Tossa eilen kirjoiteltiin miten jo hieman kuluneet renkaat tulisi asentaa autoon. Jesperit ja Kasperit ottivat innokkaasti osaa keskusteluun.
Näyttää siltä, että automiehillä ei ole oikein käsitystä miten toimii hyvä jarrusysteemi. Yleinen käsitys tuntuu olevan, että jarrun hyvyyttä mitataan vain paniikkijarrutuksen lukkojarrutuksessa muodostuvan jarrutusmatkan mukaan. Tietysti sekin on tärkeä ominaisuus, mutta ei läheskään ainut jarrun ominaisuus.
Kun keskustellaan tilanteesta, että jarrupoljin pitää survoa täysillä pohjaan ja jätetään loput ongelmat ABS:n hoidettavaksi ollaan tilanteessa, jossa housut ovat jo täynnä vetelää. Ollaan tilanteessa, johon tosimies tai taitava kuski ei joudu koskaan.
Em. paniikkijarrutus vastaa vähän samaa esiintymistuheyttä kuin vaahtosammuttimen käytön tarve tulipaloissa. Joskus elämässä voi tulla tilanne, jossa jokin palo pitää sammuttaa sammuttimella. Kaikki eivät koe kys. tilannetta koskaan. Mielestäni em. ajatus koskee myös muiden aiheuttamia paniikkitilanteita. Hyvä kuski osaa luovia liikenteessä niin, että lippispäinen isobemarikuski ei pysty törmäämään itseen vaikka hän yrittäisi.
Millainen on hyvä jarrusysteemi ?
Hyvin suunnitellussa jarrusysteemissä satsataan paljon työtä tavanomaiseen höyhenjarrutukseen. ABS-automatiikan toimintaa auton tavanomaisessa käytössä tarvita lainkaan, ei ehkä koskaa auton elinkaarenaikana jos autoa ajaa tosimies tai muuten taitavava kuski. ABS on vain hallitsemattomia tilanteita varten !
Hyvässä jarrudynamiikassa auton molemmat akselit jarruttavat akselipainoa JA painonsiirtymää vastaavalla jarruvoimalla, jolloin etuakselin ja taka-akselin renkaat osallistuvat jarrutukseen joka tilanteessa siten, että jarruvoima kaikilla pyörillä on x % maksimi jarruvoimasta.
Jarrun toimiessa em. tavalla kaikille renkaille jää paras mahdollinen sivuttaispito kaarreajoa yms. varten. Pitää muistaa, että renkaan kokonaispito=sivuttaispidon ja pitkittäispidon vektorisumma.
Jos auton rengastuksen tasaamisesta ei pidetä huolta esim. vaihtamalla rengaiden paikkaa niin silloin huonoin rengaspari määrää höyhenjarrutuksessa (normaalijarrtuksessa) koko auton jarrutus ja ohjattavuus ominaisuudet.
Käytännössä asian huomaa esim. seuraavalla tavalla. Kun ajat halvalla kauppakassilla talvikelillä niin helposti tulee jarrutettua jarrut lukkoon ihan harmittomissa pikkutilanteissa. Mutta jos ajat vähän kalliimmalla laatuautolla niin huomaat ajattelevasi, että kyllä se siististi pysähtyy eikä mikään pyörä edes hanki lukkiutua. Laatuautoissa on kiinnitetty huomiota jarrutustapahtumaan ihan eri tavalla kuin kauppakasseissa. Siitä se korkeampi hinta tuleekin ja ihan perustellusti.
Millainen on hyvä jarrutustapahtuma ?
10
891
Vastaukset
- Juppi
Enpä muuten ota kantaa suuntaan tai toiseen, mutta
"Ollaan tilanteessa, johon tosimies tai taitava kuski ei joudu koskaan.....Hyvä kuski osaa luovia liikenteessä niin, että lippispäinen isobemarikuski ei pysty törmäämään itseen vaikka hän yrittäisi."
Olen syvästi eri mieltä. Kuka tahansa voi joutua minkälaiseen tilanteeseen tahansa. Mitä taitavampi/varovaisempi sitä epätodennäköisemmin, mutta ei sitä todennäköisyyttä nollaan saa. Ainakaan niin kauan kun ihminen autoa ajaa. - ei inssi
Jos nykyinssit on noin viisaita niin miksihän niitä koulutetaan suunnittelemaan esim. ABS jarruja?
Oletko miettinyt asiaa esim. jos toisen puolen pyörät on jäällä ja toiset kuivalla asfvaltilla oliskohan ABS hyödyllinen tässä? Vai höyhenteletkö vain ?
Voimakkaassa jarrutuksessa takapää fysiikan lakien mukaan kevenee rajusti olisko kiva, ettei takapyörät lukkituisi tässä tilanteessa mietihän tätä kun inssi oot?
Entä jos nyt kuitenkin ekaluokkalainen juoksee yllättäen eteen höyhenteletkö sinä vain rauhassa? Vai olisko ABS jarruista etua kun voi väistää ja jarruttaa samalla?
Toivotaan, ettei lapsraukka satu inssin eteen.
Inssejä koulutetaan siksi, että ne kehittäis tätä maailmaa tekniikaltaan paremmaksi, että tällänen tavallinenkin tollo pystyisi turvallisemmin liikkumaan.
Olet tainnut jämähtää -70 luvulle? Silloin opeteltiin höyhentämään nyt meillä on ABS ja sinähän tiedät inssinä mitä meillä on sen jälkeen
Tiedätkö mitä järkeä tavallinen kansa käyttää kun ei ole siunattu inssikoulutuksella?
Vastaus = TPJ eli talonpoikaisjärki- Jones
"Tiedätkö mitä järkeä tavallinen kansa käyttää kun ei ole siunattu inssikoulutuksella?
Vastaus = TPJ eli talonpoikaisjärki"
Just tää on taas näitä kaikki tietäviä maalaistolloja!!!! Varmaan rakennat tosta noin vaan sveitsin armeijan linkkuvetsen avulla pakoputkesta singon jolla voit taltuttaa amis-sierrat ja inssit höyhentelemässä jarruja.
- Agnostikko
Painonsiirtymää on kontrolloitu mekaanisin tms. laittein jo 60-luvulta lähtien, ja nykyisin sen hoitaa elektroniikka.
Kirjoittajan esittämää max jarruvoimaan kontrolloivaa järjestelmää höyhenjarrutukseen, ei ole olemassakaan, ja koko juttu vaikuttaa, kuin asiasta vähääkään ymmärtämätön henkilö, olisi lainannut artikkelin jostain julkaisusta.
Edelleen olen sitä mieltä, että nimimerkkisi on pahasti harhaanjohtava, ja hyvln toimivasta jarrusysteemistä löytyy automiesten keskuudesta taatusti tietoa, ilman tällaista höpinääkin. - Jupe
"Em. paniikkijarrutus vastaa vähän samaa esiintymistuheyttä kuin vaahtosammuttimen käytön tarve tulipaloissa. Kaikki eivät koe kys. tilannetta koskaan."
"Kun ajat halvalla kauppakassilla talvikelillä niin helposti tulee jarrutettua jarrut lukkoon ihan harmittomissa pikkutilanteissa."
Totta. Ennakoivasti ajellessa ja varovasti jarrutellessa näillä leveysasteilla käykin niin että takajarrut lopettavat toimintansa suolan, jarrupölyn ja ruosteen vaikutuksesta. Siksi halvat vanhat autot lukitsevat eturenkaansa liukkaalla herkästi, sillä takajarrujen rumpujen lopetettua toimintansa hidastuminen on pelkästään eturenkaiden vastuulla ja pyörät ovat jatkuvasti lukossa. Jarruja pitäisi kiusata säännöllisin väliajoin vain pitääkseen ne toiminnassa. Toinen vaihtoehto on puhdistaa ne vuoden välein. Näin ei käytännössä kukaan tee.
Jos takana on levyjarrut niin ne eivät taida vanhemmiten olla yhtä kehnossa kunnossa. Toki nekin saa käyttämättömyydellä jumiutettua.
"Hyvä kuski osaa luovia liikenteessä niin, että lippispäinen isobemarikuski ei pysty törmäämään itseen vaikka hän yrittäisi."
Paniikkijarrutusta käytetään yleensä paniikissa, eli hädässä ja kiireessä eli yllättävän tilanteen johdosta. Aina sitä ei siis voi ennakoida mitenkään. Toki varsinkin taajamissa voi vaikuttaa siihen kuinka usein hätäjarrutuksen joutuu tekemään mutta pääteillä ajellessa yllättävän tilanteen ennakoiminen on vaikeampaa (Hirvet, jänikset, eteen kääntyvät autot, polkypyörämummot yms). - Yli-inssi
Paneppa se koulukirja pois. Teoria ja käytäntö on kaksi eri asiaa. Totuus on kuitenkin se, että liikenteessä liikkuu laidasta laitaan kuljettajia ja kaikki mahdolliset apuvälineet (lue turvallisuusvälineet) ovat paikkansa ansainneet. Valitettavasti auton lähtöhinta ei rajaa hyviä ja ns. huonoja kuljettajia.
Toisaalta karrikoidusti sanoen, mielestäsi tosimiehet eivät koskaan sitten kohtaa liikenteessä yllätyksiä täynnä olevaa hirveä. Jos ei, niin en minäkään myöskään halua kyseistä otusta a-pilarin päälle.- Polliisi
"Totuus on kuitenkin se, että liikenteessä liikkuu laidasta laitaan kuljettajia ja kaikki mahdolliset apuvälineet (lue turvallisuusvälineet) ovat paikkansa ansainneet."
Joo ja näihin turvallisuusvälineisiin luetaan siin patukat, aseet, sumuttimet jottta voit taltuttaa ärsyttävän ohittelijan.
- veljenpoika
Jarruinsinöörillä ei ole mitään käsitystä ABS-jarrujen toiminnasta ja näyttää siltä, ettei hän ole peruskoulun opetusta enemmän perillä autotekniikasta. Sellaisia ovat tarinat.
Paremman luokan autoissa, - jollainen minullakin on -, on nelikanavainen ABS. Nelikanavaisessa systeemissä kaikki neljää pyörää on säädetty yksittäisesti muista riippumattomasti.
Halvemmissa autoissa, kuten esim.VW Golf 2, on kolmekanavainen systeemi. Etupyörät säädetään yksittäin ja molemmat takapyörät yhdessä.
Miettikää teorioitanne uudelleen tältä pohjalta.
Eurooppalaiset autonvalmistajat ovat sopineet, että kaikki uudet Euroopassa myytävät henkilöautot vuoden 2004 puolivälistä alkaen varustetaan ABS-jarruilla. ABS:n kanssa on opittava tulemaan toimeen, halusi tai ei.- Korkein-insii
tollot joilta loppuu tieto siihen että omassa autossa on ABS. Toimintaperiaatteista ei sitten tiedetä oikeasti mitään.
- veljenpoika
Korkein-insii kirjoitti:
tollot joilta loppuu tieto siihen että omassa autossa on ABS. Toimintaperiaatteista ei sitten tiedetä oikeasti mitään.
Tarjoa edes pieni annos sitä hallitsemaasi ABS-tietoutta meille muillekin palsaa lukeville ja vastaa muutamaan perusasioita käsittelevään kyssään:
1. Pyörien lukkiutuessa sivuttainen pito häviää ja ajoneuvo menetttää ohjattavuutensa. Jotta sivuttaisen ohjausvoiman suuruus on turvallisella alueella, niin millä jättöarvoilla suunnitellulla tavalla toimiva ABS jarrutus tapahtuu? (ajoneuvo ei vielä ole muuttunut epävakaaksi).
2. Kuvaile ABS-jarrujen toimintaperiaate, eli mitä säätöpiirien ohjauksessa tapahtuu. Vastaukseksi ei riitä "jarruista kuuluva rutiseva ääni on juuri sitä itseään".
3. Minkänimisiä pääkomponentteja systeemi sisältää kutakin säädettävää pyörää kohden?
4. Ajoneuvon navigointijärjestelmä hyödyntää ABS systeemiä. Totta vai tarua? Perustele vastaus.
Lapsellisen helppo juttu selostettavaksi todelliselle autoinsinöörille. Miten sinun käy, niin sehän tullaan näkemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan533278Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282939- 1212346
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281442- 111366
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802