Lomamatka 70-luvulle

oloo

Avaan tälle ketjun, jos löytyisi keskustelijoita.

Autot olivat joo tuttuja.

Vaatteet näyttävät kyllä hyvin siltä.

Ruoan valmistus ja teltan kasaaminen ei kyllä ole noin, jokaisen se oli opittava, mutta kirjalliset ohjeet löytyivät, vaikka niitä harva lukee nykyäänkään.

Ja kyllä pelikortit olivat lähes jokaisen huvi.

Tuntuu kuin perusasenne olisi halventava ja kaikin puolin pielessä, osaamattomuus oli syynä hitaaseen teltan pystytykseen ja ruuan valmistumiseen. Ei vuosi 1970.

23

1913

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peace2

      Pointtihan ohjelmassa oli katsoa miten nykyajan ihmiset pärjäävät 70-luvulla.
      Esimerkiksi nuoret olivat sanoneet alussa, että matka yleensä suunnataan etelään eikä telttaretkille kavereiden kanssa. Joten osaamattomuus johtuu kokemattomuudesta mitä nykynuorisolla on 70-luvun nuorten asioista, mutta hei mikä ihme se on, koska eri vuosikymmen ja niitä asioita ei näiltä nuorisoilta olla vaadittu ?

    • Mukana ollut

      Nimenomaan tuossa ohjelmassahan itse opeteltiin ruuan valmistusta puolikuntoisella retkikeittimellä ja teltan pystyttämistä. Ja ohjeita olisi toki voinut lukea, jos niitä olisi ollut. Teltat, retkikiettimet ja muut vermeet olivat käytettyjä, vanhoja ja osittain toimimattomiakin, aivan kuin todelisuudessakin olisi ollut, siksi kaikki oli todellakin opeteltavissa.
      Ja tuo korttien puuttumattomuus oli vain yksi yritys saada lapsi, joka jatkuvasti tekee korttitemppuja, kiinnostumaan muustakin.
      Halventavaa ei ole se, jos kaikki ei käy heti siloisesti, vaan joutuu vähän kokeilun kautta oppimaan. Seuraava teltan pystytys sitten onkin jo helpompaa!
      Taatusti koko ryhmä oli sydämestään ja innolla mukana!
      Seuraavisa jaksoissa ollaan jo vähän näppärämpiä....

    • Retkuilija

      Pettymys oli. Niitä vanhoja filminpätkiä olisi voinut näyttää enemmän. Miksei niitä autoja ja esineitä voitu esitellä? Ja missä MUSIIKIT? Idea sinänsä mainio.

    • ett' silleen

      Asiaa voi katsoa monesta näkökulmasta.
      Mikä on ohjaajan tai käsikirjoittajien näkökulma?
      Ei dokumentti,,
      Ei vertaileva?,,
      Ehkä hieman alaviistoon ymmärtämättä koko aikaa.

    • ttt4

      Huh mitä kuraa taas ja meidän rahoilla...ei stana...

      -y-

    • 70-l syntynyt mies

      Tuossa ryhmässä ei tainnut olla yhtään 70-luvulla syntynyttä mukana, kaikki oli joko vanhempia tai nuorempia?
      Tosin ei kai se mitään olisi auttanut kun olen itse syntynyt -74 lopulla enkä muista 70-luvusta oikeastaan mitään.

      80-luku sen sijaan on hyvin ja hartaasti muistissa, paras vuosikymmen koskaan tähän saakka. No netti ja kännykkä on ainoat uudemmat hyvät keksinnöt.

      Datsunin hajoaminen hieman ihmetytti kun puhuttiin kytkimen hajoamisesta mutta eihän se estä auton käynnistymistä, kuitenkaan autoa ei saatu käyntiin siinä tien päällä, startti kuulosti pyörittävän normaalisti joten oikea vika lienee ollut jokin muu, todennäköisesti sytytysjärjestelmässä, ehkä katkojan kärjet vai ajoivatkohan vain tankin tyhjäksi :D

      • Retkuilija

        Samaa asiaa naureskelin. Onko nykyihmiset niin helvetin kädettömiä, etteivät tuollaista ratsunia saa tiensyrjässä korjattua!?


      • fjwiogj231jg3e
        Retkuilija kirjoitti:

        Samaa asiaa naureskelin. Onko nykyihmiset niin helvetin kädettömiä, etteivät tuollaista ratsunia saa tiensyrjässä korjattua!?

        Hinasikohan YLE sen Nissanin merkkikorjaamolle huoltoon :D


      • Anonyymi
        fjwiogj231jg3e kirjoitti:

        Hinasikohan YLE sen Nissanin merkkikorjaamolle huoltoon :D

        Datsuneita olivat tuohon aikaan.


    • pitkätukkanappula

      Koko viikko oli iha persheestä

    • J. Aron-Auer

      Itse nuoruuteni 70-luvulla eläneenä minusta tuntuu siltä, että tuossa yritettiin tarkoitushakuisesti antaa 70-luvusta mahdollisimman ankea kuva. Ok, kännyköitä ja tietokoneita ei ollut, mutta moni muu asia oli jopa paremminkin kuin nyt. Mopolla ajoon oikeutti pelkkä 15 vuoden ikä. Autokoulussa oppi vielä oikeasti ajamaan autoa, vaikka hinta oli murto-osa nykyisestä. Bensiini, diesel ja vakuutukset ja ajokortit, katsastusmaksut ja nautintoaineet oli suhteessa palkkoihin paljon halvempia kuin nyt. Ja autot olivat yksinkertaisia, ne pystyi korjaamaan yleensä itse. Myös huoltamoita tuohon aikaan vielä oli joka kylässä. Linja-autot kulkivat vielä maaseudullakin ja niissä matkustaminen oli edullista. Ja kaikenlaista holhousta oli kyllä vähemmän. Alv:n sijaan oli Lvv, joka oli hyvin pieni. En minä muista "Kekkoslovakiaa" minään ankeana paikkana.

    • 70-luvun murkku

      70-luku oli hienoa aikaa. Yle teki siitä paskan sarjan. Täydellinen pettymys, koska odotin autenttista materiaalia 70-luvulta. Katsoin ensimmäistä osaa 5 min. Se riitti.

      • 70-luvulla_ei_keenereitä

        70-luvulla ei ollut keenereitä ja ihmiset eli muutenkin kunnollisesti


      • Anonyymi

        Just niin samaa mieltä. En pysty katsomaan.


      • Anonyymi
        70-luvulla_ei_keenereitä kirjoitti:

        70-luvulla ei ollut keenereitä ja ihmiset eli muutenkin kunnollisesti

        urkki piti kokoomuksen pois hallituksista


    • 70pö

      MOI MÄ OLIN TÄSSÄ OHJELMASSA PÄÄOSASSA :)

      • miettijä.

        tuliko susta julkkis?


      • Hyväohjelma

        Vautsi, kuka heistä olit?


    • Anonyymi

      Hieno idea.
      Mutta liikenneturvallisuus oli heikko. Aina voi tapahtua onnettomuus.

    • Anonyymi

      70 ja 80 luku oli parasta aikaa. Nykymeno on päin persijettä ja huonommaksi menee vaan.

      • Anonyymi

        No ei, 70-luvulla oli vielä rentoa ja demokraattista, mutta 80-luvulla tuli ällöttävät jupit ja köyhät kyykkyyn, pahenee vaan.


    • Anonyymi

      Hyvä uusinta ja tuo perusmeiningin ihan hyvin esiin. Näin 1962 syntyneenä muistan.

    • Anonyymi

      Niiden olisi pitänyt ajella niillä pitkäsatulaisilla polkupyörillä ja kuunnella Urkin puheita radiosta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe