita ja ruokaa kaupan päälle. Tuosta ylihinnasta, yksi pentu maksoi 800€ (kennelliiton sh. paperilliselle 1100€), minusta tuo 800€ oli sopiva hinta pennuista, korvaa eläinlääkärikulut, muut kulut ja oman vaivan. Pentueilla oli 1,5 vuotta väliä. Narttuni ovat terveitä, hoidan niitä hyvin ja vielä yksi juttu rakastan koiriani yli kaiken!
Aloin vain miettimään tuota pentutehtailua, kun minulla oli ilmoitus pennuista joku soitti minulle ja haukkui minut pentutehtailijaksi, olen kuulemma joku kurja puskakasvattaja joka ei välitä koiriensa terveydestä. Ja poljen virallisia kennelkasvattajia, nekun tekee niin hyvää työtä.... niin varmasti osa tekeekin mutta ei kaikki, tiedän jopa itse erään kennelin jolta ei koiraa kannate ostaa, kasvattaa tanskandoggeja, kun pennut tarpeeksi vanhoja niin ulos häkkiin asumaan ja siellä ne saakin olla siihen asti kunnes joku ne ostaa, itse erehdyin ostamaan pennun häneltä, pennun tultua meille, huomasin minkälaiset tavat koiralla oli, erittäin huonot(!) ja koira ei ollut pahemmin tottunut ihmisiin, pelkäsi jokaista vierastakin jopa minua, koira olikin minulla 3 kuukautta kunnes palautin sen kasvattajalle, eukko ei olisi millään halunnut koiraa takaisin, ilmoitin palauttamisesta aluksi sähköpostilla ja parin päivän päästä yritin soittaa hänelle, ei tietysti vastannut puhelimeen, muutaman päivän yritin soitella hänelle, tuloksetta, lopulta lähdinkin ilmoittamatta viemään koiraa kasvattajalle, tulikin pitkä reissu minun luotani kasvattajalle yli 1000km. Täytyy sanoa että eukolla naama vähän venähti kun avasi oven, otti kuitenkin koiran vastaan ja vei sen samantien häkkiin kun lähdin pihasta. Pennuista olikin heti uusi ilmoitus ja löysin myös tällä kertaa toisen ilmoituksen samalta henkilöltä jossa myytiin 1,5 vuotias tanskandoggi uros ajanpuutteen vuoksi myös. Niin jos ostat pennun viralliselta kasvattajalta ei se välttämättä tarkoita sitä että saisit paremman pennun kuin epäviralliselta kasvattajalta... yleensä se sitä tarkoittaa mutta ei aina!
Taisin luisua vähän aloittamastani aiheesta... Miten määrittelet pentutehtailijan?
pentutehtailija??
54
3323
Vastaukset
- Dober
Paperittoman koiran arvohan on 100 euroa, kennelliiton suositus.
Ihmettelen vaan että miksi olet koirasi pennuttanut ja et ole rekisteröinyt niitä. Mikäli koirasi on paperiton niin mielestäni on todella itsekästä pennuttaa sitä - ei ole mitään rodunjalostusta tuottaa paperittomia rotukoiria.
Suoraan sanoen, muuhun puuttumatta, otit pennuista aika rankasti ylihintaa ja jäit todella paljon voitolle. En hyväksy toimintaasi. - Riva
Paperittomien rotukoirin pennuttaja sekä vastuuton seropi pennuttaja joka ei tarkistuta vanhempia eikä pentuja.
Rotukoira kasvattaja jonka pennuttamiselle ei ole mitään rotua parantavaa perustetta.
Hinnan määrää kasvattaja,ostaja maksaa sen mitä pyydetään tai on ilman koiraa. - Issukka
Miten helkkarissa voit kyniä paperittomista paperillisen hinnan????
Rakkaus koiria kohtaan ei todellakaan ole mikään plussa hintaan nähden. Ja sitten vasta, kun olet virallisesti tutkituttanut koirasi ja saanut Kennelliiton vahvistuksen (lonkat, kyynärnivelet, polvet), voit sanoa/väittää, että koirasi ovat terveitä ja jalostukseen kelvollisia!! En hyväksy toimintaasi mitenkään minäkään!!- Minde
Mun mielestä ihminen joka ostaa paperittoman koiran tuohon hintaan on tyhmä, ei se joka myy.
- Issukka
Minde kirjoitti:
Mun mielestä ihminen joka ostaa paperittoman koiran tuohon hintaan on tyhmä, ei se joka myy.
joku tulee joskus valittaan, et 850€ maksava paperillinen rotukoira on kallis, niin takuuvarmasti neuvon ostamaan 800€ maksavan paperittoman, joka luokitellaan seropiksi!
- hinsu
Issukka kirjoitti:
joku tulee joskus valittaan, et 850€ maksava paperillinen rotukoira on kallis, niin takuuvarmasti neuvon ostamaan 800€ maksavan paperittoman, joka luokitellaan seropiksi!
jotenkin musta tuntuu ttei issukka voi hyväksyä minkäälaisia sekarotuisia...itsellään tuntuu olevan täydelliset koirat?? ei pahalla,mut sen käsityksen saan kun luen tekstejäsi. muitakin kun tämän.
- Issukka
hinsu kirjoitti:
jotenkin musta tuntuu ttei issukka voi hyväksyä minkäälaisia sekarotuisia...itsellään tuntuu olevan täydelliset koirat?? ei pahalla,mut sen käsityksen saan kun luen tekstejäsi. muitakin kun tämän.
milloin olen sanonut että en hyväksy seropeja? En todellakaan milloinkaan. Sitä en hyväksy, että niillä tahallisesti tehdään pentuja! Ja jos lukisite kirjoituksiani hieman tarkemmin, niin löytäisit (mikäli mimmu ei ole sitänkin poistanut) kohdan, jossa lukee suurinpiirtein näin: vuosien kokemuksella olen oppinut katsomaan koiria myös sillä silmällä ja sulkemaan pois jalostuskäytöstä ne koirat, jotka eivät täytä tiettyjä kriteereitä! Lukemisen ymmärtäminen ja pelkkä lukeminen ovat kaksi eri asiaa!
- hinsu
Issukka kirjoitti:
milloin olen sanonut että en hyväksy seropeja? En todellakaan milloinkaan. Sitä en hyväksy, että niillä tahallisesti tehdään pentuja! Ja jos lukisite kirjoituksiani hieman tarkemmin, niin löytäisit (mikäli mimmu ei ole sitänkin poistanut) kohdan, jossa lukee suurinpiirtein näin: vuosien kokemuksella olen oppinut katsomaan koiria myös sillä silmällä ja sulkemaan pois jalostuskäytöstä ne koirat, jotka eivät täytä tiettyjä kriteereitä! Lukemisen ymmärtäminen ja pelkkä lukeminen ovat kaksi eri asiaa!
sä usein piilohaukut meitä muita jotenkin vähempi älyiseksi milloin mitenkin. vaikka sulla kuinka ois vuosien kokemus niin on täällä muutkin kuin sinä oikeassa. varsin mainiosti ymmärrän luetun tekstin,itsellänikin on jo ikää.jos kerta hyväksyt niin ÄLÄ aina puhu seropeista aliarvioivasti. luepas joskus oma tekstisi vaikka kaksi kertaa ennen kun lähetät.
- Issukka
hinsu kirjoitti:
sä usein piilohaukut meitä muita jotenkin vähempi älyiseksi milloin mitenkin. vaikka sulla kuinka ois vuosien kokemus niin on täällä muutkin kuin sinä oikeassa. varsin mainiosti ymmärrän luetun tekstin,itsellänikin on jo ikää.jos kerta hyväksyt niin ÄLÄ aina puhu seropeista aliarvioivasti. luepas joskus oma tekstisi vaikka kaksi kertaa ennen kun lähetät.
että sulla on tuollainen kummallinen käsitys meikäläisestä, sillä ei minulla ole milloinkaan ollut tapana piilohaukkua ketään, pystyn kyllä sanomaan ihan suoraan kaiken sen, mitä sanottavana on!! Edelleenkään ei ole seropeja vastaan mulla mitään, niiden tietentahtoista astuttelua vastaan kylläkin! Mitkä mahtavat olla muut nimimerkkisi, kun en muista tuota hinsua aiemmin nähneeni?? ;()
- hinsu
Issukka kirjoitti:
että sulla on tuollainen kummallinen käsitys meikäläisestä, sillä ei minulla ole milloinkaan ollut tapana piilohaukkua ketään, pystyn kyllä sanomaan ihan suoraan kaiken sen, mitä sanottavana on!! Edelleenkään ei ole seropeja vastaan mulla mitään, niiden tietentahtoista astuttelua vastaan kylläkin! Mitkä mahtavat olla muut nimimerkkisi, kun en muista tuota hinsua aiemmin nähneeni?? ;()
ole aiemmin juurikaan kirjoitellut...lähinnä lukenut näitä keskusteluja. enkä voi kieltää,hyviä vinkkejä olet sinäkin laittanut.ja asiantuntevaakin tietoutta,mutta jotenkin olen vain saanut käsityksen seropeista. mutta hyvä jos näin,että pidät myös niistäkin. ajattelin vain,kun olen saanut käsityksen jotta olet itse kasvattaja ja sillä mietinkin että voiko sellainen ajatella suoraviivaisesti?!? hyvää syksyn jatkoa nyt kuitenkin.
- Issukka
hinsu kirjoitti:
ole aiemmin juurikaan kirjoitellut...lähinnä lukenut näitä keskusteluja. enkä voi kieltää,hyviä vinkkejä olet sinäkin laittanut.ja asiantuntevaakin tietoutta,mutta jotenkin olen vain saanut käsityksen seropeista. mutta hyvä jos näin,että pidät myös niistäkin. ajattelin vain,kun olen saanut käsityksen jotta olet itse kasvattaja ja sillä mietinkin että voiko sellainen ajatella suoraviivaisesti?!? hyvää syksyn jatkoa nyt kuitenkin.
!!!
- miksi
Issukka kirjoitti:
miksei seropille sais pentuja teettää? jos varmasti tietää niiden pääsevän hyvään kotiin, annat tosiaankin sen kuvan itsestäsi, ettei sinua kiinnosta muu kuin oma koirarotusi, ja niistä saamasi rahat, vaikutat hieman kateelliseltakin.
- Issukka
miksi kirjoitti:
miksei seropille sais pentuja teettää? jos varmasti tietää niiden pääsevän hyvään kotiin, annat tosiaankin sen kuvan itsestäsi, ettei sinua kiinnosta muu kuin oma koirarotusi, ja niistä saamasi rahat, vaikutat hieman kateelliseltakin.
viitti! Miksi ihmeessä olisin seropeille kateellinen? Tarvetta siihen ole todellakaan ei!
Jos sulla on yhtäänkään järkeä päässä ja olet lukenut yhtäänkään niitä ketjuja, joissa kirjoitetaan seropien tahallisesta teettämisestä, niin olisit asioista edes hitusen jyvällä! - miksi
Issukka kirjoitti:
viitti! Miksi ihmeessä olisin seropeille kateellinen? Tarvetta siihen ole todellakaan ei!
Jos sulla on yhtäänkään järkeä päässä ja olet lukenut yhtäänkään niitä ketjuja, joissa kirjoitetaan seropien tahallisesta teettämisestä, niin olisit asioista edes hitusen jyvällä!mitä vikaa on seropien tahallisessa teettämisessä? yritätkö tosissasi esittää että niillä olisi jotenkin huonompi elämä kuin rotukoirilla?vai pelkäätkö ettei rotukoirat enää mahdu maailmaan kun on paljon sekarotuisia, vai miksi ,en ymmärrä sinua.tunnen monta perhettä jossa on sekarotuinen koira, ja todella hyvin hoidettu,rakas lemmikki.vaikka koira ei pääse näyttelyyn, se ei haittaa omistajaa,eikä koiraa, omistajat ovat järkeviä ihmisiä,eikä heidän tarvitse pönkittää egoaan näyttelykehässä, jos tarvitsee pokaaleja ja ruusukkeita niitä voi ostaa tiimarista.
- Issukka
miksi kirjoitti:
mitä vikaa on seropien tahallisessa teettämisessä? yritätkö tosissasi esittää että niillä olisi jotenkin huonompi elämä kuin rotukoirilla?vai pelkäätkö ettei rotukoirat enää mahdu maailmaan kun on paljon sekarotuisia, vai miksi ,en ymmärrä sinua.tunnen monta perhettä jossa on sekarotuinen koira, ja todella hyvin hoidettu,rakas lemmikki.vaikka koira ei pääse näyttelyyn, se ei haittaa omistajaa,eikä koiraa, omistajat ovat järkeviä ihmisiä,eikä heidän tarvitse pönkittää egoaan näyttelykehässä, jos tarvitsee pokaaleja ja ruusukkeita niitä voi ostaa tiimarista.
on taas markkinat! Väännän siis: jokaisella rodulla (PUHTAALLA) on omat pevisansa, joiden täytyy täyttyä, ennenkuin koira on jalostukseen kelpaava. Jokaisella rodulla (PUHTAALLA) on myöskin pevisan raja-arvot. Jos raja-arvot ylittyvät, esim koiralla on D-lonkat, K3 kyynärnivelet, HC, RD jne. ovat ne silloin jalostukseen kelpaamattomia, eli niitä ei voida luokitella terveiksi! Nyt kun sitten tehdään näitä seropeja lisää ja lisää tutkimattomilla koirilla, joissa on montakin eri rotua jo valmiiksi sotkettuna samaan pakettiin, niin näiden kaikkien eri rotujen perinnölliset sairaudet seuraavat mukana, eivät ne tipahda kyytistä minnekkään. Täysin ja totaalisen edesvastuutonta touhua on seropien tietoinen lisääminen - se on pentutehtailua ja helpon rahan tekemistä mitä suurimmassa määrin!!
Kerrohan, mistä löytyy Tiimari, josta niitä pokaaleita ja ruusukkeita saa ostaa?? Ei sellaista valitettavasti ole. Tiettyyn toimikuntaan kuuluessani jouduin noita pyttyjä jonkin verran ostelemaan, joten olen kyllä tietoinen, mitkä liikkeet niitä myyvät!! - Räyh
Issukka kirjoitti:
on taas markkinat! Väännän siis: jokaisella rodulla (PUHTAALLA) on omat pevisansa, joiden täytyy täyttyä, ennenkuin koira on jalostukseen kelpaava. Jokaisella rodulla (PUHTAALLA) on myöskin pevisan raja-arvot. Jos raja-arvot ylittyvät, esim koiralla on D-lonkat, K3 kyynärnivelet, HC, RD jne. ovat ne silloin jalostukseen kelpaamattomia, eli niitä ei voida luokitella terveiksi! Nyt kun sitten tehdään näitä seropeja lisää ja lisää tutkimattomilla koirilla, joissa on montakin eri rotua jo valmiiksi sotkettuna samaan pakettiin, niin näiden kaikkien eri rotujen perinnölliset sairaudet seuraavat mukana, eivät ne tipahda kyytistä minnekkään. Täysin ja totaalisen edesvastuutonta touhua on seropien tietoinen lisääminen - se on pentutehtailua ja helpon rahan tekemistä mitä suurimmassa määrin!!
Kerrohan, mistä löytyy Tiimari, josta niitä pokaaleita ja ruusukkeita saa ostaa?? Ei sellaista valitettavasti ole. Tiettyyn toimikuntaan kuuluessani jouduin noita pyttyjä jonkin verran ostelemaan, joten olen kyllä tietoinen, mitkä liikkeet niitä myyvät!!täyttä asiaa, Issukka.
- miksi
Issukka kirjoitti:
Kerrohan, mistä löytyy Tiimari, josta niitä pokaaleita ja ruusukkeita saa ostaa?? Ei sellaista valitettavasti ole. Tiettyyn toimikuntaan kuuluessani jouduin noita pyttyjä jonkin verran ostelemaan, joten olen kyllä tietoinen, mitkä liikkeet niitä myyvät!!tämä tiimari juttu on kuvainnollinen selitys siitä,että on todellakin olemassa ihmisiä joille tärkein asia on koira itse, ei maine ja kunnia, eikä turha krääsä.ja mitä tuohon perinnöllisten sairauksien tutkimiseen tulee, niin omallakin sekarotuisella on tutkittu tämä tausta,koska koiran molemmat vanhemmat ovat rekisteröityjä,mutta vain erirotuisia eli berninpaimenkoira&kultainennoutaja=minun rakas seropini.
- Issukka
miksi kirjoitti:
tämä tiimari juttu on kuvainnollinen selitys siitä,että on todellakin olemassa ihmisiä joille tärkein asia on koira itse, ei maine ja kunnia, eikä turha krääsä.ja mitä tuohon perinnöllisten sairauksien tutkimiseen tulee, niin omallakin sekarotuisella on tutkittu tämä tausta,koska koiran molemmat vanhemmat ovat rekisteröityjä,mutta vain erirotuisia eli berninpaimenkoira&kultainennoutaja=minun rakas seropini.
sulla puhtaiden kasvattamisesta, näyttelyissä käynneistä jne. on? Ja muuten aivan turhaan hyökkäät nyt mua vastaan, sillä jos kuvittelet, että olen ainoa, joka käyttää koiriaan näyttelyissä, niin tosi raakasti erehdyt, sillä kaikki kasvattajat ja monet muut yksityiset käyttävät näyttäviä koiriaan näyttelyissä! En nyt oikein ymmärrä, mikä idea sulla tässä oikeasti on! Joten selventää hieman sitä kenties voisitko??
- miksi
Issukka kirjoitti:
sulla puhtaiden kasvattamisesta, näyttelyissä käynneistä jne. on? Ja muuten aivan turhaan hyökkäät nyt mua vastaan, sillä jos kuvittelet, että olen ainoa, joka käyttää koiriaan näyttelyissä, niin tosi raakasti erehdyt, sillä kaikki kasvattajat ja monet muut yksityiset käyttävät näyttäviä koiriaan näyttelyissä! En nyt oikein ymmärrä, mikä idea sulla tässä oikeasti on! Joten selventää hieman sitä kenties voisitko??
meillä on ilmeisesti jotain pahoja tekstin luku/ymmärrys vaikeuksia, en hyökkää ,haluan vain tietää, miksi niin kauheasti vastustat sekarotuisia ,ja olen yrittänyt tuoda esille,että nekin voivat olla terveitä ja onnellisia, ja teettämisestä, jos löytyy erinomaiset vanhemmat joista on tullut hyvä pentue, ja on pyydetty jatkossakin tekemään uusi katras, on jopa halukkaatkin valmiina ottamaan, niin miksi ei.
- iida
hullu miksi pyysit niin paljon, korkeintaan puoleen hintaan
- leo
kuten joku jo sanoi, hölmö se joka maksaa jos tuntee ettei saa rahoilleen vastinetta. Jos taas kokee saavansa rahoilleen vastinetta niin maksakoon vaikka sitten miten paljon lystää.
Musta surkein asia oli toi pennun vieminen takas kasvattajalle. Kun tiedät miten se kasvattaja kohtelee koiriaan, niin miten voit viedä sen pennun takaisin sinne ja kaasutella pois? Sen sijaan että olisit kokemuksellasi kouluttanut koiran, annoit sen mielummin pois häkkiin ja kiertoon.
Pentutehtailijan määritelmä: pystsyy kohtelemaan koiria noin ja teettää omia pentuja.
Ihmettelenkin miksei kukaan tähän alkuperäiseen viestiin vastanneista kasvattajista ottanut mitään kantaa tähän, vaan kohdisti huomionsa _pelkästään_ hintoihin! Jokainen voinee tästä vetää omat johtopäätöksensä...- Helinä
Siis, että huomio kiinnitettiin nyt tuohon hintaan...raha on vain rahaa ja kukin käyttäkööt sen mihin haluaa. Jos joku haluaa tukea kasvattajaa, jonka tietää epäasiantuntevaksi, niin ei voi kun olla pahoillaan, mutta tässä jutussa minuakin jäi vaivaamaan kirjoittajan asenne takaisin vietyyn pentuun. Ei pennun käyttäytymistavat varmaan siitä parantuneet, että pentu viedään takaisin huonon kasvattajan luokse...Asiat kuten pennun aikaisempi kasvatus ja olosuhteet pitää ottaa selville ennen pennun hankkimista! Pentua ei riepotella edestakaisin!!!
- Lea
Helinä kirjoitti:
Siis, että huomio kiinnitettiin nyt tuohon hintaan...raha on vain rahaa ja kukin käyttäkööt sen mihin haluaa. Jos joku haluaa tukea kasvattajaa, jonka tietää epäasiantuntevaksi, niin ei voi kun olla pahoillaan, mutta tässä jutussa minuakin jäi vaivaamaan kirjoittajan asenne takaisin vietyyn pentuun. Ei pennun käyttäytymistavat varmaan siitä parantuneet, että pentu viedään takaisin huonon kasvattajan luokse...Asiat kuten pennun aikaisempi kasvatus ja olosuhteet pitää ottaa selville ennen pennun hankkimista! Pentua ei riepotella edestakaisin!!!
Siksi veisin itsekin pennun takaisin kasvattajalle että huonoa kasvattajaa ei pidä tukea rahallisesti vain siksi että säälii pentua. Koiraa ei KOSKAAN pitäisi ostaa säälistä, huonolta kasvattajalta. Oikea tapa on ilmoittaa asiasta eläinsuojeluvalvojalle ja/tai Kennelliittoon. Tosin tässä tapauksessa asioista olisi kannattanut ottaa vähän paremmin selvää ennen kuin pennun ostaa, jotta pentuparka ei joudu edestakaisin riepoteltavaksi.
Ja muuten alkuperäiseen aiheeseen: paperittomien rotukoirien teettäminen on aivan samaa hommaa kuin seropien tarkoituksella teettäminen ja täysin turhaa puuhaa. Seropeja syntyy tähän maailmaan ihan riittävästi ilmankin eikä kaikille löydy rakastavaa kotia. Ja seropejahan paperittomat rotukoiratkin virallisissa papereissa ovat. (Minulla ei ole mitään seropeja vastaan, itsellänikin on sellainen.)
- marips
Olet pentutehtailija!!
Mihin sulla on mennyt rahaa pentueen kanssa?
kun ei ole urospalkkiota eikä pentujen rekisteröintimaksuja... Eikä vanhemmat ole tutkittuja, etkä ole käyny näyttelyissä emän kans... - tanskis
Kuulosti niin surullisen tutulta tuo kertomus siitä kasvattajasta jolla tanskispennut pihalla tottumattomina mihinkään sosiaaliseen kanssakäymiseen... Taitaa minunkin dogini olla sieltä. Catapha's...? Onko?
- kalle helsingistä
Vaikea uskoa että todella rakastat koiriasi.. Kuulostat lutkalta jolla on pää vähä sekasin... Viet tuhat kilsaa pennun palauttaaksesi kun sillä oli huonot tavat..... Jumalauta Ethän sä vitun urpo voi olettaa että pentu on heti sun pieni robotti joka tekee mitä kaukkarista painat... Sun laiset koiranomistajat pitäisi ampua ja sulloa kukkaruukkuun... Kaikki mitä kuvailet on ITSEKÄSTÄ ja elät siis vain itsellesi etkä koirillesi.... Uskon myös että koirasi salaa vihaa sinua mutta ei uskalla näyttää sitä koska varmaan lopettaisit ne tai antaisit pois niikuin huonokäytöksisen pentusi.... Toivottavasti sinulla ei ole lapsia tai jos on niin he vihaisivat sinua... Lyöt varmasti koiriasi jos he innostuvat leikkimään vaikkapa kengällä... Sehän kuulostaisi juuri sinunlaiseltasi... anyway... lopeta itsesi ja anna koirasi hyväntekeväisyyteen niin taas on kaikilla parempi mieli... eritoten koirilla....
- daria
Olen itse teettänyt puhdasrotuisellani, mutta rekisteröimättömällä nartullani kahdet pennut, parin vuoden välein (nyt narttu on leikattu), uros on rekisteröity, hyvät käyttötulokset omaava kaveri.
Molemmat vanhemmat terveitä, ei allergioita, eroahdistusta tms.
Narttu toimii metsällä aivan erinomaisesti, taipparit menisi läpi heittämällä.
Nyt jo aikuiset pennut ovat käyneet omistajineen useasti luonani ja käymmä mätsäreissä jne yhdessä.
Pidämme kaikkien kanssa jatkuvasti yhteyttä.
Pennut ovat siis kennelliiton silmissä "sekarotuisia", vaikka puhtaita ovatkin, ja niistä pitäisi pyytää 100 euroa kappale?
Ensinnäkin, laskelmieni mukaan (siis yhdestä pentueesta) nartun tiineys-ja imetysajan laadukkaisiin ruokiin menee rahaa n. 318e, lisäksi pentujen ruoat 60 e, madotukset tiineyden alusta pentujen madotuksiin 120e, ell-tarkastus siruineen 400e, pentupaketin arvo jokaiselle (9 kpl) noin 70e eli kulut yhteensä 1619e. Tähän vielä oma työ, noin 12h päivässä, puolet pentujen/emän hoitoon ja puolet pennunostajille vastaillessa, tuntipalkkani on 11e/h eli kuukaudessa noin 7390e.
Lisäksi pentujen autoiluttaminen, puhelukulut..listaa voisi jatkaa loputtomiin..
Pyysin pennuista 500e/kpl eli "tienasin" 4500e, kuluihin meni 9000euroa, jos omat työtunnit lasketaan mukaan.
Voisin myydä pennut satasella, mutta ostajan olisi turha odottaa, että koiria mitenkään hoidettaisiin..latoon vaan ja silloin tällöin nenän eteen luppaa tai sertiä, ei matolääkkeitä, ell:n tarkastuksia tai muutakaan.
Moni ihminen kun ei halua rekisteröityä koiraa, vaan nimenomaan kaverin metsälle tai omaksi iloksi.
Minä sain kauhistuneita soittoja ostajilta, kun he olivat kyselleet paperikoiraa, niin velvoite oli ollut käydä vaikka missä ja kuskata koira toiselle puolelle suomea näyttelyihin.
Pahimmat pentutehtailijat ovat näitä maineikkaita suurkasvattajia, joilla on kymmeniä koiria.
Pennut kasvavat häkeissä, eivätkä koskaan pääse sosialistumaan yhtään mihinkään.,ostajia ei edes päästetä pentuja tai emää katsomaan. Toinen paha ryhmä on sitten virontuonnit.
Ihmiset ajattelevat, että kun on se kennelmini, niin se on kaiken takuu.
Minäkin olen siis pentutehtailija.
- ...................
Tuollaisia ei pidä edes hankkia. Kyllä se jo pentua hakiessa näkyy, jos pentu ei ole tottunut ihmisiin. Menit siitä, mistä aita on matalin, maksatit oman mokasi pennulla. On parempiakin tapoja vaikuttaa.
En ymmärrä näitä juttuja kasvattajista. Tai siis uskon, että heitä on olemassa, en vain ole koskaan itse sellaiseen törmännyt. Jos koiralla ei olisi edellytyksiä menestyä perheessämme, niin sen voi sanoa. Olen ottanut viimeksi lapsiin tottumattoman pennun meille, lapsi perheeseen. Olisi jäänyt koira ostamatta, jos olisi herännyt pienikin epäilys, että ongelmia sopeutumisessa voisi tulla. Koska koira oli reipas, ja suhtautui ihmisiin avoimen luottavaisesti ja uteliaasti, teimme kaupat. Eikä ole tarvinnut katua, koira ja lapset oppivat hyvin nopeasti toisiinsa.
Ostajalla on vastuuta myös, ei vain kasvattajalla. En jaksa uskoa, että tuon kolmen kuukauden aikana ei olisi tapahtunut mitään edistystä.
Ja ei, en olisi ostanut sinulta pentua. Vaikka minullakin on yksi sekarotuinen. En ymmärrä, miksi tehdään puhtaita, eikä rekisteröidä niitä. Lähtökohtaisesti siinä on jotain outoa. Olisin täysin valmis maksamaan vaikka rekisteröintikustannukset itse lisänä hinnassa, jos koirassa olisi jotain, miksi sen haluaisin. On vain eri asia, onko siinä jotain, miksi se ei kelpaisi rekisteriin. Useimmiten on.
Ja valitettavasti olen tavannut myöskin näitä seropien "jalostajia" muutaman. Jalostus on siitä hommasta kaukana. Ja ei, en ole kasvattaja, enkä sellaiseksi ikinä aiokaan. Omaa urostani, kuten aikaisempiakin toki saa halutessaan kysyä jalostukseen, mutta vain oikeasti perusteltuihin yhdistelmiin olen joskus suostunut. En ymmärrä paljonkaan jalostuksesta, mutta sen ymmärrän, että jos ei kysyjä osaa perustella asiaa viisaasti, niin on parempi unohtaa koko juttu :) - Ekat pennut tulossa
Olenko minä pentutehtailia??? Minun koirani on 4.5v. Se on nyt eka kertaa tiineenä. Mutta pentujen isukki on nuori 9kk vanha. Molemmat on minun omia koiria ja myös paperi koiria. Koirani on metsästys koiria joita myös käytetään metsästykseen ja niiden kanssa vietetään aikaa muulloinkin kuin metsässä. Nartun pennuttomuus tuossa iässä alkaa olemaan terveysriski joten annan pentujen jokatapauksessa syntyä. Mitä minun kuuluisi tehdä?? Hävittää pennut, myydä tai antaa pennut pois papereiden kanssa vai ilman??? Eihän tässä uskalla tehdä oikeen mitään kun tuosta pentutehtailusta huudetaan niin kovaan ääneen. Itse jouduin kesällä 10 pentutehtailian uhriksi...vei minulta varausmaksun eikä palauttanut sitä kun seuraavana päivänä peruin kaupat kun kuulin mikä hän oli miehiään. Auttakaa...en halua itse toimia väärin.
- .................
Miten niin terveysriski? Tarkoitatko esimerkiksi kohtutulehdusta tms. Oli miten oli, on valtavasti narttuja, jotka eivät ole pentuja tehneet, mutta ovat eläneet pitkän ja hyvän elämän. Itseasiassa moni kasvattaja ei katso enää tuossakaan iässä ensipentuetta turvalliseksi nartulle, vaan hiukan nuorempana viimeistään teettävät. Oman sijoitusnarttuni kasvattaja sanoi, että jalostusoikeus raukeaa nelivuotiaana, jos hän ei sitä käytä, koska koira alkaa olla sen jälkeen liian vanha ensisynnyttäjäksi. Kuitenkin rotu on suhteellisen pitkäikäinen yleisesti, eli siitä ei ole kiinni.
Ja mitä tulee varausmaksuun, niin ei kai sitä palautetakkaan, jos ostaja peruu noin kaupat. Kasvattajasta otetaan selvää ennen sen maksamista. Ja kunnon kasvattaja kyllä ymmärtää tämän, eikä edes painosta. Jos taas hän painostaa nopeaan kauppaan ja varaukseen, niin samoin kannattaa unohtaa. Koiran hankinta ei ole muutaman päivän asia, vaikka kuinka se koirakuume vaivaakin.- Ekat pennut tulossa
Jep. Noh kaverin koiralla oli tarkoitus teettää tänä syksynä pennut mutta kohtu leikattiin viime syksynä pois. Oli todella lähellä kuolemaa...täällä kun on pitkät matkat eläinlääkäriin. Asiasta kolmanteen...miksi oot niin vaikea??? Olenko minä sanonut että koirani hankinta olisi ollut muutaman päivän asia? Meidän perheessä on ollut 30v. koiria. jos lukisit tarkemmin niin mulla on eka koira ollu 4.5v. ja nyt otin toisen....kuulostaako siltä että olen 2päivän suunnitelman jälkeen ottanu toisen koiran? Kiitti
- "Se hankala" vastaa
Ekat pennut tulossa kirjoitti:
Jep. Noh kaverin koiralla oli tarkoitus teettää tänä syksynä pennut mutta kohtu leikattiin viime syksynä pois. Oli todella lähellä kuolemaa...täällä kun on pitkät matkat eläinlääkäriin. Asiasta kolmanteen...miksi oot niin vaikea??? Olenko minä sanonut että koirani hankinta olisi ollut muutaman päivän asia? Meidän perheessä on ollut 30v. koiria. jos lukisit tarkemmin niin mulla on eka koira ollu 4.5v. ja nyt otin toisen....kuulostaako siltä että olen 2päivän suunnitelman jälkeen ottanu toisen koiran? Kiitti
Anteeksi, jos olen mielestäsi edelleenkin hankala, mutta nyt kun narttu on jo kantava, niin varaudu mahdollisiin synnytysvaikeuksiin. Narttu on melkoleilla iäkä ENSISYNNYTTÄJÄ. Ja sitten hoidat muutenkin pennut hyvin, ja hankit kodin. Mutta älä luule, että kohtutulehdus ei nartullesi iskisi, jos se on synnyttänyt kerran. Näin ei asia ole, että tällä asialla voisit sen riskin välttää.
Itselläni on kahdella koiralla ollut kohtutulehdus, toinen oireili (siis näytti oireensa) selkeästi, ja hoidoksi riitti silloin kevyemmät keinot, eli tilanne ei kehittynyt vakavaksi. Toinen tapaus taas oli sellainen, että sillä ei ollut selkeitä oireita, ainoastaan se vietti hiukan enemmän aikaa pötköllään, mutta se ei aristanut mitään, Sillä ei ollut emätinvuotoa, ei kuumetta, ei läähätystä. Alkuun tila meni valeraskauden piikkiin, koska koiralla oli tapana sellainen joka juoksun jälkeen kehittää. Koska koira oli jo silloin iäkäs, veimme lääkäriin, jossa eläinlääkärikään ei meinannut uskoa, miten massiivinen tulehdus koiralla oli, ja hätäleikkaus tehtiin heti. Koiran tila koheni erittäin nopeasti, vaikka lääkäri pelkäsi sen menehtyvän. Ainoa ongelma oli se, että haava tyräytyi, kun koira ehkä saattoi riehua ompeleensa auki tai jotain, ja haava jouduttiin avaamaan uudestaan ja ompelemaan erikoistikein. Tämä koira on sen tyyppinen, että se ei jäisi millään toipumaan. Täynnä energiaa, ja toipumisaika oli todella hankalaa, koska koira oli erittäin hankalaa saada pysymään toimettomana. Siis niiden isojenkin haavojen kanssa ja lähes ilman kipulääkitystä se vaan hinkui lenkille ja olisi leikkinyt toisten koiriemme kanssa kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Tällä hetkellä se on vieläkin vanhempi, mutta mitään vaivoja se ei todellakaan näytä. Siis sillä on mm. pahoja rakennevikoja, mutta elämää se ei tunnu estävän. Tehtiin sille mitä vaan toimenpiteitä, niin koiran menohaluihin se ei tunnu vaikuttavan. Koiralla mm. on jouduttu leikkaamaan molemmat silmät tapaturmien vuoksi, ja näkökyky on heikentynyt. Mutta sitä ei huomaa muuta kuin sellainen henkilö, joka koiran tuntee hyvin.
Ja miksi ihmettelin koiranhankintatapaa. On se kyllä hiukan outoa, että ensin maksaa varausmaksun, ja seuraavana päivänä haluaa peruakkin kaupan. Tämän asian viestissäsi kerroit ihan itse. Lähtökkohtaisesti ihmettelen, mikä on se asia, jota ei ennen varausmaksun maksamista olisi millään selvittelyillä saanut selville, mutta heti kaupan jälkeen asia on selkeä. Tässä on se ristiriita, minkä vuoksi "olen hankala". Ja tätä ihmettelen edelleenkin.
- Nyt2xseropi/1xrotu
Olen siinä uskossa elänyt että alunperin paperien tarkoitus on ollut olla takeena siitä, että VANHEMMAT jne. ON TERVEITÄ, eli niille on tehty vaadittavat tarkastukset perinnöllisten sairauksien ymv. vuoksi, sekä tietysti paperit on ollut takeena siitä, että koira on puhdasrotuinen. (Toki papereiden kanssa yhä useammat kasvattajat venkuilee, mutta ostajan tehtävä oiskin ottaa vähän selvää kasvattajasta ja unohtaa sitten nämä mitkä herättää yhtään epäluuloisuutta.)
Kaikki koiraa hankkivat (paitsi nää hälläväliä-tyypit) varmaan haluavat terveen koiran, joka ei sairastu/kuole perinnölliseen sairauteen, kärsi vakavista lonkkavaivoista, joiden takia sillä ei pysty harrastamaan, tai jotain muuta vastaavaa.
Ihan ärsyttää kun muistaakseni mm. kääpiökoirayhdistys apulankin ei-rek-sivuilla mainostaa paperien tärkeydestä: "et pääse näyttelyyn ilman niitä". Helvetti soikoon, jos pelkästään näyttelyiden takia pitää paperit olla, niin sillon jää multakin kyllä koira ottamatta..! Ennenkaikkea mulle paperikoira merkitsee mahdollisimman pitkäikäistä ja TERVETTÄ koiraa, joka on sitä mitä sen pitääkin olla, eli tietyn rotuinen. Toki paperit ei takaa täyttä tervettä ja onnellista elämää koiralle, mutta se onkin kasvattajan tehtävä huolehtia, ettei ainakaan niitä perinnöllisiä sairauksia tule ja käyttää vain sellaisia koiria jalostuksessa, jotka täyttää edes ne minimivaatimukset
Satanen sekarotuisesta(/paperittomasta) on liian vähän (200-500 roduista riippuen, esim. laumanvartija ehdottomasti enemmän, kokemattomissa käsissä hengenvaarallisia), mutta jos saat paperillisen samaan hintaan, joissain roduissa jopa halvemmalla, niin kumman valitset? Sen paperillisen, joka hyvin hyvin todennäköisesti on sen rotuinen kuin mitä sen mainostetaan olevan ja todennäköisesti myös terveen ainakin perinnöllisistä sairauksista, vai sen paperittoman, josta sinulla ei ole kuin kasvattajan sana takuuna?
Siinäpä miettimistä.
Ja joo-o, kyllähän nuo paperikoirien hinnat on ihan liikaa useimmissa roduissa. Jalostuksessakin on menty mettään useimpien rotujen kohdalla, mutta ei niitä rotuja saada pelastettua silläkään, että teetetään paperittomia koiria, kohta ollaan muuten taas siinä että ne rodut häviää ja kohta kaikki on sekarotuisia. Siinä tilanteessa toisaalta vois lähtee taas jalostamaan ihan niitä rotujakin kun ollaan palattu alkuun..- edellinen...........
Ja mitä tulee siihen oletko pentuetehtailija: mielestäni pentuetehtailija on sellainen, joka liukuhihnalla kasvattaa penskoja, joko huonoissa oloissa tai hyvissä ja myy yleensä jopa normaalia "halvemmalla".
Se, että oletko turha kasvattaja, niin mielestäni kyllä.
Ps. Moni "virallinenkin" kasvattaja on täysin turha. - ja taas edellinen...
edellinen........... kirjoitti:
Ja mitä tulee siihen oletko pentuetehtailija: mielestäni pentuetehtailija on sellainen, joka liukuhihnalla kasvattaa penskoja, joko huonoissa oloissa tai hyvissä ja myy yleensä jopa normaalia "halvemmalla".
Se, että oletko turha kasvattaja, niin mielestäni kyllä.
Ps. Moni "virallinenkin" kasvattaja on täysin turha.Ja vielä lisään, että mielestäni kasvattamisen tarkoitus ei pitäisi olla "rahojensa takaisin saamista", vaan rodun kehittämistä omista kustannuksista, itsepä on sen koira ottanut. Ei ostajan kuulu maksaa pennun hinnassa kasvattajan näyttely-, koe- tmv. käyntejä eikä varsinkaan pentupaketeista pitäisi laittaa hintaa lisää. Toki joku hintakatto pitää olla, ettei ne kakarat ihan mihin käsiin vain mene, mutta toivottavasti joku nyt pointin ymmärti..
- takapihan taavi
PENTUTEHTAILU on toimintaa, jossa koirilla teetetään pentuja myyntiin menetelmällä pienet kulut- suuret tulot. Koirien olot ala-arvoiset, esim pikku häkeissä tai vajoissa, omistajalla yleensä valtavasti eri-ikäisiä huonosti hoidettuja koiria, nartut astutetaan joka kiimaan, ruoka huonoa, ei loishäätöä, kun korkeintaan just myyntiä varten. Eläinlääkäriä ei olla nähtykään, vaan koitetaan itse hoitaa kaikki mahdollinen. Sellasta hommaa, joka ei päivänvaloa kestä. Pentujen sosiaalistamisesta tai muusta kouluttamisesta ei puhettakaan. Koirat voivat olla rotukoiria tai sekarotuisia. Rotukoirista saa paremman hinnan! Siis koirien OLOSUHTEET ratkaisevat, ei sekarotuisuus tai niistä pyydetty hinta.
- ekat pennut tulossa
Kiitos! Eli en todellakaan ole pentutehtailia. Tämän toivoin kuulevani.
- ekat pennut tulossa
Kukaan ei vieläkään kyllä vastannut alkuperäiseen kysymykseen. Halusin tai en niin tilanne nyt on se että koira on tiineenä. Mitä kuuluisi sitten tehdä oi idän viisaat? Hävittää pennu, myydä pennut paperittomina vai paperillisina...
- mieti uusiks
Jos tuohon sanoo että aloittaja on pöpi ei ole pahasti sanottu
- Ekat pennut tulossa
Voi niinkin olla...vaikka tuo nyt on aika arvuuttelua tuntematta minua. Mutta en siitä pahastu ku oon sellaisen kuvan tarkoituksella itsestäni antanu :) Kovasti täällä tuntuu ihmiset tietävän asioista ja osaa kyllä lätkyttää turpaansa. Esitin tyhmää ja tunteetonta että sieltä tulis ohjeita mutta ei kukaan näköjään uskalla sanoa mitää ohjeita, arvostella kyllä osataan mutta ei auttaa. Koirani on hyvin voipa ja tottakai synnyttää pennut. En viitsi sitä kiusata millään katumus kuureilla. Itsehän minä päästin uroksen sen kanssa leikkimään...se leikki meni vaan toti(seksi) touhuksi. Pennut tulen pistämään maailmalle. Ei minusta olis niitä muulla tapaa hävittään missään nimessä ku antaa/myydä ne sellaisille jotka niiden kanssa kulkee metsässä ja pitää huolen. Pitkiä tarinoita kyllä on ilman selkeää vastausta...mutta alkuperäinen kysymys. Paperit pennuille vai ei??? ja selvää vastausta perustelut, kiitos!
- joo oooo ooj
Tällä palstalla alkaa yleensä välittömästi kitinä pentutehtailusta jos on sattunut nk. vahinko, jossa kaksi eri rotuista rotukoiraa/ sekarotuista ovat panneet uuden pentueen aluille. Ts. kaikki muu pennutus on pentutehtailua pl. samanrotuisten paperillisten koirien kautta tapahtuva pennutus.
Itse kannatan rotujen tarkoituksellista sekoittelua kunhan huolehditaan emän hyvinvoinnista ja pennut saatetaan hyvään kotiin. Toiveissa olisi löytää itselleni joku superseisoja, jossa on mukana kahta tai useampaa seisojarotua. Jokainen määrittelee sen tehtailun osaltaan omalla tavallaan.
Ja minusta erään sortin tehtailija on sellainen,joka käyttää tutkimattomia koiria,nuorta urosta,josta ei vielä tiedä tarkalleen,mikä siitä tulee "isona",eikä tiedä minkäänlaisia perusasioitakaan,kuten sitä,mitä voi tapahtua,kun juoksunen narttu leikkii uroksen kanssa,ja kummatkin leikkaamattomia.Tai,että pentujen teko ei estä mitään sairauksia nartulta.Ja tuskin on ottanut sukutauluista selvää,sopiiko koirat ylipäätään lainkaan yhteen.
Vastuullinen kasvattaja on halunnut ottaa asioista selvän,tietoa kun saa,ja miettii tarkoin,mitä käyttää jalostukseen.
Jos itse ei tiedä edes perusasioita,kuten miten juoksunartun kanssa toimitaan (tai tahallisestako kyse...),niin miten osaa kasvattiensa omistajiakaan ohjeistaa...
Paperit pennuille.Senkin vastuullinen kasvattaja tietää ihan itse,kuin myös senkin onko niihin edes mahdollisuutta.Vaikea kenenkään toisen on ylipäätään kenenkään papereista sanoa mitään,jos ei edes rotua tiedä.
- ei pennutukselle
en ymärrä tarkoituksellista pennuttamista seropeilla ja paperittomilla, siihenhän EI muuta perustetta olekaan kuin raha! paskapuhetta kun sanotaan "koiran hyvä luonne sai päätökseni aikaan"
pennutus OIKEILLE kasvattajille rotukoirineen. vaikka on rotuja joiden pennuttamista voisi sitäki hillitä mutta se asia erikseen.
minulla paperilliset rotukoirat muttei MIELEENIKÄÄN tulisi pentuja teettää vaikka kyselyjä on tullut.
eikö noita koiria, kaltoinkohdeltuja ja hylättyjä ole tarpeeksi onnettomissa kodeissaan - Pentutehdas Oy
Kaikki nykykoirathan ovat sekarotuisia. Kun teetetään tarpeeksi samanlaisia sekarotuisia, niin niistä tulee rotukoiria, esim. holsku (ja itse asiassa kaikki muutkin). Se joka määrittelee koiran rotukoiraksi on ihmisen keksimä liitto, kennelliitto. Ei kaikkien tarvitse uskoa tähän. Emmehän ole politiikastakaan samaa mieltä ja äänestä samaa puoluetta. Kennelliittoja voisi olla monia.
Olen samaa mieltä useimman kanssa että koiria on maailmassa jo liikaa. Eri mieltä olen siitä että kaikkien pitäisi olla rotukoiria. Monet täällä väittävät rotukoiria terveiksi koska tiedetään niiden esi-isät. Se on suoraan sanottuna paskapuhetta. Rotukoiraa sairaampaa ei ole. Entä jos tietäisimme seropien esi-isät? Väitän että jos meillä olisi seropien kasvatuskulttuuri ja niitä arvostettaisiin, niin saisimme aikaiseksi paljon terveempiä yksilöitä. Jos ne saisivat lisääntyä vapaasti niin ne olisivat vielä terveempiä, mutta se ei ole sivistyneessä yhteiskunnassa mahdollista.
Sanotaan vielä loppuun että harkitsen oman sekarotuisen narttuni pennuttamista. En sen takia että maailma tarvitsee lisää koiria vaan aika pitkälle itsekkäistä syistä. Haluan loistavalle koiralle jälkeläisiä, joista osa todennäköisesti pysyisi suvussamme ja saisin seurata niiden kehitystä. Muut menisivät tutuille hyviin koteihin, tai vieraille hyviin koteihin.
Ei tämä tilitys loppunutkaan vielä. Kymmenisen vuotta sitten ihastuin englannin bulldogiin. Appiukollani oli sellainen. En ymmärtänyt koirista mitään, ihastuin vaan sen ulkonäköön. Pikkuhiljaa kun käytin sitä lenkillä niin tajusin että sillä ei ole kaikki ihan hyvin. Rotujalostuksen seurausta. Mielipide vahvistui kun se oli meillä hoidossa ja kuorsasi vaivalloisesti koko yön. Tämä on esimerkki vain yhdestä rodusta. Miten nämä rotukasvattajat kehtaavat arvostella tunnollisia seropien kasvattajia??? Koiramaailmassa on monia asioita jotka eivät mahdu ymmärrykseeni, tämä vain yksi niistä.
Ai niin, mitä se aloittaja kysyikään? Sinänsähän pentutehdas ei ole huono asia. Se on elinkeino. Kaikki kennelit ovat pentutehtaita. Itse olisin ylpeä jos minulla olisi maan suurin pentutehdas, ihan kuin olisin ylpeä jos omistaisin maan suurimman paperitehtaan. Saisinkohan kennelnimeksi esim. East side Pentutehdas" jos minulla olisi rotukoiria joita pennuttaa :-) Ymmärrän toki mitä sanalla tarkoitetaan, mutta loppupeleissä kaikki kennelit ovat eräänlaisia tehtaita.
Aloittaja ei todellakaan ole tehtailija jos teettää vastuullisesti pentuja, vaikka eivät tähän paskaliittoon kelpaisikaan. Sen sijaan en pidä siitä että koira palautetaan huonoihin olosuhteisiin, jos sen kanssa on vähän ongelmia.- 7290079824137
Loistava kirjoitus Pentutehdas Oy:lta!
Omien havaintojeni mukaan paperillisten koirien kasvatukseen liittyy enemmän epämääräisiä rahanliikkeitä kuin seropien kasvatukseen. Koirapiireihin on saatu iskostettua oppi, jonka pääprinsiippi on, että koirasta ei ole lisääntyjäksi jos sitä ei olla käytetty näyttelyissä, kokeissa ja eläinlääkärillä vähintään 10 000 eurolla. Ja minne nämä tuhatlappuset sitten päätyvät? Suurelta osin roturasisteille, joiden mielestä koiran arvo mitataan sen mukaan miten hyvin se saadaan mahdutettua ihmisen luomiin raameihin. Heitä ei haittaa se, että nämä raamit on muotoiltu usein sellaisiksi, että monissa tapauksissa se eläin kärsii. Pentutehdas Oy:n esimerkkinä antama englannin buldog on hyvä esimerkki tästä asiasta.
Joillakin näyttää olevan myös varma tieto siitä, että nk. rotukoiria kohdellaan paremmin rodukkuutensa ja hintansa vuoksi. Paskat sanon minä. Monissa tapauksissa asia näyttää menevän päinvastoin. Monet rotukoiran ottajat (erit. ensimmäistä koiraa ottavat) näyttävät ottavan tavoitteekseen sen, että nyt tästä meidän pojasta tehdään muoto- ja käyttövalio, minkä jälkeen se panee meidät rikkaiksi. Ja kun tähän intoon ja tahtoon lisätään osaamattomuus on seurauksena usein se, että koirasta pyritään kouluttamaan ja koulimaan väen väkisin sellainen luomus johon siitä ei ole. Lopputuotteena usein käytöshäiriöinen tai onneton koira. Uskallan väittää, että seropit saavat elää maassamme enemmän sitä koiranelämää kuin rotukoirat, johon ne on alunperin luotukin.
Kannustankin kaikkia koiraihmisiä sellaiseen pentutehtailuun, jossa päämääränä on sekoitella keskenään terveitä ja hyväluonteisia koiria. Omat koirani ovat olleet suurelta osin rotukoiria, mutta minkäänlaista estettä minulla ei ole ottaa vastaisuudessa koiraa, jonka isä ja erityisesti emä ovat tiedossa ja hyväpäisiksi havaittuja.
- rahako tärkein?!
Mistä näitä ihmisiä oikein sikiää?!
Todella törkeätä pennuttaa koira jonka jälkeläiset ovat paperittomia.
Vielä törkeämmäksi jutun tekee se että kiskoit pennusta ihan järjetöntä ylihintaa!
Kennelliiton suositus sekarotuiselle (luetaan myös paperittomat rotukoirat)
koiralle hinnaksi on 100e
Minä epäilisin ensinnäkin että vanhempien terveydessä on jotakin vikaa koska
pennuille ei ole papereita saatu hankittua.
En ymmärrä ollenkaan toimintaperjaatteistasi.
Et ainakaan ole kunnon kasvattaja. Jos haluat pennuttaa koiriasi
ja pitää yllä omistamasi rodun roduomaisia piirteitä sekä terveyttä hankkisit kennellnimen.
Minusta olet pentutehtailija, ihan sananmukaisesti!
Miksi ihmeessä halusit teettää koirallasi pennut?
Siksikö että ne ovat niin ihania?
Taitaa kyseessä olla vain raha!
Ihmettelen niitäkin ihmisiä kuka suostuu maksamaan paperittomista koirista
tuollaista hintaa!
Voi elämä! - joopajoo52426
Sekarotuisestaha on helppo sanoo et se on terve kun ei niitä viedä tarkempiin tutkimuksiin.. jos koira ei koskaan ole käynyt eläinlääkärissä kuin rokotuksilla (jos niilläkään..) niin ei se tee koirasta tervettä?
- 7290079824137
Kieltämättä noinkin. Voidaan kuitenkin sanoa, että noin kolmasosa roduista on jalostettu rakenteeltaan/ mieleltään niin sairaiksi, että niistä ei voida käyttää termiä "terve" vaikka eläinlääkäri ei tarkastushetkellä niistä mitään akuuttia vaivaa löytäisikään.
Ihmisjutut jääköön väliin,kun niillä ei ole mitään tekemistä koirien kanssa.
Harvemmin sitä lekuriin tosiaan mennään,jollei tarvetta.
Mutta silloin,kun on tarkoitus tehdä pentue,niin se tarve tuleekin,vaikkei mitään päällepäin olekkaan näkynyt (tai ainakaan omistajan mielestä...).
Eli kun on paljon vikoja,jotka tulee esiin vasta tutkimuksissa,niin siksi olisi ne tutkimukset,mitkä rodussa kartoittaa rodun havaittuja terveysuhkia, tehdä.Ja toimia sitten sen mukaan.
Se on se pointti.
Sama koskee niin rotukoiria,kuin sekiksiä,eli kaikki ei näy fenotyypissä.
- älä puhu potaskaa
Aloitus luisui käsistä jo sillä kohtaa kun sanoit Kennelliiton suositushinta sanan !!Sellaista ei ole olemassakaan
- iwrho.
ei ole olemassa "puhdasta" paperitonta! koira jolla ei ole papereita on AINA sekarotuinen, huolimatta siitä mitä sen vanhemmat mahdollisesti ovat.Et voi todistaa koirasi alkuperää tai puhtautta ilman virallisia papereita. Et voi käyttää paperitonta koiraasi myöskään virallisissa kokeissa/näyttelyissä. Ja jos koiran vanhemmilla on paperit,mutta pennuilla ei on se ERITTÄIN hämärää toimintaa.
maksan mielummin sen 300-400e lisää siihen koiran hintaan,jotta saan paperillisen koiran,jonka alkuperän ja vanhempien terveyden tiedän.
Kyllä mulla vaan nousee heti karvat pystyyn jos joku myy/ostaa paperittomia perusteella,että ne menee kotikoiriksi.. silloin voi olla kyse pentutehtailusta,liian useasta nartun pennuttamisesta tai että "kasvattaja" on niin huono tai tehnyt jotain ettei skl/yhdistykset häntä huoli!!
koiran hinta on kuitenkin se pienin menoerä,joka koiraan kuluu ensimmäisen vuoden aikana.. jos ei ole varaa maksaa sitä 400e siihen päälle,vaan pitää koira saada just,nyt heti ja mitä halvemmalla sen parempi niin ehkä kannattaisi jättää koko koira hankkimatta!
Eikä seropit ole yhtään sen terveempiä kuin rotupitkaan. Niille ei vaan tehdä niin kattavia tutkimuksia kun rotupeille ja jos tehdään niitä ei näy missään. Tästä tulee vääristynyt kuva seropien terveydentilasta. Harvemmin kukaan huvikseen vie seropiaan lonkka ja selkäkuvauksiin?
Ja tuohon "nartulle tulee pienmmällä tod,näköisyydellä kohtutulehdus jos tekee pennut" on kyllä ihan täyttä PASKAA! missään tutkimuksissa sitä ei ole pystytty todistamaan! ja monille nartuille joille on ne pirpanat teetetty on SILTI saanut sen kohtutulehduksen!
"Mun koira on niin nätti ja kiva" ei ole IKINÄ peruste pentujen teettämiselle ei niin seropeiden kuin rotupienkaan kohdalla. Eiköhän noita seropeitakin ole jo maailma pullollaan? pelastetaan ensin ne seropit sieltä koiratarhoilta ennen kuin tehdään huvikseen uusia?
Minun mielestäni alkuperäinen kirjoittaja on pentutehtailija. Ei siitä pahimmasta päästä,mutta tehtailija kuitenkin.
Itse en anna koiraani jalostukseen ennen kuin on tuloksia käyttö-ja näyttö puolelta. Hyvät terveystulokset -> sydänkuuntelu,lonkka,selkä,kyynär kuvat. Luonnetestit/Mh-luonnekuvaus ym. jos ed. tulee jotain ongelmia en pidä koiraani jalostuskelpoisena,jolloin se saa jäädä suosiolla pois jalostuksesta. Haluan,että koirallani on rodulleen jotain annettavaa. Vaikka se minulle onkin paras/ihanin mahdollinen koira maan päällä ja erittäin rakas,kaikki koirat eivät ole tarkoitettu jatkamaan sukua. - MITÄ800e?? :O
Niin kauvan ko pennut ei ole rekisterissä on ne sekarotusia ja arvoltaan 100e
- Anonyymi
Tehtailija on ihminen, joka kasvattaa koiria puutteellisissa oloissa ja niiden hyvinvoinnista välittämättä. En jaksaisi kiinnostua jostain yhden ihmisen parista mix/paperittomasta pentueesta. Samalla tavalla myös rotukoirien puolella on niitä kasvattajia, jotka vuodesta toiseen kasvattaa koiria puutteellisissa oloissa ja jopa saattaa samalla menestyä näyttelyissä.
Ei tuossa sinänsä mitään, kunhan ilmoitat pentujen myyntitulot verottajalle verokortilla ja hoidat koirat asiallisesti. Markkinat on ne mitkä määrää pennun hinnan, ei Kennelliitto tai Rotujärjestö. - Anonyymi
Nykyään rekisteröimättömät pennut voi olla +2200, rekisteröity muutama sata päälle pikkuroduissa, pentutehtailija vetää pahimmillaan 2600€, olen jopa torilla nähnyt rekisteröimättömästä eli sekarotuisesta 3000€, mainosti tietynrotuisena. Eli ostaja voi soittaa tarvittaessa vaikka Kennelliittoon tai SEY:lle, tai vaikka haluamansa rodun rotujärjestöön, jos Tori mainostaa koiran olevan tietyn rotu pentu, vaikka tosiasiassa ei näin ole, Tori ei vain kaikkea huomaa ja ilmoittamiseen reagointi kestää heillä liian kauan. Jotta saa edes jotain neuvoa noista, moni ensikertalainen jonkun rodun suhteen ei osaa lukea Koiranetiä ja tuo Ruokaviraston rekisteri sotkee asioita, eli moni luulee sen tarkoittavan rotupentua, joten mieluummin kyselkää vaikka rotujärjestöiltä tai kennelliitolta, jos jollain toisella myyntipalstalla on tietyn rodun pentu. Osaavat edes kertoa, onko puhdasrotuinen, jos ei muuta (ja jos ei rekisterissä "vielä ole").
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2952591Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä482511- 1221696
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461370- 1181360
Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301225PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1421193- 741069
- 691050
- 701000