Luomien takia lääkäriin?

jtnagktja

Missä kohtaa luomet ei ole normaalia? Itse olen 17v ja niitä löytyy joka puolelta kehoa. Pelkästään peiliin katsominen ilmanpaitaa niin saan luvuksi jo yli 50. Jokainen vähän erilainen osa täysin mustia osa ruskeita osa vaaleampia eri kokoisiakin löytyy isoin ehkä selässä 0,5-1cm kokoinen? Onko vielä ihan normaalin kuuloista? ?

98

11969

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luomikansaa

      Jep.

      Lähes kaikilla ihmisillä on luomia ennemmän ja vähemmän.

      Rumimmat näkyvällä paikalla kannattaa leikata pois. Terveyskeskuksessa leikataan ja pysyvää arpea ei jää. Syksyllä ja talvella kannattaa leikata, koska kesällä saa aurinkoa ja tuoretta arpea EI saa altistaa auringolle.

      Loirikin voisi leikauttauttaa sen kamalan molluskan poskestaan ja sitten on pari Ylen toimittajaa, joilla on naamassa ihan kuin joku kakkakikkare.

      • seksuaaliterapeutti6

        Itse olen ainakin lukenut että saattaa jäädä rumempi arpi mitä se luomi oli, joten sen seurauksena saattaa seksielämä vähentyä.


      • tsiisus kraist
        seksuaaliterapeutti6 kirjoitti:

        Itse olen ainakin lukenut että saattaa jäädä rumempi arpi mitä se luomi oli, joten sen seurauksena saattaa seksielämä vähentyä.

        AHHHHhahhhaaaaaaaaa.......................


      • Laserpoisto
        seksuaaliterapeutti6 kirjoitti:

        Itse olen ainakin lukenut että saattaa jäädä rumempi arpi mitä se luomi oli, joten sen seurauksena saattaa seksielämä vähentyä.

        Laaseroimalla ei todellakaan jää arpia.


      • just joo

        Ohhoh. Onpa tekniikka sitten kehittynyt, kun ei arpea jää? Taidat olla asiantuntija.


      • puolensa ja puolensa
        seksuaaliterapeutti6 kirjoitti:

        Itse olen ainakin lukenut että saattaa jäädä rumempi arpi mitä se luomi oli, joten sen seurauksena saattaa seksielämä vähentyä.

        Tuttavan selästä poistettiin suuria luomia. Jälkikäteen hän on sanonut että paremman näköinen selkä olisi ollut luomineen, nyt selässä on paljon rumia leikkausarpia.


      • ererpem
        Laserpoisto kirjoitti:

        Laaseroimalla ei todellakaan jää arpia.

        meinaatko että hgin terv.keskuksissa laseria käytetään ???


      • luomea riittää

        Aloittajalle tiedoksi, että ihan normaalilta kuulostaa se mitä luomistasi kerrot, eli ei mitään syytä huoleen. Luomia pitää kuitenkin tarkkailla:

        VARO-sääntö

        Ihomelanooma ei näytä samalta kuin tavallinen luomi: koko, muoto, väri ja rajat eroavat.

        VARO on yksinkertainen muistisääntö, jolla arvioit piirteet:

        V - Väri epätasainen
        A - Alueen halkaisija on yli 6 mm
        R - Reuna epäsäännöllinen
        O - Osat epäsymmetriset

        Jos toteat luomessa jonkin näistä varottavista merkeistä tai luomesi alkaa punoittaa, kutista, "tuntua" tai se rupeutuu ja alkaa vuotaa verta, älä jää odottamaan muiden oireiden ilmaantumista, vaan hakeudu lääkärin vastaanotolle.

        http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/omatarkkailu/luomet/


        "Terveyskeskuksessa leikataan"

        Ei tavallisten, hyvälaatuisten luomien leikkaukselle ole nykytietämyksen mukaan mitään lääketieteellistä syytä ja ihmettelen jos jostain löydät julkiselta puolelta lääkärin, joka suostuu tuollaiset luomet yhteiskunnan piikkiin leikkaamaan. Jopa vertavuotavien pahassa paikassa (vaatteet hankaa) olevien luomien leikkaamiseen minun on pitänyt tk-lääkäriä ikään kuin suostutella, että on ryhtynyt toimeen.


        Itselläni viimeksi kun joku luomi muutti täysin väriään ihan mustaksi ja olin tästä huolissani, niin terveyskeskuksessa ei suostuttu ottamaan vastaan vaan sairaanhoitaja antoi minulle puhelinnumeron johonkin "luomipisteeseen", joka oman selvittelyni perusteella sijaitsee ihan eri suunnassa kuin missä itse asun, on auki kerran viikossa pari tuntia ja on vielä maksullinenkin. Tämän kaiken tämä tk:n puhelinhoitsu jätti tietysti kertomatta, eli suoraan sanottuna kunnan työntekijät ulkoistavat lainvastaisesti omaa perusterveydenhuollon työtänsä yksityisille toimijoille asiakkaan kustantamana.

        Esteettisistä syistä luomia tietysti voi yksityisellä puolella käydä poistattamassa, mutta se taas maksaa useamman satasen per kerta (n .500e) ja hinnastojen mukaan ilmeisesti 6 kpl on maksimimäärä, jonka voi yhdellä kerralla poistattaa.

        Ilmeisesti suuresta määrästä luomia ei ole ulkonäöllisen haitan lisäksi muuta vaaraa kuin se, että ihosyöpäriski on suurempi kuin luomettomilla/vähäluomisilla, sillä usein ne pahalaatuiset kasvaimet lähtevät kasvamaan luomien kohdalta/ympäristöstä, varsinkin jos ottaa paljon aurinkoa ja vielä polttaa ihoaan.


        Jostain luin pari vuotta sitten jopa sellaisen tutkimuksen, että ihmiset joilla on paljon luomia kehossaan (yli 100), niin heillä teleomeerit olivat selvästi pidemmät kuin vähäluomisilla henkilöillä ja sisäelimet keskimäärin 7 vuotta "nuoremmat" kuin vähäluomisilla ikätovereillaan.


      • Mieti vähän
        seksuaaliterapeutti6 kirjoitti:

        Itse olen ainakin lukenut että saattaa jäädä rumempi arpi mitä se luomi oli, joten sen seurauksena saattaa seksielämä vähentyä.

        Voi herranjestas mikä vastaus. ....ja oikein seksuaaliterapeutti. Huh huh.


      • G.G.
        luomea riittää kirjoitti:

        Aloittajalle tiedoksi, että ihan normaalilta kuulostaa se mitä luomistasi kerrot, eli ei mitään syytä huoleen. Luomia pitää kuitenkin tarkkailla:

        VARO-sääntö

        Ihomelanooma ei näytä samalta kuin tavallinen luomi: koko, muoto, väri ja rajat eroavat.

        VARO on yksinkertainen muistisääntö, jolla arvioit piirteet:

        V - Väri epätasainen
        A - Alueen halkaisija on yli 6 mm
        R - Reuna epäsäännöllinen
        O - Osat epäsymmetriset

        Jos toteat luomessa jonkin näistä varottavista merkeistä tai luomesi alkaa punoittaa, kutista, "tuntua" tai se rupeutuu ja alkaa vuotaa verta, älä jää odottamaan muiden oireiden ilmaantumista, vaan hakeudu lääkärin vastaanotolle.

        http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/omatarkkailu/luomet/


        "Terveyskeskuksessa leikataan"

        Ei tavallisten, hyvälaatuisten luomien leikkaukselle ole nykytietämyksen mukaan mitään lääketieteellistä syytä ja ihmettelen jos jostain löydät julkiselta puolelta lääkärin, joka suostuu tuollaiset luomet yhteiskunnan piikkiin leikkaamaan. Jopa vertavuotavien pahassa paikassa (vaatteet hankaa) olevien luomien leikkaamiseen minun on pitänyt tk-lääkäriä ikään kuin suostutella, että on ryhtynyt toimeen.


        Itselläni viimeksi kun joku luomi muutti täysin väriään ihan mustaksi ja olin tästä huolissani, niin terveyskeskuksessa ei suostuttu ottamaan vastaan vaan sairaanhoitaja antoi minulle puhelinnumeron johonkin "luomipisteeseen", joka oman selvittelyni perusteella sijaitsee ihan eri suunnassa kuin missä itse asun, on auki kerran viikossa pari tuntia ja on vielä maksullinenkin. Tämän kaiken tämä tk:n puhelinhoitsu jätti tietysti kertomatta, eli suoraan sanottuna kunnan työntekijät ulkoistavat lainvastaisesti omaa perusterveydenhuollon työtänsä yksityisille toimijoille asiakkaan kustantamana.

        Esteettisistä syistä luomia tietysti voi yksityisellä puolella käydä poistattamassa, mutta se taas maksaa useamman satasen per kerta (n .500e) ja hinnastojen mukaan ilmeisesti 6 kpl on maksimimäärä, jonka voi yhdellä kerralla poistattaa.

        Ilmeisesti suuresta määrästä luomia ei ole ulkonäöllisen haitan lisäksi muuta vaaraa kuin se, että ihosyöpäriski on suurempi kuin luomettomilla/vähäluomisilla, sillä usein ne pahalaatuiset kasvaimet lähtevät kasvamaan luomien kohdalta/ympäristöstä, varsinkin jos ottaa paljon aurinkoa ja vielä polttaa ihoaan.


        Jostain luin pari vuotta sitten jopa sellaisen tutkimuksen, että ihmiset joilla on paljon luomia kehossaan (yli 100), niin heillä teleomeerit olivat selvästi pidemmät kuin vähäluomisilla henkilöillä ja sisäelimet keskimäärin 7 vuotta "nuoremmat" kuin vähäluomisilla ikätovereillaan.

        http://www.bbc.co.uk/news/health-11813378

        Todellakin. En ollut tuota ennen kuullutkaan, että luomet liittyvät pidempiin telomeereihin. Olen ajatellut, että geenit ovat huonot, kun luomia pukkaa... Tässähän on syytä pikemmin juhliin!


      • ....................
        G.G. kirjoitti:

        http://www.bbc.co.uk/news/health-11813378

        Todellakin. En ollut tuota ennen kuullutkaan, että luomet liittyvät pidempiin telomeereihin. Olen ajatellut, että geenit ovat huonot, kun luomia pukkaa... Tässähän on syytä pikemmin juhliin!

        mula on rintaiivien rajalla kohollaan olevia punertavia luomia jotka joskus kutisevat ja olen raapinut niitä etrtä vertakin on tullut...pitäsikö näistä huolestua...olen ihan normi luomiakin kutinan takia kyninyt...kyllä täytyy myöntää että välillä kyllä hieman hirvittänyt kun kuullut kaikenlaisia juttuja näistä luomista...

        takalistossakin oikein komia ruskea ja todella kohollaan oleva...eihaittaa elämää tosin...mutta jos siitä väri lähtee vaihtumaan niin enhän minä sitä ilman peiliä näe ja koksaan semmoista muista tarkistellakaan...rasvatessa muistaa että tämmönenkin...

        nolo se kyllä on...


      • gubbjäveln
        Laserpoisto kirjoitti:

        Laaseroimalla ei todellakaan jää arpia.

        Mää oon puukolla vuollu helvettiin kun on alkanu moinen jossain päin kroppaa ärsyttämään, vituttaa vaan ko viimeksi lipsahti, ko tylsällä moralla kaivelin, niin lähti perkele korvakin, mutta vittuako moisilla läpillä tuossa pään sivussa on virkaakaan. joten silpasin pois toisenkin, saipahan tuolle sekarotuselle piskille jotain nakerrettavaa. Kattelee vaan kovin mielenkiinnolla noita meikäläisen varpaita nykysin.


      • mannnnna
        luomea riittää kirjoitti:

        Aloittajalle tiedoksi, että ihan normaalilta kuulostaa se mitä luomistasi kerrot, eli ei mitään syytä huoleen. Luomia pitää kuitenkin tarkkailla:

        VARO-sääntö

        Ihomelanooma ei näytä samalta kuin tavallinen luomi: koko, muoto, väri ja rajat eroavat.

        VARO on yksinkertainen muistisääntö, jolla arvioit piirteet:

        V - Väri epätasainen
        A - Alueen halkaisija on yli 6 mm
        R - Reuna epäsäännöllinen
        O - Osat epäsymmetriset

        Jos toteat luomessa jonkin näistä varottavista merkeistä tai luomesi alkaa punoittaa, kutista, "tuntua" tai se rupeutuu ja alkaa vuotaa verta, älä jää odottamaan muiden oireiden ilmaantumista, vaan hakeudu lääkärin vastaanotolle.

        http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/omatarkkailu/luomet/


        "Terveyskeskuksessa leikataan"

        Ei tavallisten, hyvälaatuisten luomien leikkaukselle ole nykytietämyksen mukaan mitään lääketieteellistä syytä ja ihmettelen jos jostain löydät julkiselta puolelta lääkärin, joka suostuu tuollaiset luomet yhteiskunnan piikkiin leikkaamaan. Jopa vertavuotavien pahassa paikassa (vaatteet hankaa) olevien luomien leikkaamiseen minun on pitänyt tk-lääkäriä ikään kuin suostutella, että on ryhtynyt toimeen.


        Itselläni viimeksi kun joku luomi muutti täysin väriään ihan mustaksi ja olin tästä huolissani, niin terveyskeskuksessa ei suostuttu ottamaan vastaan vaan sairaanhoitaja antoi minulle puhelinnumeron johonkin "luomipisteeseen", joka oman selvittelyni perusteella sijaitsee ihan eri suunnassa kuin missä itse asun, on auki kerran viikossa pari tuntia ja on vielä maksullinenkin. Tämän kaiken tämä tk:n puhelinhoitsu jätti tietysti kertomatta, eli suoraan sanottuna kunnan työntekijät ulkoistavat lainvastaisesti omaa perusterveydenhuollon työtänsä yksityisille toimijoille asiakkaan kustantamana.

        Esteettisistä syistä luomia tietysti voi yksityisellä puolella käydä poistattamassa, mutta se taas maksaa useamman satasen per kerta (n .500e) ja hinnastojen mukaan ilmeisesti 6 kpl on maksimimäärä, jonka voi yhdellä kerralla poistattaa.

        Ilmeisesti suuresta määrästä luomia ei ole ulkonäöllisen haitan lisäksi muuta vaaraa kuin se, että ihosyöpäriski on suurempi kuin luomettomilla/vähäluomisilla, sillä usein ne pahalaatuiset kasvaimet lähtevät kasvamaan luomien kohdalta/ympäristöstä, varsinkin jos ottaa paljon aurinkoa ja vielä polttaa ihoaan.


        Jostain luin pari vuotta sitten jopa sellaisen tutkimuksen, että ihmiset joilla on paljon luomia kehossaan (yli 100), niin heillä teleomeerit olivat selvästi pidemmät kuin vähäluomisilla henkilöillä ja sisäelimet keskimäärin 7 vuotta "nuoremmat" kuin vähäluomisilla ikätovereillaan.

        Kyllä minulta olisi ihan tk-lääkärin vastaanotolla otettu heti luomi pois siltä istumalta jos olisin halunut.


      • Meeri1
        mannnnna kirjoitti:

        Kyllä minulta olisi ihan tk-lääkärin vastaanotolla otettu heti luomi pois siltä istumalta jos olisin halunut.

        Multa ei poistettu. Vaikka mulla on koholla olevia isoja varsiluomia. Piti mennä ensin luomitarkastukseen. Ainoastaan huonolaatuiset poistetaan. Muuten täytyy kustantaa itse yksityisella.


    • luomia leikkelen

      Saa ne itekin leikattua, kynsileikkureilla vaan napsauttaa, että nips,naps vaan, ja on taas luomi vähemmän.

      • sopii tietynlaiseen

        Kynsileikkuria ei kannata käyttää muutaku sellaisiin "nahkaluomiin", ne on sellaisia pallomaisia joissa on pieni nahkarihma jolla ovat kiinni ihossa. Nämä eivät ole vaarallisia. Toinen poistokonsti näihin on esim. hiuksella kiinni sitominen, muutamassa päivässä putoaa itsestään pois kun ei saa enää ihosta ravinteita. Ja kannattaa muuten sitoa kunnolla, isälleni tehtiin tuolla konstilla eikä tullu solmettua hiusta kunnolla kiinni, joten luomi jakaantui kahdeksi vierekkäiseksi pallomaiseksi luomeksi. Tosin oli kyllä kyseessä iso "nahkaluomi", joka varmaan olisi kannattanut käydä terveyskeskuksessa operoimassa polttamalla.


      • Tätä ei kannata!

        Ennenku lähdetään leikkaamaan kynsisaksilla, kannattaisi kokeilla onko luomessa ns. tuntoa. Jos sen heiluttaminen sormella tuntuu ilkeältä, ei kannata kokeilla tuota konstia, luomessa on tällöin oma hermosto. Multa poistettiin tuollainen luomi paikallispuudutuksella koska oli sellaisessa paikassa että häiritsi arkielämääni. Paikallispuudutus tehtiin sumuttamalla ko.kohtaan puudutetta. Toimenpidettä en nähnyt koska pidin silmät kiinni toimenpiteen ajan, sairaalakammoinen kun olen, mutta halu saada helpotusta elämään oli suurempi kuin pelko, joten kestin toimenpiteen hyvin.


      • maller65
        sopii tietynlaiseen kirjoitti:

        Kynsileikkuria ei kannata käyttää muutaku sellaisiin "nahkaluomiin", ne on sellaisia pallomaisia joissa on pieni nahkarihma jolla ovat kiinni ihossa. Nämä eivät ole vaarallisia. Toinen poistokonsti näihin on esim. hiuksella kiinni sitominen, muutamassa päivässä putoaa itsestään pois kun ei saa enää ihosta ravinteita. Ja kannattaa muuten sitoa kunnolla, isälleni tehtiin tuolla konstilla eikä tullu solmettua hiusta kunnolla kiinni, joten luomi jakaantui kahdeksi vierekkäiseksi pallomaiseksi luomeksi. Tosin oli kyllä kyseessä iso "nahkaluomi", joka varmaan olisi kannattanut käydä terveyskeskuksessa operoimassa polttamalla.

        Mene hyvä ihminen lääkärille- älä itse kyni nahkaas! Tuskin ihan terveellistä...


    • Pari poistettu

      Tavallisia luomia ei kannata napsia kynsisaksilla, molluskoja voi kyllä itsekin poistaa. Aloittaja varmaan tarkoitti tavallisia luomia, kun on tuon värisiäkin. Terveyskeskuksessa kun poistetaan luomet, niin ne lähetetään kans patologille, että silleen ois järkevää hoitaa poisto siellä. Meinaan yksityisellä se patologin lausunto ei oo ihan halpa.

      Aika paljon aloittajalla noita luomia kyllä on, jos kehon etupuolelta niitä löytyy jo 50. Itse tein saman etsinnän ja tuli 15. En tarkoita olevani mikään keskiarvo, mut paljolta kuulostaa. Vai?

      • On niitä

        Itselläni sata per yläraaja, keho ja alaraajat päälle.


    • luomikansaa

      50 on ihan normi.

      Itellä lapsesta asti niin paljon niitä ollut, että en todellakaan rupea laskemaan.

      Kasvoilta ja kaulasta olen poistanut ja mitään arpea ei ole missään.

      • Dr. Agula

        Melanooma eli ihosyöpä on yleensä musta ja se valuu nestettä, tai sitten ei. Jos on paljon luomia, niin kannattaa käydä näyttämässä ne lääkärillä ja nimenomaan ihotauti lekurilla! Itse ei pidä missään nimessä alkaa poistelemaan niitä millään konstein!


      • ...
        Dr. Agula kirjoitti:

        Melanooma eli ihosyöpä on yleensä musta ja se valuu nestettä, tai sitten ei. Jos on paljon luomia, niin kannattaa käydä näyttämässä ne lääkärillä ja nimenomaan ihotauti lekurilla! Itse ei pidä missään nimessä alkaa poistelemaan niitä millään konstein!

        Kävin juuri pariviikkoa sitten näyttämässä, kun on aika paljon luomia ja mielestäni muutaman vuoden aikana uusia. En saanut aikaa ihotautilääkärille, niin kävin normilääkärille tosin yksityisellä.


      • ...
        Dr. Agula kirjoitti:

        Melanooma eli ihosyöpä on yleensä musta ja se valuu nestettä, tai sitten ei. Jos on paljon luomia, niin kannattaa käydä näyttämässä ne lääkärillä ja nimenomaan ihotauti lekurilla! Itse ei pidä missään nimessä alkaa poistelemaan niitä millään konstein!

        Kai nyt normilääkärikin erottaa jos olisi melanooma luomi.??


      • pitäisi tietysti
        ... kirjoitti:

        Kai nyt normilääkärikin erottaa jos olisi melanooma luomi.??

        Ei välttämättä silmämääräisesti, mutta periaatteessa kaikki mikä ihmisestä poistetaan, niin myös luomet, pitää analysoida, joten jos yleislääkäri vaivautuu poistamaan luomen, myös hän löytää siitä melanooman. Sitten vasta on ongelma vastassa ja mahdollinen melanooma jää löytämättä, jos lääkäri ilmoittaa ettei luomen poisto ole hänen mielestään tarpeen.


      • ...
        pitäisi tietysti kirjoitti:

        Ei välttämättä silmämääräisesti, mutta periaatteessa kaikki mikä ihmisestä poistetaan, niin myös luomet, pitää analysoida, joten jos yleislääkäri vaivautuu poistamaan luomen, myös hän löytää siitä melanooman. Sitten vasta on ongelma vastassa ja mahdollinen melanooma jää löytämättä, jos lääkäri ilmoittaa ettei luomen poisto ole hänen mielestään tarpeen.

        laittoi vaan etei kiirettä poistoon, syksyllä varata aikaa ja sitten varaan ihotautilääkärille.


      • Kannatti
        pitäisi tietysti kirjoitti:

        Ei välttämättä silmämääräisesti, mutta periaatteessa kaikki mikä ihmisestä poistetaan, niin myös luomet, pitää analysoida, joten jos yleislääkäri vaivautuu poistamaan luomen, myös hän löytää siitä melanooman. Sitten vasta on ongelma vastassa ja mahdollinen melanooma jää löytämättä, jos lääkäri ilmoittaa ettei luomen poisto ole hänen mielestään tarpeen.

        Klinikka 22 Helsingissä, luomien tarkistus 20 €. Kokenut hoitaja tekee.


      • Dr. Agula kirjoitti:

        Melanooma eli ihosyöpä on yleensä musta ja se valuu nestettä, tai sitten ei. Jos on paljon luomia, niin kannattaa käydä näyttämässä ne lääkärillä ja nimenomaan ihotauti lekurilla! Itse ei pidä missään nimessä alkaa poistelemaan niitä millään konstein!

        mulla onkin muutenkinnihovaivojenm takia ihotautilääkärillä kontrolli kaghdesti vuodessa ni voisin itsekin näistä luomi asioista kysäistä...kun vaivaavat kanssa mieltä...ikinä vaan muistanu...


    • Hyvä paikka

      Lääkärikeskus Mehilaisessa pääkaupunkiseudulla Hannu-Pekka Happonen laaseroi luomia pois. Kertakäynti maksaa noin 170 euroa Kela-koravuksen jälkeen ja luomia lähtee kertakäynnillä toistakymmentä. Ihoille ei laaseroinnista jää arpia. Ei ainakaan kasvoihin.

      Mehiläisessä muuallakin massa voi käydä. Soita ensin. Kun varaat ajan puhelimella niin varaa samalla toimenpidehuone niin ei tule turhaa käyntiä.

      http://www.mehilainen.fi/terveyspalvelut/asiantuntijat/4015/happonen_hannu_pekka

    • paljon luomia

      Minulla on valtavasti luomia, tuo 50 löytyy varmaan jo yhdestä kädestä. Jonkin verran häiritsevän isoja luomia on leikattu ja kaikista on jäänyt rumat isot arvet. Toisaalta minulle tulee arpia helposti ja en usko kaikille jäävän yhtä herkästi, mutta on siis yksilöllistä. Minulla on arvet siis aivan tikkkien rei'istäkin :D

    • Kesä83

      Pai luomea olen poistattanut kasvoista ja yhden kutiavan luomen rintalihaksen sivulta läheltä kainaloa ihan vastikään. Hyvin paranivat ainakin kasvoista kaikki leikkuuhaavat. Pieniä luomia mulla on aika paljon ja isompia vain muutama.

      Yleensä eivät poista terveyskeskuksessa kosmeettisista syistä, mutta poikkeuksiakin voi olla. Vois muutaman luomen vieläkin poistattaa vaikka eivät isoja olekaan, kasvoissa ne saattaa joitakin häiritä (lähinnä itseä).

      Joillakin iho paranee paremmin kuin toisilla, joilla voi jäädä toimenpiteestä näkyvä arpi.

    • puomilois

      Ei ne vaarallisia oo. Mulla on about 30 per käsi :D Yks on leikattu pois sisäreidestä koska se hinkkas toisee reiteen ja siten siis tuli kipeeks. Itsestäänsulavat tikit laitettii ja ei jääny kovinkaan näkyvää jälkee.

      • 357 mag

        Ottaa pois terveyskeskuksessa myös kosmeettiset luomet, multa naamasta otettu pari ja mitään arpea ei jääny, niistä toki yli kymmenen vuotta aikaa. Toistakymmentä yhteensä poistettu ja yhtään en ole jäänyt kaipaamaan, muutama aika mustakin, ei ole mitään merkittävää onneksi vielä löytynyt. Minulla myös paljon luomia ja joskus häiriinnyn niistä ja tuntuu että niitä on tullut lisää roppakaupalla, välillä unohdan koko luomet. Kysyin asiaa lääkäriltä ja se sanoi että ei ole oikeen mitään konstia että tulee jos tulee ja kehoitti valokuvaamaan kropan josta näkisi että tuleeko niitä todellisuudessa vai tuntuuko vain aika ajoin siltä.



        Naamaan tuntui tulevan useampi yht äkkiä ja kas kummaa kun katsoin muutama vuosi takaperin otettua kuvaa niin kyllä ne siinäkin oli mutta vaaleempina ja lievempinä, pointti oli se että en huomannut niitä muutakuin yhtenä päivänä totesin että noi on tullu tohon vaikka ne on ollu siinä jo pidemmän aikaa.
        Luomiin tottuu kun ne tulee ja jossain vaiheessa niihin vasta kiinnittää huomiota jolloin tuntuu että se on tulla putkahtanut siihen parissa päivässä.


        Ole huoleti, harvemmin niissä mitään on mutta käy näyttämässä arvauskeskuksessa niin kyllä mustat ainakin lätee heti, itse olen pyrkinyt ottamaan pari kolme kerralla niin menee samalla sairastamisella ja tk maksulla. Ymmärrän murheesi kyllä mutta toivotaan ettei elämä yksiin luomiin kaadu, onhan meitä muitakin.


    • Ne luomet, jotka ovat ilmestyneet TOISEN hääkuvan ottamisen jälkeen, kannattaa leikkauttaa pois. Ja arpikudoksen kehittyminen leikkaushaavoihin on ihan yksilöllinen juttu. Näin totesi yksi syöpälääkäri.

    • paelah1985

      Kannattaa käydä näyttämässä,ehdottomasti niin ei tarvitse pohtia.Lääkäri osaa myös arvioida mitkä kannattaa poistattaa..itsellä on poistettu kainalon alta kun rintsikat hankasi,pieni arpi kohta jäi kun olis sen verran iso että pari tikkiä piti laittaa. Eräs toinen pieni poistettiin nipsaisemalla.Nuo kohdat vain puudutetaan paparilappusella paikallisesti.Muistaakseni viikko tai kaksi oli ettei saanu saunassa käydä ja auringossa oloa ja hikoilua piti välttää.

    • asiantunyija.

      Toxoplasmaa epidermiksessä. Vetäkää malarialääkkeitä huiviin, niin jo låhtee.

    • Luomuluomi

      Luomien olemassaolo kertoo kasvaneesta melanooman riskistä, jos luomia on reilusti yli 50 kpl. Itselläni luomia on varmaan luokkaa 300 kpl. Jos taipumus on muutenkin lisääntynyt niin sitten kannattaa olla varovaisempi muiden melanoomaa aiheuttavien aktiviteettien suhteen eli auringossa itsensä grillaaminen ei ole suositeltavaa.

      Itse annoin aikanaan poistaa ne muutamat suurimmat luomet, jotka ärsyyntyivät hankauksesta tai jotka olivat joskus kutisseet. Yhdestä poistettavasta luomesta vanhempi lekuri totesi: "Mielenkiintoista, tälläistä en olekaan ennen nähnyt". Se ei ollut kovin kiva kommentti kuulla, mutta siinäkään ei ollut tutkimuksen mukaan mitään pahanlaatuista.

      Elän normaalia elämää mutta en grillaa itseäni auringossa. Jos joku luomi kertoo olemassaolostaan kutinalla tai muuten ärtyy niin sitä tarkkaillaan kunnes rauhoittuu tai lekuri sanoo että OK. Muuten nämä eivät elämääni vaikuta.

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00671

      Melanooman vaaratekijät

      Ihon toistuva palaminen lapsena ja muu runsas aurinkoaltistus lisää luomia ja melanoomien vaaraa.

      Suuri määrä luomia; esimerkiksi henkilöllä, jolla on 120 pigmenttiluomea tai enemmän, on kymmenkertainen melanoomariski verrattuna henkilöön, jolla luomia on alle 50.

      Dysplastiset luomet eli "ärjyluomet" (yli 5 mm läpimittaisia, kirjavia, epätarkkarajaisia luomia) lisäävät melanoomavaaran 12–15-kertaiseksi muuhun väestöön verrattuna, jos niitä on iholla viisi tai enemmän. . Yksittäisiin ärjyluomiin ei tätä riskiä ole liitetty.

      Aikaisemmin poistettu melanooma lisää uuden melanooman vaaraa noin kymmenkertaiseksi.

      Jos itsellä on runsaasti luomia ja useammalla lähisukulaisella on todettu melanooma, vaara on noin 200-kertainen muuhun väestöön verrattuna.

      Synnynnäiseen, alle 2 cm:n läpimittaiseen luomeen ei tule melanoomaa herkemmin kuin mihin tahansa muuhun luomeen. Synnynnäiseen, yli 20 cm läpimittaiseen luomeen (jättiluomeen) melanooma kehittyy tavallista helpommin. Sellaista luomea on seurattava ja epäilyttävistä kohdista on otettava koepala.

      Luomen hankaantuminen esimerkiksi rintaliivin tai vyötärökuminauhan alla ei lisää melanoomariskiä.

    • 18+11

      Luomien lukumäärä ei ole kovin olennainen tieto, sillä se vaihtelee suuresti ihmisten välillä. Sen sijaan huomio tulee kiinnittää luomen kokoon, värin tasaisuuteen, reunan selkeyteen ja luomen mahdolliseen muuttumiseen ajan myötä.

      Arveluttava luomi on iso, usein monivärinen ja epäselvärajainen. Kaikista huolestuttavin piirre on, jos luomi MUUTTUU (yleensä siis kasvaa).

      Hyvälaatuiset luomet ovat yleensä pieniä, yksivärisiä ja melko selvärajaisia. Ja ennen kaikkea pysyvät samanlaisina. Niitä on kuitenkin hyvin monen näköisiä (ks. Terveyskirjasto). Vaikka sinulla olisi isokin luomi (halkaisijaltaan n. 1 cm tai enemmän), siitä tuskin tarvitsee huolehtia, jos se on ennenkin ollut siinä ja pysyy ennallaan.

      Ja lopuksi voisin sanoa, että 17-vuotiaan tuskin tarvitsee murehtia luomiaan.

    • agn.a

      Terveyskeskuksessa ei yleensä tehdä kosmeettisia luomenpoistoja. Tässä on varmasti isoja alueellisia eroja riippuen kunnan lääkäritilanteesta yms.

      Normaalin näköistä luomea ei kannata poistaa vaikka olisi tummempikin. Sen sijaan luomia kannattaa seurata ja vaikka ottaa kameralla kuva isommista luomista ja verteilla esim puolivuosittain.
      Jos joku luomi alkaa kasvaa, erittää, kipuilla tai muuttaa väriään, kannattaa se poistaa ja tämä onnistuu kyllä TK-lääkärin toimesta. Arpi siihen jää ja jos on huono tuuri/taipumusta, voi tulla isokin keloidi eli arpikudosmuodostelma. Ihotautilääkäri toki privaatissa voi ottaa luomen laserilla ja mielellään laskuttaa sinua myös kosmeettisista luomien poistoista.

      Kaikkia luomia ei pidä mennä syövän pelossa poistattamaan. Melanooma voi tulla muuallekin kuin luomiin ja normaalikokoisten, normaalin näköisten luomien poisto ei pienennä melanoomariskiä.

      Elämässä on aina riskinsä, turha ahdistua. Voit jäädä auton alle jo huomenna.

      • sgt.pepper.-59

        mulle tulee luomia kuin sieniä sateella,3kertaa poistettu isoja ja pieniä,kutisevaa,harmaantunutta,kuivahtunutta murenevaa... patologin lausunnot ettei mitään.. aluksi pieni punainen piste(ei mikään purema) mikä muuttuu ajan myötä mustaksi ja sitten jotkut laajenee isoiksi aika nopeesti,mustaa ja ruskeeta...
        Pennanen kerran pohkeesta poisti ison ja puudutti tietenkin.. sydämmensä kyllyydestä skalpilla pohkeen kimppuun niin pitihän mun kans äijänä pitää mölyt mahassa mutta kysyin että "onx vaikeuksia tms." mut ne luomet kun otetaan niin juuria myöten et hyvä ettei nilkan etuosasta tullut skalppi läpi.. tää lekuri kyl saletisti ajatteli kokeilla v.tun "eläk.merkonomia..?"


      • löisin vetoa
        sgt.pepper.-59 kirjoitti:

        mulle tulee luomia kuin sieniä sateella,3kertaa poistettu isoja ja pieniä,kutisevaa,harmaantunutta,kuivahtunutta murenevaa... patologin lausunnot ettei mitään.. aluksi pieni punainen piste(ei mikään purema) mikä muuttuu ajan myötä mustaksi ja sitten jotkut laajenee isoiksi aika nopeesti,mustaa ja ruskeeta...
        Pennanen kerran pohkeesta poisti ison ja puudutti tietenkin.. sydämmensä kyllyydestä skalpilla pohkeen kimppuun niin pitihän mun kans äijänä pitää mölyt mahassa mutta kysyin että "onx vaikeuksia tms." mut ne luomet kun otetaan niin juuria myöten et hyvä ettei nilkan etuosasta tullut skalppi läpi.. tää lekuri kyl saletisti ajatteli kokeilla v.tun "eläk.merkonomia..?"

        Joo nuo ei ole kai luomia.


      • sgt.pepper-59
        löisin vetoa kirjoitti:

        Joo nuo ei ole kai luomia.

        hävisit vedon..


    • mummeli

      Mee näyttämään lääkärille hän tietää mille sun on alettava . Itelläni oli yks ainoa luomi 1.5 mm siinä oli ihomelanooma . Siis lääkäriin kipinkapin

    • Räsäsen taivas

      Pitääkö paikkaansa,että ihmiset, joilla on luomia, eivät pääse taivaaseen?
      Ymmärsin Päivi Räsäsen puheista niin, että erilaiset ihmiset eivät pääse taivaaseen. Pitää olla samanlainen kuin Päivi Räsänen. Päivillä ei ole kuuleman luomia.

    • Syrjitty eroisä

      Näytä lääkärille. itse näytin yhtä kutiavaa luomea joskus seitsemän vuotta sitten. Se leikattiin pois paikallispuudutuksessa, mutta alta löytyi melanooma, onneksi hyvälaatuinen. Leikkasivat lisää lihaa irti, eikä melanoomasta ole sen kommin kuulunut mitään. Ja pakko pysyä hengissä vielä pitkään, kun poikani on vasta kuusivuotias.

      • kysyjä

        sitten myös vastakohta.


    • glljhljhlj

      Jos noin paljon erilaisia luomia on, kannattaa käydä lääkärille näyttämässä. Olen itse yleislääkäri. Muutaman luomen voisi ottaa pois ja tutkia mikroskoopissa.

      Kannattaa noudattaa VARO - sääntöä. Kirjaimet tarkoittavat:

      V niin kuin Väri, esimerkiksi kahta tai useampaa väriä sisältävä luomi, tai sitten luomen väri on muuttunut.

      A niinkuin Ala, esim. kasvanut pinta-ala tai muuten suuri pinta-ala. Tai epätaallisen monta luomea iholla, niiden yhteenlaskettu pinta-ala on siis suuri.

      R niinkuin Reuna, jos luomen reuna on rosoinen, vuotaa verta tai on muuten outo.

      O niinkuin Outo, eli jos luomi on muuten outo tai epätavallisen näköinen.

      Mikäli yksikin VARO-säännön kohta toteutuu, kannattaa käydä lääkärin pakeilla.

    • pois.

      Merkillistä tuo Luomijuttu. Ihmiset pitävät lääketiedettä ja Lääkäreitä Jumalina? Kun henkilölle tulee luomi joka sitten muuttuu ajan myötä mustaksi , niin odotellaan että lääketiede tulee ja pelastaa henkilön? Ei se näin mene. Mielestäni kaikki luomet ovat vaarallisia. Niitä on tutkittu tosi vähän mutta voinen sanoa että luomien kehoon liukenevat kuonaaineet joita syntyy Luomen kasvaessa ovat myrkyllisiä jopa syöpää aiheuttavia. Siispä jokaisesta värimuutosta tekevästä luomestä olisi pyrittävä eroon. Mutta miten? Lääkärit saattavat odotella kaikessa rauhassa pahannäköisen Luomen laikkausta jolloin henhilön tilanne vain pahenee .Itse poistan luomia siten että hankin apteekista muurahaishappoa jota laitan luomeen. Luomi tavallaan poltetaan. Tosin luomien poistoon ei myydä muurahaishappoa mutta minä käytänkin sitä syylien poistoon.

      • lopeta se

        Öhhöhöh! Mitä olet vetänyt?


    • Rohkeus voitti

      Mä poltin noin 300 luomea itse pois. Käytin naulaa ja saksilla pidin kiinni. Hellalla kuumensin tulipunaisiksi. Siitä sitten nopeasti painoin luomen päältä naulankärjellä ja 2-4 viikossa parani, joihinkin tuli arpi kun pidin liian kauan (esim. 1-2 sek). Mä kerron sit jos tulee onkelmia, mut kaik on hävinny, myös kasvoista. Jotkut pienet luomet on aika sitkeitä, ne tuppaa tulee takaisin, joten eikun naula kuumenemaan taas. Kaulassa oli aika iso luomi, se piti polttaa 2-4 kertaa ennenku kuoli pois, ei ees jääny arpea siihen kumma kyllä. Käytin semmosia pieniä pitkulaisia nauloja ja kärjellä veks vaan. En tietenkään suosittele tapaa, mutta halpaa on ja tästä on jo yli vuosi kun ne poltin ja jälki on parempi kuin joku laserpolton tai leikkauksen jäljiltä.

      • Rohkeus voitti

      • Polta polta
        Rohkeus voitti kirjoitti:

        Tosta se inspis lähti
        http://www.youtube.com/watch?v=LsDbqz0RD_Q

        Ainiin. Olen myös tota ennen koittanut omenaviinietikalla. Kyllä se luomi siitä lähtee, mut se tulee tosi helposti takaisin. Ruma jälki kaiken lisäksi. Poltto on paras tapa.


    • Luomitarkastukseen
      • Luomitarkastukseen

        Olen siis itse käynyt jo siellä. Ystävällistä palvelua, ainakin Pirkanmaalla. Tsekkaavat koko kropan läpi.


    • Juotoskynäkaveri :D

      itse olen polttanut pois useita luomeja juotoskynän avulla, pitää olla hermoja haha
      luomi on alunperin hyvin pieni punainen täplä, silloin on helppoa otta sen pois nopeasti painamalla juotoskynän kärkki kunnollan ja poks... kun vasta sitten se on senttin kokoinen

      • lopeta se

        Joo. Hulluja riittää näillä palstoilla. Lopettakaa se huumeiden polttelu.


      • Juotoskynäkaveri :D

        ai niin, unohdin kertoa myös sen että happoa voidan myös käyttä ja jos halvalla haluat päästä niin ostaaka "ruostenpoistoja" Motonetista, Biltemasta ym., nuos sisältää ihmisille harmitonta suola ja/tai fosforihappo, varsinkin noilla määrillä josta tarvitaan luomien poston varten se on yleensä hyvin turvallista ellei olet alerginen tuohon, ei tarvitse osta jostain "experti liikkeestä" kallista pikkypulloja kun litra pullo sa muutamalla eurolla ja rittää koko elämään loppuun asti. Huom tarkistaka että nuo pullot ei vaan sisältä mitään muuta tuntematona aineta.


      • Juotoskynäkaveri :D
        lopeta se kirjoitti:

        Joo. Hulluja riittää näillä palstoilla. Lopettakaa se huumeiden polttelu.

        olen tehnyt tätä jo useita kertoja jo muutamia vuosia, hyviä tuloksia, toki ei ole heikkohermoisille varteen sorry vaan :)


      • Juotoskynäkaveri :D
        Juotoskynäkaveri :D kirjoitti:

        ai niin, unohdin kertoa myös sen että happoa voidan myös käyttä ja jos halvalla haluat päästä niin ostaaka "ruostenpoistoja" Motonetista, Biltemasta ym., nuos sisältää ihmisille harmitonta suola ja/tai fosforihappo, varsinkin noilla määrillä josta tarvitaan luomien poston varten se on yleensä hyvin turvallista ellei olet alerginen tuohon, ei tarvitse osta jostain "experti liikkeestä" kallista pikkypulloja kun litra pullo sa muutamalla eurolla ja rittää koko elämään loppuun asti. Huom tarkistaka että nuo pullot ei vaan sisältä mitään muuta tuntematona aineta.

        ps. pitää mainita että olen myös tätä kokeilut, se toimii, mut edelleen ei ole heikkohermoisille.... loppu.


      • Juotoskynäkaveri :D
        Juotoskynäkaveri :D kirjoitti:

        ps. pitää mainita että olen myös tätä kokeilut, se toimii, mut edelleen ei ole heikkohermoisille.... loppu.

        Huom!
        Ellei ole hätääasia niin luomeja ei kannatta otta pois kesäaikana kun ihmiset on vähemmän pukeutunut ja luomen alue altistuu auringon säteilystä, silloin kannattaa odotta ja poista luomet vasta syksyllä koska tuon haavan joka jää ei sa altistua auringonsäteilystä koska sekin voi suurenta riskit ja saada melanoma.


      • Juotoskynäkaveri :D

        juotoskynä menetelmä sopii paremmin pienimmille luomille alle puoli senttin ja ei niin pullea, suuremmalle happo on parempi.
        Jos on oikein pullutteleva malli niin voit käyttä wanha ompelulanka menetelmä, laitta langan luomen ymmpäri ja kiristä sen hieman, tämä voi kestä useita päivää ja ompelulankaa kiristetään päivittäin ja luomi putoo lopunlopuksi itsestään pois, eräs tuttava sai lääkäriltä tällainen vinkki ja hyvin meni.


    • Helppo luomen poisto

      Laser on erittäin vaivaton konsti (veistä parempi ja kivuttomampi) tapa poistaa myös luomia silloin kun se on mahdollista eli lähes aina muuten mutta ikäväkyllä kallis
      koska silloin on mentävä yleensä yksityiselle klinikalle ka semmonen maksaa.
      Luomet kun leikataan laserilla eikä tikkejä juurikaan yleensä tarvita ei edes puudutusta.

    • nono.

      No, mun mummo leikkasi kerihtimillä.

    • syvältä

      Tämä Suomi 24 on ihan oikea palsta moisille kysymyksille ;)

      • Polta itte

        Laser on liian tarkka. Jää helposti luomenjämiä ja kauheet ruvet tulee heti. On kokemusta. Ei auttanut ees uusintapoltto. Oli pari koholla olevaa 3-4 mm luomea kasvoissa, kunnes poltin ite loput pois koko kropasta noin 300 luomea.
        Itse poltettaessa tulee vain pikku rupi (pienet tasaiset luomet) riippuu tietty kuinka kauan sitä kärventää ja millä. Pieni nopea painallus tulikuumalla kärjellä riittää ja kuuluu yleensä poks. Rupi lähtee vajaassa viikossa ja jälki paranee 1-2 kk.
        Näin olen myös syylät poltellut ihan itte.


      • tuota...
        Polta itte kirjoitti:

        Laser on liian tarkka. Jää helposti luomenjämiä ja kauheet ruvet tulee heti. On kokemusta. Ei auttanut ees uusintapoltto. Oli pari koholla olevaa 3-4 mm luomea kasvoissa, kunnes poltin ite loput pois koko kropasta noin 300 luomea.
        Itse poltettaessa tulee vain pikku rupi (pienet tasaiset luomet) riippuu tietty kuinka kauan sitä kärventää ja millä. Pieni nopea painallus tulikuumalla kärjellä riittää ja kuuluu yleensä poks. Rupi lähtee vajaassa viikossa ja jälki paranee 1-2 kk.
        Näin olen myös syylät poltellut ihan itte.

        Silloin vaihdetaan lääkäriä, ei kannata itse polttaa. Kyllä osaava lääkäri tietää ettei jätetä mitään jäämiä.


    • terkkaritäti

      Terveyskeskuksen tai koulun terveyden- tai sairaanhoitaja voi tsekata luomet niin huoli helpottaa. Ihosyöpä tulee todennäköisemmin muualle kuin luomeen. Oireettomat luomet eivät yleensä anna aihetta millekään toimenpiteille. Kuvaa luomet, niin voit seurata niiden käyttäytymistä. Ehjäreunaiset yksiväriset luomet ovat hyvänlaatuisia. Jos luomi haavautuu, erittää tai kasvaa nopeasti, ota yhteys lääkäriin.

    • Hmmm...

      Poistata ne mahd.äkkiä. ei niistä mitään arpia jää.
      saat rauhan. yksinkertaista ja helppoa.
      Melanooma vie sinut muutamssa kuukaudessa.
      se että sinulla on niitä paljon on jo kertoo että
      olet altis melanoomalla

      älä missään tapauksessa polta itseäsi
      auringossa.

      sulla elämä edessäsi

      • agn.a

        No höpö höpö. Oikeastikko annat täällä vinkkiä että kaikki luomet vaan pois? Joku 200 luomea? Samalla logiikalla pitäisi poistaa aivot ettei tule aivokasvainta.

        Luomia tulee iän mukana lisääkin, siinä sitten poistelet ja stressaat läpi elämäsi. Ja kuten edellä jo pariinkin kertaan on todettu niin Melanooma ei edes tule aina luomeen.


    • Luomia täälläkin

      Mulla on muutama iso ruma luomi. Mainitsin asiasta terveyskeskuksessa. Hoitaja kysyi että häiritsevätkö ne, koska jos eivät häiritse, niin niitä ei poisteta julkisella puolella. Kosmeettisen haitan takia ei kuulemma poisteta. Seuraavalla kerralla sanon kyllä että häiritsevät, en nimittäin uskalla edes ottaa aurinkoa luomien takia.

      --

    • yk,k,k,k,k

      Oleellisinta niis on kai se, et jos ne muuttuu jotenkin, kasvaa tai muuttaa väriä, tai alkaa itsestään vuotaa verta. Sun ikäsel ihosyöpä on äärettömän harvinainen

    • t3019u

      Itse kävin 5 vuotta sitten Euromedillä poistamassa kaksi luomea ylävartalosta, toinen oli suurehko ja toinen ulkoneva. Suuresta luomesta on jäljellä enää vain valkoinen laikku eli ihon väri on poistetusta kohdasta vain vähän vaaleampi, ulkonevasta luomesta taas ei ole minkäänlaista jälkeä jäljellä. En enää edes tarkkaan muista missä kohtaa se sijaitsi alunperin. Tosi tyytyväinen olen, mutta hinta taisi olla välillä 150-200 euroa. Iän myötä on tosiaan huomannut, että luomia on tullut reippaasti lisää etenkin käsivarsiin, mutta ne ovat todella pieniä, joten eivät haittaa. Jos sattuisi muodostumaan uusia häiritseviä luomia niin menisin kyllä ehdottomasti takaisin Euromedille niitä poistattamaan, sen verran hyvä lopputulos poistoista tuli. Poisto tapahtui talvella ja poistokohtia piti suojata valolta muistaakseni viikko pari varmuuden vuoksi. En itse kyllä menisi terveyskeskuksessa poistattamaan, kaverilta on poistettu terkkarissa selästä iso luomi ja siitä jäi todella näkyvä arpi.

      Itselläni oli myös joskus kainalossa musta ulkoneva luomi vuosia, kunnes eräänä iltana puristin sitä huvikseni ja huomasin, että sehän pullahti hiukan ulommas. Lopuksi otin siitä sormilla kiinni ja aloin vetää, yllätyksekseni lähti nätisti irti eikä loppupeleissä jäänyt kainaloon mitään jälkeä. Mistähän tuossakin oli kyse?

    • Rehtori Tolonen

      Luomi on syövän esiaste. Mene pikaisesti lääkäriin ja sano, että luomi tuli ja että haluat sädettä.

    • Sumbuferi

      Itse kävin poistattamassa luomen, joka oli takareidessä. Oli vuosia hinkkautunut istuillessa, siten myös aukeillutkin välillä. Ja luomen ollessa melko ulkoneva, se oikeasti sattui, jos se hinkkautui istuessa.

      Lopulta luomi alkoi kutisemaan ihan prkleesti, viikkoja. En enää jäänyt sitten odottamaan, vaan aika tk:n. Ensiksi lääkäri meinasi, ettei taida tarvita leikata pois, mutta vaadin, koska se oikeasti häiritsi elämää, ja olin huolissani ilmestyneestä kutinasta. Sitä en sitten tiedä, että oliko siinä syöpää vai ei, mutta ompahan poissa. Voi istua huoletta taas, ilman, että tarvitsee varoa hinkkaamasta sitä.

      Itselläni on selässä pari isohkoa (jotain 1cm), mutta niistä sanottiin, ettei tarvitse olla huolestunut. Suositeltiin mittailemaan, tyyliin, mitta selkää vasten ja valokuva, ja sitten tarkastaa onko muutoksia.

      Yhdessä vaaleassa luomessa on pieni musta täplä. Hieman huolestuttaa se, mutta ei se täplä ole kasvanut, joten seurailen vain.

      Ja omat luomet ovat kaikki enemmän tai vähemmän epäsymmetrisiä ja rosoreunaisia. Suuremmista mikään ei taida olla kunnolla ympyrä.

      Mielenkiintoista toki, että luomia voi kadotakin. Kasvoista kadonnut yksi nuoruuden luomi, ja kädessä yksi haalistunut lähes olemattomiin.

    • luomikansaa

      Melanooma on harvinainen vanhojen ihmisten sairaus. Kun se todetaan varhain, niin se leikataan pois ja on terve.

      Kasvojen alueelta leikataan terveyskeskuksessa aivan ilmaiseksi häiritsevät luomet.

      Mitään arpia ei pienistä luomista jää kasvoihin.

      Isoja lantin kokoisia luomia ei edes kannata leikata, eikä niitä kellään naamassa ole. Tai ite en oo nähny, kun joskus jollain vanhuksella.

      Käykää uimassa, niin huomaatte, että luomia on kaikilla ja eri kokoisia.

      Melanooma todetaan yleensä 70 v eli auringolla pelottelu on aivan turhaa, koska ihmiset ovat tuhansia vuosia olleet kaikki kesät auringossa ilman mitään melanoomaa.

      http://www.mtv3.fi/studio55/kuvagalleria.shtml?1541629

      D-vitamiinin puute lisää useimpien syäpien riskiä eli sitä siten 50-100µg/vrk läpi vuoden.

      Ruskettuukin paremmin, kun on veren D-vitamiinipitoisuus kohdallaan.

      • vanha ja vanha

        "Melanooma on harvinainen vanhojen ihmisten sairaus."

        Yhtä hyvin voisit sitten sanoa, että syöpä ylipäänsä on vain vanhojen ihmisten sairaus. Toki melanoomapotilaan keski-ikä on n. 60, mutta toisaalta melanooma on 20-30-vuotiaiden naisten toiseksi yleisin syöpä.


      • luomikansaa
        vanha ja vanha kirjoitti:

        "Melanooma on harvinainen vanhojen ihmisten sairaus."

        Yhtä hyvin voisit sitten sanoa, että syöpä ylipäänsä on vain vanhojen ihmisten sairaus. Toki melanoomapotilaan keski-ikä on n. 60, mutta toisaalta melanooma on 20-30-vuotiaiden naisten toiseksi yleisin syöpä.

        "melanooma on 20-30-vuotiaiden naisten toiseksi yleisin syöpä"

        EI ole


      • no ehkä
        luomikansaa kirjoitti:

        "melanooma on 20-30-vuotiaiden naisten toiseksi yleisin syöpä"

        EI ole

        No saattaa olla ettei ole koska tieto oli vuodelta 2005,mutta lieneekö sijoitus silti olennaisesti muuttunut. En tosin ihan heti usko vain sillä perusteella että tällaisella palstalla joku möläyttää ei-sanan.


      • luomikansaa
        no ehkä kirjoitti:

        No saattaa olla ettei ole koska tieto oli vuodelta 2005,mutta lieneekö sijoitus silti olennaisesti muuttunut. En tosin ihan heti usko vain sillä perusteella että tällaisella palstalla joku möläyttää ei-sanan.

        Oli?

        Missä se oli?

        Taidat ihan omasta päästäsi keksiä juttuja?

        Suomessa rekisteröidään nyt vuosittain jo yli 1300 uutta tapausta, kun 1980-luvulla niitä oli vain noin 400 vuodessa. Ja sitä ennen tuskin lainkaan.

        Ja luomia on aina ollut ja ihmiset ulkona auringossa.

        Taitaa D-vitamiinin puute ja aurinkorasvat aiheuttaa melanoomaa, ei itse aurinko?


      • ei ei
        luomikansaa kirjoitti:

        Oli?

        Missä se oli?

        Taidat ihan omasta päästäsi keksiä juttuja?

        Suomessa rekisteröidään nyt vuosittain jo yli 1300 uutta tapausta, kun 1980-luvulla niitä oli vain noin 400 vuodessa. Ja sitä ennen tuskin lainkaan.

        Ja luomia on aina ollut ja ihmiset ulkona auringossa.

        Taitaa D-vitamiinin puute ja aurinkorasvat aiheuttaa melanoomaa, ei itse aurinko?

        En keksi omasta päästäni, mutta tunnustan että olen lukenut sen wikipediasta (jossa tiedon kohdalla kyllä viittaus KTL:n tilastoon), joka ei tietenkään ole luotettava lähde, mutta tässä tapauksessa katsoin sen riittävästi suuntaa-antavaksi ja hyvällä onnella oikeaksikin. Nyt tietoa ei wikipedian melanooma-artikkelissa enää ole.


    • luomien vihaaja

      Mulla on kasvoissa pieniä luomia muutama ja ne on keskellä kasvoja ja haluaisin niistä eroon mutta lääkäri sano että ei niin pieniä luomia voi leikata mutta itse tahdon niistä eroon vaikka itse veitsellä repimällä :l

    • Kiitos ei luomia

      Itse poistatin pari pientä luome kasvoista koska olen niin pikkutarkka niistä. Vieläki sais poistaa pari, mutta yksityisellä eivät tosiaan tahdo poistaa.

      Juttua on että luomia tulisi vain 30-40 ikävuoteen asti jonka jälkeen ne saattaisivat jopa rueta haalenemaan. Onko kukaan muu tällaista todistanut tai kuullut?

    • luomet pois

      Mulla oli paljon luomia. Otin valokuvia kehostani muutaman kerran vuodessa ja vertailin kuvia. Otin osterivinokas kapseleita jonkun ajan päästä tummat luomet alkoi vaalentua ja poistua kokonaan voi olla että tulee jäämään vaalea läiskä. Jos halua päästä eroon luomista niin kannattaa ostaa osterivinokas kapseleita isosta ruokakaupasta noin 11 € / 75 kpl tai luontaistuotekaupasta noin 17 € 120 kpl. Edullinen vaihto ehtona luomien poistoa ajatellen. Kannattaa kokeilla osterivinokasta mulla se toimi vaikka en enää ota osterivinokasta se vaikuttaa pitkän ajan vaalentaa vieläkin luomia.

    • tattis vaan

      En ole syönyt mitään sieniä ja silti luomia on paljon ja uusia pukkaa.
      Kun syö tarpeeksi sieniä saa ylimaallisia näkyjä mutta se ei poista luomia.

    • aloittaja12212

      suuri hämmennys että näin paljon kommentteja. Kuuluuko luomien siis muka olla pyöreitä jos puhutaan että ei saisi olla rosonenreuna tai epäsymmetrinen? Itsellä ei kyllä hyvä jos 1/5 osa luomista pyöreitä... että sillain. Mutta aiempien kommenttejen perusteella tuskin jaksan mennä mihinkään niitä näyttämään kun kerta on harvinainen ja normaali on.

    • Mies 45 v.

      Minulta on poistettu vuosikymmenten varrella yhteensä yli 40 luomea enkä ole sitä katunut. Aiemmin häpesin mennä julkisiin uimahalleihin ja muihin paikkoihin, joissa ne näkyivät. Pelkästään kasvojeni ja kaulani alueelta on poistettu yli 20 luomea ja ilman niitä olen mielestäni paljon edustavamman näköinen.

      Suosittelen luomien poistamista laserilla, sillä se jättää vähemmän jälkiä (kasvoissa tuskin ollenkaan). Jos luomi näyttää epäilyttävältä, ihotautilääkäri kyllä tunnistaa sen ja poistaa sen kirurgisesti.

      Jos vähänkin epäilet jotakin luomea ja jos käyttäytyy poikkeavasti (laajenee, vuotaa verta, syhyää, on monivärinen tms.), se kannattaa ehdottomasti näyttää ihotautilääkärille. Mutta kuten sanottua: luomien poistattaminen kannattaa aina.

    • Sorrettu

      Luomia pitää aina näyttää asiantuntijalle. Esimerkisi Helsigissä saat osoitteen Syöpä-yhdistykseltä. Tiedän paljon ihmisiä, joilla allttius kulkee suvussa. Paljosta luomimäärästä suurin osa ovat olleet syöpäpohjaisia. Tuttavani penslasi luomea jollain aineella. Kahden viikon päästä tämä oli kuollut. Samalla soitolla saat ohjeet auringonoton vaarallisuudesta.

      • Sorrettu

        Miinuksen asettajille: Kyse ei ole mielipiteestä. Omatpahan on hautajaisenne.


    • Sorrettu

      Luomia pitää aina näyttää asiantuntijalle. Esimerkisi Helsigissä saat osoitteen Syöpä-yhdistykseltä. Tiedän paljon ihmisiä, joilla allttius kulkee suvussa. Paljosta luomimäärästä suurin osa ovat olleet syöpäpohjaisia. Tuttavani penslasi luomea jollain aineella. Kahden viikon päästä tämä oli kuollut. Samalla soitolla saat ohjeet auringonoton vaarallisuudesta.

      • aurinkoa.

        Aurinko vaarallista?

        Eihän maapallossa olisi elämää ilman aurinkoa.

        Eihän täällä olisi lainkaan elämää, jos aurinko olisi vaarallinen.

        Ihmisen kuuluu olla auringossa EI 20 asteen pakkasessa.


    • Noniin

      Luomia pitää aina näyttää asiantuntijalle. Esimerkisi Helsigissä saat osoitteen Syöpä-yhdistykseltä. Tiedän paljon ihmisiä, joilla allttius kulkee suvussa. Paljosta luomimäärästä suurin osa ovat olleet syöpäpohjaisia. Tuttavani penslasi luomea jollain aineella. Kahden viikon päästä tämä oli kuollut. Samalla soitolla saat ohjeet auringonoton vaarallisuudesta.

    • poltakkaa ite

      voi jumankekka polttakaa ite ne luomet. testatkaa vaikka 1 pieni.

    • luomikas.

      Lyhyesti: Jos sinulla on yli 50 luomea, niin vähemmälläkin saa mielenterveyden vinksalleen jos niitä alat arpoa suurennuslasilla ja vertailla nettikuviin, että onkohan tuo paha luomi vai hyvä luomi vai onko se ees luomi...

      Muotoilisin näin, että ikäsi puoleen tietty vanhemmille asia kantsiipi ottaa puheiksi myös, mutta yksinkertaisin tie nyt olisi varata aika ihotautilääkärille ja kertoa hänelle: Minulla on aika paljon näitä luomia, olen miettinyt pitäisikö joku tai jotkut näistä poistattaa, arvioon tulin, enkä minkään konkreettisen vaivan takia? Eli anna asia hänen käsiinsä, itse nyt kuitenkaan ei voi tietää kuin jostain ihan selvistä (aika harvoin tulee mitään edes sitä paitsi kovin stereotypisia muutoksia jonka itse erottaa) syöpäluomistakin. Monesti on vielä niin päin, että itse pitää tooooosi vaarallisena jotain sellaista jonka vieressä on joku, että lekuri toteaakin jotta hmmm... ei se, mutta tän viereisen mä kyllä voisin poistattaa ja pistää tarkastukseen, se on vähän semmoinen... Ja itse olet pitänyt kyseistä näppyä suunnilleen finninä. Eli arpominen on ihan turhaa.

      Sama juttu itselläkin, siitäkin tiedän. En ole koskaan luomistani selässä välittänyt, mutta paljon niitä on ja suurin parin euron kolikon kokoinen. Pari tuttua lääkäriä joskus keuhkoja kuunnellessaan on kumpikin erikseen yhden kerran sitten pistänytkin muutamia poistattamaan ja varmuuden vuoksi koepaloja niistä otattamaan. "Tää ny on vähän kasvanu ja tummunu..." -tavalla. Niitä on kuitenkin niin paljon, että ei nyt häntäluusta niskaan ole jaksanut alkaa kaikkia ilman syytä nypityttämään veks, eikä se kuulemma aiheellista ole ollutkaan. Auringonottoa noilla luomimäärillä kehoitettu vain hyvin lämpimästi välttämään ja varsinkin palamista.

    • uki 3

      On mullakin paljon,yks on hepin varressa ,elikkä esinahassa.ollut 77 v,ei kukaan oo valittanut.Yks nainen 30 vuotta sitten ihasteli,ai ku kivaa.

    • pahavika

      Mulla silmäluomet aiheuttaa hetkittäisiä näön menetyksiä.

    • mulle riitti kiitti

      ''Rumimmat näkyvällä paikalla kannattaa leikata pois. Terveyskeskuksessa leikataan ja pysyvää arpea ei jää.'' ; lainaus luomikansalta.

      Mulla leikattiin terveyskeskuksessa 2 luomea pois. Oli aika suuria. Yksi oli selässä ja toinen kädessä olkapään kohdalla. No olisin mielummin pitänyt sen luomen kun tuon arven joka käteen jäi!

    • luominaama

      itse oon kärsinyt myös luomista, joita naamassa pelkästään 40 osa onneks pieniä...menin pöljä leikkauttaan ne laserilla..naama oli jonkin aikaa ihan karmeen näkönen. nyt luomet ovt kasvaneet suurin osa takas muttei ehkä niin isoiksi.ihoni on jäänyt pysyvästi araksi ja laikukkaaksi...huono kokemus ainakin mulle.

    • Anonyymi

      Mun tuttava naisella joka on aika juoppo on ala päässä luomi ihan siinä reijän vieressä miten se vois antaa sitä reikää jotta luomi ei repäis

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8336
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2539
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe