Auton moottorin hajoaminen takuuajan jälkeen. Korvaako mikään?

huolestunut5

Juhannuksena autoni Bmw e92 320 diesel jätti tien päälle. Auto hinattiin merkkihuoltoon ja sielä totesivat että sylinteriputki on irronnut ja koko moottori pitää vaihtaa. Kustannusarvio 8000€. Takuu on mennyt jo umpeen, mutta tuntuu oudolta että näin voi käydä autolle, jolla on ajettu 150tkm ja on ´08 vuosimallia. Voisiko kyseessä olla valmistusvika? Onko järkeä lähteä viemään asiaa esimerkiksi maahantuojalle ja miettiä homman viemistä kuluttajasuojavirastoon?

15

4654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bimmer Party

      Eikö sotä putkea voi hitsata kiinni?

    • Fjddd

      Artisti maksaa...
      Mikäli haluat selvitä halvemmalla kysy Tallinnan Bemarilta United-Motorssilta.

      • ,,,,,,,,,,,,,,,,50%

        "Artisti maksaa..."

        Näinhän se vähän tahtoo olla.
        Uusissa autoissa on erimittaisia ja laajuisia takuita ja kun se takuuaika umpeutuu, kuten tässä, auton omistaja/haltija on omillaan vahinkojen ja rikkoutumisien suhteen.
        Olkoonkin, että puhutaan "vain" 5-vuotiaasta "vain" 150000km ajetusta ns. "premium"-merkistä, vikoja voi syntyä väärästä tai huolimattomasta käytöstä ym. ja takuuaika on takuuaika ja päätyttyään se on loppu.

        Ei se "premium" tee autosta ikiliikkujaa.

        Toki tuollaisessa tapauksessa kyseessä on valmistus/tyyppivika ja maahantuojaan kannattaa olla yhteydessä ja yrittää sovinnolliseen sävyyn saada osaaottamaan kunnostukseen jollain suhteella. Veikkaisin kyseisen "premium"-merkin tulevan vastaan jopa 50% kulut jakaen, jos käyttäjässä itsessään ei todeta syytä rikkoutumiseen olevan.


      • Kalkulaattori
        ,,,,,,,,,,,,,,,,50% kirjoitti:

        "Artisti maksaa..."

        Näinhän se vähän tahtoo olla.
        Uusissa autoissa on erimittaisia ja laajuisia takuita ja kun se takuuaika umpeutuu, kuten tässä, auton omistaja/haltija on omillaan vahinkojen ja rikkoutumisien suhteen.
        Olkoonkin, että puhutaan "vain" 5-vuotiaasta "vain" 150000km ajetusta ns. "premium"-merkistä, vikoja voi syntyä väärästä tai huolimattomasta käytöstä ym. ja takuuaika on takuuaika ja päätyttyään se on loppu.

        Ei se "premium" tee autosta ikiliikkujaa.

        Toki tuollaisessa tapauksessa kyseessä on valmistus/tyyppivika ja maahantuojaan kannattaa olla yhteydessä ja yrittää sovinnolliseen sävyyn saada osaaottamaan kunnostukseen jollain suhteella. Veikkaisin kyseisen "premium"-merkin tulevan vastaan jopa 50% kulut jakaen, jos käyttäjässä itsessään ei todeta syytä rikkoutumiseen olevan.

        6-vuosi menossa eli kohta takuuaika 3x


    • Elvis oli kala

      Autosta vastaa:
      1. Myyjä
      2. Maahantuoja
      3. Valmistaja
      Ensimmäisenä yhteys myyjään ja reklamaatio sille.
      Merkkiliike tietää, onko ko. ongelma tiedossa ja onko sille GW olemassa.
      Aina siis kannattaa merkkiliikkeen kautta tai suoraan, jos merkkiliikkeen kautta ei onnistu, olla maahantuojaan.

      Kannattaa olla kohtelias sille merkkiliikkeen edustajalle, koska hän ja nänen edustama yritys ei ole korvausvelvollisia...

    • Neuvoa kuluttajaneuvonna

      Kannattaa kysyä ensin neuvoa kuluttajaneuvonnalta, sitten olla yhteydessä myyjään.

    • huolestunut5

      Kiitos vastauksista. Goodwill kysely on tehty ja Bmw lupasi hyvittää 20% joka on mielestäni aivan yhtä tyhjän kanssa; varsinkin kun he tarvitsivat tarkan vian päättääkseen hyvityksen määrän. Vian etsinnästä velotettiin 1100€, eli tämäkin oli -0.
      Pointtini on se, että sylinteriputken irtoaminen on mitä todennäköisimmin valmistusvika. Auton historia on aukoton ja määräaikaishuollot on tehty aina ajallaan merkkiliikkeessä. Autoa ei ole millään tavalla viritelty tai tuunailtu.

      • as2

        No tuo 150tkm taitaa aika lailla olla moottorin "laskettu käyttöikä" mikä tarkoittaa että virhevastuusta ei taida paljoa yli 20% tulla.
        Jos oikein muistan on noita bemarin moottoreita hajoillut pienemmissäkin kilometreissä ilman valmistajan vastaantulemista.


      • vai mitä

        "Auto hinattiin merkkihuoltoon "

        No eikös se ole tutkittu? Hakisin tialle vaihtokonetta, tai vaihtoehtoisesti korjausta Virossa. Kyllähän tuolla kahdeksalla tonnilla saa tuollaisen auton ilman suomikilpiä ja myytäväksi jää kaikki osat moottorin lisäksi..


    • jepulisjep

      miettikää miten lirissä pikkukauppias olisi kun on mennyt myymään noin huonon auton? 150tkm ajettu jakone mox!
      yksikään lautakunta ei armoa pikkukauppiaalle anna vaikka kuinka olisi ostanut hyvässä uskossa vaan vähintään puolet maksuun tai nimi menee!
      ei auta huoltokirjat tai muutkaan selitykset,mutta kun on maahantuaja liike niin käsittely onkin eri asia!
      voi pikkukauppias parat kyllä on eriarvoinen kohtelu!

      • Kauppiaiden puolesta

        Juuri näin.
        Käytettynä tuollaisen myynyt pienkauppias olisi ilman muuta "ollut tietoinen viasta", syytelty huijariksi ja vikojen peittelijäksi sekä palstoilla postailtu täydeksi petturiksi... maahantuoja pääsee sata-varmasti tuolla 20% osuuden "goodwillillä" ja jos ei kelpaa, sitäkään ei tarvitse maksaa.


    • bmw-tietäjä

      Jos olisit etukäteen, ennen auton ostoa, selvittänyt asiaa, niin olisi jäänyt tämäkin pommi-bemari ostamatta. Niiden koneiden käyttöikä on juuri tuota luokkaa. 2,5 ja 3,0 dieseleitä on särkynyt jopa 60000 km kohdalla imusarjan läppien vuoksi.

      Premium-auto, hyvä ajaa jne, mutta koneiden laatu on surkeaa.

      Kysy Tallinnasta hinta, se on ainoa neuvo.

      • Imuläppä

        BMW on suht huoleton auto, kunhan hankkiutuu siitä eroon ennen kuin mittarissa on 250tkm tai aikaa on kulunut 8 vuotta. Tämän jälkeen alkaa ilmetä kaikenlaista pikkuvikaa. Edellinen koskee siis bensamoottorilla varustettuja.

        Dieselin ostaneet nuukailijat voivat olla onnellisia jos pääsevät ongelmitta puoliakaan noista määristä, ja ilmenneet viat eivät sijoitu kastiin "pikkuviat".


      • JOLlLLNn

        Imusarjan läpät kannattaa poistaa ennen kuin ne irtoavat ja seurauksena konetuho. Tyyppivika konemallissa.


    • Ex-bemaristi

      BMW on halpa ostaa, mutta helvetin kalllis pitää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1022
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      771
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe