Omatunto ja 10käskyä

venyy...yyvä käsitys

Jokaisen tulisi tietää, että Jumalan kymmenenkäskyn lakiin kuuluu myöskin sapattikäsky "MUISTA".
Harhaoppia on se, että kymmentä käskyä noudatetaan (sovelletaan) IHMISEN omantunnon mukaan. Tämä on vastoin lakia ja Jumalan sanaa.

Otetaan esimerkiksi sellainen uskomus että sapattilakia noudatetaan IHMISEN omantunnon mukaan ja varmasti OMIA sovellutuksia löytyy niin paljon kuin on ihmisiä.
Tällöin IHMISEN omatunto tuleen JUMALAN lain yläpuolelle.

Saanko tehdä töitä esim. ruokaa sapattina tai käydä kaupassa?
Pitääkö minun tehdä niinkuin laissa sanotaan "kuutena päivänä" töitä (kannattaa lukea sapattikäsky kokonaisuudessa Mooseksen kirjasta) vai rupeanko säveltämään omaa sapatinviettoani omantuntoni mukaan?

MSTÄ VOIT TIETÄÄ ETTÄ OLET VIETTÄNYT JOKAISEN SAPATIN RIKKOMATTA SAPATTIKÄSKYÄ?

Kuuluuko sapatinrikkomukseen sellainen että on poissa sapattikokouksesta?

20

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muista....

      Käyvätkö adventistit sapatiniltana aikaisemmin nukkumaan jotta saavat kuuden päivän uurastuksen jälkeen riittäävän levon?

      • Virallinen opetus

        Seitsemännen Päivän Adventtikirkko opettaa sapatin merkityksestä virallisissa lähteissään (Adventtikirkon viralliset 28 opinkohtaa)

        "Sapatti on luomisen ikuinen muistomerkki.
        Sapatti on lunastuksen symboli.
        Sapatti on uskollisuuden merkki.
        Sapatti on uskonvanhurskauden merkki.
        Pakanallisten roomalaisten harjoittama auringon palvonta antoi sunnuntaille, epäilemättä myötävaikutti sen yleistyvään hyväksyntään jumalanpalveluspäiväksi. Auringon palvonta esitti tärkeää osaa kaikkialla antiikin maailmassa. Se oli "yksi vanhimpia elementtejä roomalaisessa uskonnossa. Itämaisen aurinkokultin vuoksi "toisen kristillisen vuosisadan alkupuolelta lähtien Voittamattoman Auringon (Sol Invictus) kultti oli hallitsevassa asemassa Roomassa ja muissa osissa valtakuntaa.
        Laodikean konsiilissa 364 jKr joka ei ollut ns. ekumeeninen kirkolliskokous vaan ainoastaan roomalaiskatolisen kirkon hyväksymä, annettiin ensimmäinen kirkollinen sunnuntailaki.
        Siksi sapatti liittyy kaiken Jumalaan kohdistuvan palvonnan perustaan."


    • pyh!

      Sapatin rikkojat joutuvat helvettiin!

      Tampaat mattoja sapattina -> helvettiin!
      Ajat autolla muuhun kuin adventtikirkon tilaisuuksiin -> helvettiin!
      Teet ruokaa -> helvettiin!
      Käyt kaupassa -> helvettiin!
      Kuuntelet muuta kuin adventtikirkon hyväksymää musiikkia -> helvettiin!
      Luet muuta kuin Ellen Whiten kirjallisuutta -> helvettiin!
      Teet työtä muuten kuin lääkärinä -> helvettiin!
      Kuuntelet radiota -> helvettiin!
      Katselet televisiota -> helvettiin!
      Ajattelet maallisia asioita -> helvettiin!
      Olet muualla kuin adventtikirkon tilaisuudessa -> helvettiin!

      Jumala tietää mitä teet ja jos teet muuta kuin palvot Häntä sapattina ->helvettiin!

      • vai niiinn..

        Taitaa pyh, kirjoitella nyt sellaista listaa, mitä sanassa ei ole, tai joku leikkii toisen nikillä.


      • Sitähän se pyh!
        vai niiinn.. kirjoitti:

        Taitaa pyh, kirjoitella nyt sellaista listaa, mitä sanassa ei ole, tai joku leikkii toisen nikillä.

        Kyllä se oli itse "pyh!" jälleen äänessä. Ei siitä voi erehtyä.
        Advetismin äänenkannattaja teki listan, jota kaikkien adventistien tulee noudattaa, jotta eivät joutuisi helvettiin.
        Tosin kukaan adventisti ei luetteloa noudata, joten kaikki adventistit ovat matkalla helvettiin.
        Sitähän se pyh! yritti vain kertoa.


      • En usko, että tässä oli kirjoittamassa oikea nimim. pyh!, mutta provosoiva viesti sisältää kyllä kiinnostavia yksityiskohtia.

        Jostakin syystä adventistien laitoksissa tehdään töitä myös lauantaina. Pitäähän pyörät pitää pyörimässä. Mutta aivan samanlaisissa tehtävissä muissa työpaikoissa lauantaitöitä ei hyvällä katsota adventtiseurakunnassa.

        Otetaan esimerkiksi bussikuski ja hotellin työntekijä. Jos kumpi tahansa liittyisi adventtiseurakuntaan, häntä luultavasti kehotettaisiin lopettamaan lauantaityöt, potkujen saamisen uhallakin.

        Mutta adventistit tulevat julkisella liikenteellä kirkkoon ja yöpyvät matkalla ollessaan hotelleissa myös lauantaisin.

        Jotenkin tekopyhältä kaksinaismoraalilta tuo haisee.

        Tämä muistuttaa suuresti sitä tapaa, jota ainakin joskus on esiintynyt juutalaisten keskuudessa: laitetaan vääräuskoiset hoitamaan työt sapattina niin bisnes pyörii. Tuon voi tosin tulkita rikkovan sapattikäskyn kohtaa: "… Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi".

        "Kaupungin" voinee tulkita koskevan uskovan omistamaa tai johtamaa liikeyritystä. Tai sitten voidaan venyttää orjan käsitettä.


      • eikait
        v.aari kirjoitti:

        En usko, että tässä oli kirjoittamassa oikea nimim. pyh!, mutta provosoiva viesti sisältää kyllä kiinnostavia yksityiskohtia.

        Jostakin syystä adventistien laitoksissa tehdään töitä myös lauantaina. Pitäähän pyörät pitää pyörimässä. Mutta aivan samanlaisissa tehtävissä muissa työpaikoissa lauantaitöitä ei hyvällä katsota adventtiseurakunnassa.

        Otetaan esimerkiksi bussikuski ja hotellin työntekijä. Jos kumpi tahansa liittyisi adventtiseurakuntaan, häntä luultavasti kehotettaisiin lopettamaan lauantaityöt, potkujen saamisen uhallakin.

        Mutta adventistit tulevat julkisella liikenteellä kirkkoon ja yöpyvät matkalla ollessaan hotelleissa myös lauantaisin.

        Jotenkin tekopyhältä kaksinaismoraalilta tuo haisee.

        Tämä muistuttaa suuresti sitä tapaa, jota ainakin joskus on esiintynyt juutalaisten keskuudessa: laitetaan vääräuskoiset hoitamaan työt sapattina niin bisnes pyörii. Tuon voi tosin tulkita rikkovan sapattikäskyn kohtaa: "… Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi".

        "Kaupungin" voinee tulkita koskevan uskovan omistamaa tai johtamaa liikeyritystä. Tai sitten voidaan venyttää orjan käsitettä.

        Kyllä meillä adventisti oli työssä viikonloput, eli ei kait ne erottanut työstä, kyse oli palveluammatti kuljetusyrityksessä.


      • eikait kirjoitti:

        Kyllä meillä adventisti oli työssä viikonloput, eli ei kait ne erottanut työstä, kyse oli palveluammatti kuljetusyrityksessä.

        Varmasti on paljonkin adventisteja töissä lauantaisin. Kohtuus ja järki painavat, varsinkin jos on suhteellisen passiivinen seurakuntalainen.

        Mutta minun lapsuudessani ainakin vielä kerrottiin näitä tarinoita, joissa sapatin viettäjät ovat joutuneet eroamaan työstään ja etsimään uuden paikan. Tarinan luonteeseen kuului tietenkin se, että uusi työpaikka oli entistä parempi, jotta se olisi toiminut moraalisena kannustimena sapatin pitämiseen.

        Niistä tapauksista, joissa adventisti taloudellisen pakon vuoksi jatkoi lauantaisin töitä tai joissa henkilö joutui ahdinkoon potkujensa takia, ei mielellään julkisesti puhuttu.


      • eikait.
        v.aari kirjoitti:

        Varmasti on paljonkin adventisteja töissä lauantaisin. Kohtuus ja järki painavat, varsinkin jos on suhteellisen passiivinen seurakuntalainen.

        Mutta minun lapsuudessani ainakin vielä kerrottiin näitä tarinoita, joissa sapatin viettäjät ovat joutuneet eroamaan työstään ja etsimään uuden paikan. Tarinan luonteeseen kuului tietenkin se, että uusi työpaikka oli entistä parempi, jotta se olisi toiminut moraalisena kannustimena sapatin pitämiseen.

        Niistä tapauksista, joissa adventisti taloudellisen pakon vuoksi jatkoi lauantaisin töitä tai joissa henkilö joutui ahdinkoon potkujensa takia, ei mielellään julkisesti puhuttu.

        Noita "kirjoittamattomia" sääntöjä on eri kirkkokunnissa ollut iät ja ajat, jopa niin, että oletetaan näin olevan, sekä tehdään niin.

        Mutta raamattu Jeesuksen opetuksessa hieman vetää verhoja monen käsitysten edestä pois.

        Mutta, eilisen näköalaisuuden mukaan, niin ei kannata tänään leimata aikaa, tahi huomista. Sanoittaisiko näin, että kukin aika kantaa oman kuormansa.


      • vai niiinn.. kirjoitti:

        Taitaa pyh, kirjoitella nyt sellaista listaa, mitä sanassa ei ole, tai joku leikkii toisen nikillä.

        Tämän vuoksi oma nikki on hyvä rekisteröidä.


      • entinen adventisti
        v.aari kirjoitti:

        En usko, että tässä oli kirjoittamassa oikea nimim. pyh!, mutta provosoiva viesti sisältää kyllä kiinnostavia yksityiskohtia.

        Jostakin syystä adventistien laitoksissa tehdään töitä myös lauantaina. Pitäähän pyörät pitää pyörimässä. Mutta aivan samanlaisissa tehtävissä muissa työpaikoissa lauantaitöitä ei hyvällä katsota adventtiseurakunnassa.

        Otetaan esimerkiksi bussikuski ja hotellin työntekijä. Jos kumpi tahansa liittyisi adventtiseurakuntaan, häntä luultavasti kehotettaisiin lopettamaan lauantaityöt, potkujen saamisen uhallakin.

        Mutta adventistit tulevat julkisella liikenteellä kirkkoon ja yöpyvät matkalla ollessaan hotelleissa myös lauantaisin.

        Jotenkin tekopyhältä kaksinaismoraalilta tuo haisee.

        Tämä muistuttaa suuresti sitä tapaa, jota ainakin joskus on esiintynyt juutalaisten keskuudessa: laitetaan vääräuskoiset hoitamaan työt sapattina niin bisnes pyörii. Tuon voi tosin tulkita rikkovan sapattikäskyn kohtaa: "… Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi".

        "Kaupungin" voinee tulkita koskevan uskovan omistamaa tai johtamaa liikeyritystä. Tai sitten voidaan venyttää orjan käsitettä.

        Babylonialainen porttokirkkojärjestelmä itsessään aiheuttaa sen, että uskovat joutuvat rikkomaan Jumalan käskyjä.

        Jos olisi pitäydytty alkuperäisessä raamatullisessa seurakuntakäsityksessä, että seurakunta (=ekklesia, kirkko = babylonialaista alkuperää) on maailmasta (ja Babylonista) ulos kutsuttujen joukko ja seurakunnan muodostavat kaikki samalla paikkakunnalla asuvat kristityt, jotka kokoontuvat yhteen kodeissa, niin ei tarvitsisi matkustella pitkiä matkoja kokoontuakseen yhteen samaan "puolueeseen" kuuluvien kanssa. Eriseurat ja lahkot kun ovat Raamatun mukaan lihan tekoja, joiden harjoittajat eivät peri Jumalan valtakuntaa.

        Babylonialainen kirkkojärjestelmä saattaa siis ihmisen rikkomaan sekä lepopäiväkäskyä että myös 1. ja 2. käskyä. Voisiko kukaan keksiä taidokkaampaa eksytystä, johon uskoessaan kristityt samalla rikkovat Jumalan käskyt samaan aikaan, kun nimenomaan julistavat noudattavansa niitä. Turhaan ei varoiteta eksytyksestä, joka eksyttää, jos mahdollista, valitutkin.

        "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja jeesuksen uskon" Ilm.14:12


      • anna nikin olla
        christus.victor kirjoitti:

        Tämän vuoksi oma nikki on hyvä rekisteröidä.

        Anna "pyh!":n pitää vain nikkinsä.
        Se kun on niin hyvä ja osuva adventistin lahkoon kuuluvan jäsenen nimimerkki.


    • Hei !

      Kaikki usko on ihmisen omantunnon asiaa. Uskovan ihmisen omaa tuntoa puhuttelee itse Jumala eli Pyhä Henki sitä tiedon määrää vasten mikä ihmisellä on. Jokainen vastaa vain siitä.
      Luuk 12:47-48.

      Yli-Pappi itse on joka päivä läsnä enkelien kanssa 24 h/ vrk
      Hebr 1:14, 8:1-2, 4:14-16, 7:25-28.

      Uuden liiton uskovan etuoikeus ja uskon ydin on Ylipappi ja oma henkilökohtainen rakkaussuhde Häneen.
      - Ei naapurin Reiskaan uskonkaan asioissa.

      Lepopäivä on omantunnon kysymys kuten kaikki muukin uskon asia.
      'Käsi sydämellä Jumalan edessä päättää itse kukin kaiken vieton niin kuin kaiken muunkin uskonsa omantunnon asian Jumalan kanssa yhdessä sitä tiedon määrää vasten aina minkä omistaa.
      Uskonasiat perustuvat siis Ylipappiin ja suoraan yhteyteen Jumalan kanssa näin enkeleiden välitykselläkin. Uskon auktoriteetti on Raamatun kirjoitukset nekin siiis- jotka ihminen omantunnon asioina käsittelee omantuntonsa valossa uskossa tietonsa määrän mukaan.
      Pyhä Henki arvostelee, lohduttaa, opettaa, syyttää ja tuomaroi, siis käsi sydämellä Jumalan edessä- ei naapurin Reiskan edessä eikä kaupan Lissun-

      Lepopäivä on ilon päivä, levon päivä- ohjeet Jes 58-13-14.
      Lepopäivään ei sovi riita.
      Rakkauden päivä, Joh 4:8- Jos on joku muu vaikutin kuin rakkaus on joku muu asia kyseessä kuin kristinusko.
      Omantunnon asioita ei voi pakottaa eikä määrätä. Käsi sydämellä Jumalan edessä sujuu- mutta ihminen pitää olla vilpitön Jumalan edessä- tehdä tietenkin päätöstä Kristuksen puolelle- silloin Pyhä Henki eli Jumala viihtyy seurassa ja pyhittää ja pelastaa ihmisen jos ihminen niin itse vakaasti tahtoo.

      Jumalan siunausta
      jari laurila

      • surullista

        Opetat harhaoppia koska olet aivopesty paraskin kirjanoppinut omasta mielestään..

        Ihmisen omatunto on venyy..vä käsite. Usko ei perustu IHMISEN omaantuntoon vaan Jumalan tahtoon ja ilmoitukseen.

        Käskeekö vai kieltääkö sinua Pyhä Henki menemästä sapattikokouksiin?


      • surullista kirjoitti:

        Opetat harhaoppia koska olet aivopesty paraskin kirjanoppinut omasta mielestään..

        Ihmisen omatunto on venyy..vä käsite. Usko ei perustu IHMISEN omaantuntoon vaan Jumalan tahtoon ja ilmoitukseen.

        Käskeekö vai kieltääkö sinua Pyhä Henki menemästä sapattikokouksiin?

        Huomenta !

        Älä viiti vinkua. Minä en opeta mitään. Pyhä Henki opettaa jokaisen ihmisen. Lue Raamatusta Pyhän Hengen tehtävät. Ilman sitä ei yksikään hiippari onnistu päivääkään hengellisissä asioissa.

        Ihmisen pitää itse omassatunnossaan Pyhän Hengen päivittäisen läsnäolon seurassa olla ihan itse Jumalan seurassa ja muodostaa itse rakkaussuhde Jeesukseen.
        Joka päivä sitä pitää olla sellaisissa mietteissä.

        Ihmisiä on maantieteellisistä ja inhimillisistä syistä erossa seurkunnista ja uskossa Jeesuksen seurassa, mutta srk yhteys on ollut Mooseksen ajoista "ekklesia" asiaan kuuluva.

        Olen lähdössä lomalle en ole vastaamassa nyt lisää.

        Harhaoppi on monen mielestä aina se jos toinen ei ole samaa mieltä.
        On ilmiö joka esiintyy heti kun ihminen lukee Raamatun läpi hän luulee tietävänsä enemmän kuin koko yhdistys yhteensä.
        Harjaopin voi erottaa Ilm 14:12 minun mielestäni. Siinä Raamattu sanoo selvästi minkälainen hiippari on ns "lopun ajan pyhä ihminen?"
        Siinä lukee kaksi asiaa.

        1. Jeesuksen usko
        2. Jumalan laki

        Kun noita kahta lähtee korvaamaan jollakin keinolla ja konstilla niin mennään harhaopin puolelle. Siinä menee minun raja, ei että pitäisi olla joka asiassa samaa mieltä mitä toinen ei ymmärrä.

        Täydellisyys on rakkautta ja yksimielisyys yhteyttä Herrassa, ei että samaa mieltä aina. Tietoa on paljon ja erilaista ymmärrystä ja tieto kasvaa koko elämän- kokemus myös. Luuk 12:47-48- pätee tiedon määrässä ja sama isäntä. Lusikka-kauha systeemi. Lusikoilla ja kauhoilla ammennetaan ja lipataan ja jokainen vastaa siitä tiedon määrästä mitä ymmärtää, ei suinkaan ole "harha-oppinen."

        Jumalan siunausta
        'jari


    • turhuutta.

      Joutavanpäiväisiä kirjoituksia taas. Eiköhän tuo järki kerro kullekin, mitä tekevät.

    • 2+2

      Seuraa adventtikirkon oppi (heidän omilta kotisivuiltaan) paljastaa todellisen motiivin sapatinvieton taustalla: "Sellaiset toimet, jotka edistävät yhteyttä Jumalan kanssa, ovat sopivia sapattina. Ne toimet taas, jotka eivät tue tuota tarkoitusta vaan muuttavat sapatin pelkäksi vapaapäiväksi, ovat sopimattomia. (http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-sapatti)"

      Eli adventistit eivät (vielä) tunne Jumalan vanhurskautta vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan (Room 10:3). Alistukaamme Jumalan vanhurskauteen!

      Jumalan kansalla on sapatinlepo vielä edessäpäin (Hepr 4:9).

      • ymmärsitkö tekstisi.

        2 2 .... ymmärsitkö mitä kirjoitit?

        Jopa näin "mihinkään kuulumaton" näkee kirjoituksesi ristiriidan.

        Ajatellaanpa pelkästään ilman adv.kirkko merkintää sapatin kohdalla, mikä on raamatullista. Eikös juuri se, että uskova, niin sapatin, kuin muunkin Jumalan tahdon kohdalla toteuttaa Jumalan valtakunnan perustehtävää!

        Jeesus opetti sapatissa, että tehdä hyvää. Ei niinkuin fariseukset, vain ulkoista pykälänikkarointia, ilman henkeä.
        Mitä Jeesus opetti meille, "ellette te tee tätä paremmin kuin fariseukset, te ette pääse Jumalan valtakuntaan.
        ts. Valtakunta täytyy olla sydämessä, sekä ymmärryksessä. Sen pitää kasvaa meissä. Sapatti, siitä mitä lepopäivänämme pidämme kukin raamatullisesti, niin sananjulistus, opetus, joka kirkastaa Jumalan sisäistä tuntemista, on hyväntekemistä. Mutta myös se, että jos joudumme sapattina tilanteeseen, jossa nälkäinen on ruokittava, voimme tarpeen vaatiessa noutaa ruuan kaupastamme.
        Mutta ei niin, että sapattina tarkoitushakuisesti sidomme myyntihenkilöstön työn ääreen, ja käymme "vain sapattina" kaupassa.
        Mutta nälkäiselle hieromme ne tähkäpäät, vaikka temppelissä ruuaksi.
        Jeesus opetti oikeata sapatinviettoa. Emme elä sapattiamme joutavanpäiväisessä, vaan rakentavassa ilmapiirissä joka kirkastaa Jumalan valtakuntaa (ajassa)**).
        ------------ ----------

        2 2 nm. Hepr 4:9 sotkemista tavallasi tähän, niin käyt sen sitomisen kirjoitukseesi lihasi takia, et Hengessä.

        ------- ------------------

        **) Jumalan valtakunta, on tässä ja nyt täällä, sisäisesti meissä.
        ja
        Taivaan valtakunta on todellisuus, joka on taivaassa.

        -----

        Mutta, vielä sapatista. Joka on ulkopuolinen, että Jumalan valtakunta ei ole sisäinen asia, kaikki sapatit ja juhlat on ja ovat pelkkää vapaapäiviä. Ei ymmärrä niiden merkityksiä.
        Ehtoollinenkin voi muuttua jollekin joksikin käsitteeksi, "että ryyppään syntini pois"! ,, mitä evl. kirkon alttarilla käynyt sanoi tehneensä. Hän ei ollut Hengessä syntynyt, asiat olivat vain ulkoisia tekoja ja asioita.
        -Sitä se ei ole hänelle, jolle Kristus on sisäisen Jumalan valtakunnan Herra.


    • Siunattu päivä

      Jumala siunasi sapatin.Jumala ei ainoastaan tehnyt sapattia, hän myös siunasi sen. "Seitsemännen päivän siunaaminen merkitsi sitä, että se siten julistettiin jumalallisen suosion erityiskohteeksi ja päiväksi, joka tuottaisi siunausta hänen luoduilleen."3

      Jumala pyhitti sapatin. Pyhittäminen merkitsee pyhäksi tekemistä tai erottamista pyhään käyttöön. Ihmisiä, paikkoja (kuten pyhäkköjä, temppeleitä ja kirkkoja) ja aikoja (pyhäpäivät) voidaan pyhittää. Se tosiasia, että Jumala pyhitti seitsemännen päivän, merkitsee sitä, että tuo päivä on pyhä. Jumala erotti sen ylevään tarkoitukseen: rikastuttamaan Jumalan ja ihmisen välistä suhdetta. Jumala siunasi ja pyhitti seitsemännen päivän sapatin, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstänsä. Hän siunasi ja pyhitti sen ihmistä varten, ei itseään varten. Hänen persoonallinen läsnäolonsa antaa sapatille Jumalan siunauksen ja pyhityksen.

      • omantunnon asiat.

        Kun ja jos vietämme raamatullisesti "pyhiä", niin eikös pääsiäinen pitäisi pitää raamatullisella paikalla ja unohtaa pakanalliset joulut?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      228
      8893
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      119
      6411
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      48
      5874
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      4110
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      68
      3948
    6. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      33
      3249
    7. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      26
      2853
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      28
      2845
    9. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      25
      2807
    10. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      47
      2720
    Aihe