Kirkosta eronneet saavat hakea vapautusta peruskoulun uskonnon opetuksesta ja heille tarjotaan vaihtoehdoksi elämänkatsomustietoutta, mutta saavat halutessaan osallistua muiden mukana myös uskonnon opetukseen.
Mutta Ev.lut seurakunnan jäsenillä ei ole mahdollisuutta osallistua elämänkatsomustiedon opetukseen vaan ainoastaan tähän uskonnon opetukseen.
Eikä tämä ole ihan selkeästi uskontoon perustuvaa syrjintää, kun uskonnon perusteella rajataan opetuksen vaihtoehtoja?
Uskontoon perustuvaa syrjintää
10
631
Vastaukset
- Welhokas
Koska tuolla tavoin annetaan sille uskontokunnalle määräysvalta asioissa joihin pitäisi olla määräysvalta vain ihmisellä itsellään (ja poikkeustapauksissa viranomaisilla).
Ikäänkuin kirkko omistaisi jäsenensä. - Perkeleen Tytär
vanhempien päätös valita lapsilleen VIRALLINEN uskonto on väärin. ilman sitä ei olisi noita ongelmia.
Joskus yksinkertainen asia toimisi paremmin.- Welhokas
Vanhemmilla on oikeus (oikeastaan velvollisuus ) tehdä päätöksiä lapsiaan koskien. Kukapa muu ne päätökset tekisi. Valitettavasti vanhemmat eivät aina ole kauhian kypsiä ihmisiä, heilläkin on ennakkoluuloja kuin muillakin.
Ongelma tässä on se että viranomaiset tekevät johtopätöksiä kansalaista koskevissa asioissa jotka kuuluvat henkilökohtaiseen määräysvaltaan.
Aikuista ihmistä ei voi määrätä esimerkiksi johonkin seremoniaan tai vaikkapa kirkkoon sillä perusteella että hän sattuu olemaan kirkon jäsen. - Naore
Welhokas kirjoitti:
Vanhemmilla on oikeus (oikeastaan velvollisuus ) tehdä päätöksiä lapsiaan koskien. Kukapa muu ne päätökset tekisi. Valitettavasti vanhemmat eivät aina ole kauhian kypsiä ihmisiä, heilläkin on ennakkoluuloja kuin muillakin.
Ongelma tässä on se että viranomaiset tekevät johtopätöksiä kansalaista koskevissa asioissa jotka kuuluvat henkilökohtaiseen määräysvaltaan.
Aikuista ihmistä ei voi määrätä esimerkiksi johonkin seremoniaan tai vaikkapa kirkkoon sillä perusteella että hän sattuu olemaan kirkon jäsen.Jaa, En kyllä itse aio päättää lapseni uskontoa. Hän saa päättää se ihan itse kun löytää sen oikean polun, jota kulkea. Minustakin on väärin, että vanhemmat ns. pakottavat lapsensa omaan uskontoonsa. Lapsien pitäisi saada valita itse.
- Welhokas
Naore kirjoitti:
Jaa, En kyllä itse aio päättää lapseni uskontoa. Hän saa päättää se ihan itse kun löytää sen oikean polun, jota kulkea. Minustakin on väärin, että vanhemmat ns. pakottavat lapsensa omaan uskontoonsa. Lapsien pitäisi saada valita itse.
Jos vanhemmat haluavat ottaa lapsensa myös uskonnolliseen yhteisöönsä kastamalla tämän lapsena, se on ok. Mutta kaikki päätökset jotka on tehty kun henkilö ei ole itse kyennyt päättämään, pitäisi ollla sellaisia että kumoutuvat automaattisesti kun hekilö tulee kykeneväiseksi päättämään asioista.
Esim.paranee koomasta tai tulee täysi-ikäiseksi. - uskovainen minäkin
Virallinen uskonto ei tarkoita sitä, että lapsi olisi tullut uskoon, vaan se on vain virallista.
Aikuinen tietää paremmin mihin hän itse uskoo, lapset tietävät toivottavasti sitten isoina mitä he itse haluavat. - Kirkkoonkuuluva muttei uskossa
Naore kirjoitti:
Jaa, En kyllä itse aio päättää lapseni uskontoa. Hän saa päättää se ihan itse kun löytää sen oikean polun, jota kulkea. Minustakin on väärin, että vanhemmat ns. pakottavat lapsensa omaan uskontoonsa. Lapsien pitäisi saada valita itse.
"Jaa, En kyllä itse aio päättää lapseni uskontoa. Hän saa päättää se ihan itse kun löytää sen oikean polun, jota kulkea. Minustakin on väärin, että vanhemmat ns. pakottavat lapsensa omaan uskontoonsa. Lapsien pitäisi saada valita itse."
Olen samaa mieltä kuin sinäkin.Minä en aio määrätä lasten uskontoa,he tosiaan saavat itse valita ja pohtia omaa uskontoa ja uskon asioitaan. Mutta aion kuuluua kirkkoon edelleenkin,niin tätä kautta sitten lapsenikin tulevat kuulumaan.Se taas mahdollista koulussa saatavan uskonnon ja uskontojen opetuksen mikä oli minusta laajaa ja kattavaa minun koulu aikana. Ja opetus antaa varmasti heille kattavat avaimet oman uskontonsa ja uskonsa pohtimiseen,saavat itse sitten täysi ikäisinä päättää kuuluvatko kirkkoon.Mutta kyllä he ns."joutuvat"käymään rippikoulunkin,siellä kun tulee pohdittua muitakin tärkeitä asioita kuten ihmissuhteita jne.Ja minun aikana oli ya:lla mahdollisuus valita ET-valinnais aineeksi.
- et ole oikeassa
Ala-asteelta lähtien oppilaiden vanhemmat saavat nykyisin päättää osallistuuko lapsi (uskosta riippumatta) uskonnon opetukseen vaiko ei osallistu.
- Patu33
Lain mukaan lapsi osallistuu kolussa opetettavaan uskonnon opetukseen jos kyseiseen seurakuntaa kuluu. Vapautuksen saa vain jos ei kuulu.
Kirkkoon kuuluvalle ei ainakaan tarvitse järjestää muuta opetusta tai antaa vapautusta, mutta pitäisi tarkistaa laista että onko se mahdollista jos koulu haluaa.
- jaakoppi
jota myös "lähetystyöksi" kututaan, hiukan karrikoituna tämänkaltaistahan se:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000582&posting=22000000004892397
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254783Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa103453Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283231Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss272679Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu812403Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181793Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91414Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1201283Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41198