Jos Vapaussodassa olisi toisin käynyt
Täällä on esitetty monta näkemystä asialle siitä kuinka meidän olisi käynyt jos Vapaussodassa olisi toisin käynyt. Jos punaiset olisi voittanut olisi ainakin tarvittu uusi sota venäläisten karkottamiseen ja olisiko siihen kyetty niillä voimilla mitkä jäi jäljelle edellisestä sodasta ja olisiko muut maat tunnustaneet vallankumoushallitusta. Se oliko punaisten "kapina" aiheellinen vai ei voidaan sitten ollakin montaa mieltä, mutta asettuminen miehitys armeijan puolelle ja sotiminen miehitys armeijaa vastaan taistelevaa Vapautusarmeijaa on kyllä täydellinen maanpetos. Sen sijaan punaisten olisi ensin pitänyt taistella yhdessä Vapausarmeijan kanssa venäläisiä vastaan ja vastan sen jälkeen aloittaa kapina tai mieluummin yrittää demokraattisin keinoin parantaa yhteiskuntaa. Huonot olot Suomessa johtui silloin pääasiassa venäjän miehityksestä ja euroopassa käynnissä olevasta I maailmansodasta ja juuri sitä minkä puolelle punaiset meni.
Moni sanoo nyt että Suomi olisi itsenäistynyt ja oli jo itsenäinen koska joku lenin oli käymälä paperiin sen kirjoittanut ja se oli voimassa niin kauan kun Helsingin junan perä valot näkyi ja sen jälkeen vaan joukkoja lisättiin Suomessa eikä kutsuttu kotiin. Ja nähtävää on myös sieltä missä Vapaussota hävittiin ja bolseviikit voitti. Seuraavassa listaus miten kävi monessa neuvostotasavallassa.
Viro julistautui itsenäiseksi tasavallaksi helmikuussa 1918, samoin Liettua. Latvia julistautui itsenäiseksi saksalaismiehityksen päätyttyä marraskuussa 1918. Neuvosto-Venäjä teki rauhansopimuksen Baltian maiden kanssa v. 1920 epäonnistuttuan hyökkäyksessä Baltiaan, mikä vahvisti näiden maiden itsenäisyyden.
Itsenäiseksi pyrkivät myös Valko-Venäjä, Ukraina ja Transkaukasia. Transakaukasiaan syntyi kolme itsenäistä tasavaltaa, Gruusia, Armenia ja Azerbaidzan. Valko-Venäjä joutui venäläisten bolševikkien haltuun 1918 ja tammikuussa 1919 siitä muodostettiin Valko-Venäjän sosialistinen neuvostotasavalta.
Ukraina sai apua saksalaisilta, mutta Saksan romahdettua saksalaiset vetäytyivät sieltä. Neuvostohallitus nousi siellä valtaan ja solmi joulukuussa 1920 sopimuksen Neuvosto-Venäjän kanssa. Transkaukasian tasavalloista Azerbaidzanista tuli neuvostotasavalta huhtikuussa 1920. Armenia marraskuussa 1920 ja Gruusia helmikuussa 1921.
Venäjän sosialistisen federatiivisen neuvostotasavallan ympärille oli siten muodostettu viisi muuta neuvostotasavaltaa, ns. alkuperäiset neuvostotasavallat. Sen tavoitteena oli liittää tiukkaan valvontaansa muut neuvostotasavallat. Stalinin käsityksen mukaan kaikki viisi neuvostotasavaltaa tulisi liittää Venäjän SFNT:aan autonomisina tasavaltoina. Leninin päämääränä oli sosialististen tasavaltojen liitto, johon nuo viisi tasavaltaa kuuluisivat samanarvoisina Venäjän SFNT:n kanssa.
Jos Vapaussodassa olisi toisin käynyt
4
225
Vastaukset
- III Itsenäisyys taistelu
kolmannen itsenäisyystaistelun lopputulos? Sillä voi olla vain yksi lopputulos. Kansan vapauttaminen vieraasta vallasta ja vieraasta valuutasta.
- antiporvari
porvarit on saanu tähänastisella politiikallaan enemmän suomalaisia hengiltä ku venäläiset toisessa maailmansodassa.TOSI ISÄNMAALLISIA!
- Tiedoksi
Sotaa eivät voittaneetlopulta valkoiset vaan maltilliset demokraattiset voimat jotka rakensivat Suomesta länsimaiseen demokratiaan perustuvan valtion. Jos valkoiset olisivat saaneet päättää Suomesta olisi tullut diktatuuri joka 2.maailmansodan aikan aolisi kokenut Viron kohtalon.
- Sanamies
Kyllä Valkoiset voitti ja sen ansiosta maahan tuli demokratia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1121681Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181