Turun Tuomiokirkko

kirkkohistoriaa

Turun tuomiokirkkoa alettiin rakentaa paavin luvalla v. 1229. Työ keskeytyi, mutta sitä jatkettiin v, 1260 monissa eri vaiheissa. Tulipalot hävittivät sitä usein, mutta se kohosi entistä ehonpana Vasta 1500-luvun alussa se rakennettiin nykyiseen suuruuteensa. Siinä oli silloin kymmeniä alttareita ja kuoreja, joista tuli kirkkoruhtinaiden ja ylhäisten hautakappeleita. Sen loisto pystyi kilpailemaan ulkomaisten suurienkin temppelien kanssa, ja sen maine levisi laajalle.
Rakennustieteellisesti se onkin pohjposmaiden huomattavampia.
Aikanaan siellä pidettiin messut, niin latinaksi kuin suomeksikin, tietääkö kukaan milloin latinankieliset messut jätettiin pois ?

7

143

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kasukka

"Aikanaan siellä pidettiin messut, niin latinaksi kuin suomeksikin, tietääkö kukaan milloin latinankieliset messut jätettiin pois ?"

Eiköhän latinan käyttö loppunut uskonpuhdistukseen. Ja ruotsi tilalle. Suomenkielisiä messuja tuskin on pidetty ennen 1800-luvun loppupuolta. Papisto oli hyvin ruotsinkielistä.

• kirkkohistoriaa

Ei kyllä se pidettiin suomeksi, rahvashan ei ruotsia osannut.
      Evankeljumi veisattiin latinaksi. Piispa luki sen sitten suomeksi ja piti saarnan suomeksi. Isämeidän rukous oli kyllä vain latinaksi ja kuoro vastasi myös latinaksi.

• pater nosteria

Aivan noin, turhaa olisi ollut ruotsiksi messuta, kun kansa ei siitä ymmärtänyt mitään. Varmaan oppivat sanan pari latinaa, siellä penkissä nakottaessaan.

• Turun väestö

oli Ruotsin vallan aikana hyvin vahvasti ruotsinkielistä. Palvelusväki oli suomalaista.

Saatettiinhan suomeakin jumalanpalveluksessa käyttää.
        Jossain vaiheessa oli erikseen suomen- ja ruotsinkieliset jumalanpalvelukset.

Latinaa opetettiin kouluissa ja yliopistossa.

• l.iujny

Kyllä Unikanluodolla oli jo satoja vuosia aikaisemmin ollut luonnonjumalan palvontapaikka. Sen on Päivi Räsäsenkin raamattututkijat myöntäneet.
      Varvintorin rakentamisessa löydettiin pronssiaikaista esineistöä, josta oltu varsin hiljaa. Se tarkoitta, että joenrannalla oli kiinteää asutusta jo ennen ruåttalaisia.

• sillälailla toope

Kannattaisi olla hiljaa, jos ei ymmärrä, mistä puhutaan.

• ny just1

Lopeta kusesi juonti!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1269
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1057
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      61
      1010
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      969
    5. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      943
    6. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      143
      921
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      846
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      771
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      695
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      694
    Aihe