Lestadiolaisäiti ja helluntaipoika.

Äidin Musta Lammas

Ajattelin kertoa ja kysyä neuvoja ja selitystä seuraavaan ongelmaan.
Äitini on lestadiolainen ja isäni oli myös lesta. Isäni on kuollut monia vuosia sitten mutta äitini elä. Hän alkaa olemaan jo iäkäs.

Minä olen kasvanut lestadiolaisessa kodissa. Muutin kotoa nuorena kauas toiselle paikkakunnalle. Tulin uskoon uudella asuinpaikkakunnallani. Siellä ei ollut lestadiolaista seurakuntaa. Oli vain helluntailaiset ja luterilaiset ja joku muu vapaisiin kuuluva seurakunta. Minä koin vetoa helluntaiseurakuntaan. Menin helluntaiseurakuntaan ja tein siellä uskon ratkaisun ja parannuksen sekä otin Jeesuksen vastaan niin kuin helluntailaisuudessa opetetaan ottamaan Jeesus vastaan. Sitten tunnustin Jeesuksen Herrakseni ja Vapahtajakseni ihmisten edessä. Sain valtavan ilon ja autuuden tunteen. Tuli siis uskoon ja sain pelastusvarmuuden.

Sitten matkustin kotipaikkakunnalle ja kerroin iloisena lestadiolaisille vanhemmilleni uskoon tulostani ja Jeesuksesta. Ajattelin heidän ilahtuva kun olin tullut uskovaksi. Huomasin heti että he eivät ilahtuneetkaan. He suhtautuivat minuun nyt pahemmin kuin koskaan ennen. Syy heidän nyrpeään suhtautumiseensa minuun oli se että olin tullut heidän mielestään "väärään uskoon".

Minulla oli siihen asti ollut aina hyvät välit vanhempieni kanssa. Mutta nyt tuntui siltä että heidän kanssaan oli vaikeaa. Ei kyennyt puhumaan uskon asioista ilman riitaa. Ajan kuluessa suhteeni vanhempiini kärjistyi ja koin heidät joskus jopa vihamielisiksi minua kohtaan. Varsinkin suhteeni isään oli vaikea.

Vanhemmillani oli parempi suhde uskosta osattomaan veljeeni kuin minuun joka olin tullut uskoon. Se minua ihmetytti suuresti ja ihmetyttää vieläkin. Näytti siltä että Jeesus oli tullut minun ja vanhempieni väliin. Minun mielestäni minulla uskovana olisi nyt pitänyt olla entistä helpompaa uskovien vanhempieni kanssa ja veljelläni uskosta osattomana vaikeampaa. Mutta ei. Veljeäni he näyttivät rakastavan ja kunnioittavan mutta ei minua.

Isäni kuoli joitakin vuosia sitten. Ajattelin äitini olevan isäni poismenon jälkeen pehmeämpi. Uskoin nyt tulevani paremmin yhteen äidin kanssa uskon asioissa. Mutta erehdyin pahasti. Äitini on yksin jäätyään vielä kovempi minua kohtaan kuin mitä isäni oli. Olin viimeksi muutama viikko sitten tapaamassa äitiä. Minulle uskon asiat ovat aina päällimmäisenä. Siitä johtuen kerroin hänelle joitakin elämässäni Jumalan vaikuttamia tapahtumia, hän suuttui suunnattomasti. Kun hyvästelin äitini ja lähestyin häntä halatakseni ja toivottaakseni Jumalan siunausta, hän kääntyi pois minusta eikä ottanut vastaan halaustani. Jouduin nyt jättämään hänet ilman tavanomaista jäähyväishalausta. Tuntui pahalta.

Nyt minusta tuntuu siltä että hän ei todellakaan pidä minusta ja että hän jopa vihaa minua. Minulla on tosi vaikeaa olla enää tekemisissä äidin kanssa kun hän näyttää selvästi ettei hän pidä minusta.

Kertokaa lestadiolaiset miksi teidän porukoissa toimitaan näin? Onko tämä vain yksi tapaus vai onko se yleistä? Onko teille lastenne helluntailaiseksi tuleminen niin suuri kauhistus että teidän täytyy vihata jopa omaa lastanne sen tähden? Ettekö pidä helluntailaisia pelastuvina uskovina? Miten minä saisin välini hyväksi äitini kanssa? Mitä minun tulee tehdä? Uskosta Jeesukseen en aio luopua.

27

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumala on rakkaus

Uskotko helluntailaisuuteen vai uskotko Jeesukseen?

Lestadiolaisena tunnen useita helluntailaisia Jeesukseen uskovia, mutta tuon kaltaista käyttäytymistä en ole havainnut, en itseni puolelta heitä kohtaan enkä helluntailaisten puolelta itseäni kohtaan. Sen sijaan tällä palstalla uskoviksi tekeytyneet Jumalattomat ylpeine pilkkapuheineen ja häväistyskirjoituksineen Jumalan sanasta, tämä kuvio on muodostunut todella hankalaksi.

Kirjoituksestasi näen ettet ole koskaan ollut lestadiolainen. Mikäli olisit kasvanut lestadiolaisessa perheessä lestadiolaisten vanhempien lapsena, en usko että kyselisit tällaisia kysymyksiä. avauksesi on selvästi mielikuvituksista sepitetty.

Lestadiolaisiakin on useita eri joukkoja, käyttäytyminen jota kuvailet äitisi käyttäytymiseksi, voisi viitata vanhoillislestadiolaisuuteen. Vanhoillislestadiolaisuus ei ole aitoa lestadiolaisuutta, liike syntyi alkuperäisen lestadiolaisuuden hajaannuksissa vuonna 1902 Liikkeen teologia on hyvin omalaatuinen tiukkuudessaan ja muut ihmiset hylkäävässä farisealaisessa lakihenkisyydessään.

Sydämestään kristitty ei torju toista Jeesukseen uskovaa, eikä torju myöskään sellaisia jotka eivät ole uskossa. Meillä monilla on miniöitä ja vävyjä sekä lastenlapsia, jotka eivät paljoakaan edes tiedä lestadiolaisuudesta, kaikkia rakastamme samalla tavalla, - on uskova taikka ei- uskova. Jeesus kutsui syntisiä pelastukseen. Jeesus kuoli kaikkien puolesta.

• Äidin Musta Lammas

Olen lestadiolaisten vanhempien poika. Vanhempani ovat olleet lestadiolaisia niin kauan kuin minä olen ollut. Meillä ei kotona koskaan puhuttu uskon asioista. En nähnyt isäni rukoilevan enkä edes lukevan Raamattua minun ollessa lapsi ja nuori. Hän ei puhunut meille lapsille uskon asioista. Vasta myöhemmällä ikää isäni alkoi lukemaan Raamattua. Emme siis ole saaneet lestadiolaista kasvatusta koska kotona usko ei näytellyt minkäänlaista roolia, paitsi että vanhempani olivat raittiita ja kävivät joskus kirkossa ja seuroissa. Me lapset olimme mukana sen verran kuin itse tahdoimme ja se oli harvoin se. Meitä ei koskaan pakotettu lähtemään kirkkoon tai seuroihin. Siitä olen kiitollinen vanhemmilleni. Tämä on tausta.

Se uskonko helluntailaisuuteen vai Jeesukseen sanotaan tekstissä. Lue varsinkin sen viimeinen lause.

• Äidin Musta lammas

Lisätään yksi sana selvyyden vuoksi: "Vanhempani ovat olleet lestadiolaisia niin kauan kuin minä olen ollut olemassa."

• Jumala on rakkaus
        Äidin Musta lammas kirjoitti:

Lisätään yksi sana selvyyden vuoksi: "Vanhempani ovat olleet lestadiolaisia niin kauan kuin minä olen ollut olemassa."

Etkö tunne eri leastadiolaisryhmiä tarkemmin? Etkö tiedä mihin ryhmään vanhempasi kuuluivat? Jos he olivat vanhoillislestadiolaisia kuten kirjoituksistasi voisi päätellä, niin kysymyksesi on väärällä palstalla.

On epäuskottavaa että lestadiolaisessa perheessä ei puhuttaisi kalliimmasta uskosta, elämän tärkeimmästä asiasta lapsille.

Asetat avauksessasi lestadiolaiset kristityt valheelliseen valoon, yleistämällä kotisi ongelmat lestadiolaisuudesta johtuviksi. Me asikoislestadiolaiset emme käyttäydy kuvaamallasi tavalla missään olosuhteissa. Jos näin tapahtuu kysymyksessä ei ole lestadiolaisuus vaan jokin muu, esim. persoonallisuushäirlö tai vahva omavanhurskaus ja lakihenkisyys.

Kuinka voit olettaa meidän osaavan neuvoa sinua kohtaamaan äitiäsi tällaisten "tietojen" valossa? Siksi näen avauksessasi vaikuttimena olevan lähinnä halun mustamaalata lestadiolaisia. Muista jatkossa erottaa nämä 23 lestadiolaista ryhmää toisistaan, ennen kun kerrot näistä asioista, äläkä koskaan niputa ketään ihmisiä mustan maalisi alle nipuiksi, olemme kaikki täysin uniikkeja yksilöitä.

Kiitos.

• Äidin Musta Lammas
        Jumala on rakkaus kirjoitti:

Etkö tunne eri leastadiolaisryhmiä tarkemmin? Etkö tiedä mihin ryhmään vanhempasi kuuluivat? Jos he olivat vanhoillislestadiolaisia kuten kirjoituksistasi voisi päätellä, niin kysymyksesi on väärällä palstalla.

On epäuskottavaa että lestadiolaisessa perheessä ei puhuttaisi kalliimmasta uskosta, elämän tärkeimmästä asiasta lapsille.

Asetat avauksessasi lestadiolaiset kristityt valheelliseen valoon, yleistämällä kotisi ongelmat lestadiolaisuudesta johtuviksi. Me asikoislestadiolaiset emme käyttäydy kuvaamallasi tavalla missään olosuhteissa. Jos näin tapahtuu kysymyksessä ei ole lestadiolaisuus vaan jokin muu, esim. persoonallisuushäirlö tai vahva omavanhurskaus ja lakihenkisyys.

Kuinka voit olettaa meidän osaavan neuvoa sinua kohtaamaan äitiäsi tällaisten "tietojen" valossa? Siksi näen avauksessasi vaikuttimena olevan lähinnä halun mustamaalata lestadiolaisia. Muista jatkossa erottaa nämä 23 lestadiolaista ryhmää toisistaan, ennen kun kerrot näistä asioista, äläkä koskaan niputa ketään ihmisiä mustan maalisi alle nipuiksi, olemme kaikki täysin uniikkeja yksilöitä.

Kiitos.

Olen uskoontulostani asti murhehtinut välirikkoa vanhempieni kanssa.
        Olen myös ihmetellyt sitä että uskosta osattomilla sisaruksillani on ollut paremmat välit vanhempiini kuin minulla. Kotonamme ei todellakaan puhuttu uskon asioista kovinkaan paljon. Jotakin tietenkin puhuttiin mutta vain vähän.

Minä en missään tapauksessa tahdo mustamaalata lestadiolaisia. Minä tunnen monia lestadiolaisia ja pidän heitä Jumalan lapsina ja koen myös lestadiolaisten tilaisuuksissa Jumalan Hengen siunauksia ja Jumalan läsnäolon. Koen myös hengellistä yhteyttä heidän kanssaan vaikka meillä on eriäviä mielipiteitä oppiasioista. Vanhempieni kanssa hengellinen yhteys on ollut heikkoa. Mutta joskus olen kokenut heidänkin kanssaan hyviä hetkiä ja olen jopa rukoillut äitini kanssa yhdessä menneinä vuosina. Mutta nyt tilanne on tulehtunut jälleen niin että en tiedä mitä tehdä ja miksi hän käyttäytyy niin kuin tekee.

Ehkä taustalla on minun aikaisemmin tekemäni pahat virheet. Olen ollut innokas "todistaja" ja ehkä loukannut heitä pahasti voimakkailla mielipiteilläni. Näin ajattelen, mutta olen uskossa ja äitini on uskossa, sen tiedän. Meillä tulisi olla hyvät välit mutta kun ei ole. Ehkä äitini voi huonosti ja hän purkaa huonoa oloaan minuun. En tiedä.
        Uskon helluntailaisuuteni olevan suuri syy välirikkoomme. Siksi kirjoitan ja kysyn teiltä lestadiolaiset että mitä helluntailaisuudessa on teille niin vastenmielistä että alatte vihaamaan lapsianne mikäli he menevät helluntaiseurakuntaan?
        Sen tiedän että helluntailaiset eivät vihaa lestadiolaisia. He rakastavat kaikkia uskovia. Eriäviä mielipiteitä on mutta se ei ole vihan asia.

• rakkautta on

Saisinko tietää mikä ryhmä teistä 21 oikeassa olevasta käyttäytyy siten kuin täältä on luettavissa esm kirjoittamalla " mene kottiis pirun penikka" ja monta muuta vastaavaa ja pahempaakin !

JA kun se Jumala on se rakkaus niin miksi teitäåylipääntä on 21 haaraa ?

Ettekö osaakkaan rakastaa toisianne vaikka sanotte Jumala rakastavanne !

Ja edelleen tuosta rakkausdesta että omalla paikkakunnallani helluntaiuskovat ovat lestadiuksien mielstä " Noita- Simoneita " että sellaista se rakastaminen on sitten käytännössä.

• hyvästi

Sinä käyttäydyt niinkuin piru käskee. Sinua ja kaltaisiasi on usean vuoden ajan kehoitettu poistumaan, jotta kristityt pääsevät rauhassa keskustelemaan pelastavaan uskoon liittyvistä asioista, toistensa ja pelastavasta uskosta kiinnostuneiden kanssa.

• ovi on auki
        hyvästi kirjoitti:

Sinä käyttäydyt niinkuin piru käskee. Sinua ja kaltaisiasi on usean vuoden ajan kehoitettu poistumaan, jotta kristityt pääsevät rauhassa keskustelemaan pelastavaan uskoon liittyvistä asioista, toistensa ja pelastavasta uskosta kiinnostuneiden kanssa.

Noin tosi kristitty todistaa pelastavasta uskostaan hienoa todellakin !!

Ne lutterin aikana jään alle työnnetyt varmaankin kuulivat saman sanan "hyvästi" kohdallaan, kun oikeat kristityt olivat keskenään yksmielisiä Kristittyjä !

Jatka vaan samaa rataa siitä se ovi aukeaa ajallaan. Mihin, se onkin jo oma kysmyksensä.

• Äidin Musta lammas.
      Koitan rakentaa kirkon keskelle kylää, niinkuin vanha sananlasku sanoo. Tilanne ei ole sinun syytäsi eikä vanhempiesi syytä. Eikä varsinkaan pidä alkaa kuurnitsemaan lestadiolaisuuden haaroja missä on mitäkin. Kerron syyn lestadiolaisuuden vanhasta helluntailaisuuden vieroksunnasta.

Viime vuosisadan alussa lestadiolaisuuden niinsanottu narvalainen haara on tuonut helluntaiherätyksen Suomeen. Ensimmäisiä kokouksiakin on pidetty Helsingissä senaikaisen Lestadiolaisen rukoushuoneen jossain tiloissa.

Tiedämme, että lestadiolaisuus on ollut karismaattinen ja hurmoksellinen liike alussa, mutta tultaessa siihen aikaan se oli jo asiallistanut piiristään sen osan pois. Narvassa syntyi liikehdintää, johon tuli myös hurmoksellisuutta. Kanta-Suomessa sen vaikutus jäi suhteellisen vähäiseksi, mutta se kuitenkin ehdittiin tuomita eriseuraisuudeksi..

Kun helluntaiherätys rantautui Suomeen ja alkoi kokous-sarjat eri puolilla Suomea, syntyi myös Hengen vuodatusta. Kuitenkaan mikään maassa ollut liike ei ottanut sitä vastaan ja kaikista paikoista ajettiin huirmokseen sotkeutuneet ulos. Siitä ulosajettujene/kutsuttujen joukosta syntyi helluntailiike, joka levisi kaikkiin kaupunkeihin muutamassa vuodessa.

Muista lapsuudesta joitakin tapauksia, kun ihmiset liittyivät helluntailiikkeeseen, niin heidät merkittiin poltinraudalla. Ainoan neuvon mitä voin antaa on seuraava: Sano aina, kun on mahdollista, että äitisi on sinun äitisi ja, että rakastat häntä, älä kiistele enää, koska kiistelyllä ei kukaan muutu. Rakkauttasi hän ei pysty vastustamaan.

• Kohti paarempaa

Vihne. Kiihkohelluntailaisten pappi sanoi isälleni joiskus -60 luvulla: "Lapsikaste on saa'tanasta."

Kristityt ovat kastaneet lapsensa aina siitä asti, kun kristinusko tuli eurooppaan.
        Purppuranmyyjä Lyydia Tyatirasta oli ensimmäisiä uskovia Euroopassa jonka koko perhekunta kastettiin Jeesuksen asettamalla Kasteella.

Oppi jonka mukaan kaste Jeesukseen Kristukseen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuuluisi ainoastaan aikuisille ihmisille, on pelkkää väärää Raamatun tulkintaa. Pyhän kasteen (siis palastuksen) riistäminen pois lapsilta on saa'tanasta kylläkin. Mistä sellainen usko on tullut ettei lapsilla ole uskoa, kun Jeesus todistaa nimenomaan juuri päinvastoin.

Näistä änkyrä-helluntailaisista ollaan ilmeisesti pääsemässä helluntailiikkeessäkin eroon, kun helluntaikirkko on perustettu. Osa näistä änkyröistä ei ole liittynyt helluntaikirkkoon. Nykyään helluntaikirkoissa papit koulutetaan tuntemaan Raamattua ja kirkkohistorioita, näistä ongelmista joita pelkkiin tunteisiin uskovista änkyröistä johtuu, ollaan ilmeisesti pääsemässä eroon helluntailaisten piirissä pikkuhiljaa.

• muukalainen2

"Rakkauttasi hän ei pysty vastustamaan."

Totta varmaan, mutta on hyvin haavoittavaa, jos äiti kääntää selkänsä!

Olen kokenut saman ja se tapahtui esikoislestadiolaisliikkeessä. Olin aikuinen myöskin, mutta en unohda sitä ikinä. Välimme korjaantuivat jollain lailla, mutta asiasta ei ikinä puhuttu mitään.

Ymmärrän tuota "mustaa lammasta"! Eikös tässä ole kysymys siitä, että on olemassa "yksi ainoa oikea" seurakunta ja kaikki muut ovat ehdottomasti ja ainoastaan vääriä ja siten myös niihin liittyvät ihmiset!

Me vierailimme helluntaiseurakuntaan kuuluvan lapsemme anopin luona viime viikonloppuna. Oli mielenkiintoista kuulla helluntaiseurakunnan toiminnasta ja siitä, millä tavoin siihen liitytään.

Keskustelimme myös uskosta ja kaikenlaisista siihen liittyvistä asioista. Kyllä me erosimme sydämellisesti hyvästellen!

Olisi syytä nykyajan luopumuksen yhä yleistyessä kristittyjen liittyä yhteen ja ohittaa asiat, jotka aiheuttavat riitoja. Niitä riitoja kun on jokaisen seurakunnan sisälläkin - miksei sitten eri seurakuntien välillä, jos niitä koko ajan kaivetaan esiin ja koko ajan vain mietitään, mikä meitä erottaa!

Entä jos annettaisiin valta tuomita sille, jolle se kuuluu - Hän osaa erottaa, kuka on mitäkin ja antaa varmasti oikean tuomion.

"Musta lammas", terveiseni sinulle! Vihneen neuvo on hyvä. Joskus vaan voi olla vaikea elää sen mukaan! Torjutuksi ja hylätyksi tuleminen voi olla tosi vaikeaa.

• taruja puhut
        Kohti paarempaa kirjoitti:

Vihne. Kiihkohelluntailaisten pappi sanoi isälleni joiskus -60 luvulla: "Lapsikaste on saa'tanasta."

Kristityt ovat kastaneet lapsensa aina siitä asti, kun kristinusko tuli eurooppaan.
        Purppuranmyyjä Lyydia Tyatirasta oli ensimmäisiä uskovia Euroopassa jonka koko perhekunta kastettiin Jeesuksen asettamalla Kasteella.

Oppi jonka mukaan kaste Jeesukseen Kristukseen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kuuluisi ainoastaan aikuisille ihmisille, on pelkkää väärää Raamatun tulkintaa. Pyhän kasteen (siis palastuksen) riistäminen pois lapsilta on saa'tanasta kylläkin. Mistä sellainen usko on tullut ettei lapsilla ole uskoa, kun Jeesus todistaa nimenomaan juuri päinvastoin.

Näistä änkyrä-helluntailaisista ollaan ilmeisesti pääsemässä helluntailiikkeessäkin eroon, kun helluntaikirkko on perustettu. Osa näistä änkyröistä ei ole liittynyt helluntaikirkkoon. Nykyään helluntaikirkoissa papit koulutetaan tuntemaan Raamattua ja kirkkohistorioita, näistä ongelmista joita pelkkiin tunteisiin uskovista änkyröistä johtuu, ollaan ilmeisesti pääsemässä eroon helluntailaisten piirissä pikkuhiljaa.

Anna hyvä mies olla jo tuo paasaaminen ei mene läpi täällä nuo epäraamatulliset tarut !

• Jos ihminen joutuu laittamaan vastakkain uskon Jeesukseen ja vanhempiensa rakkauden, niin Jeesuksen tähden kannattaa valita usko!

Se on kipeä asia, jos perheessä on ristiriitaa. Sanoisin, että häissä laulettua hengellistä laulua voisi siteerata tähän: Kun risti painaa raskaimmin, niin rakastakaa sitä lujemmin.

• su***

Juu. Minä olin nuorena miehenä OTK laisen liikkeen palvelluksessa. He eivät hyväksyneet minun asioimista SOK laisen liikkeen kaupoissa.
      Olin sen jälkeen SOK laisen liikkeen palvelluksessa, he eivät hyväksyneet minun asioimistani OTK laosessa liikkeesä. Siellä ei oltu erimieltä Jeesuksesta vaan rahasta ja liikkeen kunniasta. Tällainen on ihminen.

• Avaus, selvä feikki

Ongelman ydin tässä avauksessa on se että avaaja puhuu lestadiolaisista ikään kuin yhtenä ryhmänä, vaikka eri ryhmien välillä on eroa kuin yöllä ja päivällä. Ruotsissa on eri ryhmiä useita, USA:ssa ja Kanadassa, Suomessa ja Norjassa on useita lestadiolaisryhmiä jotka eroavat paljon toisistaan. Avaajan tietämättömyys lestadiolaisuudesta osoittaa ettei hän sen kummemmin kun vanhempansakaan ole lestadiolaisia.

Toki lestadiolaisuuden liepeillä elää maassamme hyvin paljon ihmisiä (irrallaan liikkeesta), joilla on vaikutteita lestadiolaisuudesta, onhan liike vaikuttanut 1840 luvulta asti. Tässä törmäämme hyvin laajaan kysymykseen kuka ylipäätään on sydämestään vakaumuksellinen lestadiolainen ja kuka ei ole.

Niin kauan kun avaaja ei kykene kertomaan lestadiolaisryhmää, johon hänen "vanhempansa" kuuluivat, pidän avausta puhtaasti lestadiolaisten mustamaalaamiseksi tarkoitettuna feikkinä. Tämähän ei ole mitään uutta että palstalla vilisee uskovaa teeskeneteleviä lestadiolaisten pilkkaajia ja mustamaalaajia.

Myös jokainen "helluntailainen" on uniikki yksilö. Olen ollut luterilaisella yhteisellä Herran Pyhällä Ehtoollisella monet kerrat vakaumuksellisten helluntailaisten ystävieni kanssa.

Nämä jumalattomat rääväsuut jotka täällä esiintyvät helluntailaisina ja pilkkaavat lestadiolaisia, eivät tiedä oikeasti mitään helluntailaisuudesta.

• tämä on totuus

Esimerkin vuoksi: Paikkakunnallani virallinen helluntaiseurakunnan pappi rakas ystäväni toimii luterilaisessa kirkossa monelaisissa tehtävissä, muun muassa Ehtoollisavustajana.

Totuus on tarua ihmeellisempää.

Minua risoo tämän palstan uskovina esiintyvät valehtelijat jotka päivästä toiseen valehtelevat uskovista kaikenlaista pahaa. Heidän viesteistään näkee heti, että he
        ovat todellisuudessa jumalattomia epäuskoisia ihmisiä.

• säkillä valoa kirkko
        tämä on totuus kirjoitti:

Esimerkin vuoksi: Paikkakunnallani virallinen helluntaiseurakunnan pappi rakas ystäväni toimii luterilaisessa kirkossa monelaisissa tehtävissä, muun muassa Ehtoollisavustajana.

Minua risoo tämän palstan uskovina esiintyvät valehtelijat jotka päivästä toiseen valehtelevat uskovista kaikenlaista pahaa. Heidän viesteistään näkee heti, että he

No jo on Helluntaissa tosipimeä "pappi" !

• pälä pälä
        tämä on totuus kirjoitti:

Kerrotko esimerkin uskovana esiintyvän valehtelijan viestistä ?!

Ettet vain itsestäsi puhu !

• Vänkylä paljastui
        säkillä valoa kirkko kirjoitti:

Kristitty mies. Kristuksen seuraajat erottaa rakkaudesta lähimmäisiään kohtaan.

• su***
        säkillä valoa kirkko kirjoitti:

Minusta helluntiavustaja oli oikea veli veljelle. Näin kun jokainen uskonliike tekisi, olisi valoisaa kaikkialla.

• ei voi olla
        Vänkylä paljastui kirjoitti:

Kristitty mies. Kristuksen seuraajat erottaa rakkaudesta lähimmäisiään kohtaan.

En usko että mikään helluntaipappi saa toimia mitenkään luterilaisessa kirkossa.

vaikka olisi haluakin. en usko koko tarinaan ollenkaan.

• Keskustelussa voi osoittaa myös uskonavua siinä, että kaikkiin kysymyksiin voi vastata sävyisästi arvelematta kyselijän motiivia.

• Ei tarvitse arvailla

"Keskustelussa voi osoittaa myös uskonavua siinä, että kaikkiin kysymyksiin voi vastata sävyisästi arvelematta kyselijän motiivia."

Miten sinä luulet kykeneväsi selittämään tuon lestadiolaiseksi nimetyn äidin käyttäytymistä poikaansa kohtaan julkisilla nettipalstoilla, kun tuo feikki ei kykene kysymään itseään vaivaavaa asiaa henkilöltä kahdenkesken. Kristityt hoitavat kahdenkeskiset asiat aina kaksistaan, tarvittaessa kuuntelijaksi otetaan kolmas luotettu henkilö.

Avaaja ei kykene kertomaan mihin herätysliikkeeseen hänen vanhempansa kuuluivat! Tästä tiedämme että kyseessä on feikki joka pyrkii todistelemaan negatiivisesti lestadiolaisista.

• muukalainen2
        Ei tarvitse arvailla kirjoitti:

"Keskustelussa voi osoittaa myös uskonavua siinä, että kaikkiin kysymyksiin voi vastata sävyisästi arvelematta kyselijän motiivia."

Miten sinä luulet kykeneväsi selittämään tuon lestadiolaiseksi nimetyn äidin käyttäytymistä poikaansa kohtaan julkisilla nettipalstoilla, kun tuo feikki ei kykene kysymään itseään vaivaavaa asiaa henkilöltä kahdenkesken. Kristityt hoitavat kahdenkeskiset asiat aina kaksistaan, tarvittaessa kuuntelijaksi otetaan kolmas luotettu henkilö.

Avaaja ei kykene kertomaan mihin herätysliikkeeseen hänen vanhempansa kuuluivat! Tästä tiedämme että kyseessä on feikki joka pyrkii todistelemaan negatiivisesti lestadiolaisista.

No ei hän henkilöllisyyttään täällä paljastanut eikä äitinsä henkilöllisyyttä, joten onko hirmuista se, että kertoo suhteesta vanhempiinsa tämmöisellä palstalla? Ei hän ole ketään loukannut, paitsi ehkä sinua, joka pillastut hirveästi monen monista asioista.

Eivät uskovaiset ole sen kummempia kuin muutkaan - heillä on kyllä kaikenlaisia ihmissuhdeongelmia eivätkä kaikki osaa niitä ratkoa. Onnellista on, jos osaavat, mutta kaikki vaan eivät osaa.

Kyllä minä olen kuullut esikoisten seuroissa monista perheiden ongelmista. Myös vl-seurakunnan suviseuroista kuuntelin sunnuntain jumalanpalveluksen ja siellä rukoiltiin hyvin monenlaisten asioiden ja ihmisten puolesta. Ihmissuhteet ne siellä näyttivät olevan ongelmallisia kuten koko meidän yhteiskunnassamme yleensäkin.

• Pysytään vaan asiass
        muukalainen2 kirjoitti:

No ei hän henkilöllisyyttään täällä paljastanut eikä äitinsä henkilöllisyyttä, joten onko hirmuista se, että kertoo suhteesta vanhempiinsa tämmöisellä palstalla? Ei hän ole ketään loukannut, paitsi ehkä sinua, joka pillastut hirveästi monen monista asioista.

Eivät uskovaiset ole sen kummempia kuin muutkaan - heillä on kyllä kaikenlaisia ihmissuhdeongelmia eivätkä kaikki osaa niitä ratkoa. Onnellista on, jos osaavat, mutta kaikki vaan eivät osaa.

Kyllä minä olen kuullut esikoisten seuroissa monista perheiden ongelmista. Myös vl-seurakunnan suviseuroista kuuntelin sunnuntain jumalanpalveluksen ja siellä rukoiltiin hyvin monenlaisten asioiden ja ihmisten puolesta. Ihmissuhteet ne siellä näyttivät olevan ongelmallisia kuten koko meidän yhteiskunnassamme yleensäkin.

On valheellista mustamaalata lestadiolaisia, vaikka ei tiedä edes sitä mikä tyypin lestadiolaisista on kysymys.

Täällä on hyvin usein helluntailaista uskovaa teeskentelemällä tehty hallaa myös helluntaiseurakunnalle. Kysymys on jumalattomista ihmisistä jotka ovat kiinnostuneet ainoastaan lestadiolaisten mustamaalaamisesta.

Avauksessa kuvatun kaltaista käyttäytymistä ei esiinny lainkaan sydämestään kristityillä ihmisillä. Omavanhurskauden liemessä kiehuvat voivat pelkojensa vuoksi toimia toisia ihmisiä kohtaan miten vain. Kaikissa uskovien joukoissa on sekä pelastuvia Jeesukseen uskovia, että itseriittoisia omavanhurskaita änkyröitä.

• Tässä menee nyt kaksi asiaa sekasin.
      1. Äidin ja pojan suhde, josta avaaja kertoo.
      2. Meidän kommentaattoreiden suhtautuminen itse asiaan ja keskusteleminen siitä.

1. Äidin ja pojan suhde on traumaattinen, eikä kumpikaan ilömeisesti pysty käsittelemään sitä ilman yliluonnollista apua, jota vain Pyhä Henki voi antaa. Äiti reagoi ilmeisesti ainoalla tavalla, jonka hän hallitsee ja on liikkeessä ollessaan omaksunut.

2. Me keskustelemme täällä asioista ja avaaja saa sitten arvioida mitä näistä keskusteluista on varteenotettavaa ja mikä tulee eggressiivisesti iholle.

• sairaudest kyse

Dementikkojen kanssa työtä tekevät tietävät avauksessa kuvatut aiheet hyvin.
        Tytöille dementikkoäidit ovat hyvinj vihaisia ja vaativaisia riippumatta mistään uskonnosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      557
      1868
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      917
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      87
      898
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      816
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      739
    6. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      727
    7. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      68
      705
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      658
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe