Miten pääsi eroon köyhyydestä

juoppo juopontytär

Kerron nyt oman tarinani, jos tästä vaikka joku toinekin saisi ajatusta, miten voi vaikuttaa elämänsä kulkuun, ja millaisiva vaikutuksia valinnoilla on. Usen nuorena ei osaa ajtella, miten paljon valinnat vaikuttaa.

Synnyin köyhään perheeseen, vanhemmat oli parikymppisiä nuoria ilman ammattia tai koulutusta. Tekivät lähinnä hanttihommia ja pienyrittämistä. Meitä lapsia oli neljä, kotona ei aina ollut kunnon ruokaa, jos oli niin enimmäkseen makkarasoppaa ja suolakurkkuja. Alkoholi oli vahvasti mukana kuvioissa, isä joi enemmän ja äiti satunnaisesti, mutta molemmat vanhemmat kuolivat viisikymppisinä. Äiti kertoi ennen kuolemaansa katuvansa että oli jättänyt oppikoulun kesken ja lähtenyt juopon miehen mukaan ja potevansa syyllisyyttä että oli laiminlyönyt lapsia.

Meistä lapsista kaksi jatkoi peruskoulun jälkeen opiskeluja ja kaksi ei. Siinä oli ensimmäinen tärkeä valinta - lähteekö hanttihommiin vai opiskelemaan. Yksi tytöistä ja yksi pojista jatkoi opintoja, yksi tytöistä ja yksi pojista meni hanttihommiin. Hanttihommiin mennyt veli on valitettavasti myös rötöspolulla ja vankilakierteessä, johon liittyy huumeita.

Rötös- ja hanttihommiin jääneillä on molemmilla vaikea alkoholiongelma. Tekevät töitä satunnaisesti eli jatkavat isänsä ja äitinsä raiteilla. Suuret puheet, ylpeys ja huono kunto, lyhyt ja huono köyhän elämä. Näitä kahta kiinnosti jo yläasteella kavereiden kanssa hilluminen ja kaljanjuonti lähimetsässä. Koulunkäynti ei palkinnut, opettajat vaan haukkuivat ja nolasivat. Kaljakaverit sen sijaan kehuivat ja oikea elämä tapahtui kaveripiirissä, jossa he pääsivät olemaan samanarvoisia ja jopa hyviä ja arvostettuja. Sitä kautta löytyivät myös ensimmäiset varastomiehen ja siivoojan hommatkin. Ei siis ihme, että se houkutti enemmän.

Myös meitä kahta muuta nolattiin koulussa. Jotkut ääliöt kiusasi, koska meillä oli jääkaapissa vain valo ja kun me syötiin koulussa kun toiset nirsoili. Onneksi me saatiin kavereita harrastusten kautta. Siellä aikuiset kohteli meitä hyvin ja antoi koulun jälkeen meillekin ruokaa, jos oltiin kylässä - useinhan oltiin. Opittiin pöytätapoja ja että perhe syö yhdessä, sitä ollaan omassa elämässäkin myöhemmin yritetty noudattaa. Ja ollaan yös otettu tavaksi, että myös kylässä olevat kaverit saavat tulla pöytään ilman kysymyksiä että oletko jo syönyt, tai varsinkaan ei käsketä ketään kotiin syömään. Jos lapsi tulee pöytään, sillä on nälkä. Eihän meistäkään kaikki tienneet ulospäin, ettei meillä ollut kotona ruokaa.

Olennaista on, että peruskoulun jälkeen, kun tehtiin valintoja, ei menty hanttihommaporukoihin vaan lähdettiin toisen vejen kanssa jatkamaan opiskeluja. Ensin menin lähihoitajaksi, kun sinne pääsi aika huonollakin todistuksella. Siitä jatkoin sairaanhoitajaksi ja nautin tästä liki 3000 e/kk palkasta. Monen mielestä palkka ei ole iso, eikä se tietenkään nyt ISO ole, mutta on säännöllinen ja varma palkka! Veli pääsi amikseen. Hän kävi sähköasentajaksi ja on töissä. Meillä on melemmilla omat talot ja perheet ja ollaan onnistuttu katkaisemaan köyhyyskierre. On meillekin periytynyt alkoholiriippuvuus, ja ollaan molemmat jouduttu käymään katkolla, sekä veli että minä. Pointti on kuitenkin hoitaa se ongelma kun tulee tunne että ei pärjää. Unohtaa turha ylpeys. Vaikka me ei olla täydellisiä, niin kuin ei kukaan, niin me kelvataan tämmöisinäkin, ja voidaan tulla aina paremmiksi

Nyt tulee vielä se, miksi halusin kirjoittaa tämän. Se sisko, joka lähti peruskoulun jälkeen hanttihommiin, dokaili ja teki pätkiä aikansa, mutta meni sen jälkeen katkolle kun minäkin olin ollut. Sitten se haki opiskelemaan ja valmistui viime keväänä laitoshuoltajaksi ja sai vakituisen työpaikan. Nyt se halusi muuttaa pois vuokratalosta, kun siellä oli sen mielestä levotonta ja siivotonta, ja osti asunnon , kun ovat halpojakin :-) Kuuntelin, kun hän selitti, että aivan kuin eri ihminen puhuisi. ennen hän aina sanoi, kuinka niissä vuokrataloissa oli halpaa, eikä kannata maksaa asumisesta enempää (jäi enemmän rahaa dokata). Jos ensimmäinen valintapaikka meni pieleen, niin on siis mahdollista valita myöhemmin uudestaan eri tavalla!

26

2694

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et silleen

Elämääsi et ota kantaa, olen itse allerginen alkoholille enkä ole koskaan polttanut tupakkaa se ei sovi olen kokeillut.
      Meitä on seitsemän isä oli "tuuri"juoppo. Ei se tartu kukaan meistä ei ole ongelmissa alkoholin kanssa.

Kotoa ei kannustettu eikä maksettu mitään kouluja, siihen aikaan oli kaikki itse maksettava ja opintolainaan tarvitsi takaaja.
      Kävin koulut ammattiin yli 30v. velaksi, oli jo yh perhe ja avioero takana.
      Oman asunnon ostin ja säästin vasta, kun lapset lähtivät pesästä. Viimeiset maksuerät maksoin eläkkeestä.
      MUTTA
      Ei ihmisen arvo muodostu; työstä, omaisuudesta, eikä palvelualttiudesta.
      Yhteiskunnan rakenteet ovat syvällä kansakunnan historiassa, aina on ollut ja on; osaamattomia, tekijöitä, vapaakyytiläisiä ja hyväksi käyttäjiä.

• iuy654

tilastokeskuksen linkistä käy hyvin selville,
        että Suomella on esimerkiksi alhaisin köyhimmän kymmenyksen tulojen yläraja kaikista pohjoismaista.
        Ruotsi ei toki ole kovin kaukana, mutta muistetaampa samalla,
        että Ruotsissa on esimerkiksi sähkö edullisempaa kuin Suomessa ja samoin ruoka.

http://www.talouselama.fi/uutiset/sa...jassa/a2198750

• Anonyymi

Itsellä meni tuo elämän halu...puoliso huomasi.. aloin kaupata huumeita. nyt on ees ruokaa.

• näinvoikäydä

Tarina tämäkin. Kotoa läksin 19-vuotiaana. Silloin minulla ei ollut päästötodistusta ei niin mistään koulusta. Kotiapulaiseksi pääsin kaupunkiin. Saman tien hakeuduin iltakouluun suorittamaan edes keskikoulun.

Koulu meni hyvin ja sain päästötodistuksen, mutta sitten ajauduin juoppoporukoihin. Mikään ei enää onnistunut. Meni työpaikka ja toinenkin ja sitten asunto. Pääsin hoitoon.

Kova oli työ nousta pohjamudista. Silti menin juopon kanssa naimisiin ja sain lapsen. Elämä juopon kanssa oli yhtä helvattia, otin eron.

Taas lähdin iltakouluun ja luin ylioppilaaksi. Kävin vielä yliopistonkin ja valmistuin maisteriksi. Sain hyväpalkkaisia ja kiinnostavia töitä. Hyvä puolisokin löytyi. Puoliso kuoli ja onnellinen avioliitto päättyi. Siitä muutaman vuoden kuluttua pääsin eläkkeelle vanhuuttani.

Nyt nautin vapaudesta. Eläketulo on keskinkertaista parempi ja mahdollistaa pientä ylellisyyttäkin. Alkoholia on baarikaapissa joka lajia, samat pullot olleet vuosikausia, vierasvarana.

• 7+7

Opiskelu ei nykyään takaa työpaikkaa. Maistereita valmistuu pilvin pimein ja he voivat vain haaveilla edes mediaanipalkasta.

• kannattaa opiskella
        7+7 kirjoitti:

Opiskelu ei nykyään takaa työpaikkaa. Maistereita valmistuu pilvin pimein ja he voivat vain haaveilla edes mediaanipalkasta.

Koulutus ei takaa työtä, mutta auttaa työllistymään paremmin.

- Tohtorin tutkinnon suorittaneista on työttöminä alle 2%.
        - YAMK-tutkinnon suorittaneista keskimäärin 96 % saa työpaikan vuoden kuluessa valmistumisestaan.
        - Maistereista keskimäärin 86 % saa työpaikan vuoden kuluessa valmistumisestaan.
        - AMK-tutkinnolla keskimäärin 85 % saa työpaikan vuoden kuluessa valmistumisestaan.
        - Amiksen käyneistä keskimäärin 75 % saa työpaikan vuoden kuluessa valmistumisestaan.
        - Ilman koulutusta olevista 75 % on työttöminä.

• KoulutusIsAll

Hyvä kommentti. Ja elämässä ei pärjätä pelkällä liksaan tuijottamisella, vaan koulutus on intellektuellia aktiviteettia, joka auttaa mm. ongelmien ratkaisussa. Kaikkea kuitenkin kohtuudella ja omien resurssien mukaan.

• Mauno_Maisteri
        7+7 kirjoitti:

Minä olen maisteri ja palkkani on hyvä!

• porvarin vesa

Mulla on hyvin paljolti samanlainen tausta kuin aloittajalla paitsi ettei oltu köyhiä. Ruokaa oli aina ja ihan turhaa tavaraa mitä harvoilla oli. Isä joi viinaa aina kun oli kotona mutta oli aika varakas yrittäjä ja äiti joi harvemmin, kulissit kunnossa, arvostetussa ammatissa.

Meitä kai pidettiin jotenkin etuoikeutettuina mutta totuus oli kaiken materian takana jotain muuta. Jotenkin siinä kai oppi ajattelemaan ettei onni ole rahasta kiinni ja päädyin hanttihommien kautta ihan ok duuneihin ja sen jälkeen tahallani työttömäksi. En ole sen onnettomampi kuin töissä ollesani. Olen köyhä enkä voi matkustaa minne haluaisin mutta minulla on melkein joka päivä ruokaa ja se riittää.

• näinvoikäydä

"Olen köyhä enkä voi matkustaa minne haluaisin mutta minulla on melkein joka päivä ruokaa ja se riittää."

Niinpä. Joka hamuaa rahaa, ei saa sitä koskaan riittävästi. Ruokaa sen sijaan kohtuullinenkin määrä on riittävästi.

• Voi elämän kevät

Palstapuppugeneraattorit jällleen vauhdissa

• von perküle

No perküle, sitä voi laittaa sivun tai koneen kiinni jos ei tykkää.

• uurtaja 50-v

Itsekin olen viikonloppujuopon tytär. Sen verran jäi traumoja asiasta, että katsoin parhaaksi pysytellä alkoholista erossa kokonaan. Vierasvaroja ei ole eikä tule. Vieraille tarjoan ruokaa, kahvit jne, mutta en alkoholia.

Minusta työ vaikuttaa aika paljon itsetuntoon. Teen suorittavan tason työtä ja olen omalla tavallani ylpeäkin siitä. Olen todella ylpeä siitä, että kykenen kasvattamaan ja elättämään lapseni, vaikkei ole miestä. Jotakin olen tehnyt oikein, koska lapset pärjäävät koulussa ja heillä on elämä hallussa. Tulevaisuudensuunnitelmatkin ovat heillä realistisia.

Toki tiedän, että toisenlaisella menneisyydelläni voisin pärjätä elämässä paremminkin. Avoimessa yliopistossa olen opiskellut yksittäisiä kursseja. Talous ei kuitenkaan anna periksi jättäytyä opiskelemaan tutkintoa täyspäiväisenä tai edes puolipäiväisenä opiskelijana.

Jokainen meistä tekee omat valintansa. Joku valitsee helpoimman tien, joku vaikeamman tien.

• Teknikko 55v.

Joo, kyllä se on koulutus, millä pääsee aika pitkälle tässä elämässä. Kunnon ammatti koulutus takaa töitä ja sitä kautta kunnollisen elämän. Itse valmistuin v. 1977 ammattioppilaitoksesta teknikkona ja opiskelin vielä lisää myöhemmin muutamilla kursseilla mm. ulkomaankauppaa. Päivääkään en ole käytännössä ollut työttömänä, vaikka joskus onkin ollut hieman huono työtilanne. Tarjolla on aina ollut useampi työ, kun olen töitä hakenut.

Mitä tulee tuohon, että lasten kavereita ruokitaan, minusta se on ihan ok. Meillä on ollut lasten kavereita paljon kyläilemässä, aina on riittänyt ruokaa heillekin yhtä lailla, kuin omallekin perheelle, ei ole koskaan tarvinnut käskeä kotiinsa syömään. Kun oli lasten synttäreitä, vaimo teki aina kunnon kotiruokaa kaikille lapsille, kun tulivat koulusta suoraan lasten synttäreille, ei tarvinnut kenenkään lähteä nälkäisenä kotiinsa meiltä. Samaa ei voi sitten sanoa, kun meidän lapset on olleet kylässä kavereillaan.

• Maksutonkoulutus

Kyllä mulle on ainakin koulutus ollut kanssa se, millä olen päässyt eroon köyhyydestä. Kotoa lähdin 16-vuotiaana peruskoulun jälkeen, en silloin tiennyt mitä tukia olisi voinut saada eikä mulle kerrottu, koska äiti halusi pitää itsellään asumistuen. Sanoi, että älä hae sitä asumistukea kun me ei muuten pärjätä täällä nuorempien sisarusten kanssa. Olin niin kiltti etten hakenut, kun olisi muuten ollut syyllisyys nuorempien sisarusten pärjäämisestä, nälkäähän ne välillä näki. Itsekin näin nälkää, olin laiha ja hemoglobiinit tosi matalat, opiskeluterkkarille kerroin tilanteesta ja sain ohjeita että älä juo teetä tai maitoa kun ne sitoo hemoglobiinia. Toisen asteen opiskelijan opintotuesta kun yritti maksaa vuokran ja ruuat, niin eihän se riittänyt, tein välillä töitä ja opiskelut kesti kauan.

Äiti sano, ettei sossuun kannata mennä kun en kyselee ja voi sitten tulla kotiinkin tarkistamaan että jos on antaneet ruokarahaa lasten ruokaan, niin pitää sitten olla vaikka juustoa jääkaapissa, jos ne tulee tarkastamaan. Me lapset ymmärrettiin, koska eihän meillä koskaan mitään juustoa ollut. Se oli kallista. Enkä sitten kotoa muuton jälkeenkään käynyt koskaan sossussa vaikka ei ollut ruokaan rahaa.

Eli näin jälkikäteen, voi juma... mutta elämä on. Hankin kunnon koulutuksen, sain töitä ja osaan elää nuukasti. Pärjään hyvin. Osaan myös nauttia elämästä ja tuen omia lapsiani vähän epäitsekkäämmin.

• Yrjötär

Miten pääsi eroon köyhyydestä

juoppo juopontytär

13.7.2013 11:43

Kyllä on jutut. Lähdes nyt vaikka ulos lenkille.

• Tyhmäteivätajua

Ei mitään järkeä koko tarinassa ja alle kirjoitinkin omat neuvoni mitä olen noudattanut ja päässyt köyhyysloukusta. Köyhyydestä on aloitettu mutta nykyään ei tarvitse enää centtejä laskea kaupassa.

Kaikkea ei voi saada mutta voi valikoida mitä haluaa kaikkein eniten ja pyrkiä siihen määrätietoisesti ja pitkä jännitteisesti hyvällä kriisin hallinta kyvyllä. Vastoinkäymisistä noustaan nopeasti ja korjataan vauriot nopeasti. Se vaatii vain älykkyyttä, ei sen enempää.

• Omiakokemuksia

Parhain keino päästä köyhyydestä kun ei lisäänny, ei valitse vääriä kumppaneita, ei mene naimisiin eikä anna kenenkään hallita rahan ja ajankäyttöä, käyttää aikaansa opiskeluun, itsensä kehittämiseen, kova itsekuri niin ettei antaudu riippuvuuksille, kyky elää nuukasti silloin kun tilanne vaatii laskien tarkkaan ettei elä yli varojensa. Valmis opiskeleman uuden ammatin jos jostain tippuu. Hyvinä aikoina ei elä kuin viimeistä päivää vaan kerää vara kassaa pahan päivän varalle. Ei kilpaile kenenkään kanssa eikä kadehdi niitä jotka omaa ideologiaansa ja onneensa hehkuttaa sillä sieltä voi tippua alas ja lujaa yhtä lujaa kun sinne on päästykin. Ei rakenna elämäänsä siten että on jostain ihmisestä tai ihmisistä riippuvainen. Pystyy tekemään matala palkka alan töitäkin tarpeen vaatiessa. On monitaitoinen, itsenäinen ja älykäs.

Parhainta jos löytää saman tasoisen ja kehityskykyisen kumppanin rinnalleen jossa tuetaan toinen toisiaan eikä rikki revitä, päästään vastoinkäymisistä toinen toisiaan tukien.

Pääasia ettei anna sen saman kurjuuden ja köyhyyden jatkua sukupolvesta toiseen toistaen samaa syrjäytymis kierrettä mitä vanhemmat ja esivanhemmat ovat toistaneet sukupolvesta toiseen.

Mitä järkeä on lisääntyä jossa jälkikasvu saa taas samat lähtökohdat mitä on itse saanut elikkä todella surkeat. Just surkeista lähtökohdista tulevilla on kamala pakkomielle saada lapsia ensimmäisenä kenelle tahansa vastaantulevalle niin kuin se olisi jokin pakokeino niistä oloista, päästä pois taas jonkun holhottavaksi tai yhteiskunnan holhottavaksi (yksinhuoltajaksi tietoisesti) niin ettei tarvitse koskaan ottaa vastuuta itsestään ja omasta elämästään. Kun on lapsia niin aina jokin taho holhoaa vaikka ei hallitse elämässään yhtään mitään. Voi vaan ruikuttaa kun on tiukkaa ja köyhää elikkä alapää on pelittänyt oikein kiitettävästi eikä yläpäässä ole kuin tyhjää, tyhjä kuin linnunpönttö kun tietty tehtävä on suoritettu. Ja kaikki vika on muissa kun siihen tilanteeseen on tultu. Aivan järkyttävän itsekästä.

Itsensä kehittäminen, tieto ja taito on valtaa olla jatkamatta samaa sukupolvesta toiseen menevää samaa kierrettä ja siihen pääsee kun käyttää enemmän yläpäätään kuin naima vehkeitään. Ihmiskunnan sukupuuttoon kuolemisesta ei ole mitään pelkoa kun suurin osa ihmisistä on tyhmiä ja mitä enemmän ihmisiä niin sitä tyhmempiä ne ovat. Maksajat vaan tahtoo loppua tälle köyhän väestön ylikansoittumiselle ja öky rikkaat eivät halua jakaa edes että työllistäisivät köyhiä vaan käärinliinoissa on heillä taskut että saa hautaansa mukaan. Ahneiden valtakunta on alkanut eikä sille loppua näy. Maailman rikkaimmat mahtuu kaksi kerroksiseen bussiin. En haluaisi olla siinä joukossa kun ei ole enää mitään saavutettavaa mutta en haluisi olla maailman köyhimpienkään joukossa.

• Ei_kai_miljardöörejä

maailmassa liene montaakaan tuhatta eikä sellaisen kai olisi edes mukava ollakaan. Mutta tällaisena tavallisena monimiljonäärinä elämä on leppoisaa. Menestyksestäni voin kiittää vain itseäni, bisnesvainuani ja rohkeuttani iskeä kiinni silloin kun muut pelkäävät, esimerkiksi Nokian osakkeisiin silloin kun niitä sai lähes ilmaiseksi. En sano että tämä olisi ainoa tapa elää mutta mukava tämä ainakin on.

• pöh_
        Ei_kai_miljardöörejä kirjoitti:

maailmassa liene montaakaan tuhatta eikä sellaisen kai olisi edes mukava ollakaan. Mutta tällaisena tavallisena monimiljonäärinä elämä on leppoisaa. Menestyksestäni voin kiittää vain itseäni, bisnesvainuani ja rohkeuttani iskeä kiinni silloin kun muut pelkäävät, esimerkiksi Nokian osakkeisiin silloin kun niitä sai lähes ilmaiseksi. En sano että tämä olisi ainoa tapa elää mutta mukava tämä ainakin on.

Ja sitten tulit köyhyyspalstalle valehtelemaan tarinasi. Kukaan ei usko. Monimiljonääri? Oletko Sipilä?

• köyhäilyä

Kyllä näin on, allekirjoitan.
        Puhutaan köyhyyden periytymisestä, se on oikeasti vanhempien katkeruus jonka he siirtävät lapsilleen.
        Koko 60-luku kolmea sisarusta syyllistettiin kuinka nähtiin nälkää ja kärsittiin.
        Kostoksi.
        Yli kaiken varjele sydäntäsi, liian myöhään ymmärrettiin ettei esim tätiä olisi ollut pakko tavata.
        Oppi ainakin rahankäyttöä, vaikka tunnepuoli jäi köyhäksi, ettei elä niin kuin pulloperse sika.
        Itsenäinen ajattelu pelastaa hengen, vaikka näin: ei hänestä mitään apua minulle ole, joten elän sen mukaan.

• ei.ainakaan.rikas

Kun elää sen mukaan mitä voi, parhaansa tekee, opiskelee kaikki mitä on mahdollista, sen pitäisi riittää. Koulutus ei todella enää takaa työpaikkaa heti, mutta joka tapauksessa on joskus mahdollisuus. Joten opiskelkaa niin paljon kuin voitte, ja tyytykää silti osaanne.

• köyhäilyä

Ap kysymys: kannattaisitko alkoholiongelmaisten pakkohoitoa?
      Myöskin ollut paljon lähipiirissä näitä murheita.

• Anonyymi

Sähköasentaja ja sairaanhoitajana pois köyhyydestä. :D täyttä toisten orjana olemista nekin hommat ja juuri niitä hantti hommia.

• Anonyymi

Mitäs sinä teet työksesi?

• Anonyymi

Oliko se Kelan elätin mielipide.
        Ihan tavallisissa ammateissa saa sen verran rahaa että saa oman asunnon ja lisäksi
        kulkuvälineen ja harrastusvälineitä. Omassa kämpässä pärjää ihan mukavasti
        työssö olo ajan ja myös eläkkeellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      217
      2889
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      129
      2831
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      1816
    4. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      73
      1428
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      237
      1352
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1108
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1011
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      896
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      843
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      843
    Aihe