Mikä opiskelijakortti?

korttiongelmia

Itseääni on yliopistotutkinto suoritettuna ja nyt olen menossa opiskelemaan AMK:uun.

Lyyra.fi-sivuilla sivuilla sanotaan, että sinisen lyyra-kortin saa amk:ssa, jos "2. Opiskelija suorittaa ammattikorkeakoulututkintoa eikä ole suorittanut ylempää korkeakoulututkintoa."
Kansainvälisen lyyra-ISIC-kortin saa amk:ssa, jos "2. Opiskelija suorittaa ammattikorkeakoulututkintoa. AMK-tutkintonimikkeitä ovat esimerkiksi tradenomi, sairaanhoitaja (AMK), insinööri (AMK) tai sosionomi (AMK)." Tässä ei puhuta mitään jo aiemmin suoritetusta yliopistotutkinnosta, vaikka kortti on sama, kuin tavallinen lyyra, lisänä vain että toimii myös ulkomailla.

Eri opiskelijakuntien sivuilla (esim. http://opiskelijakuntaklaani.com/index.php/studentcard-membership tai http://www.humako.net/179) kuitenkin sanotaan, että sinisen kortin saa vain, jos ei ole aiemmin suorittanut yliopistotutkintoa. Koskeeko tämä myös lyyra-ISIC-korttia vaikka sitä ei ole lyyran nettisivuilla sanottu?

On olemassa vielä vihreä SAMOK-opiskelijakortti: "Kortilla saat pääsääntöisesti kaikki opiskelijaedut Suomessa, poislukien mm. VR ja Matkahuolto.
Kortilla ei myöskään saa Lyyran eksklusiivisia etuja, joihin tarvitaan Lyyra-kortti." No itse lähinnä tarvitsisin vr:n takia sen kortin, joten tämä kortti ei hirveästi hyödytä..

En tiedä minkä kortin noista voin tilata. On outoa, että yliopistotutkintoja voisi periaatteessa suorittaa useita peräkkäin ja aina saisi sinisen lyyra-kortin. Jos siirryt tämän jälkeen amk:uun, et enää saakaan sitä.

12

1761

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+6

Täällä joku muukin jo ihmetteli samaa asiaa. Perusteluna taisi kai juuri olla se, että saadaksesi ne VR:N ja Matkahuollon opiskelija-alennukset, niin ne koskee vain ja ainoastaan yhden kerran suoritettavaa korkeakoulutukintoa. En nyt ole asiaan täysin perehtynyt, niin en osaa tarkemmin asiasta kertoa.

http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/kaukoliikenteenliput/perusliput/opiskelijat/opiskelija-alennusjavrnmatkahuollonopiskelijakortti.html

Tulee vain tuostakin mieleeni se, että miten tarkasti sitten hakijan taustat kartoitetaan? Tarkoitan nyt lähinnä sitä, että oletko varsinaisesti oikeutettu koko korttiin. Jos sinulla on koulun hyväksymä todistus, otat mukaasi yhden passikuvan ja maksat sen 8euroa palvelutiskillä, niin missä vaihessa esim. tarkistetaan oletko töissäkäyvä opiskelija?

Kai tuossa juurin on yksi perustelu siinä, että mikäli olet jo yhden korkeakoulutukinnon suorittanut, niin todennäköisesti olet myös käyttänyt kaikki tukikuukautesi. Uudelleenopiskelu siis (kai?) suurimmaksi osaksi täten rahoitetaan töissä käymällä tai työkkärin kautta, jolloin siis et olisi oikeutettu opiskelija-alennuksiin VR:llä tai Matkahuollossa.

• korttiongelmia

"Perusteluna taisi kai juuri olla se, että saadaksesi ne VR:N ja Matkahuollon opiskelija-alennukset, niin ne koskee vain ja ainoastaan yhden kerran suoritettavaa korkeakoulutukintoa."

Sinisen lyyra-kortinhan kuitenkin saa, jos aloittaa opinnot yliopistossa ja olisi suorittanut jo yhden korkeakoulututkinnon. Tällöin saa myös vr:n alennukset.

Lyyran sivuilta:

"Kuka voi tilata?

Yliopisto-opiskelijat:
      Lyyra-kortin voi tilata kaikki alempaa tai ylempää korkeakoulututkintoa (kandin tai maisterin tutkinto) suorittavat yliopisto-opiskelijat. Mikäli suoritat esim. tohtorin- tai lisensiaatintutkintoa luetaan sinut jatko-opiskelijaksi.

Ammattikorkeakouluopiskelijat:
      1. Opiskelija opiskelee päätoimisesti ja palkatta ammattikorkeakoulussa eikä ole työssä vakinaisessa virassa tai vakinaiseen virkaan rinnastettavassa työsuhteessa. Opiskelija on ilmoittautunut ammattikorkeakouluun läsnolevaksi kyseiselle lukukaudelle/lukuvuodelle, mistä hänen tulee vaadittaessa esittää todistus.
      2. Opiskelija suorittaa ammattikorkeakoulututkintoa eikä ole suorittanut ylempää korkeakoulututkintoa.
      AMK-tutkintonimikkeitä ovat esimerkiksi tradenomi, sairaanhoitaja (AMK), insinööri (AMK) tai sosionomi (AMK). "

Nämä on jotenkin ristiriidassa keskenään, koska yliopisto-opiskelijoiden kohdalla ei ole sanottu mitään rajoituksia jo aiemmin suoritetuista tutkinnoista, mutta amk-opiskelijoiden kohdalla on.

• 5+6

Suomen byrokratiaviidakko on sitten vallan ja ihanaa... Mene ja tiedä sitten, että mikä ihme tuossa nyt sitten on ja mättää. Ehkä jokin valopää-selvitysryhmä on asian ajatellut niin, että yliopistosta ei varsinaisesti valmistaudu suoranaiseen ammattiin, kun taas AMK:ssa näin tehdään?

Joku siinä aiemmassa ketjussa nimittäin totesi tehneensä niin (oli siis samassa tilanteessa jossa siirtynyt yliopistosta amk:uun), että kiikutti vain sen koulun läsnäolotodistuksen VR:n asiakaspalvelupisteeseen, ja sai kuin saikin sitten tuon VR:n oman opiskelijakortin vaikkei olisi siihen periaatteessa ollutkaan oikeutettu. Siksi juuri mietinkin, että kuinka tarkkaan VR:llä sitten tutkitaan opiskelijan varsinaiset taustat ennen kortin myöntämistä.

Noissa muissa "virallisissa" opiskelijakorteissa varmaankin selvitetään ne taustat laajemmin, kai? En tiedä, itselläni ei ole kokemusta aiheesta. Sinällään vain itseänikin kiinnostaa aihe, koska aloitan opinnot amk:ssa työmarkkinatuella. En siis ole oikeutettu noihin matka-alennuksiin, mutta kuka ne sitten tarkistaa jos vien koululta saadun todistuksen VR:n tiskille kera passikuvan ja sen käteismaksun? Vaikka työmarkkinatuella olisinkin, niin eipä minulla jää yhtään sen enempää käyttörahaa kuukautta kohden kun tavan opiskelijallakaan. Säästö se olisi pienikin säästö.

• korttiongelmia

Katsoin VR:n sivuja ja siellä lukee
      "Opiskelijakortin saadaksesi tulee sinun täyttää seuraavat ehdot: ....suoritat oppilaitoksen perustutkintoa, etkä ole suorittanut ylempää korkeakoulututkintoa."

Ja tässä lomakkeessa http://www.vr.fi/attachments/63QdLrM07/opiskelijatodistus_11_11_fi.pdf : "Opiskelija-alennuksen piiriin eivät kuulu - korkeakoulujen jatko-opiskelijat ja tutkinnon suorittaneet"

VR:n sivuilla olevat ohjeet eivät vastaa lyyran-sivuilla olevia ohjeita, kun kyse on yliopisto-opiskelijoista. Tällöinhän opiskelijakortin saa, vaikka olisi tutkinto suoritettu, VR:n mukaan ei saa. Näihin olisi kyllä hyvä saada yhtenäiset ohjeet.
      Ehkä kokeilen tilata lyyra-isic-kortin, kun siinä ei ole sanottu mitään jo suoritetuista tutkinnoista. Sittenhän sen näkee, että tarkisteleeko ne niitä tietoja vai ei.

• salainen pahis

Minulla on yliopistotutkinto ja nyt opiskelen AMK:ssa. Itse mietin samaa, että saako korttia tilata. Yön pimeinä tunteina tilasin kortin kuitenkin netistä. Sen sain, eikä kukaan ole kysellyt yhtään mitään mistään. Hakuvaiheessa sitä ei näköjään tarkistettu ja eihän junan konduktööri näe mitään tuollaisia tietoja :). Siispä tilaa ihmeessä kortti! Vaikka jos sakkoja jostain ihmeen kumman syystä joskus tulisi, niin luultavasti ne olisivat pienemmät kuin matkustamiseen käytetyn kulut.

• korttipelleilyä

Sama tilanne itsellä, että AMK-opiskelut pitäisi aloittaa ja maisterin tutkinnon olen suorittanut aikaisemmin.

Jos olisin mennyt suorittamaan toista kandin/maisterintutkintoa yliopistoon, olisi pakko liittyä ylioppilaskuntaan, jolloin saisin joka tapauksessa myös opiskelijakortin. Katsoin että ylioppilaskunnan opiskelijakortin ehdoissa viitataan kuitenkin VR:n ehtoihin, joissa tosiaan sanotaan, että alennukseen oikeuttavaa korttia ei saa, jos on suorittanut joskus korkeakoulututkinnon (jossain ehdoissa mainitaan pelkästään ylempi korkeakoulututkinto). Tässä on aivan selvä ristiriita, kun se opiskelijakortti on yliopisto-opiskelijan pakko ottaa vaikka ei haluaisi. Jos menisin ammattikouluun, alennukseen oikeuttava kortti tulisi ilman mitään ongelmia.

Eihän siinä ole mitään järkeä, että AMK-opiskelijoita kohdeltaisiin eri tavalla kuin muita toista tutkintoa suorittavia. Taidan tilata sen sinisen kortin, kun olen päätoiminen opiskelija, saan Kelan opintotukea ja esim. HSL:n opiskelijalipun. Miksi ihmeessä minun pitäisi muka tilata VR:n sekavien ehtojen takia sivutoimisen opiskelijan kortti, kun en sellainen ole?

• joo18

Opiskelijakunnilla ei ole mitään keinoa saati sitten resursseja tarkistaa oletko aiemmin suorittanut korkeakoulututkintoa. Älä siis siitä huolehdi ja hae vaan se sininen Lyyra -kortti.

• Miettijä

Onneksi täällä on asiantuntevaa porukkaa paikalla :D Olen jo kirjoilla yliopistossa, mutta pääsin nyt myös amkiin. Oletan, että voin olla kirjoilla molemmissa oppilaitoksissa - minulla on yliopisto-opintoja siis takana jo kolme vuotta, mutten halua luopua opinto-oikeudesta sinne, koska suoritan sivuaineopintoja (pääaineopintoja tuakin tulen tekemään valmiiksi). En voi suorittaa yliopistossa opintoja, ellen maksa lukukausimaksua. Vaikka ilmoitin ottavani amk-paikan vastaan, voinko silti pitää käytössä jo 3 vuotta sitten (yliopistolta) hankkimani opiskelijakortin, vai pitääkö minun hommata amk:sta uusi?

• 2+18

"Opiskelijakunnilla ei ole mitään keinoa saati sitten resursseja tarkistaa oletko aiemmin suorittanut korkeakoulututkintoa. Älä siis siitä huolehdi ja hae vaan se sininen Lyyra -kortti."

Mä olin jotenkin siinä luulossa, että ne siellä Lyyrassa tarkistaa nimen tai hetun perusteella onko aiemmin ollut lyyra-korttia käytössä tai onko suorittanut jo tutkinnon. Katselin tarkemmin niin tuolla lyyran sivuilla sanotaan "Lyyra lähettää aina opiskelijalle kortin, mutta mikäli opiskelija on käyttänyt tai käyttää väärin korttia, niin Lyyra voi estää käyttäjää käyttämästä kortin maksuominaisuutta sulkemalla käyttäjän tilin."

"Kortin väärinkäyttö, käytön rajoittaminen ja vaihtaminen
      Kortin väärentäminen on asiakirjaväärennys. Väärennystapauksista tehdään aina rikosilmoitus. Korttia tai Kortille ladattua rahaa ei saa muuntaa eikä monistaa. Lyyralla tai Kortinhaltijan Opiskelijajärjestöllä on oikeus laittaa sellaisen Kortinhaltijan kortti, joka käyttää Korttia näiden ehtojen vastaisesti sulkulistalle ja Kortinhaltija on velvollinen korvaamaan Lyyralle Kortin näiden ehtojen vastaisesta käytöstä johtuvat vahingot."

En sitten tiedä mitä rangaistuksia siitä tulisi, jos käyttää korttia "väärin" eli olisi tilannut sinisien kortin vaikka ei olisi oikeutettu siihen.

• iujhipjjoöknöno

Elä nyt mene tilailemaan sitä nyt mistään! Ei sillä ole mitään väliä onko sulla tutkinto takana tai ei. Tulevalla koulullas on opiskelijakunta jonka kautta tilaat sen ja todennäköisesti kortti on SAMOKin vaaleensinen kortti.

• vihreä___

Minulle sanottiin että on tilattava vihreä kortti tällaisessa tapauksessa. Jossakin myös kysyttiin onko aiempia tutkintoja.

• 25345352345

Minulle taas sanottiin, että voin tilata sinisen kortin ja sellaisen tilasin. Ei näistä ohjeista ota selvää. Eikä sillä vihreällä kortilla edes tee mitään vaikka se maksaa yhtä paljon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe