"kuivasilmäisyys"

dry eyes

Silmälääkäri totesi kuivasilmäisyyden ( ei kyynelnesteen eritystä lainkaan ) jollain testillä, jossa värjätään silmän pintaa ja katsotaan kyynelnesteen eritys, mutta itse en tunne oireita. En tee näyttöpäätetyötä tvst., on vain sydänlääkitys.

Määräsihän tuo tekokyyneliä kahdenlaisiakin käytettäväksi kolmasti päivässä. Olen niitä joskus käyttänyt (diagnosoituun "kuivasilmäisyyteen") , heikoin tuloksin. Ne vain ärsyttivät.

Allergiaa ei mielestäni ole.

Onko kuivasilmäisyydestä mitään haittaa keski-ikäiselle, jolle on jo tullut ikänäkö vai onko se vain harmiton vaiva joka ei aiheuta oireita?

4

255

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lonksupolvi

Mulla on reuman kylkiäisenä kuivasilmäisyyttä ja määrättiin kans noita keinokyyneleitä. Kirveli aina kun laitoin, vaikka piti jonkun ajan jälkeen lievittyä. En jatkanut käyttöä eikä mulla tässä mitään ongelmia ole tullut.

Reumassahan kyse on aika kokonaisvaltaisesta kuivumisesta, limakalvot kauttaaltaan tuppaa kuivumaan. Voin kertoa ettei aina naurata. Nämä kuivat silmät on huolista pienin.

• ------

On haittaa koska saa helpommin tulehduksen, sitten on hankittava lääkeresepti jota ei ollut ihan helppo saada, sentähden säästin kun sain tipat ja voiteen, sen voiteen seuraavaan kertaan avaamattomana.
      Artelac-silmätipat auttavat tilapäisesti, kun vain jaksaa tiputtaa monta kertaa päivässä.
      Pieni mutta kiusallinen vaiva. Onneksi se ei aina ole yhtä paha, itselläni johtui vaihdevuosista.
      Ymmärsin että puhutaan sairauteen eli reumaan liittyvästä kuivasilmäisyydestä, kuitenkin katsoin on parempi tiputella kosteuttavia tippoja kuin kärsiä tulehduksista.

• dry eyes

Kiitokset asiallisista vastauksista! Kumma, ettei lekurit koskaan niistä puhu. Reumaattista sairautta ei ole, mutta alkavien vaihdevuosien limakalvojen kuivumisoireita kyllä.

Oon ennen käyttäny artelacia, viscotearsia jne. ja niin ikään kirvelyä tullut silmiin. Kun pyysin apteekista kuivasilmäisyyteen viime kesänä silmätippoja, myi farmaseutti allergialääkkeitä. En heti tajunnut katsoa, ennenkuin sitten hoksasin kun tuli pupumaiset punertavat silmät!

Optive Plus - silmätippaa ja Viscotearsia silmälääkäri määräsi. Jo useina vuosina on silmälekurit sairaalalla laittaneet silikonitulppia kyynelkanaviin ja kun viimeksi piti laittaa pysyvät tulpat, se epäonnistui ja tämä yksityislääkäri sanoi ettei missään nimessä kyyneltietulppia saa laittaa - ei tosin perustellut miksi...

Kiitos tiedosta, että siitä saattaa saada tulehduksen. Jospa sitten apteekista ostaisin sitä optive plussaa...

Hyvää kesää kummallekin vastanneelle!

• luonnollista

tyrniöljy auttaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      85
      1798
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      123
      1220
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1080
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      62
      956
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      74
      866
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      81
      817
    7. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      47
      817
    8. Linnasuolla poliisi operaatio

Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      816
    9. Mitä mietit Honey?

Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      810
    10. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      782
    Aihe