Miksi tälläistä meillä

surun tuttu

Voi meitä Suomalaisia,olemmeko tunneköyhiä ettemme pysähdy omaishoitajan kohdalle joka haluaisi muutaman sanan kertoa elämästään.Ystävätkin vaihtaa puheenaihetta taikka vaikenevat.Pelkäävätkö he että saavat osan kannettavakseen.Tapasin tumman idän ihmisen jonka muutaman kerran olen vain sattumalta nähnyt.Heti hän kysyi"mitäs kuuluu"ja sain kertoa mitä kuuluu.Olenko syntynyt väärään maahan?

38

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa minäkin olen monasti miettinyt.Suurin osa tutuista ja ns.ystävistä katosi kun alzheimer muutti meille.Onko se pelkoa,tulla luo,kysyä mitä kuuluu,jaksatko?
      Mutta jos kääntäis homman toisin päin,mene muiden luo ja kysy heiltä mitäs sinulle kuuluu,eivätpä kehtaa väistää sitten.Murra sinä muuri,niin minä teen nykyään!Kyllä ne häkeltyy kun en ole kyyryssä kulkeva tuskassa riutuva omaishoitaja ;))
      Monella vaikeata kohdata perhettä jossa on vakavaa sairautta,eivät tiedä miten toimia,tai mitä sanoa,mutte mehän voimme auttaa siinäkin hommassa!
      Ehkä me olemme vähän sisäänpäinkääntyneitä tässä maassa.

    • surun tuttu

      Minulla on aivan sama kun tapaan tuttuja,aivan kuin he odottaisivat että itken,valitan ja suren.Joskus tuntuu että he aivan hämmäsryy että "tuommonenko se onkin yhtä iloinen ja tasapainoinen kuin ennenkin".Vain harvojen kanssa itken.
      Sinäpä annoit ristiina hyvän neuvon,yritän jossain vaiheessa toteuttaa sitä vaikka suru olis puseron sisällä koska meille muutti myös kolmas persoona ja sen nimi on alsheimer nyt keskivaikeaa lähentelee.

    • Ja auta armias jos lähen vaikka jonnekki pitämään hauskaa,silloin "no pitihän se nyt arvata" sairas mies ja maailmalla vaan huipertelee.Kait sitä pitäs kotona istuu suun vinossa kieli roikkuen,että sopisi tähän muottiin.
      Suru ja väsymys on kyllä valtava,joten pieni taputus olisi kyllä kuin energiapiikki.Eikä se mikskään muutu tämä elämä vaikka maapallon ympäri konttaisin,se on vaan kohdattava.Joskus kyll aamuisin kyselen ,että miksi,mutta eipä siihen saa koskaan vastausta.
      Ja jos itkettää silloin itketään,joskus olen ajatellut että semmonen karjalainen itkijä olisi hyvä tuossa olohuoneen nurkassa,mun kyyneleet alkaa jo loppuun.Siinä se mummu voisi vaikeroida..
      Mutta asiasta toiseen,jotkut on kyllä rehellisesti tullu sanomaan,että eivät tiedä miten kohdata,niin sanon aina että jospa oltaisiin vaan ihmisiä toisillemme,tosiasiahan on,että kaikkia melkein liippaa tämä omaishoitajuus joskus elämässä.

    • katselija

      Lapin kesästä säkeistö: Muualla tulta säihkyy harmaahapset,vanhoissa hehkuu hengen aurinko.Meill`ukkoina jo syntyy sylilapset ja nuori mies on hautaan valmis jo.
      Olen ajatellut joskus kun katselen töistä palaavaa kansaa kaupungissa että olemme varmaan etelämaalaisista synkän näköisiä.Talvivaatteetkin suurimmaksi osaksi tummia,kerrankin tuli mieleeni hautajaissaatto.Ei ihme ettemme osaa lähestyä sairasta ihmistä tai sairaan ihmisen perhettä kun jo terveenä olemme tälläisiä.

    • soilikki

      Kyllä hävis meiltäkin viimeisetkin niin sanotut ystävät kun olemme olleet nyt kaksi tal vea Espanjassa .Miehen parempi liikkua ,kun ei lumen ja pakkasen kanssa tapella.Koko ajan pelko osteoporoosin takia ettei vaan kaadu,hengittämään ei pakkasella ulkona voi.Mutta kun on sen viitakemiehen edellä oppinut juoksemaan,elämme nyt täysillä.Eivät ne silloin tosi huonoina aikoinakaan vierellä olleet,nyt saavat minun puolesta olla vaikka hornan tuutissa.

    • muualla??

      Muualla maailmassahan omaishoitajuus ei välttämättä ole mitenkään kovin poikkeavaa. esim. Kreikassa ei ole vanhainkoteja ollenkaan, koska peheet hoitavat omat vanhuksensa itse.

      • Suomessa näin.

        Krikassa on kiinteämmät suku ja perheyhteisöt, siellä ei hoitovastuu jää yhden ihmisen kontolle.
        Meillä omaishoitaja puurtaa yksin, lapsilla on työnsä ja omat huolensa, muu suku on yleensä etäistä. Harvoin jos koskaan kukaan sukulainen tarjoaa apua.


    • Kait se muuttaa ihmistä kun elää tällaista arkea,katselee maailmaa eri tavalla,pienet valitukset ei hetkauta enää.Kaikki on tavallaan eri väreissä,maailmakin.Loppuelämä on tavallaan aivan muuttunut jo,niinkuin olisi junaa vaihtanut ja muut jäi toiseen junaan,mie jatkan eri suuntaan..
      Jos joskus palaan hoitajan työhön,olen aivan eri ihminen,asennoidun varmaan eri tavalla ihmisten tuskaan ja suruun,muistisairaat näen aivan uudella tavalla,ja omaishoitajat tulevat olemaan sydäntäni lähellä.Toivon että tällä "kärsimyksellä" on jokin tarkoitus,pakkohan sillä olla

    • Tänään kyllä ajattelin että nämä päättäjät ajaa ihmisiä väkisin hoitamaan kotona,viime intervallista tuli vajaa 500 e lasku,lääkkeet vielä päälle.Maksut nousi kun nyt tulee tehostettu hoito,vanhojen laitosten sijaan.Hassua vaan että mieheni hoitopaikassa ei muuttunut mikään muu kuin että maksut nousi!!Kellä varaa maksaa 500 e kk.Pakkohan se hoitaa kotona sit kunnes kuolema korjaa!!

      • Åhman*

        Meillä omainen on kunnallisessa laitoksessa, hoitomaksu on 1270€ kk. Lisäksi on maksettava kaikki hammastahnan ja hiustenleikkuun välitä lisäksi. Usein menee omastakin eläkkeestäni maksuihin omaisen eläkkeen lisäksi.
        Ei omaishoito ole ollut kannattavaa, sain alimman palkkion, siitä meni jo lähes puolet veroihin ja intervallihoitomaksuihin meni paljon enemmän kuin tukea tuli, pidin vapaata enemmän kuin 3 vrk kuukaudessa.
        Yhteiskunta käyttää omaishoitajia törkeästi hyväkseen.


    • Eiiii seuraavaaaan e

      Mä kannustaisin kaikkia omaishoitajia irtisanoutumaan. Muuten tää homma räjähtää käsiin jo paljon ennen kuin me kirjoittelijat olemma vanhuksia (siihen menee 30 vuotta ainakin). Ei ole ketään kuka hoitaisi, ei omaisia eikä valtion pakottamia hoitajia. Kai ne (me) hörhöt sitten siellä asunnossa toikkaroivat ja "hoitavat" itse itseään. Ehkä se loppu tulee silleen vähän nopeammin kuin nykyisessä "hurraahuudot yli satavuotiaille" -illuusiossa.

    • surun tuttu

      Miten omaishoitajat voi irti sanoutua,mihin he läheisensä laittaa.Ei tuo ehdotus ole niin yksinkertainen miltä paperilla näyttää.Puolisoni haluaa jo kotiin vaikka muutaman päivän ollut vasta intervllissa.Vaikka on keskivaikea alsheimer niin onhan hän vielä puhuva ja tunteva ihminen.Sekin aika tulee että nämä taidot häviää.En tiedä sitten.Hoidan niin pitkälle kun pystyn.
      Tuo tehostettu hoiho ei ollut muuta kuin rahastusta.Kaikki lääkkeet saa dosetteihin jakaa ja vaatteet huolehtia.Kyllä oli kauniita tiedotustilaisuuksia tehostetun hoidon alussa,tuo vaan muuttui että omaishoitaja joutuu nyt enemmän tekemään jo lähettäessään omaisensa hoitoon.Kyllä ne keksii peitenimiä joka on muka tehostettu hoito,huuhaata!

    • MillaMillanMilla

      Itsekin olen huomannut saman. Paras oli kun aloin kertomaan isäni voinnista (kuoli muutama päivä tämän jälkeen) keskeytti kysyjä minut ja sanoi että MUTTA MITÄ SINULLE KUULUU? Ok tuli kyllä kertomaan surunvalittelut sitten myöhemmin.

      Tämän lisäksi sukulaispoika yhdessä sukutapahtumassa sanoi suureen ääneen että hänellä on keino eläkepommin hoitoon, ihminen saisi olla eläkkeellä vain kaksi vuotta ja sen jälkeen nirri pois.

      Viimeksi pari päivää sitten kun sanoin isännöitsijälle tekemättömästä työstä veti hän omaishoitajuuteni tähän ja sanoi että mene maate, olet vaikea ihminen ja hanki apua. Että siihen kohtaan kyllä alettiin omaishoitajuudeesta puhua.

      Ei ole helppoa tämä ihmisen elo.

    • eläkel. omaish.

      Monella terveydenhuollon ammattilaisella on nihkeä suhtautuminen omaishoitajiin. Kaikki mitä kerrotaan potilaan tarpeista mitätöidään jos suinkin mahdollista. Ei koske kaikkia, mutta valitettavan usein tällaisia tulee vastaan.
      Ei omaishoidon raskautta ja sitovuutta ymmärrä sellainen jolla ei ole omakohtaista kokemusta asiasta. En itsekään ymmärtänyt, ajattelin että siinä se omainen tulee hoidettua muiden töiden lomassa. Kuvittelin että pääsee helpommalla kun ei tarvitse käydä töissä.
      Nyt kun olen korviani myöten omaishoidon suossa, voin sanoa vilpittömästi, en ole koskaan työurani aikana ollut näin kovilla.

    • Eihän tästä työstä voi irtisanoutua,tässähän tunteet ja eletty elämäkin mukana,ei sitä niin vaan heivaa toista laitokseen.Laitoshoidon kanssakin kun vähän niin ja näin,eipä nyt muuta kun säilötään siella 32e /pvä.
      Nykyään laitan infovihon mieheni mukaan,mistä saa tietoa jos haluaa.Pikku juttuja mutta auttaa muistisairaan kohtaamisessa,eipä voi hoitaja enää vedota siihen,ettei ole tietoinen asiasta.Yksi ainut hyvä puoli tässä tehostetussa hoidossa on,että mie jaan ne lääkkeet,eivät lääkitse toista zombieks enää.Sekin aiheutti vaaratilanteita kun neuroleptejä syötettiin kuin karkkeja miehelleni,mutta nyt eivät pääse lääkkeisiin käsiks,ja yksi geriatri päätttä miten miestäni lääkitään,10 terkkarilekurin sijaan!
      Meilläkin meni tämä omaishoitaja -hoitaja-laitosjuttu ihan piippuun.Sitten kun tilanne repesi ja sanoin että parempi kun kaikki kuoltais pois,ei oltais kenekään riesana,johan puhelimet rupes soimaan ja yhteistyö pelaamaan.

      • Huh huh

        Useimmat hoitajat tekevät parhaansa hoitopaikoissa. Hoitajat eivät syötä lääkkeitä oman päänsä mukaan vaan lääkärin määräyksestä asiakkaan vointia arvioiden. Ruokailu tapahtuu viidesti päivässä ja monesti yöhoitaja tarjoaa vielä yöpalaa valvovalle asiakkaalle. Muistisairaan yksilöllisistä tarpeista pyritään huolehtimaan. Joskus muistisairaskaan ei suostu yhteistyöhön. Hoitajat tekevät arvokasta ja ajoittain raskastakin työtä usein hymyssä suin. Kannattaisi muistaa, että hoitajat eivät määritä hoidon rakenteita vaan hoitavat ihmisiä. Joskus varmaan kiitos moitteen sijaan lämmittäisi myös hoitajan mieltä siellä " laitoksessa " .


      • Huh huh kirjoitti:

        Useimmat hoitajat tekevät parhaansa hoitopaikoissa. Hoitajat eivät syötä lääkkeitä oman päänsä mukaan vaan lääkärin määräyksestä asiakkaan vointia arvioiden. Ruokailu tapahtuu viidesti päivässä ja monesti yöhoitaja tarjoaa vielä yöpalaa valvovalle asiakkaalle. Muistisairaan yksilöllisistä tarpeista pyritään huolehtimaan. Joskus muistisairaskaan ei suostu yhteistyöhön. Hoitajat tekevät arvokasta ja ajoittain raskastakin työtä usein hymyssä suin. Kannattaisi muistaa, että hoitajat eivät määritä hoidon rakenteita vaan hoitavat ihmisiä. Joskus varmaan kiitos moitteen sijaan lämmittäisi myös hoitajan mieltä siellä " laitoksessa " .

        Missä tarjotaan yöpalaa ?????Kyllä siellä aika herkästi syötetään rauhoittavia,siitähän paljon ollut mediassa esillä.Lekurin kautta tietty.Kun tilanne tilttaa turvaudutaan lääkkeisiin.
        Meillä kyllä kävi niin hassusti että mieheni oli ylilääkitty,niinkuin monesti tehdään hoitopaikoissa.Nyt kun on lääkitys muutettu,niin hän kuin eri ihminen,hymyilee ja tuskaisuus hävisi.Aggressiivisuudesta ei tietoakaan.Maksa ja munuaiset ,sydän ja kaikki meinasi mennä kaput,liikojen pillereiden takia!
        Monesti auttaisi se ,että ollaan sen muistisairaan kanssa,meillä auttaa levottomuuteen toiminta,ulkoilu tai pelkästään juttelu,ei tarvita pillereitä.
        Hymyssä suin on kyllä liiottelua,kaikkea löytyy,hoitajissakin,en miekään tätä tee jatkuvasti hymyssä suin.


      • Huh huh
        ristiina kirjoitti:

        Missä tarjotaan yöpalaa ?????Kyllä siellä aika herkästi syötetään rauhoittavia,siitähän paljon ollut mediassa esillä.Lekurin kautta tietty.Kun tilanne tilttaa turvaudutaan lääkkeisiin.
        Meillä kyllä kävi niin hassusti että mieheni oli ylilääkitty,niinkuin monesti tehdään hoitopaikoissa.Nyt kun on lääkitys muutettu,niin hän kuin eri ihminen,hymyilee ja tuskaisuus hävisi.Aggressiivisuudesta ei tietoakaan.Maksa ja munuaiset ,sydän ja kaikki meinasi mennä kaput,liikojen pillereiden takia!
        Monesti auttaisi se ,että ollaan sen muistisairaan kanssa,meillä auttaa levottomuuteen toiminta,ulkoilu tai pelkästään juttelu,ei tarvita pillereitä.
        Hymyssä suin on kyllä liiottelua,kaikkea löytyy,hoitajissakin,en miekään tätä tee jatkuvasti hymyssä suin.

        Melkoista yleistämistä saa täällä lukea. Kyllä täytyy sanoa, että faktat välillä kateissa. Toki kotona hoito on erilaista kun hoitopaikassa kahdenkymmenen muistisairaan enemmän ja vähemmän apua tarvitsevan hoito. Ja yöpalaa kyllä tarjotaan unen saamiseksi ja rauhoittamiseksi. Asiallinen kommunikaatio ja toiveiden esittäminen hoitohenkilökunnan kanssa myös kannattaa.


      • hah hah
        Huh huh kirjoitti:

        Melkoista yleistämistä saa täällä lukea. Kyllä täytyy sanoa, että faktat välillä kateissa. Toki kotona hoito on erilaista kun hoitopaikassa kahdenkymmenen muistisairaan enemmän ja vähemmän apua tarvitsevan hoito. Ja yöpalaa kyllä tarjotaan unen saamiseksi ja rauhoittamiseksi. Asiallinen kommunikaatio ja toiveiden esittäminen hoitohenkilökunnan kanssa myös kannattaa.

        Missä saa esittää toiveita?Kommunikaatio monesti hakusessa,katsotaan nenänvartta pitkin kun omaishoitaja esittää toiveita!


      • utopiaa123
        hah hah kirjoitti:

        Missä saa esittää toiveita?Kommunikaatio monesti hakusessa,katsotaan nenänvartta pitkin kun omaishoitaja esittää toiveita!

        Missä ,niin missä saa nykyään keskustella hoitohenkilökunnan kanssa?Hankalaksi määritellään omaishoitaja joka osallistuu ja antaa palautetta,se on tätä päivää!
        Monessa paikassa se viimeinen ateria klo 17,onhan tästä äskettäin ollut kirjoituksia miten hoidettavat nälissään!
        Lääkitys monasti yläkanttiin,hiljainen hoidettava=hyvä hoidettava.


      • Meitä on moneen junaan..
        utopiaa123 kirjoitti:

        Missä ,niin missä saa nykyään keskustella hoitohenkilökunnan kanssa?Hankalaksi määritellään omaishoitaja joka osallistuu ja antaa palautetta,se on tätä päivää!
        Monessa paikassa se viimeinen ateria klo 17,onhan tästä äskettäin ollut kirjoituksia miten hoidettavat nälissään!
        Lääkitys monasti yläkanttiin,hiljainen hoidettava=hyvä hoidettava.

        Iltapala tarjotaan noin 19.30 . Että tosi faktaa!


      • VR joka lähtöön
        Meitä on moneen junaan.. kirjoitti:

        Iltapala tarjotaan noin 19.30 . Että tosi faktaa!

        tee ja leivänkanttura ;)))))))) sitä annettiin meidän mammalle


      • Juu moneen junaan
        Meitä on moneen junaan.. kirjoitti:

        Iltapala tarjotaan noin 19.30 . Että tosi faktaa!

        Olisikohan siinä omaishoitajassa itsessään jotain vikaa kun asiat eivät suju hoitohenkilökunnan kanssa? Minulla ei ole ollut ko ongelmia, päinvastoin hoitohenkilökunta on aina yrittänyt resurssiensa mukaan auttaa minua. Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

        Hoitolaitoksessa ei myöskään koskaan ole lisätty lääkitystä. Toisinpäin on kyllä kokeiltu ammattilaisten silmien alla.

        "Onhan tästä äskettäin ollut kirjoituksia miten hoidettavat nälissään!"
        "Kyllä siellä aika herkästi syötetään rauhoittavia,siitähän paljon ollut mediassa esillä".

        Nämä ovat järkyttäviä yleistyksiä, ja ne perustuvat todennäköisesti bulevardilehtien otsikoihin. Jos tiedät, että jossain pidetään hoidettavia nälässä, älä siitä täällä urputa. Tee heti valitus AVI:iin.


      • 23+23
        Juu moneen junaan kirjoitti:

        Olisikohan siinä omaishoitajassa itsessään jotain vikaa kun asiat eivät suju hoitohenkilökunnan kanssa? Minulla ei ole ollut ko ongelmia, päinvastoin hoitohenkilökunta on aina yrittänyt resurssiensa mukaan auttaa minua. Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

        Hoitolaitoksessa ei myöskään koskaan ole lisätty lääkitystä. Toisinpäin on kyllä kokeiltu ammattilaisten silmien alla.

        "Onhan tästä äskettäin ollut kirjoituksia miten hoidettavat nälissään!"
        "Kyllä siellä aika herkästi syötetään rauhoittavia,siitähän paljon ollut mediassa esillä".

        Nämä ovat järkyttäviä yleistyksiä, ja ne perustuvat todennäköisesti bulevardilehtien otsikoihin. Jos tiedät, että jossain pidetään hoidettavia nälässä, älä siitä täällä urputa. Tee heti valitus AVI:iin.

        Tämä omaishoitajien palsta,ei hoitolaitosten hoitsuja varten!


      • että näin
        Juu moneen junaan kirjoitti:

        Olisikohan siinä omaishoitajassa itsessään jotain vikaa kun asiat eivät suju hoitohenkilökunnan kanssa? Minulla ei ole ollut ko ongelmia, päinvastoin hoitohenkilökunta on aina yrittänyt resurssiensa mukaan auttaa minua. Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

        Hoitolaitoksessa ei myöskään koskaan ole lisätty lääkitystä. Toisinpäin on kyllä kokeiltu ammattilaisten silmien alla.

        "Onhan tästä äskettäin ollut kirjoituksia miten hoidettavat nälissään!"
        "Kyllä siellä aika herkästi syötetään rauhoittavia,siitähän paljon ollut mediassa esillä".

        Nämä ovat järkyttäviä yleistyksiä, ja ne perustuvat todennäköisesti bulevardilehtien otsikoihin. Jos tiedät, että jossain pidetään hoidettavia nälässä, älä siitä täällä urputa. Tee heti valitus AVI:iin.

        Nyt puhut kyllä ihan palturia,suoranaista potaskaa,tuttavalta purettu lääkitys,omaiselta,kun tuputettu millo mitäkin pameja aamusta iltaan!
        Makasi henkeään haukkoen,mutta heräsi henkiin kun väkiisin melkein vaadittiin lääkityksen muuttamista!
        vaippaan kääritään heti kun mahdollista


      • Juu moneen junaan kirjoitti:

        Olisikohan siinä omaishoitajassa itsessään jotain vikaa kun asiat eivät suju hoitohenkilökunnan kanssa? Minulla ei ole ollut ko ongelmia, päinvastoin hoitohenkilökunta on aina yrittänyt resurssiensa mukaan auttaa minua. Niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.

        Hoitolaitoksessa ei myöskään koskaan ole lisätty lääkitystä. Toisinpäin on kyllä kokeiltu ammattilaisten silmien alla.

        "Onhan tästä äskettäin ollut kirjoituksia miten hoidettavat nälissään!"
        "Kyllä siellä aika herkästi syötetään rauhoittavia,siitähän paljon ollut mediassa esillä".

        Nämä ovat järkyttäviä yleistyksiä, ja ne perustuvat todennäköisesti bulevardilehtien otsikoihin. Jos tiedät, että jossain pidetään hoidettavia nälässä, älä siitä täällä urputa. Tee heti valitus AVI:iin.

        Oma kokemukseni hoidosta ja hoitajista on aivan sama kuin nimimerkillä "Juu moneen junaan". Paikka on kunnallinen hoitokoti jossa on alun toistakymmentä hoidettavaa.

        Tämä on pieni paikkakunta ja ehkäpä siitä johtuen hoitajilla tuntuu riittävän aikaa kullekin potilaalle vuorollaan. Olen siellä useasti katsellut heidän toimintaansa ja en voi kuin antaa suuret kiitokset heille. Ei ole varmaan aina helppoa kun jokainen hoidettava on omassa yksityisessä maailmassaan ja jokaiselle pitää selittää samat asiat päivästä toiseen.

        Minulla oli vain yksi hoidettava tosin 24/7 mutta siitä huolimatta voimani loppuivat kesken. Onneksi sain todella hyvää ja ystävällistä apua silloin kun sitä eniten tarvitsin ja saan vieläkin tarvittaessa. Siellä on aina aikaa jollakin jutella jos on tarvista.

        Enhän voi tietää mitä siellä tapahtuu silloin kun en ole paikalla "valvomassa" mutta uskoisin asioiden hoituvan silloinkin. Ainakin vaimoni aina kysyttäessä sanoo kaiken olevan hyvin jos se sanominen nyt jotain tarkoittaa. Ainakin hän vaikuttaa tyytyväiseltä oloonsa.

        Lääkkeistä sen verran että ensimmäisillä intervalli jaksoilla lääkäri kävi läpi hänen lääkityksensä ja jopa poisti sieltä hänen mielestään turhia pillereitä mielestäni ihan onnistuneesti. Ja koko ajan on lääkitys pysynyt samana. Saan apteekista aina laskun haetuista lääkkeistä eikä listassa ole tapahtunut muutoksia.

        Oli elämäni kovin paikka tunnustaa oma voimattomuuteni ja luovuttaa puoliso toisten ihmisten hoitoon. Mutta olen nyt oppinut luottamaan heihin ja uskon ettei asia olisi voinut paremmin hoitua.

        Omakin olo alkaa pikku hiljaa helpottamaan vaikka välillä tekisi mieli hakea hänet pois sieltä ja mentäisiin jonnekin kahdestaan maailmaa piiloon. No nämäkin vaikeammat hetket tulevat aina vähän harvemmin ja vähän lievempinä.

        En voi puhua hoidosta ja hoitajista kuin omalta kohdaltani. Ehkä meillä on ollut hyvä onni. Minulta on kysytty mikä hoidettavalle on tärkeää ja mitä heidän kuuluisi tietää. Ja mitä minulle kuuluu.

        Toivottavasti kaikki jatkossakin sujuu yhtä hyvin siihen viimeiseen hetkeen saakka.


      • tyytyväinen omainen-
        Huh huh kirjoitti:

        Useimmat hoitajat tekevät parhaansa hoitopaikoissa. Hoitajat eivät syötä lääkkeitä oman päänsä mukaan vaan lääkärin määräyksestä asiakkaan vointia arvioiden. Ruokailu tapahtuu viidesti päivässä ja monesti yöhoitaja tarjoaa vielä yöpalaa valvovalle asiakkaalle. Muistisairaan yksilöllisistä tarpeista pyritään huolehtimaan. Joskus muistisairaskaan ei suostu yhteistyöhön. Hoitajat tekevät arvokasta ja ajoittain raskastakin työtä usein hymyssä suin. Kannattaisi muistaa, että hoitajat eivät määritä hoidon rakenteita vaan hoitavat ihmisiä. Joskus varmaan kiitos moitteen sijaan lämmittäisi myös hoitajan mieltä siellä " laitoksessa " .

        Minä annan täydet pisteet mieheni hoitopaikan hoitajille. kaikki ovat ihania, menen sinne kuin kotiini, aina tuntee itsensä tervetulleeksi vaikka käyn joka päivä.
        Yksi sairaanhoitja on joskus tylympi, lieköhän loppuun palanut, lähtee karkuun omaisia jos aikoo mennä kysymään jotain. Vaikka meitä omaisiakin on moneksi.


    • surun tuttu

      On tämä omaishoitajuus jotakin antanut,laittanut ainakin huomaamaan että pikku-jutut on pikku-juttuja joihin ei kannata takertua.Ehkäpä siksikin olen vieraantunut monesta ystävästäni koska en ota kantaa olemattomiin asioihin.Sen huomaan fasebookissakin missä kavereita minulla.Aivan naurettaviin asioihin ihmiset takertuu sellaisiin jotka ei minulle merkitse sentin vertaa,siksi en ole klikannut tykkää kohdasta.Menetän kai nekin kohta kun en höpise turhia.Se taas mitä kirjoitttaisin kestäisikö sitä monikaan. Valittamaan en rupea omaa osaani,joku voisi kenties olla hyvillääkin että ompas itsellä elämä paremmassa jamassa.

    • Niin tai näin onko omaishoitajan mieli koskaan oikein päin?Joo ,en miekään jaksa enää näitä nipottavia immeisiä ! Kun koko ajan joutuu olemaan läsnä ja varuillaan kaikessa,ja kuolema kuikii tossa olan takanakin ajoittain,niin mitä helkkarin väliä sillä on sataako vai ei?Monesti ei edes huomaa kuin piipussa itsekin on,pienet vammat jää hoitamatta,kuumeessa painaa vaan menemään.Huul pyöreenä kuuntelin kun lekuri sanoi että olen burn out-tilassa ja kädessä on jännevammakin tullut kun tuo muistisairas nappaa joskus kädestä liian kovaa,ai mullekko ,miekö?Mistähän sekin tullut,kun ei oo joutanut miettiin. Sitä painaa vaan päivästä toiseen,eihän kukaan selväjärkinen tätä tekisikään,minun täytyy siis olla aivan järetön.
      Mie väsynyt juu,tiedän.

    • ei riitä,ei

      Jopas taas on haukuttu omaishoitajia,kyllä niitä mielipiteitä voi esittää laitoksen hoitajista,olemmehan yhteistyössä heidän kanssaan.
      Pesuasiaa en ymmärrä tänä päivänä.Miksi pestään kastelevat potilaatkin vain kerran viikossa.Hautuuhan ne paikat niin miehellä kuin naisellakin.Ei ole entinen tyyli,ei.Ennen pestiin joka potilaan pikkupesut kädet-kasvot-selkä ja alapää. Miten on siirrytty noin huolettomaan pesusysteemiin,en ymmärrä.
      Näin meillä miten lie muualla.Sitten saa intervallihoitoviikon-kahden jälkeen hoitaa kipeät ja punaistet paikat kuntoon.
      En usko että tuo niin ajastakaan on kinni vaan asenteista mitkä ovat muuttuneet vuosien kuluessa.Tiedän mistä puhun,olen leipätyöni hoitajana tehnyt.
      Kerran viikossa suihku ei riitä kasteleville potilaille.

    • No huhuh nimim."joo joo Ristiina"
      Saahan sitä sopan kun kaikki mäiskitään samaan kattilaan ja vielä kauhalla sekoitetaan.
      En todellakaan tohtoroi mieheni lääkkeitä,jaan niitä dosettiin.Geriatrin kautta menee kaikki,yhdessä neuron ja sisätautilekurin kanssa päättäneet mikä lääkitys käy-Lääkitys oli ihan päin honkia,kun oli yhtä monta määrääjää kuin purkissa pillereitä.
      Kyllä ne lääkketkin voi olla vaarallisia,monet ei edes seuraa dementikkojen lääkitystä,saatikka maksaarvoja.
      Hoitopaikoista tiedän yhtä ja toista,viiden vuoden aikan kertynyt kokemusta,miten muistisairasta voidaan pompotella paikasta toisen,ja hoitajista ja heidän tavoista.
      NYT mieheni hyvässä hoidossa,sitä mitä nyt voi kunnallisella puolella saada!
      On hyvääkin,mutta on paljon huonoa.Tällä hetkellä yhteistyö pelaa,nykyisen hoitopaikan kanssa.
      Siitä miten arvostelet miten hoidan miestäni,taikka miten sekopaa tai häpeäksi olen ,sanon vaan että olen iloinen että sinulla on noin hyvä psyyke ja luonne!

      • ida*

        Pyysin poistamaan viestin joka sisältää henkilökohtaisen loukkauksen.
        Täällä sellainen on kiellettyä.


    • hoiturina

      Älä välitä ristiina,täällä on aina noita jotka kaikissa omaishoitajissa vikoja näkevät.Asiaa sinä kirjoitat.Kysyisin vaan miten tuollainen piikittelijä pystyisi meidänkin omaisia hoitamaan.Ei ole varmaan itse kokenut vaan on saanut olla kuin kala haaleassa vedessä.

    • Eipä tuo haittaa,enemmän ihmetyttää vaan.
      Se nyt vaan on niin,että jos haluaa muutoksia,siitä pitää puhua,ja kysellä.Kyllä hoitajilla ja päättäjilläkin on siihen aikaa.Hoitopuolikin on palveluala,menisitkö itse sellaiseen kauppaan esim.missä saisit huonoa palvelua?Valitettavasti se on monasti niin,että rahalla saa hyvää.Nykyisessä hoitopaikassa ollaan kyllä ystävällisiä,pestään kerran viikossa,ruokaa saa ja joskus huvitusta.
      Luksusta se olisi jos joku veisi mieheni ulos siellä,joka päivä,tai juttelis hänen kanssaan,tai vaikka laittaisi joskus telkun eteen kun urheilua tulee.Missä hän saa kuunnella musiikkia,ei siellä ole sellaisia paikkoja,pienet asiat jotka luovat sitä turvaa,ja jokainenhan pitäisi saada jatkaa ja pitää kiinni mieltymyksistään,laitoksessakin,muistaakseni Muistiliittokin joskus kirjoittanut tästä,
      että saa olla ihminen sielläkin,eikä laiteta "laitosmuottiin".Olen nähnyt miten miestäni kohdeltiin huonommin kuin eläintä,joskus soitettu kotiin psykiatrian osastolta,kun olen kuvitellut että hän on intervallissa.Nämä kaikki tekee haavoja,mutta yhä jaksan uskoa,että on hoitajia ja paikkoja ,jossa hän saa olla hän,tällä hetkellä saa.
      Tänään laitoin hänet päiväunille kun kävin laitoksessa,peitin ja silitin,ja laitoin karkkirasian yöpöydälle.Hassua ,että kun hän herää,ei muista edes että kävin,tai kuka olen.Minä olen poissa hänen muistista.
      Pikkuasioita muille,mutta suuria suruja meille omaishoitajille.

    • surun tuttu

      Minun mieheni tunnistaa minut,kysyin "kuka olen" hän vastasi "vaimo".Aivot heittää kuperkeikkaa,puhuu sekavia,menee nuoruuteen ja puhuu oudoista ihmisistä joita en ole koskaan tuntenut.Tiedän mikä minua odottaa,sydäntä repii ajatellessa etten kuulisi hänen ääntään enää.Olen päättänyt hoitaa rakkaan mieheni loppuun asti mikäli minulla voimia on.Nyt teidän mitä rakkaus on,ei se ole sitä mitä rakkaudeksi luuli nuorena,vaan se on rinnalla kulkemista kärsimyksissäkin.Mitä lähemmäksi elämän ehtoo tulee niin sitä enämpi rakastan.

    • surun tuttu

      Nyt minulle on tullut sellainen ajanjakso että tkisi mieli tapella tuota hirviötä vastaan jonka nimi on ALSHEIMER. Se tulee ottamaan rakkaaltani puhekyvyn ja liikunnakin pois.Miksi tuollainen hirvö pitää olla olemassa kun se vie pala palalta pois,ei kerrallla vaan pikkuhiljaa.On hetkiä että sopeudun ajatukseen mutta taas se kapina tulee mieleen miksi,miksi.miksi?

      • Pirre*

        Onneksi, jos tässä yhteydessä voi onnesta puhuakaan, mutta "onnksi" Alsheimer -potilas ei alkuahdistuksen jälkeen, tai kun sairaus etenee, niin hän ei ymmärrä itse omaa tilaansa, vai olenko ihan väärässä?


    • sairauksien tuttu.

      Moni tuntee samoin kun herra Alzheimer tulee kutsumatta vieraaksi.
      Tuntee voimatonta vihaa väistämättömän edessä.
      Samat tunteet tunsin kun äiti kuoli hitaasti hivuttamalla syöpään. Välillä on toivon pilkahdus, joka hetken päästä muuttuu epätoivoksi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe