Neljännes E98-bensiiniä tankkaavista autoilijoista voisi siirtyä E95-bensiiniin.
– E95-bensiini ei käy vajaaseen kolmeenkymmeneen prosenttiin suomalaisista autoista, Neste Oilin myyntipäällikkö Petteri Kämpjärvi tietää.
E98-bensiiniä tankkaa neljäkymmentä ja E95-bensiiniä kuusikymmentä prosenttia bensaa kuluttavien autojen kuskeista. Kymmenen prosenttia suomalaisista siis käyttää turhaan E98-polttoainetta.
– Alun epäröinti 95-oktaanisen suhteen on tasoittumassa, koska ihmiset ovat oppineet luottamaan tuotteeseen. Luulen, että sen käyttäjät lisääntyvät vielä, St1 Oy:n toimitusjohtaja Mika Wiljanen kertoo.
E98-bensiiniä käytetään yhä turhaan
37
4185
Vastaukset
- -------
E95 on kuraa.
Aiheuttaa häiriöitä autojen lisäksi mm. perämoottoreissa. - I♥E98
Meiän autoon ja moneen muuhunkaan ei sovi muu kuin tuo e98! Että pidä sä se turpas kiinni!
- Papat kotiin
Onko siulla vielä sellaanen 40 vuotta vanha ajoneuvo?
- tarkkanakuinporkkana
"Meiän autoon ja moneen muuhunkaan ei sovi muu kuin tuo e98"
> näinhän se on. Lähes puhtaan etanolin käyttö rikkoo auton. Tavallisessa autossa saakin käyttää vain E10 tai joissakin vain E5-bensiiniä. Flexifuel-autot polttavat E85:sta ...tosin sekin on ajoittain todellisuudessa vain E75:sta. - ilugd
Papat kotiin kirjoitti:
Onko siulla vielä sellaanen 40 vuotta vanha ajoneuvo?
" Onko siulla vielä sellaanen 40 vuotta vanha ajoneuvo? "
tai uudenkarhea moottoripyörä.
minäkin käytän autossani turhaan 98E5 polttoainetta. ei se ole juurikaan kalliimpaa.
jos 98 kysyntä hiipuu, niin miten luulette käyvän sen aatavuudelle?
- =P=P
98E...ei E98
- en tykkää tankata
viiden sentin hintaerolla kulutusero tasoittaa eron, eli miksi juosta turhaan tankilla jatkuvasti?
- Etanoli ei käy
Joo ehkä 20v kuluttua 95 on viinani. Se 95 ei vaan nyt ole sopiva isoon osaan autoja. Syy:ONGELMIA KÄYTÖSSÄ! Ei kestä monet osat vuosia käytössä! Siirry sinäkin välittömästi kunnon bensan käyttäjäksi eli v power.
Ei vielä aika etanolille.
Minusta sinun kannattaa alkaa puhumaan turhien ökyautojen lopettamisen puolesta.
Kukaan ei tarvitse 200 kw henkilöautoa. Kaikille sama kone 74kw diesel ja maailma pelastuu.- FAKTAA pöytään
"Siirry sinäkin välittömästi kunnon bensan käyttäjäksi eli v power."
Millä perusteella kunnon bensaa? Mistä sitä ostettavissa Suomessa? - sumahher
FAKTAA pöytään kirjoitti:
"Siirry sinäkin välittömästi kunnon bensan käyttäjäksi eli v power."
Millä perusteella kunnon bensaa? Mistä sitä ostettavissa Suomessa?No ku sillä v-powerilla on niin hieno nimi
- prolleriedaibara
Minä tankkasin viimeksi V-poweria ja litrakulutus pomppasi edellisistä tankkauksista 0,5-1l/100km ylös. Ei oikein tehnyt vaikutusta, litrahinta kuitenkin 10-15c enemmän kuin 95:llä.
Mieluummin tankkaan re85:ttä. Kulutus nousee, mutta silti tulee säästöjä halvan hinnan takia.
- omakas
Melkein auto kuin auto kulkee pidemmälle ja antaa kovemmat huipputehot 98:lla. joten eipä tuo nyt ihan hukkaan mene. Tosin 98:n etu on niin pieni, ettei siitä kalliimpi hintansa huomioiden välttämättä ole mitään iloa.
Jos kaikilla olisi dieselit, jäisi bensa käyttämättä.. käsittääkseni öljynjalostusprosessista syntyy kumpiakin, joten on paras, että on sekä bensa- ett dieselkärryjä.- Mikä huoli tässä?
Jos joku tietää tai uskoo että 98 on parempaa kuin 95 ja haluaa maksaa siitä, niin se on hänen oma vapaa valintansa. On iät ja ajat tunnettu että korkeampioktaanisella tulee enemmän tehoa ja kulutus on pienempi jos puristussuhde on korkeampi (vanhat autot) tai jos moottorinohjaus on tarpeeksi fiksu (uudet autot, etenkin turbolliset). On sitten oma tarinansa paljonko hyöty on missäkin autossa ja milläkin ajotavalla.
P.S. Vastaavasti voi sanoa että tosi moni ajaa turhaan Audilla kun lähes saman ajonautinnon saa Skodalla. Tai moni ajaa turhaan Mersulla kun perille pääsee Daciallakin. - BENSA...
Mikä huoli tässä? kirjoitti:
Jos joku tietää tai uskoo että 98 on parempaa kuin 95 ja haluaa maksaa siitä, niin se on hänen oma vapaa valintansa. On iät ja ajat tunnettu että korkeampioktaanisella tulee enemmän tehoa ja kulutus on pienempi jos puristussuhde on korkeampi (vanhat autot) tai jos moottorinohjaus on tarpeeksi fiksu (uudet autot, etenkin turbolliset). On sitten oma tarinansa paljonko hyöty on missäkin autossa ja milläkin ajotavalla.
P.S. Vastaavasti voi sanoa että tosi moni ajaa turhaan Audilla kun lähes saman ajonautinnon saa Skodalla. Tai moni ajaa turhaan Mersulla kun perille pääsee Daciallakin.Tankkiin , viina suuhun .
- omakas
Mikä huoli tässä? kirjoitti:
Jos joku tietää tai uskoo että 98 on parempaa kuin 95 ja haluaa maksaa siitä, niin se on hänen oma vapaa valintansa. On iät ja ajat tunnettu että korkeampioktaanisella tulee enemmän tehoa ja kulutus on pienempi jos puristussuhde on korkeampi (vanhat autot) tai jos moottorinohjaus on tarpeeksi fiksu (uudet autot, etenkin turbolliset). On sitten oma tarinansa paljonko hyöty on missäkin autossa ja milläkin ajotavalla.
P.S. Vastaavasti voi sanoa että tosi moni ajaa turhaan Audilla kun lähes saman ajonautinnon saa Skodalla. Tai moni ajaa turhaan Mersulla kun perille pääsee Daciallakin.98:n ainoa ilo ei ole korkeaoktaanisuus. Suurimmalle osalle autoistahan siitä ei ole iloa. Mutta 5% suurempi öljypohjaisen polttoaineen määrä on etu jokaiselle autolle.
- mielummin dieselillä
Mika Wiljasen puhetta ohjaa raha.
Hänen lausuntonsa voi tältä osin jättää huomiotta. - kuravelli54
kyllä on tullu kokeiltua tuota 95 kuraa... tankillisella (55l) 95E pääsee n. 500km kun taas 98E pääsee sen n. 580km kyllä se säästö tulee tuossa pelkästään...
- zxv
Jos 95E:n 1,3% pienempi energiasisältö aiheuttaa 15% kulutuslisän, on moottorissasi jotain pahasti vialla.
- A.Autoilijat
Moottori kestääkin monissa nykyautoissa tuota kuraa, mutta ongelmia tulee bensatankin ja moottorin välillä. Hyvin tuntuu nämä sulavan nämätankin bensamittarin yhteitten tiivisteet.
- uPP3
Multa hajos heti katalysaattori silloin kun tuo uus bensa lanseerattiin, vm 2002 autosta, vaikka 95E10 piti muka käydä. Ainakin tuttuni joka on merkkihuollossa töissä sanoi, että katalysaattorien rikkoontumisella on selvä korrelaatio siihen, kun bensaan alettiin lisäämään etanolia. Hän sanoi, että on outoa että katalysaattoriviat tuplaantui yhtäkkiä, pian sen jälkeen kun uutta bensaa tuli markkinoille. Ei tämä voi olla aivan sattumaa. Ilmeisesti palkokaasut menee jotenkin kuumempina sinne, tai tapahtuu jälkipaloja tai leimahduksia. Voi olla myös niin, että etanoli jotenkin palaa epäpuhtaammin ja jäännöksiä jää kattiin, joka sitten tietyllä hetkellä leimahtaa vaikka ei pitäisi, jos esim pakopuolelta tulee leimahduksen jäännöksiä, tms kuumaa.
Kun auton moottori on 150 tkm ajettu, alkaa siellä kaasut ja höyryt välillä seikkailemaan sellaisissa paikoissakin missä ei teoriassa pitäisi, silti auto voi toimia aivan normaalisti ilman että käyttäjä huomaa mitään erityistä. Tämä monesti ei mene insinöörien kaaliin että osat tapaa kulua ja ne eivät enää toimi 100% niin kuin pitäisi. - 98 aina
aina tankkaan 98 turboahdettuun autooni. Antaa voimaa ja tehoa enemmän, sen kyllä tuntee. Ja kuluttaa hivenen vähemmän, ehken luokkaa 2-3 desiä satkulle eli hintaero menee melkien plus miinus nollaan.
matalaviritteisessä bensavaparissa ei anna etua mutta aikoinaan Tuulilasi testasi bensoja ja shellin v-powerilla antoi 1,6 bensacorolla versoon lisää tehoa ja kiihtyvyyttä kun siinä on korkea puristussuhde ja nakutustunnistin. - Olen Suomalainen
Tuo 95E10 on ihan kuraa. Pehmittää kaikki tiivisteet ja bensaletkut, polttakoon ja rikkokoon autonsa kuka haluaa, meillä ajetaan 98E5:lla kaikissa autoissa, kolme tavallista autoa ja pari jenkkiä.
Siihen päälle vielä ruohonleikkurit ja lumilinko, kakki juo 98:a.- Peilledelli
Kokeilepa tiputtaa vaikka tutti kossupulloon. Korkki kiinni ja katsot miltä näyttää viikon / vuoden kuluttua. Itse veikkaan, ettei mitään muutoksia tapahdu. Miksi siis etanolin noustessa 5-> 10 % tapahtuisi mitään?
- kemisti /
Peilledelli kirjoitti:
Kokeilepa tiputtaa vaikka tutti kossupulloon. Korkki kiinni ja katsot miltä näyttää viikon / vuoden kuluttua. Itse veikkaan, ettei mitään muutoksia tapahdu. Miksi siis etanolin noustessa 5-> 10 % tapahtuisi mitään?
Miksiköhän niitä autoja syttyy palamaan? Voisiko vuotava muoviliitoksin kasattu polttonesteputkisto aiheuttaa sen. Etanoli kovettaa ja haprastaa muoveja se on fakta, kuka siis korvaa kun tästä aiheutuu ongelmiaxautoilijalle? Neste? Valtiovalta? Syvä uni, omasta kukkarosta ne korjausrahat pitää kaivaa eli artisti maksaa.
98 oktaaninen toimii paremmin toki on hiukan kalliimpaa mutta katsotaan tulevaisuuteen miten käy ja kuka korvaa mitäkin :-)
Meillä on kaikissa kulkupeleissä 98 sisällä jopa lumilingossa ja hyvin toimii ei vuotoja ei polttoaineen hajua - ruahahaha haaa
kemisti / kirjoitti:
Miksiköhän niitä autoja syttyy palamaan? Voisiko vuotava muoviliitoksin kasattu polttonesteputkisto aiheuttaa sen. Etanoli kovettaa ja haprastaa muoveja se on fakta, kuka siis korvaa kun tästä aiheutuu ongelmiaxautoilijalle? Neste? Valtiovalta? Syvä uni, omasta kukkarosta ne korjausrahat pitää kaivaa eli artisti maksaa.
98 oktaaninen toimii paremmin toki on hiukan kalliimpaa mutta katsotaan tulevaisuuteen miten käy ja kuka korvaa mitäkin :-)
Meillä on kaikissa kulkupeleissä 98 sisällä jopa lumilingossa ja hyvin toimii ei vuotoja ei polttoaineen hajuaHyvin noi muovit ja kumit kuitenkin kestää lasinpesunesteen...
- mulle ei sopinu
Oon ajanu 95 liemillä kunnes kesällä tankkasin 98. Käy paljon paremmin ja vetää heti kaasua painettaessa enkä palaa vanhaan. Kone käy laihalla, välillä nykii yms. se ehkä teki 95 bensan sopimattomaksi.
- .-.--.
En tankkaa 95E10 polttoainetta Fordiin koska sitä tankkaamalla saan epämääräisen tyhjäkäynnin ja tankki on tyhjä noin 450km jälkeen. 98E5 bensalla pääsee tankkausten välillä 600km. Arvostan tätä tankkausten harvenemista siinä määrin, että en välitä kustannuksista ollenkaan.
PS. Teboilin 98:lla pääsee pidemmälle kun Nesteen.- Höpö höpö
Tuollainen ero 95 ja 98 välillä kun ei ole mitenkään mahdollinen missään moottorissa, ei oktaanilukuun perustuen eikä etanolipitoisuuteen perustuen. Jos tuon pystyt todistamaan, saat Nobelin palkinnon!!
Jos noin olisi, kaikki autotehtaat suosittelisivat 98 bensaa ja lainsäätäjä vaatisi bensaksi 98 koska se säästäisi niin paljon luonnonvaroja ja vähentäisi päästöjä.
- E95 Todellista kuraa
E95 on täyttä kuraa ja kuraa en tankkiini pistä todellakaan.
- 98 on paras.
E95 on kyllä kuraa, E98 maksaa vähän enemmän mutta loppupeleissä E98 on halvempi ja todella paljon parempi polttoaine.
ketjun aloittanu kannattaisi pitää suunsa kiinni jos ei mistään mitään tiiä. - Kumi-saapas mies
Onko vaan höpöä että 95 ja 98 bensoi ei voi tankata vuorotellen tjsp ilman että tankki tyhjänä välissä? Onko väliä jos tankissa vaikka 95sta kymmenen litraa ja tankkaa päälle 98 vaikka tankin täyteen? Auto on vuodelta '03.
- h j +89 kh
Bensa on bensaa.
Jotkut tankkaavat vuorotahtia eri pensaa, koska yrittävät yhdistää kummankin pensan hyvät puolet. Jonkinlainen välioktaani siis.
Ite ajelen, millä nyt milloinkin. Mun mielestä 98 on siitä kohden sopivampi, että kone käyt jotenkin tasaisemmin, etenkin syksyisin ja talvisin. Laitan välillä kuitenkin 95 oktaanista, että ei tarvitse suotta laittaa jäänestoa. Sitä oikein enää myydäkkään missään.
- w 124
Mulla käy E10 ongelmitta mutta en käytä sitä koska kuluttaa enemmän joten ei ole kannattavaa
- pwe3
Niinpä, onhan E10:ssä tyypillisesti kokonainen prosentti vähemmän energiaa.
- rigormortissimo
Korkea oktaaniluku tarkoittaa bensiinin parempaa puristuskestävyyttä, eli se ei räjähdä sylinterissä niin helposti ennen aikojaan, eli ennen tulpan kipinää. Ei muuta. Eli kone ei ala 'nakuttaa' sitä kuormitettaessa yhtä helposti kuin alempioktaanisella (ja 'hukkaa' tehollisia intervalleja), mikä samalla luonnollisesti parantaa polttoainetaloutta. Korkeaoktaanisella kone voi saavuttaa myös suuremman tehon, jos se on muutoin soveltuva tähän (puristussuhde, säädettävyys).
Sakut hyötyvät tyypillisesti korkeasta oktaaniluvusta, japsit eivät. Jälkimmäiset on 'rajoitettu' ysivitoselle.
Korkeaoktaaninen takaa pääsääntöisesti pienemmän kulutuksen/kilsa, erityisesti jos ajo on 'vaihtelevaa'. Ylimääräinen etanoli 95:ssä 98:iin verrattuna (5% vs. 10%) luonnollisesti edelleen lisää 95:n suhteellista kulutusta, koska etanolin energiasisältö on n. 30% pienempi kuin bensiinin. - TOTUUS!!!
98 niin palon parempaa vm 87 240 viinaa saa kaupasta ei kylmäasemilta moottorin käyttö ominaisuudet ku yöllä ja päivällä 1 tankki todisti että 95 on yksin kertaisesti paskaa!
- ---
siirtykää diiseliin jos noin ahistaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875