Lasikatto ja sen turvallisuus

Skyview

Nyt tilasin ensimmäistä kertaa autoon lasikaton joka on lähes koko katon kokoinen ja myyjän mukaan se on 7 mm paksuista panssarilasia jonka turvallisuus on siis jopa teräskattoa parempi. Olen yrittänyt löytää netistä EURONCAP - testejä joissa olisi tuo lasikatto mutta en ole miltään merkiltä sellaista autossa nähnyt. Jos sulla on autossasi tuo lasikatto niin onko ollut mitään ongelmia, halkeamia tai onko jouduttu se jopa vaihtamaan, lasivakuutukseen sitä ei taida saada millään yhtiöllä eli kaskoon menisi vahingon sattuessa.

42

7558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kivi ja kanto

      Kivasti läpi kolarissa kieriessä..

    • Skyview

      Ja se peltikattoko pysyy sitten täysin kuosissaan jos auto lähtee pyörimään ja osuu kantoon tai kiveen ? Se peltikatto ei ainakaan kovin vahvalta ole vaikuttanut niissä AVK:n kuvissa mitä olen nähnyt. Mutta sitä faktaahan minä olen tässä koko ajan pyytänytkin, kuvia kehiin lasikattoisen auton kolareista, onko lasi tullut oikeasti läpi ja jos on onko se ollut panssarilasia ? Pelkkä laminointi ei tee lasista panssarilasia.

      • pelti se

        Painuu ja joustaa.. Lasi sirpaleituu.. Lähtisitkö sotaan lasikypärässä?


      • ^^^^^^^^^^

        Kyllä se laminointi nimenomaan tekee siitä lasista panssarilasin.
        Kun kaksi lasia laminoidaan yhteen, se on laminoitu lasi.
        Kun kolme tai useampi lasi laminoidaan yhteen, sitä kutsutaan panssarilasiksi.


      • ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Kyllä se laminointi nimenomaan tekee siitä lasista panssarilasin.
        Kun kaksi lasia laminoidaan yhteen, se on laminoitu lasi.
        Kun kolme tai useampi lasi laminoidaan yhteen, sitä kutsutaan panssarilasiksi.

        Itse asiassa vaatii karkaisun ja laminoinnin.


      • ^^^^^^^^^^
        The_Rat kirjoitti:

        Itse asiassa vaatii karkaisun ja laminoinnin.

        Ei vaadi karkaisua. Kuin kolme normaalia float lasia laminoidaan yhteen, sitä kutsutaan panssarilasiksi.
        Joskus 80-luvun alkupuolella tein lasialan töitä ihan elääkseni, joten uskon tuntevani ko. alan termit.


    • Skyview

      Eli EURONCAP eikä mikään taho ole tehnyt kolaritestejä lasikattoisille autoille ? Sitä faktaa kiitos jo on...kyllä mullakin näitä ennakkoluuloja on.

    • luukuttaja

      Toista ne oli jälkiasennetut kattoluukut aikoinaan. Laikalla vaan kattoon reikä ja komia luukku paikalleen.

    • Paksut pilarit

      Saas nähdä miten lasi toimii kun päälle rysähtää 500 kiloa hirveä.

    • painojapiste

      Ilman kolariakin lasikatto huonontaa auton ominaisuuksia koska se nostaa auton painopistettä. Auto siis kaatuu helpommin ääritilanteissa.

      • ^^^^^^^^^^

        Teräksen ominaispaino on n. 8kg/dm3
        Lasiin ominaispaino on n. 2.5kg/dm3

        Eikö faktat olekin ikäviä?


      • wjfigwejgiwor
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Teräksen ominaispaino on n. 8kg/dm3
        Lasiin ominaispaino on n. 2.5kg/dm3

        Eikö faktat olekin ikäviä?

        Mutta lasin pitää olla paksu kestääkseen saman kuin ohut pelti jolloin painoa onkin enemmän.
        Mitenkäs onkaan lasin vetolujuuden laita... tai taivutuksen kesto, iskunkestävyys, jne.


      • painojapiste
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Teräksen ominaispaino on n. 8kg/dm3
        Lasiin ominaispaino on n. 2.5kg/dm3

        Eikö faktat olekin ikäviä?

        Jos se lasi tosiaan on yhtä ohutta kuin pelti, niin kyllä. Mutta kun se on paljon paksumpaa.

        Eikö faktat olekin ikäviä?


      • gege4
        painojapiste kirjoitti:

        Jos se lasi tosiaan on yhtä ohutta kuin pelti, niin kyllä. Mutta kun se on paljon paksumpaa.

        Eikö faktat olekin ikäviä?

        Tavalliselle autoilijalle ei liene olevan väliä, vaikka katto painaisi lasikattona 4kg enemmän.. Eikä varmaankaan ole kauheasti väliä, jos auton painopiste siirtyy 1cm ylemmäs.

        Ja näin on autoteollisuuskin todennut (jonka voi päätellä epäsuorasti heidän toiminnastaan).

        Mikäli teille on henkilökohtaisesti näillä asioilla väliä, niin ei kannata valita lasista kattoa.

        Se alkuperäinen turvallisuuskysymys on kyllä mielenkiintoinen. Uskoisin kuitenkin, että pääosassa tapauksista se on aivan yhtä turvallinen kuin peltinenkin katto. Jossain erityistapauksissa turvallisempi, ja osassa tapauksista vaarallisempi. Testituloksia on varmaan aika hintsasti, sillä onkohan missään autossa lasikattoa vakiona? Ellei ole, niin eipä päädy myöskään testiin..


      • Vai 4 kg
        gege4 kirjoitti:

        Tavalliselle autoilijalle ei liene olevan väliä, vaikka katto painaisi lasikattona 4kg enemmän.. Eikä varmaankaan ole kauheasti väliä, jos auton painopiste siirtyy 1cm ylemmäs.

        Ja näin on autoteollisuuskin todennut (jonka voi päätellä epäsuorasti heidän toiminnastaan).

        Mikäli teille on henkilökohtaisesti näillä asioilla väliä, niin ei kannata valita lasista kattoa.

        Se alkuperäinen turvallisuuskysymys on kyllä mielenkiintoinen. Uskoisin kuitenkin, että pääosassa tapauksista se on aivan yhtä turvallinen kuin peltinenkin katto. Jossain erityistapauksissa turvallisempi, ja osassa tapauksista vaarallisempi. Testituloksia on varmaan aika hintsasti, sillä onkohan missään autossa lasikattoa vakiona? Ellei ole, niin eipä päädy myöskään testiin..

        Porchenkin pienen pieni katto aiheuttaa 60 kg lisäpainoa. Iso katto voi tehdä paljon enemmän ja ylhäällä vaikuttaa painopisteeseen merkittävästi.
        "Lasikatto aiheuttaa 60 kilogramman painonlisäyksen, joka heikentää jonkin verran kiihtyvyyttä."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Porsche_997

        Ei kehuta. Taitaa varsinkin pakkasella hajota herkästi.
        http://www.vagarena.fi/index.php?PHPSESSID=3c81b5b2eb0b16e4fa01809c9f22aacf&topic=3568.0;imode


      • i871
        Vai 4 kg kirjoitti:

        Porchenkin pienen pieni katto aiheuttaa 60 kg lisäpainoa. Iso katto voi tehdä paljon enemmän ja ylhäällä vaikuttaa painopisteeseen merkittävästi.
        "Lasikatto aiheuttaa 60 kilogramman painonlisäyksen, joka heikentää jonkin verran kiihtyvyyttä."
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Porsche_997

        Ei kehuta. Taitaa varsinkin pakkasella hajota herkästi.
        http://www.vagarena.fi/index.php?PHPSESSID=3c81b5b2eb0b16e4fa01809c9f22aacf&topic=3568.0;imode

        ..Aiemmin tämä olisi ollut epäkäytännöllistä, koska tummeneva lasi on ollut tavallista painavampaa. Ongelma on ratkennut polykarbonaattilasilla, joka painaa saman verran kuin perinteinen lasi ja josta voidaan valmistaa koko katto.

        Smartin Fortwo-malliin tarvittava 1,2 neliömetrin valokatto painaa 7,6 kiloa. Vielä kevyemmäksi katto muuttuu, kun materiaali vaihdetaan tulevaisuudessa pet-muoviin.

        Matkustajien turvallisuus paranee mahdollisessa kolaritilanteessa, sillä muovi ei pirstoudu samanlaisiksi sirpaleiksi kuin lasi.

        http://www.tekniikkatalous.fi/autot/autonvalmistajat keksivat katon uudestaan ndash avoauton mukavuudet umpiauton hyodyt/a970025


      • Jopa 100 kg lisää!
        gege4 kirjoitti:

        Tavalliselle autoilijalle ei liene olevan väliä, vaikka katto painaisi lasikattona 4kg enemmän.. Eikä varmaankaan ole kauheasti väliä, jos auton painopiste siirtyy 1cm ylemmäs.

        Ja näin on autoteollisuuskin todennut (jonka voi päätellä epäsuorasti heidän toiminnastaan).

        Mikäli teille on henkilökohtaisesti näillä asioilla väliä, niin ei kannata valita lasista kattoa.

        Se alkuperäinen turvallisuuskysymys on kyllä mielenkiintoinen. Uskoisin kuitenkin, että pääosassa tapauksista se on aivan yhtä turvallinen kuin peltinenkin katto. Jossain erityistapauksissa turvallisempi, ja osassa tapauksista vaarallisempi. Testituloksia on varmaan aika hintsasti, sillä onkohan missään autossa lasikattoa vakiona? Ellei ole, niin eipä päädy myöskään testiin..

        Vai että lasikatto tuo vain 4 kiloa lisäpainoa? heh! Jo aiemmassa Peugeot 307-mallissa valmistaja ilmoitti virallisestikin, että lasikatto nostaa auton painoa 100 kg! Siis sata kiloa! Siinä jo suoritusarvot heikkenevät ja kulutus lisääntyy. Ja auton painopiste totta kai muuttuu huonompaan suuntaan.

        Lasikatto myös natisee poikkeuksetta maamme talvioloissa. sen ovat todenneet eri autofoorumeillakin vaikkapa bemaristit joilla sellainen on autossaan. Vesi näet jäätyy ikkunarakenteiden väliin, ja natisee kuopissa. Korin jäykkyys myös kärsii useimmiten.

        En maksaisi euroakaan moisesta ja se olisi autossa pitkä miinus jos hankkisin käytettyä autoa.


    • no glass roof 4me

      Lasikatot pitäisi kieltää lailla. Täysin typerä muoti kuten muotioikut yleensäkin! Taitaa tämäkin olla naisten vaatima varuste...

    • Skyview

      Taitaa tämäkin olla nyt niitä varusteita "kunmullaeituotavieläole" niin se on sitten täysin turha. Vähän samaan tapaan kuin täällä suomi24:ssa 10 vuotta sitten oli puhetta siitä että kumpi parempi: automaatti-ilmastointi vai manuaali-ilmastointi ?

      Nyt autoissa kun on järjestään automaatti-ilmastointi niin kukaan ei enää manuaalista kaipaa, sama juttu tullut nyt myös automaattivaihteistonkin kanssa, lähes kaikki, tai suurin osa autolijoista haluaa sellaisen omaansa mutta kun sitä ei vielä ole niin moititaan sitä sitten urakalla. Tiedä vaikka tuo lasikatto tulee autoihin 10 vuoden päästä olemaan samassa mittakaavassa kuin nyt automaattivaihteisto, silloin sitä ei kukaan moiti kun sellainen on minullakin.

      Niitä faktoja kiitos, eikö kukaan ole nähnyt netissä kolariautoa jossa lasikatto, siis oikeasti panssarilasia oleva lasikatto, pelkkä laminointihan on lähes yhtä tuhjän kanssa, siitä tulee kyllä läpi tanko mutta kuten sanoin, haluaisin nähdä panssarilasikatosta kuvia jos sellaisen auton EURONCAP-testiä on tehty, itse en ole löytänyt.

    • 95owner

      Kait se panssarilasi kestää siinä kuin paperinohut peltikattokin. Nykyautojen kattopelti sanoo pojong,pojong-kun sitä pesee. Omassani (entisessä autossani)meni pelti ryttyyn ihan itsekseen pakkasella kun kattopellin sisäpuolelle liimattu eristepahvi jäätyi ja mureni.

    • rte gtr tr tre

      ITseläni on ollut yhdessä autossa lasikatto.

      Se ei ollut valintakriteerinä, se vain sattui olemaan siinä autossa.

      Eipä tuosta lasikatosta vuoden aikana ollut kertaakaan haittaa, siis turvallaiuuden tms. kannalta, aivan yhtä turvllinen auto kuin muutenkin...

      En kyllä itse olisi tuosta varusteesta maksanut mitään, mutta se nyt oli auton mukana, eli aivan sama onko se tai ei, en sitä kaipaa, mutta ei siitä haittaakaan oo

    • saxaxxxaxaxax

      Eli kattolasi käyttäytyy ns samallalailla kuin peltikin, koska jos se kaiketi on
      laminoitua lasia niin eihän murene niskaan vaan pysyy kasassa aika pitkälle.

      AInoa asia mikä siinä voi olla vaarallista että pysyykö se lasikatto kiinni jossain
      kolaritilanteessa.

      Eiköhän nuo lasikatot joudu testaamaan myös samallalailla kolaritestissä?

      • Voi olla

        Jos vaihdetaan kiinteän katon tilalle ja painon takia myös irtokattoon verrattuna. Muuten saattaa olla jopa vahvempi.


    • lasimestario

      Jos viallinen lasikatto > auto arvoton?

    • plastikki

      Lasi katto täyttää samat testausnormit mitä peltikin.epäilijät voi kokkeilla kummasta saaa moran läpi.tai sithän keraamiset jarrut on saviruukun kestävyystasoa?Itseasias mones autos katto on "muovia"no sanotaan niin kun kaikille ei aukea komposiitti(sitähän on paljon lentokoneis ja panssarivaunun suojaukseskin siihen luotetaan)

    • Skyview

      Siis edelleen ollaan siinä samassa lähtötilanteessa että missään päin nettimaailmaa kukaan ei ole nähnyt kuvaa jossa lasikattoinen auto olisi ollut osallisena.

    • Nähty on

      Olen nähnyt vasta lasikattoisen ranskalaisen hirvikolarin jäljiltä. Oli se painunut hiukan sisään kun oli osunut etummaiseen kattopalkkiin. Pirstaloitunuthan se oli mutta laminointi piti kasassa, ulkoisesti aika samannäköinen vahingoiltaan kuin peltikattoinen. Yllättävän hyvin se näkyy kestävän tuolaisen osuman.

    • Volvo vs renault

      Katsokaas se fifth gearin törmäystesti vanha volvo vs uudempi renault modus. Ainakin moduksen lasikatto lensi murusina hevon vlttuun törmäyksen voimasta. Muuten rellu voittikin testin. Eli tossa tapauksessa katto ei olisi enää suojannut matkustajia kannoilta, kiviltä ym jos auto olisi pyörinyt vaikkapa rinnettä alas.

    • Skyview

      Ei ollut Renaultissa laminaattilasia niin kuin tuullasi vaan oli samanlaista kuin sivulasit, eli sekuriittilasi, sen takia se meni noin palasiksi.

      • Naisetvihaalasikatto

        Vaan kuin hyvin sitten pysyy laminaattilasi paikallaan, vai linkoutuuko mäkeen. Se on varmasti tapauskohtaista. Pelti pysyy ainakin. Mutta tämä kaikki on teoriaa, ja sittenhän sen näkee, jos jotaki sattuu.
        Kannattaako se lasikatto vai ei. Ehkä kannattaa kummassakin tapauksessa vältellä onnettomuuksia, kuitenkaan liioittelematta. Ei elämästä selviä hengissä. :)


      • ^^^^^^^^^^

        Tarkoitat varmaankin karkaistua lasia.
        "Sekuriittilasia" ei ole olemassakaan, Sekurit on/oli vain yksi karkaistun lasin valmistaja.


      • Skyview
        ^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Tarkoitat varmaankin karkaistua lasia.
        "Sekuriittilasia" ei ole olemassakaan, Sekurit on/oli vain yksi karkaistun lasin valmistaja.

        No niinhän se on, Sekurit on vaan jäänyt elämään yleisnimenä karkaistuille laseille.


    • vaikea myydä

      Aika vaikea oli päästä eroon lasikattoautosta. Viimein joku nainen otti sen kun se on niin hieno. Miehet melkein järjestään pitivät sitä kaupan esteenä. Tulipa kokeiltua.

      nimim. nykyisin peltikatto

    • näin menee

      Lasi särkyy, ,mutta pelti jiustaa kannon kohdatessa katon..

    • Pekka-

      Eio mitään ongelmia, Lasikatossa on kattoikkuna, joka pitää hyvin vettä sateellakin.
      Lasikaton alla on moottorilla toimiva normikatto, jonka saa tarvittaessa päälle suojaamaan liialta auringonvalolta.

      Hyvä ratkaisu.

      • Audicab

        Mulla uusi Qashqai, otettu käyttöön 20.3 tänä vuonna. Eilen lasikatto halkesi kiven tms. seurauksena. Täytyy käydä kyselemässä maahantuojalta mitä mieltä asiasta ovat, onko tekovikaa vai normaalia kun iskemästä halkeaa.
        Muuta pahaa sanottavaa ei ko.katosta ole. Minulla ollut ennekin lasikatollinen auto.
        Turvallisuus spekulaatio on turhaa, koska täyttää kyllä EURO turvanormit. Minulla on myös rättikattoinen avo, mitäs siitä sanotte noin niinku turvallisuus mielessä?


      • pipo päähän
        Audicab kirjoitti:

        Mulla uusi Qashqai, otettu käyttöön 20.3 tänä vuonna. Eilen lasikatto halkesi kiven tms. seurauksena. Täytyy käydä kyselemässä maahantuojalta mitä mieltä asiasta ovat, onko tekovikaa vai normaalia kun iskemästä halkeaa.
        Muuta pahaa sanottavaa ei ko.katosta ole. Minulla ollut ennekin lasikatollinen auto.
        Turvallisuus spekulaatio on turhaa, koska täyttää kyllä EURO turvanormit. Minulla on myös rättikattoinen avo, mitäs siitä sanotte noin niinku turvallisuus mielessä?

        sehän rättikatto vastaa pipoa minkä ruotsalainen turvatesti todisti kestävämmäksi kuin moottoripyöräkypärän kun se pudotetaan pilvenpiirtäjästä alas...


    • qwswqssssssswq

      Esimerkiksi pakettiautoihin joihin tehdään sivuikkunat jälkeenpäin tavaratilaan eli matkailuautoja, ambulansseja, invatakseja jne. Niin kyllä se ikkuna vahvistaa runkoa enemmän kuin se ohut pelti.

      Kolaritilanteissa, niin lasihan kaiketi on varmaan myös turvalasia joka sekin pitää lasia kasassa eikä hajoa kuin tavallinen lasi-ikkuna.

      Näitä kattolaseja ja sivuikkuna laseja voi hyvin verrata siihen tuulilasiin,
      kyllä se aika paljon kestää.

      Rättikattoisessa avossa on jokin kattoa korvaava rakenne joka estää
      sen että matkustajien tila ei loppuisi kesken jos auto menee ympäri.
      Toki kun kunnon kattoa ei ole niin ulosajossa voi sisään matkustamoon tulla mitää vaan kuten puiden oksat jnejne.

      Hyvin kuvaavaa tuo pellin pojong pojong, omassa duuniautossa mersun paku,
      kun nojaat keulan sivuosan peltiin niin sehän peinuu sisään ihan heppoisesti.
      Sitä kohtaa ei tehtykkään kestämään vaan joustamaan.

    • peugeot 407 SW. 2004-2010. Lasikatto, euro Ncap 5 tähteä. itse omistan yhden ja kyytiin tulijat aina ihastelevat kattoa. eikä katto nitise eikä natise millään kelillä. lisäksi autossa on sähköinen välikatto jonka voi sulkea.

      • Anonyymi

        Olen nähnyt hirvikolarin lasikatolla olevan Pösön katto säilyi ehjänä hirvi kuoli.mutta ei ihmiset ei koskaan peltikattosta autoa.


    • Anonyymi

      Toivotaan että lasikaton halkeamat johtaa auton katsastuksessa hylättyyn. Se on kantavaa rakennetta. Ei ruostunutta peltiäkään kantavissa rakenteissa sallita.

    • Anonyymi

      Toivottavati noiden lasikattoja / panoramakattojen ja muiden joutavien tilalle saa ostettua umpipeltisen katon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1759
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1664
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      61
      1500
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1458
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1385
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1359
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe