Evankeliumien ristiriitojen mahdollinen selitys

Cameraf

Myönnän nyt, että evankeliumit ovat keskenään ristiriitaisia. En silti ole niin ylpeä, että luopuisin uskostani, vaan esitän, että evankeliumien kuvaamat tapahtumat sijoittuvat neljälle asutetulle planeetalle eri puolilla maailmankaikkeutta, ja että kaikilla planeetoilla tapahtumat olivat yksityiskohdiltaan erilaisia. Ne asiat, jotka käyvät ilmi jokaisesta neljästä evankeliumista, ovat niitä uskon ydintotuuksia, jotka Jumala on halunnut ilmoittaa erehtymättömällä varmuudella eri planeettojen asukkaille.

20

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

Jaa. Kaikkivoipa, kaukaa viisas, kaiken tietävä ja -näkevä ei osaa siis ilmoittaa ydintotuuksiaan niin että edes ne olisivat vailla ristiriitaisuuksia ja tulkinnanvaraa? Vaihda jumalaa.

• Cameraf

Tarkoitin, että juuri ne ydintotuudet ovat ne tiedot, jotka on ilmoitettu kaikissa neljässä evankeliumissa. Jeesus ristiinnaulittiin ja herätettiin kuolleista kaikilla neljällä planeetalla, ja Jeesus palaa niistä jokaiselle tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Yksityiskohtien ei tarvitse olla ristiriidattomia, koska pienemmät asiat ovat voineet tapahtua eri planeetoilla eri tavoin.

En muuten usko, että kukaan joutuu iankaikkiseen kadotukseen, koska täydellisen hyvä Jumala ei kiduta ketään. Uskon, että kukaan ei lopulta voi Kristuksen rakkautta vastustaa, vaan että Jeesus julistaa evankeliumia vielä kuolleille niin kauan, kunnes nämä kääntyvät.

• 234rtg
        Cameraf kirjoitti:

Tarkoitin, että juuri ne ydintotuudet ovat ne tiedot, jotka on ilmoitettu kaikissa neljässä evankeliumissa. Jeesus ristiinnaulittiin ja herätettiin kuolleista kaikilla neljällä planeetalla, ja Jeesus palaa niistä jokaiselle tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Yksityiskohtien ei tarvitse olla ristiriidattomia, koska pienemmät asiat ovat voineet tapahtua eri planeetoilla eri tavoin.

En muuten usko, että kukaan joutuu iankaikkiseen kadotukseen, koska täydellisen hyvä Jumala ei kiduta ketään. Uskon, että kukaan ei lopulta voi Kristuksen rakkautta vastustaa, vaan että Jeesus julistaa evankeliumia vielä kuolleille niin kauan, kunnes nämä kääntyvät.

Jos nyt kuitenkin puhuttaisiin asioista ihan oikeilla nimillä. Ne ovat lähinnä ydintarinoita. Eivät mitään totuuksia.

Se nyt on se ja sama mitä sinä uskot tai olet uskomatta. Satuja ja tarinoita.

• Virkistävän uudenlainen selitys, vaikka taitaakin olla vain trollin provokaatioyritys.

"........jotka Jumala on halunnut ilmoittaa erehtymättömällä varmuudella eri planeettojen asukkaille."

Eikös YHWH kuitenkin ole erehtymättömästä varmuudestaan huolimatta onnistunut tössimään asian lähettämällä myös vieraiden planeettojen versiot Maa-planeetalle?

Moinen erehdys aiheuttaa vain sekaannusta, niin kuin olemme jo huomanneet.

• Uusi luomus

Evankeliumien ydintotuushan on sama jokaisessa evankeliumissa. Eli Jumalan rakkaus ihmistä kohtaan. Jeesus tuli maailmaan kärsi ja kuoli ristillä, sovitti syntimme ja nousi kuolleista. Jokainen, joka Häneen uskoo, pelastuu.

Neljä eri henkilöä on kirjoittanut jokainen omalla tyylillään evankeliumit. Jos ajatellaan vaikkapa poliisi kuulustelua, jossa on neljä eri todistajaa, niin aivan varmasti jokaisen todistus vähän poikkeaa toisistaan ja kuitenkaan ne eivät tarvitse olla vääriä todistuksia. Yksi muistaa yhdestä asiata toista enemmän.

• Eli Jumala tekee itsemurhan. Sen pituinen se.

• Uusi luomus
        kekek-kekek kirjoitti:

Eli Jumala tekee itsemurhan. Sen pituinen se.

Mitä tarkoitat itsemurhalla?

• Joopajoo-o
        Uusi luomus kirjoitti:

Mitä tarkoitat itsemurhalla?

Jeesus meni vuoden pyhimpään aikaan temppeliin riehumaan tietäen tasantarkkaan että siitä saa kuolemantuomion. Marttyyrikuolema on nykyisinkin suosittua tietyissä piireissä. Tosin ilmeisesti ajatuksena oli että ennen kuolemaa Jumala puuttuu asioihin ja pelastaa Jeesuksen todistaen olemassaolonsa. Tämän puolesta puhuu vahvasti ristillä huudettu: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?

• Uusi luomus
        Joopajoo-o kirjoitti:

Jeesus meni vuoden pyhimpään aikaan temppeliin riehumaan tietäen tasantarkkaan että siitä saa kuolemantuomion. Marttyyrikuolema on nykyisinkin suosittua tietyissä piireissä. Tosin ilmeisesti ajatuksena oli että ennen kuolemaa Jumala puuttuu asioihin ja pelastaa Jeesuksen todistaen olemassaolonsa. Tämän puolesta puhuu vahvasti ristillä huudettu: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?

Ok, kiitos vastauksesta!
        Itse asiassa jo Vanhassa Testamentissa oli ennustuksia tästä kuolemasta, johon Jeesus joutui. Se osoittaisi, että se oli jo etukäteen suunniteltu ja nähty. Ja Jeesus tiesi, että Kirjoituksissa ennustetaan Messiaan kuolema.
        Mm Jesaja 53 sanoo: "Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa."
        Jeesushan sovelsi Jesajan tekstejä itseensä.

Jumalan hylkääminen ennustettiin jo mm Psalmissa 22:2: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?"

Tässä maailmassa kukaan ei ole kokenut Jumalan hylkäämistä - vaikka jostain on voinut siltä tuntua. Jumala joutui hylkäämään Poikansa meidän syntien tähden. Tuossa hetkessä Jeesus koki kadotuksen ja mitä on olla täydellisesti Jumalan hylkäämä.
        Olen ajatellut, että tuo kokemus on täytynyt olla niin karmaiseva, että se saa Jeesuksen huutamaan nuo sanat, vaikka hän tiesi jo entuudestaan joutuvan sen kokemaan. Jeesus oli maan päällä eläessään samaan aikaan ihminen ja Jumala.

• Minä olen Jumala
        Uusi luomus kirjoitti:

Ok, kiitos vastauksesta!
        Itse asiassa jo Vanhassa Testamentissa oli ennustuksia tästä kuolemasta, johon Jeesus joutui. Se osoittaisi, että se oli jo etukäteen suunniteltu ja nähty. Ja Jeesus tiesi, että Kirjoituksissa ennustetaan Messiaan kuolema.
        Mm Jesaja 53 sanoo: "Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä. Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa."
        Jeesushan sovelsi Jesajan tekstejä itseensä.

Jumalan hylkääminen ennustettiin jo mm Psalmissa 22:2: "Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?"

Tässä maailmassa kukaan ei ole kokenut Jumalan hylkäämistä - vaikka jostain on voinut siltä tuntua. Jumala joutui hylkäämään Poikansa meidän syntien tähden. Tuossa hetkessä Jeesus koki kadotuksen ja mitä on olla täydellisesti Jumalan hylkäämä.
        Olen ajatellut, että tuo kokemus on täytynyt olla niin karmaiseva, että se saa Jeesuksen huutamaan nuo sanat, vaikka hän tiesi jo entuudestaan joutuvan sen kokemaan. Jeesus oli maan päällä eläessään samaan aikaan ihminen ja Jumala.

"Itse asiassa jo Vanhassa Testamentissa oli ennustuksia tästä kuolemasta, johon Jeesus joutui."

Ehkäpä Jeesus hankkiutui tuohon "kohtaloon" tarkoituksella, jotta saisi itselleen seuraajia ja voisi hurvitella. Jos Jeesus oli tietoinen ettei tule esim. jonkin sairauden, vamman tai aliravitsemuksen tms. takia elämään pitkään, olisi hänen ollut järkevää "astua" "profeettojen" kertomaan roolihahmoon ja paistatella seuraajiensa suosiossa viimeiset päivät. Samalla profeettojen "ennustukset" "toteutuisivat" ja Jeesuksesta tuli tarinan sankari; ihmistäkin suurempi olio.

Saattoi myös käydä niin että koko väitetty Jeesuksen kuolema on vain sepitetty. Ehkä joku legionaalainen vain hävisi noppapelissä päivärahansa ja heitti suutuspäissään keihään ja se sattui osumaan Jeesusta? Jeesusta surreet kaverit sitten päättivät runoilla menehtyneen läheisensä muistolle hienoja tarinoita jotka kävisivät yhteen paimentolaisten "ennustusten" kanssa? Näin surevat saisivat ainakin hyvityksen läheisensä kuolemasta sillä "ennustuksien" "toteutuminen" toi heille valtaa omissa piireissään.

"Jeesushan sovelsi Jesajan tekstejä itseensä."

Kyllä varmasti köyhä kiertolainen joka halusi paistatella toisten köyhien suosiossa turvautuu vanhoihin taruihin ja haluaa näytellä näytelmässä maallista ja arkista tavoitetta X varten.

"Jumala joutui hylkäämään Poikansa meidän syntien tähden."

Jos kerron seuraajille mitä synti on, voin tarjota sovitusta siitä kunhan tekee jotain toivottua. Formaalisti: tarjoan tyhjää sovitan tyhjää = saan valtaa.

• Uusi luomus
        Minä olen Jumala kirjoitti:

"Itse asiassa jo Vanhassa Testamentissa oli ennustuksia tästä kuolemasta, johon Jeesus joutui."

Ehkäpä Jeesus hankkiutui tuohon "kohtaloon" tarkoituksella, jotta saisi itselleen seuraajia ja voisi hurvitella. Jos Jeesus oli tietoinen ettei tule esim. jonkin sairauden, vamman tai aliravitsemuksen tms. takia elämään pitkään, olisi hänen ollut järkevää "astua" "profeettojen" kertomaan roolihahmoon ja paistatella seuraajiensa suosiossa viimeiset päivät. Samalla profeettojen "ennustukset" "toteutuisivat" ja Jeesuksesta tuli tarinan sankari; ihmistäkin suurempi olio.

Saattoi myös käydä niin että koko väitetty Jeesuksen kuolema on vain sepitetty. Ehkä joku legionaalainen vain hävisi noppapelissä päivärahansa ja heitti suutuspäissään keihään ja se sattui osumaan Jeesusta? Jeesusta surreet kaverit sitten päättivät runoilla menehtyneen läheisensä muistolle hienoja tarinoita jotka kävisivät yhteen paimentolaisten "ennustusten" kanssa? Näin surevat saisivat ainakin hyvityksen läheisensä kuolemasta sillä "ennustuksien" "toteutuminen" toi heille valtaa omissa piireissään.

"Jeesushan sovelsi Jesajan tekstejä itseensä."

Kyllä varmasti köyhä kiertolainen joka halusi paistatella toisten köyhien suosiossa turvautuu vanhoihin taruihin ja haluaa näytellä näytelmässä maallista ja arkista tavoitetta X varten.

"Jumala joutui hylkäämään Poikansa meidän syntien tähden."

Jos kerron seuraajille mitä synti on, voin tarjota sovitusta siitä kunhan tekee jotain toivottua. Formaalisti: tarjoan tyhjää sovitan tyhjää = saan valtaa.

Tai entäpä, jos Jeesus sittenkin oli Messias, josta ennustettiin jo Vanhassa Testamentissa.
        Entäpä, jos Jeesus sittenkin sovitti syntimme, kuoli ja nousi kuolleista.
        Entäpä, jos tämä kaikki sittenkin on totta.

• Apo-Calypso
        Uusi luomus kirjoitti:

Tai entäpä, jos Jeesus sittenkin oli Messias, josta ennustettiin jo Vanhassa Testamentissa.

Entäs jos tädillä olisi munat, niini mitenkä sitten suu pannaan?

• Minä olen Jumala
        Uusi luomus kirjoitti:

Entäpä jos Jeesus oli tavallinen pulliainen joka syntyi normaalisti yhdynnästä seuranneesta hedelmöityksestä. Ehkäpä hän oli katulapsi joka kerjäsi, loisi muiden nurkissa ja nukkui hylätyissä taloissa sekä puiden alla. Ehkä hän varasti viiniä ja vei sitä kotibileisiin joista se oli päässyt loppumaan, ehkäpä Jeesus kavereineen kävi nyysimässä leipää ja kaloja ja jakoivat niitä köyhille, poliitikotkin jakavat hernekeittoa äänestäjä-kandidaateille vaalien alla. Ehkäpä Jeesus oli tavallinen nuori, mutta köyhä mies, joka kulki savitalokaupungeissa ja maaseuduilla, joka näytti keskisormea aikansa oppineille ja osasi puhua kuin runeberg jä hänellä oli paljon kavereita ympäri provinssin. Ehkä hän vain liitätti itsensä osaksi kuulemiansa paimentolaisten nuotiotaroiden hahmoja ja haaveili sankarin roolista. Ja lopulta viekkaudella onnistui siinä.

Ehkäpä tämä tyyppi oli tarpeeksi karismaattinen ja poikkeuksellinen kohua herättänyt tapaus omana aikanaan että huhut alkoivat liikkua kauppa- ja virkamiesten mukana ympäri Rooman imperiumia. Olihan hän uhmannut auktoriteettia. Ehkäpä jotkut oivalsivat että aina valtaan ei tarvita voimaa ja taloudellista mahtia, vaan jopa pelkkä viekkaus voi riittää ja Jeesuksesta, joka oli passeli toimittamaan funktioita, tehtiin kulttihahmo ja symboli. Taiteilijat tekivät Jeesusta fanittaneille fanituotteita. Kun Jeesuksen oman aikakauden todistajat kuolivat ja tarinat alkoivat elää omaa elämäänsä, Jeesuksen alkuperäinen elämänkerta unohtui taitavan propagandan ja tarinan kerronnan myötä ja kultti hänen ympärillään sai uskonnolliset piirteet, olihan Jeesus ottanut osaa paimenten iltanuotiotarinoihin. Ehkäpä totuus onkin tarua ihmeellisempää.

• Minä olen Jumala
        Apo-Calypso kirjoitti:

Entäs jos tädillä olisi munat, niini mitenkä sitten suu pannaan?

Meinaatko shemaleja?

• Uusi luomus
        Minä olen Jumala kirjoitti:

Entäpä jos Jeesus oli tavallinen pulliainen joka syntyi normaalisti yhdynnästä seuranneesta hedelmöityksestä. Ehkäpä hän oli katulapsi joka kerjäsi, loisi muiden nurkissa ja nukkui hylätyissä taloissa sekä puiden alla. Ehkä hän varasti viiniä ja vei sitä kotibileisiin joista se oli päässyt loppumaan, ehkäpä Jeesus kavereineen kävi nyysimässä leipää ja kaloja ja jakoivat niitä köyhille, poliitikotkin jakavat hernekeittoa äänestäjä-kandidaateille vaalien alla. Ehkäpä Jeesus oli tavallinen nuori, mutta köyhä mies, joka kulki savitalokaupungeissa ja maaseuduilla, joka näytti keskisormea aikansa oppineille ja osasi puhua kuin runeberg jä hänellä oli paljon kavereita ympäri provinssin. Ehkä hän vain liitätti itsensä osaksi kuulemiansa paimentolaisten nuotiotaroiden hahmoja ja haaveili sankarin roolista. Ja lopulta viekkaudella onnistui siinä.

Ehkäpä tämä tyyppi oli tarpeeksi karismaattinen ja poikkeuksellinen kohua herättänyt tapaus omana aikanaan että huhut alkoivat liikkua kauppa- ja virkamiesten mukana ympäri Rooman imperiumia. Olihan hän uhmannut auktoriteettia. Ehkäpä jotkut oivalsivat että aina valtaan ei tarvita voimaa ja taloudellista mahtia, vaan jopa pelkkä viekkaus voi riittää ja Jeesuksesta, joka oli passeli toimittamaan funktioita, tehtiin kulttihahmo ja symboli. Taiteilijat tekivät Jeesusta fanittaneille fanituotteita. Kun Jeesuksen oman aikakauden todistajat kuolivat ja tarinat alkoivat elää omaa elämäänsä, Jeesuksen alkuperäinen elämänkerta unohtui taitavan propagandan ja tarinan kerronnan myötä ja kultti hänen ympärillään sai uskonnolliset piirteet, olihan Jeesus ottanut osaa paimenten iltanuotiotarinoihin. Ehkäpä totuus onkin tarua ihmeellisempää.

Itseasiassa Jeesus tulikin maailmaan aivan tavalliseksi pulliaiseksi.
        Hän syntyi halvassa tallissa eläinten syöttökaukaloon. Siitä huolimatta Hän oli ennustusten täyttymys. Jumalan ainoa Poika. Kärsivän maailman toivo. Sorrettujen auttaja ja henkensä antava Paimen. Sekä ihmistä rakastava Jumala.

Menee ehkä varsinaisesta asiasta hieman sivuun, mutta Jeesuksen olemusta ja Jumalan rakkautta kärsivää ihmistä kohtaan kuvaa mielestäni hyvin, mitä Hän sanoo Matteuksen evankeliumissa 25: 35 – 40:

"Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
        minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
        Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
        Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?"
        Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
        Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'

Ehkäpä totuus (Jeesus) juuri onkin tarua ihmeellisempi.

• ---
        Uusi luomus kirjoitti:

"Entäpä, jos tämä kaikki sittenkin on totta."

No ei ole, mutta ajatusleikkinä, jos olisi, olisimme ihan vitunmoisessa kusessa. Ikuisuus siinä teidän uskovien kuvailemassa taivaassa olisi ihan silkkaa helevettiä.

• Uusi luomus
        --- kirjoitti:

"Entäpä, jos tämä kaikki sittenkin on totta."

No ei ole, mutta ajatusleikkinä, jos olisi, olisimme ihan vitunmoisessa kusessa. Ikuisuus siinä teidän uskovien kuvailemassa taivaassa olisi ihan silkkaa helevettiä.

Entäpä, jos taivas onkin mukava paikka? Entäpä, jos Raamatun kuvaus onkin totta:
        "Hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt." (Ilm 21:4)

• ....

Aivan niin. Ja kaikkitietävälle ja kaukaa viisaalle Jumalalle sattui pikkuinen moka... Ei ei ei. eihän sille voi mokia sattua, no enivei, tänne maahan päätyi myöskin muille planeetoille tarkoitettuja versioita evankeliumista... Joo. Jos olit trolli ja yritit saada uskovaisten selitykset näyttämään hassuilta, niin epäonnistuit. Ne selitykset näytti aivan yhtä hassuilta jo ennen tätä. Hassuuskerroin ei muuttunut yhtään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      57
      13501
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      37
      3913
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      40
      2306
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      154
      2199
    5. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      332
      1699
    6. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      95
      1478
    7. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      28
      1450
    8. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      201
      1422
    9. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      62
      1186
    10. 102
      1174
    Aihe