Totuus vai

petos?

Suurimmalta osaltaan kirkkojen toiminnassa tekstejä lukevat ja opettavat henkilöt, jotka ovat täydessä ristiriidassa siihen mitä sana sanoo, miten he voivat jotakin sanan auktoriteettia korostaa? Aivan järjetöntä!

Hassuinta mitä olen kuullut on mm. se, että länsimainen lainsäädäntö perustuu kymmenelle käskylle. Kun asiaan paremmin perehtyy, huomaa, ettei asia pidä ollenkaan paikkaansa.

Länsimainen kulttuuri ja lainsäädäntö perustuu vuonna 787 kirkolliskokouksen muuttamiin käskyihin, jolloin toinen käsky poistettiin ja kymmenes käsky jaettiin kahtia, jotta käskyjen lukumäärä pysyisi samana.

Kymmenen käskyä Katekismuksen mukaan:

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

(2 Moos. 20:2–17; 5 Moos. 5:6–21)
Katekismukseen on laitettu viitaukset noihin kahteen Vanhan testamentin paikkaan. Mielestäni viittaukset ovat virheellisiä ja petollisia, koska toinen käsky on poistettu vuonna 787 kirkolliskokouksen toimesta ja kymmenes käsky jaettu kahdeksi - yhdeksänneksi ka kymmenenneksi -
käskyksi.

Alkuperäiset Jumalan kymmenen käskyä:

TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 31
18. Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella,
antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua,
joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.

TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 32
15. Ja Mooses kääntyi ja astui alas vuorelta, ja hänen kädessään oli kaksi laintaulua.
Ja tauluihin oli kirjoitettu molemmille puolille; etupuolelle ja takapuolelle oli niihin kirjoitettu.
16. Ja taulut olivat Jumalan tekemät, ja kirjoitus oli Jumalan kirjoitusta, joka oli tauluihin kaiverrettu.

TOINEN MOOSEKSEN KIRJA, EXODUS 34
1. Ja Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, jotka sinä murskasit.
27. Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa".
28. Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.
29. Ja kun Mooses astui alas Siinain vuorelta ja hänellä vuorelta alas astuessaan oli kädessänsä kaksi laintaulua, ei hän tiennyt, että hänen kasvojensa iho oli tullut säteileväksi hänen puhuessaan Herran kanssa.

Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani.

2. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

3. Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

4. Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

5. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

6. Älä tapa.

7. Älä tee huorin.

8. Älä varasta.

9. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

10. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

Pyhä Raamattu; toinen Mooseksen kirja 20 luku jakeet 1-17 ja viides Mooseksen kirja 5 luku

10

303

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9 käskylle!

Vuonna 787 tehtiin päätös, jolla on suuri merkitys kuvan historiassa.
      Sen teki ”pyhä ja suuri maailmanlaajuinen kokous ”, joka oli kokoontunut ”Jumalan armosta sekä hurskaiden ja kristittyjen hallitsijoiden”, Bysantin keisarin Konstantinoksen, joka tuolloin oli alaikäinen, ja hänen äitinsä, sijaishallitsijana toimivan Irenen määräyksestä Nikean kaupunkiin Bithynian maakunnassa.
      Se oli kristillisen kirkon historian viimeinen synodi, jonka päätöksiin yhtyivät kaikki silloisen kirkon johtajat:
      Antiokian, Aleksandrian, Jerusalemin ja Konstantinopolin patriarkat sekä Rooman paavi.
      Tämän vuoksi sitä kuten kuutta aikaisempaa vastaavaa kirkolliskokousta kutsutaan ekumeeniseksi synodiksi. Järjestyksessä se siis oli seitsemäs ja toistaiseksi viimeinen.

Mitä seitsemäs ekumeeninen synodi sitten päätti kuvista?
      - Kuin kuninkaallista polkua kulkien, seuraten pyhien isiemme Jumalan johdatuksella antamia opetuksia sekä katolisen kirkon traditiota sillä tiedämme sen olevan peräisin siinä asuvasta Pyhästä Hengestä – päätämme tarkoin ja huolellisesti harkittuamme, että samoin kuin kunnioitettu ja elämää antava ristin kuva, on asetettava esiin hurskaita ja pyhiä kuvia, jotka on valmistettu väreistä, pienistä mosaiikkikivistä ja muusta sopivasta materiaalista, Jumalan pyhiin kirkkoihin, pyhiin astioihin, esineisiin ja vaatteisiin, seinille ja puulaudoille, taloihin ja teille. Meidän Herramme ja Jumalamme sekä Pelastajamme Jeesuksen Kristuksen kuvan tavoin turmeltumattoman valtiattaremme pyhän Jumalansynnyttäjän ja kunnioitettujen enkeleiden ja kaikkien pyhien ja hurskaiden ihmisten (kuvia).

Eli 787 poistettiin 2.käsky:
      Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

10. käsky eli himoitsemisen kieltokäsky jaettiin kahdeksi, jotta käskyjen lukumäärä pysyisi samana.

10. Älä himoitse lähimmäisesi huonetta.
      Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.

Nykyään ne ovat:
      9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
      10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

• Helena

se asia sitten onkin? Ja tähän meidän on tyytyminen.Hyvät ihmiset,tämähän on mitä suurin vääryys!!!

• tiennyt?!
        Helena kirjoitti:

se asia sitten onkin? Ja tähän meidän on tyytyminen.Hyvät ihmiset,tämähän on mitä suurin vääryys!!!

Onhan asia varmaan joillekin uusi ja outokin, koska olemme eläneet ja kasvaneet yhdeksän käskyn kultturissa ja säädännöissä. Mutta voihan asian omalta kohdaltaan laittaa järjestykseen, niin alkaa muutenkin kirkastua!

• Helena
        tiennyt?! kirjoitti:

Onhan asia varmaan joillekin uusi ja outokin, koska olemme eläneet ja kasvaneet yhdeksän käskyn kultturissa ja säädännöissä. Mutta voihan asian omalta kohdaltaan laittaa järjestykseen, niin alkaa muutenkin kirkastua!

kohdalle sen tietysti voi korjata kun ymmärtää,
        mutta kyllähän tämä asia on täytynyt olla kirkkojen paimenien tiedossa, miksi sitten kukaan ei ole tehnyt mitään? Vai onko "liian suuri laiva käännettäväksi"?

• kysymys!
        Helena kirjoitti:

mutta kyllähän tämä asia on täytynyt olla kirkkojen paimenien tiedossa, miksi sitten kukaan ei ole tehnyt mitään? Vai onko "liian suuri laiva käännettäväksi"?

Kysymyjsesi on sen verran perustavanlaatuinen, että kannattaa ottaa pidempi ajanjakso ja lähteä asiaa tutkimaan, tulet yllättymään, mistä perustaltaan on kysymys. Jeremia 7 vähän aluksi valaisee asiaa...

• Helena
        Helena kirjoitti:

kukaan muu ei vastaa tällä palstalla? Ihmettelen!!

• törmännyt
        Helena kirjoitti:

kukaan muu ei vastaa tällä palstalla? Ihmettelen!!

samaan ilmiöön aikaisemminkin. Mutta jatkapa tutkimuksia vaikkapa Hesekielin 8 luvun tiimoilta.

• Helena
        törmännyt kirjoitti:

samaan ilmiöön aikaisemminkin. Mutta jatkapa tutkimuksia vaikkapa Hesekielin 8 luvun tiimoilta.

mielenkiintoinen luku tämä Hesekiel 8.
        Aivan näitä samoja asioita nytkin,näinä päivinä,
        tapahtuu Herran Temppelissä-vai eikö?

• mielestäni

Kun vertaa alkuperäistä Kymmnentä käskyä noihin muutettuihin yhdeksään käskyyn, niin ei voi olla huomaamatta selkeää eroa niiden välillä. Jotakin perustavan laatuista on tapahtunut, kun ne on muutettu.

Miten se olikaan...Hän puhuu Korkeinta vastaan, ja hävittää Korkeimman pyhät, ja rohkenee ajat ja lain muuttaa; mutta ne annetaan hänen käsiinsä yhdeksi hetkeksi...

Minkä lain?
      Minkä ajan?

• Helena

Puhuu korkeinta vastaan-Kuka on korkein?
        Eikö ilman muuta Jumala.
        Hävittää Korkeimman pyhät?-viittaako vainoihin?
        Minkä lain muuttaa?-Eikö se ole Korkeimman laki-
        Kymmenen käskyä-eikö niin?
        Mutta minkä ajan? Mielenkiintoista!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      42
      3900
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      39
      3486
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3108
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2940
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      85
      1934
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1928
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1769
    8. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      32
      1713
    9. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      29
      1711
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1664
    Aihe