Tiedättekö sellaista puhdistusainetta moottoritilassa olevan kura-, pöly-, öljy- yms. roiskelian poistamiseen, joka sopisi paitsi metalli- myös muovi- ja kumiosille?
Laiskuuttani haluaisin käyttää samaa ainetta kaikille pinnoille, jos vain mahdollista.
Öljypohjaiset aineet ja useimmat liuottimet tunnetusti haurastuttavat kumia. Toisaalta puhdistusaine ei saisi olla myöskään vesiperustainen, koska märkä pyyhkimisjälki näyttää aluksi hämäävän siistiltä, mutta heti veden haihduttua lika tuleekin uudestaan näkyiin. ==> Etsinkö siis mahdotonta?
Pesuaine moottoritilan puhdistukseen?
5
1175
Vastaukset
- sepän poika
Ainoa oikea aine on painepesuri varovasti käytettynä. Varottava tosiaan sähköosia ja muita herkkiä kohtia. Lähtee kura, ylimääräinen öljy ja muu rapa ja roiske, mutta moottori on niin puhdas kuin tarviikaan. Varo tosiaan liuottimia, kotka poistavat kaiken suojaavankin rasvan ja pian on joka pultti ruosteessa.
Ei moottorin kyljestä tarvi omaa kuvaansa nähdä.
Painepesurilla olen itsekin varovasti liat poistanut eikä koskaan mitään ongelmia, jos tietää, mihin kaikkialle sen suihklun voi suunnata. - ksjfoiwejiogjer
Entä jos käyttää tavallista tehopesuainetta ja pyyhkii vaan jollain rätillä öljyt ja paskat pois jonnekin sylinterikannen tasolle tai syvemmällekin jos kädet helposti mahtuu eikä käytä painepesuria ollenkaan kun sillä voi tehdä vahinkoakin?
Tai ehkä moottorilohkon ja vaihdelaatikon pinnat voi pesaista painepesurilla mutta muuten vaan pyyhkisi liuottimella ja rätillä?
Jos keulan alle pääsee niin öljypohja kannattaisi ehkä myös puhdistaa ja vahata niin ei ruostuisi. Moottorin alapuoliset muovit voinee pesaista painepesurilla.
Moottoritilan peltipinnat voinee periaatteessa pestä kuten ulkopuolisetkin peltipinnat sitten puhdistuksen jälkeen vahaa niin ei pinty uudet liat niin tiukkaan. Konepellin sisäpinnatkin voi vahata ja esim. paikat joihin joutuu koskemaan tuulihakaa etsiessään niin ei kädet sottaantuisi aina konepeltiä avatessa. - Värkman
Kiitos hyvistä vinkeistä. Valitettavasti köyhällä ei ole painepesuria eikä sen käyttöön soveltuvaa pesupaikkaakaan (vain rivarin parkkipaikka), saati mahdollisuutta päästä keulan alle. :(
Lähinnä olisin kiinnostunut suosituksista, mikä _kemikaali_ toimisi parhaiten ihan rättipelillä pyyhkien, siis semmoinen joka ei haurastuta kumi- ja muoviosia eikä myöskään ruostuta/hapeta metallia. Jos sellaista ihmekemikaalia siis löytyy. Nykyäänhän on kaikenlaisia silikoni-, molybdeeni- ja ties mihin perustuvia lianirrotus-/puhdistusaineita, yleensä suihkemuodossa, jotka samalla jättävät pinnalle enemmän tai vähemmän suojaavan kalvon.
Onko kellään kokemusta sellaisista?- jjgioejgioe
Pyyhin joskus erään auton moottorin pintoja Lensitil liuotinpesuaineella kun venttiilikopan tiiviste oli tihkunut ja liannut paikkoja. En tiedä onko noin kovaa ainetta enää myynnissäkään tosin, se oli ihan wanhan kansan hiilivetyliuotin mutta kyllä paskakin lähti helposti irti :D
- used car
Näyttelyautoako sinä säilytät siellä rivarin parkkipaikalla taivasalla? Ei ole sitten -80 luvun tarvinnut noiden käyttöautojen moottoritiloja pestä / puhdistaa. Pysyvät kyllä puhtaana ihan itsestään, kunhan huolehtii, että kaikki alkuperäiset tiivisteet ja muovisuojat ovat konetilassa ja alustassa paikoilaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712963
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792138
- 951956
- 321702
- 121536
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191195