ePaimen heitti ketjussa "Pyhän Kasteen Sakramentista" hanskat lattiaan eikä vastannut kysymykseeni mikä erottaa tyhmät neitseet viisaista - vaan puolustautuu hätäpäissään argumentum ad hominem ja väistää hankalan asian.
- Pitäisi ottaa elävän ja kuolleen uskon tarkastelun sijasta esille Tyhmelinin omat kokemukset.
- Laestadius eli omana aikanaan eikä asiat enää päde.
Vihne taas selittää toisessa ketjussa että aikojen kuluessa on tapahtunut opillista tarkentumista - viisaus on lisääntynyt.
Voi olla että viisaus on lisääntynyt, mutta tällä palstalla sitä ei ole vielä havaittu. Ehkäpä päinvastoin. Enkä ole pahemmin havainnut missään muuallakaan. Jos 1500-luvun tai 1800-luvun uskon viisaudella on menty taivaaseen, sen pitäisi riittää kyllä nykyäänkin.
Ehdotan vielä että jatketaan vielä keskustelua uskon olemuksesta, ja otetaan tyhmät ja viisaat neitseet käsiteltäväksi.
Matteus 25:1-13.
1 "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
2 Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä.
3 Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.
4 Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
5 Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat.
6 Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.'
7 Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
8 Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat'.
9 Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.'
10 Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin.
11 Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
12 Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä'.
13 Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.
Tässä on kyse jokaisen ihmisen lopunajasta eli ajallisesta kuolemasta.
Esitän kysymyksen vielä vähän laajemmin kuin aiemmassa ketjussa.
Vertauksessa käsitellään ihmisiä, jotka pitävät itseään uskovaisina tavalla tai toisella.
Kaikki neitsyet odottivat yljän saapumista. Odottaminen ja morsiamena oleminen voidaan rinnastaa siihen, että tietää olevansa kastettu, uudestisyntynyt ja Kristuksen kirkkoon otettu - joko vauvana tai myöhemmin. Ei ateisti eikä agnostikko odota Jeesuksen tulemista.
Joka tapauksessa odottamisessa on kyse yljän lupaukseen uskomisesta.
Mikä erottaa tyhmät viisaista ?
Miksei odottaminen ja morsiamena oleminen riitä itsessään pelastukseen - onhan sekin jo jonkinlaista uskoa?
Miksi tarvitaan lupaukseen uskomisen lisäksi öljyä lampussa?
Näihin kysymyksiin toivoisin rakentavia kommentteja.
************************************************************************************
ePaimenelle vielä. Allekirjoitan kyllä tämän:
"En ole kokemustenikaan takia arvollinen Taivasten valtakunnan kansalaiseksi, sulasta armosta Jeesus on minut pelastanut ja minulle on kasteessa annettu kaikki taivaan tavarat lahjaksi, ilman mitään omaa ansiota. Uskolla tahdon ne lahjat ottaa tänäänkin vastaan, ja kehua niitä muillekin, jos Jumala suo."
Hyvää Juhannusta. Keskustelkaamme lestadiolaisuudesta ja uskosta.
Tyhmät ja viisaat neitsyet
52
207
Vastaukset
- näin se on
Oh hoh?????"Odottaminen ja morsiamena oleminen voidaan rinnastaa siihen, että tietää olevansa kastettu, uudestisyntynyt ja Kristuksen kirkkoon otettu - joko vauvana tai myöhemmin".
Eiköhän valta-osa kastetuista viisveisaa mistään Yljän odottamisesta. Ei mikään
pakollinen seremonia tuo uskoa sydämeen!
Useimmat odottavat vain, että viinakaupat ovat auki ja olutta on saatavissa!!!- teu.
Mat. 25;1-13. kun olet lukenut tämän Evankeliumista ..
Kirjoitan Selityksen . Seurakunnassa on Jeesusta odottavienkin joukossa m,VAILLA ARMON JA HENGEN OSALLISUUTTA OLEVIA "TYHMIÄ "NIMIKIRTITTYJÄ . He kyllä näkevät , että toisilla (viisailla) on astioissaan (sydämessä ,elämässä ), sellaista Hengen "öljyä ;jota heillä itsellään ei ole mutta he eivät .
jatkan teu. kirjoitti:
Mat. 25;1-13. kun olet lukenut tämän Evankeliumista ..
Kirjoitan Selityksen . Seurakunnassa on Jeesusta odottavienkin joukossa m,VAILLA ARMON JA HENGEN OSALLISUUTTA OLEVIA "TYHMIÄ "NIMIKIRTITTYJÄ . He kyllä näkevät , että toisilla (viisailla) on astioissaan (sydämessä ,elämässä ), sellaista Hengen "öljyä ;jota heillä itsellään ei ole mutta he eivät .
jatkanHyvä Teu. annan sinun selittää
- teu.
teu. kirjoitti:
Mat. 25;1-13. kun olet lukenut tämän Evankeliumista ..
Kirjoitan Selityksen . Seurakunnassa on Jeesusta odottavienkin joukossa m,VAILLA ARMON JA HENGEN OSALLISUUTTA OLEVIA "TYHMIÄ "NIMIKIRTITTYJÄ . He kyllä näkevät , että toisilla (viisailla) on astioissaan (sydämessä ,elämässä ), sellaista Hengen "öljyä ;jota heillä itsellään ei ole mutta he eivät .
jatkan" jatkan "
Mutta he eivät pidä sitä tarpeellisena : Monet heistä hylkäävät koko asian
"hurmahenkisenä " ja "epäraittiina" ,Kun he ovat Kastettuja seurakunnan jäseniä , käyvät joskus ehtoollisella , eivätkä elä törkeissä synneissä , He heräävät
näkemään kohtalokkan erehdyksensä ja käyvät etsimään/pyytämään viisailta heille . öjyään.. Sitä ei voidä kuitenkaan näin jakaa : Sitä sitä annetaan ylhäältä .Jumalan /Vapahtajan eteen parannukseen nöyrtyneille ja Armoa anoville.
jatkan . - teu.
teu. kirjoitti:
" jatkan "
Mutta he eivät pidä sitä tarpeellisena : Monet heistä hylkäävät koko asian
"hurmahenkisenä " ja "epäraittiina" ,Kun he ovat Kastettuja seurakunnan jäseniä , käyvät joskus ehtoollisella , eivätkä elä törkeissä synneissä , He heräävät
näkemään kohtalokkan erehdyksensä ja käyvät etsimään/pyytämään viisailta heille . öjyään.. Sitä ei voidä kuitenkaan näin jakaa : Sitä sitä annetaan ylhäältä .Jumalan /Vapahtajan eteen parannukseen nöyrtyneille ja Armoa anoville.
jatkan .Toiset uskovat voivat siinä auttaa Rukouksella ja Evankeliumin
Siunauksella /julistuksella . "Tyhmien" käytös osoittaa , että he eivät ole
tälläisiä armontekijöitä , joita siksi "viisaat" eivät voi auttaa . Siihen olisi tuskin aoikkaakaan , sillä 1Kor. 15:52 mukaan uskovien ylös otto tapahtuu silänräpä-yksessä ,. Koko uskovan seurakunnan mentyä "karitsan häihin" Maan päällä
ei ole enää ketään , Pyhän Hengen saanutta sovituksen viran hoitajaa. Joh.
20:22-23.; 2 Kor 5:18.
Armovalktakunnan kausi on päättynyt , ja siksi pelastuksesta osallisuudesta
pääseminen ei enää ole mahdollista . "Tyhmät" Pääsevät lopullisesti ulkopuolelle
, kadotukseen ..-- ,T'ässä vertauksessa käytetty (krikkalainen sana LAMPAS
merkitsee että Lammppua ja SOIHTUA ,. . Palestiinassa yleiseti tuulee ehtoolla
ja iltayöstä , eikä silloin voitu käyttää pieniä savi lamppuja ( koska sen pieni tuli
sammui yhtenään ) vaan käytettiin SOIHTUJA . Niissä ei ole itsessään öljysäi -
liötä , ja siksi oli välttämätöntä ottaa oljy, astia johon sitä tarpeen vaatiessa kastet-
tiin , että se palaisi on todella "tyhmää "lähteä soihdun kanssa pimeään yöhön
ilman "öljyastiaa". Äärettömän paljon suurempi tyhmyys on toivo päästä kirk -
kauden valtakuntaan jumalallisuuden ulkokuorella ja sen voiman kieltämisellä .
2 Tim. 3:5. - teu.
""NÄIN SE ON ""
OLETAN KUITENKIN ETTÄ , niin moni on kuullut selitystä noihin
Kysymyksiin joita " tyhmelin" , on esittänyt , .
- Mikä erottaa tyhmät viisaista ?
..monikin seikka sekä maallinen ett'ä hengellinen eli heillä
,, oli varsin iso ero loppujen lopuksi . Öljy on yhteinen tekijä
.. ei sitä voida jakaa ,siksi tyhmät ei saaneet öljyä Viisailta .
-miksi morsiammena oleminen ei Riitä itsessään pelastukseen . ?
..Siksi kun morsian voilla , vaikkei uskoisikaan , pelkkä ulkoinen
,, oleminen ei riitä , mutta jos morsian on Jeesuksen Morsian
niinkuin hänen tulee olla , hänellä on USKO Vaphtajaan aina .
-Miksi tarvitaan lupauksen uskomisen , lisäksi öljy'ä lampussa ,
..Luulen että yksinkertaisesti uskoen , meidän pitää USKOA
..Että JUMALALLA on oikeus vaatia meiltä tämmäset seikat.
..ettei oltaisiin kuin jumalallisuuden ulkokuori , mutta he kieltävät
sen voiman . sen kaltaisia karta. 2Tim .3:5.
Tästä olisi ot "öljy "ettava opiksi , he eivät vain ole öljyä vailla olevia "tyhmiä neitseitä "
vaan he hylkäävät koko koko ajatuksen , että tälläinen "öljy " olisi tarpeen .
Tämä on lopunajan luopumuksen eräs keskeinen piirre , Tällaisena aikana valvominen , " uskon jalo taistelu " ja uskovien keskinäinen tuki ovat tärkeitä ,
että hekin eivät joutuisi vedetyiksi vallitsevaan nimikristillisyyden kurimukseen .
Vetaa Luuk. 21:34-36.
" öljy " on sitä ainetta joka teettää " Nimikristillisyyttä " mielestäni
Vai voitko tyhmeliin yhtyä ajatukseen . Jos voit myönnä . - Leeviläinen
teu. kirjoitti:
Toiset uskovat voivat siinä auttaa Rukouksella ja Evankeliumin
Siunauksella /julistuksella . "Tyhmien" käytös osoittaa , että he eivät ole
tälläisiä armontekijöitä , joita siksi "viisaat" eivät voi auttaa . Siihen olisi tuskin aoikkaakaan , sillä 1Kor. 15:52 mukaan uskovien ylös otto tapahtuu silänräpä-yksessä ,. Koko uskovan seurakunnan mentyä "karitsan häihin" Maan päällä
ei ole enää ketään , Pyhän Hengen saanutta sovituksen viran hoitajaa. Joh.
20:22-23.; 2 Kor 5:18.
Armovalktakunnan kausi on päättynyt , ja siksi pelastuksesta osallisuudesta
pääseminen ei enää ole mahdollista . "Tyhmät" Pääsevät lopullisesti ulkopuolelle
, kadotukseen ..-- ,T'ässä vertauksessa käytetty (krikkalainen sana LAMPAS
merkitsee että Lammppua ja SOIHTUA ,. . Palestiinassa yleiseti tuulee ehtoolla
ja iltayöstä , eikä silloin voitu käyttää pieniä savi lamppuja ( koska sen pieni tuli
sammui yhtenään ) vaan käytettiin SOIHTUJA . Niissä ei ole itsessään öljysäi -
liötä , ja siksi oli välttämätöntä ottaa oljy, astia johon sitä tarpeen vaatiessa kastet-
tiin , että se palaisi on todella "tyhmää "lähteä soihdun kanssa pimeään yöhön
ilman "öljyastiaa". Äärettömän paljon suurempi tyhmyys on toivo päästä kirk -
kauden valtakuntaan jumalallisuuden ulkokuorella ja sen voiman kieltämisellä .
2 Tim. 3:5.Etkös sinä Teuvo ole ollut iltasella Lahdessa kuuntelemassa SP:n itkuvirttä, kun tähän aikaan nettiin kirjoittelet? Vai onko sinulla tabloidi seuroissa mukanasi jottas voit seurata netin keskustelupalstaa? Tokihan palstalla on paljosti kliinnostavampia puheita kuinmitä rukoushuoneen pöntöstä suolletaan??
teu. kirjoitti:
""NÄIN SE ON ""
OLETAN KUITENKIN ETTÄ , niin moni on kuullut selitystä noihin
Kysymyksiin joita " tyhmelin" , on esittänyt , .
- Mikä erottaa tyhmät viisaista ?
..monikin seikka sekä maallinen ett'ä hengellinen eli heillä
,, oli varsin iso ero loppujen lopuksi . Öljy on yhteinen tekijä
.. ei sitä voida jakaa ,siksi tyhmät ei saaneet öljyä Viisailta .
-miksi morsiammena oleminen ei Riitä itsessään pelastukseen . ?
..Siksi kun morsian voilla , vaikkei uskoisikaan , pelkkä ulkoinen
,, oleminen ei riitä , mutta jos morsian on Jeesuksen Morsian
niinkuin hänen tulee olla , hänellä on USKO Vaphtajaan aina .
-Miksi tarvitaan lupauksen uskomisen , lisäksi öljy'ä lampussa ,
..Luulen että yksinkertaisesti uskoen , meidän pitää USKOA
..Että JUMALALLA on oikeus vaatia meiltä tämmäset seikat.
..ettei oltaisiin kuin jumalallisuuden ulkokuori , mutta he kieltävät
sen voiman . sen kaltaisia karta. 2Tim .3:5.
Tästä olisi ot "öljy "ettava opiksi , he eivät vain ole öljyä vailla olevia "tyhmiä neitseitä "
vaan he hylkäävät koko koko ajatuksen , että tälläinen "öljy " olisi tarpeen .
Tämä on lopunajan luopumuksen eräs keskeinen piirre , Tällaisena aikana valvominen , " uskon jalo taistelu " ja uskovien keskinäinen tuki ovat tärkeitä ,
että hekin eivät joutuisi vedetyiksi vallitsevaan nimikristillisyyden kurimukseen .
Vetaa Luuk. 21:34-36.
" öljy " on sitä ainetta joka teettää " Nimikristillisyyttä " mielestäni
Vai voitko tyhmeliin yhtyä ajatukseen . Jos voit myönnä .Otteita Lutherin saarnasta Seitsemäntenäkolmatta sunnuntaina Kolminaisuuden päivästä:
- Tämä teksti puhuu vain evankeliumin kautta syntyneistä sieluista.
- Öljy on Pyhän Hengen voide.Tämä voide on totinen tieto Jumalasta (=elävän uskon tuntomerkki, Tyhmelinin huomautus). Öljy palaa: he elävät pelvossa, ajatellen, että Jumala voipi heille vihastua ja ottaa lahjansa heiltä pois. Sentähden riippuvat he alati yljän kaulassa, rukoillen häneltä armoa. Kompastuessansa, kuoleman hirmuisuutta ja Jumalan vihaa peljätessänsä, rukoilevat he ja pyytävät apua. Näin rukoillessansa, palavat heidän lamppunsa, niin että he kaikissa hädissänsä toivovat parasta Jumalalta. Kun he taas joutuvat tuskaan ja ahdistukseen, huutavat he jälleen yljällensä. Näin tulevat neitseet Jumalan, heidän Isänsä, ja ylkänsä Kristuksen tykö.
- Raamattu kutsuu tyhmiksi niitä, jotka eivät neuvosta huoli, ja taas niitä taitaviksi, jotka ovat evankeliumin sanaan perustetut ja pitävät kaiken omansa raiskana. Evankeliumi on uskon kuuliaisuus, niin kuin niiden on, jotka töissä askaroitsevat, jotka kyllä kuulevat evankeliumia, mutta eivät tottele sitä, vaan tahtovat pitää omankin ajatuksensa jossakin arvossa. Sentähden he eivät olekaan puhtaita neitsyitä, vaan ovat itsevalitun jumalanpalveluksen saastuttamat, ja pahalta haisevat Jumalan edessä, niiin että saavat tuomionsa, koska ovat uneliaat ja suruttomat.
- Ottakooon siis jokainen, jolla on Jumalan korkeimat lahjat ja evankeliumi, tästä tarkoin vaaria. Sillä ei tässä puhuta julki jumalattomista, vaan semmoisista, jotka,vaikka sanovat itsensä evankeliumin seuraajiksi, kuitenkin vielä istuvat lujina luonnollisessa sokeudessansa.
- Ken taitaa tässä erottaa tyhmät taitavista? Eikä yksikään ihminen maan päällä. Maailma sanoo tyhmiksi niitä, joita Kristus pitää taitavina, ja päin vastoin; sillä niissä, jotka eivät kokonansa turvaa Kristukseen, vaan myös omiin lahjoihinsa, on suurempi kiilto kuin taitavissa onkaan.
- Morsiamen tulee sanoa häntä, jolta hän saapi kaiken kunniansa ja hyvänsä, ei ainoastaan Herraksi, vaan myös yljäksi. Tyhmät eivät ollenkaan tiedä tästä suloisesta nimestä, sillä ei heillä ole sydämissänsä totista Jumalan tietoa. Miks‘eivät ilmoita yljälle, ett’ei heillä öljyä olekaan? Miksi juoksevat ihmisten tykö öljyä hakemaan? Syynä on, etteivat ole koskaan ylkää tunteneet, sillä jos olisivat hänen tunteneet, niin kyllä myös olisivat hänen tykönsä juosseet.
- Taitavat neitseet ovat nöyrät ja valmiit Jumalaa tottelemaan, kun eivät tässä menesty, niin he pyytävät Jumalalta apua. Toisellaiset ovat tyhmät, he eivät etsi apua yljältä, he kyllä alkavat hyvin, mutta eivät jatka, vaan tahtovat lisätä jotakin itseltänsä.tyhmelin kirjoitti:
Otteita Lutherin saarnasta Seitsemäntenäkolmatta sunnuntaina Kolminaisuuden päivästä:
- Tämä teksti puhuu vain evankeliumin kautta syntyneistä sieluista.
- Öljy on Pyhän Hengen voide.Tämä voide on totinen tieto Jumalasta (=elävän uskon tuntomerkki, Tyhmelinin huomautus). Öljy palaa: he elävät pelvossa, ajatellen, että Jumala voipi heille vihastua ja ottaa lahjansa heiltä pois. Sentähden riippuvat he alati yljän kaulassa, rukoillen häneltä armoa. Kompastuessansa, kuoleman hirmuisuutta ja Jumalan vihaa peljätessänsä, rukoilevat he ja pyytävät apua. Näin rukoillessansa, palavat heidän lamppunsa, niin että he kaikissa hädissänsä toivovat parasta Jumalalta. Kun he taas joutuvat tuskaan ja ahdistukseen, huutavat he jälleen yljällensä. Näin tulevat neitseet Jumalan, heidän Isänsä, ja ylkänsä Kristuksen tykö.
- Raamattu kutsuu tyhmiksi niitä, jotka eivät neuvosta huoli, ja taas niitä taitaviksi, jotka ovat evankeliumin sanaan perustetut ja pitävät kaiken omansa raiskana. Evankeliumi on uskon kuuliaisuus, niin kuin niiden on, jotka töissä askaroitsevat, jotka kyllä kuulevat evankeliumia, mutta eivät tottele sitä, vaan tahtovat pitää omankin ajatuksensa jossakin arvossa. Sentähden he eivät olekaan puhtaita neitsyitä, vaan ovat itsevalitun jumalanpalveluksen saastuttamat, ja pahalta haisevat Jumalan edessä, niiin että saavat tuomionsa, koska ovat uneliaat ja suruttomat.
- Ottakooon siis jokainen, jolla on Jumalan korkeimat lahjat ja evankeliumi, tästä tarkoin vaaria. Sillä ei tässä puhuta julki jumalattomista, vaan semmoisista, jotka,vaikka sanovat itsensä evankeliumin seuraajiksi, kuitenkin vielä istuvat lujina luonnollisessa sokeudessansa.
- Ken taitaa tässä erottaa tyhmät taitavista? Eikä yksikään ihminen maan päällä. Maailma sanoo tyhmiksi niitä, joita Kristus pitää taitavina, ja päin vastoin; sillä niissä, jotka eivät kokonansa turvaa Kristukseen, vaan myös omiin lahjoihinsa, on suurempi kiilto kuin taitavissa onkaan.
- Morsiamen tulee sanoa häntä, jolta hän saapi kaiken kunniansa ja hyvänsä, ei ainoastaan Herraksi, vaan myös yljäksi. Tyhmät eivät ollenkaan tiedä tästä suloisesta nimestä, sillä ei heillä ole sydämissänsä totista Jumalan tietoa. Miks‘eivät ilmoita yljälle, ett’ei heillä öljyä olekaan? Miksi juoksevat ihmisten tykö öljyä hakemaan? Syynä on, etteivat ole koskaan ylkää tunteneet, sillä jos olisivat hänen tunteneet, niin kyllä myös olisivat hänen tykönsä juosseet.
- Taitavat neitseet ovat nöyrät ja valmiit Jumalaa tottelemaan, kun eivät tässä menesty, niin he pyytävät Jumalalta apua. Toisellaiset ovat tyhmät, he eivät etsi apua yljältä, he kyllä alkavat hyvin, mutta eivät jatka, vaan tahtovat lisätä jotakin itseltänsä.Luther jatkaa:
Ota tällä kohdalla erikoisesti huomioosi: tämä vertaus ei puhu evankeliumin vainoojista — he ovat jo tuomitut ja tästä valtakunnasta jo syöstyt - vaan Kristus puhuu niistä, jotka ovat tässä valtakunnassa. Hän nimeää tyhmätkin neitsyet, sillä heillä on kristityn nimi, ja he kuuluvat tähän valtakuntaan: he saarnaavat evankeliumia, tekevät hyviä tekoja, jopa he tekojensa ansiosta tuntuvat muita kiehtovammilta. Mikä heiltä puuttuu? He eivät ole tosi toimessa, he etsivät omaa kunniaansa, eivät Jumalan kunniaa yksin.
Heissä ei ole mitään pelkoa; ilon he kyllä omaksuvat: kaikki he ovat menossa häihin, heitä on paljon, ja heillä kaikilla on lamppunsa, mutta he eivät ole huolehtineet öljystä.
Mutta kun ylkä, Herra Kristus, viimeisenä päivänä tulee, harva hänen kerallansa häihin kulkee. Paljon oli kansaa maailmassa vedenpaisumuksen tullessa, mutta Nooan kanssa arkkiin menijöitä oli ainoastaan kahdeksan sielua.
Samoin on käyvä tässäkin: moni näyttää olevan kristitty, mutta harva käy yljän keralla häihin.tyhmelin kirjoitti:
Luther jatkaa:
Ota tällä kohdalla erikoisesti huomioosi: tämä vertaus ei puhu evankeliumin vainoojista — he ovat jo tuomitut ja tästä valtakunnasta jo syöstyt - vaan Kristus puhuu niistä, jotka ovat tässä valtakunnassa. Hän nimeää tyhmätkin neitsyet, sillä heillä on kristityn nimi, ja he kuuluvat tähän valtakuntaan: he saarnaavat evankeliumia, tekevät hyviä tekoja, jopa he tekojensa ansiosta tuntuvat muita kiehtovammilta. Mikä heiltä puuttuu? He eivät ole tosi toimessa, he etsivät omaa kunniaansa, eivät Jumalan kunniaa yksin.
Heissä ei ole mitään pelkoa; ilon he kyllä omaksuvat: kaikki he ovat menossa häihin, heitä on paljon, ja heillä kaikilla on lamppunsa, mutta he eivät ole huolehtineet öljystä.
Mutta kun ylkä, Herra Kristus, viimeisenä päivänä tulee, harva hänen kerallansa häihin kulkee. Paljon oli kansaa maailmassa vedenpaisumuksen tullessa, mutta Nooan kanssa arkkiin menijöitä oli ainoastaan kahdeksan sielua.
Samoin on käyvä tässäkin: moni näyttää olevan kristitty, mutta harva käy yljän keralla häihin.Vielä Martti-setä saarnaa:
Tarkatkaamme siis ahkerasti tätä vertausta, sillä se on puhuttu meille! Olkoon evankeliumi meille täyttä totta! Älkäämme nukkuko tai olko perin suruttomia, sillä ylkä, Kristus, tulee ennen kuin huomaammekaan. Se, ken silloin on valmis, käy hänen kerallansa häihin.
Kaikille Kristus sanoo: "Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat. " , toisin sanoen, sekä viisaille että ymmärtämättömille. Viisaatkin nukkuvat. Aika ajoin oikeatkin kristityt tekevät syntiä. Kyllä Jumala saattaa valtakunnassaan sietää syntisiä, kun vain synti tunnetaan, kun hänen kolkuttaessaan avataan, jopa hänen valtakuntansa on yksinomaan sellainen valtakunta, jossa yhtä mittaa synnit anteeksi annetaan. Synti tosin jää kristittyihin, koska liha ja veri ovat liikkeellä, mutta lohdutukseksemme me tiedämme, ettei se meitä vahingoita: anteeksi anoessamme Jumala sen anteeksi meille antaa.
******************************************************************************
Martti Luther, Mannaa Jumalan lapsille:
Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa. Raamattu sanoo: "Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa." Se ei ole puhumista, vaan elämää, ei sanoja, vaan toimintaa ja työtä. Tyhmät neitsyet osaavat paljon puhua asiasta, mutta heidän sanojaan eivät seuraa toimi ja työ.
He ovat sellaisia tyhmiä, joilla on vain lamput, siis ulkonainen muoto. Matteuksen evankeliumin 7. luvussa Kristus todistaa heistä, että he sanovat aina: "Herra, Herra. " Suu siinä on, mutta sydän ei ole mukana, siinä siis ei ole öljyä, toisin sanoen uskoa sydämessä. He eivät kuitenkaan tiedä sitä, vaan luulevat lamppunsa olevan valmiit. Luonteensa mukaisesti he saarnaavat mielellään ja kuulevat uskosta. Sanaa kuullessaan he omaksuvat luulotellen valheuskon, jota he pitävät lampun öljynä. Siitä huolimatta he elävät vanhoissa synneissään kuten aikaisemminkin.
He ovat yhtä pikavihaisia ja ilkeitä, yhtä ahneita ja köyhiä kohtaan armahtamattomia kuin aiemminkin ja yhtä paljon Jumalan tuntemista vailla. Tämä heidän itselleen rakentamansa usko eli luulo on pelkkä ihmisteko. Se on kuin vaahto vedessä tai kuohu oluessa, joka pian katoaa. Siksi tällainen omatekoinen valheusko ei voi kestää kuolemassa, vaan se kukistuu synnin, perkeleen ja helvetin tuskien kynsiin.tyhmelin kirjoitti:
Vielä Martti-setä saarnaa:
Tarkatkaamme siis ahkerasti tätä vertausta, sillä se on puhuttu meille! Olkoon evankeliumi meille täyttä totta! Älkäämme nukkuko tai olko perin suruttomia, sillä ylkä, Kristus, tulee ennen kuin huomaammekaan. Se, ken silloin on valmis, käy hänen kerallansa häihin.
Kaikille Kristus sanoo: "Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat. " , toisin sanoen, sekä viisaille että ymmärtämättömille. Viisaatkin nukkuvat. Aika ajoin oikeatkin kristityt tekevät syntiä. Kyllä Jumala saattaa valtakunnassaan sietää syntisiä, kun vain synti tunnetaan, kun hänen kolkuttaessaan avataan, jopa hänen valtakuntansa on yksinomaan sellainen valtakunta, jossa yhtä mittaa synnit anteeksi annetaan. Synti tosin jää kristittyihin, koska liha ja veri ovat liikkeellä, mutta lohdutukseksemme me tiedämme, ettei se meitä vahingoita: anteeksi anoessamme Jumala sen anteeksi meille antaa.
******************************************************************************
Martti Luther, Mannaa Jumalan lapsille:
Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa. Raamattu sanoo: "Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa." Se ei ole puhumista, vaan elämää, ei sanoja, vaan toimintaa ja työtä. Tyhmät neitsyet osaavat paljon puhua asiasta, mutta heidän sanojaan eivät seuraa toimi ja työ.
He ovat sellaisia tyhmiä, joilla on vain lamput, siis ulkonainen muoto. Matteuksen evankeliumin 7. luvussa Kristus todistaa heistä, että he sanovat aina: "Herra, Herra. " Suu siinä on, mutta sydän ei ole mukana, siinä siis ei ole öljyä, toisin sanoen uskoa sydämessä. He eivät kuitenkaan tiedä sitä, vaan luulevat lamppunsa olevan valmiit. Luonteensa mukaisesti he saarnaavat mielellään ja kuulevat uskosta. Sanaa kuullessaan he omaksuvat luulotellen valheuskon, jota he pitävät lampun öljynä. Siitä huolimatta he elävät vanhoissa synneissään kuten aikaisemminkin.
He ovat yhtä pikavihaisia ja ilkeitä, yhtä ahneita ja köyhiä kohtaan armahtamattomia kuin aiemminkin ja yhtä paljon Jumalan tuntemista vailla. Tämä heidän itselleen rakentamansa usko eli luulo on pelkkä ihmisteko. Se on kuin vaahto vedessä tai kuohu oluessa, joka pian katoaa. Siksi tällainen omatekoinen valheusko ei voi kestää kuolemassa, vaan se kukistuu synnin, perkeleen ja helvetin tuskien kynsiin.Olen tuonut esille Martti Lutherin ja Laestadiuksen selityksiä elävästä uskosta ja valheuskosta/luulouskosta/kuolleesta uskosta.
Laestadiuksen termi "kuollut usko" on sama asia kuin Lutherin "luulousko" tai "valheusko". Tämän "uskon" ominaisuus on, ettei se kestä kuolemassa, eli se ei ole uskoa ollenkaan.
Tuomitsematta ketään tässä antinomistiksi tai kuolleen uskon kannattajaksi, kehoitan kuitenkin jokaista tutkimaan itseään Sanan valossa.
Jos sinulla, lukijani, ei ole totista tietoa Jumalasta eli Pyhän Hengen todistusta Jumalan lapseudesta, se on merkki siitä etteivät asiasi ole hyvin. Huuda silloin ylkää avuksi, niin hän auttaa.- teu.
Leeviläinen kirjoitti:
Etkös sinä Teuvo ole ollut iltasella Lahdessa kuuntelemassa SP:n itkuvirttä, kun tähän aikaan nettiin kirjoittelet? Vai onko sinulla tabloidi seuroissa mukanasi jottas voit seurata netin keskustelupalstaa? Tokihan palstalla on paljosti kliinnostavampia puheita kuinmitä rukoushuoneen pöntöstä suolletaan??
"Leeviläinen " Kyllä minä kuuntelin mummunkaa , kotona ja se oli juuri tuon lauseesi samankaltaista ..ei minulla ole tabloidi , en tiedä mitä sillä tekisin , kun en tunnista
sellaista välinettä . kenkään ei luulisi arvelevan minun kuuntelu intoani tai sitten
sitä mitä minä teen tai jätän tekemättä . Sillä kaiken eikaa on kirjoitettu asiaa ..
Toiseksi: jos kirjoittelu tekee minut huonoksi , pyydän anteeksi ?
Kolmanneksi: Vain Jeesukseen USKO Pelastaa ei silmän palvonta .
Neljänneksi : Ei Ryövärillä ristill'ä ollut mitään mahdollisuuksia hän huomasi
Ja siksi Pyysi Jeesukselta Armoa , jonka pian Jeesus lupasi , Totisesti
totisesti , tänä päivänä sinä olet minun kanssani Paratiisissa.
Ja se toteuti , vaikka ei käynyt Lahdessa .. tyhmelin kirjoitti:
Olen tuonut esille Martti Lutherin ja Laestadiuksen selityksiä elävästä uskosta ja valheuskosta/luulouskosta/kuolleesta uskosta.
Laestadiuksen termi "kuollut usko" on sama asia kuin Lutherin "luulousko" tai "valheusko". Tämän "uskon" ominaisuus on, ettei se kestä kuolemassa, eli se ei ole uskoa ollenkaan.
Tuomitsematta ketään tässä antinomistiksi tai kuolleen uskon kannattajaksi, kehoitan kuitenkin jokaista tutkimaan itseään Sanan valossa.
Jos sinulla, lukijani, ei ole totista tietoa Jumalasta eli Pyhän Hengen todistusta Jumalan lapseudesta, se on merkki siitä etteivät asiasi ole hyvin. Huuda silloin ylkää avuksi, niin hän auttaa.Lopuksi minun täytyy itsekin tunnustaa, että olen joutunut syntiseksi tämän sanan alla. Liian vähän käytännön tekoja, liian paljon turhaa ylpeää puhetta.
- teu.
tyhmelin kirjoitti:
Lopuksi minun täytyy itsekin tunnustaa, että olen joutunut syntiseksi tämän sanan alla. Liian vähän käytännön tekoja, liian paljon turhaa ylpeää puhetta.
"tyhmelin " USKO synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä .
- teu.
tyhmelin kirjoitti:
Luther jatkaa:
Ota tällä kohdalla erikoisesti huomioosi: tämä vertaus ei puhu evankeliumin vainoojista — he ovat jo tuomitut ja tästä valtakunnasta jo syöstyt - vaan Kristus puhuu niistä, jotka ovat tässä valtakunnassa. Hän nimeää tyhmätkin neitsyet, sillä heillä on kristityn nimi, ja he kuuluvat tähän valtakuntaan: he saarnaavat evankeliumia, tekevät hyviä tekoja, jopa he tekojensa ansiosta tuntuvat muita kiehtovammilta. Mikä heiltä puuttuu? He eivät ole tosi toimessa, he etsivät omaa kunniaansa, eivät Jumalan kunniaa yksin.
Heissä ei ole mitään pelkoa; ilon he kyllä omaksuvat: kaikki he ovat menossa häihin, heitä on paljon, ja heillä kaikilla on lamppunsa, mutta he eivät ole huolehtineet öljystä.
Mutta kun ylkä, Herra Kristus, viimeisenä päivänä tulee, harva hänen kerallansa häihin kulkee. Paljon oli kansaa maailmassa vedenpaisumuksen tullessa, mutta Nooan kanssa arkkiin menijöitä oli ainoastaan kahdeksan sielua.
Samoin on käyvä tässäkin: moni näyttää olevan kristitty, mutta harva käy yljän keralla häihin." tyhmelin "
Kun tuossa oli kysymys kansata ennen vedenpaisumusta .
Olen laskelmissa tullut tulukseen että , heitä oli vähän vaille
1 ,miljardi , jotka kuoli etupäässä hukkumalla . ja ne 8 jatkoi
Jumalan työtä (luomistyön jälkeistä ) nyt on 7.2 miljardia
paljon on ihmisiä tietenkin kuollutkin kun noin paljon on
elossa tällä hetkellä .
Jos ajattelemme Nooan ja heid'än asumista Araratin liepeillä ,
siellä oli niin suuri ylänkö että heidän ei tavinnut -- eikä voinut
laskeutua sen veden tautta , tämä ylänkö oli noin vähän alle 2000 m
ylenpänä kuin nykyinen meri ja ylänkö laskeutui n.1500 m.
Maa oli mitä parhainta kasvualustaa , sen kertoi NOAN viini.
Täällä oli hyvä asua vaikka siihen asti kun Noa kuoli , joka tapahtui 350 .
vuotta vedenpaisumksesta kun Noa oli haudattu , useimmat lähti
hakemaan uusia maita .
Milloin kaikki vesi oli alentunut , se saattoi kestää jopa 250 v.
Se tarkoittaa että tiedemisten fossiilit on humpuukkia koska
mitään kehitys oppia ei kannata uskoa. .
Tarkennetaan sanomaa. En väittänyt opillisen viisauden lisääntyneen, vaan asioita tutkitaan tarkemmin ja samalla lisätään väliaitoja. Jeesuksen teko oli aitojen särkemistä ja silloin oli se yksi ainoa pakanoiden ja juutalaisten välillä. Nyt on aitoja kirkkojen välillä ja kirkkojen siäpuolisten liikkeiden välillä. Jopa niin, että lestadiolaisuuden nimen alla on monta aitaa rakennettu lisää.
Oletko sitä mieltä että raja-aidat luterilaisten, roomalaiskatolisten, kreikkalaiskatolisten, reformoitujen, vapaiden suuntien, mormonien, jehovantodistajien, hindujen, juutalaisten, harekrishnojen, buddhalaisten, äitimaa-uskovaisten ja new agelaisten ja saatananpalvojien ja ateistien jne jne jne jne blaa blaa blaa välillä pitää kaataa?
Missä Vihneen rajat? Joku roti meinaan täytyy olla, sanoo tyhmelin.tyhmelin kirjoitti:
Oletko sitä mieltä että raja-aidat luterilaisten, roomalaiskatolisten, kreikkalaiskatolisten, reformoitujen, vapaiden suuntien, mormonien, jehovantodistajien, hindujen, juutalaisten, harekrishnojen, buddhalaisten, äitimaa-uskovaisten ja new agelaisten ja saatananpalvojien ja ateistien jne jne jne jne blaa blaa blaa välillä pitää kaataa?
Missä Vihneen rajat? Joku roti meinaan täytyy olla, sanoo tyhmelin.Raamattu on minun rajani. En ota muihin kantaa, eikä kristityn yleensäkkään pidä ottaa kantaa muihin. He seisovat oman isäntänsä edessä. Hyvää sanomaa toki pitää kaikille julistaa, jos tilaisuuksia tulee.
- Arbeit Macht Frei
"Nyt on aitoja kirkkojen välillä ja kirkkojen siäpuolisten liikkeiden välillä. Jopa niin, että lestadiolaisuuden nimen alla on monta aitaa rakennettu lisää."
sähköistettyjä piikkilanka-aitoja niikuin Dachaussa ikään? vihne kirjoitti:
Raamattu on minun rajani. En ota muihin kantaa, eikä kristityn yleensäkkään pidä ottaa kantaa muihin. He seisovat oman isäntänsä edessä. Hyvää sanomaa toki pitää kaikille julistaa, jos tilaisuuksia tulee.
Aamenpiste Vihneelle.
Käväisin tänään Lahdessa kuuntelemassa SP:n iltasaarnan.
Aiheena Joh. 10: 1-16 lammashuonevertaus.
Tuli selkeä seurakuntaopillinen linjaus.
Lammashuoneen seinät = Kristuksen oppi - eikä mikään muu.
Tämä on nyt sitten essujen virallinen kanta tänään.tyhmelin kirjoitti:
Aamenpiste Vihneelle.
Käväisin tänään Lahdessa kuuntelemassa SP:n iltasaarnan.
Aiheena Joh. 10: 1-16 lammashuonevertaus.
Tuli selkeä seurakuntaopillinen linjaus.
Lammashuoneen seinät = Kristuksen oppi - eikä mikään muu.
Tämä on nyt sitten essujen virallinen kanta tänään.Muuten SP:n saarna oli hiukan sekava.
- 5+7#
tyhmelin kirjoitti:
Aamenpiste Vihneelle.
Käväisin tänään Lahdessa kuuntelemassa SP:n iltasaarnan.
Aiheena Joh. 10: 1-16 lammashuonevertaus.
Tuli selkeä seurakuntaopillinen linjaus.
Lammashuoneen seinät = Kristuksen oppi - eikä mikään muu.
Tämä on nyt sitten essujen virallinen kanta tänään.Oli siinä mukana omakin virallinen kanta kuorolaulusta. Mistähän sellainen viisaus on löydetty, että yksi harrastus, tai ammatti laitetaan uskon esteeksi
5+7# kirjoitti:
Oli siinä mukana omakin virallinen kanta kuorolaulusta. Mistähän sellainen viisaus on löydetty, että yksi harrastus, tai ammatti laitetaan uskon esteeksi
Saisivat perustella kantojansa enemmän. Nyt mummot kyselee saarnaajilta että saako jatkaa harrastustaan kirkkokuorossa vai ei. Tällainen pikku"synneillä" pelleily saisi jo loppua. On paljon tärkeämpiä asioita joista pitäisi puhua.
- rudiini
tyhmelin kirjoitti:
Aamenpiste Vihneelle.
Käväisin tänään Lahdessa kuuntelemassa SP:n iltasaarnan.
Aiheena Joh. 10: 1-16 lammashuonevertaus.
Tuli selkeä seurakuntaopillinen linjaus.
Lammashuoneen seinät = Kristuksen oppi - eikä mikään muu.
Tämä on nyt sitten essujen virallinen kanta tänään.Eipä ollut tullut SP lukeneeksi edes tekstiään, mistä saarmasi.
- 5+7#
rudiini kirjoitti:
Eipä ollut tullut SP lukeneeksi edes tekstiään, mistä saarmasi.
Juu, enemmin pitäisi koota ja yhdistää, eikä tökkiä sauvalla pois laulavia ihmisiä. Tuollaiset puheet saavat aikaan pelkkää hämmennystä ja epätietoisuutta, niinkuin tyhmelinkin sanoi.
- muuttis
5+7# kirjoitti:
Juu, enemmin pitäisi koota ja yhdistää, eikä tökkiä sauvalla pois laulavia ihmisiä. Tuollaiset puheet saavat aikaan pelkkää hämmennystä ja epätietoisuutta, niinkuin tyhmelinkin sanoi.
SP leimasi kuorolaulajat kuollutuskoisiksi ja armon varastajiksi, se oli ydinviesti tällä kohtaa. Kaunistelluin sanakääntein.
Hänella on missio hiusten värjäämistä ja kuorolaulamista vastaan. Aiemmin hän vaati luottamaan Lapin wanhimpiin lähes jokaisessa saarnassaan. Hän vaatimalla vaati kaikkia Suomen saarnaajia lyömään samaan naulaan, eli vaatimaan seuraväkeä luottamaan heihin.
En luota ollenkaan SP:n selityksiin, mutta se mikä luetaan raamatusta, on elävää Sanaa hänenkin lukemanaan. muuttis kirjoitti:
SP leimasi kuorolaulajat kuollutuskoisiksi ja armon varastajiksi, se oli ydinviesti tällä kohtaa. Kaunistelluin sanakääntein.
Hänella on missio hiusten värjäämistä ja kuorolaulamista vastaan. Aiemmin hän vaati luottamaan Lapin wanhimpiin lähes jokaisessa saarnassaan. Hän vaatimalla vaati kaikkia Suomen saarnaajia lyömään samaan naulaan, eli vaatimaan seuraväkeä luottamaan heihin.
En luota ollenkaan SP:n selityksiin, mutta se mikä luetaan raamatusta, on elävää Sanaa hänenkin lukemanaan.Hiuksista puheen ollen, SP voisi käydä parturissa. Rillitkin on isot mustat muodinmukaiset. Ei millään pahalla mutta kuitenkin.
- muuttis
tyhmelin kirjoitti:
Hiuksista puheen ollen, SP voisi käydä parturissa. Rillitkin on isot mustat muodinmukaiset. Ei millään pahalla mutta kuitenkin.
=D
tyhmelin
23.6.2013 19:35 - 5+7#
muuttis kirjoitti:
SP leimasi kuorolaulajat kuollutuskoisiksi ja armon varastajiksi, se oli ydinviesti tällä kohtaa. Kaunistelluin sanakääntein.
Hänella on missio hiusten värjäämistä ja kuorolaulamista vastaan. Aiemmin hän vaati luottamaan Lapin wanhimpiin lähes jokaisessa saarnassaan. Hän vaatimalla vaati kaikkia Suomen saarnaajia lyömään samaan naulaan, eli vaatimaan seuraväkeä luottamaan heihin.
En luota ollenkaan SP:n selityksiin, mutta se mikä luetaan raamatusta, on elävää Sanaa hänenkin lukemanaan.Muuttis, "En luota ollenkaan SP:n selityksiin, mutta se mikä luetaan raamatusta, on elävää Sanaa hänenkin lukemanaan."
Tästä asiasta oli joskus rudiinin kanssa pitkä vääntö ja taisi jäädä pattitilanteeseen.
Muuten olen hänen kanssaan paljon samaa mieltä.
Sanassa on ihmeellinen voima, luki sitä kuka tahansa. On se kumma juttu. Yllättävintä se oli Pieni pyhiinvaellus elokuvassa Oletko sattunut katsomaan? - muuttis
5+7# kirjoitti:
Muuttis, "En luota ollenkaan SP:n selityksiin, mutta se mikä luetaan raamatusta, on elävää Sanaa hänenkin lukemanaan."
Tästä asiasta oli joskus rudiinin kanssa pitkä vääntö ja taisi jäädä pattitilanteeseen.
Muuten olen hänen kanssaan paljon samaa mieltä.
Sanassa on ihmeellinen voima, luki sitä kuka tahansa. On se kumma juttu. Yllättävintä se oli Pieni pyhiinvaellus elokuvassa Oletko sattunut katsomaan?Valitettavasti en ole nähnyt mainitsemaasi elokuvaa.
Monet essut tuntuvat uskovan, että sana tulee eläväksi juuri saarnaajan puheessa. Että juuri siinä on Pyhä Henki vaikuttamassa, tulipa suusta sitten isäin sääntöjä tms.
Rudiinilla on ymmärrystä, kokemusta ja tietoa. Muistan jotain tuosta väännöstä, mikäli se koski essuissakin luettavaa rukousta. Voipi olla joku muukin vääntö. Terveiset vaan rudiinille.
- viisas ei neitsyt
voi miten voi olla näin lapsellisia kysmyksiä uskovaksi itseään mieltvien kynästä ?
ei voi käsittää ei.- 19+19
älä viitsi osallistua, vaan istu alas laskemaan kulutusta.
Ole hiljaa ja kuuntele.
Voisit oppia jotain 10 neitsyen vertauksesta, joka on yksi Jeesuksen opetuksista.
- rudiini
Eikös kannattaisi lukea tuotakin vertausta mielessään kysymys: "Mitä Jeesus haluaa tällä vertauksella meille opettaa?"
Hän ei varmaankaan opeta meille keinoja, joilla voimme määritellä naapureistamme ja kanssakulkijoistamme, kuka on viisas ja kuka tyhmä neitsyt, eikös niin?
Eiköpä liene niin, että Hän kehottaa meitä itse kutakin valvomaan, olisimme valmiit Yljän saapuessa?
On Kristuksen tulemus arvaamaton,
myös kohta voi aueta hauta,
ja niin armonaikamme loppunut on,
voi, sitten ei parannus auta.
Oi Herramme, armahda meitä!
Voi meitä, jos uneen me vajoamme
ja synti ei tuntoa paina,
jos taivaan ja Jumalan unohdamme
ja suruton mieli on aina!
Oi Herramme, armahda meitä!
Ei teoilla autuutta ansaita voi,
me lahjaksi autuuden saamme.
Siis Herraamme, koska hän elämän toi,
me uskossa turvautukaamme.
Oi Herramme, armahda meitä!
Nyt valvomaan rohkaise, Jumalani,
ja oikein suo aikani käyttää,
niin että on öljyä lampussani,
kun maan ääret huuto tuo täyttää:
Nyt Herramme Kristus jo saapuu!
Siis huolehdi, sieluni, rauhastasi
ja Herrasi tuloa muista.
Vain hän olkoon turvana, toivonasi,
pois maailman rakkaus suista.
Oi Herramme, armahda meitä!
Virsi 152
Hemminki Maskulainen virsikirjaan 1605. Uud. Julius Krohn 1880, komitea 1937.- muuttis
Olen kuullut opetusta, että tyhmillä on kuollut usko ja viisailla elävä.
Vaikka viisaatkin nukkuivat, heidän uskonlamppunsa syttyivät palamaan Yljän tullessa.
Toisaalta on opetettu, että kuollut usko on yhtä vahva kuoleman tullessa kuin elävä usko. Ota tästä sitten selvää. D (tarkoitan tässä essuopetusta)
Joo, rudiinin ajatukseen valvomisesta on helppo yhtyä. muuttis kirjoitti:
Olen kuullut opetusta, että tyhmillä on kuollut usko ja viisailla elävä.
Vaikka viisaatkin nukkuivat, heidän uskonlamppunsa syttyivät palamaan Yljän tullessa.
Toisaalta on opetettu, että kuollut usko on yhtä vahva kuoleman tullessa kuin elävä usko. Ota tästä sitten selvää. D (tarkoitan tässä essuopetusta)
Joo, rudiinin ajatukseen valvomisesta on helppo yhtyä.näin on.
- kuka se on
No niin mikä on lopputulema, eli mikä joukkoon tyhmiä ja mikä viisaita ei taida selvitä vaikka istuin alas ja odotin kuulevani jotain Jumalan Hengeltä, mutta ei kuulu ei näy !
sanokaa nyt edes kuka teidän 21 haarasta on viisaita.- teu.
Ei se ollut jaettavissa , jospa lukisit alusta asti uudestaan
Voisi olla mahdollista että löydät ytimen , tai sitten et . - 19+19
Jospa korvissasi on vaikkua?
- teu.
19+19 kirjoitti:
Jospa korvissasi on vaikkua?
"19 19"
ja mitä se tähän vaikuttaa , t'äällähän kirjitetaan ja luetaan - 19+19
teu. kirjoitti:
"19 19"
ja mitä se tähän vaikuttaa , t'äällähän kirjitetaan ja luetaanHengen korvat, ne hengen korvat.
Vielä otteita Lestaatiuksen saarnasta:
Tyhmät neitseet ovat ilman epäilemättä
semmoiset kristityt, jotka me
armonvarkaiksi kutsumme, joiden omatunto
on vähäisen liikkunut, mutta ei
sinne asti, että pahat ja häpeälliset työt
olisivat ilmi tulleet. Ne ovat semmoiset
armonvarkaat, jotka sanovat: “Ei tarvitse
kukaan syntiä maailmalle huutaa.”
Niiden synnit ovat siis salatut pimeydessä
ja kunnian takana, mutta he ovat
kuitenkin omistaneet varkain Jumalan
armolupauksia, ja niillä on siis usko luja
niin kuin pahta.
Mutta koska huuto tulee,
se on, koska kuolema alkaa pusertamaan
heidän sydäntänsä, näkevät he,
että heidän lamppunsa sammuvat, eli he
tuntevat, etteivät he jaksa uskoa.
Ei ole siis nämä tyhmät neitseet semmoiset
umpi- ja törkisuruttomat, jotka
seisovat kokonansa pimeydessä ulkona
ja kurkistelevat glasireijistä, kuinka häitä
pidetään, vaan ne tyhmät neitseet
ovat semmoiset armonvarkaat, joilla on
jotakin kristillisyyden varjoa.
Mutta armonvarkaan sydän on kova
alta, vaikka se on pehmeä päältäpäin;
sillä ei ole lamppu sammunut. Mutta
rietas on sytyttänyt heihin vihan kristityitä
vastaan, kuten kaikille on tunnettua,
että semmoiset armonvarkaat eivät
sovi kristittyin kanssa. Eivät he tule
kristittyin kokouksiin, ei he tahdo kanssakäymistä
pitää kristittyin kanssa. Totisesti
he kantavat rautanaulaa sydämessänsä,
joka viimein ruostuu. Uskon he
tunnustavat, mutta uskon voiman he
kieltävät.
Ei se usko kestä kuolemassa,
vaikka se oli ennen vahva kuin
rauta. Mutta ne raukat eivät tiedä, että
se on kuollut usko.- teu.
Mikä on Kuollut usko ?
- teu.
teu. kirjoitti:
Mikä on Kuollut usko ?
Kerroit tuolla , ettei se ole uskoa ollenkaan .
Ja se on sama mitä M:L nimittää "Luulo" uskoksi ,
tai " Valhe " uskoksi .. teu. kirjoitti:
Kerroit tuolla , ettei se ole uskoa ollenkaan .
Ja se on sama mitä M:L nimittää "Luulo" uskoksi ,
tai " Valhe " uskoksi ..Niin kerroin, koska yksi täällä väitti että kuollut usko on vain Laestadiuksen juttu. Perustelin, että kuolleen uskon idea on keskeinen myös Lutherilla.
Tuo Lestadiuksen rautanaula-vertaus on osuva kielikuva:
"Eivät he tule kristittyin kokouksiin, ei he tahdo kanssakäymistä pitää kristittyin kanssa. Totisesti he kantavat sydämessänsä rautanaulaa, joka viimein ruostuu.
Uskon he tunnustavat, mutta uskon voiman he kieltävät."tyhmelin kirjoitti:
Niin kerroin, koska yksi täällä väitti että kuollut usko on vain Laestadiuksen juttu. Perustelin, että kuolleen uskon idea on keskeinen myös Lutherilla.
Tuo Lestadiuksen rautanaula-vertaus on osuva kielikuva:
"Eivät he tule kristittyin kokouksiin, ei he tahdo kanssakäymistä pitää kristittyin kanssa. Totisesti he kantavat sydämessänsä rautanaulaa, joka viimein ruostuu.
Uskon he tunnustavat, mutta uskon voiman he kieltävät."Martti Luther:
...Siksi tällainen omatekoinen valheusko ei voi kestää kuolemassa, vaan se kukistuu synnin, perkeleen ja helvetin tuskien kynsiin.
Laestadius:
...Ei se usko kestä kuolemassa,
vaikka se oli ennen vahva kuin
rauta. Mutta ne raukat eivät tiedä, että
se on kuollut usko.
- älä petä itseäsi
Matt. 24:48-25:1
***) Mutta jos paha palvelija sanoo sydämessään:
- 'Minun herrani viipyy',
- ja rupeaa lyömään kanssapalvelijoitaan
- ja syö ja juo juopuneiden kanssa,
- niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."
***) "Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan.
_____________________________
Tyhmät siis:
- Luottavat Herran viipymiseen (välinpitämätön)
- Lyövät toisia Jeesukseen uskovia (rakkaudettomia ja raakoja)
- Syövät ja juovat hunalaisten kanssa (löytyävät autuuden alkoholista, huumaavista lääkkeistä ja huumeista)
Kohtaa julman loppunsa näin: niin sen palvelijan herra tulee päivänä, jona hän ei odota, ja hetkenä, jota hän ei arvaa, ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."- yksi ja kaksi
Raamatun paikka kuvaa siis:
1. Valvovaa (Jumalan sanan ilmloittamat realiteetit tunnistavaa) kristittyä.
2. Luottavaisesti nukkuvaa (loputtomasti hyvään tuuriinsa luottavaa) kristittyä. - teu.
Jos sanasi pitää paikkansa , miksi Jumala opn tehnyt tulijärven
jossa on saa ta nan ja hänen palvelijoittensa paikka , Herra tulee
päivänä , jona hän ei odota .
Tuon Hakkaamisen kpl :si ja määrää häet samaan osaan kuin ulkokullaisille
Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys , niin joo Viimeisen tuomion aikaan
kaikki jotka on saanut tuomion "MENE", he ovat tuluen ruokaa ..
Mutta nre jotka saa tuomion "TULE", Heille on Taivaan valtakunta valmis.
Suilloin on siellä on kaikki toisin päin kuin Tulijärvessä .
Silloin on Taivasten valtakunta kymmenen neitsyeen kaltainewn ,
joista viisi oli Tyhmää , Ja viisi o0li Taitavaa. - yksi tai kaksi
teu. kirjoitti:
Jos sanasi pitää paikkansa , miksi Jumala opn tehnyt tulijärven
jossa on saa ta nan ja hänen palvelijoittensa paikka , Herra tulee
päivänä , jona hän ei odota .
Tuon Hakkaamisen kpl :si ja määrää häet samaan osaan kuin ulkokullaisille
Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys , niin joo Viimeisen tuomion aikaan
kaikki jotka on saanut tuomion "MENE", he ovat tuluen ruokaa ..
Mutta nre jotka saa tuomion "TULE", Heille on Taivaan valtakunta valmis.
Suilloin on siellä on kaikki toisin päin kuin Tulijärvessä .
Silloin on Taivasten valtakunta kymmenen neitsyeen kaltainewn ,
joista viisi oli Tyhmää , Ja viisi o0li Taitavaa.Avaus puhuu tyhmistä ja viisasta neitseistä.
Numero 1. kertoo ketkä ovat viisaita.
Numero 2. kertoo ketkä ovat tyhmiä - tuli ja leimaus
teu. kirjoitti:
Jos sanasi pitää paikkansa , miksi Jumala opn tehnyt tulijärven
jossa on saa ta nan ja hänen palvelijoittensa paikka , Herra tulee
päivänä , jona hän ei odota .
Tuon Hakkaamisen kpl :si ja määrää häet samaan osaan kuin ulkokullaisille
Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys , niin joo Viimeisen tuomion aikaan
kaikki jotka on saanut tuomion "MENE", he ovat tuluen ruokaa ..
Mutta nre jotka saa tuomion "TULE", Heille on Taivaan valtakunta valmis.
Suilloin on siellä on kaikki toisin päin kuin Tulijärvessä .
Silloin on Taivasten valtakunta kymmenen neitsyeen kaltainewn ,
joista viisi oli Tyhmää , Ja viisi o0li Taitavaa.Teulle vielä sen verran selvitystä, että saatanallisimman ihmiset tässä maailmassa ovat aina omasta mielestään virheettömiä ihmisiä, parhaita kristittyjä.
Eihän saa'tana vaadi ihmisen olemaan paha. Parhaat ihmiset tässä maailmassa ovat myös parhaita renkejä saa'tanalle. Ovela uttu mutta näin on, ikävä kyllä.
MItä hyötyä saa'tanalle on syntejään ruikuttavista katuvista syntisistä?
Ärsyttää vaan niin saa'tanasti tällaiset ruikuttajat!! Niin saa'tanaa kuin hänen kanssaan samassa uskossa eläviä.
Ei siis mitään hyötyä. Pilatuskin, joka oli jumalaton mies, näki heti ettei tuossa miehessä ole mitään sellaista, miksi hänet pitäisi tuomita kuolemaan. Kansan parhaat kristityt, ylipapit ja kansan lootetuimmat uskonoppineet näkivät Jumalassa (Jeesus) pahimman rikollisen, mitä maa päällään kantaa.
Yksi omasta mielestään virheetön mölli puhuttelee tälläkin palstalla Jeesuksen omia
rikollisiksi. Näin siinä lopulta käy, ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset tulevat ensimmäisiksi, kun Kristus ryhtyy tuomiolle. Omasta mielestään virheettömät tässä maailmassa heräävät helvetissä, ja syntiset täällä heräävät armahdettuina taivaassa. - teu.
tuli ja leimaus kirjoitti:
Teulle vielä sen verran selvitystä, että saatanallisimman ihmiset tässä maailmassa ovat aina omasta mielestään virheettömiä ihmisiä, parhaita kristittyjä.
Eihän saa'tana vaadi ihmisen olemaan paha. Parhaat ihmiset tässä maailmassa ovat myös parhaita renkejä saa'tanalle. Ovela uttu mutta näin on, ikävä kyllä.
MItä hyötyä saa'tanalle on syntejään ruikuttavista katuvista syntisistä?
Ärsyttää vaan niin saa'tanasti tällaiset ruikuttajat!! Niin saa'tanaa kuin hänen kanssaan samassa uskossa eläviä.
Ei siis mitään hyötyä. Pilatuskin, joka oli jumalaton mies, näki heti ettei tuossa miehessä ole mitään sellaista, miksi hänet pitäisi tuomita kuolemaan. Kansan parhaat kristityt, ylipapit ja kansan lootetuimmat uskonoppineet näkivät Jumalassa (Jeesus) pahimman rikollisen, mitä maa päällään kantaa.
Yksi omasta mielestään virheetön mölli puhuttelee tälläkin palstalla Jeesuksen omia
rikollisiksi. Näin siinä lopulta käy, ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset tulevat ensimmäisiksi, kun Kristus ryhtyy tuomiolle. Omasta mielestään virheettömät tässä maailmassa heräävät helvetissä, ja syntiset täällä heräävät armahdettuina taivaassa." TULI JA LEIMUS "
Ei missään sanota että he hräävät jossakin määrätyssä paikassa , vaan
Raamattu sanoo Heidät kaikki herätetään , ja tuomitaan .-
Otetaan esimerkki kaveri on kuollut ja sielu on Paratiisissa , tulee Karitsa
alkaa tuomion , Hän tilaa sielun paratiisista antaa Kirkastetun Ruumiin sen
saa molemmat siis "MENE" ja "TULE" koska kummankaan paikka ei siedä
tavallista savi ruumista , se joka mene tulijärveen , oli ensimmäisenä päivänä
musta koppu .. ja se "TULE" potilas ei voi mennä taivaaseen kuin uudella
ruumiilla ...siksi ihmettelen tarinaasi . - täällä valitaan
teu. kirjoitti:
" TULI JA LEIMUS "
Ei missään sanota että he hräävät jossakin määrätyssä paikassa , vaan
Raamattu sanoo Heidät kaikki herätetään , ja tuomitaan .-
Otetaan esimerkki kaveri on kuollut ja sielu on Paratiisissa , tulee Karitsa
alkaa tuomion , Hän tilaa sielun paratiisista antaa Kirkastetun Ruumiin sen
saa molemmat siis "MENE" ja "TULE" koska kummankaan paikka ei siedä
tavallista savi ruumista , se joka mene tulijärveen , oli ensimmäisenä päivänä
musta koppu .. ja se "TULE" potilas ei voi mennä taivaaseen kuin uudella
ruumiilla ...siksi ihmettelen tarinaasi .Kuolemassa aika päättyy. Kun silmäsi täällä suljet, heräät samassa silmänräpäyksessä joko taivaassa taikka hel'vetissä. Aikaa kuolemastasi viimeiseen tuomioon on saattanut kulua 3000 vuotta, mutta sinä et tiedä siitä ajasta mitään.
Me puhumme vain tässä elämässä tehdyistä valinnoista, taivas taikka hel'vetti.
Kuolema ei enää muuta mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3013792BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62475Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html2732342- 692150
- 761814
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M3701507MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/301298Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola1971195- 661143
"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko341142