Tarvitseeko juurihoidon vai pelkän paikkauksen?

Apua tarvitseva

Hei! Olen 14-vuotias tyttö, jota on viimepäivinä alkanut suuresti vaivaamaan omat hampaat.

Olin loppusyksystä hammaslääkärillä. Tätä aiemmin olin huomannut ''kuutoshampaissani'' alhaalla pienet, ruskeahkot pisteet, joista sitten tajusin niiden olevan reikiä. Kuitenkin, hammaslääkärini (joka oli muuten venäläinen, ja ei kai osannut kunnolla suomea) sanoi, että kaikki on kunnossa. No, uskoin häntä enkä kysellyt enempää.

Mutta nyt... Reiät ovat pysyneet suurinpiirtein samankokoisina, eivätkä hirveästi oireile. Joskus en pysty takahampaillani syömään, mutta sekin menee ohi. Pesen joka päivä kaksi kertaa hampaani, aamuin illoin. Suuhuni on kuitenkin alkanut tulemaan paha maku, en oikein osaa selittää millainen muttei kovin miellyttävä. Hengitys ei kai kuitenkaan haise, tai ainakaan kukaan ei siitä ole valittanut. Mutta kuitenkin...

Olen todella hammaslääkärikammoinen ihminen, ja pelkään kuollakseni varsinkin sitä vaihtoehtoa että nämä hampaani jouduttaisiin juurihoitamaan. En pääse juuri nyt hammaslääkäriin, sillä kunnallani sinne joutuisit odottamaan sen puoli vuotta ja sitten se kutsu olisikin edessä ilman ajanvarausta, ja yksityiselle meillä ei ole rahaa... Mutta tahtoisin nyt vähän varautua, että viittaavatko oireet jo siihen, että hammas olisi kuollut? Ulkoisesti en huomaa mitään eroja, mutta mitä olen lueskellut niin oireet saattavat viitata siihen... Vai voiko kyse olla jostain muusta? Minulla on ollut sinnikkäästi tässä parin kuukauden ajan kyllä yskäkin, tuleeko paha maku siitä? Joskus ikenistäkin tulee verta, mutta tämä on harventunut aikalailla...

Ja sitten... Kuinka paljon tarkalleenottaen puudutukset sattuvat, ja kauan kestävät? Minulta on puudutettu kerran tikkausta varten korvanlehti, ja muistan sen kivun olleen kamalimpia, mitä olen kokenut... Tuntui kuin olisin lentoon lähtenyt siitä hoitopöydältä ja itkukin tuli silmään. Olen muutenkin aika kipuherkkä ihminen... Tosin olen ottanut huulikorun, eikä se tuntunut juuri missään... Ja onko se juurihoito oikeasti niin kammottava, mitä ihmiset sanovat? Voiko tämänikäinen saada jonkinsorttisia rauhoittavia ennen hoitoihin menoa?

3

174

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apua tarvitseva

Niin ja lisätään vielä, että tätä kammoni alkoi tästä uudesta hammaslääkäristä. Muista olen pitänyt, mutta tuon luona oli epämiellyttävä käydä. Pelkään, että sama tyyppi taas ensi kerralla ''hoitamassa'' hampaani kuntoon...

• Umppu1

Heippa!
      On ihan tyypillistä, että kuutosten purupinnoille tulee värjäymää. Tumma piste sinänsä ei vielä tarkoita, että hampaassa on reikä. Hammaslääkärillä on kyllä käytössä työvälineet, joilla hän pystyy erottamaan, mistä oikeasti on kysymys.
      Et kertonut, miksi et ole pystynyt takahampaillasi syömään, mutta ikäsi huomioon ottaen se voi hoitua myös viimeisten pysyvien hampaiden puhkeamisesta.
      Paha maku voi johtua monesta eri asiasta, joista osa liittyy hampaisiin tai limakalvoihin (esim. ientulehdus, hiiva) ja osa esim. ruokavalioon.
      Kuvaamasi oireet eivät viittaa mihinkään huolestuttavaan eikä mikään anna syytä epäillä, että tarvitsisit juurihoitoa lähitulevaisuudessa, varsinkaan jos pidät jatkossakin hyvää huolta hampaistasi. Älä murehdi liikoja vaan nauti kesästä!

• Ham lääk kammoinen

Samaa mieltä kun edellinen vastaaja. Tummentumat eivät välttämättä tarkoita reikiä, ja takahampaiden purenta-arkuus saattaa johtua siitä, että hampaasi reuna on korkea (ottaa liikaa kiinni ylähampaaseen).
      Veri ikenistä viittaisi ienärsytykseen, joka on hoidettavissa ihan normaalisti siihen tarkoitetuilla hammastahnoilla.
      Jos taas ikenet pahasti tulehtuneet saat antibioottia, ilman sitä poraa:))

Suun puuduttaminen taakse ei tunnu juuri miltään, ja jos tuntuukin niin puhu pelosta hammaslääkärille. Puudutus laitetaan niin nopeasti, ettei sen takia kannata pelätä.
      Juurihoito on puudutettuun hampaaseen kivuton! Mutta tuskin tässä nyt sen tarvetta on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Pyhäjärvi syvällä kusessa

Pyhäjärvi ei tule selviämään millään tästä alhosta. Ollaan aivan liian syvällä. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyha
      Pyhäjärvi
      142
      1630
    2. Oivallus

Mitä olet oivaltanut viimeksi?
      Ikävä
      151
      1103
    3. Miten voi sinun

tunteet yhtäkkiä kuolla kuin napista painamalla? Et enää vilkaisekaan minuun päin vaan jos vahingossa näet minut käännät
      Ikävä
      70
      970
    4. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      330
      934
    5. 68
      753
    6. PYHÄJÄRVEN KAUPUNKI VALTIOVARAINMINESTERIÖN ARVIOINTIMENETTELYYN..TE

...siinä se nyt on, mitä tässä enää vikistään. Uutiset Yle, 14.8. Klo 20.30, ei tunnu mukavalta.
      Pyhäjärvi
      56
      733
    7. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      69
      681
    8. Rakastan sinua mies

Siksi haluankin vain sinun kanssa sitä.
      Ikävä
      38
      644
    9. Ernest Lawson rehellisenä vaikeasta TTK-tilanteesta: "Vain harvan ja valitun henkilön tiedossa"

Tanssii Tähtien Kanssa tulee syksyn iloksi ja tiedossa on suosikkisarjan 19. kausi. Tulevalla kaudella nähdään iso uudi
      Tanssii tähtien kanssa
      7
      611
    10. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      33
      581
    Aihe