1. Miksi tämä aihe?
Homoseksuaalisuus on asia, josta ei keskustella seurakunnissa päivittäin. Milloin siihen törmäämme, tarvitaan suurta viisautta, lujuutta ja sielunhoitajan kokemusta. Kristillisen Kirkon perinteinen suhtautuminen homoseksuaalisuuteen ei ole juuri kenellekään maassamme outo. Asiasta keskusteltiin hyvin vilkkaasti kirkon piirissä 1970-luvun lopussa. Silloin Kotimaa teki pääkirjoituksessaan keskustelusta yhteenvedon, johon yhtyi silloin varmaan valtaosa suomalaisista kristityistä. Meillä kaikilla on helmasyntimme ja pahat taipumuksemme, joita vastaan tulee taistella. Homoseksuaalisuus on yksi tällainen taipumus. Kristityn asia on rakastavasti tukea toista ihmistä, joka taistelee pahettaan vastaan, olipa se sitten juomahimo, ärtyisyys, ahneus tai homoseksualismi. Homoseksuaalille kristitylle asia on kilvoituksen ja taistelun aihe, jossa syntiselle taipumukselle ei tahdota antaa valtaa.
1970-luvun jälkeen tilanne on muuttunut. Yleinen mielipide on muuttunut suuresti. Lehdistössä asiasta kirjoitetaan aivan toisin kuin ennen. Harva psykiatri hoitaa enää homoseksuaalisuutta sairautena: tätä pidetään yleisesti puoskarointina. 20 vuotta sitten lääkintöhallitus olisi tuskin julkaissut yhteistyössä SETA:n kanssa omassa sarjassaan vihkosta (Homo- ja biseksuaalisuudesta. Om homo- och bisexualitet, sarja Tilastot ja selvitykset 8/1985). Julkisessa sanassa, vaikkakaan ei välttämättä kansan syvissä riveissä, homoseksuaalisuus rinnastetaan vasenkätisyyteen tai ruskeasilmäisyyteen. Lääkärin, papin tai psykiatrin asia ei ole tehdä ihmisistä oikeakätisiä tai sinisilmäisiä eikä myöskään homoseksuaalista heteroseksuaalia tai päinvastoin.
Rinnakkain tämän kehityksen kanssa on tapahtunut muutoksia myös kirkon piirissä. Opiskelijoiden joukossa toimii homoseksuaalien raamattupiiri. Kirkolliskokouksessa vaaditaan homoseksuaalisuuden tunnustamista tasaveroiseksi heteroseksuaalisuuden kanssa. Jonkin verran - mutta yllättävän vähän - huomiota herätti aikanaan arkkipiispa Mikko Juvan voimakas kannanotto, jonka mukaan kirkon tulisi hyväksyä jäsentensä mahdollinen homoseksuaalisuus. Keväällä 1993 kohistiin huomattavasti enemmän John Vikströmin selvästi hajanaisemmasta ja epävarmemmasta lausunnosta. Lehdistö laukoi kovilla ja Kotimaan toimitus ilmeisesti häpesi lehden entistä linjaa. Sittemmin kehitys on vain nopeutunut: Nyt (keväällä 1993) kirkolliskokouksessa vaaditaan homoseksuaalisuuden katsomista tasavertaiseksi heteroseksuaalisuuden kanssa.
Kaikesta tästä johtuu, että aiheemme on tänään hyvin ajankohtainen. Ymmärtääksemme kristillistä uskoamme meidän on syytä alkaa tarkastelu ajasta ennen UT:n kirjoittamista. Tarkastelen seuraavassa, miten antiikin kulttuuri ja ennen kaikkea miten Vanha testamentti suhtautuu homoseksualismiin. Sitä ennen lienee parasta luoda katsaus lääketieteelliseen puoleen.
Kristitty ja homoseksuaalisuus
36
493
Vastaukset
- KoskenniemiE
2. Mitä lääketiede sanoo
Homoseksuaalisuudesta käytyä keskustelua on hallinnut ns. Kinseyn raportti, jonka mukaan miehistä noin neljä prosenttia ja naisista jonkin verran vähemmän on sellaisia, joiden kaikki sukupuolikontaktit ovat homoseksuaalisia. Nykyään raporttia arvostellaan ankarasti, koska tutkittava väestö ei edustanut normaaliväestöä, vaan siinä oli suhteettoman paljon esim. rikollisen taustan omaavia. Tuoreimman tutkimuksen mukaan miehistä homoseksuaaleja on noin prosentti.
Homoseksuaalisuudesta ei ole olemassa yksiselitteistä määritelmää. SETA suosii tietysti väljää määritelmää, jonka mukaan homoseksuaalisuus tarkoittaa "saman sukupuolen keskinäisiä tunteita, fantasioita ja käyttäytymistä riippumatta siitä, miten ne toteutetaan". Näin rajanveto esim. nuorten lujaan ystävyyteen ja homoseksuaalisuuteen käy häilyväksi, mikä lienee tarkoituskin. Yrittämättä antaa yksiselitteistä määritelmää, totean Raamatun tuntevan vain homoseksuaalisen sukupuoliaktin. Ajatuksista tai tunteista se ei puhu mitään.
Tutkimus ei ole kyennyt selittämään homoseksuaalisuuden syytä. Homoseksuaalit itse torjuvat päättäväisesti ajatukset, joiden mukaan heidän käyttäytymisensä johtuu pysähtymisestä tietylle seksuaalisen kehityksen tasolle. Synnynnäisenä tai ympäristön vaikutuksena joillakin ihmisillä on taipumus homoseksuaaliseen käyttäytymiseen. Tämän lisäksi on syytä pitää kiinni siitä, että ainakin biseksualismi voi olla myös opittu käyttäytymismuoto, ja paras argumentti on ilmiön yleisyyden vaihteleminen samassa kulttuuripiirissä eri aikakausina. Kansan geeniperintö ei voi vaihdella niin suuresti kuin tässä edellytetään.
3. Vanha testamentt
Tooran suhtautuminen homoseksuaalisuuteen on tunnetun ehdoton. "Älä makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, sillä se on kauhistuttava teko" (3 Moos 18:22). "Jos mies makaa miehen kanssa niin kuin naisen kanssa maataan, he ovat molemmat tehneet kauhistuttavan teon ja heidät on surmattava." (3 Moos 20:13). Sodoman asukkaat koettivat ennen kaupunkinsa hävitystä käydä Jumalan enkelien kimppuun ja tehdä heille homoseksuaalista väkivaltaa.
Monet ovat koettaneet lukea sisälle Vanhaan testamenttiin sellaista, mikä voisi lieventää ensimmäisen testamentin ehdottomuutta. Aina toisinaan joku pyrkii näkemään Daavidin ja Joonatanin väkevän ystävyyden tässä valossa ("Raskas on suruni sinun tähtesi, veljeni Joonatan. Sinä olit minulle rakas. Minulle oli sinun ystävyytesi naisen rakkautta ihanampi", 2 Sam 1:26). Tämä tulkinta on vain ikävä osoitus siitä, miten todella syvä ja luja ystävyys samaa sukupuolta olevien kesken yhä useammin ymmärretään väärin. Tämä ei ole Daavidin ja Joonatanin, vaan "tulkitsijan" vika. Toiseksi korostetaan, ettei VT puhu tavallisesta homoseksuaalisuudesta, vaan kanaanilaisten uskontojen kulttimenoihin liittyvistä homoseksuaalisista prostituoiduista. Yksi syy homoseksuaalisuutta kohtaan tunnettuun inhoon onkin varmaan ollut sen liittyminen pakanallisiin kulttimenoihin. Niihin liittyivät myös lasten uhraaminen Molokille ja heteroseksuaalinen hurjasteleminen. Että joku kielteinen asia liittyy toiseen kielteiseen asiaan, ei merkitse että molemmat olisivat yksinään sallittuja ja Jumalan tahdon mukaisia.
Tekemättä tekstille rajusti väkivaltaa VT:a ei saa hyväksymään homoseksuaalisuutta tai edes vaikenemaan siitä. Jeesuksen ajan juutalaisuus seurasi kaikessa tietenkin tooran määräyksiä. Lähteiden ajoitus on tosin ongelmallista, mutta ainakin myöhemmin muistiin kirjoitetussa traditiossa molemmat syylliset oli kivitettävä, mikäli hyväksi käytettykin oli yli 12-vuotias (Sanh 7,4). Samalla kuitenkin näemme kaikesta, että Jeesuksen aikana juutalaiset joutuivat taistelemaan homoseksuaalisuutta vastaan (Test. Levi 17; Test. Naftali 4). Ilmiö oli siis olemassa - mikä tuskin yllättää ketään - mutta se oli ankarasti kielletty ja sitä vastaan taisteltiin. - K:niemi
4. Kreikkalainen ja roomalainen kulttuuri
Antiikin kreikkalaisessa maailmassa biseksuaalisuus oli hyvin yleinen ja useimmiten hyväksytty käyttäytymismuoto. Esiklassillisen ja klassillisen kauden (480-330 e.Kr.) Kreikka oli miesten maailma, jossa homoseksuaalisuudelle oli hyvä elinalusta. Lesboksen suuren laulajattaren Sapfon kuuluisat runot ovat antaneet nimen eräälle sukupuoliselle käyttäytymismuodolle. Myös monet muut lyyrikot ylistivät homoseksuaalista rakkautta. Erityisen merkittävä osuus tällä käyttäytymismuodolla oli Spartassa, jossa nuorten poikien ikäluokat elivät ja saivat kansalaiskoulutuksensa yhdessä. Taistelupareja yhdisti usein toisiinsa homoseksuaalinen side. Ateenassa prostituutioon perustuvaa pederastiaa rajoitettiin. Joku saattoi tuoda esiin myös homoseksuaalisen suhteen eettisen ongelman, luonnonvastaisuuden; tällainen suhde kun ei tähdännyt uuden elämän syntymään, vaan teki ihmisestä himon orjan (Platon, Lait 1,636C). Asiaa käsiteltiin kuitenkin täysin luontevasti esim. Platonin dialogissa Pidot. Paheen laadusta saa kuvan Lysiaan kirjoittamasta oikeuspuheesta, joka liittyi erääseen homoseksuaalisesta kolmiodraamasta johtuneeseen tappelunnujakkaan. Oikeudessa asiasta vastaava noloilee hieman asemaansa, kun joutuu paljastamaan himonsa tuomioistuimen edessä. Kyseessä ei ollut kuitenkaan sen vakavampi asia kuin yleensä periksi antaminen oman ruumiinsa halulle, mitä filosofit opettivat varomaan. Ei se juuri muuta pikkupahetta pahempi asia ollut. Paimenrunouden suuri nimi Theokritos osoittaa muutama vuosisata myöhemmin homoseksuaalisuuden kiistattoman aseman kreikkalaisessa kulttuurissa.
Roomalaisen sivistyksen aamunkoitteessa koomikko Plautus, joka puhui kansan kieltä ja heijasteli kansan asenteita, kutsui homoseksuaalisuutta "kreikkalaiseksi tavaksi". Satakunta vuotta myöhemmin asiat olivat jo toisella tolalla. Suurimmista runoilijoista Catullus, hurskaaksi mainittu Vergilius sekä Horatius pitävät homoseksuaalista käyttäytymistä täysin luonnollisena asiana. Moralistisessa runossaan Horatius kehottaa nuoria miehiä pysymään irti aviovaimoista niin kauan kuin saatavilla on orjapoikia tai orjatyttöjä. Terävin pilkkakirves Martialis pilkkaa ihmisiä, joiden homoseksuaalisessa käyttäytymisessä oli erilaisia huvittavia piirteitä. Ensimmäisillä vuosisadoilla j.Kr. asennoituminen homoseksuaalisuuteen näyttää pysyneen ennallaan. Sekä teoriassa että käytännössä homo- ja biseksuaalisuus hyväksyttiin siinä kuin heteroseksuaalisuuskin. Se oli täysin hyväksytty käyttäytymismuoto. Tältä siis näytti maailma, jota nuori kristinusko alkoi valloittaa. Miten uusi usko suhtautuisi tähän kysymykseen?
5. Uusi testamentti
UT:n merkittävin kannanotto homoseksuaalisuuteen on tunnetusti Paavalin Roomalaiskirjeessä (1:24-28). Jaksossa 1:18-32 Paavali osoittaa pakanoiden syyllisyyden Jumalan edessä. Jumalan luomistyöt olivat pakanoiden nähtävissä, mutta he eivät olleet palvoneet häntä Luojana. Sen sijaan he olivat muuttaneet Jumalan kirkkauden ihmisen ja eläinten patsaiden muotoiseksi. Koska pakanat hylkäsivät elävän Jumalan, elävä Jumalakin hylkäsi heidät. Esimerkki siitä, miten kauas pakanat ovat luopuneet, on Paavalin mukaan juuri homoseksuaalisuus: "Naiset ovat vaihtaneet luonnollisen sukupuoliyhteyden luonnonvastaiseen, ja miehet ovat samoin luopuneet luonnollisesta yhteydestä naisiin ja heissä on syttynyt himo toisiaan kohtaan. Miehet ovat harhautuneet harjoittamaan keskenään säädyttömyyttä ja saavat ansaitsemansa palkan." Paavalin taustalla on VT:n ja hänen oman aikansa juutalaisuuden saumaton inho homoseksuaalisuutta kohtaan. Apostolia on yritetty pelastaa tekemällä jako niihin, jotka ovat taipumukseltaan homoseksuaalisia ja toisiin, jotka ovat taipumukseltaan heteroseksuaalisia, mutta ovat "vaihtaneet" luonnollisen taipumuksensa toiseksi. Yritys on yhtä luonteva kuin jakaa juutalaisten Suurta neuvostoa ydinvoiman vastustajiin ja kannattajiin. Koko jako on Paavalille outo eikä hän erottele homoseksuaalista käyttäytymistä. Oltiin Raamatusta mitä mieltä hyvänsä, on syytä todeta, että Paavali on löytänyt erinomaisen esimerkin osoitukselleen silloisten pakanoiden eksymyksestä: Mikä heille oli luonnollista, kaunista ja jalostavaa, oli Jumalan ilmoituksen mukaan ja valitun kansan vakaumuksen mukaan luonnotonta, rietasta ja kauheaa. - Papin puhe
Homoseksuaalisuus esiintyy varhaiskristillisisssä paheluetteloissa ainakin kolmesti. Kohdassa 1 Kor 6:9 erotellaan toisia, jotka ovat arsenokoitai eli homoseksuaalisen aktin aktiivinen osapuoli ja toisia, jotka ovat malakoi, eli antavat käyttää itseään hyväkseen. Molemmista sanotaan, etteivät tällaiset peri Jumalan valtakuntaa. Paavalin sanat "Vai ettekö tiedä.." tekevät selväksi, että tämän asian toki pitäisi olla kaikille selvää. On todennäköistä, että paheluettelot opetettiin ihmisille heidän kasteensa hetkellä. Näin alkukirkko varmisti, että jokainen varmasti tiesi, ettei homoseksualismi sen enempää kuin heteroseksuaalinen hurjastelu tai varasteleminen kuulu kristilliseen elämään. Toiset kohdat ovat 1 Tim 1:10 ja Polykarpoksen kirje filippiläisille 5,3 (viimeksimainittu on suora lainaus Ensimmäisestä korinttilaiskirjeestä). Nämä kohdat tekevät selväksi alkukirkon kannan: Heteroseksuaalisuus on Jumalan luomistyön mukainen käyttäytymismuoto, jossa Jumala jakaa lahjojaan. Sen sijaan homoseksuaalisuus on luonnoton asia eikä missään tapauksessa sovi kristitylle.
6. Kirkon historia
Kristinuskon voittokulku Euroopassa merkitsi seksuaalisen käyttäytymisen muuttumista. Homoseksuaalisuus lakaistiin julkisuudesta ja siitä tuli kielletty ja kauhea käyttäytymismuoto. Kokonaan sitä ei ole saatu koskaan loppumaan, minkä todistavat kristittyjen maiden ankarat säädökset homoseksuaalisuutta vastaan. Vasta tällä vuosisadalla asenteet ovat muuttuneet. Jokaisen subjektiivisesti arvioitavaksi jää, onko tämä ilmiö merkki todellisesta evankeliumin löytymisestä vai kauhea osoitus uuspakanuuden voimasta.
7. Johtopäätöksiä
Luterilainen dogmatiikka ylpeilee sillä, että se lepää yksin Sanan lujalla perustalla. Inhimilliset ajatukset muuttuvat, mutta Jumalan sana ei koskaan. Eettiset ja uskonopilliset kysymykset jaetaan perinteisesti kahtia. Toisista Raamatussa on selkeä sana, toisista se vaikenee. Milloin Raamattu vaikenee eikä asiaa voida suoraan johtaa jostakin selkeästä raamatunkohdasta, asiaa on kutsuttu ehdonvallan asiaksi (adiaforon). Siinä kristitty voi toimia omantuntonsa mukaan, kun vain muistaa pysyä rakkaudessa. Silloin kun Raamattu puhuu jostakin asiasta, se on ratkaistu kaikkien kristittyjen kohdalta kaikkina aikoina. Tämä on perinteinen käsityksemme, johon tunnustaudun ylpeänä kirkkomme perinnöstä. Näin myös kysymys homoseksuaalisuudesta on käsittääkseni ratkaistu ongelmitta. Sielunhoidollinen viisaus on toinen asia eikä tila salli puuttua tähän kysymykseen.Olin v. 1984 esitelmöimässä otsikkomme aiheesta teologian opiskelijoille. Lupauksensa mukaan kuulijoiksi oli tullut myös kristittyjen homojen raamattupiiri. Keskustelun laineet kävivät korkeina. Eivät he vaatineet ymmärtämään heikkouttaan. Heidän mielestään homoseksuaalisuudessa ei ole kristitylle mitään pahaa. Perustelu oli tuttu kirkollisen keskustelun toisista asioista: Raamattu ei puhu homoseksuaalisuudesta, tai jos puhuukin, niin vain Vanha testamentti. Jos on myönnettävä, että Uusikin testamentti puhuu aiheesta, korostetaan, että Jeesus ei koskaan puhunut asiasta. Paavali taas on vain ihminen, eikä Raamattua voida ottaa kirjaimellisesti. Ei taivaaseen mennä heteroseksuaalisuuden takia eikä helvettiin homoseksuaalisuuden takia. Kaikki keskustelu näytti olevan turhaa. Raamatun sanalla ei ollut painoa.
Järkyttävä asia on nähdä, että me kirkkomme teologit olemme opettaneet nämä argumentit. Ehkä valtaosa papistosta ei suostuisi vielä käyttämään niitä tässä yhteydessä. Olemme tottuneet niiden avulla selviämään niistä raamatunkohdista, joissa meillä on oma lehmä ojassa: naispappeudesta, eronneiden vihkimisestä, avoliitosta. Ymmärrämmekö, mihin me olemme johtamassa kansaamme? Pappi, piispa tai lehtori, joka sivuuttaa apostolisen opetuksen homoseksuaalisuuden vaarallisuudesta, on laumaa raateleva susi lammasten vaatteissa. Kaikki eivät pysähdy raamattukritiikissään sille viivalle, jolle me tahdomme heidän pysähtyvän. Jos opetamme ihmiset halveksimaan Jumalan sanaa, teemme kansamme kuuroksi Jumalan puhuttelulle. Vaarana on, että maassamme ei ole lain satuttamia syntisiä ihmisiä, joille kelpaa Kristuksen ristillä ansaitsema armo.
Heikki Räisänen otsikoi erinomaisen artikkelinsa aiheesta osuvasti: "Homoseksualismi ja raamattukysymys". Juuri konkreettisten raamatunkohtien kohdalla punnitaan, olemmeko raamatullisia vai konservatiivisia. Meidän asiamme on rakentaa edelleen kalliolle, Jumalan sanan pettämättömälle perustukselle. Vain niin suojataan väärentämättömänä Kirkon kallein aarre, Kristuksen verievankeliumi. - pysyn.
Jumala on jättänyt heidät häpeällisten himojen valtaan... Siinä ajatuksessa ainakin minä pysyn koska niin on raamattuun kirjoitettu. Tässä maailmassa on niin monella(kaikilla) ristinsä kannettavanaan, homoilla on omansa, kantakoon sen kunnialla perille asti. Amen. Kaikki voivat kylläkin rukoilla heidän puolestaan, Jumala voi muuttaa tilanteen.
- Siunaten
Näin koen minäkin, että ristiä saamme kantaa. Kuinka kukakin onnistuu siinä, onkin eri juttu.
- Seurailija
Pysyn minäkin raamatun sanomisissa, ihmettelyjen jahkailujen joskus riitojenkn jälkeen tulin vaiheeseen on vain yksinkertaisesti pysyttävä raamatun sanomisissa, jos siitä lipsuu on menettänyt kaiken. Elämä on vaikeaa jos alkaa jaarittelemaan.
Harmi ettei Jeesus koskaan puhunut asiasta, yhdessä kohtaa tosin sanoi että on olemassa ihmisiä jotka eivät ole avioliittoon kelpaavia.. en muista raamatunkohtaa kohtaa tarkemmin, mutta mitä muutakaan olisi tarkoittanut kuin homoja?.
Ei voi tehdä muuta kuin rukoilla homojen puolesta että pääsisivät pois raskaan ristinsä kantamisesta, että ainakin ymmärtäisivät että se on heidän ristinsä, se on raskas risti mutta ainakin kevenisi ristin juurelle nöyrtyessä, auta Jumala heitä.
- Hyvä tietää
Eikös olekin mielenkiintoista? Nuo papit kirjoittaa niin asiallisesti. Opiksi muillekin.
- Seurailija
Hyviä pappeja on olemassa, tämäkin osoitus siitä, ei kaikki ole maallistuneet.
- Jeesus yksin
Seurailija kirjoitti:
Hyviä pappeja on olemassa, tämäkin osoitus siitä, ei kaikki ole maallistuneet.
Siinäpä se juju onkin. Raamattunsa tunteva erottaa paimenet toisistaan, mutta entäpä hengellisen kasvunsa alkumetreillä olevat?
- ::::
...ja piispa Askola siunaa tänään homoparin lähetystyöhön. Että silleen.
- Dosentin puhetta
http://www.patmos.fi/blogi/?entityId=572
Juha Ahvio sunnuntaina – Kirkkolaki, kirkkojärjestys ja kirkon tunnustus sekä sen mukainen kristillinen elämäntapa
Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa koskeva kirkkolaki säätää ensimmäisessä pykälässään eli tunnustuspykälässä näin:
”Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa. Kirkon tunnustus ilmaistaan lähemmin kirkkojärjestyksessä.”
Kirkkojärjestyksen ensimmäisen osan ensimmäisen luvun ensimmäinen pykälä puolestaan sanoo tällä tavalla:
”Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu Jumalan pyhään sanaan, Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan pyhän sanan mukaan.”
Virallisesti voimassa olevan kirkkolain ja kirkkojärjestyksen mukaan Suomen evankelis-luterilaisen kansankirkon uskon tulee edelleen perustua pyhään Raamattuun ja sen ydinsisällön tiivistäviin luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Mutta kirkkojärjestyksen mukaan kirkko ei ole sitoutunut vain raamatunmukaiseen uskonoppiin, vaan myös yhtä raamatunmukaiseen kristilliseen elämäntapaan, jonka valvominen ja yllä pitäminen on pappien ja etenkin piispojen tehtävä.
Kirkkojärjestys on myös täysin yksiselitteinen lähetystyön sisällön osalta: kirkon tulee levittää nimenomaan evankeliumia ei-kristittyjen keskuuteen. Kirkkojärjestyksen toisen osan neljännen luvun ensimmäisen, toisen ja neljännen pykälän mukaan:
”Seurakunnan tulee huolehtia alueellaan asuvien sielunhoidosta, kristillisestä uskosta ja elämästä…Tämä on erityisesti seurakunnan pappien ja lehtoreiden tehtävä…Niitä, jotka aiheuttavat pahennusta elämällään ja laiminlyövät kirkon jäsenen velvollisuuksiaan, papin tulee opastaa kristilliseen elämäntapaan. Kirkon tunnustuksen vastaisesti opettavaa kirkon jäsentä kirkkoherran tulee oikaista…Seurakunnan ja sen jäsenten tulee edistää lähetystyötä, jonka tarkoituksena on evankeliumin levittäminen niiden keskuuteen, jotka eivät ole kristittyjä…”
Kirkkojärjestyksen kolmannen osan viidennen luvun toisen pykälän mukaan:
”Papiksi vihittävän tulee olla 1) jumalaapelkäävä ja kristillisestä elämästään tunnettu konfirmoitu kirkon jäsen…”
Kirkkojärjestyksen kolmannen osan viidennen luvun kuudennen pykälän mukaan papiksi vihittävän on sitouduttava seuraavansisältöiseen lupaukseen:
”Minä N.N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon.”
Kirkkojärjestyksen viidennen osan kahdeksannentoista luvun kolmannen pykälän mukaan piispaksi vihittävän tulee puolestaan sitoutua seuraavansisältöiseen lupaukseen:
Jotko - osa linkistä. - Mielenkiintoistako?
Kiinnostaako aloituksen aiheesta keskustelu?
TAIVAAN JA MAAN VÄLILTÄ - suora lähetys LEIF NUMMELA, JUHA AHVIO ja PETRI MÄKILÄ
Soita suoraan lähetykseen ja kysy mieltäsi askarruttavia kysymyksiä Raamatusta ja hengellisestä elämästä.
Tässä erikoislähetksessä keskustelemassa ajankohtaisesta kirkollisesta kehityksestä maassamme päätoimittaja, kirkolliskokousedustaja LEIF NUMMELA ja telogian tohtori JUHA AHVIO. Toimittajana PETRI MÄKILÄ.
Osallistu lähetykseen kysymyksinesi soittamalla ohjelmaan lähetyksen aikana: 0800 411 011
Radio dei ja Patmoksen nettilähetys- Elisa R
Ohjelma em. aiheesta oli hyvin kattava ja perusteellinen.
Monet eivät vaan halua rakastaa Jumalan totuutta, jonka pitäisi olla hyvin selvää, "selkeitä Jumalan sanoja" kuten raamattu sanoo. Monet vääntävät kieroon kirjoituksia oman korvasyyhynsä mukaan. Jumalan Pyhä sana poljetaan lokaan. Jokainen valheen levittäjä joutuu vastuuseen aikanaan.
- Laittomuus
Jos Raamatun kanta on selvä, niin ainoa pohdittava seikka on, miten me suhtaudumme Raamatun Sanaan. Maailmalla ihmiset ovat valmiita antamaan henkensä uskonsa tähden, täällä Suomessa halutaan vain olla ihan kaikille mieliksi.
Mitä virkaa on papinvalalla, kun sitä ei edes meinata noudattaa! - Ei valopää
Tuomiorovasti: Tämä on tuhon tie
Simo Alastalo 06.06.2013 16:35
PikkarainenMatti205jpgOulun tuomiorovasti Matti Pikkarainen arvostelee Kaleva-lehden blogissaan kovasanaisesti Suomen Lähetysseuran päätöstä siunata lähetystyöhön rekisteröidyssä parisuhteessa elävä pariskunta. Pikkaraisen mukaan ei ole kaukana väittää SLS:ssä tehtyä ratkaisua käsitekikkailuksi.
”Jos kirkko lähettää maailmalla rekisteröidyssä parisuhteessa elävät ihmiset kirkon nimissä kirkon työntekijöiksi, se vääjäämättä samalla antaa suomalaista kulttuuria tuntemattomalle kuvan kirkkomme avioliittokäsityksestä”, Pikkarainen kirjoittaa blogissaan.
Hänen mukaansa SLS:n päätöksen perusteluista välittyy kuva, jossa Raamattu ei olekaan uskon ylin perusta eikä kirkon vuosisataiseen opetukseen uskota. Hän näkee taustalla pikemminkin pyrkimyksen miellyttää yleistä mielipidettä.
”Näyttää siltä, että mitä enemmän kirkon ovet heiluvat eroajien kulkiessa ulos kirkosta, sitä sekavammin kirkossa hapuillaan kaikkialle muualle kuin Raamattuun ja kirkkomme tunnustukseen. Sen sijaan, että kysyttäisiin sitä, miksi kirkko on olemassa, nyt kuljetaankin julkisen keskustelun perässä.”
”Ja kaiken lisäksi, jos joku keksii esittää minkä tahansa ajatuksen, joka poikkeaa kirkon perinteestä, rientävät etelän valopäät kilvan etsimään perusteita, millä tuo kulloinenkin asia voitaisiin kirkossa vähintäänkin pitää hyväksyttävänä, jollei jopa suositeltavana”, Pikkarainen toteaa.
Lue Matti Pikkaraisen blogikirjoitus Kalevan sivuilta.
Lue myös: Tuomiorovasti, keitä ovat etelän valopäät?- mediasirkusurpo
antti alastalo tuhon tiellä jumala pelastaa sinut
- Ahvio äänessä
Ja nyt on menossa samasta asiasta täällä:
http://patmos.studio24.fi/nettilahetys - Riksu13
Ja te, synnittömät, itseänne muita parempina pitävät ihmiset, heitätte ensimmäisen kiven?
- juhaantero2
Homoseksuaali ei voi olla kristitty ihminen,se on mahdottomuus. Tai sitten täytyy raamattu kirjoittaa uudelleen. Ja sehän ei onnistu. Homous on murhaan verrattava rikos. (heidän on kuoltava) sanoo raamattu. Eivätkä he saa kuulua Jumalan seurakuntaan. Luterilaiseen kirkkoon he kyllä voivat kuulua aivan vapaasti. On aivan kaksi eri asiaa,olla ukovainen ihminen ja luterilaisen luopiokirkon jäsen. Eihän niillä ole mitään yhteistä.
"Homoseksuaali ei voi olla kristitty ihminen,se on mahdottomuus."
Vähän riippuu siitä miten "kristitty ihminen" määritellään, mutta ymmärrän pointtisi. Raamattu on selkeästi homoseksuaalisuuskielteinen eikä liittynyt aikansa homoseksuaalisuutta arvostavaan kreikkalaiseen perinteeseen.
Mielestäni raamatun ja kristinuskon vääntäminen homoseksuaalisuudelle myönteiseksi vaatii älyllisen rehellisyyden ja raamatun kokonaisilmoituksen hylkäämistä. Harvassa asiassa tämä niin sekava ja epäjohdonmukainen kirjoituskokonaisuus on niin yksimielinen kuin homoseksuaalisuuden tuomitsemisessa.
Kokonaan eri kysymys on se, miksi juuri tämä paimentolaisten ja kamelikuskien nuotiotarinakokoelma pitäisi ottaa elämän, moraalin ja etiikaän oppaaksi.
- Tämä asia
Homot sitten näköjään tunnustavatkin olevansa ex- uskovia. Näinkö on ymmärrettävä?
- juhaantero2
Selvennys aikaisempaan kirjoitukseeni. Ihminen on kristitty=uskovainen ainoastaan jos hän on Jeesuksen opetuslapsi,eli uudestisyntynyt raamatun osoittamalla tavalla. Ei ihmistä tee kristityksi se,jos hän on jonkun seurakunnan jäsen. Oli sitten luterilainen tai vaikkapa helluntalainen.Sen ei kai pitäisi olla kenellekään epäselvä asia. Esim. Suomessa lasketaan olevan eräiden tietojen mukaan noin 10-12% todellisia kristittyjä. Pitääkö paikkansa,en osaa sanoa.
- Oliko näin?
Saamani tiedon mukaan Helsingissä piispa Askolan lähetystyöhön siunaama homoparin lähetystyö epäonnistui, sillä heitä ei otettu vastaan laisinkaan. Ei hyväksytty homoutta maahan.
"Saamani tiedon mukaan Helsingissä piispa Askolan lähetystyöhön siunaama homoparin lähetystyö epäonnistui, sillä heitä ei otettu vastaan laisinkaan. Ei hyväksytty homoutta maahan."
Kuten heitä ei hyväksytty alkuseurakuntaankaan ennenkuin olivat tehneet
parannuksen.
- offi 1000
Homija ja kristittyjä yhtä paljon 10-12% olisivatko kaikki kristityt homoja ?
No ei haittaa vähemmistön edut tulee turvata. Papin puhe sanoi :
Kristitty ja homoseksuaalisuus
_______________
Homoseksuaalista elämää viettävä homo tai lesbo ei voi mitenkään olla uskova
kristitty :
____________________________________________
HOMOUDESTA UUDESSA TESTAMENTISSA :
1.Korinttolaiskirje:
6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä MIEHIMYKSET,
6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.
Roomalaiskirje:
1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, HYLJÄNNYT saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
1:25 nuo, jotka ovat VAIHTANEET Jumalan totuuden VALHEESEEN ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin HIMOIHIN; sillä heidän NAISPUOLENSA ovat VAIHTANEET luonnollisen yhteyden LUONNONVASTAISEEN;
1:27 samoin MIESPUOLETKIN, luopuen luonnollisesta yhteydestä NAISPUOLEN kanssa, ovat KIIMOISSAAN syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, RIETTAUTTA ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän KELVOTTOMAN mielensä valtaan, tekemään SOPIMATTOMIA.
1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että NE, jotka senkaltaisia tekevät, OVAT KUOLEMAN ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.- Bertil35
Vanha tarpeeton avaus uudelleen esillä. Homoseksuallisuus on nyt muotia. Tämän palstan lukijoistakin luultavasti kaikki ja varsinkin uskovaiset tykkäävät ihan kaikesta mikä liikkuu. Joka muuta väittää valehtelee. Raamattukaan ei puhu mitään naisten välisestä seksistä.
"Room. 1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin HIMOIHIN; sillä heidän NAISPUOLENSA ovat VAIHTANEET luonnollisen yhteyden LUONNONVASTAISEEN;"
- Hvggvgvgv
pertsa2012 kirjoitti:
"Room. 1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin HIMOIHIN; sillä heidän NAISPUOLENSA ovat VAIHTANEET luonnollisen yhteyden LUONNONVASTAISEEN;"
Älä takerru pikkujuttuihin. Ohje on muille, ei meille.
- Yvtvtvvtvt
Hvggvgvgv kirjoitti:
Älä takerru pikkujuttuihin. Ohje on muille, ei meille.
Jep. Ei siinä lue että koskee suomalaisia!
Hvggvgvgv kirjoitti:
Älä takerru pikkujuttuihin. Ohje on muille, ei meille.
Hvggvgvgv sanoi :
Älä takerru pikkujuttuihin. Ohje on muille, ei meille.
_________
:-) :-) :-)
Kaappiisi siitä!!
"Room. 1:26 Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin HIMOIHIN; sillä heidän NAISPUOLENSA ovat VAIHTANEET luonnollisen yhteyden LUONNONVASTAISEEN;"
Hei !
Onko olemassa kristillistä homoseksuaalisuutta?
Homoseksuaalisuuden harjoittamisen synti?
Hyväksyykö Jumala homoseksualisuuden kannattamisen osaksi kristillistä toimintaa ?
Jumala loi ihmisen ja sääti aviojärjestyksen, sekä sukupuolisen kiinnostuksen vastakkaiseen sukupuoleen. Tätä kautta ihmissuku on lisääntynyt ja säilynyt. Synnin tulo aiheutti homoseksuaalisuuden jota on ollut kaikkina aikoina.
Raamatusta löytyykin jo Mooseksen ajoilta saakka asiaa koskevaa (n 1500 ekr) opetusta.
Raamattu suhtautuu homoseksuaalisuuteen ehdottoman kielteisesti:
- 1 Moos 19:4-10,3 Moos 18:22,20:13, Room 1:24-28, 1 Tim 1:8-11, Juud 7-8, 1 Kor 6:9, Um 22: 15 (Ns. homoja nimitettiin "koiriksi.") Jumalan laki joka on kaikkina aikoina voimassa opettaa mikä on syntiä, (Matt 5: 17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:10-12, Room 3:20, 13:8-10) ja laki sanoo himosta: "Älä himoitse" sekä avioliiton ulkopuolisista suhteista "Älä tee huorin." (Rooom 7:7)
Rakkaus, himo, porno, lähimmäisrakkaus ja seksi ovat kaikki eri asioita. Kristitty ei anna minkään himon tai nautinnon hallita itseään. Lähimmäisrakkaus ei tarkoita, että ihmisen tulisi tyydyttää himoja. Aiheuttavathan ihmisten himot paljon pahaa ja kärsimystä. Himojen tyydytys on usein myös itsekästä. Seksi kuuluu vain avioliittoon rakkaudessa. Naimisiin kristitty menee pyhyydessä, ei sukupuolisessa kiihkossa.
Tekeekö samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkiminen asian hyväksyttäväksi?
-Asia tulee vielä pahemmaksi synniksi rienaamalla Jumalan säätämän avioliiton pyhyyttä. Sanassaan Jumala on selvästi kieltänyt homoseksuaalisuuden harjoittamisen. "Kristillisiä" homopiirejä järjestetään, mutta ne ovat synnin pukemista pyhyyden muotoon, hengellinen petos, ja ymmärtämättömien eksyttämistä. (2 Tim 4:3)
Seurakunnat ovat syntisten ihmisten paikkoja, mutta ei synnin lisäämistä, vaan parannuksen tekoa varten.
Synti ei muutu muuksi vaikka isoissa huoneistoissa poltettaisiin paljon kynttilöitä. Synti on syntiä vaikka syntiä pukisi valkoisiin tai purppuranpunaiisin viittoihinkin.
Synnin anteeksi saaminen vaatii ensin vilpittömän synnin surun Jumalan edessä joka johtaa synnin hylkäämiseeen. 1 Piet 1:14.
Ihmisen on joskus vaikeata luopua synnillisistä himoistaan. Ei ole tarkoitettu että ihminen kamppailisi yksin. Moraalisiveyslakia (10 -käskyä) kukaan ei pysty noudattamaan omassa voimassaan. Siksi Jumala on luvannut uuden liiton uskoville Henkensä voiman, että ihminen voisi Jumalan Hengen voimassa noudattaa ilolla rakkauden lakia ja vapautua synnin kahleista. Hes 36:25-27, Jer 31:31, Hebr 8:8-12,10:15-18.
Kun Jumalan pyhä laki on sydämessä, ovat Jumalan käskyt mieluinen sydämen asia, ja ihminen vihaa entisiä mielihalujaan, eikä itsekään enää ymmärrä miten joskus saattoi tahallisesti synnissä elää. (1 Joh 5:3; Matt 5:17-18, 7:20-23)
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>>>>Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>
Kun kristitty vaeltaa hengessä, hän ei toteuta lihan himoja. (1 Joh 2: 16-17, Gal 5: 16, Room 6: 12, Gal 5:24, Ef 2:3, 1 Piet 2:11,4:1-3, 2 Tim 2:22, Tiit 3:3, 2 Piet 1:4, 3:3, Juud 16-18, 1 Tess 4:4-5, Jaak 1:14, 4:2, Mark 4:19, Room 13:14, Tiit 2:11-12, Gal5:17)
Homoseksuaalisuus ei ole ihmisessä synnynnäistä. Jumala ei ole tehnyt ja luonut ihmistä valmiisti ehdoitta synnin harjoittamiseen ihmisen omasta tahdosta riippumatta. Sellaisia ohjelmointeja ei geeneistä löydy. Teologisesti mahdoton asia olisi että johonkin ihmiseen olisi valmiiksi ohjelmoitu synti josta ei voi tehdä parannusta ihmisen vapaan tahdon mukaan. "Perisynti" käsite taas tarkoittaa ihmisten syntisyyttä ja syntejä yleensä tapakäyttäytymisenä.
Synnin kyllästämässä maailmassa ihminen voi tehdä vapaita valintoja. Miehillä homoilun synti on liittynyt tavallisesti tilanteisiin joissa on ollut vaikeuksia tai mahdotonta solmia heterosuhteita. Voimakkaat pettymykset vastakkaisen sukupuolen kanssa voivat emotionaalisista syistä aiheuttaa kammoa toista sukupuolta kohtaan. Nykyajan pornon verkostomarkkinointi kannustaa erilaisiin toimintamallehin ja kokeiluihin. Tavallisesti homoseksuaalisuuden harjoittaminen on ohimenevä yliseksuaalisuuden korvike purkautumiskeino kun toivottavaa heterosuhdetta ei ole olemassa ja vaikeuksia optimaalista heterosuhdetta saada. Kokeilunhaluakin. Tunne-elämän vammoja voi syntyä ihmisen pettyessä voimakkaasti heteroparisuhteeseensa.
Homoseksuaalisuus ihailee tavallisesti maskuliinisuutta, ei naisellisuutta. Miehiä joissa joku näkee jotakin "feminisyyttä" mutta ovat heteroja kutsutaan kansankielellä "metroseksuaaleiksi." He vaikuttavat joidenkin mielestä jollakin tavalla "naisellisilta" mutta ovat heteroseksuaaleja. Joillekin miehille "kaksineuvoisuus" ei tuota vaikeuksia maailman elämässä. Homoilevat miehet ovat tavallisen usein maskukuliinisia miehiä. Maskuliinisuuden ihailu kannustaa toisinaan myös seksuaalisuuteen käytännössä. Vapaa pornografia aiheuttaa omat mielenkiinnon kohteet joillekin ihmisille. Ihminen ei ymmärrä suojella itseään ja vaarassa ovat etenkin nuoret pornografian vahingoille alttiina. Synti ei ole kuitenkaan aina omin neuvoin selitettävissä. Jumalan laki opettaa mikä syntiä. (Room 3:20)
Maailman vapaassa seksielämän vietossa ei usein tunneta sukupuolirajoja. Vapaa seksi ei ole kuitenkaan sellaisen vaikuttimien pohjalta mitä Jumala toivoo ihmisen hyväksi. Rakkaus on eri asia kuin himojen tyydyttäminen.
Jumalan Hengen työn tuloksena ihminen "syntyy uudesti ylhäältä." Hänen koko persoonallisuutensa muuttuu Jumalan rakkauden ansiosta. (Joh 3:1-21,2 Kor 5:17, Room 7:22, 12:2) Jokainen synti on voitettavissa ja anteeksi annettavissa ihmisen tehdessä parannuksen. "Sillä jokainen on syntiä tehnyt ja on vailla Jumalan kirkkautta" (Room 3:23)
Synnin anteeksi saaminen edellyttää aina katumusta ja parannusta eli synnin hylkäämistä ehtona anteeksiannolle.
Raamattu ei missään minkäänlaisista syistä kannusta eikä puolla synnintekoa vaan poikkeuksetta kehottaa ihmistä taistelemaan synnin himoja vastaan. Monenlaisien halujen kanssa ihminen joutuu elämän varrella tekemään päätöksiä ja taistelemaan syntiä vastaan. Paavalikin oli joskus kiusattu ja hän kertoo taistelusta 1 Kor 9:27, 10:12-13, Room 7 luvussa. Jeesus oli kaikessa kiusattu mutta ei langennut syntiin. (Hebr 2:17-18)
Jokaisen tulisi suhtautua myös homoseksuaalisuuden syntiin armahtavasti kuten Jeesuskin teki aviorikoksesta tavatun naisen suhteen: "En minäkään Sinua tuomitse. Mene äläkä enää tee syntiä." (Joh 8:11)
Jeesus sanoi: "Älä enää tee syntiä." Homoseksuaalisuuden vastustaminen ei tarkoita syntiä harjoittavan ihmisen vihaamista. Syntiä pitää vihata aina, mutta ihmistä ei saa koskaan vihata. Ihminen on vain lihaa ja verta. Pahojen henkien petettävissä.
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>jarinhotelli kirjoitti:
Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>>>
Kun kristitty vaeltaa hengessä, hän ei toteuta lihan himoja. (1 Joh 2: 16-17, Gal 5: 16, Room 6: 12, Gal 5:24, Ef 2:3, 1 Piet 2:11,4:1-3, 2 Tim 2:22, Tiit 3:3, 2 Piet 1:4, 3:3, Juud 16-18, 1 Tess 4:4-5, Jaak 1:14, 4:2, Mark 4:19, Room 13:14, Tiit 2:11-12, Gal5:17)
Homoseksuaalisuus ei ole ihmisessä synnynnäistä. Jumala ei ole tehnyt ja luonut ihmistä valmiisti ehdoitta synnin harjoittamiseen ihmisen omasta tahdosta riippumatta. Sellaisia ohjelmointeja ei geeneistä löydy. Teologisesti mahdoton asia olisi että johonkin ihmiseen olisi valmiiksi ohjelmoitu synti josta ei voi tehdä parannusta ihmisen vapaan tahdon mukaan. "Perisynti" käsite taas tarkoittaa ihmisten syntisyyttä ja syntejä yleensä tapakäyttäytymisenä.
Synnin kyllästämässä maailmassa ihminen voi tehdä vapaita valintoja. Miehillä homoilun synti on liittynyt tavallisesti tilanteisiin joissa on ollut vaikeuksia tai mahdotonta solmia heterosuhteita. Voimakkaat pettymykset vastakkaisen sukupuolen kanssa voivat emotionaalisista syistä aiheuttaa kammoa toista sukupuolta kohtaan. Nykyajan pornon verkostomarkkinointi kannustaa erilaisiin toimintamallehin ja kokeiluihin. Tavallisesti homoseksuaalisuuden harjoittaminen on ohimenevä yliseksuaalisuuden korvike purkautumiskeino kun toivottavaa heterosuhdetta ei ole olemassa ja vaikeuksia optimaalista heterosuhdetta saada. Kokeilunhaluakin. Tunne-elämän vammoja voi syntyä ihmisen pettyessä voimakkaasti heteroparisuhteeseensa.
Homoseksuaalisuus ihailee tavallisesti maskuliinisuutta, ei naisellisuutta. Miehiä joissa joku näkee jotakin "feminisyyttä" mutta ovat heteroja kutsutaan kansankielellä "metroseksuaaleiksi." He vaikuttavat joidenkin mielestä jollakin tavalla "naisellisilta" mutta ovat heteroseksuaaleja. Joillekin miehille "kaksineuvoisuus" ei tuota vaikeuksia maailman elämässä. Homoilevat miehet ovat tavallisen usein maskukuliinisia miehiä. Maskuliinisuuden ihailu kannustaa toisinaan myös seksuaalisuuteen käytännössä. Vapaa pornografia aiheuttaa omat mielenkiinnon kohteet joillekin ihmisille. Ihminen ei ymmärrä suojella itseään ja vaarassa ovat etenkin nuoret pornografian vahingoille alttiina. Synti ei ole kuitenkaan aina omin neuvoin selitettävissä. Jumalan laki opettaa mikä syntiä. (Room 3:20)
Maailman vapaassa seksielämän vietossa ei usein tunneta sukupuolirajoja. Vapaa seksi ei ole kuitenkaan sellaisen vaikuttimien pohjalta mitä Jumala toivoo ihmisen hyväksi. Rakkaus on eri asia kuin himojen tyydyttäminen.
Jumalan Hengen työn tuloksena ihminen "syntyy uudesti ylhäältä." Hänen koko persoonallisuutensa muuttuu Jumalan rakkauden ansiosta. (Joh 3:1-21,2 Kor 5:17, Room 7:22, 12:2) Jokainen synti on voitettavissa ja anteeksi annettavissa ihmisen tehdessä parannuksen. "Sillä jokainen on syntiä tehnyt ja on vailla Jumalan kirkkautta" (Room 3:23)
Synnin anteeksi saaminen edellyttää aina katumusta ja parannusta eli synnin hylkäämistä ehtona anteeksiannolle.
Raamattu ei missään minkäänlaisista syistä kannusta eikä puolla synnintekoa vaan poikkeuksetta kehottaa ihmistä taistelemaan synnin himoja vastaan. Monenlaisien halujen kanssa ihminen joutuu elämän varrella tekemään päätöksiä ja taistelemaan syntiä vastaan. Paavalikin oli joskus kiusattu ja hän kertoo taistelusta 1 Kor 9:27, 10:12-13, Room 7 luvussa. Jeesus oli kaikessa kiusattu mutta ei langennut syntiin. (Hebr 2:17-18)
Jokaisen tulisi suhtautua myös homoseksuaalisuuden syntiin armahtavasti kuten Jeesuskin teki aviorikoksesta tavatun naisen suhteen: "En minäkään Sinua tuomitse. Mene äläkä enää tee syntiä." (Joh 8:11)
Jeesus sanoi: "Älä enää tee syntiä." Homoseksuaalisuuden vastustaminen ei tarkoita syntiä harjoittavan ihmisen vihaamista. Syntiä pitää vihata aina, mutta ihmistä ei saa koskaan vihata. Ihminen on vain lihaa ja verta. Pahojen henkien petettävissä.
Jatkuu heti alla >>>>>>>>>>>>>>Jatkoa edelliseen >>>>>>>>>>>>>
Kukaan ei tiedä mistään mahdollisista syntiinlankeemuksistaan etukäteen. Nykyisin monet ihmiset varsin hävyttömällä tavalla arvioivat ja analysoivat ihmisen seksuaalisuuksia. Homoileva mies voi rakastella naisenkin heti. Mikään ei estä oikean rakkauden syttymistä vastakkaiseen sukupuoleen vaikka olisi homoillutkin. Pinttyneet tavat saattavat aiheuttaa työtä ja aikaa vieroituksessakin.
Uudesti syntynyt kristitty on uusi persoonallisuus aina jos kulkee Jumalan Hengen ohjauksessa. Ei ole hyvä muistella anteeksiannettuja syntejä. Jumalan anteeksianto ei ole niin halpa asia.
Kannattaa muistaa että ihmisen herjaaminen ja pilkkasanat erilaisin nimittelyin merkitsevät ihmisen suusta lausuttuna tuomoita joihin ihmisellä ei ole oikeutta Raamatun mukaan. Ihminen voi aina tehdä parannuksen. Tuomio merkitsee lopullisuutta asiassa ihmisen suusta lausuttuna. (Matt 7:1, 2:10-13, Jaak 2:8-13)
Maan lakikirja pitää herjaamisen ja pilkkanimitykset kunnianloukkauksina kenenkään tavoista riippumatta. Rangaistava teko. Logiikka on selvä; -Jokainen ihminen erehtyy monin tavoin elämässään ja muuttaa tapojaan ja arvojaan elämänsä aikana. Tuomio merkitsee lopullisuutta ja ihmisellä ei ole lupa sellaisia lausua. Syy; -Jokainen ihminen voi olla tänään eri mieltä kuin eilen ja muuttaa kokonaan tapojaan ja arvojaan. Mitä jos olisit hänen tuominnut?
Rikoksista sen sijaan on säädetty ja tuomioistuin lausuu tuomiot jotka sovitetaan ja sen jälkeen anteeksi annetaan. Homoilu, aviorikos, masturbointi, vapaa seksi mm. esim. eivät ole rikoksia vaan yksityisiä asioita Suomessa. Herjaaminen sen sijaan on rikos.
Kunnian loukkaaminen on suomessa aina kriminalisoitu. Monet eivät ymmärrä laitonta kielenkäyttöään. (Jaak 3:2)
Erilaiset julkiset virat ja tehtävät saattavat edellyttää kuitenkin tiettyjen arvojen noudattamista kaikissa elämäntavoissaan. Pitääkseen luottamus- tai ansiotyönsä legitiimiyden ja integriteetin ihminen itse sitoutuu sovittuihin normeihin sopimuksina.
Ns. julkisynti otetaan seurakunnassa esiin rakkaudessa. Katumuksen ja parannuksen kautta löytyy anteeksianto. Julkisynti otetaan esille seurakunnassa edellyttäen että ihminen osallistuu aktiivisesti seurakunnan elämään ja on seurakunnan jäsenenä kirjoilla. Synti on tarttuvaa ja siksi tahallinen synnin harjoittaminen ei käy aktiivisessa seurakuntaelämässä.
Uudesti syntyneitä kristittyjä ei pidä syyttää vanhoista synneistä.
Jumalan anteeksianto ei ole niin halpa asia. Uudesti syntynyt kristitty on uusi luomus. Uusi persoonallisuus. Ihmisiä ei siis pidä leimata. Leimaaminen merkitsee lopullisuutta ja tuomiota.
Ihmiset tekevät monenlaista parannusta ja hyvin epämääräisestäkin alemmuudesta ihminen voi tehdä yllättäviä käänteitä parannukseen ja tulla hyväksi aviopuolisoksikin kunhan saa elämänsä olosuhteita kohennettua mieluisemmaksi. Monissa miehissä on tapahtunut ihmekäänteitä kun ovat löytäneet heterokumppanin elämäänsä ja ovat onnellisia.
"Piilevä homoseksuaalisuus" tarkoittaa että ihminen on kiinnostunut omasta sukupuolestaan, mutta ei harjoita asiaa käytännössä. On muistettava että kiusaukset kuuluvat jokaisen ihmisen elämään. Kiusauksia voi torjua ja odottaa rauhassa niiden ohimenemistä. (Jaak 4:7)
Olisi teologinen mahdottomuus, että Jumala kannustaisi ja hyväksyisi homoseksuaalisuuden harjoittamisen.
Kristillisiin piireihin homoseksuaalisuus kuuluu ainoastaan synnistä parannuksenteon merkityksessä! Homoseksuaalisuuteen kannustaminen kristillisissä merkityksessä olisi kauheita mitä voisi asiayhteydessä tapahtua.
Homoseksuaalisuuden harjoittaminen on asia josta ei päästä yli eikä ympäri millään keinolla että homoilu ei olisi syntiä Raamatun mukaan ja Jumalalle kauhistus. (3 Moos 18:22)
Kristillistä homoseksuaalisuutta ei ole siis olemassa. Kristitylle kuuluu pyhyys ensimmäisenä arvona.
"Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen." (Ilm 14:12)
Jumalan siunausta
Jari Laurila
- Lääk. tri
Onko tällä Laurilalla lääketieteellistä näyttöä pelleilyilleen?
- Ja millaine hätäsi
Tiede ja raamattu eri asioita. Tuliko hätä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.
Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol5872286Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis4101832Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa
Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H221660Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden
Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe641438JM lukkoliike
Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran191256- 571164
- 1221154
Pankin avajaiset
Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti16908Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."
Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka13888Miten kesäsi meni?
Oletko tyytyväinen siihen? Oliko kaivattusi mielessäsi? Lähennyitkö vai etäännyitkö hänen kanssaan?66833