Vastoin yleistä luuloa ei SRK ole lepsuillut ja "madaltanut rajoja" ja pyytänyt piispa Samuel Salmea toimimaan suviseurojen ehtoollisjumalanpalveluksessa liturgina. Salmi nimittäin itse halusi päästä tuohon tehtävään eikä SRK halunnut estää toivomusta (sellainen olisi varmasti tulkittu töykeydeksi).
Se että asia synnytti sitten myöhemmin seuraavan selkkauksen...
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/11860-haenninen-pahoittelee-piispaan-kohdistunutta-lausuntoaan
... ei ollut mikään yllätys. Asian aikaansai aina valpas toimittaja joiden tehtävänä yleensäkin näyttää tässä maailmassa saada aikaan riitoja jotta saataisiin "isot raflaavat otsikot" ja taas uusi mahdollinen kiistanaihe.
Minua Salmen toiminta liturgina ei sinänsä häirinnyt. Olen käynyt kymmeniä kertoja ehtoollisella joissa ehtoollisen ovat jakaneet sekä uskovainen että epäuskoinen pappi. Synninpäästön pyydän luonnollisesti vain uskovaiselta papilta.
Piispa halusi liturgiksi Suviseuroihin
11
196
Vastaukset
- että näin
Kommenttisi ovat äärimmäisen loukkaavia. Sinulla ei ole mitään oikeutta lajitella pappeja uskovaisiin ja ei-uskovaisiin ulkoisten ominaisuuksien perusteella. Me muut kristityt uskovaiset uskomme, että kaikissa kirkkokunnissa on uskovaisia ja varsinkin omassamme tunnustamme yhteistä uskoa.
Jos sinä et tätä allekirjoita, niin perusta muiden teikäläisten kanssa oma kirkkokunta. Meidän evankelis-luterilaista kirkkoamme ei kaappaa jokin 1800-luvulla liikutusliikkeenä syntynyt ja siitä moneen kertaan nahkansa luonut lahko! - Ymmärsinkö oikein?
Kaikki evankelisluterilaisen kirkon papit julistavat synnin päästön "Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen eli kirkollisen kaavan mukaan sunnuntai jumalanpalveluksissa. Kaavaa eivät muuta vanhoilliset eivätkä muidenkaan herätysliikkeiden pappisviranhaltijat.
Jos kirkollisen kaavan sanoja joku muuttaa jumalanpalveluksessa toiseksi,
se on liturgian toimittajan omalla vastuulla, ei meidän kuulijoiden eikä minkään yhteisön.
Kuuntelen säännöllisesti jumalanpalveluksia ja liturgiaan tehtyjä muutoksia en ole havainnut. Jos tästä oli suviseuroissa kysymys, en ymmärrä kannanottoja - piispahan itse vastaa sanoistaan. Ei se kenenkään muun omantunnon taakka ole eikä siinä kävellä meidän kenenkään omantunnon yli. - Odotellaan tuomiota
Vanhoillislestadiolaiset ovat olevinaan ainoita ja oikeita Jumalan lapsia. Pitäytyvät esim esiaviollisesta seksistä, alkoholista ynnämuusta. Silti olen huomannut etteivät pysty pidättätymään sielunvihollisen suurimmasta kiusauksesta, eli maallisesta mammonasta, siis rahasta. Jeesus tuomitsee ettei pidä hamstrata rahaa ja omaisuutta enemmän kuin tarvii ja käskee antamaan liiastaan köyhille todeten: Se kenellä on aarre maan päällä, sillä ei ole aarretta taivaissa. Silti useat vanhoillislestadiolaiset ovat erittäin rahan perään ja kaapivat kyllä kaiken mitä irti saavat. Sitä vain ei julkisesti tuomita, koska se on liian kova pala myös heille pureskeltavaksi ja sielunvihollinen hykertelee. Kuten eräs puhuja kerran totesi: Jumalan lasten joukko on pieni. Taitaa olla pienempi kuin moni vl luulee. Siinä ei anteeksipyytämiset auta, jos ei tapojaan muuta, eikä oikeita asioita sisimmässään osaa katua.
- päästöä
Piispa ei ehkä upota synninpäästössään pedofiliarikoksia noin vaan armonmereen, jos se oli vl.llien mukaan väärää synnin-
- Kunniallisuus käyttö
Rukoilemme todellakin, eteivät piispamme osallistu vl-uskonnon rikosten rippisalailu-oppiin.
Ihan sama mitä luopunut piispa päästää tai on päästämättä.
- Inhottava realisti
Hänninen toistelee liturgioita, jotka ovat hänen ryhmänsä äärilaidalle - jota hänkin totta kai edustaa! - tyypillisiä. Asian suhteen on turhaa saivarrella.
Yleisesti ottaen on TÄYSIN merkityksetöntä, mitä jokin fundamentalistien joukkio päässään kuvittelee. Mikäli lestadiolaisuuden nimissä ei tehtäisi niin paljon väärää, koko liike ei kiinnostaisi minua pätkääkään.
Tulevaisuudessa liike ilman muuta vähitellen joko hajoaa tai muuttuu liberaalimmaksi. Modernissa länsimaassa tuon tyyppiset typerät liikkeet eivät loputtomiin kukoista.- Lahko ulos kirkosta
Joutaisi lähteä kirkosta koko sakki, joka julkisesti tuomitsee kirkon johdon helevettiin. Miksi eivät voi harjoittaa lahko-oppiaan ihan kirkosta erossa?
- Hännisen juonet
Hänninen on kiero kuin korkkiruuvi. Yrittää nyt pehmitellä sanojaan muuttamalla ne "omaksi uskontunnustuksekseen", vaikka kyseessä on vl-uskonnon ihan yleinen seurakuntaoppi eikä mikään Hännisen oma keksintö!
SRK on tuhansien juonien mestari. - Fmfkfkfkxx
Totta puhut.
- Odotellaan tuomiota
Miksi ylipäätänsä pitää jälkeenpäin pehmitellä sanojaan, jos oikeasti on sitä mieltä? Jos Jeesuksen opetuslapset levittivät Jumalan sanaa esim vääräuskoisina pitämilleen ylipapeille ja fariseuksille, niin tuskin he jälkeenpäin pyytelivät anteeksi, että olivatpa nyt kommenteissaan ehkä hieman liian kärkkäitä. Sehän vaan kuvastaa sitä, että ei uskalleta olla vahvoja uskonsa ja Jumalan edessä, koska pelätään "maailman" reaktiota. Jumalahan suojaa oikeauskoista -ja mielistä, joten ei tarvi pehmitellä mitään, jos mielestään oikealla asialla on ja pyrkii vain tuomaan esille Jumalan tahdon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1931422
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138913- 85882
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?52821- 53786
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253677Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10660Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä330639Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58634- 53604