Krooninen munuaisten vajaatoiminta, kilpirauhaset, astma, mikä?

joopppsi

En tiedä mihin olisin tämän pistänyt, mutta päätin nyt kuitenkin laittaa yleiseen osioon.
Eli ongelmani on se että minua vaivaa jatkuva epätietoisuus ja haluisin kysellä onko muilla samoja vaivoja. Eli, minua on jo 2 vuotta vaivannut jatkuva kurkkukipu ja limaneritys sekä suurentunut imusolmuke/sylkirauhanen leuan alla? Näytetty on lääkärissä. Pef mittauksia tehty, puhaltelen 350-400, mutta mielestäni se ei ole astmaa koska hengitykseni ei vingu eikä ole ihmeempiä hengenahdistuksia. Myös mukana on univaikeudet sekä iltaisin sydämen tykytys... Kyljet kipeät. Myös jonkin verran on lihaakramppeja ja elohiiriä..Ihoni on kuiva mutta llen atoopikko. Olen miettinyt myös voisiko kyse olla jostaib puutostilasta koska olen sairastanut 2 vuotta sitten anoreksian? :/ kilpirauhaset on testattu mutta ne olivat normaalit, rajoilla, vaikka oireet sopisivat mielestäni siihen.
mitähän tämä voisi olla? Imusolmukesyöpäkin käynyt mielessä, vai olenko vain luulosairas? :D

23

948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tiiiä

Tänään Studio55.fi-uusintalähetyksessä puhutaan Suomessa yhä yleisemmistä autoimmuunisairauksista lääkäri Olli Sovijärven kanssa. Autoimmuunisairauksiin kuuluu muun muassa kilpirauhasen tulehdus, haavainen paksusuolentulehdus, ykköstyypin diabetes, Crohnin tauti, nivelreuma, MS-tauti, psoriasis ja keliakia.

http://www.studio55.fi/

• vajiksesta

"Kilpirauhasarvot olivat rajoilla", mainitsit. Toivottavasti sinulta otettiin sekä TSH, T4V että T3V. Etenkin arvauskeskukset rajoittavat testit TSH:n varaan. Monet oireesi sopivat vajaatoimintaan. Itsekin sain Thyroxinin, vaikka arvot olivat viitearvojen alarajoilla. Toivottavasti löydät osaavan endokrinologin.

Googlaa "palan tunne kurkussa Kilpirauhassairaudet Suomi24" ja vertaa oireisiisi. Samoin Kilpirauhasliiton sivuilta saat infoa. Samoin ositteesta http://www.kilpirauhanen.com löydät lisää tietoa vajaatoiminnan oireista.

Sydämen tykytys saattaa olla joko sydäntauti tai kilpirauhasen liikatoimintaa. Monilla vajaatoimintaa sairastavilla on kesällä liikatoiminnan vaihe, sillä lämpö ja valo vilkastuttavat kilpirauhasta.

• unohdahysteerikot

Jaahas.... mikäköhän rooli sillä T3V:llä on vajaatoiminnan diagnostiikassa? Taitaa arvauskeskus osata asiansa sinua paremmin.

Kannattaa unohtaa yleensä keskustelufoorumeilla kilpirauhasen vajaatoiminnasta puhuvat ihmiset. Yleensä ihmisillä mentaliteetti kuin jossain kultissa ja asenne juuri ylläolevan kirjoittajan tyyppistä "minä tiedan kyllä paremmin kuin lääkäri", "kaikki kilpirauhasarvot kunnossa, mutta minulla on vajaatoiminta kun jotain epämääräisiä oireita minulla on". Luota vain siihen omaan lääkäriisi. On siihen ihan hyvä syy olemassa miksi hän on siellä terveysasemalla (tms.) työssä asiantuntijana ja nämä kilpirauhashysteerikot täällä suomi24:lla ja muilla foorumeilla osoittamassa tietämättömyyttään.

• Katso itse
        unohdahysteerikot kirjoitti:

Jaahas.... mikäköhän rooli sillä T3V:llä on vajaatoiminnan diagnostiikassa? Taitaa arvauskeskus osata asiansa sinua paremmin.

Kannattaa unohtaa yleensä keskustelufoorumeilla kilpirauhasen vajaatoiminnasta puhuvat ihmiset. Yleensä ihmisillä mentaliteetti kuin jossain kultissa ja asenne juuri ylläolevan kirjoittajan tyyppistä "minä tiedan kyllä paremmin kuin lääkäri", "kaikki kilpirauhasarvot kunnossa, mutta minulla on vajaatoiminta kun jotain epämääräisiä oireita minulla on". Luota vain siihen omaan lääkäriisi. On siihen ihan hyvä syy olemassa miksi hän on siellä terveysasemalla (tms.) työssä asiantuntijana ja nämä kilpirauhashysteerikot täällä suomi24:lla ja muilla foorumeilla osoittamassa tietämättömyyttään.

http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/

Katso tuosta linkistä. Heti etusivulla vastaus!

• vielä yksi
        unohdahysteerikot kirjoitti:

http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/t3-hormonit/

Tuossa myös rT3, ei vain T3V

• unohdahysteerikot
        vielä yksi kirjoitti:

http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/t3-hormonit/

Tuossa myös rT3, ei vain T3V

Kuten aiemmin jo totesinkin, niin luota siihen lääkäriin ja jätä suosiolla nämä keskustelufoorumilla tietämättömyyttään osoittavat kilpirauhashysteerikot rauhaan. Suurin osa juuri niin typeriä kuin ylläolevakin kaveri linkkeineen, että ei edes sitä ymmärrä.

Kiitosta vain linkeistäsi, joissa vain kerrottiin mikä t3v on. Mikäli keskustellusta jotain ymmärtäisit, niin tietäisit, että sitähän ei kukaan vain kysynyt, vaan mikä on kyseisen hormonin rooli kilpirauhasen vajaatoiminnan diagnostiikassa. Yllättäen diagnostiikan osalta ei surkeissa artikkeleissasi (hieman paremmat lähteet jatkossa) ollut sanaakaan. Tiesin kyllä jo tietämättömyytesi etukäteen, mutta hyvähän sinun oli varmistaa se myös muille ihmisille, joita "neuvot" täällä.

• joopppsi

Kilpirauhasta olenkin epäillyt, mutta vajatoimintanhan kuuluu lihominen, minä olen laihtunut melkeen enempi :/ voisin kyllä vielä tarkistuttaa uudestaan vielä nuo arvot. Alkaa tää epätietosuus häiritsemään. Sydänvikaa en usko koska minulla on on otettu monesti sydänfilmi ja hyvältä näyttänyt. Ainoa että verenpaineeni on matalat.

• ei kaikkia oireita

Kaikilla ei ole kaikkia vajaatoimintaoireita samanaikaisesti. Riittää, että on jotain merkittävästi. Minäkään en ole lihonnut kuin pari kiloa, välillä laihtunut yrittämättä.

• Matala verenpaine
    • joopppsi

Niin eihän kaikki oireet tosian kaikille tulekaan... Pitää varmasti pyytää kokeet uudelleen. Tuo lisämunuaisten vajaatoimintakin kuulostaisi mahdolliselta, kellään kokemuksia siitä ja lisää oireita jota aiheuttanut? :/

• Kokeneet

• Pärjään_elämässä

Täällä yksi jolla lisämunuaisten vajaatoiminta = Addisonin tauti. Kesti tovin jotta todettiin ja kyllä sairaalaan piti lähteä ja osastolla diagnoosin sain. En tarkkaan muista mitkä ensimmäiset oireet olivat mutta toteamis hetkenä kuumeilua,heikotusta,matalaa verenpainetta,huonoa oloa,ruoka ei maistunut,nivelet olivat aivan sairaan kipeät(luulin sairastuneeni johonkin nivelsairauteen)kunnes testit osoittivat diagnoosiksi Addisonin taudin. Pyydä lääkärin tutkimaan kun sinua kuitenkin mietityttää mikä on vialla ! Aina ei vika ole korvien välissä.

• kiperä juttu...

Kannattaisi ehkä miettiä muitakin vaihtoehtoja kuin kilpirauhasta. Ihan jo sen takia että tämä mainitsemasi oire, joka lienee se kiistattomin, ei ole ensisijaisesti mikään kilpirauhasoire: "

minua on jo 2 vuotta vaivannut jatkuva kurkkukipu ja limaneritys sekä suurentunut imusolmuke/sylkirauhanen leuan alla?"

Tuon perusteella jossain suun ja nielun alueella on infektio ja muut oireet voivat olla jopa siitä riippumattomia tai siihen liittyviä yleisoireita. Mikä se infektio sitten voisi olla? Jotenkin kätkössä sen olisi oltava, koska ei ole paljastunut. Yksi kätköpaikka olisi hammaskalustosi. Onko sitä tutkittu ihan kuvaamalla? Jos sinulla on esim. puhkeamattomia viisaudenhampaita, ei olisi mahdotonta että jossain niiden sijaintipaikalla olisi myös tulehduspesäke, joka pitää oireita yllä.

Jos hampaiston (tai suun alueen yleisemmin) infektio on jo suljettu pois, niin sitten asia tietysti on selvä, mutta kun et siitä maininnut, en malttanut olla ottamatta puheeksi.

• Pitkäaikaispotilas

Tosiaankin,jos vain mahiksia mennä yksityiselle ja vakuutuksesta takasin niin tiedustele eri yksityissektoreilta mitä testejä voivat ottaa paikan päällä ja kerro tarinasi jo vastaanottovirkailijalle niin osaa neuvoa oikean lääkärin. Mä veikkaan MS-tautia joka monioireinen ja kestää monesti monta vuotta ennenku saadaan kiinni mutta en sano varmaksi mikä sua vaivaa joten anna asiantuntijan tehdä tutkimukset ja tän palstan jutut vain arvailuja :)

• näin se vaan menee

Mikä vakuutus?

Harvalla on mitään vakuutusta ja yksityislääkäri maksaa maltaita kokeineen.

Kunnallisella puolella tuskin kukaan välittää.

Ainakaan ei koskaan saa kertoa, että on ollut syömishäiriö, koska silloin kaikki laitetaan sen piikkiin.

• näin se vaan menee

Syötkö nyt kunnon ruokaa? Ravintoaineden puutokset aiheuttaa vaikka mitä oiretta ja sairautta.

Eli yksinkertaistettuna: Aikuinen tarvitsee hyvää rasvaa ja proteiinia n. 80 grammaa päivässä sekä vähintään 500 grammaa kasvikunnan tuotteita (kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja). Kaikissa kasvikunnan tuotteissa on kuituja, joten sitä kansallisruokaamme "ruisleipää" EI kukaan tarvitse kuidun takia.

Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk (10–20% läntisestä väestöstä kärsii uusienkin tietojen mukaan yhä C-vitamiinin puutteesta, Suomessa luultavasti vielä useampi). C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

D-vitamiinia 50-125µg / vrk

Magnesium (sitraattimuodossa) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1 (joidenkin tutkimusten mukaan lähes 90 % ihmisistä kärsii magnesiumin puutteesta)

Pohjoismaiset terveysviranomaiset suosittelevat aikuisille Omega-3 rasvahappoja 1-2 grammaa päivässä eli esim. villiä lohta vähintään 150 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Raskauden aikana Omega-3 rasvahappojen tarve jopa tuplaantuu. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.

Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä ja lähimarketistakin n. 50€:lla.

Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia.

Kaikkein huonoin tilanne on maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.
      http://www.prweb.com/releases/2013/6/prweb10851751.htm

D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Meillä "asiantuntijat" Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

• joopppsi

Hammaslääkäri jonossa olen tälläkin hetkellä ja odottelen pääsyä, minulla kun on ollut aina huonot hampaat, nyt jo 2 hammasta poistettu ja juurihoitoja tehty, yksi jopa väärin, vaikka olenkin vasta nuori ja huolehdin hyvin hammashygieniasta.
      Voi tietenkin olla että siellä on jokin joka aiheuttaa ongelmaa? Pitää ottaa puheeksi seuraavan kerran hammaslekurilla...

Mites tuo MS-tauti? Miten päädyit siihen? :/ Toivon todella ettei ole sitä!!

Syön kyllä ihan suhteellisen normaalisti, mutta voin myöntää että todella yksipuolisesti opiskelijana ja varmasti jotkin vitamiinit jäävät saamatta ja puutostilojan voi olla? Voi toki olla syy näihin kaikkiin, kuka tietää?

• kiperä juttu...

Epäily siitä että vika löytyy suustasi voi siis hyvinkin olla oikea. (Olen siis sama kirjoittaja joka sitä ehdottikin) Toistan vielä hiukan samaa sen verran, että kuvailemistasi oireista ainut mikä varmasti on objektiivisesti todettavissa oleva fakta on kipeä ja turvonnut rauhanen, ja se ei voi oikein muusta johtua kuin siitä että jokin on tulehtunut rauhasen lähialueella. Siitä mikä se jokin on riippuu sitten se, voidaanko kaikki muutkin vaivat yhdistää siihen. Syynä voisi muuten olla jopa niin pieneltä tuntuva seikka kuin terävä hampaan kulma tai paikka joka raapii ientä/poskea ja tekee siihen kroonisen avohaavan (vaikkei se verta vuotaisikaan).

MS-tautia ei näillä eväillä kyllä tarvitse mielestäni kovin paljon pelätä. Jos nyt äärimmäisen tarkkoja ollaan, täysin sitä ei voi sulkea pois, mutta jos se otetaan yhdeksi mahdollisuudeksi, niin sitten pitää ottaa myös koko joukko muita hyvin epätodennäköisiä sairauksia.

• 125µg

Syöthän D-vitamiinia 50-100µg/vrk ?

"Kanadalaisessa pilottitutkimuksessa D-vitamiinin puutteella on havaittu yhteys lasten kariekseen. Lapsilla, jotka kärsivät D-vitamiinin puutteesta, oli kaksi kertaa suurempi pahan karieksen riski verrattuna lapsiin, joiden D-vitamiinitasot olivat riittävät (yli 75 nmol/l). Suomessa kaikilla on alle 50 nmol/l, jos noudattaa virallisia suosituksia. Hammasluu eli dentiini on luuston tapaan elävää kudosta ja siihen kulkeutuu ravinteita."

http://www.vitamindwiki.com/tiki-index.php?page_id=3018

Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

Lastenlääkäri Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.

Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

D-vitamiini on erittäin halpaa (maksaa pari euroa kuukaudessa).

Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin.

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

Suuri osa lapsista ja nuorista saa liian vähän D-vitamiinia, ja moni liikkuu kasvuiässä liian vähän. Nykyiset viralliset D-vitamiinin saantisuositukset ovat liian alhaisia.

Tutkimuksissa on huomattu, että lasten ja nuorten luunmurtumat ovat lisääntyneet huomattavasti.

Luuston haurastuminen on asiantuntijoiden arvion mukaan syynä yli 40 000 murtumaan vuodessa. Ongelman laajuus ei ole tiedossa, koska sitä ei ole viime aikoina tutkittu. Kymmenen vuotta sitten vain 14% :lla murtumapotilaista oli normaali luuntiheys.

LÄHDE: Osteoporoosiliitto 2013

Osteoporoosissa kalsiumia liukenee luista ja kertyy verisuonten seinämiin, jossa vaarana (mm. sydänkohtausriski) tai pehmytkudoksiin kuten aivoihin (mm. MS-tauti ja dementiariski).

• Valvira oudot toimet

Satakunnan kansa:

Psykiatrian erikoislääkäri Saara (henkilön nimi muutettu) ei ole voinut kirjoittaa potilailleen reseptejä kuukauteen.

Hän oli määrännyt osalle kilpirauhaspotilaistaan lääkkeeksi niin sanottua T3-monoterapiaa, eli pelkkää T3-hormonia.

Suomessa vallitsevana kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkkeenä käytetään T4:ää. Sen sijaan T3:a on perinteisesti käytetty vain muiden lääkeaineiden kanssa yhdistelmähoitolääkkeenä.

T3-hoidon vuoksi sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira rajoitti hänen oikeuttaan toimia lääkärinä.

– Osalle potilaista sopii parhaiten perinteinen T4-hoito, osalle T3, osalle niiden yhdistelmä tai eläinperäiset lääkkeet. Jotkut potilaistani ovat palanneet työkyvyttömyyseläkkeeltä takaisin työelämään T3-monoterapiahoidon ansiosta. Potilaat eivät ole kannelleet hoidosta, vaan toiset lääkärit, Saara kertoo.

http://www.satakunnankansa.fi/Kotimaa/1194826917947/artikkeli/laakari ihmettelee jos potilaat paranevat miksi laakari joutuu vaikeuksiin .html

• joopppsi

Tuo hammashomma voisi hyvinkin olla mahdollinen! Pitää nyt ottaa siitä selvää kun pääsisi sinne hammaslääkäriin ensin!

MS-tautia minäkään en oikein osaa epäillä koska ei minulla ole muita samankaltaisia oireiluja. Esim. kovia särkyjä, tasapaino-ongelmia tms. Ainoat on nuo puutumiset välillä mutta ne uskon johtuvan magnesiumin puutteesta ja niskajumeistani.

• käypäkorruptio
    • tyyt.

Ai mikäkö vakuutus? Itselläni on sairaanhoitokulukorvausvakuutus, ollut liki 20 v, maksan mielusti vakuutusmaksua vajaat 500 euroa vuodessa. Vakuutus on ns. maksanut itsensä takaisin lukemattomia kertoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3643
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2479
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2333
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2097
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1412
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      129
      1329
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      275
      1310
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1285
    Aihe