Helluntailaiskokouksen päätöshetki oli ahdistava kokemus.

Paljon ääntäkö vaan

Kokouksen loppuosassa puhuja kyseli kuulijoiden rukousaiheita. Aiheet sai sanoa ääneen tai nostaa vain kättä merkiksi. Mä nostin kättä.

Sitten ihmiset alkoivat rukoilla. Monta ihmistä puhui yhtä aikaa kovalla äänellä. Mä en saanut selvää yhdenkään rukouksesta.

Mulle tuli paha olo. Onko tällainen rukoustapa yleistä helluntaikokouksissa?

21

184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Werdentd

Kyllä yleensä joku johtaa rukousta, tuo rukousaiheet ja niitä muistetaan. Jos tilaisuuden vetäjällä ei ole taitoa, voi kyseessä olla kirjoittamasi sekamelska. Yleistä se ei ole eikä Raamatun mukaista.

Siunausta Sinulle!

• real täti

Rukous on puhetta Jumalalle. Miksi kuuntelit toisten rukouksia? Eihän ne olleet edes tarkoitettu sinun korvillesi.

• Toruja tädille

Parahin "real täti". Jumalan kuulossa ei ole vikaa; hän kuulee huokauksetkin, mutta hän näkee myös itseään äänekkäästi esillä pitävien sydämeen. Miksi he melskaavat kuin Baalin profeetat Karmel-vuorella

Jumala ei ole epäjärjästyksen vaan järjästyksen ja rauhan Jumala.

• Real täti
        Toruja tädille kirjoitti:

Parahin "real täti". Jumalan kuulossa ei ole vikaa; hän kuulee huokauksetkin, mutta hän näkee myös itseään äänekkäästi esillä pitävien sydämeen. Miksi he melskaavat kuin Baalin profeetat Karmel-vuorella

Jumala ei ole epäjärjästyksen vaan järjästyksen ja rauhan Jumala.

Otet jättänyt lukemsatta suuren osan Raamattua. Jeesuksesta sanotaan, että hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia..
        Rukoillaanko seurakunnissa Raamatus neuvojen mukaan: "Nouse, kohota valitushuuto yöllä, kun alkavat yövartiot. Anna sydämesi vuotaa kuin vesi Herran kasvojen edessä."
        Eikö se mumina ja hyminä ole suurelta osin epäuskoa???

• peku ei opeta
        Real täti kirjoitti:

Otet jättänyt lukemsatta suuren osan Raamattua. Jeesuksesta sanotaan, että hän väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia..
        Rukoillaanko seurakunnissa Raamatus neuvojen mukaan: "Nouse, kohota valitushuuto yöllä, kun alkavat yövartiot. Anna sydämesi vuotaa kuin vesi Herran kasvojen edessä."
        Eikö se mumina ja hyminä ole suurelta osin epäuskoa???

Peku Peku, älähän ahista lähimmäistä.

• Tuollaista epäjärjestystä tapahtuu juuri helluntailais-karismaattisissa kokouksissa. Aikaisemmin oli varsin kovaäänistä toimintaa. Nykyään ehkä enemmän "muminaa", mutta kyllä noita huutamisia väliin kuulee.

Minua ainakin on häirinnyt näissä kokouksissa se, että ei ole metelin ja hälyn vuoksi voinut keskittyä omaan rukoukseensa. Ja jos rukouksen johtaja itse on "hurmahenkinen", kuten tuppaavat helluntaissa olemaan, on vielä vaikeampi keskittyä.

Olin kerran helluntailais-karismaattisessa Elämän sana -seurakunnassa kokouksessa parin tuttavani kanssa. Siellä ei edes saanut olla rauhassa rukouksen aikana. Olimme nähtävästi ainoat ulkopuoliset siinä tilaisuudessa ja erityisesti meidät "Jumala tahtoi" pastorin mukaan katumuspenkille eteen. Hienotunteisuudesta menimme, mutta kokemus oli ihan hirveä. Kovaäänistä rukoilua ja kielilläpuhumista, koko seurakunta oli äänessä.

Sen jälkeen vielä meiltä vierailijoilta vaadittiin osallistuminen maksullisille pullakahveille. Hyi Håkan.

• Tuli mieleen elokuva:Maa on syntinen laulu.
        Siinä räkä roiskuen pappi saarnasi,
        ja saarnanjälkeen
        meni talon tyttären pahnoille"siunaamaan."

• Viimeisiä aikoja

"Olin kerran helluntailais-karismaattisessa Elämän sana -seurakunnassa kokouksessa parin tuttavani kanssa. Siellä ei edes saanut olla rauhassa rukouksen aikana. Olimme nähtävästi ainoat ulkopuoliset siinä tilaisuudessa ja erityisesti meidät "Jumala tahtoi" pastorin mukaan katumuspenkille eteen. Hienotunteisuudesta menimme, mutta kokemus oli ihan hirveä. Kovaäänistä rukoilua ja kielilläpuhumista, koko seurakunta oli äänessä.
      Sen jälkeen vielä meiltä vierailijoilta vaadittiin osallistuminen maksullisille pullakahveille. Hyi Håkan".

Tuohan kuullostaa ihan tismalleen samalta kuin Nokia Mission Markku Koiviston johtamat hihhulihuutohillujaiset. Molemmat samaa New age-uskontoa, kuten niin monet monet muutkin uus-karismaatikot HELLarit ja rahahuijarit nykyään, valitettevasti.

Antikristuksen joukkoa ovat ne kaikki, Herra armahtakoon.

• ex-nokia

Muuten samanlaista, paitsi Nokia Missiossa oli vapaaehtoinen pullakahviraha, ainakin yleensä.

• Myös ex-nokialainen
        ex-nokia kirjoitti:

Muuten samanlaista, paitsi Nokia Missiossa oli vapaaehtoinen pullakahviraha, ainakin yleensä.

Haluutko kertoa miten susta tuli ex-nokialainen? Olitko kauan mukana tuossa liikehdinnässä? Huomasitko ennen "Koiviston paljastumista", että kaikki ei Nokia Mission toiminnassa ole kohdallaan?

Mä itse havahduin huomaamaan Nokian eksytyksen 2006 ja aloin varoittaa siitä myös ystäviä. Jotkut kuuntelivat, toiset sanoivat mun herjaavan Herran voitelemaa julistajaa eli MK:ta. Nyt useat nokia-fanit on tiepuolessa ja usko horjuu tai ovat jättäneet kaiken hengellisen.

• Nokia mission palstalta tänne on pesiytynyt
        myös monia nikkejä,
        joilla ei muumilaakso toimi.
        No sellainen lammas kuin oli paimenkin!

• outoa hommaa?

Tällaista sättimistä ja toisten syyttelemistä te uskovaiset harrastatte? Ei ole ihme jos nykyään niin monet eroavat kirkoista. Tehän revitte toisenne melkein kappaleiksi.
      Miksi muuten nykyään uskovaiset kiistelevät paljon enemmän?

• huhu huhhi

millääm muulla keskustelusivulla ei ole näin riitaista syntistä touhua kuin tällä helluntaisuuspalstalla

• Elämä on?

Kyllä! Helluntailaisia käytäntöjä arvostelevat kovin sanoin niin ei-uskovaiset, kuin toisten "suuntien" uskovaiset. Liekö heillä olemassa muuta elämää, sitä sopii kysyä, kun lueskelee palstan älyttömiä viestejä.

Harvoin täällä mitään järkevää on, ei-uskovaisetkin jankuttavat sitä yhtä ja samaa omaa uskontokuvaansa. Sinänsä harmillista moinen käyttäytyminen, onhan kysymyksessä kuitenkin kaikkia ihmisiä kiinnostava aihe (uskonto).

• hellari....

Te jotka vierailette paljon muillakin kristillisillä palstoilla niin oletteko huomanneet että hellarit pitäisivät tapana jatkuvasti käydä kritisoimassa luterilaisia ja muita kuppikuntia.
      Itse käväisen joskus kirkko kuulolla- palstalla, ja ei ehtinyt muodostua yleistä näkemystä, ketkä siellä kirjoittelevat.
      Voin olla väärässä, mutta minulla on tullut käsitys aikana (noin neljä kuukautta ) että täällä kirjoittelee muutama erittäin katkeroituntut henkilö ja sitten on joitain satunnaisia paikasta paikaan, seurakunnasta toiseen kiertäviä henkilköitä, jotka eivät osaa juurtua tai eivät löydä hengellisiä kotia mistään.
      Sitten on muutama ajankulukseen kirjoitteleva trolli tai ateisti. On myös joitain pätemisen tarpeen tyydyttäjiä, joilla ei ole paikkaa tai tilaa muualla ilmaista itseään.
      Miksi sitten käy jonkin liikkeen tilaisuuksissa jos meno ei miellytä? itse en ainakaan pistä kovin usein nenääni sinne, jossa en ole kotona.

• "hellari"
        Olen kyllä huomannut että helluntailais-karismaattiset käyvät useilla eri palstoilla kritisoimassa mm luterilaisia ja katolisia. Helluntailaista kasteopetusta tyrkytetään ainoana oikeana ja sen varjolla luterilaisesta kastekäytännöstä käytetään erittäin halventavia ilmoituksia.

Ei helluntaiuskovatkaan saisi käyttää pilkkaavia ilmaisuja luterilaisen kirkon pyhistä asioista. Kun olen keskustellut "tiukkapipoisen" luterilaisen uskovan kanssa mm helluntailaisten kasteesta, suhtautuvat he helluntailaisten toimittamaan kasteeseen asiallisesti, ei halventaen. Vaikka eivät itse hyväksykään helluntailaista kastetta.

Helluntailaisten tapana on myös hyökätä kovin sanoin katolisen kirkon paavia vastaan. Jotkut kommentit syyttävät koko katolista kirkkoa "äitiportoksi" ja paavia antikristukseksi.

Onko tarpeellista tällä palstalla pohtia kirjoittajien mahdollisia katkeroitumisia, kirkosta toiseen kiertämisiä ym? Helluntailais-karismaattisilla on tapana aloittaa eri mieltä olevaan henkilöön kohdistuvat epäilyt ja syytökset sensijaan että keskustelisivat itse asiasta.

On henkilöitä, joilla on ollut tilanteita että helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa käynti ei ole ollut vapaaehtoista vaan sinne on pakotettu. Esimerkiksi juuri seurakuntalaisten lapset.

Jokaisella jolla on jotain asiaa helluntailaisuuteen liittyen, pitäisi saada täällä kirjoittaa niin, että ei heti muiden kirjoittajien taholta aleta esittämään syytöksiä esim. katkeruudesta ja psyykkisestä terveydentilasta ym.

• selittämisenkö sanka
        mazdels kirjoitti:

"hellari"
        Olen kyllä huomannut että helluntailais-karismaattiset käyvät useilla eri palstoilla kritisoimassa mm luterilaisia ja katolisia. Helluntailaista kasteopetusta tyrkytetään ainoana oikeana ja sen varjolla luterilaisesta kastekäytännöstä käytetään erittäin halventavia ilmoituksia.

Ei helluntaiuskovatkaan saisi käyttää pilkkaavia ilmaisuja luterilaisen kirkon pyhistä asioista. Kun olen keskustellut "tiukkapipoisen" luterilaisen uskovan kanssa mm helluntailaisten kasteesta, suhtautuvat he helluntailaisten toimittamaan kasteeseen asiallisesti, ei halventaen. Vaikka eivät itse hyväksykään helluntailaista kastetta.

Helluntailaisten tapana on myös hyökätä kovin sanoin katolisen kirkon paavia vastaan. Jotkut kommentit syyttävät koko katolista kirkkoa "äitiportoksi" ja paavia antikristukseksi.

Onko tarpeellista tällä palstalla pohtia kirjoittajien mahdollisia katkeroitumisia, kirkosta toiseen kiertämisiä ym? Helluntailais-karismaattisilla on tapana aloittaa eri mieltä olevaan henkilöön kohdistuvat epäilyt ja syytökset sensijaan että keskustelisivat itse asiasta.

On henkilöitä, joilla on ollut tilanteita että helluntaiseurakunnan tilaisuuksissa käynti ei ole ollut vapaaehtoista vaan sinne on pakotettu. Esimerkiksi juuri seurakuntalaisten lapset.

Jokaisella jolla on jotain asiaa helluntailaisuuteen liittyen, pitäisi saada täällä kirjoittaa niin, että ei heti muiden kirjoittajien taholta aleta esittämään syytöksiä esim. katkeruudesta ja psyykkisestä terveydentilasta ym.

Arvostelun kielilläpuhumisen armolahjan selittäjä taas on esissä, eikös vain?.
        Kun joku arvostelee negatiivisesti, niin mazdels tulee selittämään sen aivan välittömästi. Sekin on henki valta ja selittämisen henki.

Koskahan Kristuksen kirkastaminen voisi toteutua?
        '
        Vai eikö henki olekaan Henki, vaan henki?

Mitäpä pohdit, vai paljastinko liikaa, liian aikaisin?

• selittämisenkö sanka kirjoitti:

Kun joku arvostelee negatiivisesti, niin mazdels tulee selittämään sen aivan välittömästi. Sekin on henki valta ja selittämisen henki.

'

"selittämisenkö sanka"
        En ymmärrä tuota viestiäsi. Onko siinä jotain kirjoitus- ja ajatusvirheitä?

• -mietiskelijä-
        selittämisenkö sanka kirjoitti:

'

"Arvostelun kielilläpuhumisen armolahjan selittäjä..."

Missä kohtaa Jumalan Sanassa tällainen lahja mainitaan?

• Paljon ääntäkö vaan

Miksi mun aloitus on miinustettu? Eikö ollutkaan oikein, että nostin kättä? Nyt on vieläkin pahempi olo kuin siellä kokouksessa. Vai sekö oli miinusta, että en kuullut melskeen keskeltä kenenkään rukousta?

• Joku kovaääninen, meluisasta ja meuhkaavasta rukouksesta nauttiva "väkevässä uskossa" oleva helluntailainen sisar tai veli on tietysti käynyt miinustamassa merkiksi toisille samanlaisille että eivät vain käy lukemassa "panettelijan ja valehtelijan" kirjoituksia.

Teit ihan oikein, kun kirjoitit asiasta. Meno helluntailais-karismaattisissa seurakunnissa on todella hurjaa välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      7
      8964
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      432
      2446
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      1848
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      1841
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      303
      1510
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      79
      1246
    7. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1113
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      69
      910
    9. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      29
      907
    10. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      876
    Aihe