Proteesi tulossa

Naikkonen -75

Hei!
Kertokaa kokemuksianne sekä fyysisestä että henkisestä puolesta kun laitetaan proteesi. Minulla on ensi keskiviikkona ensimmäinen aika ja otetaan muotteja suusta yms yläleuan proteesia varten. Itse proteesi laitetaan heinäkussa lomallani heti poistojen jälkeen. Operaatio hirvittää minua kaikin puolin näin etukäteen!
T. Naikkonen vuosimallia -75

23

499

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iouhgjf

todella karseet kapistukset, tulet todella kaipaamaan omia hampaitasi ja katumaan ette hoitanut niitä aikoinaan, onnea valitsemallasi tiellä.
      ps muista ottaa suusta kun oksennat

• 10+4

Tälle palstalle ei nyt kannata kirjoittaa mitään. Täällä on pari viikkoa terrorisoinut joku häiriintynyt ihminen, jonka kirjoitus tuo täysin epäasiallinen kirjoituskin edellä lienee. Ei hammasproteesit niin kauheat kapistukset ole ja niiden kanssa kyllä voi hyvin elää. Mutta palataanpa asiaan, kunhan nuo epäasiallisuudet saadaan poistetuksi, ja päästään keskustelemaan taas asiallisesti. Lueskele sillä välin tällä palstalla aikaisemmin asiasta kirjoitettuja viestejä.

• 8+20

Olen 50:nen mies.

Kauheinta mitä minulle voisi tapahtua olisi omien hampaiden menettäminen.

Hankkisin välittömästi implantit, ei ole mitään järkee taikka tarvetta kiduttaa itseään jollakin tekareilla.

Katson kyllä tarkkaan että kumppanillani on omat tai implantit hautaan asti suussa.

• minulle saa

Voi voi... minulle on ainakin ihan sama onko kellä tahansa tekarit vai implantit tai omat hampaat.
      Ei tekohampaat tee ihmistä sen huonommaksi, eikä sinänsä kerro ihmisestä mitään. On lukuisia syitä miksi proteeseihin päädytään, ei aina ole kyse siitä että suuhygienia olisi ollut pielessä.
      Tiedätkö ettei ne implantitkaan aina terveelliset ole...
      Minä ainakin otan mielelläni ennemmin proteesin kun implantit, sitten kun ja jos siihen päädytään.
      On totta, että niihin pitää totutella, mutta mihin ei.
      Kuulemani mukaan hyvin tehdyt proteesit istuvat, eivätkä mitenkään haittaa normaalia elämää.

• Rotteesisuu

Älä sure tulevaa proteesiasi. Itselläni on sellainen ollut ylhäällä jo yli kolmekymmentä vuotta ja muutaman vuoden kokoproteesi myös alhaalla. Olin 24v., kun yläproteesin sain.Eivät ne koskaan ole ihmissuhteitani pilanneet. Ei ihminen, joka oikeasti haluaa tuntea sinut, tai vaikka tutustua sinuun lähemminkin, kiinnitä tuollaiseen asiaan mitään huomiota. Ihmisen elämä ja persoona kun on paljon muutakin kuin hampaat. Jos joku alkaa hyljeksimään tuollaisen pikkujutun takia, niin voi kysyä onko sellainen ihminen edes ystävyyden arvoinen?

Kyllä hammasproteesin kanssa voi hyvin elää. Yläproteesin kanssa ei oikeastaan menetä juuri mitään muuta kuin omien hampaiden statuksen. Muutaman viikon päästä viimeistään proteesi alkaa tuntumaan ihan omilta hampailta ja kaikkea voi syödä kuten ennenkin. Alakokoproteesi on tietysti sitten hieman eri juttu, mutta ei sekään ihan mahdoton ole.

Implanteista saattaa tulla hyvin kallis seikkailu. Parhaimmillaan ne voivat onnistua oikein hyvin. Mutta tällä palstallakin on kerrottu tapauksista, joissa implantit on jouduttu purkamaan, ja potilas joutunut palaamaan tavallisiin hammasproteeseihin, jolloin monen tuhannen euron investointi on mennyt hukkaan.

• minulle saa

Juuri tätä tarkoitin. Itsellä saattaa olla edessä proteesin laitto jopa ihan lähivuosina, kiitos tunaroivan hammaslekurin.
      Kävin vuosikaudet samassa paikassa ja kun nyt kerran eksyin ns. väärään paikkaan, tehtiin siellä sellainen emämoka, ettei sitä paraskaan hammaslääkäri enää korjaa.
      Mutta pointtina se, että jos muutama hammas joudutaan ottamaan pois niin, että ne näkyy tai haittaa purentaa, niin mielummin sitten proteesi kun implantit.

Olen niistä kuullut kanssa kaiken maailman tarinoita.
      Tottakai huonosti istuva proteesikin voi hangata ja aiheuttaa tulehduksia, mutta olen käsittänyt että kun ienten annetaan poistojen jälkeen kunnolla parantua ja asettua, niin proteesista saadaan hyvinkin sopiva.

Sen ajan kestää hampaattoman kyllä. Ja sitten säännölliset tarkistukset/ pohjaukset, niin että on varmasti sopiva.

Ärsyttää ahdasmielisyys. Joudutaanhan ihmisiltä amputoimaan jalkojakin, ei kai senkään vuoksi ruveta hyljeksimään.

• teekarit

Huhtikuulla mulla poistettiin kaikki loput hampaat, en ole vielä proteeseja hankkinut.
      Ikenet paranee ja hakee muotonsa pikkuhiljaa, vähintäin kuukauden saa vielä ikinet olla rauhassa ennen proteesien hankintaa.
      Ei tämä nyt mitään järkyttävää aikaa ole ollut ilman hampaita, puhuminen joskus on vähän sellaista sössättämistä kun tuo ässä ei taivu aina oikein, syöminenkin jo sujuu suhtkoht sujuvasti, toki mistään kovahkosta leivänpalasta ei mitään irki purtua saa mutta veitsi on hyvä apuväline, pizzat ja muut pehmeämmät menee sujuvasti.

Itsellä tietysti helppo olla pitkään hampaattomana kun en ole missään palveluammatissa jossa joutuisi päivittäin paljon puhumaan ja olemaan ihmisten kanssa tekemisissä.

• gjsjs

joko sait proteesit

• Oletko tossissasi?

Aika nopeaa toimintaa oletat!

Vai oliko tämäkin niitä häirikkökommentteja, kirjoitustyyli osoittaisi niin.

• EHT--pks

Kannattaa teettääproteesit erikoishammasteknikolla,
      tulee halvemmaksi

tv. EHT

• Miten mahdollista?

Mikä tekee halvemmaksi? Eikös EHT voi veloittaa suuremman työpalkan ja hammaslääkäriä tarvitaan kuitenkin.

• tyytyväinen asiakas
        Miten mahdollista? kirjoitti:

Mikä tekee halvemmaksi? Eikös EHT voi veloittaa suuremman työpalkan ja hammaslääkäriä tarvitaan kuitenkin.

EHT saa tehdä kokoproteesit ilman hammaslääkärin "välikäsiä". Ja eiköhän eht ole koulutuksen saanut proteesien tekoon toisin kuin hammaslääkäri :-) Sama se on proteesien "ostamisessa" niinkuin kaikessa muussakin, jokainen välikäsi nappaa osansa, ei kukaan mitään ilmaiseksi tee. Mulla hammaslääkäri sanoi suoraan ja rehellisesti, että heidänkin kauttaan proteesin saa mutta että edullisemmaksi tulee hankkia suoraan EHT:lta.

• Fokukset hukassa.

Ihme kirjoittelua, tekarit ovat ällöin asia mitä tiedän.
      En edes halua suudella naista jolla on tekarit.

Kuka ei hoida suutaan ja jos jotakin sattuu, hanki implanttia, on ainakin tosi tyhmä.

Lomailun hinnalla saa paljon hammaslääkäriä, tai ainakin implantin vuodessa, kannattaa vaihtaa yksi loma hyviin hampaisiin vuodessa. Tämä parantaa oikeasti elämäsi laatua.

• teknarit

Mikäs sua vit uttaa kun tänne pitää tulla kiukkua purkamaan, helpottiko?

• Fokukset hukassa.

Toivottavasti en ole purkamassa kiukkua, vaan ilmaisemassa mielipiteeni ja ihmettelyni miten ihmiset antavat kehonsa pilautua hoitamuutta.

Myöskin sosiaalisien suhteiden hoitamiseen tekohampaat ovat käytännössä mahdoton yhdistelmä. Ainakin minä en ole suhteessa tekohampaisen kanssa.

Itselläni kehossa on runsaasti ruuveja ja titaania erään tapaturman takia, tietenkin olen kuntoillut siten että olen hyvässä kunnossa vaikka onkin titaania kehossa. Olen ajatellut poistattaa osan nykyisin tarpeettomasta vierasmateriaalista kehosta, kovemmisssa täyskontakteissa on mieheltä pukannut itkua.

Kerran kun minunkin kehoa kyetään korjaamaan pysyvästi, tulee hampaatkin korjata vastaavalla menetelmällä.

Kustannukset kaan eivät mitenkään ole pahat, jonkun tonnin hampaalle.

• ruuviton keho

Enpä olisi missään tekemisissä ihmisen kanssa jolla on ylimääräisiä ruuveja ja titaania kehossaa, hyi helkatti. Kertoo huolimattomuudesta jos joutuu sellaiseen onnettomuuteen että sen jälkeen joutuu ruuveja laittelemaan. Ihan uteliaisuutta kysyn että paljonkos tuosta operaatiosta maksoit, ihanko jouduit sairaalavuorokaudet maksamaan itse ja yhteiskunta kustansi loput ;-)

• HampaallineN

Kuulepas poikanen, ne implantit eivät sovi kaikille, suu on yksi osa kehoa ja voi tulla aivan samanlaisia hylkimis- tai muita ongelmia kuin esimerkiksi polven tak lonkan tekonivelen kanssa. Joten siis kuivaahan ensin korvantauksesi ennenkuin tulet julkisesti lapsellisia kommenttejasi laukomaan.
        Pakko kysyä....onko ensimmäinen kysymyksesi uuden ihmisen tavatessasi "Onko sulla omat hampaat vai tekarit". Luoja paratkoon, että kaltaistesi tyhmien takia joutuu vielä nykyään häpeämään.

• Fokukset hukassa.
        ruuviton keho kirjoitti:

Enpä olisi missään tekemisissä ihmisen kanssa jolla on ylimääräisiä ruuveja ja titaania kehossaa, hyi helkatti. Kertoo huolimattomuudesta jos joutuu sellaiseen onnettomuuteen että sen jälkeen joutuu ruuveja laittelemaan. Ihan uteliaisuutta kysyn että paljonkos tuosta operaatiosta maksoit, ihanko jouduit sairaalavuorokaudet maksamaan itse ja yhteiskunta kustansi loput ;-)

Itsehän sen huvin maksoin vakuutuksella, pääsi heti puukon alle, töölöstä heti yksityiseen puoleen leikattavaksi. Töölössä olisi joutunut jonottamaan 1-2 vuorokautta.

Itse leikkaus maksoi 15¨000€ tosin oma vakuutus maksoi. Tämän lisäksi tuli joitakin tonneja kaikenmailman kuluja.

Ajattelin otattaa implantit pois tulevana talvena, taaskin sama vakuutus on maksumiehenä.

Epäilys että olisin tenava, on väärä mittarissa yli puolimatka reilusti.

Mistä tämä kysymys leikkauksen hinnasta??

Edelleen ole tekareiden vastustaja numero 1.
        Hyvin tunnen implanttejen vaarat, onhan minullakin niitä, mutta ei hampaina.

• Kaikki mulle heti
        Fokukset hukassa. kirjoitti:

Itsehän sen huvin maksoin vakuutuksella, pääsi heti puukon alle, töölöstä heti yksityiseen puoleen leikattavaksi. Töölössä olisi joutunut jonottamaan 1-2 vuorokautta.

Itse leikkaus maksoi 15¨000€ tosin oma vakuutus maksoi. Tämän lisäksi tuli joitakin tonneja kaikenmailman kuluja.

Ajattelin otattaa implantit pois tulevana talvena, taaskin sama vakuutus on maksumiehenä.

Epäilys että olisin tenava, on väärä mittarissa yli puolimatka reilusti.

Mistä tämä kysymys leikkauksen hinnasta??

Edelleen ole tekareiden vastustaja numero 1.
        Hyvin tunnen implanttejen vaarat, onhan minullakin niitä, mutta ei hampaina.

Mielenkiintoinen kanta: "Itsehän sen huvin maksoin vakuutuksella, " ja "Ajattelin otattaa implantit pois tulevana talvena, taaskin sama vakuutus on maksumiehenä."

En oikein usko että olet ehtinyt maksamaan vakuutusmaksuina tehdyn leikkauksen summaa sisään, eli todellisuudessa olet itse maksanut vain vakuutusmaksun, mutta suurimman osan leikkauksesta on maksanut toiset vakuutusyhtiön asiakkaat. Sinulla tuntuu olevan aika helposti korvauksia maksava vakuutus jos saat implantit pois vakuutuksen maksamana. Yleensä vakuutusyhtiöt eivät hyväksy tuollaisia maksuja jos implanteista ei ole aiheutunut sairauksia tai muita haittaavia oireita ja ne on tarkoitettu jätettäväksi vartaloon. Jos vakuutusyhtiö toteaa sinut riskialttiiksi ja kalliiksi korvattavaksi, todennäköinen seuraus on että vakuutus irtisanotaan (näitä tapahtuu usein).

• Joppe Joo
        Kaikki mulle heti kirjoitti:

Mielenkiintoinen kanta: "Itsehän sen huvin maksoin vakuutuksella, " ja "Ajattelin otattaa implantit pois tulevana talvena, taaskin sama vakuutus on maksumiehenä."

En oikein usko että olet ehtinyt maksamaan vakuutusmaksuina tehdyn leikkauksen summaa sisään, eli todellisuudessa olet itse maksanut vain vakuutusmaksun, mutta suurimman osan leikkauksesta on maksanut toiset vakuutusyhtiön asiakkaat. Sinulla tuntuu olevan aika helposti korvauksia maksava vakuutus jos saat implantit pois vakuutuksen maksamana. Yleensä vakuutusyhtiöt eivät hyväksy tuollaisia maksuja jos implanteista ei ole aiheutunut sairauksia tai muita haittaavia oireita ja ne on tarkoitettu jätettäväksi vartaloon. Jos vakuutusyhtiö toteaa sinut riskialttiiksi ja kalliiksi korvattavaksi, todennäköinen seuraus on että vakuutus irtisanotaan (näitä tapahtuu usein).

Eikö vakuutukset ole ehtojenmukaiseen käyttöön tarkoitettuja ?

Kuka pitää kipeenkallista vakuutusta turhan takia, käyttämättä sitä ehtojen mukaisesti?

• Kuluttaja tappiolla
        Joppe Joo kirjoitti:

Eikö vakuutukset ole ehtojenmukaiseen käyttöön tarkoitettuja ?

Kuka pitää kipeenkallista vakuutusta turhan takia, käyttämättä sitä ehtojen mukaisesti?

Vaikka vakuutusta käyttäisi ehtojen mukaisesti, vakuutusyhtiö voi sanoa sen irti jos vakuutus tulee sille liian kalliiksi. Esimerkiksi vakuutusyhtiö voi maksaa jonkin kalliin hoidon, mutta ilmoittaa samalla että sanoo vakuutuksen irti sen jälkeen.

• minulle saa

Turhapa tuon Fokukset hukassa kirjoituksista on pulttia ottaa, kun tyylistä huomaa kirjoittajan olevan todella nuori.
      Kyllähän se varmaan ihan kiva on jos on varaa pistää tonni per hammas, mutta useimmilla ei todellakaan ole.

Ja kuten aiemmin jo kirjoitin, implantit eivät ole niin turvalliset (piilevää tulehdusta vaikea havaita), ja ne taas vaikuttavat, siis tulehdukset koko kehoon.

Eikä todellakaan ole kaikilla kiinni siitä, ettei suuta olisi hoidettu, tästäkin huomaa, ettei ikä vielä riitä tajuamaan kaikkea. Syitä on lukuisia.

Muuten mites sinä nyt sitten niin tunaroit, että sait kehoosi ruuveja ja titaaneja, taisit olla varomaton... tähän tyyliin voisi tietysti kommentoida, ... nimittäin meneehän hampaitakin onnettomuuksissa, vai mitä.... Ja jos menee, eikä ole varaa siihen implanttiin, niin mieluumminko hampaaton eturivi kun osaproteesi...

Itsellä onneksi vielä omat suussa, mutta kun niitä joudutaan väistämättä vielä napsimaan pois, niin samantien tekarit...

• Sukupolvikuilu

Olen samaa mieltä tuosta kirjoittajasta. Onhan sitä helppo paukutella henkseleitä kun on lapsesta saakka saanut keskeytyksettä hyvää hammashoitoa yhteiskunnan piikkiin jopten hampaat ovat pysyneet helpommin suussa. Joillakin hampaat ovat senlaatuiset että hyvästäkin hoidosta huolimatta ne menetetään ennen vanhusikää. Epäilenpä että tälläkin fokuksensa hukanneella on eläkeiässä jo useampi implantti (jos on pystynyt maksamaan kaikki) tai vähintään osaproteesi muutenkin kuin tapaturman vuoksi.

Implantista joutuu pulittamaan reilusti enemmän kuin tonnin ja hoito on oltava jopa huolellisempaa kuin omilla hampailla. Jos implantin ruuvi irtoaa, uuden laitto voi ollakin jo paljon vaikeampaa varsinkin jos irtoaminen on tapahtunut huonon hoidon vuoksi.

En minäkään välitä tuollaisesta rämäpääjätkästä jota on jouduttu paikkailemaan useaan kertaan. En viitsi olla aina paijaamassa sairaalasängyn vieressä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      110
      4316
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3513
    3. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      83
      3359
    4. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3301
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      26
      3258
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      73
      2935
    7. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      64
      2807
    8. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2790
    9. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2579
    10. Autolla törmäilijä

Kuka törmäili yläkouluikäiseen pyöräilijään?
      Jämsä
      9
      2492
    Aihe