Uskontoon perustuvaa syrjintää

Sami

Kirkosta eronneet saavat hakea vapautusta peruskoulun uskonnon opetuksesta ja heille tarjotaan vaihtoehdoksi elämänkatsomustietoutta, mutta saavat halutessaan osallistua muiden mukana myös uskonnon opetukseen.

Mutta Ev.lut seurakunnan jäsenillä ei ole mahdollisuutta osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen vaan ainoastaan tähän uskonnon opetukseen.

Eikä tämä ole ihan selkeästi uskontoon perustuvaa syrjintää, kun uskonnon perusteella rajataan opetuksen vaihtoehtoja?

10

631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Welhokas

Koska tuolla tavoin annetaan sille uskontokunnalle määräysvalta asioissa joihin pitäisi olla määräysvalta vain ihmisellä itsellään (ja poikkeustapauksissa viranomaisilla).
      Ikäänkuin kirkko omistaisi jäsenensä.

• Perkeleen Tytär

vanhempien päätös valita lapsilleen VIRALLINEN uskonto on väärin. ilman sitä ei olisi noita ongelmia.
      Joskus yksinkertainen asia toimisi paremmin.

• Welhokas

Vanhemmilla on oikeus (oikeastaan velvollisuus ) tehdä päätöksiä lapsiaan koskien. Kukapa muu ne päätökset tekisi. Valitettavasti vanhemmat eivät aina ole kauhian kypsiä ihmisiä, heilläkin on ennakkoluuloja kuin muillakin.

Ongelma tässä on se että viranomaiset tekevät johtopätöksiä kansalaista koskevissa asioissa jotka kuuluvat henkilökohtaiseen määräysvaltaan.
        Aikuista ihmistä ei voi määrätä esimerkiksi johonkin seremoniaan tai vaikkapa kirkkoon sillä perusteella että hän sattuu olemaan kirkon jäsen.

• Naore
        Welhokas kirjoitti:

Vanhemmilla on oikeus (oikeastaan velvollisuus ) tehdä päätöksiä lapsiaan koskien. Kukapa muu ne päätökset tekisi. Valitettavasti vanhemmat eivät aina ole kauhian kypsiä ihmisiä, heilläkin on ennakkoluuloja kuin muillakin.

Ongelma tässä on se että viranomaiset tekevät johtopätöksiä kansalaista koskevissa asioissa jotka kuuluvat henkilökohtaiseen määräysvaltaan.
        Aikuista ihmistä ei voi määrätä esimerkiksi johonkin seremoniaan tai vaikkapa kirkkoon sillä perusteella että hän sattuu olemaan kirkon jäsen.

Jaa, En kyllä itse aio päättää lapseni uskontoa. Hän saa päättää se ihan itse kun löytää sen oikean polun, jota kulkea. Minustakin on väärin, että vanhemmat ns. pakottavat lapsensa omaan uskontoonsa. Lapsien pitäisi saada valita itse.

• Welhokas
        Naore kirjoitti:

Jaa, En kyllä itse aio päättää lapseni uskontoa. Hän saa päättää se ihan itse kun löytää sen oikean polun, jota kulkea. Minustakin on väärin, että vanhemmat ns. pakottavat lapsensa omaan uskontoonsa. Lapsien pitäisi saada valita itse.

Jos vanhemmat haluavat ottaa lapsensa myös uskonnolliseen yhteisöönsä kastamalla tämän lapsena, se on ok. Mutta kaikki päätökset jotka on tehty kun henkilö ei ole itse kyennyt päättämään, pitäisi ollla sellaisia että kumoutuvat automaattisesti kun hekilö tulee kykeneväiseksi päättämään asioista.
        Esim.paranee koomasta tai tulee täysi-ikäiseksi.

• uskovainen minäkin

Virallinen uskonto ei tarkoita sitä, että lapsi olisi tullut uskoon, vaan se on vain virallista.
        Aikuinen tietää paremmin mihin hän itse uskoo, lapset tietävät toivottavasti sitten isoina mitä he itse haluavat.

• Kirkkoonkuuluva muttei uskossa
        Naore kirjoitti:

"Jaa, En kyllä itse aio päättää lapseni uskontoa. Hän saa päättää se ihan itse kun löytää sen oikean polun, jota kulkea. Minustakin on väärin, että vanhemmat ns. pakottavat lapsensa omaan uskontoonsa. Lapsien pitäisi saada valita itse."
        Olen samaa mieltä kuin sinäkin.Minä en aio määrätä lasten uskontoa,he tosiaan saavat itse valita ja pohtia omaa uskontoa ja uskon asioitaan. Mutta aion kuuluua kirkkoon edelleenkin,niin tätä kautta sitten lapsenikin tulevat kuulumaan.Se taas mahdollista koulussa saatavan uskonnon ja uskontojen opetuksen mikä oli minusta laajaa ja kattavaa minun koulu aikana. Ja opetus antaa varmasti heille kattavat avaimet oman uskontonsa ja uskonsa pohtimiseen,saavat itse sitten täysi ikäisinä päättää kuuluvatko kirkkoon.Mutta kyllä he ns."joutuvat"käymään rippikoulunkin,siellä kun tulee pohdittua muitakin tärkeitä asioita kuten ihmissuhteita jne.Ja minun aikana oli ya:lla mahdollisuus valita ET-valinnais aineeksi.

• et ole oikeassa

Ala-asteelta lähtien oppilaiden vanhemmat saavat nykyisin päättää osallistuuko lapsi (uskosta riippumatta) uskonnon opetukseen vaiko ei osallistu.

• Patu33

Lain mukaan lapsi osallistuu kolussa opetettavaan uskonnon opetukseen jos kyseiseen seurakuntaa kuluu. Vapautuksen saa vain jos ei kuulu.

Kirkkoon kuuluvalle ei ainakaan tarvitse järjestää muuta opetusta tai antaa vapautusta, mutta pitäisi tarkistaa laista että onko se mahdollista jos koulu haluaa.

• jaakoppi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      125
      4783
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      10
      3453
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      128
      3231
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      27
      2679
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      81
      2403
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1793
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1414
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      120
      1283
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      10
      1249
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1198
    Aihe