Sinkuilla lapsia?

Shole

Onks nää jotain yhdenyön vahingonlaukauksia? Kun ei olla eronneitakaan. Vai onko sinkku jotenkin trendikkäämpi? Kuulostaa lähes immeltä, eiks je?

24

213

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeps.

Sinkkuäiti.

• Sinkkuäiti 2

Jos ei ole ollut naimisissa, mutta silti pitkässä parisuhteessa, josta lapsi(a), ei käsittääkseni ole eronnut vaan sinkku. Mutta tämän palstan yksi pääasiallisia tarkoituksiahan näyttää olevan äitien mollaaminen, olivatpa se sitten sinkkuja tai eronneita. En kyllä käsitä miksi. Itse olen törmännyt nettitreffailuissa aika moneen vastuutaan pakoilevaan eronneeseen isään, mutta onneksi mukana on niitä vastuullisiakin.

Itse olen sinkkuäiti ja onnellisessa parisuhteessa eronneen isän kanssa. Takana erittäin pitkä parisuhde lapsen isän kanssa. On erilaisia elämäntarinoita ja se ei tunnu menevän kaaliin niillä, jotka eivät vielä ole itse elämää nähneet.

Suomalaisten junttimainen piirre näyttää olevan toisten "vikojen" kaivelu ja toisten mollaaminen. Onhan se tietysti mukava, että voi pönkittää vajavaista itsetuntoaan edes jollakin.

• Shole

Ei. Ei. Ei. Kyllä osa näistä on eronneita, ainakin omien sanojensa mukaan. Itse olen eronnut, niin kyllä se on myös profiiliini kirjattu ihan samalla tavalla. Vai miten itse asian näkisit? Onko kyse vaan terminologiasta?
        Ja mulla ei ole mitään yksin/yhteishuoltajaäitejä vastaan, tuntuu vaan siltä, että joku realiteettikato joitain vaivaa.

• yök mikä nimitys

Karmee nimitys tuo sinkkuäiti. Ethän sä edes ole sinkku, kun sulla on lapsia, vaikka et naimisissa olekaan ollut. Etkä sä ole sinkku, kun olet parisuhteessa.

• Sinkkuäiti 2
        yök mikä nimitys kirjoitti:

Karmee nimitys tuo sinkkuäiti. Ethän sä edes ole sinkku, kun sulla on lapsia, vaikka et naimisissa olekaan ollut. Etkä sä ole sinkku, kun olet parisuhteessa.

En ole eronnut eli olen sinkku. Mielestäni eronnut tarkoittaa avioliitosta eronnutta. Avoliitosta ei erota, se vain päättyy. Äitiys ja sinkkuus ei välttämättä kuulu samaan sanaan, mutta tuleepahan yhdessä sanassa määriteltyä nopeasti kaksi asiaa. Niin ja mihin loppuu sinkkuus ja mistä alkaa parisuhde? Määrittelepä se. Minä olen mielestäni parisuhteessa, mutta vastapuoli voi olla sitä mieltä, että menossa on vasta tutustumisvaihe ja hän on edelleen sinkku. Asiat ei ole aina mustavalkoisia ja ihmiset ajattelee monin tavoin.

• Oikea sinkku
        Sinkkuäiti 2 kirjoitti:

En ole eronnut eli olen sinkku. Mielestäni eronnut tarkoittaa avioliitosta eronnutta. Avoliitosta ei erota, se vain päättyy. Äitiys ja sinkkuus ei välttämättä kuulu samaan sanaan, mutta tuleepahan yhdessä sanassa määriteltyä nopeasti kaksi asiaa. Niin ja mihin loppuu sinkkuus ja mistä alkaa parisuhde? Määrittelepä se. Minä olen mielestäni parisuhteessa, mutta vastapuoli voi olla sitä mieltä, että menossa on vasta tutustumisvaihe ja hän on edelleen sinkku. Asiat ei ole aina mustavalkoisia ja ihmiset ajattelee monin tavoin.

Sinkku = SINK = Single Income, No Kids.

Et siis ole sinkku, vaikka suomenkielessä sinkku on aika lailla vakiintunut tarkoittamaan parisuhteetonta ihmistä.

• yök mikä nimitys
        Oikea sinkku kirjoitti:

Sinkku = SINK = Single Income, No Kids.

Et siis ole sinkku, vaikka suomenkielessä sinkku on aika lailla vakiintunut tarkoittamaan parisuhteetonta ihmistä.

Juuri noin. Tuo on mun mielestä se ainoa oikea sinkun käsite. Ja sinkkuus loppuu juuri siihen, kun aletaan siihen parisuhteeseen ja saadaan niitä lapsia. Edellinen kirjoittaja on siis mielestään sinkku koko ajan, kun ei ole naimisissa vaikka miehen kanssa saman katon alla asuisikin? Eikös se ole vähän harhaanjohtavaa siinä tapauksessa esitellä itsensä sinkkuäidiksi? Johtaa vastapuolen harhaan, kun toinen luulee, että oikeasti on vapaa ihminen? No, jokainen ajattelee tavallaan.

Mulla on takana pitkä avoliitto, joka päättyi eroon. En mä siltikään mikään sinkku ole, kun mulla on lapsia, joista nuorin asuu vielä luonani. Ilmoitan siis olevani eronnut. Virallisissa papereissa olen naimaton. Suullisesti kysyttäessä mä kerron, että mulla ei ole miestä, mutta lapsia on.

• ohi asian

Tämä ei liity asiaan milläin lailla, mutta sanompa silti. En ole mitenkään
      lapsirakas ja nuorena ajattelinkin, etten tee ikinä mukuloita.

Tapasin miehen ja hän oli erittäin lapsista pitävä, joten suostuin tekemään
      jälkeläisen. Emme menneet naimisiin, vaan avoliitossa oltiin.

Tästä lapsesta tuli elämäni tärkein asia ja nyt minulla on peni kullan
      nuppu tyttö lapsenlapsena. Ei mitään niin rakasta, kuin hän.

Kun kuulee sanat "mummi minä rakastan sinua" niin se on upea tunne.

Jos laittaa "sinkku" ilmoitukseen, vaikka on lapsia, niin enpä nyt tiedä,
      että onko se oikea muoto, mutta jos ei ole eronnut, niin ei ole eronnut.

• Shole

Kun profiilissa lukee "eronnut", mulle tulee ainakin sellainen vaikutelma, että ihminen on yhden ajanjakson elämässään elänyt ja uutta aloittelemassa. Sekin kohta profiilista kertoo jotain ja ehkä luo samankaltaisuutta. Se ei merkitse käytännössä yhtään mitään, mutta tämä homma alkaa aina mielikuvista. Eronnut yksin/yhteishuoltaja joka luulee olevansa Carrie Bradshaw luo iiihan omanlaisensa mielikuvan itsestään.

Jos tämä vähän selventäisi sitä mitä hain takaa. Ja toimikoon ehkä vinkkinä.

• iiics

Minkä eron lapset tuohon tekevät? Pitäiskö munkin lapsettomana identifioida itseni eronneeksi, kun olen joskus 5 v. sitten jonkun kanssa yhdessä asunut?

Sinkku-termin valinta kertoo siitä, kuinka ihminen itsensä näkee ja muille ilmoittaa: olen vapaa aloittamaan uuden suhteen, mielialaani ei määritä se, että olin joskus suhteessa joka päättyi.

"Eronnut" on yhtä käypä termi joskus suhteessa olleelle kuin "vanhapoika" sille, joka ei ole koskaan ollut suhteessa.

• Suomi 24n vaihtoehdot siviilisäätyyn, ruumiinrakenteeseen ja harrastuksiin ovat aivan älyvapaat. Tuo sinkku on mielestäni yhtä oikein kuin eronnut, jos on asunut yhteistaloudessa avoliitossa. Ei siis ole avioliitosta oikeasti eronnut, kuten minä. Voisin toki väittää olevani sinkku, kun noita vahingonlaukauksiakaan ei ole. Miksi ihmeessä valehtelisin? Keskustelupalstaa lukiessa tuntuu siltä, että täyspäinen ja rehellinen ihminen on harvinaisuus. No minä olen se harvinainen helmi ;)

• iiics

Joo, ja siellä on erikseen kohta, jossa voi ilmoittaa lapsista. Kun lasten kanssa ei olla parisuhteessa, eikä lapsista erota, niin lapset ei myöskään ole määritelmä sille, ollaanko sinkkuja, eronneita tai leskiä.

• kellonnion

Kyllä minä pidin termiä sinkku parempana kuin eronnut, kun muutaman vuoden (3-4 v. aikana periodisesti) olin mukana. Olin lasten isän kanssa avoliitossa yli kymmenen vuotta, mutta en ole koskaan ollut naimisissa. Juuri pitkästä suhteesta eronnut (alle vuosi erosta) on mielestäni juuri eronnut, ei sinkku. Henkisesti vasta parantelemassa haavojaan, noin yleistäen..itse olin ollut miehettä jo useita vuosia ilmoituksen laittaessani, ja henkinen olotila oli enemmän sinkkuutta kuin mitään muuta.
      Ihan sama sinänsä, yhtään kestävää hyvää suhdetta ei löytynyt Treffeistä, yksi (1 kpl!) yritelmä kyllä joka järkytyksekseni osoittautui vastaeronneen miehen pikalaastaroinniksi tms ohimeneväksi seikkailuksi hänen puoleltaan. Onneksi ei enää tarvitse itseään tyrkyttää näin 50 täyttäneenä.

• Shole

Okei. Tämä onkin ihan mielenkiintoista. Eipä tuo ex-vaimo enää mieltä paina, että sikäli sinkku, mutta lasten takia viikoittain tekemisissä, että sikäli eronnut.
      Miksei voi olla vaan "vapaa"? Tai "suhteeton"? :D
      Helmi on oikeassa. Ei noissa ole mitään järkeä.

• Eräs mies

Tulee mieleen sellainen että kuinkahan moni näistä sinkuista ja eronneista on sitä todella? Joukkoon mahtuu takuulla näitäkin jotka eivät sitä ole. Omat epäilykseni herää ainakin siinä vaiheessa kun katsoo kellon aikaa koska on oltu online, yöaikaan oleminen herättää heti epäilykseni, se on mukavaa olla treffipalstalla kun mies ja lapset nukkuu, samaten jos ollaan heti kirjauduttu ulos kun kello tuli 16, mies tulee töistä niin siinä vaiheessa äkkiä ulos.
      Nämä asumuserossa olijat ovat kans yksi mitä en ymmärrä, ollaan etsimässä uutta suhdetta vaikka entinenkään ei ole vielä selvä. En sano että kaikki naiset olis samanlaisia mutta kun takuulla näitäkin joukkoon mahtuu.

• olkaamme rehellisiä

Jos nainen on ollut naimisissa ja on eronnut, on hänen sivilisäätynsä tällöin Eronnut, ei sinkku. Tällä sinkku-sanalla yritetään vain peittää sitä menneisyyttä, että on jo kertaalleen kierrossa ollut.

• iiics

Ei kai Suomen treffipalstalla enää ainakaan näy, milloin on kirjauduttu viimeksi sisään? En ole enää käyttänyt sitä, mutta muistaakseni uudistuksessa tuo vakoilumahdollisuus lähti. Ehkä ominaisuus on vielä vakiona muissa deiteissä sitten.

• Asumuserosta

Asumuserossa ollaan pakollinen harkinta-aika 6-12 kk, jolloin eroa on jo haettu. Siinä vaiheessa avioliitto on käytännössä peruuttamattomasti ohi ja monilla on vuosien surutyökin tehty. Erilleen muuton jälkeinen vapauden tunne luo otollisen tilan löytää uusi rakkaus. Ne, jotka silloin pystyvät ihastumaan, eivät ainakaan ole niitä pahimmin rikkinäisiä ja katkeroituneita.

• Ikisinkku M

Se nyt vaan on niin että jotkut ihmiset ilmeisesti häpeää mennyttä elämäänsä ja nykyistä tilaansa niin paljon etteivät voi myöntää olevansa yksinhuoltajia tai eronneita, luulevat että kutsumalla itseään sinnikkäästi sinkuksi myös sitten muuttuvat sellaiseksi mutta ei se nyt ihan niin vaan mene läpi enää niiden lasten kera ja kuten mainitset oikeastaan kuulostaa huonommalta:
      - eronnut nainen....ei sitten sujunutkaan mutta on nyt taaksejäänyttä, ihan ok.
      - yksinhuoltaja...jäi jostain syystä yksin lapsen kanssa ja etsii nyt suhdetta, varmaan ihan ok jollekin
      - sinkkuäiti...bailaamisen ja irtosuhteiden lomassa jyrähti huolimattomuuttaan paksuksi jollekin, ei hallitse elämäänsä eikä oikein mitään muutakaan, evvk

• LP-levy

Kielitoimiston sanakirjan mukaan sinkku on henkilö, joka ei elä avio- tai avoliitossa tai muussa kiinteässä parisuhteessa.

Sinkulla voi siis olla lapsia, ja eronnut voi myös sanoa olevansa sinkku.

Tämä: eronnut on vielä jollakin tavalla sidoksissa ex-parisuhteeseen, mutta sinkku on perusteellisemmin siitä irti :)

• Shole

Lasten kautta selkärankainen on sidoksissa yhteen parisuhteeseen koko loppuelämänsä. Ja mä oon ainakin tekemisissä exän sisarten ja vanhempien kanssa edelleen.

Mikäs tuo "single income, no kids":in vastine on suomen kielessä päättävän tahon mukaan?

• Niinpä niin

Selkärankainen on sidoksissa yhteen parisuhteeseen koko loppuelämänsä??? Et varmaankaan ole tosissasi? Jos hankit lapsia ja lapset aikuistuvat, mutta edelleenkään ei ole oikeutta erota ja aloittaa uutta parisuhdetta? Taidat olla aika nuori ja kokematon.

• Shole

WTF? Kyllä lapset sitovat omalla tavallaan. Lasteni äiti on minulle erittäin tärkeä ihminen edelleen, ihan jo senkin takia että hän on lasteni yksi ja ainoa äiti. Sama pätee myös toisinpäin.
        Tajuatko?
        Kummatkin elämme omaa elämäämme nykyään, mutta uusille elämänkumppaneille (puolin ja toisin) edellämainitun ymmärtäminen ja hyväksyminen on välillä aika vaikeata. Varsinkin jos on nuori ja kokematon.

Sinä et taida edes tietää kuka isäsi on?

• Shole

Missä kohtaa kirjoitustani muuten luki että "ei ole oikeutta erota ja aloittaa uutta parisuhdetta"?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2897
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      45
      2835
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2618
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      334
      1684
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1051
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      907
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      762
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      760
    10. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      43
      702
    Aihe