Onko myöhäistä aloittaa jääkiekko?

tuleva hokimän

Oon jo 13 w poika ja haluisiin alottaa kieko, mutt onks jo myöhäst? Ulkojäil vedelty talvisi melkei joka päivä semmoe 4-6 h ja peli äly todella hyvä ja muutenkin taitava.. Mutta mitä mieltä ootte?

49

5478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieti sitä

      ei olee

    • tuleva hokimän

      ookoo

      • 99+66

        Nyt täytyy alkuun heti sanoa että kirjoitan ihan kylmien faktojen pohjalta, eli ei mitään vittuilua jne...

        Ensimmäinen asia, oletko kotoisin suurelta vai pieneltä paikkakunnalta? Tämä siksi, että ainakin suuremmilta paikkakunnilta löytyy tarjontaa A,AA,AAA tasolla.

        Sulle voin ihan näkemättäkin sanoa että AA-AAA tason porukkaan ei mitään saumoja, A tason mahdollisesti jonkin tryout jutun kautta.

        Jos oikeasti haluat verrata taitojasi niin mene katsojaksi näiden eri tasojoukkueiden reeneihin, ennakkoon voin kertoa että tuon ikäisissä AA- AAA joukkueissa taidot ja vauhti alkaa olla jo sitä luokkaa että vaikka sulla olisi miten 40h ulkojäätä per viikko niin ei auta..


      • hockey1
        99+66 kirjoitti:

        Nyt täytyy alkuun heti sanoa että kirjoitan ihan kylmien faktojen pohjalta, eli ei mitään vittuilua jne...

        Ensimmäinen asia, oletko kotoisin suurelta vai pieneltä paikkakunnalta? Tämä siksi, että ainakin suuremmilta paikkakunnilta löytyy tarjontaa A,AA,AAA tasolla.

        Sulle voin ihan näkemättäkin sanoa että AA-AAA tason porukkaan ei mitään saumoja, A tason mahdollisesti jonkin tryout jutun kautta.

        Jos oikeasti haluat verrata taitojasi niin mene katsojaksi näiden eri tasojoukkueiden reeneihin, ennakkoon voin kertoa että tuon ikäisissä AA- AAA joukkueissa taidot ja vauhti alkaa olla jo sitä luokkaa että vaikka sulla olisi miten 40h ulkojäätä per viikko niin ei auta..

        Ensinnäkin en lähtis arvioimaan näkemättä mihin poika kuuluu, voi olla huomattavasti lahjakkaampi kun sun oma poikas.Vertaat että 40 tuntia viikossa ei muka riitä jokkueen säälittävälle 5-7 tunnille viikossa, niin olen kyllä toista mieltä asiasta.Jos oikeasti leikitään aiheella, niin olen aivan varma jos 13-vuotias on harjoitellut esim 40 tuntia viikossa, ja on lahjakas niin saa kyllä tossa iässä vielä kaikki kiinni yhdessä kaudessa.


      • jääkiekkoilija

        ite pelaan AAA tasoa ja joukkuee nreenit eivät vie peliäni eteenpäin ja jos treenaat 40 h viikos niin kyllä sillä pääsee jo pelaamaan mutta taklaamiseen menee aikaa tottua AAA tasolla taklauksia tulee aikas paljon ja itse olen saanut jo 3 aivotärähdystä tällä kaudella mutta silti maaleja on tullu yli 20


    • ffdsss

      Ei ole liian myöhäistä. Jos motivaatio ja tahto kohillaan. Ite alotin joukkueessa vasta 15 vanhana. Pitkään mietin että kannattaako mun mennä joukkueeseen, mutta ne joukkuekaverit pyyti koska koppi tarttu niitten mielestä mulla aika hyvin ulkojäillä. Niimpä menin harkkoihin jossa oli mun lisäks 3 mokkee. Nyt oon B junnuissa ja vuorottelin viime kauden toisen moken kaa.
      Mun mielipide on että alota vaan! Ehkä tuo kenttäpelaajan rooli on hitusen haastavampi alottaa joukkueessa myöhemmällä iällä kun maalivahdin, sillä tuskin ulkojäillä ilman suurempia varusteita ei tule esim. kontakti tilanteita. Tietenkin peliäly,luisteluvoima ja tekniikka on pieni kysymysmerkki kun et ole joukkueessa pelannut, mutta ei se lätkä oo vielä tossa iässä mitään raketti tiedettä.

      • Anonyymi

        Mikä on nimesi


    • tuleva hokimän

      kiitti vastauksista ! (: eli joo alottelen tota hokii sit ens kaudella (: voin tulla sit päivittelee kuulumisii ! kiitti vastauksista c::

    • 88888

      tsemppii

    • dkdkdkdkxk

      Ei vitu tyhmä luuleks tosiaa et voit pärjätä ees A tason joukkuees jos alotat vasta 13v... T:15v poika alottanu 7v ja pelaan tapparas 98 valtakunnallista sarjaa

      • lahjattomat reenaa

        Vain lahjattomat tarvii reenata 7 vuotiaasta päästäkseen tapparan 98 joukkueeseen, pelaa se sitten mitä sarjaa tahansa.


      • sama taas
        lahjattomat reenaa kirjoitti:

        Vain lahjattomat tarvii reenata 7 vuotiaasta päästäkseen tapparan 98 joukkueeseen, pelaa se sitten mitä sarjaa tahansa.

        Mites sitte se et pääseeks ilma treenii pohjola leirille jos tiet ees mikä se on ja toi sarja on suomen kovin 98 sarja


      • lahjattomat reenaa
        sama taas kirjoitti:

        Mites sitte se et pääseeks ilma treenii pohjola leirille jos tiet ees mikä se on ja toi sarja on suomen kovin 98 sarja

        Kiekon voi hyvin aloittaa 13 vuotiaana jos on tarpeeksi lahjakas ja on käynnyt omatoimisesti pelailemassa ulkojäillä. Mitä väliä sillä on pääseekö pohjola-leirille vai ei? Tiedän monia kiekkoilijoita jotka ei koskaan ole olleet missään liiton kartoitustapahtumissa tai pelanneet nuorisomaajoukkeissa, mutta ovat pelanneet sitten myöhemmin änärissä eikä missään tapparassa..


      • samataaaaaaas
        lahjattomat reenaa kirjoitti:

        Kiekon voi hyvin aloittaa 13 vuotiaana jos on tarpeeksi lahjakas ja on käynnyt omatoimisesti pelailemassa ulkojäillä. Mitä väliä sillä on pääseekö pohjola-leirille vai ei? Tiedän monia kiekkoilijoita jotka ei koskaan ole olleet missään liiton kartoitustapahtumissa tai pelanneet nuorisomaajoukkeissa, mutta ovat pelanneet sitten myöhemmin änärissä eikä missään tapparassa..

        Joo o et taida tietää lätkästä mitää .. ja ulkojää on ihan eriasia ku treenit


      • lahjattomat reenaa
        samataaaaaaas kirjoitti:

        Joo o et taida tietää lätkästä mitää .. ja ulkojää on ihan eriasia ku treenit

        Ihanko totta? Ei kai nyt sentään. Sittenhän meitä on kaksi!


      • Anonyymi
        lahjattomat reenaa kirjoitti:

        Vain lahjattomat tarvii reenata 7 vuotiaasta päästäkseen tapparan 98 joukkueeseen, pelaa se sitten mitä sarjaa tahansa.

        Niinpä


    • a<dasdasd

      eikai se teitä haittaa jos toinen edes yrittää?

      • "Sama taas" on Äijä

        "SamaTaas" kaverilla asenne ei taida olla iha kohillaan... Ontosikova jätkä nyt ku oot pohjolaleirillä aka junnumaajoukkue leirillä, mut se ei meinaa vielä mitään... Oon tossa 5 vuotiaasta asti pelannu lätkää, täl hetkel kanssa valtakunnallisella tasolla, mutta en silti tuu polkemaan toista maan rakoon... Tiiätkö miten pieni marginaali pelaajista pääsee NHL:llään tai edes miesten mestikseen? Vuoden 2007 u18 majusta ei oo ykskään pelannu kautta NHL:ssä ja vaan yks on päässy a maajoukkueeseen... Eli meneppäs itseesi ja anna muiden kokeilla siipiään... Itellä tuttu alotti 14 vuotiaana lätkän samantyyppisellä uj kokemuksella, ja voitti just A tason jenginsä pistepörssin... On ihan sama laukooko niitä kiekkoja hallintakana 200000 kertaa 16 vuotiaana vai 8 vuotiaana... Ps. En tienny vielä mutta nytpä tiedän että -98 valtakunnallinen sarja on suomen kovin sarja... Pitää mennä näemmä kertomaan Harkimolle että te pelaatte sitte suomen I-divaria :-/


      • Pahoittelut
        "Sama taas" on Äijä kirjoitti:

        "SamaTaas" kaverilla asenne ei taida olla iha kohillaan... Ontosikova jätkä nyt ku oot pohjolaleirillä aka junnumaajoukkue leirillä, mut se ei meinaa vielä mitään... Oon tossa 5 vuotiaasta asti pelannu lätkää, täl hetkel kanssa valtakunnallisella tasolla, mutta en silti tuu polkemaan toista maan rakoon... Tiiätkö miten pieni marginaali pelaajista pääsee NHL:llään tai edes miesten mestikseen? Vuoden 2007 u18 majusta ei oo ykskään pelannu kautta NHL:ssä ja vaan yks on päässy a maajoukkueeseen... Eli meneppäs itseesi ja anna muiden kokeilla siipiään... Itellä tuttu alotti 14 vuotiaana lätkän samantyyppisellä uj kokemuksella, ja voitti just A tason jenginsä pistepörssin... On ihan sama laukooko niitä kiekkoja hallintakana 200000 kertaa 16 vuotiaana vai 8 vuotiaana... Ps. En tienny vielä mutta nytpä tiedän että -98 valtakunnallinen sarja on suomen kovin sarja... Pitää mennä näemmä kertomaan Harkimolle että te pelaatte sitte suomen I-divaria :-/

        Pahoittelut siitä että luin vahingossa -98 valtakunnallista sarjaa suomen kovimmaksi sarjaksi... Muistaaksen ylialueellinen sarja on suomen kovin -98...


      • Ylimummu
        Pahoittelut kirjoitti:

        Pahoittelut siitä että luin vahingossa -98 valtakunnallista sarjaa suomen kovimmaksi sarjaksi... Muistaaksen ylialueellinen sarja on suomen kovin -98...

        Eikö ylialue tarkoita sitä että hyökkäyspäästä kiekko yli keskialueelle ja jos tuo liian aikaisin kiekon takaisin niin tuomari viheltää pelin poikki.


      • -98-
        Pahoittelut kirjoitti:

        Pahoittelut siitä että luin vahingossa -98 valtakunnallista sarjaa suomen kovimmaksi sarjaksi... Muistaaksen ylialueellinen sarja on suomen kovin -98...

        Tällä kaudellahan kovin 98 sarja on kylläkin c-sm


    • Testannut olen

      Ei ole liian myöhästä...
      Olen nyt 15v -98
      Ite alotin 7 luokan alussa elikkä 2v sitten ?
      Alotin kylmiltä, en osannu kiekohallintaa, lämäri ja ranne oli päin *****
      En siis osannut mitään, hyvä kun osasin luistella.
      Aloin vaan harjotella ja vuoden jälkeen jo hallitsin luistelun hyvin.
      Kesällä harjotin rannetta ja lämäriä, ja jalkalihaksia.
      Ko alotin sitten 8 luokan ja lähin pelaamaan ulkojäille niin siellä oli pari jätkää jotka pelas A-junnuissa ja kyseli et pelaanko missään, sanoin että en ko kerroin että en pelaa he sanoivat et tulisin käymään harkoissa.
      Ko menin sinne niin olin jo joukkueessa pelaamassa vasenta pakkia.

      Ikinä ei oo liian myöhästä =)
      Tsemppiä harjotuksiin.

      Pikku vinkki lämäriin, alota pien flex mailalla esim 67 sitten jos tahot lisää voimaa ja vahvuutta lämäriin nosta flexiä
      Omassa mailassa flex on 96 ja lämäri lähtee aivan mahtavasti.

      Internetti on vinkkejä täynnä, käyppä kattoo miten helpotat treenejäsi =)

      • Mailamestari

        Ite oon 86kg painava ja 188cm pitkä kaveri ja pelannu lätkää 5 vuotiaasta. Oman mailan flex on merkistä ja mallista riippuen 70-80flex, ja nopeutta lämärille löytyy 120km/h. voin sanoa että mailassas on aivan liikaa flexejä, ellet ole lähes 100kg penkistä nostava mörssäri... Ekaksi mailaksi kyllä suosittelisin ihan jr. Flex mailaa (50flex) johon voi tarvittaessa laittaa puutupin (tällöin flex määrä vähenee). Kannattaa aloittaa tarpeeksi löysällä mailalla aluksi ja siirtyä siitä asteittain eteenpäin !!


      • mie itte
        Mailamestari kirjoitti:

        Ite oon 86kg painava ja 188cm pitkä kaveri ja pelannu lätkää 5 vuotiaasta. Oman mailan flex on merkistä ja mallista riippuen 70-80flex, ja nopeutta lämärille löytyy 120km/h. voin sanoa että mailassas on aivan liikaa flexejä, ellet ole lähes 100kg penkistä nostava mörssäri... Ekaksi mailaksi kyllä suosittelisin ihan jr. Flex mailaa (50flex) johon voi tarvittaessa laittaa puutupin (tällöin flex määrä vähenee). Kannattaa aloittaa tarpeeksi löysällä mailalla aluksi ja siirtyä siitä asteittain eteenpäin !!

        Kiitti vastauksista! Mulla on 50 flexine reebok 16 k


    • kiekkoilijan isä

      Ei ole myöhäistä. Minun vuonna 2000 syntynyt poika aloitti tammikuussa A-tason joukkueessa ja siirtyi kauden päätteeksi AA joukkueeseen. AAA-peliryhmään siirtyminen on mahdollinen kauden aikana, riippuu miten kehittyy. Treenit 6 kertaa viikossa pelit, eli mahdollisuuksia on.

      Joka tapauksessa kyllä A-tasolle pääsee pelaamaan, jos vain paikkakunnallasi tai kohtuulähellä on A-tason jengi, omassa tai vuotta nuoremmassa ikäluokassa.

    • Rohkeasti mukaan

      Samoilla linjoilla. Peruskunto ja perusliikkuvuus pitää tietysti olla kunnossa. Vielä tärkeämpää on pitää pääkoppa kunnossa. Kun lähtee takamatkalta on se alussa vaikeaa ja joku voi kuittaillakkin sinulle. Sisulla ja taistelulla pitääkin korvata joitakin puutteita etenkin alussa.

      Yhden pelipaikan opettelu, pelitilanteiden lukeminen sekä ja taklauksien vastaanottaminen tuottaa myös vähän vaikeuksia ensimmäisenä talvena. Höntsäpelithän eivät ole niin kurinalaisia eikä taklauksia tarvitse varoa.

      Tuskin sinusta joukuueen taitavinta tulee, mutta kovalla päällä ja tahdolla saa yllättäviä tehoja pelitilanteissa. Rohkeasti mukaan lätkä on hieno harrastus ja siitä saa pitkäaikaisia kavereita ja hyviä muistoja. Muista, että vain 0,001 % pojista menee änäriin vaikka kaikki ovatkin pelanneet pro tasolla joskus ;-)

    • mukaan vaa

      Itekki alotin 13 vuotiaana ja oon meijän juokkueen keskitasoo. pelataan AA-AAA sarjaa.

    • hokia2

      hyvin ehtii vielä mukaan.

    • Juustopää99999

      Hyvin pääsee mukaan. Oikeasti kyse on siitä kuinka oma pää ja motivaatio kestää. Kaverit menee jo aika kovaa a-tason joukkueessakin. Suosittelen mahdollisimman paljon jääaikaa ja erityisesti luistelun opettelemista, siitä se lähtee. Vuodessa oppii ihan älyttömän paljon jos vaan motivaatiota riittää.

      Pelikäsityksistä ja sen semmoisista ei kannata aluksi murehtia vaan opetella vaan perusasioita. Pleksin kautta keskialueelle roiskimisen kyllä ehtii oppimaan myöhemminkin.

    • kiekottaa

      Mee traiautille äläkä anna periksi.Suurin osa lahjakkuuksista on lopettanu kun sulla alkaa kulkea, Ohjatut treenit ja omatoiminen treeni vie n.3v, kun tulee seuraava iso piikki kehityksessä.Miinuspuoli n.300eetä/kk maksut.Yritä heti johonkin isoon seuraan.Siellä parhaat valkut ja kova (ei aina niin rehti) kilpailu.Sitähän se peli on muutenkin Mee jo,moido..

    • eeroxx

      No alottikohan aloittaja pelaamaan?

    • reopele2210

      Sähän olet alottanut jo. Kuulostaa hyvältä, jatka samaa rataa ja ilmottaudu joukkueeseen.

    • tuleva hokimän

      Joo oon meidä joukkueen toisiks paras pitemies nyt ja pelaan 1 ketjun laidassa(: mahdollisuus nousta AAA joukkueeseen paikkamaan loukkaantumisia ja sairastumisia.

    • Hokijätkäkajaanista

      Ei ite oon 01 syntyny ja alotin lätkän 12 vuotiaana ja joudun käymään kiekkokoulun ja sit menin 04 sit 03 ja nyt pelaan 02 syntyneiden joukkueessa ja nyt alko kolmas kausi:D

    • näinonmarjat

      Koskaan ei ole liian myöhäistä!

    • minävaaaaaaaaaaan

      Haluisin tietää oletko aloittanu jo lätkän ja jos olet miten on sujunut. Sanon vaan että koskaan ei ole liian myöhäistä jos on vaa sisua ja tahtoa. Kyllä sä vielä näytät niille!

    • Helsinkihoki

      Oon nyt 15v ja 7kk vanha ja lätkä on mun unelma, oon pienenä ollu aika paljo ulkojäillä mut viimetalvena iski oikee kova into toho hommaa ja haluisin alottaa joukkueessa kun taitoa tulee aika nopeesti ja pelasin skidin futista ja nyte oon vaa salilla käyny ja vapaa-aikana jäillä ollu tai sit vaa lämimässä ni olisko mitää mahdollisuutta kovalla treenillä nousta huipulle?

    • myykamat

      ei ole.

    • Tietotaipotaskaa

      Muistele miten pelasin lapsena futista eli oliko joukkuepeli se sun juttu. Todennäköisyys on noin 1/10 000 nousta tuota reittiä ilman junioritaustaa. Käsittääkseni liigassa on yksi pelaaja joka on noussut kiipeämällä eri divaritasojen kautta, mutta luulen että sielläkin on junioritausta. Mikään ei maailmassa ole mahdotonta, mutta jo se että joudut aloittamaan harrastetasonjengeistä niin jo voi olla kehityksen tiellä. Pelaajapolkuajattelu on kiekossa hyvin vahva. Joskus jopa AA sarjoissa pelanneiden on vaikea päästä kilpakiekkoon try out tapahtumissa. Pitää olla AAA tausta.

      • Helsinkihoki

        Joukkuepeli oli just mun vahvuus ja lopetin futiksen sen takii et halusin aikaa vähä enemmä jääkiekolle ja muil urheilulajeille etten vaa keskittyis yhteen lajiin


    • Helsinkihoki

      Juu no mä oon isän kans koko ikäni ollu joka talvi jäällä ja joskus muutenkin kun isä pelas jääkiekkoa ni sain pienen olla aika paljon jäällä ja koulussa oon sillai aika samalla tasolla ollu liikuntatunneilla kuin jääkiekkoo pelaava jätkä ketä kans o pienest asti pelannu.

    • POIKALOVEHOCKEY

      kyllä se kuule viellä onnistuu kunhan vain taitoa on ja kovaa treeniä pitää kuitenkin muista julmettaman kukista try out tsemppiä kuitenkin👍

    • Patevani

      Lainekin alotti vast 13 v. Ei oo myöhäst sulla.

    • Peruspakki88

      On kyllä jännää ku porukkaa aloittaa ulkojäilt. Kyllä mie oon harrastanut lätkää junnusta ja pienenä kävin ulkojäil, mutta jostain syystä ei nyt huvita uj. Varmaan johtuu tosta kylmästä säästä ja muutenki harkkoi o 5krt viikossa peli(t)

    • Datsjuk

      Muuan venäläinen entinen Nhl peluri, nro13, aloitti kiekonpelaamisen 13-vuotiaana. Jossain vaiheessa mainittu maailman parhaiden pelaajien joukkoon kuuluvaksi.

    • Anonyymi

      Riippuu miten hyvin osaa luistella, tai onko aiempaa kokemusta. Yleensä jääkiekko harrastus aloitetaan 7-vuoden iässä, ja luistelu noin 4-5 vuoden iässä.

    • Anonyymi

      Miten kävi tälle pojalle, kerkeskö aloittaa jääkiekkoa

    • Anonyymi

      Porvaripappojen pojilla ei vissiin ole muuta tekemistä kuin viljellä tällaisia trolleja.

      Menkää vanhainkoteihin tukemaan kuolleita sotaveteraaneja, niin opitte jotain isänmaallisuudesta ja kaverin auttamisesta.

    • Anonyymi

      Voit harrastaa mun puolesta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe