LED takavalot liian kirkkaita

2brightLEDs

Minua on ruennut ihmetyttämään miten nuo mielettömän voimakkaat ja kirkkaat LED taka- ja varsinkin jarruvalot on voitu hyväksyä yleiseen liikenteeseen, nehän on melkein yhtä voimakkaita ja häikäiseviä kuin hitsausliekki! Ei niitä voi katsoa esim. liikennevaloissa seisoessa kun edelläajavan auton korkea persaus ja ledilamput on juuri silmien korkeudella, suoraan loimottavat silmiin.

Etuvaloissakin on valovoima rajattu, takavaloihinko sitten pistetään niin voimakkaat kuin suinkin löydetään, samoin liikennevaloissakin on nykyisin ihan h3lvetin voimakkaat ilmeisesti led rakenteiset valot.
Eikö näiden valovoimaa mitenkään rajoiteta? Eihän hitsausliekkiäkään voi katsoa ilman voimakkaasti tummennettua lasia, nämä 8aatanallisen kirkkaat valot pitäisi kuitenkin pystyä katsomaan ilman tummennettuja lasejakin!

63

2406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä puoli

      Ledit himmenee aikaa myöten, mutta uutena aivan liian kirkkaita.

      • JJs

        Ei itse ledit himmene, Ledi vaatii kynnysjännitteen toimiakseen, alle sen se yksinkertaisesti sammuu.

        Veikkaanpa että tuo himmentyminen johtuisi lyhtyjen muovikuoren ikääntymisestä kun ovat nykyisin pilipali seoksia.

        Ja ei ollut provo, muita lukijoita ajatellen.


      • Kielletään kaikki

        Pitäisiköhän säätää laki, jolla kielletään LED-perävalot? Todennäköisesti pitäisi


      • himmenee ne
        JJs kirjoitti:

        Ei itse ledit himmene, Ledi vaatii kynnysjännitteen toimiakseen, alle sen se yksinkertaisesti sammuu.

        Veikkaanpa että tuo himmentyminen johtuisi lyhtyjen muovikuoren ikääntymisestä kun ovat nykyisin pilipali seoksia.

        Ja ei ollut provo, muita lukijoita ajatellen.

        Katso vaikka uimahallien saunoissa kun katoissa on ledejä, vuodessa menevät melkoisen himmeäksi. Saman huomannut joissakin kotona olevissa valolistoissa, toiset näyttää kestävän paremmin. Autoissa ovat vähemmän päällä, etenkin jarruvalot.

        Itsellä on autossa ledejä vain lisäjarruvalossa ja kaikki palaa, uudemmissa näkyy usein olevan muutama pimeänä.


    • Hevonvitunoja

      Ei sitten älli riitä siihen, että mulkoilisit jonnekin muualle?

      • derpsss

        Sinä se katselet siis aivan muualle kuin edellä menevään, ilmankos peräänajoja sattuu aina vaan enemmän.


      • Tronic1
        derpsss kirjoitti:

        Sinä se katselet siis aivan muualle kuin edellä menevään, ilmankos peräänajoja sattuu aina vaan enemmän.

        Käännä päätäsi pois päin edessä olevasta autosta, mutta katso edessä olevaa autoa päin sivusilmillä. Näin silmiisi kohdistuva valorasitus pienenee hieman.


    • voi katsoa

      "Eihän hitsausliekkiäkään voi katsoa ilman voimakkaasti tummennettua lasia,"

      miksei voi katsoa, siis normaali kaasuhitsausliekki on kuin havin kynttilä.

      • 2brightleds

        MIG hitsaus "liekkiä" tarkoitin. Tai mikä se kirkas valoilmiö siinä onkaan sitten viralliselta nimeltään.
        Hevonveelle sen verran että nimenomaan joutuukin mulkoilemaan muualle kun ei niitä ledivirityksiä voi katsoa mutta silti katse voi sattua niihin kun tarkkailee liikennetilannetta.


      • sitä ei voi katsoa
        2brightleds kirjoitti:

        MIG hitsaus "liekkiä" tarkoitin. Tai mikä se kirkas valoilmiö siinä onkaan sitten viralliselta nimeltään.
        Hevonveelle sen verran että nimenomaan joutuukin mulkoilemaan muualle kun ei niitä ledivirityksiä voi katsoa mutta silti katse voi sattua niihin kun tarkkailee liikennetilannetta.

        Tarkoitatko valokaarta mikä esiintyy näissä sähköisissä hitsausjutuissa.


      • 2brightled
        sitä ei voi katsoa kirjoitti:

        Tarkoitatko valokaarta mikä esiintyy näissä sähköisissä hitsausjutuissa.

        Joo sitä just.


    • 2brightLEDs

      Samoin nykyiset liikennevalot ovat varsinkin yöaikaan aivan älyttömän kirkkaita, silmä mukautuu ylikirkkaan liikennevalon mukaan niin sinne valohehkun taakse jää sitten jalankulkijoita ym. pimentoon, märästä asfaltista voimakkaat liikennevalot vielä kiiltelevät ja hehkuvat vielä kuivaa keliäkin voimakkaammin.

      Oikeasti, ei noin voimakkaissa valoissa ole enää järjen häivää! Eikö nyt ledivaloihinkin voi jotain rajoittimia laittaa ettei nyt ihan häikäisevän kirkkaana loistaisivat.
      Jo 80-luvulla ainakin Japanilaisissa autoissa oli toiminto joka himmensi digitaalikellon näyttöä kun valot laittoi päälle = pimeän aikaan himmeämpänä. On se nyt p3rkele jos ei tällaista toimintoa saada aikaan 2010-luvulla...

    • maalaisjärkeä kehiin

      Se on totta, että led-valot ovat hämmästyttävän kirkkaita. Ensin luulee, että edelläajava painaa jarrua tai että sillä on takasumari päällä, mutta ei. Sehän vaan seisoo paikallaan ajovalot päällä.
      Vielä hullumpaa on ne uudet autot joilla on ajovalot päällä, mutta perä pimeänä. Kukahan älyn jättiläinen on tämänkin kytkennän keksinyt.
      Miten sellainen voidaan edes hyväksyä liikenteeseen.

      • Usko Toivonen

        Joo ja kun lumituiskut ja pöllyävä lumi tulee, niin eipä häikäise ledlamput enää. Ne kun eivät pidä pienellä hukkalämmöllä sitä valoa sulana, vaan valon pinta peittyy siihen lumeen. Eli siinä vaiheessa on sitten aivan sama oletko muistanut ne takavalot laittaa päälle, ei ne näy kuitenkaan sieltä lumen alta.
        Hienoja keksintöjä, hämärällä vesisadekeliilä häikäisevät takana ajavat, jos nyt sattuavat olemaan edes päällä, ja lumisadekeleillä eivät näy lumen alta, jos nyt sattuvat edes olemaan päällä.


    • 23423

      Kyllä takavalojen kirkkaudelle on olemassa standardi.

      • Punamigreeni

        Taitaa luximittari olla eri ärsytyskäyrällä kuin silmä.
        Hehkulamppu lähettää LEDiä laajempaa spektriä punamuovin läpi,
        joka summautuu mittariin harhauttavasti. Siksi on vaikea paha verrata.

        Lisäksi vaaditaan valon yhtäjaksoisuutta.
        Useat ledivalot vilkuttavat muutamalla kymmenellä herzillä ilmeisen tahallaan.


      • Artturi Piiparinen

        joo onhan niitä standardeja ja direktiivejä. Joku on jossain tehnyt jonkun päätelmän ja siitä on tehty standardi.
        Mutta onko se oikea tai järkevä tai käytännössä toimiva, niin se on taas aivan eri asia.


    • halokeeni

      Järjenkäyttö näissä led valoissa olisi myös sallittua raskaalle liikenteelle.. väliilä näkeen rekkojen takamuksia jotka ovat yhtä punaista lediä, erottele nyt siinä sitten mikä on jarruvalo mikä vilkku.. onhan se hienoa kun on paljon valoa mutta on se myös todella rasittavaakin esim vesisateella ajaa jonkun led rekan takana pimeällä maantiellä, sen häikäisyn ansiosta ei tohdi lähteä edes ohittamaan koska eteenpäin näkeminen on estetty punaisilla led valoilla.

      • KALLE KELLO

        Sitten pitää jättää auto kotia, jos ei pysty ajamaan kun valot häikäisee tai kannattaa käydä ainakin silmälääkärillä. Itse katson, että olet kykenemätön auton rattiin, koska aurinkokin on vielä suurempi häikäisijä. Tuolla verukkeella olet muille tiellä kulkijoille vaarallinen,


      • rekkamiespekkamies

        Onko se pakko ajaa siinä perseessä kiinni? Ja sitten hirveä kamikaze ohitus ja jäät siihen rekan eteen ajelemaan tai käännyt kilometrin jälkeen risteyksestä. Oonkin miettiny et kuka se idiootti siel perseessä roikkuu molemmin puolin tietä eikä osaa pitää turvaväliä.


      • hiasekuski
        rekkamiespekkamies kirjoitti:

        Onko se pakko ajaa siinä perseessä kiinni? Ja sitten hirveä kamikaze ohitus ja jäät siihen rekan eteen ajelemaan tai käännyt kilometrin jälkeen risteyksestä. Oonkin miettiny et kuka se idiootti siel perseessä roikkuu molemmin puolin tietä eikä osaa pitää turvaväliä.

        Koitappa puukenkä itse ajaa vesikelillä pimeässä sielä rekan takana. Oli sitä välimatkaa 1 tai 100 metriä niin ne ledit tekee vesisumuun sellaisen heijastuman että läpi ei näe. Toki ymmärrän että niitä valoja pitää siellä rekan hanurissa olla vähintään 80kpl kun pari lamppua sammuu niin ei heti tarvi olla korjaamassa.. Jos lamppuja olisikin vain ne järkevät 2-4kpl niin niistähän vähintään puolet olisi aina pimeänä.


      • tik tak
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Sitten pitää jättää auto kotia, jos ei pysty ajamaan kun valot häikäisee tai kannattaa käydä ainakin silmälääkärillä. Itse katson, että olet kykenemätön auton rattiin, koska aurinkokin on vielä suurempi häikäisijä. Tuolla verukkeella olet muille tiellä kulkijoille vaarallinen,

        Aurinko harvemmin samasta kulmasta paistaa, varsinkaan pimeällä, mutta onhan auringon häikäisy onnettomuuksia aiheuttanutkin.


    • pahin merkki

      audeissa on aivan liian kirkkaat jarruvalot ja farmarivolvossa taas kiertää typerästi koko peräpään. Miksi tarvitsee olla enää katon reunassa kun sivuilla on ylös asti.

      • Silmälääkäriin

        Audimies ei jarruta!

        Se menee sinusta ohi kun ajat alinopeutta!

        Laita aurinkolasit päähän....

        Volvon suunittelija on huippuosaaja valomailmasta..katso sitä kuten taidetta.


    • Kolopappanen

      Näkyvyyden vuoksi tuo kirkkaus on tehty, mutta yli on menty tosiaan ja pahasti. Samaan aikaan on autoihin asennettu se aivoton takavalojen päivävaloautomatiiikka, joka sammuttaa ne kokonaan! Led valojen kylmyys on myös sitä luokkaa, joka polttaa verkkokalvoja. Valkoinen led se kaikkein pahin on tässä mielessä.

      Mieluummin olisi nähnyt tekniikan jolla takavalojen kirkkautta säädeltäisiin valaistuksen mukaan. Eli kirkkaalla säällä kirkkaamat ja erottuvammat valot ja pimeällä taas riittäisi vähän himmeämmätkin kynttilät. Nythän se ledvalojen kirkkaus hyppää silmille nimenomaan pimeään aikaan, ei kai niinkään päivän valossa.

    • KALLE KELLO

      On nuo nyt parempia, kun nämä jotka ei muista laittaa niitä takovalojaan palamaan. Tässä jos missä olisi paikallaan tehdä pikalaki, että suomeen tuotavissa autoissa pitää takavalot syttyä automaattisesti, siis kerrankin olisi paikallaan että tehtäisiin pikalaki, mutta ei.. Varsinkin nyt on oikein mukava yllätys kun ajelet tuolla ja ykskaks metrin päässä joku köröttelee alinopeutta takavalot pimeenä.. Mitähän tapahtuu, kun tällainen takavaloton tupsahtaa yks kaks jonkun rekan eteen,

      • 30 enempikin ajanu

        k-k mene silmälääkäriin ,eihän sinulla voi olla ajokorttiakaan kun et näe autoakaan kuin metrin päästä päivänvalolla. tämä valo toiminto on kehitetty nimenomaan päivänvalolla ajamiseen, EI SATEEN EIKÄ SUMUN JA HÄMÄRÄN AIKANA. ps rekkakuskeilla on kovemmat näkövaatimukset kuin henkilöauton kuljettajilla, että älä epäile etteikö sinua huomattaisi vaikka sun ladastasi puuttuisi takavalot päivällä pimeellähän sinä et voi ajaa koska et näe autoja päivälläkään.


      • KALLE KELLO ENSIMMÄI
        30 enempikin ajanu kirjoitti:

        k-k mene silmälääkäriin ,eihän sinulla voi olla ajokorttiakaan kun et näe autoakaan kuin metrin päästä päivänvalolla. tämä valo toiminto on kehitetty nimenomaan päivänvalolla ajamiseen, EI SATEEN EIKÄ SUMUN JA HÄMÄRÄN AIKANA. ps rekkakuskeilla on kovemmat näkövaatimukset kuin henkilöauton kuljettajilla, että älä epäile etteikö sinua huomattaisi vaikka sun ladastasi puuttuisi takavalot päivällä pimeellähän sinä et voi ajaa koska et näe autoja päivälläkään.

        30 enempi ajanut. Kirjoitan hitaasti ja väännän rautalangasta samalla, että ymmärrät, menee jakeluun. Kyse on hämärä joka on tähän vuoden aikaan pimeä sade, tajuatko tahvo? Et sinä näe sitä takavalot pimeänä yhtään sen enempää pimeässä/sumussa/sateella kun minä tai kukaan muukaan. Kehuskele sinä vain siellä enempikin ajanut. Uskallan väittää, että olen ajanut paljon enemmän kuin sinä. Eikä niillä rekkakuskeilla ole mitään erityisnäöntarkastuksia, samoilla tarkastuksilla menevät kun tavisautoilijat. Menikö jakeluun?


      • JUUPA JUU JA JAAPA
        KALLE KELLO ENSIMMÄI kirjoitti:

        30 enempi ajanut. Kirjoitan hitaasti ja väännän rautalangasta samalla, että ymmärrät, menee jakeluun. Kyse on hämärä joka on tähän vuoden aikaan pimeä sade, tajuatko tahvo? Et sinä näe sitä takavalot pimeänä yhtään sen enempää pimeässä/sumussa/sateella kun minä tai kukaan muukaan. Kehuskele sinä vain siellä enempikin ajanut. Uskallan väittää, että olen ajanut paljon enemmän kuin sinä. Eikä niillä rekkakuskeilla ole mitään erityisnäöntarkastuksia, samoilla tarkastuksilla menevät kun tavisautoilijat. Menikö jakeluun?

        JAA. Kaikkihan täällä paljon ajaa ja taatusti enemmän kuin kukaan muu, eli se ajaminen tapahtuu kotona suomi24 palstalle sontapostia kirjoitellen. Ne päiväledit on kanssa huvittavin juttu pitkiin aikoihin, harvassa autossa ne on kytketty oikein ja täysin laillisesti.


      • KALLE KELLO ENSIMMÄI
        JUUPA JUU JA JAAPA kirjoitti:

        JAA. Kaikkihan täällä paljon ajaa ja taatusti enemmän kuin kukaan muu, eli se ajaminen tapahtuu kotona suomi24 palstalle sontapostia kirjoitellen. Ne päiväledit on kanssa huvittavin juttu pitkiin aikoihin, harvassa autossa ne on kytketty oikein ja täysin laillisesti.

        NEN munasi itsensä täysin. Kehuu suurilla ajomäärillään keskellä päivää eli istuu kotona ja jauhaa( pas)(kaa) suomi 24:seen sen minkä ehtii. Taidatkin ajaa vain yöllä ja todella paljon, ei reppana mitään kilometrimääriä edes sanonut mutta siitä huolimatta ajaa enemmän kuin kukaan muu. IHME PELLE


    • Uudehko auto, pieni

      Siispä myös takavalojen pitäisi säätyä ympäristön valon mukaan. Minun autossani etuajovalot palavat päivällä himmeästi ja hämärällä tai pimeässä ne pitää sytyttää itse, jolloin ne palavat tosi kirkkaasti.

    • pois pois ja äkkiä

      Kaikki led-valot tulisi kieltää, jos ei ole himmentävää suojakupua.

    • LED on poikaa

      Haloo..

      Ostakaa halpahallista hitsauslasit ja heretkää hiljaa niin ei häikäise!!!

      Hyvissä ja kalliissa autoissa on hyvät näkyvät takavalot.

      Halvoissa on himmeät! Se on vaan kateellisuutta jos tuntuu kirkkaalle.

      Lumipyry ei tartu ledivaloihin koska ne ei lämpiä. Normilamppu kuumenee ja siksi siihen tarttuu lumi kiinni.

      Hienoa että tekniikka menee eteenpäin...

      • Älykäs kääpiö

        Taas joku tekniikan älykääpiö. Tottakai lumipöly tarttuu takavaloihin kuten takaluukkuunkin, oli ne "lämpiä" eli ei.
        Nykytekniikka kyllä mahdollistaisi portaattoman valon voimakkuuden vaikka niihin taka/jarruvaloihin.

        Vaan eipä näytä menevän kehitys eteenpäin kovin vauhdikkaasti, ei.


      • LED, etten ja taakse
        Älykäs kääpiö kirjoitti:

        Taas joku tekniikan älykääpiö. Tottakai lumipöly tarttuu takavaloihin kuten takaluukkuunkin, oli ne "lämpiä" eli ei.
        Nykytekniikka kyllä mahdollistaisi portaattoman valon voimakkuuden vaikka niihin taka/jarruvaloihin.

        Vaan eipä näytä menevän kehitys eteenpäin kovin vauhdikkaasti, ei.

        Sun pitää tutkia asiaa miten on? Epäilen sun olevan väärässä!

        Nuo ketkä ajaa oikeilla kunnonautoilla, niissä on LED valot eteen ja taakse. Sisälläkin.

        Taitaa olla sun viisainta mennä kirjastoon ja tutkia mitä siellä sanotaan LED valoista.

        Voit toki kysellä joltakin rekkamieheltä, he osaa sinua opastaa ja neuvoa.

        Olen LED on poikaa samaa mieltä lumiasiasta valoissa.


      • Älykäs kääpiö
        LED, etten ja taakse kirjoitti:

        Sun pitää tutkia asiaa miten on? Epäilen sun olevan väärässä!

        Nuo ketkä ajaa oikeilla kunnonautoilla, niissä on LED valot eteen ja taakse. Sisälläkin.

        Taitaa olla sun viisainta mennä kirjastoon ja tutkia mitä siellä sanotaan LED valoista.

        Voit toki kysellä joltakin rekkamieheltä, he osaa sinua opastaa ja neuvoa.

        Olen LED on poikaa samaa mieltä lumiasiasta valoissa.

        "Olen LED on poikaa samaa mieltä lumiasiasta valoissa. "

        Näitä Joo joo-miehiä taas riittää. Kaikista autoista tulee lopulta ooppeleita oli ne mitä merkkiä hyvänsä. Led-tekniikassa ja sen soveltamisessa automaatioon on vielä huimasti parantamisen varaa.
        Led, etten ja taakse voi mennä kirjastoon niillä pledivaloillansa josko se maailma vielä kirkastuisi, jota suuresti epäilen.

        Kannattaa vaikka pakastimen sisällä leikkiä sillä lumen kiinnittymisellä erilaisiin pintoihin jos se aivokapasiteetti ei oikein ajatteluun riitä.


      • joissakin enemmän
        Älykäs kääpiö kirjoitti:

        Taas joku tekniikan älykääpiö. Tottakai lumipöly tarttuu takavaloihin kuten takaluukkuunkin, oli ne "lämpiä" eli ei.
        Nykytekniikka kyllä mahdollistaisi portaattoman valon voimakkuuden vaikka niihin taka/jarruvaloihin.

        Vaan eipä näytä menevän kehitys eteenpäin kovin vauhdikkaasti, ei.

        Joku uusi farmari ajoi edellä, muuten puhdas auto, mutta perä aivan kurassa. Lähes pystysuora perä, mutta kaareva sivuille ja katto laskee. Hyvin näkyi käden jäljetkin.


      • JA TAAS LÖYTYI
        LED, etten ja taakse kirjoitti:

        Sun pitää tutkia asiaa miten on? Epäilen sun olevan väärässä!

        Nuo ketkä ajaa oikeilla kunnonautoilla, niissä on LED valot eteen ja taakse. Sisälläkin.

        Taitaa olla sun viisainta mennä kirjastoon ja tutkia mitä siellä sanotaan LED valoista.

        Voit toki kysellä joltakin rekkamieheltä, he osaa sinua opastaa ja neuvoa.

        Olen LED on poikaa samaa mieltä lumiasiasta valoissa.

        Palstan pelle ledivaloineen. Niiltä rekkamiehiltä voisi tosiaan kysyä valoista ja aloittaa siitä vähintään puolen metrin korkuisesta valomainoksesta joka vilkkuu tuulilasissa ( sisu volvo scania) teksti aika yleinen ja värejä sininen vihreä ja punainen. sininen ja punainen on varattu poliisin käyttöön tietääkseni. Ja katollahan on sitten 4 tai 6 kappaletta xenon apukaukovaloja, niistäkin voisi kysyä miten tuo valojen kahdennussääntö pätee ja onko referenssiluku ylitetty. Keltaisia sivuvalojahan on sitten 590 kpl per puoli, eikä niistä sen enempää. Rekan peräpää on sitten koristeltu sillä punaisella valorimpsulla vaaka sekä pystysuunnassa ja koko komeuden kruunaa takavalot joista noin puolet on pimeänä. Eli rahtareita pitäisi opastaa ja neuvoa valoasioissa ja vaikka sakottaa jos puhe ei tehoa. Ja tuollaiset ledien kanssa leikkivät pikkupojat saa haistaa pitkän (vi)(tun)


      • KALLE KELLO
        JA TAAS LÖYTYI kirjoitti:

        Palstan pelle ledivaloineen. Niiltä rekkamiehiltä voisi tosiaan kysyä valoista ja aloittaa siitä vähintään puolen metrin korkuisesta valomainoksesta joka vilkkuu tuulilasissa ( sisu volvo scania) teksti aika yleinen ja värejä sininen vihreä ja punainen. sininen ja punainen on varattu poliisin käyttöön tietääkseni. Ja katollahan on sitten 4 tai 6 kappaletta xenon apukaukovaloja, niistäkin voisi kysyä miten tuo valojen kahdennussääntö pätee ja onko referenssiluku ylitetty. Keltaisia sivuvalojahan on sitten 590 kpl per puoli, eikä niistä sen enempää. Rekan peräpää on sitten koristeltu sillä punaisella valorimpsulla vaaka sekä pystysuunnassa ja koko komeuden kruunaa takavalot joista noin puolet on pimeänä. Eli rahtareita pitäisi opastaa ja neuvoa valoasioissa ja vaikka sakottaa jos puhe ei tehoa. Ja tuollaiset ledien kanssa leikkivät pikkupojat saa haistaa pitkän (vi)(tun)

        Tuohon ei ole mitään lisättävää


      • SIIS FARMARIAUTO
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Tuohon ei ole mitään lisättävää

        Jonka perä oli kurassa ? Missä yllätys


      • lllääää
        joissakin enemmän kirjoitti:

        Joku uusi farmari ajoi edellä, muuten puhdas auto, mutta perä aivan kurassa. Lähes pystysuora perä, mutta kaareva sivuille ja katto laskee. Hyvin näkyi käden jäljetkin.

        Tuohon auttaisi se vanha kunnon tuuliohjain


      • saattaisi . .
        lllääää kirjoitti:

        Tuohon auttaisi se vanha kunnon tuuliohjain

        nostaa ilmanvastusta. Ei tuokaan hyvä ja monessa takaluukku ruostuu kun koko ajan kurassa.


    • polttimo

      No onhan ne nuo nykyajan talojen sisätilan valotkin, periaatteessa noin maalaisjärjellä täysin uudet kirkkaampia kuin ennen, ja noin maalaisjärjellä voi päätellä että kehittävät koko ajan täysin uusia ja vielä kirkkaampia& vähemmän sähköä kuluttavia valoja, sitten kun menee taas vähän aikaa, tulee täysin uusia ja vähemmän kuluttavia ja vielä kirkkaampia valoja. En oo paljon tutustunut valojen kehityskulkuun mutta ensimmäisistä sähkövaloista se on mennyt pikkuhiljaa kokoajan sillä tavalla noin maalaisjärjellä pääteltynä.

    • ....

      Älä aja kiinni puskurissa.

    • The Köle

      MIELUMMIN LIIAN KIRKKAAT, KUIN LIIAN HIMMEÄT......

      ...jarruvalot kuuluu näkyä ja joku mainitsikin, että kun lumi tulee, niin tehoa tarvitaan.
      -koskee myös niitä idiootteja, jotka eivät pese valoja, saati autoaan.....

    • pelkkää shiittiä

      hah haa........vai kirkkaat......eihän esim.uudemmissa tojoissa automat-valot edes pala...ja ne nuija-kuskit ei osaa niitä sytyttää.......ledit muutenkin ihan sieltä syvältä......autoihin mitään joulukuusen koristeita ole tarvis........minne nyt hävinnyt se ylivoimainen xenoni...ha ha haa.....

    • ex rekkamies

      kyllä on hyvä että takavalot näkyvät kunnolla kelissä kuin kelissä.esim.talvella kunnon pyryssä sekä pimellä sateessa ja sumussa.vieläkö lain laatijat älyäisivät hyväksyä ne eteen tulevat kunnon lisävalot joissa oli pitkät puolikkaat samassa umpiossa niin ei tarviis viritellä nokkaa täyteen muita valoja.koskaan ei olisi pitänyt hyväksyä nykyauton valojuttuja joissa ei takavalot pala tai sitten uuden auton omistajan kannattais lukea käyttöohjekirja jos vaikka tolkku heräis.

    • Valoa Kansalle

      Juu,pitää paikkansa muutaman kerran esim. ajanut rekan takana jonka perävaunussa ledivalot.Kun ympäristö on syksyllä pimeä ja vähän vielä tihuttaa vettä,kiinnittävät ne LEDI-takavalot liiaksi huomiota vaikkei niitä haluisi tuijottaa eli tavallaan yrittää katsoa niistä ohitse,tulee ne silti silmille.Nyt ollaan sitten asia erikseen jonkun mainitsemissa lumipyryissä eli keliolosuhteissa jotka ovat huonot,no silloin yleensä maalaisjärjellä varustettu ajaa muutenkin hiljempaa.Juu olen samaa mieltä lisävaloista että niissäkin sais olla niin kuin ennen vanhaa ja vuosimalliin 1979 asti sai jopa,muistaakseen Honda Accord oli mulla silloin yhdentää valot,eli tehdä niihin ns. pelkkiin pitkiinkin ne lyhyet mukaan.Eli lisävaloihin sais laittaa lyhyet ja pitkät omien valojen lisäksi,sit nää turhaan sumuvaloilla ajavat sais pois liikenteestä.

      • sitten taas

        Joissakin linja-autoissa on onnettoman pienet ledituikut takana.


    • Helpottaa oloasi aloittaja kun ne ovat kylmiä valoja(eivät lämpene) niin lumipyryssä niiitä et näe vaikka kuinka tiiraisit.Vanhat lamput sulattaa lunta edes vähän,ja näkyvät.

    • asdasdasd

      Mielestäni on aivan turha nylpyttää pelkästään ledeistä, eniten liikenteessä risoo nämä vitunaikaisessa muodissa olevat xenon ajovalot, ne sokaisevat keskikesälläkin aivan totaalisesti... varsinkin muksujen tuontiautoissa joissa on postiauton ohjaus, eli ajovalot suunnattu vastaantulijoiden silmille.

    • 25v autoillut

      Minusta mitä täällä maalla ajelen enimmäkseen on hyvä että rekan takavalot näkyvät varsinkin täällä kun ei juuri muita kulje ,On kuulkaas vittumainen ajella kun eivät näy ja muutenkin pimeetä ja lunta tulee pirusti,takapäätä ei näy .Tokihan ne liikenne valoissa häikäisee mut kattelet niitä ohikulkijoita siinä valon vaihtuessa mikäs hätä se nyt siinä on kun seisot paikallaan .Sitten tuo tympii kun näillä nyky autoilla ajavat eivät osaa käyttää niitä takavaloja hämärällä vaan ajellaan pelkillä kirkkailla huomiovaloilla ns,päivävaloilla.Noi pitäis lailla kieltää onhan se kiva kun sateella saa ajaa uuden kaaran perään ,mut on kiva sanoo et omapa on persnahkas kun et osaa valoja käyttää eikä lakikaan siihen mitään sano.Nämä autovaloasiat on päin sitä mustaa reikää.

    • Mua ärsyttää lisäksi se, että ne räpsyvät, varsinkin ruotsalaista alkuperää olevissa. jopa niin että on pakko ohittaa...

    • 2brightLEDs

      Olen erittäin kokenut autonkuljettaja, enkä ole mitenkään sokea, vaan valot aina häikäisee. Lisäksi olen hieman kateellinen uuden auton omistajille, siksi täällä valittelen. Uusien autojen ledit ovat täysin laillisia valoja, mutta se suomalainen kateus, kun itse olen köyhä opel kuski plus joukkoliikenteen käyttäjä. Olen kade, helvetin kade kirkkaiden valojen omistajia kohtaan.
      Ruskea tumma reikäkin alkoi kiiinnostaa, kun tulin kaapista ulos.
      Pimeä kaappi ja sieltä nopeasti ulos, niin ledit alkaa häikäisemään. Ketään hetero kaveriani ei ledit häikäise, kun ne eivät ole kaappihomoja.

      • real 2brightled

        sulla copycatilla on ainakin himmeä kuuppa.


    • Mikäs pakko siinä ihan perälaudassa on kiinni ajaa? Itse pidän monesti takasumuvaloa päällä että takatuleva häikäistyy.

    • 2 KIRKASTA LEDIÄ

      Taas joku kehuu olevansa kokenut kuljettaja, siis millälailla kokenut ?. Kenties kokemusta on ulosajoista tai ylinopeussakoista. Täällä kirjoitellaan vaikka minkälaisia viisauksia ja aina muistetaan mainita perään että paljon ajetaan ja kokemusta on, ikäänkuin se seikka nostaisi typerän kommentin painoarvoa.

    • remppppa

      ""Nykytekniikka kyllä mahdollistaisi portaattoman valon voimakkuuden vaikka niihin taka/jarruvaloihin.""
      Vai nykytekniikka. Kyllähän se on ollut Saabissa jo -70 luvulla. Valoihin meni haluttaessa 9 volttia.

      • Mutta . .

        Ei tainnut olla automaattinen. Usein ei toiseen etuvaloon mennyt yhtään virtaa. Sulakeko niissä poksahteli vai kosketushäiriöitä.


    • LED VAPUNEN

      Minä kyllä annan ledipoikien porata pyllyyn oli keli mikä hyvänsä

      • MB E led

        Enemmän tuolla liikenteessä häirtisee väärin asennetut ajovalopolttimot henkilöautoissa, häikäsee oikeesti, mutta kun ihan itse vaihtaa... Käyttäkää tyhmät seisontajarrua esim. liikennevaloissa seistessä, ettei ledijarruvalot häikäise niin paljon. Raskaankaluston valot hauskan näköisiä, jos häiritsee, kulje yleisillä.


    • tekn. kiinnostaa

      Mitähän ne ovat keksineet tai mihin perustuu se että LED valo voi tuottaa nykyään yliluonnollisen paljon valoa esim. taskulampuissakin saati noissa autojen valoissa? LEDihän ei ole lamppu vaan elektroninen komponentti, miten se voi tuottaa noin voimakasta valoa? Ei näin voimakkaita LEDejä ole kovin pitkään ollut, ne on ilmaantuneet ihan äskettäin.

    • @OKARO

      Minä saan ledin vilkkumaan 20000 kertaa sekunnissa, te ette vain näe sitä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1402
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1149
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe