Pontiac Firebirdin ylläpito

Chaon

Hei kaikki jenkkiautojen fanit,

Pidän autoista ja autoilla ajamisesta julmetusti, mutta en valitettavasti ymmärrä juurikaan korjauksien päälle. Ei ole koskaan ollut oikein mahdollisuuksiakaan moiseen harrastukseen, ei ehkä palavaa haluakaan.

Haluaisin kuitenkin aivan ehdottomasti 80-luvun Pontiac Firebirdin, mustan tietenkin. Mahdollisimman lähellä tuota -82 mallia, tiedättehän ;)

Niitä on jokunen tarjolla meidän maassakin (ja varsinkin tietysti jenkeissä, mutta sieltä rahtaaminen tulee kalliiksi), mutta tuo ylläpitopuoli vähän huolestuttaa. Eli kun tosiaan ottaa huomioon, etten juurikaan osaa itse autoja korjailla, niin kuinka suuri riski on tuollaisen auton hankinnassa? Onko sen korjauttaminen kallista ja vaivalloista OK-seudulla, vai pitääkö aina viedä Saloon ja maksaa 1000 euroa uudesta jarrulevystä? ;) Toki pidän vanhan farkkuauton perheautona edelleen, eli tuo tulee ihan omaan huviin.

Kiitos teille jenkkiautojen harrastajat, varsinkin jos jaksatte vastata tähän. Hyvää kesää teille kaikille!

36

838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 400 big block

      Mä oon sen verta seniili ukko, etten tiedä missä on OK-seutu, mutta ainaskin PK-seudulla on melkein joka korttelissa yks jenkkipaja, jossa kyllä rahalla laitetaan sun käkkylä kuntoon, jos siihen tulee vikaa. No, työ maksaa sen mitä korjaamoilla ny maksaa yleensäkin, 80-luvun Ponuun löytyy kyllä varaosia ihan mukavasti (kaikki kulutusosat helpostikin) jos ei itse halua tilata netin kautta jostain ebäystä.

      Ihan vaan rohkeesti jenkin ostoon, ei sen kanssa tartte yksin jäädä. Ja OD auttaa aina (Overdrive.fi), jos kysyttävää ilmenee.

    • Driver.

      "Toki pidän vanhan farkkuauton perheautona edelleen, eli tuo tulee ihan omaan huviin."

      Ei se harrasteauto tuo mitään olennaista eroa tuohon sinun farkkuautoosi, ellet hanki jotain projektia.
      Huollot ja korjaukset samaa tasoa.
      Riski on samaa tasoa, kuin sellaisen uudemman auton hankinnassa, jossa takuuaika on umpeutunut.
      Myös uuden auton hankinnassa on tietyt riskit, huollot ja korjaukset kalliita.

      Jos sinulla on rahat "tiukassa", niin harkitse kaksi kertaa, harrastukset maksaa.:D

      • se sama kuin eka

        Kiitos molemmille vastauksista. Rohkaisevaa oikeastaan että korjaus on normihintaista ja pk-seudulla on pajoja. Se ok-seutu oli painovirhe vaikka onhan pk-seutu ihan ok. Rahat ei oikeadtasn tiukassa mutta tietty kaikki on suhteellista. Jos pitää korjauksia teetättää joka toinen kuukausi niin kyllähän perusjätkän lompakko alkaa moittia. Kiitos tsempeistä. Uskoakseni palaan asiaan pian.


      • pontsonakki
        se sama kuin eka kirjoitti:

        Kiitos molemmille vastauksista. Rohkaisevaa oikeastaan että korjaus on normihintaista ja pk-seudulla on pajoja. Se ok-seutu oli painovirhe vaikka onhan pk-seutu ihan ok. Rahat ei oikeadtasn tiukassa mutta tietty kaikki on suhteellista. Jos pitää korjauksia teetättää joka toinen kuukausi niin kyllähän perusjätkän lompakko alkaa moittia. Kiitos tsempeistä. Uskoakseni palaan asiaan pian.

        Ei niitä jenkkiautoja korjailla yhtään enempää kuin muitakaan saman ikäisiä autoja. Esim.VM. -82 auto on jo sen 30 vuotta vanha ja sen kunto riippuu täysin edellisistä omistajista.
        Jenkit kyllä kestää kun huoltaa niin kuin muutkin kärryt ja osat on halpoja.Osta vaan se ässän auto ja korjausopas kys mallille.
        Helppoja ja yksinkertaisia korjailla. Ei näihin mitään autoasentajan tutkintoo tarvita
        150-200 ekun avainpakki kannattaa hankkia...


      • hapelo1
        pontsonakki kirjoitti:

        Ei niitä jenkkiautoja korjailla yhtään enempää kuin muitakaan saman ikäisiä autoja. Esim.VM. -82 auto on jo sen 30 vuotta vanha ja sen kunto riippuu täysin edellisistä omistajista.
        Jenkit kyllä kestää kun huoltaa niin kuin muutkin kärryt ja osat on halpoja.Osta vaan se ässän auto ja korjausopas kys mallille.
        Helppoja ja yksinkertaisia korjailla. Ei näihin mitään autoasentajan tutkintoo tarvita
        150-200 ekun avainpakki kannattaa hankkia...

        Komppaan!!!

        -82:ssa Pontsossa vielä aika pitkälti perinteistä tekniikkaa,ei pakollisia katalysaattoreita ym, ym..


    • hapelo1

      Sanoisin näin entisenä jenkkiauto harrastajana(-80 -98) että noita paikkaa jopa huomattavasti edullisemmin kuin näitä uusia härpäkkeitä....

      Pienenä esimerkkinä mainitsemasi jarrulevyt,maksaa varmaa alle 70eur/kpl,todella helpot vaihtaa.

      Ainoa mihin kannattaa todella panostaa ostaessa on ruostevaurioiden tarkastaminen,tekniikka on suht edullista ja helppo laittaa...

      http://www.usparts.fi/?page=54

    • 400 big block

      Onks kärry jo hankittu ?

    • rohkeasti vaa

      Itsekään en ollut ikinä rassannut autoja ennen kuin ostin harrastejenkin 5 vuotta sitten, nyt on kummasti oppinut tekemään monet asiat itse kun auton mukana tuli edellisen omistajan ostama Haynesin Repair Manual ja netin keskustelupalstalta löytyy kaikkiin ongelmiin neuvoja.

      Osat ovat yllättävän halpoja verrattuna normaaliauton osiin ja naapurustossa on pari jenkkikorjaajaa jotka ovat edullisesti tehneet sellaiset korjaukset mitä ei ite oo saanut tehtyä lähinnä työvälineiden ja montun puutteessa.

      Toki harrastus maksaa, mutta aika halvalla tässä on selvinnyt. On tainnut mennä paljon enempi rahaa perheauton korjauksiin ja ylläpitoon tänä aikana, sitä en viitsi itte rassata.

    • KITTgirl

      Moi. Ihan mahtavaa, että joku muukin suht osaamaton miettii jenkin hommaamista, kuin allekirjoittanut. Itsellä myös toiveena Trans Am vm 82-84 ja tietysti mustana ;) eli oma KITT mimmillä haaveena. Onko kellään tietoa mitä auton maalauttamiseen saa suunnilleen palamaan ? Jos sattuisi löytymään muuten sopiva, mutta väritys ei miellyttäisi.Entä onko kellään tietoa onko suomessa yhtään KITT replicaa ? Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn, itsellä ei nimittäin olisi tarkoitus sellaista tehdä, mutta on toki osunut silmiin muutamia aika hienosti tehtyjä versioita ulkomailta..
      Kiitos jos joku vastailee ja hyviä ajokelejä kaikille !

      • KITTgirl

        Ai niin ja toki saa vinkata jos tietää jonkun olevan myymässä juuri tälläistä Trans Am vm 82-84 mustan värisenä ;) Erityisesti pääkaupunkiseudulta..pääsisi rakastavaan kotiin ;) Voi vaikka pistää sähköpostia [email protected]


      • Michael Knight
        KITTgirl kirjoitti:

        Ai niin ja toki saa vinkata jos tietää jonkun olevan myymässä juuri tälläistä Trans Am vm 82-84 mustan värisenä ;) Erityisesti pääkaupunkiseudulta..pääsisi rakastavaan kotiin ;) Voi vaikka pistää sähköpostia [email protected]

        Maalaus maksaa 4000 euroa automaalaamossa tehtynä.
        Itse jos pensselöit tai telaat mustalla tervalla tulee halvemmaksi, kiiltoa ei vaan tällä keinolla saa aikaiseksi.


    • KITTgirl

      Hei kiitos, kun viitsit vastailla ! Tiedän toki että itse maalaamalla pääsis suht halvalla, mutta ainakaan meikäläisen maalausjälkeä auton ulkopinnalla ei katselis erkkikään, saati että autolla pitäis vielä ajella julkisilla paikoilla häpeemättä ! :D Parempi vaan antaa ammattilaisen hoitaa niin tulee kaunis ja kiiltävä väri, mikäli sitten ei löydy jo valmiiksi mustaa autoa ! Hyvä kuitenkin olla jonkunlainen käsitys mitä maalaamiseen saa varata..

      • ei salatiedettä

        Itse asiassa itsemaalaaminenkaan ei ole niin hankalaa kuin etukäteen luulisi. Kannattaa toki harjoitella ensin, mutta ite olen nyt maalaillut jo usemmankin auton osan menestyksekkäästi ite spaymaaleilla. Ekalla kertaa kun maalasin puskurin meni vähän pieleen. Mutta sittemmin oon maalannut lokasuojat, konepellin, ja puskurin uudelleen paremmalla menestyksellä.

        Tavallisilla kaupan spraymaaleilla ei oikein tullut hommasta mitään, jäi valumia, pullosta ruiskahteli klönttejä etc. Mutta sitten löysin tuon kaupassa tilauksesta sekoitettavan PPG spraymaalin, sillä on tullut hyvää ja tasaista jälkeä. Suutin antaa hyvin ohutta suihkua, ei räisky yllättäviä klönttejä, ei valumia. Ueampi kerros hienoa sumua ja tuloksena kiiltävä tasainen pinta.

        http://www.coravari.fi/ppg jällleenmyyjät

        Kaikki pinnan epätasaisuudet pitää toki ensin peittää hiottavalla pohjamaalilla esim. U-Pol High #5 ja sen hionta hienolla hiekkapaperilla ennen kuin ruiskuttaa pintamaalin.

        Viimeiset maalaukset on onnistunut niin hyvin että oon harkinnut jos maalaisi koko auton uusiksi itse vuoden parin päästä.


    • 050

      Laitetaanpa tämäkin samaan ketjuun, kun samasta autosta kyse. Eli olisin tyhmänä tiedustellut minkälainen operaatio on firebirdin tai trans amin muuttaminen manuaalivaihteisesta automaatiksi. Onko eroa trans amin ja perus firebirdin välillä ( molemmat 80- luvun poneja ). Paljonko maksaa (noin arvio riittää), miten hankalaa, mistä osat ja eikös tuo pidä sen jälkeen uudelleen muutoskatsastaa ? Ekaa pontsoa ostamassa ja mieluinen löytyi vaan manuaalina.. Onko muuten kokemuksia kellään siitä kumpi näistä kestävämpi pidemmässä käytössä ? Muistan vaan joskus lukeneeni et ton manuaalin kestävyys on heikompi tai että siinä on jotain muuta ongelmaa, mutta voi olla ihan vaan urbaanilegendaakin. Itse vaan tykkäisin enemmän automaatista ja siksi vaihto kiinnostaa..Kaikki tiedot otetaan kiitollisena vastaan.

      • 050

        Niin pieni tarkennus siis vielä, viittasin siis nimenomaan pontiacin vaihteiden kestävyyteen ja mahdollisiin ongelmiin manuaalivaihteissa juuri 80- luvun potsoissa, en autoissa yleensä. Ja voi tosiaan olla ihan täyttä puppuakin noi väitetyt ongelmat, mutta siksi kysynkin muiden kokemuksia, kun itse vierailla vesillä tässä asiassa.


    • Kelpo Mies

      No eipä noissa manuaalivaihteisissa ole ollut sen enempää ongelmia kuin niissä nyt yleisesti voi olettaa olevan. Vaihteistoswapista sanoisin että unohda. Mitään hyötyä en näe siitä, että itse muuttaa manuaaliversion automaatiksi. On työläämpi homma kuin toisinpäin tehden. Ja automaattivaihteisia kyllä löytyy markkinoilta, jossei Suomesta niin sitten Ruotsi, Norja, Tanska, Hollanti, USA.

      Perus-Firebird on sananmukaisesti sitä, varustelunsa ja moottoreidensa puolesta. Tarjonta alkaa neloskoneisesta. Trans-Am on tehtaan muskeliversio.

    • 30v kokemusta

      Siis ilman muuta Pontiac pihaan. Täällä ihan asiallisia mielipiteitä ja totta vieköön kyllä niitä itsekin huoltaa aika pitkälle...tulee hyvä mieli ja säästää? Ennenkaikkea saat autolla liikkumiseen jotain ideaa. Mars ostoksille.

    • kysynpä kiinnostukse

      Mitä eroa on pontiac firebird sedanilla ja trans am:llä ? Miten perus firebirdistä saa trans amin vai saako mitenkään ? Siis olen ymmärtänyt että firebird on se perusversio ns "karvalakki-malli" ja trans am tehtaan "erikoispaketti" samaan autoon, mutta mitkä ovat ne erot, muuten kuin moottorin suhteen. Itse täysin amatöörinä enkä kumpaakaan koskaan läheltä nähneenä en osaa sanoa mitä eroa näillä on.

      • samainen kysyjä

        Puhuttaessa 80-luvun autoista siis..


    • Jackster

      Jos haluat nimenomaan Trans Amin, osta suoraan semmoinen niin spoilerit, tarrat ja muut asiaan kuuluvat varustelut on heti kohdallaan. Jos enemmän kiinnostaa vaikkapa suorituskyky, kiinnitä varusteluversiota enemmän huomiota moottoriin, veekaseissa siis 305 vs. 350 cid vuosimalleista riippuen. Nykymittapuulla nämä ei kuitenkaan ole vakiokunnossa nopeita, se on hyvä muistaa ettei tule pettymystä.

      • MULLOHINKKI69

        Pontiacin 5 litrainen V8 on suunnilleen saman tehoinen kuin joku Skoda Fabia.
        Ajomukavuus on tietysti aivan toista luokkaa, huomattavasti surkeampi.
        Bensankulutus on valtava mutta eipä tuolla viitsi kesässä montaa sataa kilsaa ajaa.
        Osat saa halvalla etenkin kun tilaa suoraan amerikasta kontillisen kerralla


      • Kelpo Mies

        Perus Firebirdien ja Trans Amien välisiä eroja on tässä mahdoton luetella, etenkin kun Trans Amiin sai optiona sellaisia lisävarusteita, joita ei muihin versioihin saanut. F-korista hankkiessa kannattaa muistaa myös muut varusteversiot, esim. S/E, GTA ja Firebird Formula.
        Parhaaseen käsitykseen mallien eroista pääsee, kun itse tutustuu aikakauden myyntiesitteisiin, kätevimmin se käy täällä:
        http://www.oldcarbrochures.org/NA/Pontiac-Firebird

        Aina näillä on muiden vauhdissa pysytty, ei nykyaika ole sen enempää nopeutta vaativaa.


    • skoda fobia

      Ja taas yks idiootti...

    • kysynpä kiinnostukse

      Kiitos Kelpo miehelle vastauksesta. Mukavaa kun joku heittää asiallista kommenttia, vaikka kysyjä onkin mitään tietämätön. Joskus vaan ajatellu että sellainen "ässän auto" olis mukava saada.. Ja se muistaakseeni perustui Trans Amiin, mutta en sitten tiedä onko tämmöselle "kalle kulkevaiselle" väliä onko auto sedan vai Trans Am.. Eikä se vauhti tässä nyt ole se pointi. Enemmänkin sellanen lapsuus-ajan unelman toteuttaminen.. Ja siihenpä siis taitasi riittää ihan perus musta firebirdkin..

    • Bepanthen

      Kuten yllä jo todettiin niin ei nuo mitään rakettitiedettä ole.
      Hyvillä kontakteilla ja linkeillä pääsee pitkälle.

      Osat löytää varmimmin US Parts:ta pk-seudulta.
      Parhaat osavalikoimat ulkomailta löytää Rockautosta
      rockauto.com
      Isompia ja painavempia osia ei kannata tilailla kuin USA:ssa olevien suomalaisten välittäjien kautta konttikyydissä.

      Paljon neuvoja ja luettavaa löytyy harrastelijoiden foorumilta Overdivelta
      overdrive.fi
      Sinne vaan rekisteröitymään ja kyselemään lisää,
      Cruisingeissa/kokoontumisissa kannattaa käydä vaikkei autoa omistaisikaan.

      Mitä tulee auton maalauksiin niin laadukkaalla ruiskulla saa jo ihmeitä aikaan.
      Ne kilikalipullot ja pilipaliruiskut kannattaa jättää Bilhelveteen ja Mätänettiin.
      Kunnon automaalikaupasta laadukkaita aineita niin alkaa onnistumaan.
      Itse olen hakenut Stirwellistä Tuusulasta mitä olen tarvinnut. Sieltä saa aloittelijakin hyviä neuvoja eikä tarvitse varailla infotiskille aikaa erikseen.

      Amazon.com tarjoaa kaikenlaista korjausopasta, sellaisesta on suuri apu jos/kun itse alkaa tekemään jotain

      Halpaa pommia ei kannata ostaa, siinä menee vaan rahat, hermot ja mielenkiinto. Jos et ole aikeissa ajaa talvisin niin kannattaa hyvissä ajoin alkaa etsimään tallipaikkaa (eli jo nyt), kannattaa myös etukäteen selvittää ja haarukoida mahdolliset kustannukset sen osalta.

    • mukava harraste

      Ja kannattaa jo tässä vaiheessa totutella noihin skoda-idiootteihin joilla ei itsellä ole kanttia /älyä hankkia jenkkiautoa. Saapahan siitäkin ilmaista hupia.

      • mullohinkki69

        Hupi on molemminpuoleista. Ei mulla ole mitään jenkkiautoja vastaan. Yksinkertaisia kuten omistajansakin.


    • suomen mad

      Sanoo kaveri, joka pistää kellon soimaan aamulla kirjoittaakseen tänne itsestään.
      Iso Käsi.

      • ei hyviä

        Pakko niiden on olla huonoja autoja koska niitä näkyy niin vähän liikenteessä.


    • VäsyKäsi

      Rolls-Roycenkin on sitten pakko olla huono auto, koska niitä on niin vähän liikenteessä.

    • nähnyt näitäkin

      Selvästi on Skoda-miehellä kova jenkki-kuume, kun viitsii vaivautua tänne asti kirjottelemaan, eikä pysy oman merkkinsä sivuilla/keskusteluissa..

    • ostaisinko

      Mitä on järkevää maksaa pontiac firebirdistä ? Hinnat kun tuntuvat vaihtelevan 2000-15000 egeen auto..Ei tietysti halvinta mahdollista pommia, mutta kyllä 15000 kuulostaa mielestäni aika hurjalta jos auto on vm ´82-´89... Toiveena olisi että auto olisi leimassa ja suht siisti, mutta ei todellakaan mikään näyttely-auto, ja mielummin ilman mitään ylimääräistä härpäkettä, eli suht alkuperäinen versio, sedan tai trans am.. Toki myös tiedossa että auton kunto riippuu täysin omistajastaan ja siitä kuinka autoa on pidetty, mutta mikä olisi hyvä keskiverto hinta tälläiselle autolle ? Paljonko maksaisit itse tai paljollako myisit omasi ? Mielellään asiallisia vastauksia kiitos !

    • Kauranen.

      Aivan turhia kysymyksiä. Autosta maksat juuri sen verran kuin katot aiheelliseksi / sinulla on varaa/ tms. Keskivertohinta löytyy min. ja max. hintojen keskivaiheilta, eikö vaan ?
      Koska nämä eivät ole enää mitään käyttiksiä, ikä ei ole arvoa alentava tekijä. Sillä logiikalla 1. sukupolven Firebird olisi täysin arvoton. Hinta määräytyy vakioversioissakin varustuksen mukaan. "Loaded" maksaa enemmän kuin "entry-level".

      • bmw power

        Semmonen idiootti joka suunnittelee Firebirdin ostoa ei tosiaan tajua autoista mitään.jenkkiautoilla on yhtä paljon yhtäläistyksiä auton kanssamme,kuin mustalaisella ja rehellinsellä ihmisellä...


      • onaboy
        bmw power kirjoitti:

        Semmonen idiootti joka suunnittelee Firebirdin ostoa ei tosiaan tajua autoista mitään.jenkkiautoilla on yhtä paljon yhtäläistyksiä auton kanssamme,kuin mustalaisella ja rehellinsellä ihmisellä...

        onkos binneripojulla yhtään kokemusta yhdestäkään jenkistä kun noin varmaa faktaa latelet? ettei vaan olis joku jenkki jättänyt valoissa sun 525 teinipommin kun tuollaista paatosta täällä kirjoittelet


    • viispilkkuseiska

      Älä osta mitään Trans-Amia.Jos automaattilaatikon korjaus voi maksaa 2000e tai ylikin niin ei tavallisen tallaajan lompakko kestä sellaista.Ja kaiken lisäksi se voi mennä pian uudestaan.Menin vaihtamaan tavallisen katuauton ponuun ja pääsin ajamaan sillä neljä päivää niin jo laatikko hajosi.Pontiac-klubin sivuilta kun lukee niin niihin voi tulla mitä vikoja tahansa.Kyllä oli viimeinen jenkki jonka minä ostin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe