Hei!
Olen lääkärin ohjeistuksen mukaan nauttinut Seronilia (fluoksetiinia) parin viikon ajan.
Nyt viimeisen kolmen päivän aikana olo on mennyt aivan järkyttäväksi. Koko ajan pelottaa, on epätodellinen olo, pelkään ihmisiä, sekava, tärinää, toivottomuutta ja itsetuhoisia ajatuksia.
Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Tämä on todella pelottavaa ja en tiedä kauan enää jaksan.
Seronil ja järkyttävät sivuvaikutukset
18
23922
Vastaukset
- fluoksetiinille allerginen
Kun olin nauttinut fluoksetiinia lääkärin ohjeen mukaan parisen viikkoa, jalkojen ja käsien lihakset menivät tosi kipeiksi. Virtsaaminen koski älyttömästi ja sen jälkeen olin tuskissani abt. tunnin. Alahuuli turposi abt. melkein kaksinkertaiseksi ja silmäkulmani oli siten turvoksissa, että näytin suoraan sanottuna melkein jonkilaiselta sirkuspelleltä. Lääkäri sitten väitti, että tämmöinen on _erittäin_ harvinaista, ja että mulle ei kannata yrittää enää koskaan SSRI-lääkkeitä. Oli kiva lopettaa lääkitys, kun tiesi että fluoksetiinin puoliintumisaika veressä on melko pitkä, mutta kyllähän ne oireet sitten aikanaan loppuivat. Söin sitten tuon kokeilun jälkeen MAO-estäjä Aurorixia (moklobemidi) vuoden ilman suurempia ongelmia. Nykyisin mulla on mielialalääkkeenä pelkästään litiumkarbonaatti (Lito), kun kippas kertaalleen reippaan maniankin puolelle.
- Kokenut
Niin, itse söin kyseistä lääkettä joskus 18-vuotiaana ja todella muutuin täydellisen oudoksi jopa itselleni. Tuli itsetuhoisia ajatuksia ja kaikin puolin olin rauniona. En tiedä, ehkä sinut niinkuin minutkin silloin oltiin diagnosoitu väärin masentuneeksi, ehkä vaiva onkin joku muu ja masennuslääke pahentaa asiaa. Tsemppiä!
- ex-käyttäjä
Kuuluu fluoksetiinilla asiaan..
Alussa huonontaa oloa, mutta helpottaa
sitten.
Tsemiä, ei tuo kauaa kestä! - tietävä
Hei,
Pojalleni määrättiin kyseistä lääkettä, alussa, ensimmäisen kuukauden aikana hän voi huonosti, itsetuhoisia ajatuksia, oli voimistunutta ahdistuneisuutta sekä paniikkikohtauksia. Lisättiin annostusta reippaasti, niin jopa olo parani.Lääke kyllä auttaa, kun annostus on tarpeeksi riittävä. Pyydä lääkäriäsi nostamaan annostustasi. Tsemppiä ja paranemista!- Kamomillos
nostoa ei kannata tässä vaiheessa edes ajatella.Useimmissa mieliala-lääkkeissä on odotettavissa sivuvaikutuksia kahden viikon sisällä lääkkeen aloittamisesta ja voipi olla, että ne tulivat nyt.
Näin ollen se ei kerro totuutta onko annosmäärä hyvä vaiko ei,vain sen, että sivuvaikutuksia tuli.Annosmäärä selkiää vasta pidemmän ajan jälkeen. - Anonyymi
17-vuotias tyttöni tuli juuri ensiavusta lääkärin määrättyä liikaa kyseistä lääkettä. Joillekin tämä lääke ei sovi, enkä usko, että sivuvaikutusten kokeminen on hyväksi kellekään.
- Kamomillos
toisen mieliala lääkkeen kanssa kävi aivan samoin mulle. Kahden päivän annos riitti ja olin sekaisin kuin seinäkello.Siinä piti hoitaa vielä samalla lapsetkin ja pelkoni sen kun kasvoi, että miten selviän. Lääkäri sanoi tämän jälkeen, että mitäs otin niitä lääkkeitä, vaikka oli niitä kuukausia mulle itse tuputtanut ja olin kieltäytynyt.
Myönsi, että olen yliherkkä lääkkeille ja että niitä ei kannata enää kokeilla.Viikon verran meni, kun olo alkoi olla normaali.Vaikka puoliintumisaika meni nopeasti, ehti lääke joka tapauksessa rukata aivoissani jotakin, minkä palautumiseen meni tuo viikko.
Hyvä arvelu on myös tuo, minkä joku tässä jo sanoikin, diagnoosin määritys.Nyt vuoden jälkeen on epäilys siitä mikä ihan oikeesti mua vaivaa tai mikä tuon masennuksen aiheutti.
Määrättiinkö sulle mitään rauhoittavaa, mikä auttaisi tuohon oloon? Neuvon ottamaan lääkäriin yhteyttä ja keskustelemaan olostasi pikaisesti.
Tähän on vaikea uskoa tuossa olossa, mutta selviät siitä, olo paranee kyllä.Hätä ja kamala pelko aiheuttaa noita itsetuhoajatuksia, tavallaan se on pakoajatus olostasi.Kova pelko ja paniikki aiheuttaa myös tuon epätodellisen olon.Samoin ihmisten pelkääminen kuuluu kuvaan, heidän maailma ja se mitä itse käy läpi tuntuu aivan eri maailmoilta.
(tämän jälkeen muuten väsyttää hirmuisesti, kun elimistökin elää jännitystilaa)
Heti aamusta soittamaan lääkärille kipin kapin ja pyydä nyt ihan ensiksi rauhoittavaa tähän akuttiin tilanteeseen ja sitten käyt lääkärin kanssa neuvottelut lääkkeestä.
Opamox on yksi rauhoittava mitä käytetään paljonkin, mutta itselleni ainakin sopii Diapam paremmin,sen olemassa oloa ei huomaa edes, jos sitä on ottanut.Tsemppiä nyt kovasti.- höh
Opamox on samaa bentsosukua kuin pami tai xanor ne aiheuttaa vieroitusoireita joita ei huomaa kuin vasta sitten kun on ilman bentsoa.
Asiasta on kokemusta en suosittele mitään bentsoja . - Kamomillos
höh kirjoitti:
Opamox on samaa bentsosukua kuin pami tai xanor ne aiheuttaa vieroitusoireita joita ei huomaa kuin vasta sitten kun on ilman bentsoa.
Asiasta on kokemusta en suosittele mitään bentsoja .mutta tarkoitinkin nyt tätä akuuttia tilannetta, en niiden jatkuvaa käyttöä.Akuutilla tilanteella taas tarkoitan sitä, että pelko katoaa nyt edes sen verran, että kykenee järkevään neuvotteluun lääkärin kanssa ja hoitamaan asiat ja oman olon kuntoon.Itselläni on Pameja mutta sama purkki ollut ainakin puoli vuotta ja siitä on jäljellä reilusti puolet ainakin, joten ei siihen kaikki koukkuun jää.Varovainen on syytä olla,lääke kannattaa ottaa vain silloin kun on ihan todellinen pakko ja silloinkin pieniä annoksia.
Harvoin otettuna ne pienetkin annokset tehoavat, eikä määrää tarvitse nostaa.
Pienemmän ahdistukset kannattaa ottaa haasteena vastaan ja psyykata itsensä siihen, että mähän tästä selviän hienosti ja lisäksi keskittyä siihen mitkä olisivat ne keinot jolla saa itsestään sen ahdistuksen purettua.
Opamox lienee samaa sukua, mutta siitä tulee jostakin syystä hyvin epätodellinen olo, mitä ei tapahdu Diapamin tai sen halvemman version Stesolidin kanssa. - Nita
Kamomillos kirjoitti:
mutta tarkoitinkin nyt tätä akuuttia tilannetta, en niiden jatkuvaa käyttöä.Akuutilla tilanteella taas tarkoitan sitä, että pelko katoaa nyt edes sen verran, että kykenee järkevään neuvotteluun lääkärin kanssa ja hoitamaan asiat ja oman olon kuntoon.Itselläni on Pameja mutta sama purkki ollut ainakin puoli vuotta ja siitä on jäljellä reilusti puolet ainakin, joten ei siihen kaikki koukkuun jää.Varovainen on syytä olla,lääke kannattaa ottaa vain silloin kun on ihan todellinen pakko ja silloinkin pieniä annoksia.
Harvoin otettuna ne pienetkin annokset tehoavat, eikä määrää tarvitse nostaa.
Pienemmän ahdistukset kannattaa ottaa haasteena vastaan ja psyykata itsensä siihen, että mähän tästä selviän hienosti ja lisäksi keskittyä siihen mitkä olisivat ne keinot jolla saa itsestään sen ahdistuksen purettua.
Opamox lienee samaa sukua, mutta siitä tulee jostakin syystä hyvin epätodellinen olo, mitä ei tapahdu Diapamin tai sen halvemman version Stesolidin kanssa.ihmeessä lääkettä. Minulla oli joskus lääke nimeltään Serenase, ja tuli aivan pakokauhua ja kaikenlaisia pelottavia oireita..Itkin ja tärisin. Lääkäri käski pitää muutaman päivän tauon ja katsoa tilanetta. No.. oireet hävisivät kuin seinään. Yritin aloittaa uudestan ja sama tilanne. Sitä lääkettä muistan ikuisesti.. ei ikinä enään sitä. Oli kyllä karmeat sivuvaikutukset. Kun esimerkiksi istuin autossa teki mieli hypätä vauhdissa pois, ja oli vaikeata muutenkin istua paikoillaan.
- "ilotyttö"
Olen käyttänyt kolme kuukautta Seronileja ja Opamoksit on kaapissa. Serojen kanssa oli alussa vähän sivuoireita mutta nyt on tasaantunut ja olo tosi hyvä ja pitkästä aikaa olen oikeesti iloinen ja onnellinen. Opamoksit on vain hätä varana, niitä ei pidä käyttää säännöllisesti koska syntyy riippuvuus. Elämä on nyt paljon helpompaa.
- Ffghhvh
Itse syönyt nyt 4kk seronilia ja olo on aivan järkyttävä. Epätodellinen ja poissaoleva olo,en tiedä johtuuko lääkkeestä vai mistä.
- Keskivaikeastimasentunut
Olethan sanonut tosta lääkärillesi?! Kannattaa mennä sanomaan, koska saattaa olla ettei lääke käy... Tämän lääkkeen pitäisi auttaa eikä tuoda tuommoisia fiiliksiä! Ainenkin itse olen sitä mieltä...
- dgssdhds
Eiköhän ne järkyttävät sivuoireet ole joku viesti keholta - älä ota niitä neurotoksiineita jotka sotkevat kehosi kemiat!
Helpommalla ei ainakaan tule pääsemään myöhemmin käyttöä. Kun vuosia takana ja yrittää vieroittautua niin lycka till sitten :-D- lopetalääke
Mä en käsitä näitä "pillerien syöjiä", jotka valittavat täällä lääkkeittensä sivuvaikutuksista aivan kuin se apu löytyisi täältä. Ihan ekana tulee mieleen VALITTAKAA LÄÄKÄRILLENNE.
- Helepottti
lopetalääke kirjoitti:
Mä en käsitä näitä "pillerien syöjiä", jotka valittavat täällä lääkkeittensä sivuvaikutuksista aivan kuin se apu löytyisi täältä. Ihan ekana tulee mieleen VALITTAKAA LÄÄKÄRILLENNE.
Minä käsitän heitä oikein hyvin. Mitä se sinua haittaa, jos myös tänne kirjoittaa? Miksi luet, jos on noin häiritsevää, että tarvitsee huutaa?
Ei mikään ole parempaa ja tärkeämpää kuin vertaisten seura ja mieluummin vertaisten tuki, kun jotakin näin tärkeää ja vaikeaa on menossa, mitä meillä ihmisillä noin yleensäkin, meillä jotka tänne kirjoitetaan ja täällä luetaan.
Siis tottakai kullakin yleensä on omat lääkärinsa, hoitajansa, terapeuttinsa myös, mutta monestihan on erittäin hyvä saada ns. toinenkin mielipide, mieluummin monta kokemuspohjaista ajatusta omasta aihepiiristään. Valitettavasti lääkäritkään eivät näistä aihepiireistä oikein aina tiedä, aivan luovuttamatonta on vertaisten kokemuksista tietää. Molemmat yhdessä, lääkäri ja vertaisesti kokeneet.
Minä wanhana s24 psyykenpalstojen lukijana ja kirjottajanakin en yhtään tykkää siitä, että nykyään tänne on paljon ilmaantunut ilkeyttä, kovuutta, ymmärtämätöntä arvostelua ja kaikenlaisia besser wissereitä töräyttelemään. Monesti en käsitä, miksi tietyntyyppiset ihmiset edes lukevat näistä ongelmista, sellaiset joilla itsellään ei ole psyykenpuolen sairautta ja vaikeita, traumaattisia elämän taustoja. - Anonyymi
lopetalääke kirjoitti:
SUKSI SUDANIIN
- 789098
Lääkäri Antti Heikkilä puhuu SSRI-lääkkeiden sivuvaikutuksista Ylen haastattelussa:
https://www.youtube.com/watch?v=51ZgU5YOId8
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512852
- 562658
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692078
- 452072