Ateistien pelot

Silmäpari

Ateistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta äly, ymmärrys ja ajattelu ovat keskeisiä asioita. Ateisti asettaa ne tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeiden edelle. Ateistille oman koherentin ja faktoihin pitäytyvän ajattelukyvyn menettäminen on peloista suurin.
Mielenterveyden horjumista pelkäävät jossain määräin kaikki, mutta eniten sitä pelkäävät ateistit, koska se merkitsee kyvyttömyyttä hallita omaa todellisuutta oman ymmärryksen ja ajattelun avulla.

23

225

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Ja sinä tiedät tämän koska...?

• Silmäpari

Toki yleistykset ovat aina epätarkkoja (poikkeuksia löytyy), mutta esim. tämän palstan keskusteluista löytyy runsaasti todisteita väitteen tueksi.

• rtyuik
        Silmäpari kirjoitti:

Toki yleistykset ovat aina epätarkkoja (poikkeuksia löytyy), mutta esim. tämän palstan keskusteluista löytyy runsaasti todisteita väitteen tueksi.

Todisteita mistä? Esität aivan omituisia väitteitä ja väität että ne on todistettu.

• hiuhiuh

Teistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta älyttömyys, ymmärtämättömyys ja ajattelemattomuus ovat keskeisiä asioita. Teisti asettaa ne tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeiden edelle. Teisteille oman koherentin ja faktoihin pitäytyvän ajattelukyvyn menettäminen on toiveista suurin.

• OletSäälittävä

Hohhoijaa, ootkos vähän peppukipeä? Keksi parempi provo.

• Minä olen Jumala

"Ateistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta äly, ymmärrys ja ajattelu ovat keskeisiä asioita."

Ateistinen maailmankuva? Teistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta älyn, ymmärryksen ja ajattelun korvaaminen kärsimättömällä uskolla on keskeinen asia.

"Ateisti asettaa ne tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeiden edelle."

Teisti asettaa uskon paimenkansa tarinoihin tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeden edelle.

"Ateistille oman koherentin ja faktoihin pitäytyvän ajattelukyvyn menettäminen on peloista suurin."

Minä sanon vain sen että tyhmä luulee tietävänsä, viisas ymmärtää ettei tiedä. Ateismin kannalta on mielestäni keskeistä ettei mitään turhia oletuksia tehdä. Uskovaiset väittävät tietävänsä mm. kuolemanjälkeisen. Minä en väitä.

"eniten sitä pelkäävät ateistit, koska se merkitsee kyvyttömyyttä hallita omaa todellisuutta oman ymmärryksen ja ajattelun avulla."

No siinä löytyi jo totuuttakin. Uskoontuleminen on tilanne jossa järjen tielle alkaa asettua esteitä. Lopulta niitä on niin paljon että osaakin vain ylistää olemattomia asioita, aistii ja kommunikoi harhojen kanssa. Jos mielen "palomuuri" eli kriittisyys pettää, pääsee "virukset" sun muut "evästeet" mieleen kummittelmaan ja rajoittamaan järjen toimivuutta.

• Silmäpari

Vastauksissa pilkataan teismiä ja kristinuskoa, mutta ei kommentoida esitettyä väitettä Se jää siis voimaan.

• ??????

Ja sinun vastauksesta voi päätellä, että et ymmärrä lukemaasi, jos nyt yleensäkään vaivauduit lukemaan.

• Silmäpari
        ?????? kirjoitti:

Ja sinun vastauksesta voi päätellä, että et ymmärrä lukemaasi, jos nyt yleensäkään vaivauduit lukemaan.

Kristinuskon pilkaaminen jää siis voimaan!

Jeesus onkin sellainen vitun voimapösilö, joka saa maailman parhaankin pösilön tuntemaan itsensä idiootilta.

• Jackal_5on

Hassu juttu sikäli, että itse nimenomaan pelkäsin olevani jotenkin epänormaali ja "hulluusaltis" silloin kun olin teini-iässä ja sattumoisin se oli samaa aikaa jolloin olin myös omatoimisesti varsin harras uskovainen.
      Kummasti sitten aikuisiässä minulta hävisivät nuo pelkotilat sitä myöten, kun aloin tarkastella asioita objektiivisemmin, uskoni jumalaan ja kristinuskoon alkoi hiipua ja opin tätä kautta hyväksymään itseni aiempaa paremmin sellaisena kuin olen.
      On varmasti niitäkin uskovia, jotka uskostaan saavat irti enemmän positiivisia kuin negatiivisia asioita, mutta minä olen paljon onnellisempi ateistina kuin mitä olin ollessani uskovainen itseeni tyytymätön teini.

• Silmäpari

Onnittelut vapautumisesta.
        Uskonnollisissa piireissä ehkä tavallisinta on ihmispelko. Pelkästään jo ihmisten mielipiteiden orjuudesta vapautuminen on iso juttu.
        Toivottavasti et jää uudessa viiteryhmässäsikään toisten ihmisten miellyttämisen koukkuun.

• Kyllä uskovainen vaatii liikaa kun ajattelee että hänen olettamansa ikuisuusolento kiinnittäisi erityistä huomiota juuri häneen itseensä uskovaiseen.

Siitä on uskovaisten peräänkuuluttama nöyryys kaukana...

• Silmäpari

Hyökkäys on paras puolustus - vai?

• Silmäpari kirjoitti:

Hyökkäys on paras puolustus - vai?

Kun ihmisyksilö kuvittelee olevansa maailman napa jota ikuisuusolento aina vaan seuraa ja töllöttää, eiköhän kyseessä ole mielisairaus?

• Silmäpari
        kekek-kekek kirjoitti:

Kun ihmisyksilö kuvittelee olevansa maailman napa jota ikuisuusolento aina vaan seuraa ja töllöttää, eiköhän kyseessä ole mielisairaus?

Et sitten pysty keskustelemaan avauksen aiheesta.

• Silmäpari kirjoitti:

Et sitten pysty keskustelemaan avauksen aiheesta.

Etkö tuossa aloituksessa muka väitä ateistien pelkäävän järjen menetyksestä seuraavaa mielisairautta ja hihhulismia?

Olen kyllä sivusta seurannut erään henkilön pelottavaa prosessia terveestä mielisairaaaksi, mutta ei siinä tapauksessa seurauksena ollut hihhulismi.

Ei kaikki mielisairaat siis ole hihhuleita.

• Silmäpari
        kekek-kekek kirjoitti:

Etkö tuossa aloituksessa muka väitä ateistien pelkäävän järjen menetyksestä seuraavaa mielisairautta ja hihhulismia?

Olen kyllä sivusta seurannut erään henkilön pelottavaa prosessia terveestä mielisairaaaksi, mutta ei siinä tapauksessa seurauksena ollut hihhulismi.

Ei kaikki mielisairaat siis ole hihhuleita.

Ei aloituksessa viitata uskontoihin tai hengellisiin asioihin.

Aloitus ei myöskään liitä mielisairauksia mihinkään maailmankatsomukseen

• Silmäpari kirjoitti:

Ei aloituksessa viitata uskontoihin tai hengellisiin asioihin.

Aloitus ei myöskään liitä mielisairauksia mihinkään maailmankatsomukseen

Miksi siis juuri ateistit pelkäisivät eniten mielisairautta?

• Silmäpari
        kekek-kekek kirjoitti:

Miksi siis juuri ateistit pelkäisivät eniten mielisairautta?

Eikö ole loogista ajatella, että sairaus, jossa ajattelun kyky häiriytyy, pelottaa eniten juuri sellaisia henkilöitä, joille ajattelemisen kyky merkistee eniten?

• Silmäpari kirjoitti:

Eikö ole loogista ajatella, että sairaus, jossa ajattelun kyky häiriytyy, pelottaa eniten juuri sellaisia henkilöitä, joille ajattelemisen kyky merkistee eniten?

Ja uskovaiset eivät siis ajattele? Hyvin uskottavaa.

• "Ateistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta äly, ymmärrys ja ajattelu ovat keskeisiä asioita."

Ei kun asia pitäisi ilmaista näin: Äly, ymmärrys ja ajattelu auttavat ateistia luomaan itselleen käsityksen maailman olemuksesta.

"Ateisti asettaa ne tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeiden edelle."

Minun kohdallani ei voisi mennä pahemmin pieleen. Ystäväni ja läheiseni ovat minulle erittäin rakkaita ja tärkeitä. Uskon puute yliluonnolliseen ei muuta sitä mitenkään.

"Ateistille oman koherentin ja faktoihin pitäytyvän ajattelukyvyn menettäminen on peloista suurin."

Oikein piti vakavissaan tuumia, mikä minulle voisi olla "peloista suurin".

Ei sitä oikein voi peloksi sanoa, mutta läheisen menetyksestä seuraavaksi pahin tulevaisuudenkuva on kyllä eläminen totalitaarisessa järjestelmässä uskonnollisen tai aatteellisen sorron alla.

"Mielenterveyden horjumista pelkäävät jossain määräin kaikki,"

Ei moinen ole minua vielä huolettanut, eikä taida huolestuttaa jatkossakaan.

Jotenkin se ei vain tunnu todennäköiseltä.

"mutta eniten sitä pelkäävät ateistit, koska se merkitsee kyvyttömyyttä hallita omaa todellisuutta oman ymmärryksen ja ajattelun avulla."

Ei minulla ole "omaa todellisuutta" jota yrittäisin "hallita".

Minulla on vain omien havaintojeni pohjalta rakennettu käsitys todellisuudesta, jota yritän päivittää uusien luotettavien tietojen perusteella.

• Kiinnnnostunuteikirj

No mun pahin pelko on ateistina se, että Suomesta tulis teokraattinen valtio?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      46
      11062
    2. T:ltä J-miehelle

Se kaunein jäi välillämme kokematta Sen olisin halunnut kokea. Miten olisit pitänyt mua hyvänä. Sen yhden kerran. Se oli
      Ikävä
      36
      2911
    3. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      28
      2026
    4. Terveiset kaipauksen kohteelle

tähän alle 👇👇👇 !!
      Ikävä
      143
      1852
    5. Miksi kirjoittelet sinkut-palstalla?

Olet sinkku? Kaipaat jutteluseuraa? Täällä on kivoja keskusteluja? Tapaat mielenkiintoisia ihmisiä? Joku muu syy?
      Sinkut
      198
      1284
    6. Miten se pihvi pitää oikeaoppisesti paistaa?

Törmäsin erikoiseen episodiin eräässä ABC-ravintolassa. Pysähdyin kahvikupilliselle ja kohta ravintolan toisesta nurkast
      Ruoka ja juoma
      15
      1263
    7. Kumpiko kaivatussasi

teki suhun vaikutuksen äly vai ulkonäkö?
      Ikävä
      75
      1207
    8. 100
      1069
    9. Finnairin lento myöhästyi PS:n kansanedustajan häiriköinnin vuoksi:

Poliisi poisti koneesta Ensimmäisen kauden kansanedustaja ja everstiluutnantti evp. Tomi Immonen häiriköi Finnairin lenn
      Maailman menoa
      212
      1061
    10. Mikä kaivatussasi

kiehtoo?
      Ikävä
      61
      1057
    Aihe