Hei!
Minulla on vanhanmallinen pahvikortti luokkamerkinnöin ABE/ABC. Poliisit väittävät kortin vastaavan nykyistä ABEC-korttia. Mielestäni ABE/ABC merkitsi kuitenkin aikoinaan nykyistä C1E-korttia - eli sain vetää sillä kevytperävaunua (yli 750 kg mutta niin, että yhdistelmän kokonaismassa on alle 12 000 kg) kuorma-auton perässä. Ongelmanani on kuitenkin se, miten voisin vakuuttaa poliisit siitä, että korttini sisältää riittävän ajo-oikeuden? Vanhat lakikirjoissa asiaa ei sanota selvästi. Niissä lähinnä luetellaan käytössä olleet luokat (A, AB, ABE, ABC, ABCD, ABCE, ABCDE, KT, T, ABE/ABC ja ABE/ABCD.)
Vanhanmallinen ajokortti (ABE/ABC)
25
9859
Vastaukset
- Tosi on
Et mitenkään.
- ajo-ope
Mielestäni ABE/ABC merkitsi kuitenkin aikoinaan nykyistä C1E-korttia - eli sain vetää sillä kevytperävaunua (yli 750 kg mutta niin, että yhdistelmän kokonaismassa on alle 12 000 kg) kuorma-auton perässä.
-sillä mitä mieltä sinä olet asiasta,ei ole mitään merkitystä.laki/pykälät ratkaisee.
Ongelmanani on kuitenkin se, miten voisin vakuuttaa poliisit siitä, että korttini sisältää riittävän ajo-oikeuden?
-niin korttisi vastaa ABEC korttia.- autoilija1
Juurihan sanoin, ettei korttia täsmällisesti määritelty vanhoissa laeissa. Nettipalstoilla osa näyttää kuitenkin muistavan samoin, että aikoinaan kuorma-autokorttiin merkittiin kevytperäkärryoikeus noin.
- A BE
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttiluokat
Se on vaan pikku E- autoilija1
En puhunut nykyisistä korttiluokista, joita linkissäsi luetellaan, vaan 1970- ja 1980-luvuilla käytössä olleesta luokasta...
Eräässä vanhassa keskustelussa suomi24:ssä yksi kirjoittaja kirjoittaa:
"Vasta myöhemmin huomattiin mm. asuntovaunujen koon kasvaessa kevyemmän E-luokan tarve. Pahvikortteihin se merkittiin ABE tai C-luokan yhteydessä ABE/ABC."
Tälle "C-luokan yhteydessä [se] merkittiin ABE/ABC" haluaisin vain löytää jonkin muun lähteen kuin nettifoorumin.
- hiihooop
Siirry polkupyöräilemään jotta saat nukuttua.
- ^^^^^^^^
Oma ajokrttini on vanhanmallinen pahvikortti, myönnetty 1983 ja viimeinen muutos luokkiin on vuodelta 1986, kun ajoin kuorma-auto yhdistelmäkortin.
Kortissani on merkintä ABCE.
Enkä muista mitään 12 000kg:n rajaa. Muistini mukaan 80-luvulla, kun minkä tahansa kuorma-autoksi rekisteröidyn perään laittoi kärryn, niin piti olla ns. iso E, eli kuorma-auton yhdistelmäkortti.
Ymmärtääkseni sinun korttisi ei oikeuta minkäänlaiseen kärryyn kuorma-auton perässä.
Aiemmin pelkällä C-kortilla sai siirtää yhdistelmää (ei ajaa rahtia), mutta tuo oikeus poistui pari vuotta sitten.- Ajokorttimuutokset
Ja kaikki vanhemmat kuorma-auton ajokortit antoivat ajo-oikeuden myös yhdistelmäajoneuvoille.
Minulla oli 60-luvulla myönnetty kuorma-auton ajokortti ja se muuttui 1974 ABCE ajokortiksi.
Ajokorttimuutosten yhteydessä periaate on ollut, että ajo-oikeus ei muutu korttia uusittaessa.
Nykyisin on olemassa erilaisia erityismääräyksiä ja ne rajoittavat ajo-oikeuksia jos vaadittavaa erityispätevyyttä antavaa lisäkoulutusta ei ole suoritettu. - ABECEDE+
Muistaakseni muistat väärin. Mielestäni vanhalla ABC kortilla sai sekä henkilö- että kuorma-autolla vetää kevytperävaunua ja asuntovaunua johonkin painoon asti.
En muista mikä muutos luokkiin tuli 1986, ns pikku-E hässäkkä taisi olla vasta 90-luvun puolella kun asuntovaunut kasvoivat "liian" painaviksi. Itse korotin kuorma-autokortin yhdistelmäkortiksi juuri tuon pikku-E rynnäkön aikaan ja silloinen uuden kortin hakulomake ei tuntenut lainkaan mahdollisuutta ABECE, A olisi jäänyt pois. Kylämme vallesmanni erikseen varmisti etten menetä moottoripyörän ajo-oikeutta uudessa kortissa - Cromophobi
Kyllä pelkkä C oikeuttaa vetämään alle 750 kilon kärryä kuorma-auton perässä, aivan samoin kuin pelkkä B henkilöautollakin. Aika harvoinhan noita muuleja tosin kuormurin perässä näkee.
- ^^^^^^^^
ABECEDE+ kirjoitti:
Muistaakseni muistat väärin. Mielestäni vanhalla ABC kortilla sai sekä henkilö- että kuorma-autolla vetää kevytperävaunua ja asuntovaunua johonkin painoon asti.
En muista mikä muutos luokkiin tuli 1986, ns pikku-E hässäkkä taisi olla vasta 90-luvun puolella kun asuntovaunut kasvoivat "liian" painaviksi. Itse korotin kuorma-autokortin yhdistelmäkortiksi juuri tuon pikku-E rynnäkön aikaan ja silloinen uuden kortin hakulomake ei tuntenut lainkaan mahdollisuutta ABECE, A olisi jäänyt pois. Kylämme vallesmanni erikseen varmisti etten menetä moottoripyörän ajo-oikeutta uudessa kortissa1986 ei tullut mitään muutosta ajokorttiluokkiin, vaan silloin vain ajoin yhdistelmäkortin.
- Anonyymi
Cromophobi kirjoitti:
Kyllä pelkkä C oikeuttaa vetämään alle 750 kilon kärryä kuorma-auton perässä, aivan samoin kuin pelkkä B henkilöautollakin. Aika harvoinhan noita muuleja tosin kuormurin perässä näkee.
Melkein oikein . B kortilla saa vetää raskaanpaa kuin 750 kg kärryä . Yhdistelmän kokonaispaino enintään 3500 kg .
- isänmaan toivot?
Eiköhän se poliisi sen päätä etkä sinä.
- ...
Jep, mutta poliisikin voi erehtyä.
- Anonyymi
... kirjoitti:
Jep, mutta poliisikin voi erehtyä.
Minä olen ajanut jo 5 vuotta ilman korttia tuli ryypättyä entinen enkä ole viitsinyt ajaa uutta korttia juovuksissa,
- muovikortti
Hei,ajoin vuonna -77ABC ns.kuorma-auto kortin ja kävin äskettäin tieturvakortti 1,siellä tuli puheeksi just tämä kortti oikeuttaako kuljettamaan tänäpäivänä normikuormilla ilman minkäänlaisia kärryjä.Elikkä jakelu-kuorma-autoa.Kiitos.
- sairasta.menoa
Mikähän siinä on että yhteiskunta pyrkii nykyisin koko ajan riistämään aiemmin myöntämiään oikeuksia kansalaisilta pois...
- MinullakinOnAjokortti
Googlaaminen vaikeaa?....
http://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla_on_ajokortti/ajoneuvot_joita_saan_ajaa- Anonyymi
Aloittaja taisi tuolloin 2013 metsästää "ajoneuvot joita sain 80-/90-luvuilla ajaa" sivustoa.
- Anonyymi
^ korjaus aiempaan. 70-/80-luvuilla piti olla.
- Paavomaalta
Hei. Mielestäni ennen kysyin ennustajalta mutta nykyään on tämä hassu netti. Miten voin sen itselleni todistaa että vastaukset ovat mielestäni hieman muuttuneet vuosien saatossa. Ja minulla on vielä tallessa tuo Kuorma-autokoulun kirja ja siinä on ihan erinäköisiä autojakin mitä nykyään. Miten etenen?
- AinpaOikeaRatkaisu
Lopetat autoilun, ja siirryt julkisiin.
- Anonyymi
kah ku hoksasit.
- Anonyymi
ABC ja e, AB traktorit henkilöauto ja moottoripyörät myös isot, C kuormaautot kokonaispaino 49 tonnia max, Pikku e kevyt perävaunut jarrulliset trailerit.
- Anonyymi
Niis sanottu mummokortti...aikoinaan mummit haki Abe kortin rollaattorilla kun sen sai rahalla ,kysyttiin et mihin tarvitset korttia niin sanoivat ettei mihinkään..en osaa edes peruuttaa kärryn kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791