tulehtunut korvareikä, neuvokaa!

taas kerran

Melkein vuosi sitten korvareikäni tulehtui, söin 2 kuuria, ei parantunut, otin korun sitten pois ja puhdistelin vetyperoksidiliuoksella (lääkäri neuvoi), mätää tuli ja korvanlehti oli aivan paksu. Vähitellen se parantui mutta aina kun laitoin korun takaisin, mätiminen alkoi uudelleen, joten en enää laittanut korua ja reikä meni umpeen.

Nyt on samassa korvassa taas tulehdus (mutta eri reiässä)! Otin korun pois (minulla näköjään se koru ärsyttää enemmän jos se on tulehduksen aikaan paikallaan).
Sieltä tulee jotain kellertävää nestettä ja kutisee, punoittaa ja on hieman turvonnut.
Puhdistelen sitä taas mutta nyt mietityttää mitä voisin tehdä?
En haluaisi syödä yhtään kuuria enää (kun ei aiemminkaan tehonneet) enkä toisaalta haluaisi että tämäkin reikä umpeutuisi!
Johtuuko noi tulehdukset siitä kun koru ei meinannut mennä paikalleen ja aikani sitä yritin sinne saada, ja kun se lopulta meni paikalleen niin reikä oli ärtynyt.

"Hajotinko" sen reiän reunat sillä sorkkimisella?
Vai mikä ihme noi aiheuttaa, tilpehööri-koruja en käytä, hopeaa ja kultaa on nämä korut olleet.
Olen todella kiitollinen jos joku osaa neuvoa!!!

19

36698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergikko

      Oletko huomannut, että kumpi tekee tuota - kulta vai hopea? Jos et ole kiinnittänyt huomiota niin seuraa tilannetta. Kuullostaa nimittäin ihan allergialta ja se voi olla joko kulta tai hopea allergiaa.

      Itse aikoinani käytin rihkamakoruja ja ne teki aivan samaa, koska olin/olen allerginen.

    • tosikko

      Sinulla siis on monta reikää siellä korvalehden rustossa. Eipä ihme, ettet halua mennä enää lääkärille. Tyhmyydestä sakotetaan. Ei kulta ja hopea estä tulehdusta aiheuttavien pöpöjen pääsyä reikiin.

      • allergikko

        "tosikko", en ymmärtänyt pointtiasi... mitä merkitystä sillä on montako reikää on korvanlehdessä?

        Ei kulta ja hopea estä tulehdusta aiheuttavien pöpöjen pääsyä reikiin, mutta normaali olosuhteissa ei niiden pitäisi tulehtua eli jokuhan sen aiheuttaa! Itselläni on ollut reilu 10v reikiä "korvat täynnä" ja vain ihan alussa kerran tulehtui, koska mulle iski nikkeliallergia. Sen tulehduksen/allergian eiheuttaja pitäisi saada selville, koska eihän tulehduksia ihan tyhjästä tule... ;D


      • Meena

        Myös korvisten koskettelu, pyörittely yms, auttaa bakteereja pääsemään reikään, ja silloin se helposti tulehtuu.


    • rahikaisella

      Osaamata olla mikään neuvoja, vastaan silti: Minulla on sama ongelma. Olen aina käyttänyt vain kultakoruja korvissani. Vaikka yötä päivää, saunassa ja uimassa, ei ole ollut oireita kymmeniin vuosiin. Erään kerran naapurin pikkulikka halusi vaihtaa mulle toiset korut, vähän kirpaisi ja siitä alkoi tulehdus. Sain kuurin ja lääkärin mielestä myöhemmin näytti, että korvanlehden paksuuntuman kannattaisi leikkauksella poistaa, koska rustottunut. En päätynyt moiseen, lakkasin käyttämästä koruja, koska aina kyseinen korvanlehti tulehtui käytin renkaita tai riippuvia. Meni reilu vuosi, korvanlehti alkoi oheta ja palautui ennalleen. Aloin käyttää koruja taas, mutta aina sama tilanne, eli: vaikka puhdistan reiän, steriloin korut ja kädet ennen laittoa, korvani sietää vain just ja just pakollisen käyttöajan (juhliin tms.) eli aika lyhen ajan, vaan alkaa jo punottaa ja kihelmöidä. Sen jälkeen on viikon verran paksu nesteenkeräytymisen takia. Toisen korvan tilanne on eri lainen eikä reagoi.

      Käytän koruja korvissa siksi vain muutamia kertoja vuodessa, ettei jatkuva tulehdus olisi yllä. Pahimpana aikana korvanlehden tulehdus heijastui koko kaulan alueelle. Ei järkeä kauneussyistä pilata yleisterveyttään. Kulta-allergiaa ei ole testattu, sormuksia ja kaulakoruja käytän jatkuvasti ja toisen korvan sietokyky on normaali.
      Joku neuvoi olla ottamatta pois korua korvasta, vaan puhdistamaan päivittäin samalla tavalla kuin ekalla korvanrei'ityskerralla neuvotaan ensikorussa. Minulle se oli huono konsti, sillä märkivä korvalehti oli jo niin paksu, ettei koru mahtunut kuin törröttämään:)
      Mietitään konstia:)

    • korvakoruista ei ongelmaa

      Itselläni oli joskus vuosia sitten kyseinen ongelma, eli korvakorun reikä tulehtui. Käytin puhdistusainetta sekä korvakorun puhdistamiseen että korvan puhdistamiseen ( septidin ) Sen lisäksi pistin sekä korvaan että korvakoruun Basibactia ( semmonen salva märkiviin haavoihin ) ja sain hoidettua tulehduksen pois. Sen koommin ei oo ongelmaa ollut..

    • se::nni

      Moi, tein korva reijän itse, en puhistanut neulaa kun kuumalla vedellä.. mitä seuraa? se onn vähän tulehtunut ja turvonnut.. voitteko sanoo mitä tapahtuu..?? johtuuko kun menin melkein heti ekana iltana saunaan?:) olisin kiitollinen jos voisitte vastata..:):)Kannattaako minun mennä lääkäriin ja milloin menen jos se on tarpeen, minkä ajan sisällä?
      olen lähdössä 2viikon päästä ulkomaille.. parantuuko se ennen sitä.. vastatkaa.. olkaa kiltttejä

      • ei

        ei tarvi mennä lääkäriin. Otat korun pois kolmeksi tunniksi ja sillä aikaa yrität ottaa sitä nestettä pois joka tule korvasta siin tulehduksen kohdall, eli painelet korvaa aika kovin niin että se lähtee, kannattaa laittaa alkoholia siihen korvisreikään jotta bakteerit kuolee tjs.


      • jokutyttörändom

        Ei saa mennä saunaan pariin päivään reiän ottamisen/tekemisen jälkeen (:


    • Rechiba

      Minulla on juuri nyt sama ongelma ollut. vasemmanpuoleinen reijästä alkoi tulla nestettä ja jotain mönjää ja semmosta rähmän tapaista aina ilmestyi korvalehden taakse. Vaihdoin aitoihin kultakoruihin ja ongelma katosi mutta nyt taas se alkoi kutiamaan ja punoittaa ja puhdistin sitä. sitte en pitäny siinä korua ja se pääsi umpeutumaan vähäsen. sitten tökkäsin hoitonapin siitä läpi ja vähän tuli vertakin. sitten paripäivää kaikki hyvin mutta sitten se kipeytyi ja puhistin korvaa hyvin ja tuli verta ja jotain keltaista mönjää. nyt korva on vähä turvonnut ja tosi kipeä ja märkii. en tiedä pitäisikö mennä lääkärille. kun toisessa korvassa ei ole mitään koskaan ollut kun tämä toinen reikä on useasti oireillut vaikka aitoja kultakoruja käytän ja puhdistan hyvin.
      tosin minullakin paha tapa että näprään ja pyörittelen korviksia

      • Anonyymi

        nii


    • prkl.

      itselläni myös sama ongelma mutta mulla on korut kirurginterästä. mulla on vasemmassa korvassa 6reikää tulehtunut mutta indurstrial ei? ja muut korut naamassa eikä navassa ole tulehtunut. mistä johtuu? o.O märkii, työntää sitä mähmää ja verta.. help me!

    • omppelliini

      Minulla on nyt tehty toista kertaa jo reiät,mutta oikean puolimmaisesta korvareiästä minulla on tullut runsaasti verta. Onko kyseessä tulehdus vai?

    • Jude

      Oletteko kattonu jollakin suurennuslasilla et siinä oikeasti "lukee" jos on hopeiset se 925 koska jos on ihan oikeasti hopeaa ne korut niin niissä pitää olla painettuna tuo merkintä 925 kullan merkkiä en niin muista mutta tietääkseni kaikissa oikeasti hopea koruissa pitää tosiaan olla tuo merkki.

    • Apuaaa

      Mulla tulehtu toinen korvan reikä. samassa korvassa on kaks ja uusin tulehtu. oon ottanu jo hoitokorviksen pois ja näytti ettei siinä olis mitään. nyt alko kipeytyä ja tuli vähän verta, ja takaa se on punanen ja tuntuu patti. onko se turvotusta ja mitä pitäis tehä että parantuis? en oo ottanu yhteyttä lääkäriin tai lävistäjään.

    • Apuah

      Täälläkin tällainen ongelma. Aina olen käyttänyt hopeakoruja tai sitten muovisia (kulta-allergia) muoviset otan aina saunaan ja öiksi pois ja nyt on viikon ajan tullut jonkinlaista monjää (ei mätää joten varmaan jotain rasvaa) ja korvareiän ympärys on tulehtunut ja sitä kirvelee. Käytin ennen tulehdusta kaverin ostamia riippuvia koruja joista hän vannoi, että olisi hopeiset. Kuitenkin olen kyseiset korut ottanut saunaan ja öisin pois. Nyt tosin parina yönä ja saunareissuna unohtuivat korviin ja heti tulehtui. Olen painellut korvareikää vetyperoksidisella vanulla ja rasvannut basibactilla mutta tuntuu, että menee vain pahemmaksi

    • korvareikä

      mulla tulee siitä reiästä verta oon ihan just vaihtanu hoitokorvikset pois. mitä teen?pitäiskö mun käyttää aito hopea tai kultakorviksia?

    • Anonyymi

      mä tein itse korvareiät itselleni ja nyt ovet 2pv teosta tulehtuneet. Olen putsannut petadinella nyt alkanut tulemaan pieniä määriä mätää. Onko mädän tulo hyvä vai huono merkki ja mitääkö ottaa korut pois vai koittaa parannella näitä reikiä?

    • Anonyymi

      Kulta ja mielellään vähintään 18 karaattia toimii hyvin.

      Hopeakorut tekivät minun korviini ongelmia, Valkokulta, vaikka kalliimpaa, sisältää hopeaa. Pinnoitutin sormuksen palladiumilla. Sen jälkeen ei ongelmia enää ollut. Sekin tosin kuluu.

      Jos käytät kirurgin teräkseksestä tehtyjä korvakoruja tai lävistyksiä, osta ne paikasta joka voi taata niiden olevan sitä mitä myydään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      690
      5294
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      157
      3337
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2583
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      101
      1409
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe