Ymmärrän osittain teitä ateisteja, kun katsotte kristinuskon harjoittajakuntaa, heidän yleisiä mielipiteitään ja uskomuksiaan, uskonnon historiaa ihmiskunnan alistajana, taikauskoa, sekä ihmiskunnan tyhmyyttä, ei ole kovin vaikeaa vihata uskontoa.
Se ei kuitenkaan tee kenestäkään oikeaa uskonnon harjoittajaa jos on opetellut listan mantroja, oikea uskonto eletään joka hetki.
Se että suurinosa uskonnon "harjoittajista" on mitä on, ei kuitenkaan pitäisi olla meidän "oikeiden" harjoittajien häpeä.
Uskonnon aktiivinen harjoittaminen ei ole mikään "normaali" ihmisen juttu, se yleensä tapahtuu pienissä piireissä mitä voisi jopa pitää kultteina tai salaseuroina, se ei ole näkyvä osa yhteiskunnassa.
Kerron nyt hieman omasta uskontokunnastani. Toisin kuin useasti ajatellaan, uskontoon ei aina kuulu fyysisen todellisuuden tai logiikan "kieltäminen". Viisaus on osa hyveistä, ja siihen kuuluu tieto KAIKESTA olevasta. Mitään ei ole pakko tehdä, vaan suurin hyveistä on vapaa tahto. Jos jotain tekee joka ei tule suoraan omasta tahdosta, ei se teko ole läheskään yhtä arvokas. Mieltä, kehoa, ja sielua tulee harjoittaa jatkuvasti, itsensä parantamiseen pitää pyrkiä joka päivä.
Tämä saattaa kuulostaa erittäin luonnolliselta, ja niin on tarkoituskin, mitään "ihmeitä" ei ole olemassakaan, kaikella on syy ja seuraus, jopa niillä tapahtumilla mitä sanotaan "yliluonnollisiksi".
Tuntuu oudolta kirjoittaa ilman että on mitään asiaa johonka varsinaisesti vastata... Toivoisin että esittäisitte kysymyksiä asiasta, niin voin havainnoida paremmin.
Todellinen uskonto
22
190
Vastaukset
- obsxcurex
Pidä tunkkis.
- Neloa
Voidaanko tähän todeta että pidä hoitajakutsusi?
- 24rtgfb
"Mieltä, kehoa, ja sielua tulee harjoittaa jatkuvasti, itsensä parantamiseen pitää pyrkiä joka päivä."
Sielusta en osaa sanoa, moista kun en omista, mutta ei noiden muiden harjoittamiseen uskontoja tarvita. - niin nytkin
Ja näissä ateistien kommenteissa paistaa aina se viha,omahyväisyys ja toisen aliarvioiminen.
- 4 + 17
"Ja näissä ateistien kommenteissa paistaa aina se viha,omahyväisyys ja toisen aliarvioiminen."
Mitä itse olet mieltä oliosta, joka usko vaikkapa viikinkien, muinaisten egyptiläisten, mayojen tai hindujen jumaliin?
Heidän uskonsa on/oli yhtä hyvin perusteltu kuin sinun.
Jos puolustaa täysin dorkia ajatuksia saa vaan tottua siihen, ettei pidetä ihan kaikkein terävämpänä.
Occupational hazzard!
En tiedä voiko tuota kutsua uskonnoksi. Ehkä 'filosofia' tai 'elämäntapa' olisivat parempia termejä.
Ainakin siinä mielessä uskontosi vaikuttaa muiden kaltaiselta, että se on se "oikea" uskonto - ja ne muut vääriä.
En täytyä toivettasi, että alkaisin umpimähkään kysellä jotain uskonnosta, jota et edes nimeä. Kerropa meille, mistä uskonnosta on kyse, niin ehkä keskustelemme sitten sen oikeellisuudesta.- miten on
Onko uskontosi ateistinen vai teistinen? Jos se on teistinen, niin olet väärällä palstalla.
Vaikka minun esityksiäni onkin kuvattu vihapuheeksi, joka oli minulle varsin järkyttävä kokemus.....no ehkä järkyttävä on hieman liian vahva ilmaus, niin minä en missään tapauksessa luonnehtisi omaa asemaani sellaiseksi että minä vihaisin uskontoja.
Sen sijaan se mitä minä vihaan, tai oikeastaan vastustan, ovat ne negatiiviset seuraukset joita ihmiset aiheuttavat muilla omaksumansa uskonnon nimissä.
Mitä tulee sitten "oikeaan uskontoon" niin jokaisella on oikea uskonto, enkä minä ala määrittelemään kenenkään puolesta mitä jonkun tulisi uskoa tai olla uskomatta. Joten minulle sinun uskosi on aivan yhtä todellista kuin kenenkä tahansa muunkin vakaumus, mukaan lukien minun oma vakaumukseni.... ja ei minä en ole missään määrin uskonnollinen.
Se että uskonnollisia lahkoja on kunkin omaan makuun ja käsitykseen soveltuvia, ei tietenkään ole missään tapauksessa osoitus siitä että kaikki ihmiset kaikissa uskonnollisissa yhteisöissä toimisivat samalla tavalla kun kaikkein antisosiaalisimmat ja vihaa lietsovat separatistit.
Mutta mitä tämä osoittaa on sen että samasta opinkappaleesta voidaan päätyä tulkinnasta riippuen hippi kommuuniin taikka rakentamaan keskitysleirejä.
Jolloin kyseinen oppi on itsessään arvoton, no ainakin sen suhteen että se pitäisi sisällään mitään konkreettista totuusarvoa....... muuta kuin kulttuurikontekstin osalta.
Vaikka olenkin sitä mieltä että uskonnon harjoittamisen ei pitäisi olla normaalien ihmisten toimintaa, ilman laivausmerkkejä, niin en voi olla samaa meitä että uskonnon harjoittaminen nähtäisiin yleisesti jotenkin epänormaalina.
Tai että "normaali" uskonnon harjoittaminen ei olisi aivan yhtä lailla uskonnon harjoittamista kuin pienemmät kultit tai uskonnolliset yhteisöjen harjoittama toiminta.
Tosin siinä mielessä nämä pienemmät yhteisöt ovat vähemmän haitallisia että ne harvemmin aiheuttavat vakavaa vahinkoa oman yhteisönsä ulkopuolella, vaan sen sijaan silloin kun nämä yhteisöt... räjähtävät...joskus kirjaimmellisesti... ne yleensä räjähtävät sisään päin.
Minua ei myöskään erityisemmin kiinnosta se mitä sinä... taikka kukaan muukaan varsinaisesti uskoo. Minua kiinnostaa enemmänkin se miksi kukin uskoo mitä joku uskoo ja mikäli joku katsoo että minun tulisi uskoa samoin, millä perustein minun olisi hyväksyttävä esitetty käsitys todeksi.
Mitä sitten tulee viisauteen niin vaikka katsonkin viisauden olevan hyve, niin viisaus on mielestäni sitä miten omaamaansa tietämystä käyttää, ei sitä kuinka paljon taikka tarkkaa tieto jonka omaa on.
Kun kyse on vapaasta tahdosta, niin vaikka minä koenkin että oma tahtoni on vapaa, niin minä en usko että minun kokemukseni vapaasta tahdosta on realistinen.
Joten oman toimintansa tiedostaminen on tärkeää, ei niinkään se että toimisi ilman oman tietoisuuden ulkopuolisia vaikuttimia.
Ja ei, minulla ei ole mitään ongelmaa vastata tähän esitykseen, mutta ongelmallisinta vastaamisessa on se ettet sano mitään riittävän tarkkaa jotta voisin oikeasti muodostaa minkäänlaista varsinaista käsitystä..... no yhtään mistään.- Todellinen Skotti
Ja taas kerran löytyi se ainoa oikea skotti.
http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
Sitähän ei olekaan tällä palstalla tapahtunut kuin noin 5000 kertaa aikaisemminkin.
Ja tämä kiinnostaa ihan yhtä paljon kuin ne 4999 aikaisempaa. Mihinkäs sinä sitten uskot, et ainakaan raamatun jumalaan ja jeesukseen, oletko kenties Buddhalainen?
"suurin hyveistä on vapaa tahto"
Ja tuon hyveen takia Aatami ja Eeva potkittiin pihalle paratiisista, näin ainakin uskovien mukaan.Mihinkäs sinä sitten uskot, et ainakaan raamatun jumalaan ja jeesukseen, oletko kenties Buddhalainen?
"suurin hyveistä on vapaa tahto"
Ja tuon hyveen takia Aatami ja Eeva potkittiin pihalle paratiisista, näin ainakin uskovien mukaan.- 15+16
angelus_nigrum kirjoitti:
Täälläkin viestini monistuu, outo juttu:/
Kertaus on opintojen äiti.
- Niihku
angelus_nigrum kirjoitti:
Täälläkin viestini monistuu, outo juttu:/
"angelus_nigrum" mitä mieltä olet siitä että viestisi täällä monistuu?
Tiedon hankkiminen ja ymmärryksen kehittäminen voidaan tehdä ilman uskontoakin. Luullakseni vieläpä paljon paremmin.
Itsensä parantaminen ja mielen harjoittaminen joka päivä?
Hmmmm........
Eiköhän se ole niin, että jokainen ihminen, joka ei vahingoita muita, kelpaa juuri sellaisena kuin on. Oppiminen, tutkiminen ja löytäminen on mielestäni todella hauskaa, mutta en tee sitä siksi että tunnen sen velvollisuudekseni tai että niin kuuluu tehdä. Teen sen siksi, että se on minulle luonnollista.
Jollekkin toiselle saattaa henkinen laiskuus sopia paremmin.- zyrt
Kaikki uskonnot ovat todellisia, mutta niiden jumalat eivät ole.
- neoi
"kaikki uskonnot ovat todellisia, mutta niiden jumalat eivät ole".
Miksi ajattelet että jumalat eivät ole todellisia? - Jeebustelija
neoi kirjoitti:
Miksi ajattelet että jumalat eivät ole todellisia?Miksi ajattelet, että pääsiäispupu ei ole todellinen?
- 234ertfg
neoi kirjoitti:
Miksi ajattelet että jumalat eivät ole todellisia?Ei ole olemassa ainuttakaan syytä olla ajattelematta.
- Atte Ateisti
"Se että suurin osa uskonnon "harjoittajista" on mitä on, ei kuitenkaan pitäisi olla meidän "oikeiden" harjoittajien häpeä."
Tuon olen kuullut ennenkin.
Kun jonkun uskonnon edustajat jäävät kiinni älyttömistä teoista, löytyy aina leegio tämän uskonnon edustajia, jotka tuomitsevat uskonveljensä "vääriksi uskovaisiksi".- totuus ja elämä
Aloittajan uskonto viittaa itään päin..jotain vanhaa tai sekoitettuna new agella..Jäin itse miettimään tuota jonkun varmaa väitettä, ettei hänellä ole sielua.. Entäs jos onkin? Reilusti kristittynä( en siis yritä sitä peitllä, tarkoitan) löydän Raamatustani väitteen joka selventää, miksi monet tällä palstalla väittävät Jumalaa kuvitelmaksi: " Jumala on tehnyt eläviksi teidät, jotka olitte kuolleet rikkomustenne ja syntienne tähden". Eli kun ihminen tulee uskoon, hänen henkensä vasta todella elää.. Ei kuollutsielu voi kokea Jumalaa, eli saada Hänestä todistetta..Silti on rohkeaa väittää, että jotain mitä minä,(ja tiede..) eivät "näe",ei sitä sitten olekaan..Jumala on inhimillisen käsityskykymme yläpuolella, mutta ei suinkaan olematon!"Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne. Ja niin minä annan teidän löytää itseni,sanoo Herra." Jer.29.13-14..Tämä jollekin teistä, joka vielä vilpittömästi miettii ja etsii totuutta..Se on mahdollista löytää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun5612923T:ltä J-miehelle
Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli373643Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo372228- 1532103
Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:
Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn3071575Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?
Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?2011392Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?
Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast231392- 851375
- 1021154
- 621146