Purjeveneen lämmitin

perttu6

Nyt pitäisi vaihtaa purjeveneeseen lämmitin. Nykyinen Ardic ollut käytössä 25 vuotta, eikä ole koskaan toiminut kunnolla. Silloin toimii, kun testataan ja on lämmin ilma, mutta silloin kun todella tarvitaan, ei tee muuta kuin savuttaa.
Minkälaiset on kokemukset nykyisin tarjolla olevista lämmittimistä? Pitäisi olla dieselillä toimiva, vähän sähköä kuluttava peli, joka riittää 12 metriseen v

54

3231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Webasto toimii

      Webasto on hyvä ja luotettava, puhallustehoa paljon, eli kuivattaa hyvin.

      • web asto

        Juu, webasto tekee paljon lämmintä ja huutaa kuin pölynimuri aluksi. Sitten kyllä hiljenee kun lämpötila on saavutettu. En vaihtaisi enää wallakseen.


      • äänenvaimennin
        web asto kirjoitti:

        Juu, webasto tekee paljon lämmintä ja huutaa kuin pölynimuri aluksi. Sitten kyllä hiljenee kun lämpötila on saavutettu. En vaihtaisi enää wallakseen.

        Kyllähän se huutaa, jos ei ole laitettu äänenvaimenninta asennuksessa.
        Kyllä Webastoa on ilo käyttää, varmatoiminen ja tehokas.

        Tuohon 12 m veneeseesi riittää 3500 top air.


    • Webasto on paska

      Fiksut käyttää Eberiä, 10v toiminut ilman ensimmäistäkään häiriötä.
      Tosi hyvä ohjelmointi ja itsetestaus.

      • 19+3

        Eikö Webastossa ja Eberissä ole samat sisuskalut?
        Mun Webastoa ei ole tarvinnut tai edes voinut huoltaa kahdeksan kauden aikana. Toiminut Suomen pakkasissa ja Karibian kuumuudessa. Jälkimmäisessä tapauksessa pidettiin päällä ohjekirjan ohjeiden mukaisesti, ei kylmyydestä johtuen.
        Automatiikasta en välitä, koska puhallusteho laskee, jos lämpöä ei tarvita. Kuivatus edellyttäisi parempaa puhallusta vaikka lämpöä ei tarvittaisikaan.


      • 2+4
        19+3 kirjoitti:

        Eikö Webastossa ja Eberissä ole samat sisuskalut?
        Mun Webastoa ei ole tarvinnut tai edes voinut huoltaa kahdeksan kauden aikana. Toiminut Suomen pakkasissa ja Karibian kuumuudessa. Jälkimmäisessä tapauksessa pidettiin päällä ohjekirjan ohjeiden mukaisesti, ei kylmyydestä johtuen.
        Automatiikasta en välitä, koska puhallusteho laskee, jos lämpöä ei tarvita. Kuivatus edellyttäisi parempaa puhallusta vaikka lämpöä ei tarvittaisikaan.

        Webastossa ja Eberissä on ihan eri sisuskalut. Pikaisella vilkaisulla näyttävät samanlaisilta päälle päin, mutta palotekniikassa on huomattavia eroavaisuuksia, samoin ohjauselektroniikassa ja valvonnassa. Varaosien hinnoittelu ja huoltotarve sekä perus huoltotarvikkeiden hinta kaataa homman 6-0 Eberin eduksi.

        Sama meisinki kai noillakin on kuin Wallaksella ja Safirella. Tehtaat sijaitsee eri puolilla katua, samoja eväsleipiä eri täytteillä.


    • Vähän käyttöä...

      Itsellä sama edessä, 24v vanha diesel-Webasto temppuilee aina kun huoltomies on lähtenyt ja ollaan jossain luonnon helmassa. Pihisee ja vinkuu muttei sytytä löpöä. Talvella telakalla toimii kun kokeilee, tietenkin....huoh. Haussa siis lämppäri joka kestää "käyttämättömyyttä", käytön puutehan kai vikaa aiheuttaa.

      • ei löydy

        sitten kannattaa ottaa lämpöpatteri. Kaikki ns. venelämppärit kaipaavat käyttöä, jotta eivät jämähdä. Ohjekirjassakin sanotaan, että olisi hyvä käyttää väh. kolmen viikon välein.


    • eberr

      Eber on suurin valmistaja

    • gh34

      Kannattaa vain käyttää niitä laitteita, ei mikään laite veneessä kestä loputtomiin käyttämättömyyttä. Tuntuu, että nettivalitusvirsissä tuomitaan laitemerkit sen perusteella, että ne eivät joskus toimineet. Asennusvirheet, huoltamattomuus ja käyttämättömyys taitavat olla kuitenkin todellisemmat syyt ongelmiin, kuin vuosikymmeniä valmistettujen laitteiden merkit.

      Ardicin ikä (25v) lienee jo yksin ihan riittävä syy vaihtamiseen.

      Kokemuksia Wallaksesta (1,8kW, lamppuöljy): Hyvin pelittävä ja vaihdoin tismalleen samanlaiseen Wallakseen saadakseni ilahtua uusien mallien hiljaisuudesta. Tämän vuosikymmenen laitteen naksunta oli todella paljon pienempää kuin 80-lukulaisessa. Asennus oli superhelppoa, koska vanha oli samoilla kiinnityksillä. En ole itse kokenut mitään ongelmia Wallaksessa käyttämäni 7 v aikana ja lämppäriä todella käytettiin paljon.

      Kokemuksia Safiresta (3kW diesel) : Ei hassumpi, hyvin hiljainen sisätiloissa (itselleni oleellinen ominaisuus), vain ilman sisäänottoaukko sitloodassa meluaa (ei liene yksin tämän merkin vika, minkäs sille voi että puhallin ja ilmavirta tekee ääntä). Huollettavuutta kehuttu nettikeskusteluissa, omat alle vuoden kokemukset eivät onneksi sisällä vielä huoltokokemuksia, mutta koska laitetta on jo 5v käytetty, täytynee se kohtapuolin huollattaa; ainakin polttoainepumpun lähettämistä tehtaalle huoltoon suosittelivat messuilla. Eristin 65mm putket 14mm solumuovieristeellä, ennen eristystä teho hukkui pahviputkien häviöihin.

    • Wallaksen nykyinen polttoainepumppumalli on todellakin äänettömämpi kuin vanha. Ulkonäkö ei ole kovin paljon muuttunut mutta sisäkalut ovat täysin erilaiset. Uusi käy hyvin vanhoihinkin lämppäreihin.

    • SA-Fire

      Mulla on nyt ollut kolme vuotta Safire 2100 D 31-jalkaisessa. Toimii kuin junan vessa, ei kuluta paljon sähköä ja genius -ohjaustaulun avulla vehje ohjaa käytännössä itse itseään, kun vaan asettaa sopivan lämpötilan. Ostaessani vertailin markkinoilla olleet vastaavankokoiset diesellämppärit ja tuo tarjosi mielestäni parhaan hinta-laatu -suhteen. Kotimaisuus vielä tietysti plussaa, jos tulee jotain vikaa. Toistaiseksi ei ole tullut.

    • d4 lämmintä on

      eber D4 plus ja siihen digitaalinen ohjaintaulu.

    • 10+1

      Webasto tai Eber ovat varmoja valintoja, niihin et pety. Safire lienee aika hyvä sekin, vaikka itse olen aina taipuvaisempi luottamaan suurmerkkeihin. Wallas kannattaa unohtaa.

      • Safire on hyvä

        Kokemusta Safiresta (2200 D) ja Webastosta (ensin 3500, nykyään 3900 Airtop). Antaisin ääneni Safirelle. Kesti kymmenen vuotta huoltamatta. Ja perushuollon jälkeen varmaan taas saman verran. Ensimmäinen Webasto simahti 8 vuodessa ja osien vaihtaminen huollossa olisi maksanut saman kuin uusi lämmitin. Safire (siis myös tuossa Webaston koko- ja teholuokassa) on kaiken lisäksi hiljaisempi ja aika paljon vähävirtaisempi, millä on joskus jotain merkitytystä ainakin mulle.


    • 16+18

      Ei ääni Webasto Air top 3500;lle. Se asennettiin veneeseeni 5 vuotta sitten ja on ollut jo pöydällä höyrystimen vaihdon vuoksi. Asennettuna Family Cruiseriin, eli keskihyttiin, toisin sanoen takahytin nukkujien läheisyyteen. Kohisee ja jyrisee niin vietävästi. Tein ympärille äänieristetyn kotelon joka auttoi vähän, mutta ei paljon. Ääni kantautuu putkistoa pitkin.

      Lämmittimen teho riittää kyllä hyvin vaikka pieneksi saunaksi. Käy aikansa, kun alkaa saavuttamaan termostaatn lämpötilaa, katkaisee ja puhaltaa kylmää, kun ottaa ilmansa tietenkin ulkoa. Joskus herään siihen, että mitä vitt... onko lämppäri rikki - ei herää taas ja alkaa lämmittämään. Sen alateho on liian iso venelämmittimelle, ja sitä ei saa toimimaan järkevästi, jos tarvii vain vähän lämpöä kosteuden poistoon. Maahantuojan mukaan pitäisi laittaa yksi suulake puhaltamaan ulos. Mitä järkeä siinä sitten on? Sähköä ja polttoainetta kuluu vaan enemmän.

      • Jgjgkfkfkfld

        Mikä tahansa lämmitin väärin asennettuna on huono, myös Webasto. Air top 3500 on muuten jo poistunut tuotannosta.


      • liian iso ?

        Voisi myös olettaa että tuo 3500 on liian iso sinun FC:hen. 2000 olisi varmasti sopivampi, jos kerran alalämpö on jo liikaa.


      • 5+13
        Jgjgkfkfkfld kirjoitti:

        Mikä tahansa lämmitin väärin asennettuna on huono, myös Webasto. Air top 3500 on muuten jo poistunut tuotannosta.

        Air Top 3500 on poistunut tuotannosta, tilalle tuli 3900, jonka minimi ja maksimitehot on samat kuin 3500 versiossakin, mutta uudessa ohjaustaulussa on nappi, jolla saadaan laite puoleksi tunniksi 3900W booster teholle. Tarvii ken haluaa. Muuten sama aparaatti.


    • Tässä näkyy koko ketju olettavan, että puhallinlämmitin on kysyjälle ainoa oikea. Saattaahan näin ollakin.

      Joka tapauksessa: Ennen puhallinlämmittimen merkistä keskustelua ja valintaa kannattaa miettiä onko muita vaihtoehtoja. Liputtaisin vesikeskuslämmityksen puolesta. Lämmitys öljykamiinalla, moottorikierrolla ja maasähkövastuksella. Tämä on mielestäni erittäin varteenotettava ratkaisu varsinkin jos kyseessä on sen kokoinen vene, että kamiinan sijoitus ei aiheuta ongelmaa ja varsinkin jos veneessä asutaan pidempiä aikoja. Jos kaipaat purjehduksen jälkeen pikaista kuivatustehoa, niin puhallinlämmitin lienee sopivampi.

      Kamiina toimii täysin ilman sähköä ja pieni kiertovesipumppu vie n. 1/10 puhallinlämppärin tarvitsemasta virrasta. Lämmitystä voidaan pitää päällä tarvittaessa päivä/viikkotolkulla yhtämittaa ilman, että tulee sähkön riittävyyden kanssa haastetta.

      • Seppomartti

        Totta. Mikään ei ole niin miellyttävä kuin vesikeskuslämmitys. Vedellä lämmön siirtäminen on helpompaa kuin paksulla ilmaputkella.Jos jotain negatiivista yrittää keksiä niin pattereilla lämpiää aluksi hitaammin ja pattereille voi olla hankalaa keksiä sijoituspaikkoja. Onko kokemuksia Eberin Hydronic vesikeskuslämmityksestä veneessä?.


      • M.D.

        Ääni vesikeskuslämmitykselle. Itsellä Webasto vesikierrolla ja hyttikohtaisilla termostaattiohjatuilla pattereilla, joissa omat puhaltimet. Lämpöä riittää pakkasillakin juuri niin paljon kuin haluaa ja vene lämpiää nopeasti. Käyttö on äärimmäisen helppoa. Kun on kerran säätänyt jokaiseen hyttiin termostaattiin sopivan sisälämpötilan, tarvitsee jatkossa vain laittaa lämmitys päälle napista ja sammuttaa kun sitä ei enää tarvitse. Samalla lämpiää lämmin käyttövesi. Ja lämppäri säätyy automaattisesti tarvittavan lämmitystehon mukaisesti. Ei muita säätöjä, huoltoja tai korjauksia paitsi glykolin määrän tarkastus muutaman kerran kaudessa. Ainakaan vesikiertoisena Webasto ei todellakaan ole meluista. Meillä ei sisälle kuule onko se päällä vai ei, jos yksikin patterin puhallin on päällä.

        Aiemmin kokemusta on neljästä Wallaksesta, ja niitä kaikkia joutui huoltamaan/korjaamaan. Lämmittimeen joutui kiinnitämään erityishuomiota ja aina jännittämään käynnistyykö vai ei.


      • 9+18
        M.D. kirjoitti:

        Ääni vesikeskuslämmitykselle. Itsellä Webasto vesikierrolla ja hyttikohtaisilla termostaattiohjatuilla pattereilla, joissa omat puhaltimet. Lämpöä riittää pakkasillakin juuri niin paljon kuin haluaa ja vene lämpiää nopeasti. Käyttö on äärimmäisen helppoa. Kun on kerran säätänyt jokaiseen hyttiin termostaattiin sopivan sisälämpötilan, tarvitsee jatkossa vain laittaa lämmitys päälle napista ja sammuttaa kun sitä ei enää tarvitse. Samalla lämpiää lämmin käyttövesi. Ja lämppäri säätyy automaattisesti tarvittavan lämmitystehon mukaisesti. Ei muita säätöjä, huoltoja tai korjauksia paitsi glykolin määrän tarkastus muutaman kerran kaudessa. Ainakaan vesikiertoisena Webasto ei todellakaan ole meluista. Meillä ei sisälle kuule onko se päällä vai ei, jos yksikin patterin puhallin on päällä.

        Aiemmin kokemusta on neljästä Wallaksesta, ja niitä kaikkia joutui huoltamaan/korjaamaan. Lämmittimeen joutui kiinnitämään erityishuomiota ja aina jännittämään käynnistyykö vai ei.

        Mielenkiintoista. Kerroppa kuinka iso vene ja kuinka iso akusto sinulla on, sekä montako vuotta tuo järjestelmä on pelannut moitteetta?


      • M.D.
        9+18 kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Kerroppa kuinka iso vene ja kuinka iso akusto sinulla on, sekä montako vuotta tuo järjestelmä on pelannut moitteetta?

        Vene 44ft ja käyttöakut yhteensä 400Ah. Lämppäri on ollut käytössä 13 vuotta. Viime talvena vaihdatin siihen uuden polttimen (sis. hehkun), mutta tuo oli lähinnä mielenrauhan varmistamiseksi. Vanhakin olisi mennyt varmasti vielä pitkään.


      • vesikiertosysteem
        M.D. kirjoitti:

        Vene 44ft ja käyttöakut yhteensä 400Ah. Lämppäri on ollut käytössä 13 vuotta. Viime talvena vaihdatin siihen uuden polttimen (sis. hehkun), mutta tuo oli lähinnä mielenrauhan varmistamiseksi. Vanhakin olisi mennyt varmasti vielä pitkään.

        Noin isossa veneessä isolla akkukaoasiteetilla toimiikin tuo järjestelmä. Yhtään pienemmässä veneessä ei. ongelmaksi muodostuu lämmittime onneton tehonsäätö ja iso pikkuteho. Lämppärin maksimi on 4tai5Kw ja puolikas 2,5kw. Isoon veneeseen menee aina paljon lämpöö ja massat on isoja, jolloin lämppäri käy pitkiä aikajaksoja ja pelaa. Alle 40ft veneissä se alkaa syttymään sammumaan ja pomppiin tehoalueiden välillä tiuhaan, jolloin poltin hajoaa nopeasti. Tehonkukutus tuollaisessa systeemissä on todella iso. Eberspächerillä olisi tuohon ratkaisu nykyään, hydronic commercial malli, joka menee pienemille tehoille. Voisi toimia myös pienemmissä veneissä.


      • seppomartti
        vesikiertosysteem kirjoitti:

        Noin isossa veneessä isolla akkukaoasiteetilla toimiikin tuo järjestelmä. Yhtään pienemmässä veneessä ei. ongelmaksi muodostuu lämmittime onneton tehonsäätö ja iso pikkuteho. Lämppärin maksimi on 4tai5Kw ja puolikas 2,5kw. Isoon veneeseen menee aina paljon lämpöö ja massat on isoja, jolloin lämppäri käy pitkiä aikajaksoja ja pelaa. Alle 40ft veneissä se alkaa syttymään sammumaan ja pomppiin tehoalueiden välillä tiuhaan, jolloin poltin hajoaa nopeasti. Tehonkukutus tuollaisessa systeemissä on todella iso. Eberspächerillä olisi tuohon ratkaisu nykyään, hydronic commercial malli, joka menee pienemille tehoille. Voisi toimia myös pienemmissä veneissä.

        Vesikierto toimi myös pienessä veneessä ja jopa ilman sähköä hyvin. Keskuslämmityspannu piti pistää ajoissa päälle niin patterit lämpisi ja tuotti mukavaa lämpoöä ilman kiertopumppua. Lämpimän ja kylmän veden ominaispainon erolla syntyi riittävä kierto 8m purjeveneeseen. Ruotsalainen spriipannu 60-luvulla taisi olla kyseessä, merkkiä en enää muista. Pienellä sähköisellä kiertovesipumpulla asuntovaunujen tapaan syntyisi tällä periaatteella parempi lämmitys kuin isoilla virtasyöpöillä ilmapuhaltimilla.


      • Vesilämppäri
        seppomartti kirjoitti:

        Vesikierto toimi myös pienessä veneessä ja jopa ilman sähköä hyvin. Keskuslämmityspannu piti pistää ajoissa päälle niin patterit lämpisi ja tuotti mukavaa lämpoöä ilman kiertopumppua. Lämpimän ja kylmän veden ominaispainon erolla syntyi riittävä kierto 8m purjeveneeseen. Ruotsalainen spriipannu 60-luvulla taisi olla kyseessä, merkkiä en enää muista. Pienellä sähköisellä kiertovesipumpulla asuntovaunujen tapaan syntyisi tällä periaatteella parempi lämmitys kuin isoilla virtasyöpöillä ilmapuhaltimilla.

        Kaikilla varteenotettavilla lämmitinvalmistajilla (Webasto, Eberi, yms.) on myös vesikiertoisia lämmittimiä, tällainen lämmitin voidaan liittää pattereihin tai puhaltimella varustettuihin kennoihin ja myös lämminvesivaraajaan.


    • thoik

      safire ollut kohta 10 vuotta ei vikoja

      • Twlght

        Safire 3 kW diesel-lämmitin ollut viitisen vuotta, oikein hyvin toiminut. Genius-ohjauspaneelilla laitetta pystyy ohjaamaan tarkasti, joskin vaatii vähän näpyttelyä valikoissa, joku voi tuotakin vierastaa. Suosittelen kotimaista vaihtoehtoa.


    • GM.

      Suurin ongelma veneiden lämmittimissä on niiden käyttäminen alijännitteellä. Lämmittimet on pääsääntöisesti suunniteltu toimimaan 13,5v jännitteellä, mutta veneiden akkujen napajännite on yleensä alle 12v. Läsäksi virtakaapelit ovat liian ohuet ja liitokset huonot, joten tähän hukkuu kelposti 0,5v. Alijännitteellä hehkutukset eivät tahdo toimia kunolla ja laitteen nokeavat itsensä tukkoon. Lämmitin kannattaisi käynnistää ja sammuttaa veneen moottorin käydessä, jolloin sähköä olisi riittävästi.

      Nykylämmittimet säätävät lämmitystehoja tilanteen mukaan, mutta ne ovat suunniteltuja toimimaan parhaiten suurilla tehoilla. Vajaateholla toimiessaan palaminen on huonoa ja lämmitin nokeentuu. Lämmitin kannattaisi sammuttaa ajamalla sitä jonkin aikaa täydellä teholla, jolloin sisuskaluihin kertynyt noki palaa pois.

      Webastot ja Eberit ovat muuten hyviä, mutta niiden virrankulutus on suuri. Wallas tms. virtapihin laitteen puhallinmoottorit ovat sitten heikkorakenteisimpia ja vaativat vaihtoa useammin.

      Itselläni on vanha wallas 1800 sail, jonka puran joka vuosi. Palopesä putsataan, hehku vaihdetaan sekä ääntelevät moottorit, jos tarpeen. Virtakaapelit ovat 8mm2 ja liitokset puhdistetaan vuosittan. Koskaan ei ole ollut minkäänlaisia murheita. Eihän tuo paljoa puhalla verrattuna esim wepastoon, mutta virrankulutus on vain murto-osa. Veneessä sähkö on aina kortilla.

    • Jouluksi kova lämmin

      Huh huh mitä tarinaa...

      Vaihdatko männän renkaatkin varmuuden vuoksi joka kevät?

      Näinkö on et veneen akkujen napajännite on yleensä alle 12v?
      Eikös se sitten ole jo tyhjä?

      Kyllä nää palstat on huvittavaa luettavaa, pitäiskö näistä keskusteluista julkaista jonkun sortin vitsikirja?

    • GM.

      Et ole koskaan tainnut seurata akkujännitettä? Täyden 12V akun jännite on 13,5 vuoltin nurkilla ja aivan tyhjän 10,5 volttia. Keskimäärin akussa on noin 11,5v jännite kun kulutusta on ollut jonkin aikaa. Jokaiselle käyttölaitteelle menevät johtimet ja liitokset pudottavat jnnitettä parhaassa tapauksessa alle 0,5v mutta liian ohuilla johtimilla ja hapettuneilla liitoksella ollaan 1,0v tienoilla.

      Mittaa joskus akkujännite kun ajat koneella, seuraavaksi kun ole sammuttanut moottorin, sitten muutaman tunnin kuluttua ja lopuksi seuraavana päivänä kun olet käyttänyt sähköä puoli vuorokautta. Tulet oppimaan jotain venee sähköjärjestelmästä.

      Veneen huollossakin sinulla on oppimista. Ei huoltoja tehdä sen takia, että jokin on rikki. Huollot tehdään siksi, ettei mikään menisi rikki kauden aikana.

      • minä olen

        Kun akussa on kohtuullisella kuormalla 11,5 V, se on jo syväpurkauksen puolella. Katso vaikka googlella jonkun akkuvalmistajan sivuilta. Latauksen jälkeen jännite on nuo 13,5 V, Pienen seisomisen tai kevyen kuormituksen jälkeen 12,8 V. Ja näin se oppikirjan mukaan menee.

        Jotkut laitteet kaipaavat vuosittain huoltoa. Lämmittimen ei pitäisi kuulua niihin. Eikä ainakaan siinä laajuudessa, että osia vaihdeltaisiin. Oma Wallakseni oli tuollainen ja meni siksi vaihtoon. Huoltoon vietynä siitä olisi vaihdettu joka vuosi paloilmapuhallin, joka toimitetaan osana isoa peltihäkkyrää ja maksaa paljon. Korjaus vaati vain puhallinmoottorin purkamisen ja kokoamisen taas pyörivänä. Tilalle mennyt Safire on toiminut koskematta kohta 10 v.


      • GM.
        minä olen kirjoitti:

        Kun akussa on kohtuullisella kuormalla 11,5 V, se on jo syväpurkauksen puolella. Katso vaikka googlella jonkun akkuvalmistajan sivuilta. Latauksen jälkeen jännite on nuo 13,5 V, Pienen seisomisen tai kevyen kuormituksen jälkeen 12,8 V. Ja näin se oppikirjan mukaan menee.

        Jotkut laitteet kaipaavat vuosittain huoltoa. Lämmittimen ei pitäisi kuulua niihin. Eikä ainakaan siinä laajuudessa, että osia vaihdeltaisiin. Oma Wallakseni oli tuollainen ja meni siksi vaihtoon. Huoltoon vietynä siitä olisi vaihdettu joka vuosi paloilmapuhallin, joka toimitetaan osana isoa peltihäkkyrää ja maksaa paljon. Korjaus vaati vain puhallinmoottorin purkamisen ja kokoamisen taas pyörivänä. Tilalle mennyt Safire on toiminut koskematta kohta 10 v.

        Koska purjeveneessä akut ovat täyteen varautuneet? Hyvin harvoin ellei sitten aja vain koneella tai seiso laiturissa roikkuen maasähkössä. Täysiä akkuja ei tarvitse kovinkaan kauaa kuormittaa kun jännite on tuo 12,8V, mutta seuraavana aamuna kun lämmitin, jääkaappi, läppäri ym. ovat olleet päällä, niin mennään alle 12V. Akkukapasiteettia ei kannata kauheasti haalia, jos sitä ei saa täyteen ladattua. Veneeseen kannattaa hankkia käyttöakuksi syvapurkaista kestävä malli, sillä käyttöakusta ei tarvita starttiakun kaltaista tehonantoa.

        Lämmittimet varsinkin autokäyttöön suunnitellut kuten eberi ja webasto eivät hehkuta kunnolla, jos jännite on alle normin. Mm. eberi jälkihehkuttaa tulpan laitetta sammutettaessa ja tällöin yön yli akkujen jännite ei ole lähelläkään vaadittua. Hehkutulppa ja palopesä eivät puhdistu kunnolla.

        Lämmittimen huolto riippuu tietenkin käyttötunneista. Minulla niitä tulee yli 500 tuntia kautta kohden. Varsinkin wallaksen puhallinmoottorit ovat entiset 2-3 kauden jälkeen ja hehkulanka vuodessa. Muutaman kerran olen ajatellut luopua wallaksesta, mutta sen kanssa osaa elää ja esim safireen vaitaminen ei onnistu heittämällä vaan vaatii rekenteiden muutoksia. Tilat ovat veneessä yleensä aika rajalliset ja jokaiselle laitteelle on tehty sille paikka asennuksen yhteydessä ja jos laitteen vaihtaa toiseen, niin paikan joutuu muokkaamaan uudestaan.


      • useinkin...
        GM. kirjoitti:

        Koska purjeveneessä akut ovat täyteen varautuneet? Hyvin harvoin ellei sitten aja vain koneella tai seiso laiturissa roikkuen maasähkössä. Täysiä akkuja ei tarvitse kovinkaan kauaa kuormittaa kun jännite on tuo 12,8V, mutta seuraavana aamuna kun lämmitin, jääkaappi, läppäri ym. ovat olleet päällä, niin mennään alle 12V. Akkukapasiteettia ei kannata kauheasti haalia, jos sitä ei saa täyteen ladattua. Veneeseen kannattaa hankkia käyttöakuksi syvapurkaista kestävä malli, sillä käyttöakusta ei tarvita starttiakun kaltaista tehonantoa.

        Lämmittimet varsinkin autokäyttöön suunnitellut kuten eberi ja webasto eivät hehkuta kunnolla, jos jännite on alle normin. Mm. eberi jälkihehkuttaa tulpan laitetta sammutettaessa ja tällöin yön yli akkujen jännite ei ole lähelläkään vaadittua. Hehkutulppa ja palopesä eivät puhdistu kunnolla.

        Lämmittimen huolto riippuu tietenkin käyttötunneista. Minulla niitä tulee yli 500 tuntia kautta kohden. Varsinkin wallaksen puhallinmoottorit ovat entiset 2-3 kauden jälkeen ja hehkulanka vuodessa. Muutaman kerran olen ajatellut luopua wallaksesta, mutta sen kanssa osaa elää ja esim safireen vaitaminen ei onnistu heittämällä vaan vaatii rekenteiden muutoksia. Tilat ovat veneessä yleensä aika rajalliset ja jokaiselle laitteelle on tehty sille paikka asennuksen yhteydessä ja jos laitteen vaihtaa toiseen, niin paikan joutuu muokkaamaan uudestaan.

        Akkujännitteiden suhteen olet absoluuttisen varmasti väärässä tai mittauksesi on virheellinen. Alle 12 V tappaa akut nopeasti, myös syväpurkausta kestävät. Osittain kysymys akkukapasiteetistakin menee väärin. Isompi akusto ottaa nopeammin latausta vastaan. Toisaalta minulla ainakin aurinkoisina päivinä pelkkä 40 W aurinkopaneeli pitää akut täynnä ilman minuutinkaan koneajoa. Satunnainen yö maasähkön ulottuvilla lataa myös akut täyteen.


      • GM.
        useinkin... kirjoitti:

        Akkujännitteiden suhteen olet absoluuttisen varmasti väärässä tai mittauksesi on virheellinen. Alle 12 V tappaa akut nopeasti, myös syväpurkausta kestävät. Osittain kysymys akkukapasiteetistakin menee väärin. Isompi akusto ottaa nopeammin latausta vastaan. Toisaalta minulla ainakin aurinkoisina päivinä pelkkä 40 W aurinkopaneeli pitää akut täynnä ilman minuutinkaan koneajoa. Satunnainen yö maasähkön ulottuvilla lataa myös akut täyteen.

        Heh heh.

        Tavallinenkin lyijyakku kestää purkauksen alle 11V käyttöiän juuri pienentymättä. Talvella akun käyttämättömyys tappaa akun paljon tehokkaammin.

        40W panelilla saat max n. 2A virran. Koska kenno on harvoin optimisuunnassa ilman varjostuksia niin veikkaisin keskimääräiseksi päiväannokseksi siinä 5Ah. Tietenkin jos ainoa kulutus on led-lukuvalo, niin hyvin pärjäät ja akut pysyvät täysinä. Mutta jos sinulla on jääkaappi, lämmitin, käytät läppäriä ym. niin kulutus on 20Ah luokkaa vuorokaudessa. Mainitsemallasi 40W kennolla ei kulutusta kateta. Itse käytän 100W kennoa, jolla saadaan noin 20Ah aurinkoisena päivänä ja kennoa pitää siirtää aina auringon mukaan.


      • GM. kirjoitti:

        Heh heh.

        Tavallinenkin lyijyakku kestää purkauksen alle 11V käyttöiän juuri pienentymättä. Talvella akun käyttämättömyys tappaa akun paljon tehokkaammin.

        40W panelilla saat max n. 2A virran. Koska kenno on harvoin optimisuunnassa ilman varjostuksia niin veikkaisin keskimääräiseksi päiväannokseksi siinä 5Ah. Tietenkin jos ainoa kulutus on led-lukuvalo, niin hyvin pärjäät ja akut pysyvät täysinä. Mutta jos sinulla on jääkaappi, lämmitin, käytät läppäriä ym. niin kulutus on 20Ah luokkaa vuorokaudessa. Mainitsemallasi 40W kennolla ei kulutusta kateta. Itse käytän 100W kennoa, jolla saadaan noin 20Ah aurinkoisena päivänä ja kennoa pitää siirtää aina auringon mukaan.

        Rohkenen sanoa, että olet vallan väärässä. En kehota muuttamaan toimintatapaasi, mutta tuollaisten esittäminen opetusmielessä muille on vähintäänkin arveluttavaa.

        Kun lyijyakun lepojännite on 12,25 V on sen varaustila n. 50%. Sitä tyhjemmäksi ei missään nimessä kannattaisi lyijyakustoa päästää. Lyijyakun käyttöikä laskee dramaattisesti jos sitä puretaan toistuvasti puoleen tai alle.


      • -Mika-
        useinkin... kirjoitti:

        Akkujännitteiden suhteen olet absoluuttisen varmasti väärässä tai mittauksesi on virheellinen. Alle 12 V tappaa akut nopeasti, myös syväpurkausta kestävät. Osittain kysymys akkukapasiteetistakin menee väärin. Isompi akusto ottaa nopeammin latausta vastaan. Toisaalta minulla ainakin aurinkoisina päivinä pelkkä 40 W aurinkopaneeli pitää akut täynnä ilman minuutinkaan koneajoa. Satunnainen yö maasähkön ulottuvilla lataa myös akut täyteen.

        No tuota... Lepojännite on aivan eri asia kuin akun jännite *kuormitettuna*.
        Aivan samoin, kun täydessä akussa kun on verkkolatu riinni, on akun napajännite silloin 14,2 volttia (jos ei ole kuormaa samaan aikaan) ja aivan samoin on akun napajännite *kuormitettaessa* alhaisempi, kuin tyhjän akun lepojännite.

        Käyttäjä sitten itse oppii tuntemaan akkunsa varaustilan jännitteestä, kun tietää minkä verran siellä on kuormaa samaan aikaan perässä.


      • kato tosta
        GM. kirjoitti:

        Heh heh.

        Tavallinenkin lyijyakku kestää purkauksen alle 11V käyttöiän juuri pienentymättä. Talvella akun käyttämättömyys tappaa akun paljon tehokkaammin.

        40W panelilla saat max n. 2A virran. Koska kenno on harvoin optimisuunnassa ilman varjostuksia niin veikkaisin keskimääräiseksi päiväannokseksi siinä 5Ah. Tietenkin jos ainoa kulutus on led-lukuvalo, niin hyvin pärjäät ja akut pysyvät täysinä. Mutta jos sinulla on jääkaappi, lämmitin, käytät läppäriä ym. niin kulutus on 20Ah luokkaa vuorokaudessa. Mainitsemallasi 40W kennolla ei kulutusta kateta. Itse käytän 100W kennoa, jolla saadaan noin 20Ah aurinkoisena päivänä ja kennoa pitää siirtää aina auringon mukaan.

        Tuossa sulle nyt yksi dokumentti luettavaksi.
        http://www.dekabatteries.com/assets/base/0139.pdf
        Näitä riittää yhtäpitävinä vähintään kymmeniä lisää netistä. Tuonkin mukaan 11,8 V lepojännite vastaa 0 %:n varaustilaa. Purkauksien syvyyden vaikutuksesta akun kestoikään on selkeät tutkimustulokset niistäkin. Akun käyttöikä latauskertoina romahtaa pahasti jo muutamasta nolliin purkamisesta. Jos omat akkusi kestävät, on mittausjärjestelmäsi virheellinen.

        Se 40 W aurinkopaneeli pitää satamaelämän sähkönkulutuksesta huolta aurinkoisella säällä, jolloin suurin kuluttaja on kompressorijääkaappi. Jos aurinko paistaa, ei lämppäriä käytetä, aika harvoin muutenkaan niin kylmäksi menee kesäaikaan. Läppärin käyttö Se pitää paikkansa, että siitä saa hiukan yli 2 A ulos. Kesän aurinkoisia tunteja on kyllä päivässä paljon enemmän kuin 2,5. Läppärin käytön lopetan huomenna, kun lähden veneelle, tai sanotaan, että käyttö jää tuntiin viikossa. Merellä on parempaakin tekemistä.


      • kuorma ja kuorma
        -Mika- kirjoitti:

        No tuota... Lepojännite on aivan eri asia kuin akun jännite *kuormitettuna*.
        Aivan samoin, kun täydessä akussa kun on verkkolatu riinni, on akun napajännite silloin 14,2 volttia (jos ei ole kuormaa samaan aikaan) ja aivan samoin on akun napajännite *kuormitettaessa* alhaisempi, kuin tyhjän akun lepojännite.

        Käyttäjä sitten itse oppii tuntemaan akkunsa varaustilan jännitteestä, kun tietää minkä verran siellä on kuormaa samaan aikaan perässä.

        Joo... putoaahan starttiakunkin jännite startatessa jo sinne 7 V tienoille. Jos kuitenkin tavallisessa matkaveneessä on ympärivuorokautista kuormaa parikin ampeeria, on akkujen täynnä pitäminen jo tuskallista. Jännite on jo sillä kuormalla aivan muuta kuin lepojännite, mutta 11 V navoissa on silti dead.


      • huoltoa pukkaa
        GM. kirjoitti:

        Koska purjeveneessä akut ovat täyteen varautuneet? Hyvin harvoin ellei sitten aja vain koneella tai seiso laiturissa roikkuen maasähkössä. Täysiä akkuja ei tarvitse kovinkaan kauaa kuormittaa kun jännite on tuo 12,8V, mutta seuraavana aamuna kun lämmitin, jääkaappi, läppäri ym. ovat olleet päällä, niin mennään alle 12V. Akkukapasiteettia ei kannata kauheasti haalia, jos sitä ei saa täyteen ladattua. Veneeseen kannattaa hankkia käyttöakuksi syvapurkaista kestävä malli, sillä käyttöakusta ei tarvita starttiakun kaltaista tehonantoa.

        Lämmittimet varsinkin autokäyttöön suunnitellut kuten eberi ja webasto eivät hehkuta kunnolla, jos jännite on alle normin. Mm. eberi jälkihehkuttaa tulpan laitetta sammutettaessa ja tällöin yön yli akkujen jännite ei ole lähelläkään vaadittua. Hehkutulppa ja palopesä eivät puhdistu kunnolla.

        Lämmittimen huolto riippuu tietenkin käyttötunneista. Minulla niitä tulee yli 500 tuntia kautta kohden. Varsinkin wallaksen puhallinmoottorit ovat entiset 2-3 kauden jälkeen ja hehkulanka vuodessa. Muutaman kerran olen ajatellut luopua wallaksesta, mutta sen kanssa osaa elää ja esim safireen vaitaminen ei onnistu heittämällä vaan vaatii rekenteiden muutoksia. Tilat ovat veneessä yleensä aika rajalliset ja jokaiselle laitteelle on tehty sille paikka asennuksen yhteydessä ja jos laitteen vaihtaa toiseen, niin paikan joutuu muokkaamaan uudestaan.

        Wallaksen puhallinmoottorit ovatkin laadultaan surkeita, niitä saa alle eurolla komponenttitukusta. Vitosella saisi jo kunnon moottorit, joille noi käyttötunnit eivät olisi mikään rasite. Muun muassa sen takia Safire kestää myös mökkilämmittimenä jatkuvaa käyttöä.


      • -Mika-
        kuorma ja kuorma kirjoitti:

        Joo... putoaahan starttiakunkin jännite startatessa jo sinne 7 V tienoille. Jos kuitenkin tavallisessa matkaveneessä on ympärivuorokautista kuormaa parikin ampeeria, on akkujen täynnä pitäminen jo tuskallista. Jännite on jo sillä kuormalla aivan muuta kuin lepojännite, mutta 11 V navoissa on silti dead.

        Juu, niin tekee. Mutta lepojännitteistä puhuminen ja niiden mittaaminen kulussa/käytössä olevasta veneestä ole mitenkään relevanttia. Akut on käytössä olevassa veneessä aina joko purussa tai latauksessa. Ja nyt tarkoituksella rajaan atlantinylitykset ja muuta vastaavat, viikkoja kestävät tilanteet tästä pois, ne on asia erikseen.

        Suomessa purjeveneen sähköhuolto on yleisimmin toteutettu siten, että vene ei ole omavarainen sähkön suhteen. Lataus tehdään joko laiturisähköstä tai koneajossa. Aurinkokennot ym on ylläpitoa ja varsinaisen latausjakson harventamista varten, ei sitä korvaavaa. Tai no joo, voi vene olla omavarainen, mutta siten, että silti on latausjakso (aggrekaatilla, koneella ym) ja purkujakso erikseen.

        Ja näissä olosuhteissa akut on veneen ollessa purjeilla kulussa aina purussa. Ja siinä tilanteessa ei napajännite suoraan korreloi mitenkään yksinään varaustilaan. Napajännite ja purkuvirta yhdessä korreloi kyllä, ja veneen omistaja oppii "lukemaan" näitä tietoja yhdessä ja päättelemään niistä varaustilan aika hyvin.

        Ota täyteen ladattu 100 Ah:n akku ja mitta lepojännite, se on siellä normin mukaisessa 12,8 voltissa. Laita sitten siihen 5 ampeerin kuorma kuudeksi tunniksi ja mittaa jännite *kuorman ollessa edelleen päällä*. Se onkin yllättäen alle 12 volttia, vaikka akusta on otettu vasta kolmannes sen kapasiteetista. Ja kun kuorma irroitetaan ja odotellaan vuorokausi, kaksi, niin jännite on siellä normin mukaisella alueella pauttiarallaa 12, 5 voltissa.

        Tämä vielä korostuu, jos jännitemittaus tehdään (niin kuin yleensä tehdään) sähköpäätaulusta, eikä erillisillä johtimilla suoraan akustosta. Niihin kaapeleihin jää jännitehäviötä, joka vääristää mittausta. Ja akuston ikääntyessä sen sisäinen resistanssi kasvaa ja ilmiö korostuu entisestään. Ja silti siinä ikääntyneessä akustossa saattaa olla täysi tai lähes täysi kapasiteetti jäljellä.

        Ja edelleen akuissa, jotka on tehty pienellä virralla purettaviksi (kuten veneakut on), on jo alukujaan suurempi sisäinen resistanssi. Ne ei anna suurta virtaa kerralla, mutta antavat pientä virtaa pitkään. Ja napajännitteet on silloin aika alhaiset purun aikana.


      • seppomartti
        -Mika- kirjoitti:

        Juu, niin tekee. Mutta lepojännitteistä puhuminen ja niiden mittaaminen kulussa/käytössä olevasta veneestä ole mitenkään relevanttia. Akut on käytössä olevassa veneessä aina joko purussa tai latauksessa. Ja nyt tarkoituksella rajaan atlantinylitykset ja muuta vastaavat, viikkoja kestävät tilanteet tästä pois, ne on asia erikseen.

        Suomessa purjeveneen sähköhuolto on yleisimmin toteutettu siten, että vene ei ole omavarainen sähkön suhteen. Lataus tehdään joko laiturisähköstä tai koneajossa. Aurinkokennot ym on ylläpitoa ja varsinaisen latausjakson harventamista varten, ei sitä korvaavaa. Tai no joo, voi vene olla omavarainen, mutta siten, että silti on latausjakso (aggrekaatilla, koneella ym) ja purkujakso erikseen.

        Ja näissä olosuhteissa akut on veneen ollessa purjeilla kulussa aina purussa. Ja siinä tilanteessa ei napajännite suoraan korreloi mitenkään yksinään varaustilaan. Napajännite ja purkuvirta yhdessä korreloi kyllä, ja veneen omistaja oppii "lukemaan" näitä tietoja yhdessä ja päättelemään niistä varaustilan aika hyvin.

        Ota täyteen ladattu 100 Ah:n akku ja mitta lepojännite, se on siellä normin mukaisessa 12,8 voltissa. Laita sitten siihen 5 ampeerin kuorma kuudeksi tunniksi ja mittaa jännite *kuorman ollessa edelleen päällä*. Se onkin yllättäen alle 12 volttia, vaikka akusta on otettu vasta kolmannes sen kapasiteetista. Ja kun kuorma irroitetaan ja odotellaan vuorokausi, kaksi, niin jännite on siellä normin mukaisella alueella pauttiarallaa 12, 5 voltissa.

        Tämä vielä korostuu, jos jännitemittaus tehdään (niin kuin yleensä tehdään) sähköpäätaulusta, eikä erillisillä johtimilla suoraan akustosta. Niihin kaapeleihin jää jännitehäviötä, joka vääristää mittausta. Ja akuston ikääntyessä sen sisäinen resistanssi kasvaa ja ilmiö korostuu entisestään. Ja silti siinä ikääntyneessä akustossa saattaa olla täysi tai lähes täysi kapasiteetti jäljellä.

        Ja edelleen akuissa, jotka on tehty pienellä virralla purettaviksi (kuten veneakut on), on jo alukujaan suurempi sisäinen resistanssi. Ne ei anna suurta virtaa kerralla, mutta antavat pientä virtaa pitkään. Ja napajännitteet on silloin aika alhaiset purun aikana.

        Mikalla on hyvä selostus. Oikeastaan kaikki on tuttua mutta vänkään poisrajaamaasi osaa-sorry. En ole oppinut jännitteestä lukemaan lataustilaa järkevästi. Pitkällä purjehduslegillä ongelmani on yrittää ymmärtää mikä olisi sopiva purkaustaso latauksen käynnistämiseksi kun jääkaappi, autopilotti, kulkuvalot, Pc jne ovat isona kuormana. 100w aurinkokenno tuottaa päivällä etelässä jotain, 115A moottorilaturi ja 500W hydrogeneraattori hoitavat tuotantopuolen eikä varsinaisesti virtapulaa tarvitse kärsiä. Hupiakut ovat AGM vain 180 Ah ja akkumonitoria en ole onnistunut asentamaan toistaiseksi. Eli tuotanto ja kulutus ovat ympärivuorokautisia mutta vaihtelevia. Lataus päälle 12.0V ja lopetus 13,5 vai onko jotkin toiset lukemat parempia?


      • -Mika-
        seppomartti kirjoitti:

        Mikalla on hyvä selostus. Oikeastaan kaikki on tuttua mutta vänkään poisrajaamaasi osaa-sorry. En ole oppinut jännitteestä lukemaan lataustilaa järkevästi. Pitkällä purjehduslegillä ongelmani on yrittää ymmärtää mikä olisi sopiva purkaustaso latauksen käynnistämiseksi kun jääkaappi, autopilotti, kulkuvalot, Pc jne ovat isona kuormana. 100w aurinkokenno tuottaa päivällä etelässä jotain, 115A moottorilaturi ja 500W hydrogeneraattori hoitavat tuotantopuolen eikä varsinaisesti virtapulaa tarvitse kärsiä. Hupiakut ovat AGM vain 180 Ah ja akkumonitoria en ole onnistunut asentamaan toistaiseksi. Eli tuotanto ja kulutus ovat ympärivuorokautisia mutta vaihtelevia. Lataus päälle 12.0V ja lopetus 13,5 vai onko jotkin toiset lukemat parempia?

        Latauksen oikea lopetusjännite on kinkkisempi juttu, se jännite kun ei oikein kerro sitä, onko akusto jo kuinka täynnä. Mulla esim jännitemittari paukahtaa 14 volttiin suunnilleen sillä samalla hetkellä, kun kone jyrähtää tulille, ja on 14,2 volttia akkujen ollessa täynnä. Tuo 0,2 volttia menee kuitenkin helposti jo mittareiden epätarkkuuksiin ja mittataustapahtuman muihin virheisiin (huonot liitokset, väärä mittauspaikka ym.)

        Yhdistämällä jännite- ja virtamittaus saisi paremmin sen selville. Ampeerimittarit on aika halpoja ja helpohkoja asentaa. Itselleni laitoin ampeerimittarin siten, että käytän laturilta akulle tulee johtoa shunttina. Eli mittaan jännite-eroa latausjohdon päissä. Kun latausvirta putoaa samalle hehtaarille sen hetkisen kulutuksen kanssa, on akut täynnä.

        Antaako koneesi laturi todella vaan 13,5 volttia? Jos näin on, niin kannattaisi nostaa latausjännite 14,2 volttiin, konella latausaika lyhenee silloin jopa alle puoleen.

        Mutta oikeastaan tuo kun kerrot, että virtapulaa ei tarvitse kärsiä, kertoo olennaisen: Olet oppinut/löytänyt omaan veneeseesi sopivat rajat latauksen alku- ja loppuhetkille ja homma pelaa kuten kuuluukin.


      • seppomartti
        -Mika- kirjoitti:

        Latauksen oikea lopetusjännite on kinkkisempi juttu, se jännite kun ei oikein kerro sitä, onko akusto jo kuinka täynnä. Mulla esim jännitemittari paukahtaa 14 volttiin suunnilleen sillä samalla hetkellä, kun kone jyrähtää tulille, ja on 14,2 volttia akkujen ollessa täynnä. Tuo 0,2 volttia menee kuitenkin helposti jo mittareiden epätarkkuuksiin ja mittataustapahtuman muihin virheisiin (huonot liitokset, väärä mittauspaikka ym.)

        Yhdistämällä jännite- ja virtamittaus saisi paremmin sen selville. Ampeerimittarit on aika halpoja ja helpohkoja asentaa. Itselleni laitoin ampeerimittarin siten, että käytän laturilta akulle tulee johtoa shunttina. Eli mittaan jännite-eroa latausjohdon päissä. Kun latausvirta putoaa samalle hehtaarille sen hetkisen kulutuksen kanssa, on akut täynnä.

        Antaako koneesi laturi todella vaan 13,5 volttia? Jos näin on, niin kannattaisi nostaa latausjännite 14,2 volttiin, konella latausaika lyhenee silloin jopa alle puoleen.

        Mutta oikeastaan tuo kun kerrot, että virtapulaa ei tarvitse kärsiä, kertoo olennaisen: Olet oppinut/löytänyt omaan veneeseesi sopivat rajat latauksen alku- ja loppuhetkille ja homma pelaa kuten kuuluukin.

        Moottorin laturi varmaan antaa ulos 14,2V, aurinkokenno ilman kuormaa varmaan noin 20V mutta säätimen jälkeistä en ole mitannut. En myöskään hydrogeneraattorista en ole tarkistanut. Kun on paljon menopuolella niin väli 13.5-14,0 V kestää ladata useita tunteja silloin kun moottoria ei käytä. Moottorilla tärähtää mittari heti 14 volttiin vaikka akut eivät voi olla täynnä. Sama epätietoisuuden ongelma on alarajalla kun kuormitusta on paljon mutta vaihtelevasti. Onko 12V sopiva latauksen päälle kytkemiseen- en tiedä?.


      • joo, mut
        -Mika- kirjoitti:

        Juu, niin tekee. Mutta lepojännitteistä puhuminen ja niiden mittaaminen kulussa/käytössä olevasta veneestä ole mitenkään relevanttia. Akut on käytössä olevassa veneessä aina joko purussa tai latauksessa. Ja nyt tarkoituksella rajaan atlantinylitykset ja muuta vastaavat, viikkoja kestävät tilanteet tästä pois, ne on asia erikseen.

        Suomessa purjeveneen sähköhuolto on yleisimmin toteutettu siten, että vene ei ole omavarainen sähkön suhteen. Lataus tehdään joko laiturisähköstä tai koneajossa. Aurinkokennot ym on ylläpitoa ja varsinaisen latausjakson harventamista varten, ei sitä korvaavaa. Tai no joo, voi vene olla omavarainen, mutta siten, että silti on latausjakso (aggrekaatilla, koneella ym) ja purkujakso erikseen.

        Ja näissä olosuhteissa akut on veneen ollessa purjeilla kulussa aina purussa. Ja siinä tilanteessa ei napajännite suoraan korreloi mitenkään yksinään varaustilaan. Napajännite ja purkuvirta yhdessä korreloi kyllä, ja veneen omistaja oppii "lukemaan" näitä tietoja yhdessä ja päättelemään niistä varaustilan aika hyvin.

        Ota täyteen ladattu 100 Ah:n akku ja mitta lepojännite, se on siellä normin mukaisessa 12,8 voltissa. Laita sitten siihen 5 ampeerin kuorma kuudeksi tunniksi ja mittaa jännite *kuorman ollessa edelleen päällä*. Se onkin yllättäen alle 12 volttia, vaikka akusta on otettu vasta kolmannes sen kapasiteetista. Ja kun kuorma irroitetaan ja odotellaan vuorokausi, kaksi, niin jännite on siellä normin mukaisella alueella pauttiarallaa 12, 5 voltissa.

        Tämä vielä korostuu, jos jännitemittaus tehdään (niin kuin yleensä tehdään) sähköpäätaulusta, eikä erillisillä johtimilla suoraan akustosta. Niihin kaapeleihin jää jännitehäviötä, joka vääristää mittausta. Ja akuston ikääntyessä sen sisäinen resistanssi kasvaa ja ilmiö korostuu entisestään. Ja silti siinä ikääntyneessä akustossa saattaa olla täysi tai lähes täysi kapasiteetti jäljellä.

        Ja edelleen akuissa, jotka on tehty pienellä virralla purettaviksi (kuten veneakut on), on jo alukujaan suurempi sisäinen resistanssi. Ne ei anna suurta virtaa kerralla, mutta antavat pientä virtaa pitkään. Ja napajännitteet on silloin aika alhaiset purun aikana.

        Tuohan on kaikki ihan totta. Mutta jos itse mittaa akkujännitteen väärin, ei pidä muille yrittää kertoa, että 11 V on ihan käypä arvo, josta akut eivät kärsi. Minullakin moni mittari on kertovinaan jännitteen ja epäilemättä riittävällä tarkkuudella sen tekevätkin, mutta mittaavat vain sen mitä näkevät. Aikani itse jaksoin yleismittarilla käydä akun navoissa, mutta jo ajat sitten vedin päätaululle omat mittauspiuhat. Tänä vuonna mittari piuhojen päässä vaihtui Smartgaugeen.


    • Lämmittäjä123

      Safire 2400 diesel lämmitin ollut käytössä 7 kautta.
      Ei ole tarvinnut vielä huoltoa.
      Jos ajelet aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä kannattaa valita safire 3200.
      Safire on erittäin hiljainen ja luotettava lämmitin.

      Kannattaa valita hyvä kotimainen vaihtoehto kun sellainen on olemassa !

      • Pelittää

        Safiren on hyvä mökkilämmitin silloin kun et tarvitse pitkää savukaasuputkea tai pitkiä ilmaletkuja eli lämitin keskellä venettä. Itselläni nämä ehdot eivät toteutuneet ja ongelmia sekä kylmiä öitä riitti. Vaihdoin Eberin joka käy myös hyvin pinellä teholla, homma toimii.


      • safire veneessä/auto

        joo samaa mieltä itsellä safire 2400 ja käytännössä päällä aina veneessä ei pelkästään lämmityksen takia vaan poistaa kosteutta.

        ja toinen huomio vielä asensin 2100 d safiren pakettiautoon starttasin syyskuussa enkä ole sammuttanut kertaakaan vielä eikä ole sammunut!!!
        paras laite ainakin minun käyttötarkoituksiin.
        tosin ajan paljon eikä tarvitse miettiä virrankulutusta.
        kyseessä on erikoiskuljetuksiin rakennettu saatto auto eli! asun viikot siinä.
        kivä kun on ``mökki`` lämmin koko ajan.


    • -Mika-

      Mulla on wallas 1800 sail. Se antautui toissailtana. Eilen hain huoltosarjan (30 euroa) ja huolsin sen. Nyt toimii taas kuten kuuluukin.
      Tuo lämppäri oli veneessä kun ostin sen veneen 8 vuotta sitten. Mitään en ole sille tehnyt näiden vuosien aikana.

      Jokainen tietysti toimii tyylillään, mutta mun mielestä ei wallasta tarvitse "huoltaa" niin kauan kun se toimii.

      Samalla kun tuo nyt oli pöydällä levällään, niin vaihdoin kyllä palopuhaltimen moottorin, se kun alkoi jo olla vähän äänekäs.

      Eiköhän tällä huollolla mennä taas seuraava viisi-kahdeksan vuotta.

      • 19wal

        Samoin eväin mennään täälläkin. Ei ole ollut ongelmia wallaksen kanssa. Avaan sitten kun tulee välttämätön tarve. Polttoaineen olen talveksi jemmannut lämpöiseen, ettei prafinoidu.


    • näen o

      Kannattaa varmaan sijoittaa ne lämmittimeen varatut eurot vaan hyvään makuupussiin, ei vie sit sähköä, on äänetön ja lämmittää aina, rahast varmast jää
      viel muutamaan yömyssy (vähän parempaankin) pulloonkin euroja

      Näyttää olevan niin vaikea tämäkin aihe, vanhan liiton miehet vs muut.

      • 2+7

        Niin no. Jos tykkää nukkua makuupussissa... Minä ainakaan en tykkää.


      • Vesilämppäri
        2+7 kirjoitti:

        Niin no. Jos tykkää nukkua makuupussissa... Minä ainakaan en tykkää.

        Joo ja jos myös sellainen kostea ja homeenhajuinen vene miellyttää, niin lämppäriä ei kannata hankkia.

        Kun itseäni ei nuo asiat miellytä, niin olenkin asentanut veneeseeni vesikiertoisen Webaston polttoainelämmittimen, se on mukavan hiljainen ja kuluttaa aika vähän sähköä tai ei minulla ainakaan ole ollut ongelmia akkujen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      178
      10276
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3495
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3233
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2855
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      204
      2207
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2193
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2013
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1628
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1426
    10. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1376
    Aihe