Nopeusrajoitus päättyy risteykseen vai päättyykö???

Autoilija3

Nyt ovat yleistynyt seuraava käytäntö risteyksissä. On 80km/h rajoitus ja tullaan risteykseen, missä on alennettu rajoitus 50km/h. Kaiken järjen mukaan tämä viidenkympin rajoitus pitäisi loppua risteykseen ja jatkua 80km/h. Mutta nyt liikennemerkkien asettaja on alkanut laittamaan nopeusrajoitusmerkit risteyksen jälkeen jopa 500m. risteuksen jälkeen, silloin vasta on tuo 80km/h merkki.

KYSYMYS!!!

Loppuuko 50km/h risteykseen tai vasta sitten kun on tuo 80km/h merkki??? Välittömästi risteyksen jälkeen ei ole mitään rajoitusmerkkiä vaan vasta tuolla 500m. päässä tuo 80km/h merkki.

63

6181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MENE NYT ÄKKIÄ

      TAKASIN AUTOKOULUUN, TAKASIN AUTOKOULUUN,TAKASIN AUTOKOULUUN .......... KERTAILEMAAN VÄHÄN LIIKENNESÄÄNTÄJÄ JA ASETUKSIA

      • Autoilija3

        Pysy sinä mulkku pois täältä jos et osaa antaa asiallisia vastauksia.


      • ..Auto-Antero
        Autoilija3 kirjoitti:

        Pysy sinä mulkku pois täältä jos et osaa antaa asiallisia vastauksia.

        Kyllä nuo nopeusrajoitukset SUOmaassa ovat todellista pilkun viilausta ja näpertelyä10km/h portain.
        Missään muualla maailmassa ei ole noin tiheää seulaa.

        Siitä vittuuntuneena olenkin ottanut tavakseni lisätä ykkösen eteen jokaiseen ohittamaani haistapaskan merkkiin.

        Niinpä vetelenkin aina kuten haluan, ripeästi ja tehokkaasti ja ennenkaikkea turvallisesti. Ohitan kaikki nysvärit ja käytän maantietä kuin kuningas.
        Ohitettelu on välttämätöntä eliminoidakseni vaaratilanteet läheltäni. Näin kellään ei ole mahdollista törmätä loistoautooni.


    • 361
      • Autoilija3

        On se vaan kumma, että he vievät nopeusrajoitusmerkin kauas risteyksestä? Eihän poikkitietä kääntyvä auto voi mistään tietää mikä rajoitus on ko. tiellä. Ja silloin on aina 80kkm/h jos ei liikennemerkki toisin sano.


      • Siis suomeksi
        Autoilija3 kirjoitti:

        On se vaan kumma, että he vievät nopeusrajoitusmerkin kauas risteyksestä? Eihän poikkitietä kääntyvä auto voi mistään tietää mikä rajoitus on ko. tiellä. Ja silloin on aina 80kkm/h jos ei liikennemerkki toisin sano.

        "361" halusi varmaan kertoa tämän: (TLA 16§)

        Merkki 361 (Nopeusrjoitus)

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361;363(Nopeusrajoitusalue), 572(Taajama päättyy), 573(Pihakatu) tai 575(Kävelykatu) saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571 (Taajama), jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta


      • Kortti muropaketista
        Autoilija3 kirjoitti:

        On se vaan kumma, että he vievät nopeusrajoitusmerkin kauas risteyksestä? Eihän poikkitietä kääntyvä auto voi mistään tietää mikä rajoitus on ko. tiellä. Ja silloin on aina 80kkm/h jos ei liikennemerkki toisin sano.

        "Eihän poikkitietä kääntyvä auto voi mistään tietää mikä rajoitus on ko. tiellä. Ja silloin on aina 80kkm/h jos ei liikennemerkki toisin sano."

        Poikkitieltä kääntyvä auto tulee 50-rajoitusalueelta ja se rajoitus jatkuu niin kauan kunnes toisin ilmoitetaan. 80-merkin jälkeen alkaa taas 80-rajoitus niin tietä suoraan ajaville kuin sille kääntyvillekin.


      • Siis suomeksi
        Kortti muropaketista kirjoitti:

        "Eihän poikkitietä kääntyvä auto voi mistään tietää mikä rajoitus on ko. tiellä. Ja silloin on aina 80kkm/h jos ei liikennemerkki toisin sano."

        Poikkitieltä kääntyvä auto tulee 50-rajoitusalueelta ja se rajoitus jatkuu niin kauan kunnes toisin ilmoitetaan. 80-merkin jälkeen alkaa taas 80-rajoitus niin tietä suoraan ajaville kuin sille kääntyvillekin.

        Tuo on taas ihan oma ongelmansa. Jos rajoitukset on merkattu huonosti, se ei ole kulkijan syy. Ihan samoja ongelmia on pyöräteissä. Pyörätiehän on väylä, joka on merkillä (422...425) merkattu pyörätieksi. Jos merkki puuttuu, erillinen korotettu tms. väylä EI ole pyörätie. Ja pyörätie päättyy -liikennemerkkiä ei ole Suomessa olemassa.

        Tieliikenteen säädösten kokonaisuudistus on alkanut. Nämä esimerkiksi ovat varmaan kohtia, jota tullaan tarkastelemaan kriittisesti.

        Enivei rajoitus _EI_ jatku kääntyvälle tielle, tulit mistä hyvänsä. Katso asetusteksti edeltä.


      • 361
        Autoilija3 kirjoitti:

        On se vaan kumma, että he vievät nopeusrajoitusmerkin kauas risteyksestä? Eihän poikkitietä kääntyvä auto voi mistään tietää mikä rajoitus on ko. tiellä. Ja silloin on aina 80kkm/h jos ei liikennemerkki toisin sano.

        Nähdäkseni sen voikin tulkita niin, että siinä kohtaa autoilla on eri rajoitukset, riippuen mistä suunnasta saapui. Nopeusrajoitusten asettelun typeryyttä ei toki rajoita muu kuin erilaisten lätkien olemassaolo.


      • Suhteellisen tuoreena, ja silti iäkkäänä, kuskina tämä on hämmentänyt minua. Jotenkin takaraivooni oli jäänyt autokoulusta opetus, että liikennemerkkien vaikutusalue päättyisi aina seuraavaan risteykseen, paitsi alueisiin liittyvät merkit (kuten aluenopeusrajoitus tai taajama alkaa). Nopeusrajoitus ei yleensä ole ollut ongelma, koska pääsääntöisesti liikun pääkaupunkiseudulla joko aluenopeusrajoitusten piirissä tai moottoritiellä, mutta toisinaan tie vie maanteille, ja siellä olen asiaa ihmeissäni pohtinut, että mikä nyt lasketaan sellaiseksi risteykseksi, jossa esimerkiksi nopeusrajoitus palaa taajaman tai taajaman ulkopuolen mukaiseksi. En varmaan suuriin rikkeisiin ole yltänyt, koska olen noudattanut varovaisuuden periaatetta silloin kun olen epävarma, ja ajanut mieluummin liian hitaasti. Eli kun on vaikka ollut satasen nopeusrajoitus, ja sitten on ollut joku vähäisen oloinen risteys, olen pudottanutkin 80:een seuraavaan liikennemerkkiin asti tai ainakin siihen, kunnes tie näyttää suoralta, leveältä ja tienvarsi asumattomalta autiomaalta.

        Tämä nyt kuitenkin ratkaisi ja helpotti asiaa huomattavasti.


      • Autoilija3
        Kortti muropaketista kirjoitti:

        "Eihän poikkitietä kääntyvä auto voi mistään tietää mikä rajoitus on ko. tiellä. Ja silloin on aina 80kkm/h jos ei liikennemerkki toisin sano."

        Poikkitieltä kääntyvä auto tulee 50-rajoitusalueelta ja se rajoitus jatkuu niin kauan kunnes toisin ilmoitetaan. 80-merkin jälkeen alkaa taas 80-rajoitus niin tietä suoraan ajaville kuin sille kääntyvillekin.

        "Poikkitieltä kääntyvä auto tulee 50-rajoitusalueelta ja se rajoitus jatkuu niin kauan kunnes toisin ilmoitetaan. 80-merkin jälkeen alkaa taas 80-rajoitus niin tietä suoraan ajaville kuin sille kääntyvillekin. "

        Ei muuten välttämättä tule. poikkitiellä voi olla vaikka mikä rajoitus ja tiiellä jolle käännytään on oma rajoitus.


      • Autoilija3
        Siis suomeksi kirjoitti:

        "361" halusi varmaan kertoa tämän: (TLA 16§)

        Merkki 361 (Nopeusrjoitus)

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361;363(Nopeusrajoitusalue), 572(Taajama päättyy), 573(Pihakatu) tai 575(Kävelykatu) saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571 (Taajama), jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta

        "Merkki 361 (Nopeusrjoitus)

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361;363(Nopeusrajoitusalue), 572(Taajama päättyy), 573(Pihakatu) tai 575(Kävelykatu) saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571 (Taajama), jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta "


        Tuo on taajamassa. Taajamamerkki on automaattisesti 50km/h ellei sen jälkeen ole nopeusrajoitusmerkkiä.

        Mutta taajaman ulkopuolella maanteillä on rajoitus tuon Merkki 361 mukainen ja se päättyy aina seuraavaan risteykseen. Jos ei ole nopeusrajoitusmerkkiä risteyksen jälkeen on rajoitus silloin 80km/h. Jos rajoitus on esim. 100km/h ja ennen risteystä on 60km/h merkki ja välittömästi risteyksen jälkeen ei ole nopeusrajoitusmerkkiä, kun vasta 500 metrin päässä tuo 100km/h liikennemerkki.

        Mikä on silloin rajoitus risteyksen jälkeen ennen tuota 100km/h merkkiä??? Onko se 60km/h tai 80km/h???? Mitä rajoitusta on ajettava tuo 500metriä???


      • 361
        Autoilija3 kirjoitti:

        "Merkki 361 (Nopeusrjoitus)

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361;363(Nopeusrajoitusalue), 572(Taajama päättyy), 573(Pihakatu) tai 575(Kävelykatu) saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571 (Taajama), jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta "


        Tuo on taajamassa. Taajamamerkki on automaattisesti 50km/h ellei sen jälkeen ole nopeusrajoitusmerkkiä.

        Mutta taajaman ulkopuolella maanteillä on rajoitus tuon Merkki 361 mukainen ja se päättyy aina seuraavaan risteykseen. Jos ei ole nopeusrajoitusmerkkiä risteyksen jälkeen on rajoitus silloin 80km/h. Jos rajoitus on esim. 100km/h ja ennen risteystä on 60km/h merkki ja välittömästi risteyksen jälkeen ei ole nopeusrajoitusmerkkiä, kun vasta 500 metrin päässä tuo 100km/h liikennemerkki.

        Mikä on silloin rajoitus risteyksen jälkeen ennen tuota 100km/h merkkiä??? Onko se 60km/h tai 80km/h???? Mitä rajoitusta on ajettava tuo 500metriä???

        En ymmärrä, miksi luulet että tuo lainattu teksti koskisi vain taajama-aluetta. Se että siinä puhutaan taajamamerkistä on eri asia. Jos se pitäisi paikkansa, niin risteyksen jälkeen olisi yleisrajoitus, kuten itsekin totesit, mutta se ei pidä.


      • 361
        lord.boredom kirjoitti:

        Suhteellisen tuoreena, ja silti iäkkäänä, kuskina tämä on hämmentänyt minua. Jotenkin takaraivooni oli jäänyt autokoulusta opetus, että liikennemerkkien vaikutusalue päättyisi aina seuraavaan risteykseen, paitsi alueisiin liittyvät merkit (kuten aluenopeusrajoitus tai taajama alkaa). Nopeusrajoitus ei yleensä ole ollut ongelma, koska pääsääntöisesti liikun pääkaupunkiseudulla joko aluenopeusrajoitusten piirissä tai moottoritiellä, mutta toisinaan tie vie maanteille, ja siellä olen asiaa ihmeissäni pohtinut, että mikä nyt lasketaan sellaiseksi risteykseksi, jossa esimerkiksi nopeusrajoitus palaa taajaman tai taajaman ulkopuolen mukaiseksi. En varmaan suuriin rikkeisiin ole yltänyt, koska olen noudattanut varovaisuuden periaatetta silloin kun olen epävarma, ja ajanut mieluummin liian hitaasti. Eli kun on vaikka ollut satasen nopeusrajoitus, ja sitten on ollut joku vähäisen oloinen risteys, olen pudottanutkin 80:een seuraavaan liikennemerkkiin asti tai ainakin siihen, kunnes tie näyttää suoralta, leveältä ja tienvarsi asumattomalta autiomaalta.

        Tämä nyt kuitenkin ratkaisi ja helpotti asiaa huomattavasti.

        Tässä on yleisohje kielto- ja rajoitusmerkeistä:

        "Kielto- tai rajoitusmerkin vaikutusalue ulottuu, jollei jäljempänä toisin säädetä tai lisäkilvellä muuta vaikutusaluetta osoiteta, merkissä osoitetun kiellon tai rajoituksen päättymistä osoittavaan taikka vastakkaista suuntaa varten asetettuun merkkiin."

        Se että merkki päättyisi risteykseen, kuten pysäköintikielto, on siis erikseen mainittu poikkeus.


      • 361
        lord.boredom kirjoitti:

        Suhteellisen tuoreena, ja silti iäkkäänä, kuskina tämä on hämmentänyt minua. Jotenkin takaraivooni oli jäänyt autokoulusta opetus, että liikennemerkkien vaikutusalue päättyisi aina seuraavaan risteykseen, paitsi alueisiin liittyvät merkit (kuten aluenopeusrajoitus tai taajama alkaa). Nopeusrajoitus ei yleensä ole ollut ongelma, koska pääsääntöisesti liikun pääkaupunkiseudulla joko aluenopeusrajoitusten piirissä tai moottoritiellä, mutta toisinaan tie vie maanteille, ja siellä olen asiaa ihmeissäni pohtinut, että mikä nyt lasketaan sellaiseksi risteykseksi, jossa esimerkiksi nopeusrajoitus palaa taajaman tai taajaman ulkopuolen mukaiseksi. En varmaan suuriin rikkeisiin ole yltänyt, koska olen noudattanut varovaisuuden periaatetta silloin kun olen epävarma, ja ajanut mieluummin liian hitaasti. Eli kun on vaikka ollut satasen nopeusrajoitus, ja sitten on ollut joku vähäisen oloinen risteys, olen pudottanutkin 80:een seuraavaan liikennemerkkiin asti tai ainakin siihen, kunnes tie näyttää suoralta, leveältä ja tienvarsi asumattomalta autiomaalta.

        Tämä nyt kuitenkin ratkaisi ja helpotti asiaa huomattavasti.

        Ja mitä tulee muihin, kuin kielto- ja rajoitusmerkkeihin, niin niidenkään yleisohjeissa ei mainita vaikutusalueen päättymistä risteykseen, joten niin on vain yksittäisten merkkien, kuten linja-autokaistan, kohdalla.


      • 361 kirjoitti:

        Tässä on yleisohje kielto- ja rajoitusmerkeistä:

        "Kielto- tai rajoitusmerkin vaikutusalue ulottuu, jollei jäljempänä toisin säädetä tai lisäkilvellä muuta vaikutusaluetta osoiteta, merkissä osoitetun kiellon tai rajoituksen päättymistä osoittavaan taikka vastakkaista suuntaa varten asetettuun merkkiin."

        Se että merkki päättyisi risteykseen, kuten pysäköintikielto, on siis erikseen mainittu poikkeus.

        Varmastikin olen sekoittanut asian tuohon pysäköintikieltoon -- ja tosiaan siihen, että kun poikkitieltä kääntyvät eivät välttämättä tiedä nopeusrajoitusta, niin täytyyhän sen silloin olla joko 50 tai 80 kilometriä tunnissa.


      • Autoilija3
        361 kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi luulet että tuo lainattu teksti koskisi vain taajama-aluetta. Se että siinä puhutaan taajamamerkistä on eri asia. Jos se pitäisi paikkansa, niin risteyksen jälkeen olisi yleisrajoitus, kuten itsekin totesit, mutta se ei pidä.

        Voisitko ottaa tieliikennelaista sen kohdan missä sanotaan ettei rajoitus pääty risteykseen.


      • Autoilija3
        361 kirjoitti:

        Ja mitä tulee muihin, kuin kielto- ja rajoitusmerkkeihin, niin niidenkään yleisohjeissa ei mainita vaikutusalueen päättymistä risteykseen, joten niin on vain yksittäisten merkkien, kuten linja-autokaistan, kohdalla.

        "Ja mitä tulee muihin, kuin kielto- ja rajoitusmerkkeihin, niin niidenkään yleisohjeissa ei mainita vaikutusalueen päättymistä risteykseen, joten niin on vain yksittäisten merkkien, kuten linja-autokaistan, kohdalla."

        Ei tieliikennelaissa eritellä sitä onko pysäköinti tai pysähtymiskielto tai nopeusrajoitus. Kaikki päätyy risteykseen. Taajamissa missä on aluenopeusrajoitus. liikennemerkki 363 http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/kielto_ja_rajoitusmerkit2.htm

        On kaikkialla voimassa ja loppuu vasta kun ajat ohi tämän liikennemerkki 364.

        Onhan myös liikennemerkki pysäköimiseenkin mikä ei pääty risteykseen 373 ja loppuu vasta kun olet ajanut ohi merkin 374

        Liikennemerkit 361 ja 372 loppuu risteykseen.


      • D E S T I A
        Autoilija3 kirjoitti:

        "Ja mitä tulee muihin, kuin kielto- ja rajoitusmerkkeihin, niin niidenkään yleisohjeissa ei mainita vaikutusalueen päättymistä risteykseen, joten niin on vain yksittäisten merkkien, kuten linja-autokaistan, kohdalla."

        Ei tieliikennelaissa eritellä sitä onko pysäköinti tai pysähtymiskielto tai nopeusrajoitus. Kaikki päätyy risteykseen. Taajamissa missä on aluenopeusrajoitus. liikennemerkki 363 http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/kielto_ja_rajoitusmerkit2.htm

        On kaikkialla voimassa ja loppuu vasta kun ajat ohi tämän liikennemerkki 364.

        Onhan myös liikennemerkki pysäköimiseenkin mikä ei pääty risteykseen 373 ja loppuu vasta kun olet ajanut ohi merkin 374

        Liikennemerkit 361 ja 372 loppuu risteykseen.

        Kyllä se nopeus merkitään ristyksen jälkeen jos se on jotain muuta kuin 80! Taajamassakin merkitään jos on jotain muuta kuin 50.


      • 361
        Autoilija3 kirjoitti:

        Voisitko ottaa tieliikennelaista sen kohdan missä sanotaan ettei rajoitus pääty risteykseen.

        Tieliikennelaki -> 2 LUKU Liikennesäännöt -> 25 § Nopeusrajoitukset

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

        Ei sanota kyseisestä asiasta mitään.

        Tieliikenneasetus -> 3 LUKU Liikennemerkit -> Kielto- ja rajoitusmerkit -> 16 §

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182

        Kielto- ja rajoitusmerkkien vaikutusalueesta määritellään yleisesti:

        "Kielto- tai rajoitusmerkin vaikutusalue ulottuu, jollei jäljempänä toisin säädetä tai lisäkilvellä muuta vaikutusaluetta osoiteta, merkissä osoitetun kiellon tai rajoituksen päättymistä osoittavaan taikka vastakkaista suuntaa varten asetettuun merkkiin."

        Eli jos päättyy risteykseen, se on erikseen mainittava kyseisen merkin kohdalla.

        Merkki 361 Nopeusrajoitus:

        "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361, 362, 363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. (23.6.2010/625)

        Tiellä, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta. (23.6.2010/625)

        Merkillä 361 ja lisäkilvellä "Yleisrajoitus" voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoituksen alaiselta tieltä tai alueelta yleisen nopeusrajoituksen piiriin kuuluvalle alueelle. Merkillä 361 ja lisäkilvellä "Alue" voidaan tarpeen mukaan ilmoittaa siirtymisestä nopeusrajoitusalueen sisällä olevalta merkillä 361 osoitetun nopeusrajoituksen alaiselta tieltä takaisin nopeusrajoitusalueelle. (23.6.2010/625)"

        Eli pitäisi voida tulkita niin, että on poistuttu kyseiseltä tieltä, jotta rajoitus olisi päättynyt risteykseen.


      • 361
        Autoilija3 kirjoitti:

        "Ja mitä tulee muihin, kuin kielto- ja rajoitusmerkkeihin, niin niidenkään yleisohjeissa ei mainita vaikutusalueen päättymistä risteykseen, joten niin on vain yksittäisten merkkien, kuten linja-autokaistan, kohdalla."

        Ei tieliikennelaissa eritellä sitä onko pysäköinti tai pysähtymiskielto tai nopeusrajoitus. Kaikki päätyy risteykseen. Taajamissa missä on aluenopeusrajoitus. liikennemerkki 363 http://alk.tiehallinto.fi/www2/liikennemerkit/kielto_ja_rajoitusmerkit2.htm

        On kaikkialla voimassa ja loppuu vasta kun ajat ohi tämän liikennemerkki 364.

        Onhan myös liikennemerkki pysäköimiseenkin mikä ei pääty risteykseen 373 ja loppuu vasta kun olet ajanut ohi merkin 374

        Liikennemerkit 361 ja 372 loppuu risteykseen.

        Kyllä eritellään. Tieliikenneasetuksessa merkin 371 Pysäyttäminen kielletty kohdalla sanotaan:

        "Merkki on voimassa seuraavan yleisen tien tai kadun risteykseen merkkiin 371–376, 381 tai 382 taikka merkillä 520 tai 521 osoitettuun pysäköintipaikkaan asti, jollei lyhyempää vaikutusaluetta ole osoitettu lisäkilvellä."

        Vastaavaa mainintaa risteyksestä ei ole nopeusrajoitusmerkin kohdalla. Merkin 372 Pysäköinti kielletty kohdalla sanotaan:

        "Merkin vaikutusalue on sama kuin merkin 371."


      • .....!
        Siis suomeksi kirjoitti:

        Tuo on taas ihan oma ongelmansa. Jos rajoitukset on merkattu huonosti, se ei ole kulkijan syy. Ihan samoja ongelmia on pyöräteissä. Pyörätiehän on väylä, joka on merkillä (422...425) merkattu pyörätieksi. Jos merkki puuttuu, erillinen korotettu tms. väylä EI ole pyörätie. Ja pyörätie päättyy -liikennemerkkiä ei ole Suomessa olemassa.

        Tieliikenteen säädösten kokonaisuudistus on alkanut. Nämä esimerkiksi ovat varmaan kohtia, jota tullaan tarkastelemaan kriittisesti.

        Enivei rajoitus _EI_ jatku kääntyvälle tielle, tulit mistä hyvänsä. Katso asetusteksti edeltä.

        "Tieliikenteen säädösten kokonaisuudistus on alkanut. Nämä esimerkiksi ovat varmaan kohtia, jota tullaan tarkastelemaan kriittisesti. "

        Syytä olisi. Toimiviin sääntöihin ei pidä puuttua mutta tällaisiin "kukkasiin" pitää saada jokin tolkku. Toivottavasti päättäjät ovat hereillä uudistuksessa.


      • Autoilija3
        D E S T I A kirjoitti:

        Kyllä se nopeus merkitään ristyksen jälkeen jos se on jotain muuta kuin 80! Taajamassakin merkitään jos on jotain muuta kuin 50.

        Ainakin kaksi paikkaa on Uudellamaalla missä on tälläinen tilanne. Tiellä 55 Askolan Monninkylässä, Mäntsälästä, Porvooseen päin on risteys missä ennen on 80km/h ja risteyksessä on 60km/h ja risteyksen jälkeen ei ole nopeusrajoitusmerkkiä kuin vasta n. 500m. päässä se on 100km/h.

        Ja tie 170 Porvoon Treksilässä on molempiin suuntiin ensin 80km/h ja risteyksessä 50km/h ja risteyksen jälkeen ei ole nopeusrajoitusmerkkiä kuin n. 500m. päässä 80km/h.


      • Autoilija3
        361 kirjoitti:

        Kyllä eritellään. Tieliikenneasetuksessa merkin 371 Pysäyttäminen kielletty kohdalla sanotaan:

        "Merkki on voimassa seuraavan yleisen tien tai kadun risteykseen merkkiin 371–376, 381 tai 382 taikka merkillä 520 tai 521 osoitettuun pysäköintipaikkaan asti, jollei lyhyempää vaikutusaluetta ole osoitettu lisäkilvellä."

        Vastaavaa mainintaa risteyksestä ei ole nopeusrajoitusmerkin kohdalla. Merkin 372 Pysäköinti kielletty kohdalla sanotaan:

        "Merkin vaikutusalue on sama kuin merkin 371."

        Kyllä se koskee kaikkia merkkejä niin pysäköintikieltoa kuin nopeusrajoitusmerkkiäkin. Kaikilla kieltomerkeilä on sama vaikus alue.


      • 361
        Autoilija3 kirjoitti:

        Kyllä se koskee kaikkia merkkejä niin pysäköintikieltoa kuin nopeusrajoitusmerkkiäkin. Kaikilla kieltomerkeilä on sama vaikus alue.

        Olen kopioinut laista lähdeviittein kohdat, ja perustellut miksi olet väärässä. Mihin käsityksesi perustuu?


      • Autoilija3

      • Autoilija3
        361 kirjoitti:

        Olen kopioinut laista lähdeviittein kohdat, ja perustellut miksi olet väärässä. Mihin käsityksesi perustuu?

        Lakiin!


      • qwsdf
        Autoilija3 kirjoitti:

        Lakiin!

        Ole "Autoilija3" vahva uskossasi. Vaikka näkisit lehmän lentävän, sano, ettei lehmä voi lentää!


      • 361

      • 361
        Autoilija3 kirjoitti:

        Lakiin!

        Näytä sitten laista se kohta, jossa sanotaan niin.


      • loppullinen--ratkaisu

        Laitetaan vielä tähän vanhaan keskusteluun.

        Ihmiset uskovat edelleen että normaalilla pyöreällä liikennemerkillä ilmaistu nopeusrajoitus on voimassa seuraavaan tienristeykseen asti. Tämä on väärä uskomus. Risteys itsessään ei aiheuta nopeusrajoituksen voimassaolon katkeamista. Tieliikenneasetuksen ilmaisu "kyseisellä tiellä" tarkoittaa kuitenkin että mikäli risteyksen jälkeen tie jatkuu eri tienä, rajoitus ei ole enää voimassa. Risteyksen jälkeen sama tie = sama nopeusrajoitus voimassa, eri tie = eri nopeusrajoitus voimassa.


      • Anonyymi
        Autoilija3 kirjoitti:

        "Merkki 361 (Nopeusrjoitus)

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361;363(Nopeusrajoitusalue), 572(Taajama päättyy), 573(Pihakatu) tai 575(Kävelykatu) saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571 (Taajama), jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta "


        Tuo on taajamassa. Taajamamerkki on automaattisesti 50km/h ellei sen jälkeen ole nopeusrajoitusmerkkiä.

        Mutta taajaman ulkopuolella maanteillä on rajoitus tuon Merkki 361 mukainen ja se päättyy aina seuraavaan risteykseen. Jos ei ole nopeusrajoitusmerkkiä risteyksen jälkeen on rajoitus silloin 80km/h. Jos rajoitus on esim. 100km/h ja ennen risteystä on 60km/h merkki ja välittömästi risteyksen jälkeen ei ole nopeusrajoitusmerkkiä, kun vasta 500 metrin päässä tuo 100km/h liikennemerkki.

        Mikä on silloin rajoitus risteyksen jälkeen ennen tuota 100km/h merkkiä??? Onko se 60km/h tai 80km/h???? Mitä rajoitusta on ajettava tuo 500metriä???

        Ajetaan enintään 60km/h se 500m.


    • Ja sokeasti...

      Soon kattos näin, jos pelkkä 50 merkki rajoitus jatkuu 80 merkille, mutta jos 50 merkin jälkeen on kameratolppa niin tolpan jälkeen alkaa heti 80 ! Oli risteys tai ei!
      Niin se "tolppamies" on sen suunnitellu ! Tolpalta hanaa..... niin se menee.

    • kimurantimpi tilanne

      Kun ajelen kotiini, kokoojakadulla on "normaalilla" nopeusrajoitusmerkillä osoitettu 40 km/h rajoitus. ja sitten omalle asuinalueelleni on 30 km/h aluerajoitus.

      Kotoa poispäin ajettaessa on tuon 30 km/h aluerajoituksen rinnalla sitä vastaava aluerajoituksen (30 km/h) loppumismerkki, mutta kokoojakadulla ei näy ainakaan kilometrin matkalla mitään nopeusrajoitusmerkkiä. Taajamassa ollaan, joten 50 km/h olisi oletusrajoitus.

      Aina silloin tällöin ovat tutkaamassa tuossa kokoojakadulla ja kuulemma tulkitsevat sen nopeusrajoitukseksi 40 km/h, vaikka väittäisi asuinalueeltani kääntyneen. En tiedä, onko kukaan (vielä) käräjöinyt asiasta.

      • Einariiii....

        Jos on ainut "sisäänkäynti" rajoitukset toimivat silloin molempiin suuntiin, mutta jos voi saapua muualtakin , merkin puuttuminen on virhe.
        Aluerajoitus merkki?


      • 361
        Einariiii.... kirjoitti:

        Jos on ainut "sisäänkäynti" rajoitukset toimivat silloin molempiin suuntiin, mutta jos voi saapua muualtakin , merkin puuttuminen on virhe.
        Aluerajoitus merkki?

        Kiistäisin sakon jos yleisrajoitus ei ole ylittynyt.


      • kimurantimpi tilanne
        Einariiii.... kirjoitti:

        Jos on ainut "sisäänkäynti" rajoitukset toimivat silloin molempiin suuntiin, mutta jos voi saapua muualtakin , merkin puuttuminen on virhe.
        Aluerajoitus merkki?

        Tuota "pussinperä"-syndroomaa poliispartio selitteli kun jalankulkijana kerran ao, puutteesta tutkapartion vetäjälle huomautin. Sille ei kyllä löydy ainakaan tieliikennelaista mitään pykälää, ja oikeuskäsitykseni mukaan ohitettu nopeusrajoitusalueen päättymisen merkki tarkoittaa yleisrajoituksen (taajamassa 50 km/h) voimaan astumista.

        Ja ainahan on mahdollista, että vaikkapa kyläillessä et ole edes koskaan ao. paikkaan ajanut (puoliso kuskina). Pitäisikö tällöin tietää, mikä rajoitus on voimassa, varsinkin jos vielä ohitat tuon nopeusrajoitusalueen päättymistä osoittavan merkin?


      • Lasipilkkumi
        kimurantimpi tilanne kirjoitti:

        Tuota "pussinperä"-syndroomaa poliispartio selitteli kun jalankulkijana kerran ao, puutteesta tutkapartion vetäjälle huomautin. Sille ei kyllä löydy ainakaan tieliikennelaista mitään pykälää, ja oikeuskäsitykseni mukaan ohitettu nopeusrajoitusalueen päättymisen merkki tarkoittaa yleisrajoituksen (taajamassa 50 km/h) voimaan astumista.

        Ja ainahan on mahdollista, että vaikkapa kyläillessä et ole edes koskaan ao. paikkaan ajanut (puoliso kuskina). Pitäisikö tällöin tietää, mikä rajoitus on voimassa, varsinkin jos vielä ohitat tuon nopeusrajoitusalueen päättymistä osoittavan merkin?

        Ohitettu nopeusrajoitusalueen päättymismerkki ei välttämättä tarkoita yleisrajoitusta. Rajoitusalueet saattavat nimittäin olla sisäkkäin, jolloin esimerkiksi pieneltä 30 km/h alueelta siirrytään päättymismerkillä isommalle 40 km/h alueelle. Tässä tapauksessa ilmeisesti ei ole näin, mutta mahdotonta se ei ole.


      • 361
        Lasipilkkumi kirjoitti:

        Ohitettu nopeusrajoitusalueen päättymismerkki ei välttämättä tarkoita yleisrajoitusta. Rajoitusalueet saattavat nimittäin olla sisäkkäin, jolloin esimerkiksi pieneltä 30 km/h alueelta siirrytään päättymismerkillä isommalle 40 km/h alueelle. Tässä tapauksessa ilmeisesti ei ole näin, mutta mahdotonta se ei ole.

        Muistit väärin:

        "Merkki 363 Nopeusrajoitusalue

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa merkeillä rajoitetulla alueella. Alueen sisällä voidaan suurimmasta sallitusta nopeudesta määrätä muuta merkillä 361, 573 tai 575. Alueella, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta. (23.6.2010/625)"

        Eli alueen sisällä ei voida käyttää toista aluemerkkiä.


      • 361 kirjoitti:

        Muistit väärin:

        "Merkki 363 Nopeusrajoitusalue

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa merkeillä rajoitetulla alueella. Alueen sisällä voidaan suurimmasta sallitusta nopeudesta määrätä muuta merkillä 361, 573 tai 575. Alueella, jolla nopeusrajoitus on enintään 30 km/h, voi olla töyssyjä, korotettuja suojateitä tai muita vastaavia rakenteita, joista ei liikennemerkillä erikseen varoiteta tai muita nopeutta alentavia rakenteita, joita ei liikenteen ohjauslaitteella tai muulla vastaavalla tavalla erikseen osoiteta. (23.6.2010/625)"

        Eli alueen sisällä ei voida käyttää toista aluemerkkiä.

        Ymmärsin Lasipilkkumin viestin niin, että on esimerkiksi suora tienpätkä. Sen alussa on vaikka 40 kilometrin nopeusrajoitus (merkki 361). Kilometriä myöhemmin tulee uusi nopeusrajoitus, 30 km/h. Sitten jälleen kilometrin päässä tulee liikennemerkki 362, nopeusrajoitus päättyy. Merkissä on viivattu yli luku 30.

        Jatkuuko tällöin 40 kilometrin nopeusrajoitus, vai alkaako yleisrajoitus? Jos jatkuu neljänkympin rajoitus, niin liian nokkela liikennesuunnittelija voisi koota vaikka millaisia viidakoita autoilijoille sisäkkäisillä nopeusrajoituksilla pakottaen autoilijat muistamaan, missä järjestyksessä nopeusrajoitukset ovat alkaneet, ja pysymään myös laskuissa mukana jos niistä päättyy muutama ja sitten tulee taas uusi nopeusrajoitus ja niin edelleen. Jossain välikössä on tietysti poliisin varainkeräyspartio mutkikkaan kaaviokuvan kanssa pysäyttelemässä laskuissa seonneita autoilijoita.


      • 361
        lord.boredom kirjoitti:

        Ymmärsin Lasipilkkumin viestin niin, että on esimerkiksi suora tienpätkä. Sen alussa on vaikka 40 kilometrin nopeusrajoitus (merkki 361). Kilometriä myöhemmin tulee uusi nopeusrajoitus, 30 km/h. Sitten jälleen kilometrin päässä tulee liikennemerkki 362, nopeusrajoitus päättyy. Merkissä on viivattu yli luku 30.

        Jatkuuko tällöin 40 kilometrin nopeusrajoitus, vai alkaako yleisrajoitus? Jos jatkuu neljänkympin rajoitus, niin liian nokkela liikennesuunnittelija voisi koota vaikka millaisia viidakoita autoilijoille sisäkkäisillä nopeusrajoituksilla pakottaen autoilijat muistamaan, missä järjestyksessä nopeusrajoitukset ovat alkaneet, ja pysymään myös laskuissa mukana jos niistä päättyy muutama ja sitten tulee taas uusi nopeusrajoitus ja niin edelleen. Jossain välikössä on tietysti poliisin varainkeräyspartio mutkikkaan kaaviokuvan kanssa pysäyttelemässä laskuissa seonneita autoilijoita.

        Kuvaamassasi tilanteessa alkaa yleisrajoitus. Jos 40-rajoitus olisi ollut merkillä 363 (alue), niin merkiltä 362 palattaisiin 40-alueelle.


      • Oikölukija
        361 kirjoitti:

        Kuvaamassasi tilanteessa alkaa yleisrajoitus. Jos 40-rajoitus olisi ollut merkillä 363 (alue), niin merkiltä 362 palattaisiin 40-alueelle.

        Kameratolpalta hanaa saatana...... Nysvärit, marmattajat, perässäroikottajat ohitettava välittömästi! Oli risteys tai ei ! Tolppa-asentaja on suunnitellut sen niin että tolpalta heti marmattajat taakse....


    • tarkka analyysi

      Monin paikoin näyttää siltä, että risteyksen ajaksi on laitettu 60:n rajoitus 80:n sijaan sen takia, että bussi pääsee liikenteeseen mukaan helpommin.risteykseen liittyvältä bussipysäkiltä.

      Se, että 100:n merkki on vasta 500m päässä, on ilmeisesti sen takia, että vastaantulevalle pudotetaan siinä kohtaa 80 ja parisataa metriä myöhemmin 60 ja menosuunnassa on säästetty tuo yhden 80:n merkin laitto.

    • ....,,,,

      Ottamatta sen paremmin kantaa asiaan, laitan tähän lainauksen opuksesta ” Yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä”
      joka on tarkoitettu suunnittelun ohjeeksi:

      Merkillä 361 osoitettu nopeusrajoitus koskee vain sitä tietä, jolle se on merkitty. Merkin vaikutus loppuu kyseisellä tiellä vasta muuta nopeusrajoitusta osoittavaan merkkiin.
      Käännyttäessä muulle tielle tulee voimaan ilman eri merkkiä yleinen nopeusrajoitus (taajamassa 50 km/h, taajaman ulkopuolella
      80 km/h) tai nopeusrajoitusalueen rajoitus, jos ollaan merkityn alueen sisällä.

    • Vuodelta2004

      NOPEUSRAJOITUS EI PÄÄTY RISTEYKSEEN
      Lakiryhmässä intouduttiin äskettäin taas keskustelemaan nopeusrajoituksen voimassaoloalueesta. Vanha uskomus kuuluu, että normaalilla pyöreällä merkillä ilmaistu rajoitus on voimassa seuraavaan tienristeykseen asti. Tämä on kuitenkin väärä uskomus, mikä selviää helposti tieliikenneasetuksen (182/1982) vilkaisulla.

      Asetuksen kielto- ja rajoitusmerkkejä koskevassa 15 §:ssa todetaan merkin 361 osalta: "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361-363, 572 tai 573 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

      361 on siis nopeusrajoitus, 362 nopeusrajoitus päättyy, 363 nopeusrajoitusalueen merkki (neliskulmainen), 572 taajama päättyy ja 573 pihakadun aloitusmerkki. 571 on taajaman alkumerkki. Näin ollen siis risteys itsessään ei aiheuta nopeusrajoituksen voimassaolon katkeamista, joskin ilmaisu "kyseisellä tiellä" tarkoittaa kuitenkin, että mikäli risteyksen jälkeen tie jatkuu eri tienä, rajoitus ei ole enää voimassa.

      Keskustelun kuluessa tavanomaisesti esitetään kysymys siitä, miten sivutieltä tulijoiden pitäisi tietää nopeusrajoitus, ellei sitä tarvitse risteyksessä erikseen osoittaa. Tähän asiaan ei lainsäädännössä ole vastausta, mutta vastaava ongelma on olemassa muutenkin; esimerkiksi autovuokraamosta ajamaan lähtevä ei tyypillisesti voi ennen seuraavaa rajoitusta tietää, mikä sallittu nopeus on. Ajoneuvon kuljettajalle on tavallisesti asetettu melko pitkälle ulottuva selvitysvelvollisuus, mutta käytännössä todennäköisesti joissain tapauksissa ylinopeussakkoja ei jaeltaisi, mikäli valittu tilannenopeus vain ylipäätään olisi järkevä. Oli miten oli, tämä "epäkohta" ei itsessään kuitenkaan vaikuta nopeusrajoituksen voimassaoloon.

      Lähde: http://www.heikniemi.fi/lakiblogi/archives/000125.html v. 2004 - pitääkö tuo teksti vielä paikkansa?

      • Eipä ole lainsäädäntö tuon jälkeen muuttunut.


    • MitesSinä

      Jos käänyn taajama-alueella sivutieltä suunnilleen samankokoiselle tielle, mutta nopeusrajoitusmerkkiä ei tule eteen ihan heti, niin ajan 50 km/h.

      Jos alue on tiheästi asuttua (lähiö), eikä nopeusrajoitusmerkkiä näy, ajelen 40 km/h ja toivon, ettei rajoitus ole 30 km/h ja poliisi tutkan kanssa vastassa.

      Toiminko viisaasti?

      • Itse ajan taajamassa, kuten muuallakin, turvallisesti ja sujuvasti. Pyrin myös huomioimaan nopeusrajoituksen siten, etten ota ainakaan kovin isoja sakkoja, jos sattuu poliisit kohdalle. Taajamassa toisaalta on harvoin tarvettakaan ajaa reilumpaa ylinopeutta, muutamaa erikoiskohtaa lukuunottamatta, jotka toki tuntevat vain seudulla enemmän ajavat (esimerkiksi Huopalahdentie Helsingissä, joka on suunniteltu 50 km/h rajoitusta varten, mutta populismin puuskassa rajoitusta tiputettiin 10 km/h, minkä jälkeen vihreään aaltoon ehtiminen vaatii jo sakkojen puolelle menevää ylinopeutta).


      • MitesSinä

        Hyvin ajelet.

        Populismin puuskassa vai sakkotulojen lisääntymisen toivossa - ehkä molempien.

        Mielestäni joillain rauhallisilla, vähän asuttujen alueiden teillä, 40 km/h rajoitukset ovat vain haittaamassa sujuvaa liikennettä. Parempi olisi ajella 50 km/h ja ehtiä mukavasti vihreään aaltoon - vältyttäisiin turhilta jarrutuksilta - ärsyyntymisiltä myös välillä.

        Olisi myös järkevää joillain tieosuuksilla, jossa on esim. 40 km/h nopeusrajoitus, laittaa nopeusrajoitusmerkkiin lisåkilpi, joka osoittaisi, että esim. klo 22-06 ko. tiellä saisi ajaa 50 km/h.

        Monilla alueilla on enää vähän esim. lapsia liikenteessä tuohon aikaan.


    • Vomassa oleva nopeurajoitus päättyy seuravaan pääristeykseen, ellei sitä ole jatkettu risteyksen jälkeen tai ole osoitettu liikennemerkein päättymään.

      • ei.risteykseen

        Tieliikenneasetuksessa lukee nykyään näin.

        "Merkki 361

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361, 363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. ...."


      • MitesSinä

        No nyt tuli hyvä vastaus - kiitos! :)


      • jhgkkjl

        Mikä on pääristeys?


      • jhgkkjl kirjoitti:

        Mikä on pääristeys?

        Mitä väliä? Yhdenkään merkin vaikutus ei lopu mihinkään "pääristeykseen".

        Jotkut merkit ovat voimassa seuraavan *yleiseen* tien risteykseen asti. Siinä sitä sitten miettii risteyksessä, onko kyseessä yksityistie vai yleinen tie, kun harkitsee auton pysäköintiä...


      • Yleensä yksityistiestä ilmoitetaan merkillä. Taajamassa tieosuudet pääosin ovat yleisiä.

        Selvennetäämpä hieman.

        Rajoitus päättyy:

        -Silloin, kun siitä ilmoitetaan erikseen liikenteen ohjaukseen tarkoitetulla merkillä.
        -Silloin, kun ajoneuvolla käännytään risteävälle ajoradalle.
        -Silloin, kun liikenteen ohajukseen tarkoiteltulla merkillä muuta ilmoitetaan.

        Rajotus on voimassa:

        Silloin, kun ajoneuvolla jatketaan kulkua suoraan.
        Silloin, kun liikenteen ohjaukseen tarkoitetulla merkillä ei muuta ilmoiteta.


      • myös_se_yleisrajoitus
        ei.risteykseen kirjoitti:

        Tieliikenneasetuksessa lukee nykyään näin.

        "Merkki 361

        Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa. Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361, 363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta. ...."

        Pitää myös muistaa yleisrajoitus. Jos on epäselvä tilanne, niin sitten on varmaan syytä ajaa yleisrajoituksen mukaista vauhtia. Taajamissa voi tosin saada sakot jos nopeusrajoitus sattuukin olemaan alempi kuin yleisrajoitus joten järki aina mukana kun liikkuu.

        Suomessa on käytössä kaksi yleisrajoitusta (ellei liikennemerkein ole toisin osoitettu). Taajamien ulkopuolella yleisrajoitus on 80 km/h ja taajama-liikennemerkillä rajatulla alueella yleisrajoitus on 50 km/h.


      • 5r45er
        TheRat kirjoitti:

        Mitä väliä? Yhdenkään merkin vaikutus ei lopu mihinkään "pääristeykseen".

        Jotkut merkit ovat voimassa seuraavan *yleiseen* tien risteykseen asti. Siinä sitä sitten miettii risteyksessä, onko kyseessä yksityistie vai yleinen tie, kun harkitsee auton pysäköintiä...

        Rotta, sinun mukaanhan jokainen huoltoaseman aukko ja porttikäytävä on risteys...


      • 5r45er kirjoitti:

        Rotta, sinun mukaanhan jokainen huoltoaseman aukko ja porttikäytävä on risteys...

        Hyvä huomio. nuo ovat juurikin niitä yksityistien risteyksiä, joihin esimerkiksi se pysäköintikieltomerkin vaikutus ei lopu.

        Kiitti. Tämän mukaan sitä on aina toiminutkin, mutta eipä ole tajunnut yhdistää tuohon lakikohtaan.


      • yseisellä_tiellä

        Hei delfini, tässä on hyvä blogikirjoitus aiheesta.

        http://www.heikniemi.fi/lakiblogi/archives/000125.html

        Pari otetta esimerkin vuoksi.

        "Vanha uskomus kuuluu, että normaalilla pyöreällä merkillä ilmaistu rajoitus on voimassa seuraavaan tienristeykseen asti. Tämä on kuitenkin väärä uskomus, mikä selviää helposti tieliikenneasetuksen (182/1982) vilkaisulla."

        "361 on siis nopeusrajoitus, 362 nopeusrajoitus päättyy, 363 nopeusrajoitusalueen merkki (neliskulmainen), 572 taajama päättyy ja 573 pihakadun aloitusmerkki. 571 on taajaman alkumerkki. Näin ollen siis risteys itsessään ei aiheuta nopeusrajoituksen voimassaolon katkeamista, joskin ilmaisu "kyseisellä tiellä" tarkoittaa kuitenkin, että mikäli risteyksen jälkeen tie jatkuu eri tienä, rajoitus ei ole enää voimassa."

        Tuo "kyseisellä tiellä" ja "tie jatkuu eri tienä" seikka on se tekijä joka voi muuttaa tilanteen.


      • mikä_vaikuttaa
        yseisellä_tiellä kirjoitti:

        Hei delfini, tässä on hyvä blogikirjoitus aiheesta.

        http://www.heikniemi.fi/lakiblogi/archives/000125.html

        Pari otetta esimerkin vuoksi.

        "Vanha uskomus kuuluu, että normaalilla pyöreällä merkillä ilmaistu rajoitus on voimassa seuraavaan tienristeykseen asti. Tämä on kuitenkin väärä uskomus, mikä selviää helposti tieliikenneasetuksen (182/1982) vilkaisulla."

        "361 on siis nopeusrajoitus, 362 nopeusrajoitus päättyy, 363 nopeusrajoitusalueen merkki (neliskulmainen), 572 taajama päättyy ja 573 pihakadun aloitusmerkki. 571 on taajaman alkumerkki. Näin ollen siis risteys itsessään ei aiheuta nopeusrajoituksen voimassaolon katkeamista, joskin ilmaisu "kyseisellä tiellä" tarkoittaa kuitenkin, että mikäli risteyksen jälkeen tie jatkuu eri tienä, rajoitus ei ole enää voimassa."

        Tuo "kyseisellä tiellä" ja "tie jatkuu eri tienä" seikka on se tekijä joka voi muuttaa tilanteen.

        Sitten voisi kysellä että mikä on "eri tie"? Mitä kaikkea pitää muuttua jotta tie muuttuu"eri tieksi"?


      • Tuomas-Bussissa-Vajakki
        mikä_vaikuttaa kirjoitti:

        Sitten voisi kysellä että mikä on "eri tie"? Mitä kaikkea pitää muuttua jotta tie muuttuu"eri tieksi"?

        Tyhmyys jatkuu
        Tuomas Bussissa Pakettiauttomaatti Pankkiautomaatti SisuMäättä HaluatkoKehariTurpaan HaluatkoÄmmäTurpaan Sähkömies NoloSika ViiskasiaKoneeseen TaksiSisu HaluatkoNekru ViestipuuTaiSagaaSattuu jne

        Älä jauha soopaa. Terrorisoit nyt täällä onneksi kun sut on saatu savustettua ulos kuorma-auto ja taksipuolelta. Sama Runosmäen yksinäinen peräkammarin poika psykoosissaan kirjoittelee soopaa täällä. Kyllä sinulla Tuomas on todella onneton, yksinäinen elämä.

        Kerro taas millä autoilla olet ajanut, kerro liikennemerkeistä, tv-tuotannoista, 1 päiväisestä viikonlopusta, yhden leivän kuljettamisesta, Ducaton rakentamisesta, mielikuvitusystäsätäsi JiiKoosta, tv-tuotannoista, sähkötöistä, sakoista, autojen vaihteistoista, euron tuopeista, kitaristin hommista, karaokejuontan hommista, kimppakyydeistä, kuinka tekemällä 20 % töitä saa 100 prosenttia palkkaa, risteilyistä jne

        Sinulla moniosaaja riittää tietoa ja taitoa kaikkeen.


      • saahansitäkysyä
        Tuomas-Bussissa-Vajakki kirjoitti:

        Tyhmyys jatkuu
        Tuomas Bussissa Pakettiauttomaatti Pankkiautomaatti SisuMäättä HaluatkoKehariTurpaan HaluatkoÄmmäTurpaan Sähkömies NoloSika ViiskasiaKoneeseen TaksiSisu HaluatkoNekru ViestipuuTaiSagaaSattuu jne

        Älä jauha soopaa. Terrorisoit nyt täällä onneksi kun sut on saatu savustettua ulos kuorma-auto ja taksipuolelta. Sama Runosmäen yksinäinen peräkammarin poika psykoosissaan kirjoittelee soopaa täällä. Kyllä sinulla Tuomas on todella onneton, yksinäinen elämä.

        Kerro taas millä autoilla olet ajanut, kerro liikennemerkeistä, tv-tuotannoista, 1 päiväisestä viikonlopusta, yhden leivän kuljettamisesta, Ducaton rakentamisesta, mielikuvitusystäsätäsi JiiKoosta, tv-tuotannoista, sähkötöistä, sakoista, autojen vaihteistoista, euron tuopeista, kitaristin hommista, karaokejuontan hommista, kimppakyydeistä, kuinka tekemällä 20 % töitä saa 100 prosenttia palkkaa, risteilyistä jne

        Sinulla moniosaaja riittää tietoa ja taitoa kaikkeen.

        Ihan pätevä kysymys. Onko kenties kadun/tien nimi se tekijä vai jokin muu?

        Riteyksessä tie jatkuu toisella puolella eri nimisenä tienä. Mikään muu ei ole muuttunut. Onko risteyksen toisella puolella eri tie vai sama tie? Samanniminen tie jatkuukin risteyksessä toiseeen suuntaan eikä suoraan kuten voisi kuvitella. Onko risteyksessä käännyttäessä samannimiselle tiellä silloin sama tie vai eri tie?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Hyvä huomio. nuo ovat juurikin niitä yksityistien risteyksiä, joihin esimerkiksi se pysäköintikieltomerkin vaikutus ei lopu.

        Kiitti. Tämän mukaan sitä on aina toiminutkin, mutta eipä ole tajunnut yhdistää tuohon lakikohtaan.

        Bismillah!

        Tajusit väärin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      57
      753
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    9. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe