Ateistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta äly, ymmärrys ja ajattelu ovat keskeisiä asioita. Ateisti asettaa ne tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeiden edelle. Ateistille oman koherentin ja faktoihin pitäytyvän ajattelukyvyn menettäminen on peloista suurin.
Mielenterveyden horjumista pelkäävät jossain määräin kaikki, mutta eniten sitä pelkäävät ateistit, koska se merkitsee kyvyttömyyttä hallita omaa todellisuutta oman ymmärryksen ja ajattelun avulla.
Ateistien pelot
23
250
Vastaukset
- ...
Ja sinä tiedät tämän koska...?
- Silmäpari
Toki yleistykset ovat aina epätarkkoja (poikkeuksia löytyy), mutta esim. tämän palstan keskusteluista löytyy runsaasti todisteita väitteen tueksi.
- rtyuik
Silmäpari kirjoitti:
Toki yleistykset ovat aina epätarkkoja (poikkeuksia löytyy), mutta esim. tämän palstan keskusteluista löytyy runsaasti todisteita väitteen tueksi.
Todisteita mistä? Esität aivan omituisia väitteitä ja väität että ne on todistettu.
- hiuhiuh
Teistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta älyttömyys, ymmärtämättömyys ja ajattelemattomuus ovat keskeisiä asioita. Teisti asettaa ne tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeiden edelle. Teisteille oman koherentin ja faktoihin pitäytyvän ajattelukyvyn menettäminen on toiveista suurin.
- OletSäälittävä
Hohhoijaa, ootkos vähän peppukipeä? Keksi parempi provo.
- Minä olen Jumala
"Ateistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta äly, ymmärrys ja ajattelu ovat keskeisiä asioita."
Ateistinen maailmankuva? Teistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta älyn, ymmärryksen ja ajattelun korvaaminen kärsimättömällä uskolla on keskeinen asia.
"Ateisti asettaa ne tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeiden edelle."
Teisti asettaa uskon paimenkansa tarinoihin tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeden edelle.
"Ateistille oman koherentin ja faktoihin pitäytyvän ajattelukyvyn menettäminen on peloista suurin."
Minä sanon vain sen että tyhmä luulee tietävänsä, viisas ymmärtää ettei tiedä. Ateismin kannalta on mielestäni keskeistä ettei mitään turhia oletuksia tehdä. Uskovaiset väittävät tietävänsä mm. kuolemanjälkeisen. Minä en väitä.
"eniten sitä pelkäävät ateistit, koska se merkitsee kyvyttömyyttä hallita omaa todellisuutta oman ymmärryksen ja ajattelun avulla."
No siinä löytyi jo totuuttakin. Uskoontuleminen on tilanne jossa järjen tielle alkaa asettua esteitä. Lopulta niitä on niin paljon että osaakin vain ylistää olemattomia asioita, aistii ja kommunikoi harhojen kanssa. Jos mielen "palomuuri" eli kriittisyys pettää, pääsee "virukset" sun muut "evästeet" mieleen kummittelmaan ja rajoittamaan järjen toimivuutta. - Silmäpari
Vastauksissa pilkataan teismiä ja kristinuskoa, mutta ei kommentoida esitettyä väitettä Se jää siis voimaan.
- ??????
Ja sinun vastauksesta voi päätellä, että et ymmärrä lukemaasi, jos nyt yleensäkään vaivauduit lukemaan.
- Silmäpari
?????? kirjoitti:
Ja sinun vastauksesta voi päätellä, että et ymmärrä lukemaasi, jos nyt yleensäkään vaivauduit lukemaan.
Kristinuskon pilkaaminen jää siis voimaan!
Jeesus onkin sellainen vitun voimapösilö, joka saa maailman parhaankin pösilön tuntemaan itsensä idiootilta.
- Jackal_5on
Hassu juttu sikäli, että itse nimenomaan pelkäsin olevani jotenkin epänormaali ja "hulluusaltis" silloin kun olin teini-iässä ja sattumoisin se oli samaa aikaa jolloin olin myös omatoimisesti varsin harras uskovainen.
Kummasti sitten aikuisiässä minulta hävisivät nuo pelkotilat sitä myöten, kun aloin tarkastella asioita objektiivisemmin, uskoni jumalaan ja kristinuskoon alkoi hiipua ja opin tätä kautta hyväksymään itseni aiempaa paremmin sellaisena kuin olen.
On varmasti niitäkin uskovia, jotka uskostaan saavat irti enemmän positiivisia kuin negatiivisia asioita, mutta minä olen paljon onnellisempi ateistina kuin mitä olin ollessani uskovainen itseeni tyytymätön teini.- Silmäpari
Onnittelut vapautumisesta.
Uskonnollisissa piireissä ehkä tavallisinta on ihmispelko. Pelkästään jo ihmisten mielipiteiden orjuudesta vapautuminen on iso juttu.
Toivottavasti et jää uudessa viiteryhmässäsikään toisten ihmisten miellyttämisen koukkuun.
Kyllä uskovainen vaatii liikaa kun ajattelee että hänen olettamansa ikuisuusolento kiinnittäisi erityistä huomiota juuri häneen itseensä uskovaiseen.
Siitä on uskovaisten peräänkuuluttama nöyryys kaukana...- Silmäpari
Hyökkäys on paras puolustus - vai?
Silmäpari kirjoitti:
Hyökkäys on paras puolustus - vai?
Kun ihmisyksilö kuvittelee olevansa maailman napa jota ikuisuusolento aina vaan seuraa ja töllöttää, eiköhän kyseessä ole mielisairaus?
- Silmäpari
kekek-kekek kirjoitti:
Kun ihmisyksilö kuvittelee olevansa maailman napa jota ikuisuusolento aina vaan seuraa ja töllöttää, eiköhän kyseessä ole mielisairaus?
Et sitten pysty keskustelemaan avauksen aiheesta.
Silmäpari kirjoitti:
Et sitten pysty keskustelemaan avauksen aiheesta.
Etkö tuossa aloituksessa muka väitä ateistien pelkäävän järjen menetyksestä seuraavaa mielisairautta ja hihhulismia?
Olen kyllä sivusta seurannut erään henkilön pelottavaa prosessia terveestä mielisairaaaksi, mutta ei siinä tapauksessa seurauksena ollut hihhulismi.
Ei kaikki mielisairaat siis ole hihhuleita.- Silmäpari
kekek-kekek kirjoitti:
Etkö tuossa aloituksessa muka väitä ateistien pelkäävän järjen menetyksestä seuraavaa mielisairautta ja hihhulismia?
Olen kyllä sivusta seurannut erään henkilön pelottavaa prosessia terveestä mielisairaaaksi, mutta ei siinä tapauksessa seurauksena ollut hihhulismi.
Ei kaikki mielisairaat siis ole hihhuleita.Ei aloituksessa viitata uskontoihin tai hengellisiin asioihin.
Aloitus ei myöskään liitä mielisairauksia mihinkään maailmankatsomukseen Silmäpari kirjoitti:
Ei aloituksessa viitata uskontoihin tai hengellisiin asioihin.
Aloitus ei myöskään liitä mielisairauksia mihinkään maailmankatsomukseenMiksi siis juuri ateistit pelkäisivät eniten mielisairautta?
- Silmäpari
kekek-kekek kirjoitti:
Miksi siis juuri ateistit pelkäisivät eniten mielisairautta?
Eikö ole loogista ajatella, että sairaus, jossa ajattelun kyky häiriytyy, pelottaa eniten juuri sellaisia henkilöitä, joille ajattelemisen kyky merkistee eniten?
Silmäpari kirjoitti:
Eikö ole loogista ajatella, että sairaus, jossa ajattelun kyky häiriytyy, pelottaa eniten juuri sellaisia henkilöitä, joille ajattelemisen kyky merkistee eniten?
Ja uskovaiset eivät siis ajattele? Hyvin uskottavaa.
"Ateistisen maailmankuvan ylläpitämisen kannalta äly, ymmärrys ja ajattelu ovat keskeisiä asioita."
Ei kun asia pitäisi ilmaista näin: Äly, ymmärrys ja ajattelu auttavat ateistia luomaan itselleen käsityksen maailman olemuksesta.
"Ateisti asettaa ne tunteiden ja jopa vuorovaikutussuhteiden ja tarpeiden edelle."
Minun kohdallani ei voisi mennä pahemmin pieleen. Ystäväni ja läheiseni ovat minulle erittäin rakkaita ja tärkeitä. Uskon puute yliluonnolliseen ei muuta sitä mitenkään.
"Ateistille oman koherentin ja faktoihin pitäytyvän ajattelukyvyn menettäminen on peloista suurin."
Oikein piti vakavissaan tuumia, mikä minulle voisi olla "peloista suurin".
Ei sitä oikein voi peloksi sanoa, mutta läheisen menetyksestä seuraavaksi pahin tulevaisuudenkuva on kyllä eläminen totalitaarisessa järjestelmässä uskonnollisen tai aatteellisen sorron alla.
"Mielenterveyden horjumista pelkäävät jossain määräin kaikki,"
Ei moinen ole minua vielä huolettanut, eikä taida huolestuttaa jatkossakaan.
Jotenkin se ei vain tunnu todennäköiseltä.
"mutta eniten sitä pelkäävät ateistit, koska se merkitsee kyvyttömyyttä hallita omaa todellisuutta oman ymmärryksen ja ajattelun avulla."
Ei minulla ole "omaa todellisuutta" jota yrittäisin "hallita".
Minulla on vain omien havaintojeni pohjalta rakennettu käsitys todellisuudesta, jota yritän päivittää uusien luotettavien tietojen perusteella.- Kiinnnnostunuteikirj
No mun pahin pelko on ateistina se, että Suomesta tulis teokraattinen valtio?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1942035
- 1331128
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21795- 58786
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34711ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42628Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175574Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45538- 9522