Cruze 2.0 TD pikakestotestissä.

abratos2

AutoNachrichtenin toimitus otti 20tkm kestotestiinsä puoli vuotta sitten Chevrolet Cruze 2.0 TD farkun. Autossa ei ollut mitään vikoja, ja se oli suosittu matkavaunu etenkin Autobahn-ajossa. Huippunopeudeksi saatiin 210 km/h.

Ainoa negatiivinen huomio oli kulutus 7l/100km, mutta syykin oli selvä, eli Autobahnien suuri osuus kaikista ajoista.

Jos saksa sujuu, niin tästä lukemaan:
http://www.autonachrichten.de/2013/07/14/reif-fur-die-zeugnisvergabe.html

23

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+2
      • Taas Jenkkilä.

        Niinpä niin. Jenkkilässähän nuo kiihtyy moottoripyöriä paremmin, ovat parasta premiumia ja kuluttavat vähemmän - jopa automaattina - kuin Eurooppalaiset 1,6 litraiset taloudellisimmat dieselit.

        Kaippa tuollaisella saa just ja just sen 4 pilkku jotain menemään, kunhan ajaa aina 3 kilometrin jono perässä. Tuo 2-litrainen diesel kun ei ole tunnettu mitenkään erityisestä taloudellisuudesta, vaan paremminkin rivakasta kulusta. Uudempi 1,7 on sitten asia erikseen, tosin Cruzen keulilla 4,5 litraa keskikulutukseksi voi olla jo hieman työn takana silläkin.
        Olisi hauska nähdä suomalaiset ympärivuotiset lukemat. Jotkut täällä ovat diesel-Cruzen kulutuksista kertoilleet, mutta ovat aika kaukana 4,? kulutuksista.


      • 16+2
        Taas Jenkkilä. kirjoitti:

        Niinpä niin. Jenkkilässähän nuo kiihtyy moottoripyöriä paremmin, ovat parasta premiumia ja kuluttavat vähemmän - jopa automaattina - kuin Eurooppalaiset 1,6 litraiset taloudellisimmat dieselit.

        Kaippa tuollaisella saa just ja just sen 4 pilkku jotain menemään, kunhan ajaa aina 3 kilometrin jono perässä. Tuo 2-litrainen diesel kun ei ole tunnettu mitenkään erityisestä taloudellisuudesta, vaan paremminkin rivakasta kulusta. Uudempi 1,7 on sitten asia erikseen, tosin Cruzen keulilla 4,5 litraa keskikulutukseksi voi olla jo hieman työn takana silläkin.
        Olisi hauska nähdä suomalaiset ympärivuotiset lukemat. Jotkut täällä ovat diesel-Cruzen kulutuksista kertoilleet, mutta ovat aika kaukana 4,? kulutuksista.

        Jos osaisit englantia, voisit tarkistaa asian artikkelista. Ehkä äitisi tai opettajasi voisi auttaa?


      • Taas Jenkkilä
        16+2 kirjoitti:

        Jos osaisit englantia, voisit tarkistaa asian artikkelista. Ehkä äitisi tai opettajasi voisi auttaa?

        Kehotan katsomaan itsesi suosiman spritmonitorin lukemia, eikä mitään toimittajan tekemiä pihistely-kokeiluja, jossa satunnaisesti "eksyttiin" hetkeksi kaupunkiin.
        Spritmonitor kertoo lukemat oikeasta käytöstä useamman auton keskiarvona - kuten hyvin itsekkin tiedät. Vai eikä tuo enää kelpaakkaan kulutusmittariksi??


      • 165234
        Taas Jenkkilä kirjoitti:

        Kehotan katsomaan itsesi suosiman spritmonitorin lukemia, eikä mitään toimittajan tekemiä pihistely-kokeiluja, jossa satunnaisesti "eksyttiin" hetkeksi kaupunkiin.
        Spritmonitor kertoo lukemat oikeasta käytöstä useamman auton keskiarvona - kuten hyvin itsekkin tiedät. Vai eikä tuo enää kelpaakkaan kulutusmittariksi??

        Sinulla menee taas puurot ja vellit sekaisin. Jenkkimoottori ei ole sama kuin Euroopassa käytetty.


      • Puurot ja vellit
        165234 kirjoitti:

        Sinulla menee taas puurot ja vellit sekaisin. Jenkkimoottori ei ole sama kuin Euroopassa käytetty.

        Aha, vai niin. Se 2-litrainen jenkkidiesel-moottori automaatilla on sitten varmaan niin paljon eurooppa-versioo parempi, että kuluttaa seka-ajossa 2,6 litraa vähemmän sataselle. Hullua, että Eurooppaan, jossa perinteisesti ollaan suosittu dieseleitä, tuodaan litratolkulla janoisempaa versioo kuin Jenkkeihin, jossa dieselit ovat aivan marginaalisia. Dieseliä ei edes myydä kaikilla amerikkalaisilla huoltoasemilla. Aika hölmöä touhua Chevroletiltä, jos todella näin on.
        Vai olisiko kuitenkin niin, että normaaliajolla se Jenkkienkin versio vie kuitenkin hieman enemmän ainetta kuin toimittajan "pisaralla pidemmälle" suorittama nuukuustesti?


      • 16+2
        Puurot ja vellit kirjoitti:

        Aha, vai niin. Se 2-litrainen jenkkidiesel-moottori automaatilla on sitten varmaan niin paljon eurooppa-versioo parempi, että kuluttaa seka-ajossa 2,6 litraa vähemmän sataselle. Hullua, että Eurooppaan, jossa perinteisesti ollaan suosittu dieseleitä, tuodaan litratolkulla janoisempaa versioo kuin Jenkkeihin, jossa dieselit ovat aivan marginaalisia. Dieseliä ei edes myydä kaikilla amerikkalaisilla huoltoasemilla. Aika hölmöä touhua Chevroletiltä, jos todella näin on.
        Vai olisiko kuitenkin niin, että normaaliajolla se Jenkkienkin versio vie kuitenkin hieman enemmän ainetta kuin toimittajan "pisaralla pidemmälle" suorittama nuukuustesti?

        Toimittajan ajo ei ollut pisaralla pisimmälle venyttämistä. Sen voisit lukea itsekin artikkelista, paitsi ettet osaa. Samassa ajossa euroversio tuskin kuluttaisi paljoa enempää, se on totta.


      • Juuri niin.
        16+2 kirjoitti:

        Toimittajan ajo ei ollut pisaralla pisimmälle venyttämistä. Sen voisit lukea itsekin artikkelista, paitsi ettet osaa. Samassa ajossa euroversio tuskin kuluttaisi paljoa enempää, se on totta.

        Spritmonitor. Siellä ne oikeat kulutuslukemat ovat. Euroversio - mitä meillä täälläkin- myydään, vie alun kolmatta litraa enemmän lientä. Ei ihme, ettei kauppa käy.


      • 156234
        Juuri niin. kirjoitti:

        Spritmonitor. Siellä ne oikeat kulutuslukemat ovat. Euroversio - mitä meillä täälläkin- myydään, vie alun kolmatta litraa enemmän lientä. Ei ihme, ettei kauppa käy.

        Euromallin 2.0 diesel kuluttaa vajaat kaksi desiä enemmän kuin Golf ja 1.7 desin vähemmän kuin Golf. Nämä tiedot siis Spritmonitorista. On se Volkkarin diesel vaan tosi isoruokainen siinä tapauksessa.


      • totta puhut.
        156234 kirjoitti:

        Euromallin 2.0 diesel kuluttaa vajaat kaksi desiä enemmän kuin Golf ja 1.7 desin vähemmän kuin Golf. Nämä tiedot siis Spritmonitorista. On se Volkkarin diesel vaan tosi isoruokainen siinä tapauksessa.

        Kummatkin varsinaisia suursyöppöjä verrattuna amerikan talousihmeeseen, joka olisi Euroopan taloudellisen dieselmoottoriauto, jos sitä tänne tuotaisiin. Vieläpä automaatillakin varustettuna.


    • 1.7-2.0

      1.7D todellinen kulutus on Opelissa litran verran alle 2.0D. Chevyssä varmaankin ihan sama.

      • Taas Jenkkilä

        Chevroletistien esimerkkinä suosimassa kulutusmittaussivustossa, eli Spritmonitorissa 15 yksilön otoksella 2-litraisen keskikulutus on 7,1 litraa sataselle.

        n. 20 kappaleen otoksella 1,7 litraisen keskikulutukset ovat tasan 6,0 litraa sataselle, joten täysin oikeassa olet.

        Ei nuo nyt useamman, kuin yhden auton keskiarvolla otettuna normaalista jokapäiväisestä käytöstä ihan pieniruokaisempia vehkeitä ole.
        Nuo lukemat ovat Saksalaisten käyttäjien lukemia, Suomessa kylmemmät ja pidemmät talvet voivat vielä nostaa noita lukemia X-määrän.


      • wetret
        Taas Jenkkilä kirjoitti:

        Chevroletistien esimerkkinä suosimassa kulutusmittaussivustossa, eli Spritmonitorissa 15 yksilön otoksella 2-litraisen keskikulutus on 7,1 litraa sataselle.

        n. 20 kappaleen otoksella 1,7 litraisen keskikulutukset ovat tasan 6,0 litraa sataselle, joten täysin oikeassa olet.

        Ei nuo nyt useamman, kuin yhden auton keskiarvolla otettuna normaalista jokapäiväisestä käytöstä ihan pieniruokaisempia vehkeitä ole.
        Nuo lukemat ovat Saksalaisten käyttäjien lukemia, Suomessa kylmemmät ja pidemmät talvet voivat vielä nostaa noita lukemia X-määrän.

        Spritmonitor.de

        2.0 120kW Cruze diesel 6.78l/100km
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/10-Chevrolet/1155-Cruze.html?power_s=120

        1.7 Cruze diesel 6.00l/100km
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/10-Chevrolet/1155-Cruze.html?fueltype=1&power_e=97

        Suomen ja USA:n kulutuksissa ei ole rajoittamattomien nopeuksien moottoriteiden ajoa eli tuskin kukaan saa kulumaan näin paljoa.


      • wetret
        wetret kirjoitti:

        Spritmonitor.de

        2.0 120kW Cruze diesel 6.78l/100km
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/10-Chevrolet/1155-Cruze.html?power_s=120

        1.7 Cruze diesel 6.00l/100km
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/10-Chevrolet/1155-Cruze.html?fueltype=1&power_e=97

        Suomen ja USA:n kulutuksissa ei ole rajoittamattomien nopeuksien moottoriteiden ajoa eli tuskin kukaan saa kulumaan näin paljoa.

        Aika kohtuulliset lukemat Cruzen 1.4T bensalle 7.40l/100km

        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/10-Chevrolet/1155-Cruze.html?fueltype=2&power_s=103&power_e=103


      • Taas Saksa
        Taas Jenkkilä kirjoitti:

        Chevroletistien esimerkkinä suosimassa kulutusmittaussivustossa, eli Spritmonitorissa 15 yksilön otoksella 2-litraisen keskikulutus on 7,1 litraa sataselle.

        n. 20 kappaleen otoksella 1,7 litraisen keskikulutukset ovat tasan 6,0 litraa sataselle, joten täysin oikeassa olet.

        Ei nuo nyt useamman, kuin yhden auton keskiarvolla otettuna normaalista jokapäiväisestä käytöstä ihan pieniruokaisempia vehkeitä ole.
        Nuo lukemat ovat Saksalaisten käyttäjien lukemia, Suomessa kylmemmät ja pidemmät talvet voivat vielä nostaa noita lukemia X-määrän.

        Samoilla kriteereillä Golf ja Cruze diesel, 6,60 ja 6,78 litraa satasella. Golf siis vähän pienempiruokainen, mutta ero on merkityksetön.

        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&constyear_s=2009&power_s=120

        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/10-Chevrolet/1155-Cruze.html?power_s=120


      • Autobahn legenda
        wetret kirjoitti:

        Spritmonitor.de

        2.0 120kW Cruze diesel 6.78l/100km
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/10-Chevrolet/1155-Cruze.html?power_s=120

        1.7 Cruze diesel 6.00l/100km
        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/10-Chevrolet/1155-Cruze.html?fueltype=1&power_e=97

        Suomen ja USA:n kulutuksissa ei ole rajoittamattomien nopeuksien moottoriteiden ajoa eli tuskin kukaan saa kulumaan näin paljoa.

        Etpä ole varmaan juurikaan viimeaikoina matkaillut Saksassa. Nimittäin autobahnit ovat nykyään sen verran ruuhkaisia, että ei siellä juurikaan millään vapailla nopeuksilla ajella satojen kilometrien rupeamia tukka hulmuten. Ehkä yöllä ja pyhinä voi päästä rauhassa kokeilemaan kulkua, mutta ei muuten.

        Kuinkahan paljon yleensäkkin Saksalainen suurkaupunkilähiössä elelevä normaalisti töissä käyvä perhe vuotuisista ajoistaan ajaa Saksaa risteileilevillä vapaan rajoituksen teillä 210 km/h?? Näissä Suomalaisissa autokeskusteluissa autobahnojen osuutta kulutuksiin liioitellaan rajusti. Suomessa Talvet ovat kylmempiä ja pidempiä kuin keski-euroopassa jotka taatusti nostaa kulutuksia, sitä on edes turha spekuloida etteikö niin olisi.
        10 minuutin ajo töihin 20 asteen pakkasessa kylmällä moottorilla vie enemmän ainetta kuin kymmenien kilometrien ajo ruuhkaisella autobahnilla.


    • abratos2

      Kiinnostavia kulutuslukemia jenkkipojilla. Jos nopeus pidettäisiin maksimissaan 100km/h, kuten gminsidenews teki, olisivat saksalaisetkin kulutukset paljon pienempiä.

      • näin tämä taas

        Arvasinhan tämän. Talvella Voltin ja 1,4 T Cruzen yllättävän suurista kulutuksista keskustellessa, eivät kelvanneet Chevroletisteille kotimaisten autolehtien tekemät mittaukset. Spritmonitoria tuijotettiin kuin raamattua, koska sieltä löytyi Chevroletisteille TM:n ja Tuulilasin tekemiä pettymys-mittauksia tyydyttävämpää luettavaa..... Nyt sitten kun puhutaan dieseleistä, eivät Saksalaisten mittaukset kelpaakkaan, koska ilmeni, että dieselien kulutukset eivät olekkaan aivan pienemmistä päästä edes sillä uudemmalla ja taloudellisemmalla 1,7 D koneella.

        Saksassa keskivertoautoilija ei taatusti aja huippunopeuksia autobahnilla montaakaan kilometriä vuodessa - ei ainakaan kulutuksen kannalta ratkaisevasti - mutta Suomessa talvi vaikuttaa kulutuksiin, se on saletti.

        Jos nopeus pidettäisiin 60 km/h tunnissa, kulutus olisi varmasti Jenkkipoikiakin pienempää, mutta kuka tuollain nyt haluaa ja pystyy autollaan ylipäätään ajamaan?? Ehkä "pisaralla pisimmälle" kisaajat??


      • 16+2
        näin tämä taas kirjoitti:

        Arvasinhan tämän. Talvella Voltin ja 1,4 T Cruzen yllättävän suurista kulutuksista keskustellessa, eivät kelvanneet Chevroletisteille kotimaisten autolehtien tekemät mittaukset. Spritmonitoria tuijotettiin kuin raamattua, koska sieltä löytyi Chevroletisteille TM:n ja Tuulilasin tekemiä pettymys-mittauksia tyydyttävämpää luettavaa..... Nyt sitten kun puhutaan dieseleistä, eivät Saksalaisten mittaukset kelpaakkaan, koska ilmeni, että dieselien kulutukset eivät olekkaan aivan pienemmistä päästä edes sillä uudemmalla ja taloudellisemmalla 1,7 D koneella.

        Saksassa keskivertoautoilija ei taatusti aja huippunopeuksia autobahnilla montaakaan kilometriä vuodessa - ei ainakaan kulutuksen kannalta ratkaisevasti - mutta Suomessa talvi vaikuttaa kulutuksiin, se on saletti.

        Jos nopeus pidettäisiin 60 km/h tunnissa, kulutus olisi varmasti Jenkkipoikiakin pienempää, mutta kuka tuollain nyt haluaa ja pystyy autollaan ylipäätään ajamaan?? Ehkä "pisaralla pisimmälle" kisaajat??

        Alle 0.2 l/100km eroon vastaavaan Golf-dieseliin ja Golf on sentään pienempi auto. Minä en näe tässä mitään ongelmaa kulutuksen kanssa. Jos Golfiin laitettaisiin Cruzen moottori, se menisi pienemmällä kuin omalla moottorillaan.


      • 16+2
        näin tämä taas kirjoitti:

        Arvasinhan tämän. Talvella Voltin ja 1,4 T Cruzen yllättävän suurista kulutuksista keskustellessa, eivät kelvanneet Chevroletisteille kotimaisten autolehtien tekemät mittaukset. Spritmonitoria tuijotettiin kuin raamattua, koska sieltä löytyi Chevroletisteille TM:n ja Tuulilasin tekemiä pettymys-mittauksia tyydyttävämpää luettavaa..... Nyt sitten kun puhutaan dieseleistä, eivät Saksalaisten mittaukset kelpaakkaan, koska ilmeni, että dieselien kulutukset eivät olekkaan aivan pienemmistä päästä edes sillä uudemmalla ja taloudellisemmalla 1,7 D koneella.

        Saksassa keskivertoautoilija ei taatusti aja huippunopeuksia autobahnilla montaakaan kilometriä vuodessa - ei ainakaan kulutuksen kannalta ratkaisevasti - mutta Suomessa talvi vaikuttaa kulutuksiin, se on saletti.

        Jos nopeus pidettäisiin 60 km/h tunnissa, kulutus olisi varmasti Jenkkipoikiakin pienempää, mutta kuka tuollain nyt haluaa ja pystyy autollaan ylipäätään ajamaan?? Ehkä "pisaralla pisimmälle" kisaajat??

        Jos vielä verrataan Cruze 1.7D:n kulutusta Golfin lähimpään vastaavaan eli 103kW dieseliin, huomataan, että Golf vie vähän enemmän, 6.08l/100km. Eroa siis desin verran eli eipä juuri mitään.

        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&constyear_s=2011&power_s=103&power_e=103


      • Miksei täällä ole?
        16+2 kirjoitti:

        Jos vielä verrataan Cruze 1.7D:n kulutusta Golfin lähimpään vastaavaan eli 103kW dieseliin, huomataan, että Golf vie vähän enemmän, 6.08l/100km. Eroa siis desin verran eli eipä juuri mitään.

        http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/50-Volkswagen/452-Golf.html?fueltype=1&constyear_s=2011&power_s=103&power_e=103

        Yllättävää on se, että 1,7 D Cruze kuluttaa melkein 2 litraa enemmän sataselle kuin perinteisellä automaatilla varustettu 2-litrainen Amerikan versio. Ylivoimaisesti taloudellisin Cruze on siis 2-litrainen amerikan-versio ja tosiaan vieläpä momentinmuunnin-automaatilla varustettuna. Mikseivät tuo tuota ekoihmettä Suomeen tai edes koko Eurooppaan?? Vanhalle mantereelle tuodaan vain noita hirveällä kulutuksella varustettuja versioita.

        Amerikan versio olisi nopealla katselmuksella tällä tietoon yksi Euroopan ylivoimaisesti taloudellisimpia dieselautoja, mikäli spritmonitorin kulutuksia pitäisi vertailupohjana tuohon Amerikkalaisten mittaukseen. Jopa useimmat 1,3 - 1,6 litraisetkin dieselit jäisivät litratolkulla Amerikan Cruzen haamulukemista. Spritmonitorin mukaan jopa huipputaloudellinen Fiat 500 1,3 multijetkin vie jopa puolilitraa enemmän kuin Cruze 2,0 D automatic Amerikanversio.
        On suorastaan rikos, ettei täällä päästä nauttimaan moisesta. Jos seka-ajossa menee 4,5, maantiellä puhutaan varmasti kolmosen pintaan ja jopa alle menevistä kulutuksista.


      • 16+2
        Miksei täällä ole? kirjoitti:

        Yllättävää on se, että 1,7 D Cruze kuluttaa melkein 2 litraa enemmän sataselle kuin perinteisellä automaatilla varustettu 2-litrainen Amerikan versio. Ylivoimaisesti taloudellisin Cruze on siis 2-litrainen amerikan-versio ja tosiaan vieläpä momentinmuunnin-automaatilla varustettuna. Mikseivät tuo tuota ekoihmettä Suomeen tai edes koko Eurooppaan?? Vanhalle mantereelle tuodaan vain noita hirveällä kulutuksella varustettuja versioita.

        Amerikan versio olisi nopealla katselmuksella tällä tietoon yksi Euroopan ylivoimaisesti taloudellisimpia dieselautoja, mikäli spritmonitorin kulutuksia pitäisi vertailupohjana tuohon Amerikkalaisten mittaukseen. Jopa useimmat 1,3 - 1,6 litraisetkin dieselit jäisivät litratolkulla Amerikan Cruzen haamulukemista. Spritmonitorin mukaan jopa huipputaloudellinen Fiat 500 1,3 multijetkin vie jopa puolilitraa enemmän kuin Cruze 2,0 D automatic Amerikanversio.
        On suorastaan rikos, ettei täällä päästä nauttimaan moisesta. Jos seka-ajossa menee 4,5, maantiellä puhutaan varmasti kolmosen pintaan ja jopa alle menevistä kulutuksista.

        Siinähän menisi kaikki sekaisin, jos GM toisi Eurooppaan monta litraa Golfia taloudellisemman version.


    • Faktaa on

      Minun Cruzella 2,0D 120KW manuaali ajettu 56 tkm. ja mittarissa oli kuin ostin 11 tkm. Nollasin keskikulutus mittarin ostettaessa 2v. sitten. Näyttää nyt 6,9 l. ajettu raskaalla kaasu jalalla ja vedetty asuntovaunua parina kesänä yht. noin 4-5 tkm. milloin kulutus nousee noin 50%. Autolla voi lirutella jos haluaa säästää naftaa, mutta silloin on sama ostaa jokin pieni tehoinen eko malli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      69
      3793
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      99
      3446
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      77
      3290
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2608
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      114
      1512
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1476
    7. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1090
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1076
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1036
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      996
    Aihe